Ademhaling als maat voor muzikale vorming' Reconstructie 18de-eeuws muziektheater toegelicht Perfecte balletparodie van Newyorkse Trocks EREDOCTORAAT THEUN DE VRIES Amerikaanse componist Steve Reich over zijn eigen werk: [^^Rrogramma DONDERDAG 14 JUNI 1979 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 EINDHOVEN (GPD) - Met schitterend balletca baret is gisteravond in de Stadsschouwburg in Eindhoven Les Ballets Trocadero de Monte Carlo begonnen aan een serie voorstellingen in Neder land in het kader van het Holland Festival. De parodie op het klassieke Russi- sche ballet van deze travestie- groep uit New York is zo goed dat je al gauw vergeet dat het hierbij om mannelijke ballerina's gaat. Het is gewoon een perfecte thea tershow vol subtiele grapjes, gekke gebaren, rare grimassen, malle loopjes en zotte passen die elke beschrijving tarten. Er valt voortdurend zoveel te genieten en het wordt technisch allemaal zo goed en uitgebalanceerd ge bracht, datje alleen nog door op zettelijke en heel nadrukkelijke grappen, eraan wordt herinnerd dat het een parodie van travestie ten is. Natuurlijk is het wel even wennen om boven de schattige ballet pakjes en tutu's wollig behaarde borsten te zien uitkomen en ook de brutaal opgeschminkte ge zichten spreken voor zichzelf. Maar de parodie zit vaktechnisch zo goed in elkaar, dat een ballet van de Track's bij wijze van spre ken net zo goed door het Natio nale Ballet gebracht zou kunnen worden. Dit soort travestieballet en dit soort parodie is een stijl geworden, een sty 1 die de Track's als geen ander beheersen, maar die professioneel zo perfect is uitgekiend dat hun balletten op het repertoire genomen kunnen worden van willekeurig welke balletgroep. Net zoals bijvoor beeld een ballet van Balanchine of Van Manen. In dit opzicht, door die perfectione ring en verregaande verfijning van de parodiestijl, verschilt Les Ballets Trockadero de Monte Carlo nogal van de andere New yorkse travestiegroep, de Gloxi nia's. Die laatste groep brengt een wat ruiger en ruwer soort ballet- parodie en ook danstechnisch kunnen ze minder goed uit de voeten dan de Track's. De voor stelling in Eindhoven was in elk geval zo subtiel dat het geen la chen, gieren en brullen werd. Ei genlijk werd er niet eens zoveel gelachen, maar des ie meer geglimlacht en vooral, ademloos genoten. De voorstelling begon met de me dedeling dat er, volgens de beste tradities van het Russische klas sieke ballet, een paar wijzigingen in het programma waren aange bracht. Waarna de speaker die toch al zo fraaie namen als Natalia Notgoudenuff, Boumdiyeva en Zlotmachinskaya nog verder verhaspelde. Vervolgens was er in het ..Zwanenmeer" een Odette met de oogopslag van Donald Duck, vielen er technisch hoog standjes te bewonderen in Le Corsaire en werd de avond beslo ten met een, in komisch opzicht werkelijk geniale versie van Don Quichotte. Een prima ballet avond die zich eigenlijk met geen pen laat beschrijven, maar ge woon gezien moet worden. De groep geeft nog voorstellingen in Amsterdam (17 en 18 juni), Hil versum (19 juni), Utrecht (20 juni) en Den Haag (21 juni). ERIC BEENKER AMSTERDAM (GPD) - „In Amerika brengen de grote commerciële radiostations alleen muziek van grammofoonplaten. Er bestaan geen radiozenders en festivals die opdrach ten verlenen. Wij hebben geen radio-orkest en zelfs geen radiomuziekzuil. Amerikaanse componisten zoals ik, jazzmensen en zelfs tot op zekere hoogte popgroepen profiteren van de financiële mogelijkheden die nog in Europa bestaan. Daardoor lijkt het soms of onze muziek in Europa meer weerklank ondervindt dan in de Verenigde Staten". Reich zegt „Die microfoons wor den niet gebruikt om het geluid te versterken, maar om een betere balans te krijgen. In dit geval tus sen kleine groepen musici en slagwerk. In de toekomst zal ik het slagwerk meer naar voren willen plaatsen. Tijdens de repe tities heb ik nog veel veranderd, omdat ik me bewust werd van de uiterste limieten in de klank" Dit zegt Steve Reich, de 42-jarige componist uit New York die tot zijn grote vreugde