Guus Hoekman neemt de draad weer op Lautgedichte-Maulwerke in speelse voorstelling vandaag I toegelicht [/RflSiD\Rfögmmma] Na zeven succesvolle jaren in de Verenigde Staten SISSEN, SMAKKEN EN GORGELEN Marjon Lambriks: een mooi zingende sopraan WOENSDAG 20 JUNI 1979 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 AMSTERDAM (GPD) - Vele liefhebbers van zang en met name van opera en oratorium zullen met plezier verne men dat de bas Guus Hoekman, terug is in Nederland. Hij is zeven jaar uit ons land weggeweest. Al die tijd heeft hij gezongen en geregisseerd in Amerika. Met veel succes, evenals daarvoor in Europa. Wat is de reden dat Hoekman ons land verliet en waarom is hij teruggekomen? „Sinds 1965 werk ik aan beide zy- den van de oceaan. In '69 over leed mijn vrouw. Zij had een zwaar en langdurig ziekbed. In zekere zin wilde ik daarna het verleden hier ontvluchten, een nieuw leven beginnen, of beter mijn leven uitbreiden en een de finitieve verandering aanbren gen". „Ik besloot me voorgoed in Boston te vestigen. Ik maakte kennis met een jonge Canadese sopraan met wie ik in 1972 ben getrouwd. Ik had veel werk, dacht een nieuw begin te hebben gemaakt aan een reeks jaren van geluk. Het heeft niet zo mogen zijn. Het huwelijk is bepaald geen succes geworden en uiteindelijk besloten we te scheiden. Dat is eind vorig jaar gebeurd. Hoezeer Amerika me ook beviel, ik wilde wel te rug. „Ik heb geen spijt van m'n besluit. Radio, televisie, Salzburg, Glyn- debourne, het komt allemaal weer. Ik neem gewoon de draad weer open ben al druk bezig. Er is één probleem dat nog moet wor den opgelost. Ik ben nu bij vrien den onder dak, maar dat kan zo natuurlijk niet blijven. Ik ben op zoek naar woonruimte. Waar ik ook kan studeren en les geven. Hier ergens in de randstad" Goeie schurk Guus Hoekman. Hij staat bekend als de bas met het nobele voor komen en de nobele stem. Maar zijn repertoire maakt duidelijk, dat hij ook best een goeie schurk kan zijn. Eén van de elementen van zijn op treden, die hem behalve de zang zo beroemd hebben gemaakt, is zijn zeer gedetailleerde wijze van interpreteren. „Ik geef graag les in interpreteren. Hoe je bijvoor beeld van een heel eenvoudig volkslied een heel verhaal Kunt maken dat je van begin tot eind kunt uitbeelden". Als hij zit te vertellen, valt op, datje helemaal niet aan hem kunt ho ren dat hij een bas is. Guus Hoekman: „Dat is ook helemaal niet nodig. Ik streef zelf naar een stem die helder klinkt. Die rijk is aan kleur. Er zijn van die bassen die, wanneer ze met bewonde raars van doen krijgen, opeens De Bas spelen, praten met een ge forceerde diepe stem". De meeste bassen stoppen wanneer ze zo'n vijfenvijftig jaar zijn. Hoekman dacht er niet aan. Zijn repertoire-kennis is enorm. Tal loze rollen in opera's als L'Inco- ronazione di Poppea van Monte verdi, Die Entführung, de Nozze, Cosi fan tutte en Die Zauberflöte van Mozart, Fidelio van Beetho ven, L'Italiana in Algeri, de Bar bier en Semiramide van Rossini, Don Pasquale van Donizetti, Benvenuto Cellini van Ber lioz. En dat is nog maar een zeer be scheiden keus uit het totaal. Van Jurriaan Andriessen zingt hij de speciaal voor televisie geschre ven opera Kalchas. Dit werk heeft hij met steun van de Ne derlandse regering ook in Ame rika geintroduceerd en met sue- „Hoezeer Amerika me ook beviel, ik wilde weer terug ces. „Amerikanen zijn helemaal niet zo uitsluitend op het ijzeren repertoire gericht. Ze zijn zeer gesteld op alles wat uit Europa komt. Daarbij