opnieuw in Nederland is. In het kader van het Holland Festival vindt vanavond in het Muziekcentrum in Utrecht de première plaats van zijn „Mu sic for a large ensemble". Dit spectaculaire stuk wordt uitge voerd door het Nederlands Bla zersensemble dat is uitgebreid tot 29 musici. Dirigent Reinbert de Leeuw zegt „Dit soort dingen is steeds moei lijker te realiseren. Bij deze grote bezetting is het een absoluut ver eiste dat iedereen er sterk bij is betrokken. Zo'n project is in een normaal seizoen niet mogelijk omdat de middelen daartoe ont breken. De monopoliepositie van de gesubsidieerde instellingen op dit gebied vind ik nogal zorg wekkend". Op het programma staan behalve vier stukken van Steve Reich ook een nieuw stuk van Louis An- driessen. „Mousoleum" dat is ge schreven in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst op verzoek en met steun van het Holland Festival. De voorstelling wordt op 17 juni in Amsterdam herhaald, daarna gaat men naar het buitenland; 18 juni Brussel; 20 juni Freiburg; 21 juni Frankfurt en 23 juni Pa rijs. Mentaliteit Composities van Steve Reich zijn eerder in het Holland Festival van 1976 uitgevoerd door zijn ei gen groep van 12 musici. Het idee voor Music for a large ensemble is ontstaan tijdens een toernee door Europa. „We hebben er drie jaar geleden in een café in Keulen voor het eerst over gepraat", zegt Reich. Hij maakt een gebaar alsof hij papier verscheurt als hij de eerste probeersels memoreert „Ik vond het niet goed en heb het Holland Festival een jaar uitstel •gevraagd. Lang niet alles wat ik schrijf krijgt u te horen". Voor Steve Reich is het een uitda ging om met andere musici dan zijn eigen vertrouwde volgelin gen te werken. „Dit is de grootste bezetting die ik ooit gebruikt heb. Het karakter van het Nederland se Blazersensemble staat dichter bij mijn mentaliteit dan die van enige andere groep in Europa. Ze zijn niet alleen erg goed, maar bovendien geïnteresseerd en be trokken. Ik wil in de toekomst meer met andere ensembles spelen. Edo de Waart heeft mij gevraagd om iets voor 1980 te componeren. Mijn eigen groep bestaat uit free-lance musici. Sommigen geven les en ze spelen verschillende soorten muziek. Ik denk dat het verfrissend is om ook met anderen te werken. Als j e steeds hetzelfde doet verandert je muziek wel, maar je gaatje werk- gewoonten herhalen" Spanning De compositie wordt door Reich ook omschreven als een stuk ka mermuziek in een zeer grote be zetting. Het kan met en zonder dirigent worden gespeeld. Vol gens dirigent Reinbert de Leeuw zal het ongeveer 21 minuten du ren, misschien korter, misschien langer. „Het is afhankelijk van de zaal. Tijdens de uitvoering kun je anders reageren en een deel min der vaak herhalen. Het is een soort spanning die de uitvoering ten goede komt". In feite heeft het stuk weinig met blazers te maken. Het is by na een half symfonie-orkest. Het omvat alle orkestrale groepen; strijkers, hout- en koperblazers, slagwerk en bovendien twee vrouwen stemmen die hier aan toe zijn ge voegd. Een deel van de instru menten wordt met microfoons versterkt. Drums Steve Reich dirigeert sommige stukken zelf maar voelt zich daarbij duidelijk minder prettig dan als componist. Hij zegt: „Ik heb nooit iets vlug geschreven, behalve in mijn studietijd. Het was altijd mijn bedoeling dat mijn stukken door iedereen ge speeld konden worden". Hij heeft filosofie gestudeeerd aan Cornell University en composi ties aan Mills College by Darius Milhaud en Luciano Berio. In 1936 vormde Reich in New York met drie musici een ensemble. Hy nam in Ghana les bij een meesterdrummer van de Ewe- stam en hij leerde in Amerika de Balinese Gamalan spelen. Hij publiceerde in 1974 een boek on der de titel „Writing about mu- Hij zegt „In die periode ben ik me ook met de oorsprong van de joodse muziek gaan bezighou den. Ik kom uit een liberaal jood se familie. Reformed, noemen ze dat in Amerika. Dat betekende dat ik geen Hebreeuws kende en geen idee had van de tradities. Ik was al 37 jaar toen ik me voor mijn jood-zijn ging interesseren. Ik studeerde Hebreeuws en ging de Dora lezen. In 1977 heb ik sa men met prof. Herzog van de uni versiteit van Jeruzalem de mu ziekstijl van oriëntaalse joden uit Jemen, Koerdistan en zelfs India bestudeerd. Steve Reich: Weerklank Het ging me om het reciteren en zingen van Hebreeuwse geschrif ten. De muzikale structuur is steeds hetzelfde, maar de klank is anders. De Jeminitische vader zingt met een neusstem, want hij heeft geen achttien eeeuwen Duitsland in zijn oren zitten. Zijn zoon, die in Jeruzalem is geboren is al "verwesterd" en zingt met een keelstem" Ademhaling De traditie sterft uit in het moderne Israël. Steve Reich weet niet of hy het erg of niet erg moet vin- muziek lijkt in Europa groter" den, maar „de zaak is te gecom pliceerd voor grapjes". Hij ge bruikt de melodieën niet bewust. „Het zou niet reëel zijn omdat ik een westerling ben. Maar er zijn wel een paar motiefjes in Music for a large ensemble terug te vin den en ook in het Octet dat in op dracht van radio Frankfurt is ont staan. De menselijke ademhaling als maat voor muzikale structuur interesseert me boven alles. Er is geen bepaald systeem dat ik volg. Wat ik componeer moet ik goed vinden. Dat is alles". ROELIE MEYER DEN HAAG - De veelheid aan "ro de lijnen" die het huidige Hol land Festival kenmerkt, maken er een festival van uitersten van. Bood de openingsvoorstelling inzicht in het theaterleven uit de jaren twintig, in de intieme sfeer van de Haagse Koninklyke Schouwburg vond gisteren de première plaats van drie stukken die gezamenlijk een reconstruc tie vormden van een avond mu ziektheater uit de achttiende eeuw. Geen opera's (die mogen als kunstuiting uit die periode wel bekend worden veronder steld), maar een ballet van de Franse componist Jean Baptiste- Ferry Rebel (1666-1747), een dramatische cantate van Handel uit het begin van die eeuw en een "duodrama" van Jiri Antonin Benda (1722-1795). Als bijzonderheid gold daarbij dat deze drie werken ten tonele ge bracht werden op een wijze die een getrouwe afspiegeling heette te zijn van de uivoeringspraktijk in de periode waarin zij hun eer ste uitvoering beleefden. Com promissen waren daarby nood zakelijk. Om te beginnen was nu eens niet gebruik gemaakt van "originele instrumenten", maar speelde het Nederlands Kamer orkest op het normale moderne instrumentarium, al bood de mu zikale leiding van Ton Koopman de nodige garanties dat in de wij ze van spelen de barokstijl zo dicht mogelijk benaderd werd. Het resultaat maakte duidelijk dat een muzikaal purisme beslist niet alleenzaligmakend is.Tydens het ballet van Rebel waren er nog en kele aarzelingen te bespeuren, maar in de loop van de avond groeiden de instrumentalisten in de materie en won hun spel aan gaafheid. Tijdens het drama van Benda was er zelfs sprake van een dramatische levendigheid die met een echt barok-instrumenta- rium moeilijk bereikt had kun nen worden, nog afgezien van het feit dat de onvermij del ij ké onef fenheden in intonatie nu in elk geval achterwege bleven. Het ballet "Les Elements" van Re bel werd gedanst door de English Bach Festival Dancers die hun eigen kostuums hadden meege bracht. Charmant was het idee dat men voortdurend naar bewe gende plaatjes uit de tijd van de Zonnekoning zat te kijken, be geleid door opvallend program matisch ingestelde muziek. Ver bazend was het te constateren dat de danskunst zoals we die nu kennen, toen nog in haar kinder schoenen stond. Alles was ge richt op het minutieuze, elegante gebaar en op het totaalbeeld, ter wijl het dansen zelf nog niet veel meer was dan een elegante vorm van lopen. Voor de enscenering van "Armida abbandonata" van Handel en "Ariane a Naxos" van Benda (regie Eddy Habbema) was de hulp ingeroepen van de Australische hoogleraar in de theaterwetenschappen Dene Barnett, een expert op het gebied van de achttiende-eeuwse thea terpraktijk, die de medewerken den de nodige kennis op het ge bied van houding, beweging en mimiek had bijgebracht. Voor de sopraan Maijanne Kweksilber betekende dat merkbaar een maximum aan concentratie op haar expressie