zijn ze wel eens een beetje kinderlijk". Guus Hoekman neemt de draad weer op: een vertrouwde naam komt terug op de affiches. Orato riumverenigingen hebben nu Guus Hoekman: "Ik heb geen spijt van m'n besluit. Radio, televisie, Salzburg Glyndebournehet komt al lemaal weer. Ik neem ge woon de draad weer op en ben al druk bezig." weer de gelegenheid Hoekman uit te nodigen om deel uit te ma ken van de solistengroepen die meewerken aan Matthaus- en Jo- hannes-Passionen. AMSTERDAM (GPD) - Nooit zal mijn tong meer dezelfde zijn. Sinds gisteravond weet ik dat er een slak, een slang in mijn mond huist. En ook zoenen zal ik met andere ogen bezien nu ik de lip pen als een weekdier langs het glas van een aquarium heb zien gaan. Het gebeurde als onderdeel van „Maulwerke" (1968, 1964,) van de Duitse kunstenaar Dieter Schnebel, die gisteravond in het Mickery-theater in Amsterdam werden uitgevoerd. Dit als on derdeel van het Holland Festival in samenwerking met het Goethe Instituut Schnebel gaat in zijn Maulwerke uit van eenvoudige alledaagse geluiden zoals smakken, sissen, neuriën, gorgelen, die hij in al lerlei variaties door een zevental mensen liet uitvoeren. Soms door het hele ensemble; dan leek het een muziekcompositie van louter klanken. Maar vaak ook door een paar mensen die een bepaald klankthema uitvoerden, bijvoor beeld steunen of ruzièn (dat laat ste in de vorm van ongearticu leerde klanken maar wel met bij voorbeeld spugen erbij). Behalve de klanken, zoals kinderen die nog niet kunnen praten ze maken, gaat het bij Schnebel ook om de vorm die de mond en het lichaam by dit alles aanneemt Op basis daarvan bestond het to neelbeeld behalve uit de in het wit gestoken en wit geschminkte gezichten getooide spelers ook uit een aantal videocamera's. Op een in een reeksvorm (van klein naar groot) opgestelde tv-toe- stellen kon het publiek het mondbewegingsproces goed volgen. Close-ups van tongen en lippen in alle standen van een uitnodigend tuiten tot een wel lustig sabbelen aan het glas. Aan Maulwerke ging een zevental Lautgedichte van de van oor sprong Oostenrijkse dichter Ra- oul Hausmann vooraf. Lautgedichte en Maulwerke is vooral een speelse voorstelling, waarmee op een verrassende en overtuigende manier een vorm van concrete poëzie (als samen stel van klanken) hoorbaar en zichbaar wordt gemaakt. Er zijn vandaag en morgen nog voorstellingen eveneens in het Mickery-theater in Amster dam. ERIC BEENKER Danny Kay e verblijft weer in ons land. De reizende Unicef ambassadeur is op Schiphol aangekomen om vrijdagavond het Concertgebouworkest te dirigeren. De opbrengst van deze muzikale grap, die overigens in het kader van het Holland Festival wordt geplaatstzal het kinderfonds van de Verenigde Naties ten goede komen. LEIDEN - "In de Weense sfeer" bracht gisteravond het Geweste lijk Orkest voor Zuid-Holland als laatste in de reeks van zijn zo- merconcerten, een populair pro gramma in de Stadsgehoorzaal. Met de jonge dirigent Tilo Leh- mann was het orkest goed op dreef, zij het dan ook dat hij zijn mensen niet "Weens" van de grond kreeg. Begrijpelijk, een Nederlands orkest kan men niet een ander etiketje opplakken. Toch was het merkwaardig, dat een programma als dit over het alge meen wel wordt gewaardeerd, maar nooit in de hoek van hoog- genoteerde concerten terecht komt, en eigenlijk daar toch wel thuis hoorde door de aanpak van Tilo Lehmann. Hij had een ge zond muzikale kijk op datgene dat wij hier een beetje neuzelig "populair" noemen. Een heel programma met opera aria's van Mozart en operette muziek, met sopraan Marjon Lambriks en bariton Michael Halliwell als solisten. Maijon Lambriks lijkt "geknipt" voor deze aria's. Ze heeft een mooie stem, ze heeft persoonlijkheid, weliswaar met een vedette-allure, waarmee het Leidse "Publikum" niet goed raad wist. Trouwens, de dirigent leek daar ook moeite mee te hebben. Mag men van de zijde van het Ge westelijk Orkest dolgelukkig zijn geweest met het optreden van Maijon Lambriks, eigenlijk ga ven wij de voorkeur aan het op treden van Michael Halliwell, wiens prachtige stem een grote belofte inhoudt voor een veelzij dige carrière. De zaal, vrij goed bezet, toonde zich enthousiast, applaudiseerde na elke aria, hetgeen soms wel eens iets teveel van het goede was. BEP RIJNDERS NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.40 - Trekking Staatsloterij (NOS) 18.45 - Toeristische tips (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van Gewest tot Gewest (NOS) 19.50 - Pacifistisch Socialistische Partij (POL. PARTIJEN) 20.00 - Krachtstrijd (Power struggle), tv-film (NOS) 21.17 - Oorlog en vrede rechtstreeks, koormuziek (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek (NOS) - 22.50 - E.K. Basketbal (NOS) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - En ze kregen een dochter (5) (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON/KRO/RKK) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Prins Bernhard Fonds (SOCUTERA) 20.32 - Countdown (VERONICA) 21.05 - Fantasy Island (VERONICA) 21.55 - Info (VERONICA) 22.30 - Taxi, komische serie (VERONICA) 22.55 - Veronica's Agenda (VERONICA) 23.05 - Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 20 JUNI DUITSLAND I 18.00 Wiel soli man Dr. Mracek er- traenken oder Das Ende der Was- sermaenner in Boehmen (2), Tsje- choslowaakse speelfilm voor kinde ren. 18.50-19.00 Joum. WDR: 19.00 Fremder, woher kommst Du?, tv-serie. 19.30 Muz.progr. 19.40 Fremder, woher kommst Du?, tv-serie. 20.15 Ac- tual.magaz. 20.45 Licht progr.) 21.00 Journ. 21.15 Flamme empor, tv-film. 22.55 Filmreportage. 23.30-24.00 Ac tual. DUITSLAND D 18.00 Joum. 18.10 Flambards, tv-se rie. 18.40 Muz. en actual. 19.20 Spel- progr. 20.00 Joum. 20.30 Alles Gute, Kohier, tv-serie. 21.15 Actueel ma- gaz. 20.30 heute-journal. 22.20 Van der Valk, Engelse misdaadserie. 23.05 Inform, serie. 23.10 Filmrepor tage. 23.40 Joum. DUITSLAND UI WDR rie. 20.45 Journal 3. 21.00 Joum. 21.15 Amus.progr. 20.45 Politieke sa tire. 23.00 Verkeerstips. 23.05 Grund zur Aufregung (Cause of alarm). Amer. speelfilm. Ong. 0.15 BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.15 Voor oudere kijkers. 18.40 Kinderserie. 18.45 Project UFO, jeugdserie. 19.35 Meded. en progr.overz. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Trekking Nationale Loterij. 20.20 Happy Days, tv-serie. 20.45 Beschuldigde, sta op!, tv-spel. 22.25 Joum. 22.40 Eurovisie E.K. Basketbal. (NET 2) 18.15 Voor oudere kykers. 18.40 Kinderserie. 18.45 Project UFO, jeugdserie. 19.35 Meded. en progr.overz. 19.45 Joum. 20.10 Weerber 20.15 Kunstserie (2). 