die enigszins ten koste van haar vocale uitbeelding ging. De styl van Handel is haar wel toevertrouwd, maar de moei lijkheid van een groter orkest dan zij voor dit werk gewend is, kon zij daardoor op de première nog niet helemaal overwinnen. De Franse actrice Béatrice Cramoix en haar landgenoot Christian Landy waren aanmerkelijk beter vertrouwd met de materie en zorgden uit historisch oogpunt bezien voor het interessantste deel van de avond. Beweging en tekstweergave waren een studie waard, en niet alleen voor een student in de theaterweten schappen, maar zij konden toch met de indruk voorkomen dat het melodrama terecht een vroegty- dige dood gestorven is. De mu ziek van Benda is zonder meer schitterend en de bewondering van een man als Mozart voor deze componist is volledig begrijpe lijk, maar een voortdurende af wisseling van gesproken teksten met een aantal maten muziek le vert toch niet meer op dan een interessante ervaring die beslist niet voor een veelvuldige herha ling vatbaar is. De voorstelling was aangekleed door Rudolf Corens, die eenvou dige, maar smaakvolle decors had ontworpen en in zijn kos tuums de betreffende periode van de achttiende eeuw met veel raffinement en precisie benader de. Dat zijn nabootsing niet voor honderd procent getrouw was, mag men hem niet kwalijk ne men. Een toneelbeeld zoals men dat twee eeuwen geleden gewend was zou het armlastige Holland Festival kapitalen gekost heb ben. Verdere voorstellingen heb ben nog vandaag, morgen en overmorgen plaats in de Konink lyke Schouwburg. De voorstel ling van hedenavond zal geheel via de radio worden uitgezonden terwijl het gedeelte na de pauze bovendien op de televisie te zien zal zijn. PAUL KORENHOF GRONINGEN - De literator en his toricus Theur. de Vries is gisteren in Groningen gepromoveerd tot doctor honoris causa in de lette ren. De uitreiking in de Mart.ni- kerk had plaats ter gelegenheid van het 365-jarig bestaan van de universiteit van Groningen. Theun de Vries kreeg het eredocto raat vooral om zijn historische verdiensten. Zijn promotor, prof. dr. E. H. Kossman, hoogleraar ge schiedenis, roemde hem in een toespraak om de manier waarop De Vries kans heeft gezien de his torie tot de verbeelding van het brede publiek te laten spreken. De 72-jarige De Vries heeft een om vangrijk oeuvre van gedichten, Theun de Vries. romans, literaire kritieken, kunstbeschouwingen, histori sche werken, hoorspelen en reis verslagen op zijn naam staan. In 1962 ontving De Vries de P. C. Hooftpnjs. NEDERLAND 1 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18 40 - Kortweg (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Tom en Jerry. Tekenfilm (KRO) 19.10 - By ons inLaren. Amusementprogramma (KRO) 20.00 - Sanford en Zoon, tv-serie iKRO) 20.25 - Wat heet beter (KRO) 21.10 - 't Zand 33 (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag'NOS) 22.10 - Ariadne op Naxos, drama (NOS) 23.00 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.55 - Journaal 'NOS) 18.59 - De Astronautjes (AVRO) 19.05 - Kizzy, tv-film (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - 'The Shootist', film met John Wayne (AVRO) 22.00 - Televizier magazine (AVRO) 22.40 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.10 - Journaal (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 14 JUNI DUITSLAND I WDR 19.15 Der Teufel hat ein Loch im Schuh, oder Lessing in Leipzig. TV-film. 20.25 Filmportret.) 21.00 Journ. 21.15 Filmreport. 22.00 Amusem.progr. 22.45 Licht muz.progr. 23.30 Akt. 24.00 Licht progr. 1.55-2.00 DU7T3LAND II Akt. 22.20 Duits Allerlei. 23.05 Do cument. 24.00 Klass. concert. 0.55 DUITSLAND III WDR 18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30 tuurkunde. 20.00 Jongerenmagaz. 20.55 Akt. 21.00 Journ 21.15 Die Dinge des Lebens (Les choses de la vie). Speelfilm. 22.40 Inform, serie. 23.10-0.40 Report.film. BELGISCHE TV DONDERDAG 14 JUNI BELGIË VLAAMS NET 1 18.45 Tekenfilmserie. 18.50 Jonge- renprogr. 19.17 Politiek progr. 19.37 Meded. en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 De zoete inval (Fawlty Towers), co- medy-serie. 20.35 Panorama. 21.25 De vervloekte koningen (Les rois mauditsX tv-serie. 23.05-23.20 NET 2 18.45-20.10 Zie NET 1. 20.10 Filmre portages. 20.35 Een man wil vooruit De AVRO heeft vanavond een wijziging in haar tv-programma gebracht en zendt nu de laatste speelfilm van John Wayne, 'The shootist' uit 1976, uit, ter nagedachtenis van de dinsdag overleden Amerikaanse acteur. Daardoor komen een concert van John Den ver, alsmede de vierde aflevering uit de Engelse serie 'De Stichting te vervallen. In 'The shootist' spelen ook mee: Lauren Bacall en James Stewart, (Nederland II, 2027 uurj ■k AVRO's Televizier Magazine besteedt vanavond aandacht aan de kindermoordpartij van de keizer van het Centraal Afrikaans Keizerrijk Bokassa. De reportage bevat verschillende verslagen van ooggetuigen. (Nederland II, 22 uurX De KRO zendt vanavond het laatste programma van "Wat heet beter" van dit seizoen uit. Het geeft een overzicht van alle alterna tieve geneeswijzen die m de afgelopen seizoenen behandeld werden zoals acupunctuur, kleurentherapie, paranormale geneeskunde kruidengeneeskunde, natuurgeneeskunde, lichttherapie, homoeo- pathie, reflexzone-therapieën, manuele geneeskunde, een aantal ontspanningstechnieken en yoga. (Nederland I, 2025 uurf DONDERDAG 14 JUNI HILVERSUM I NCRV 18.11 Hier en nu 18 30 (S) In bewe ging. 18.45 (S) Leger des Heilskwar- tier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.55 Op de man af. 20.03 (S) 't Is Ted-tijd. 21.02 (S) Klass. orgelmuz. 21.40 (S) Literama-donderdag. 22.50 (S) Politiek bekeken. NOS: 23.02-24.00 (S) Met het oog op mor gen. KRO 0.02 (S) De Nachtspiegel 1.02 (S) Tussen de hoezen met Win- fried Povel. 3.02 (S) Herrie of Harry op I. 6.02 (S) Country time. 6.50 Het HILVERSUM II IKON: 18.05 Kleur AVRO 1835 De Vrije Gedachte. 18.50 P.P.: Uitz. PVDA. 19.00 Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de kaart gespeeld: klass. verzoeken. NOS: 20.00 (S) Holland Festival 1979: Klass. ka- mermuz AVRO 23.00 (S) Klass lie deren 23.50 AVRO's Radiojournaal 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Avondspits met de Nationale Hitparade TROS: 19 02 (Si Poster. 20.02 <S) Europarade. 212 (i'2 S i Se - urn 23 02-24 00 (S) Hugo van Gelderen met LP-werk. VRIJDAG 15 JUNI HILVERSUM I KRO 7 03 Echo. 7.13 (S) Even na ze ven (8 03 Echo.) 9 03 (Si Anne van Egmond, gevar. progr 1203 (S) Hans van Willigenburg. 14.02 (S) De harmonie is laat vandaag. 15.02 (S) Gastenmiddag. 17.02 (S) En zo hoort het ook' HILVERSUM II VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7 20 VPRO-Expresse. (7.30. 8 00 en 8.30 Nws.) NOS 9.00 Gym voor de vrouw. 9 10 Waterstanden. VPRO 9.15 Express-VPRO NCRV: 10 30 Verhaal. NOS: 10.45 Werkbank. 10.55 Progr.overz. AVRO 11.00 Schoolradio. TROS 11.20 Week in week uit. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Aktua. NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over minder. 14.20 Op de zeepkist... komt u maar. 14.45 't Kan van nut zyn. 15.30 Van onze redaktie. VOO: 17.00 (S) Info-Radio (17.24 Meded. 17.30 Nws.) HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metterdaad-Mcm.8 05 (S) Tijd sein 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10 03 (Si Te elfder ur<- NCRV 1103 (S) Pop Non Stop 12 03 (S) Gocie- middag VOO 14.03 (Si Tipparade. 15.25 (S) Popjournaal. 15.30 (S)Top- 40 HILVERSUM IV NOS 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg Klas- siek. 9 00 Nws. 9.02 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance 9 30 (S) Vrydagmorgenconcert Edison - prijswinnaars 1979 (1). VOO 11.00 (S) Muziek voor miljoenen, f 11.30 In terview 12 00 Nws. 12 02 Wie wat. waar? kwis.) EO 1300 <S) Klank- spiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Com munity singing. 14.20 (Si Orgelbe speling. 14 40 (S) Plaat-Praat. VPRo 15.00 (S) Muziek-op-vier. Troostende muziek. ADVERTENTIE irvkViiiaHia; TRANSLUCENT TONES M'SA GLAGOLSKAJA KYLIAN-LEOS JANACEK Solisten, koor en orkest CIRCUSTHEATER SCHEVENINGEN KASSA: 558800

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5