21.05-23.05 De heuvel (The hill), speelfilm. De uitvoering van het Amerikaanse kernenergieprogramma werd in 1972 zeer drastisch gewijzigd door toedoen van een advo caat uit Chicago en een jonge econoom. De Amerikaanse commissie voor atoomenergie had het plan opgevat om voor het eind van deze eeuw in de VS, duizend kernreactoren te bouwen, maar dit aantal werd door advocaat Myron Cherry en de econoom Dan Ford terug gebracht tot 200. De NOS zendt vanavond onder de titel Kracht- strijd een Engelse gedramatiseerde documentaire uit die verhaalt over de strijd van de twee mannen. Dan Ford en Myron Cherry slaagden erin door te dringen tot de geheimen van de Amerikaanse kernindustrie en af te dwingen dat er een aantal openbare hoorzittingen zou worden gehouden. Tij dens deze hoorzittingen kwamen de geheime plannen van de com missie voor atoomenergie aan het licht en de machtigste man xxin het Amerikaanse atoomenergieprogramma. Milton Shaw. viel openlijk door de mand. De commissie zelf werd later ontbonden. (Nederland 120.00 uur). In de televisie-actualiteitenrubriek Kenmerk van de IKON wordt vanavond een discussie gehouden over de positie van de etnische minderheden in de Nederlandse samenleving. In de uitzending van de NOS-televisierubriek Panoramiek van vanavond komt een onderwerp aan de orde over de mosli mopstand in Afghanistan en het pro-Russische regime van president Taraci van Afghanistan. WOENSDAG 20 JUNI HILVERSUM I 18.11 Hier en nu. I^OS: 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek. 22.30 (S) Hobbyscoop. 23.02-24 00 (S) Met het oog op morgen. NCRV: 0.02 (S) Late Date. 2.02 (S) Nachtdienst. HILVERSUM Q 18.00 Hafa-magazine. R.V.U.: Wat spelen we lekker. P.P.: Uitz. van het CDA. 19.00 (S) De kunstrubriek Het zout in de pap NOS: 20.00 (S) Hol land Festival 1979: Klass. muz. 22 30 Nws. 22.40 Mensenrechten. VARA 23.25 (S) Muz. van deze eeuw 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03(S)Deavondspitsmetde Nationale Hitparade. KRO: 19.02 Rauhfaser. 22.02 (S) Roek-tempel. 23.02-24.00 (S) Walhalla. DONDERDAG 21 JUNI HILVERSUM I NCRV: 7.03 (S) Vandaag... donder dag: Muz., akt. en verkeersinf. (7.10 Het levende woord 8.03 Hier en nu. 8.25 Lichtsein). 9.03 (S) Wie weet waar Willem Wever woont' 10.02 (S) Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etenswaren is toege staan. 12.40 (S) Middagpauzedienst. 13.03 Hier en nu. 13.20 (S) NCRV- Globaal. 17.02 (S) Rozegeur en prik keldraad. 7.20 AVRO-tema. 7.30 Nws. (7.36 Radiojournaal. 8.00 Nws. 8.11 De vi sie van... 8.14 AVRO-tema-tips. 8.30 Nws. 8 36 Radiojournaal. 8.50 Mor genwijding. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Waterst. 9.25 't Is histo risch. 9.40 De Nederlandse School radio. 10.00 Radio Lawaai papegaai 10.10 Van Strauss tot Straus(s). 10.30 AVRO-tema. 10.40 Frans op z'n Brusse. 1100 Radiojournaal. 11.10 Aspecten. R.V.U.: Het bevolkings vraagstuk. OVERHEIDSVOOR LICHTING: Uitz. voor de landb. AVRO. 12.26 Meded. voor land- en tumb. 12.30 Nws. 12.36 Radiojour naal. 12.50 AVRO-tema. 13.00 Nws. 13.11 Sportpanorama. 13.30 Europa. 14.00 'n Middagje AVRO (info). 16 20 Radio La waai papegaai 16.30 De Slag bij Nieuwspoort. (17.24 Meded. 17.30 Nws. 17.36 Radiojour naal.). HILVERSUM Hl TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow. 9 03 (S) Hugo van Gelderen zo goed als continu 11 03 (S) Polderpoppa- rade. 12.03 (S) De Nederlandstalige top tien en kwiswijs. 13.03 (S) Boter, Klaas en prijzen. 15.33 (S)TROS top- 50 HILVERSUM IV VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klem. 9 00 Nws. 9 02 (S) De Franse opera 1925-1950. 9.30 (S) Klass muz. 10.30 (S) Gitaarconcert. 10.50 (S) Klass. liederen. 12 00 Nws. 12.02 (S) Lunchconcert. 13.00 (S) Het zout in de pap. 14 00 Nws. 14 02 (S) Fanta sieën. 14.55 (S) RIAS stelt voor. Klass. muz. 16 00 (S) Het zout in de pap. 16.25-17.00 (S) Klass. kamer-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5