Dansgroep Beau brengt een 'minimale' mengelmoes Laura Hét kassucces van Hollywood 'J** V ;(jy) vand toegelicht t!WAM°9Carnma\ John Wayne was de held van Amerika's Wilde Westen STUK CAMUS AAN SLOT VERMINKT Twee juweeltjes van (Engelse) eenakters DINSDAG 12.TUN! 1979 RADIO TV - KUNST LOS ANGELES - John Wayne, die in meer dan 200 films zijn tegen standers in zand deed bijten, was de door weer en wind ge harde held van Amerika's Wilde Westen. De rijzige, breedge schouderde Amerikaan, wiens films bijna altijd goed afliepen, stond officieel genoteerd als het grootste kassucces dat Holly wood gekend heeft. Hij brak in dat opzicht het record van wij len Gary Cooper. John Wayne - 1945 - "De western is folklore en ik geloof niet dat hij ooit zijn waarde ver liest", zei Wayne nog in 1970. "Elk land begrijpt de folklore van een ander land. dat is het grote voor deel bij die films". Het was een uitspraak die bewees dat Wayne - in Hollywood bekend als "The Duke" - volledig stond achter zijn westerns en achter de overwin ning van "de goede jongens" op "de slechte jongens". De films bezorgden hem een vorstelijk huis en het leven van een miljo- Buiten het witte doek was Wayne een aanhanger van president Nixon en lid van het ultrarechtse American Legion. Het jaar 1970 bracht hem twee belangrijke on derscheidingen. ondanks de kri tiek die twee jaar tevoren op hem was uitgeoefend door pacifisten wegens zijn rol in "De groene ba retten". Deze film verdedigde het militaire optreden van Amerika in Vietnam en werd bijvoorbeeld in Zweden "zuiver propaganda" genoemd. Toch kende de buitenlandse pers vereniging in Hollywood hem begin 1970 de "Gouden Globe" toe voor zijn optreden in de wes tern "True grit". Twee maanden later kreeg hij een Oscar voor zijn spel in dezelfde film. Ondanks het feit dat hij toen al 35 jaar voor de film had gespeeld en veel lof had geoogst, nam hij het gouden beeldje met tranen in de ogen in ontvangst. Volgens de filmcritici bleef John Wayne, ongeacht de rol die hij speelde, de sterke, onvernietig bare. Gedurende het grootste deel van zijn filmcarrière droeg hij dezelfde koppel en dezelfde cowboybroek. Hij versleet ver scheidene paren met de hand gemaakte laarzen, leren vesten en cowboyhoeden. Overigens beklemde Wayne wel eens dat hij niet van geweld hield. In 1970 noemde hij de neiging in de filmwereld tot meer geweld "smakeloos", een opvatting waarin hij duidelijk verschilde van zijn opvolger in westerns, Clint Eastwood. \r John Wayne - 1968 - Onbekend John Wayne werd op 26 mei 1907 geboren in Winterset (Iowa) als Marion Michael Morrison. Hij groeide op in Glendale bij Holly wood. waar hij de middelbare school bezocht. Nadien ging hij naar de universiteit van Zuid-Ca- lifornië. Uit het feit dat hij in de schoolvakanties als requisiteur werkte bij de Fox Film Corpora tion, bleek waar zijn aspiraties la gen. Maar mede door de crisis aan het eind van de jaren twintig bleef hij aanvankelijk een onbe kend acteur die een zingende cowboy speelde in tweederangs film met de geleende stem van Gene Autry. Zijn eerste succes kwam in 1939 toen regisseur John Ford hem de rol gaf van Ringo Kid in "Stage coach". Er volgden rolprenten als "Reap the wild wind", „The lady takes a chance", "Flying tigers", „The fighting seabees", "Back to Bataan" en "They were expen dable". Tot zijn belangrijkste rollen behoren verder die in films als "Red river", "Rio Bravo", "The man who shot Liberty Van ce" en "El Dorado", waarmee hij de personificatie werd van de ideale cowboy. Huwelijken John Wayne trouwde in 1933 met Josephine Saenz. Dit huwelijk, waaruit vier kinderen werden geboren, eindigde in 1946. Daar na mislukte ook zijn huwelijk met de actrice Esperanza Baur. Zijn derde vrouw, de mooie Pilar Palette uit Peru, schonk hem nog drie kinderen. In 1952 richtte Wayne de produktiemaatschap- pij Batjac op en maakte meer dan een dozijn films die door hemzelf werden geregiseerd. Hij streefde ernaar zijn publiek na afloop van een film nooit met een probleem te laten zitten. Alle intriges ein digde© "schoon" John Wayne - 1978 - DEN HAAG (GPD)- Vooral na de pauze was het moeilijk te geloven. Wat aangekondigd was als Minimal Dance van de Laura Dean Dancers and Musicians ontpopte zich steeds meer als een soort alternatief folkloristisch dans theater. Alleen de snerpende gilletjes ont braken nog, maar verder was het bijna compleet; het onafgebro ken ritmisch gestamp, met de voeten, de kring waaruit dansers zich af en toe losmaakten voor kortstondige samendansjes, de gelukzalige blik in de ogen. En tot slot, nadat er heel ritmisch naar een climax was gewerkt, een te dere, in close-harmony gezongen melodie, onderwijl hand in hand op het publiek toelopend. Het publiek in het kleine Theater aan de Haven in Scheveningen kon het, te oordelen aan het mati ge slotapplaus en wat beginnend gegiechel, allemaal maar amper bevatten. Dat dit de experimen tele groep van Laura Dean was. En vooral: dat dit voor Minimal Dance moest doorgaan. Toege geven, de muziek waarop ge danst werd, evenals de choreo grafieën van de hand van Laura Dean, was eentonig en de mo tiefjes werden vaak herhaald. Maar in plaats van dat dit toch strakke schema in de structuur van de dans tot uitdrukking kwam, werd het gewoon als basis benut om op te variëren. Vrijwel net zoals dat bij jazzballet ge bruikelijk is. Bovendien werden de meeste be wegingen als bij jazzballet ook synchroon (allemaal gelijk op) uitgevoerd. De handbewegingen die veelvuldig gemaakt weden, leken zowel ritueel van oor sprong als aan disco ontleend, kortom, een ware culturele smeltkroes en misschien in dit opzicht wel karakteristiek voor de huidige Amerikaanse cultu rele situatie; van disco-consu ment tot de sectarische ethiek van Jimmy Jones en de Bagh- De enige boeiende momenten van de avond waren die waarop de, overigens slechtlopende, synch- roniteit werd verlaten en er wat eenvoudige patronen door elkaar heen werden geweven. Of die, waarop er een duidelijk eenheid tussen muziek en beweging ont stond, zoals het opzwepend slot van het eerste deel („Music" uit 1979) toen de dansers opeen soort czardas-achtige muziek (vooral door het gebruik van een klagen de viool) in het rond wervelden. Minutenlang. Toen ditzelfde mo tief na de pauze opnieuw werd opgenomen (in „Dance" uit 1976) met het vloergeroffel en -gestamp erbij een volksdansach- tig karakter begon te krijgen, de dans der derwisjen, leek het erop dat minimaal bij laura Dean vooral als beperkt (in creatief op zicht) vertaald moet worden. Afgemeten naar de sobere strak heid van een Nederlandse grpep als Dansproduktie van Bianca van Dillen - Laura Dean doet sa men met hen een workshop - was dat wat Laura Dean bracht bijna uitbundig showwerk. De pakken bestikt met tientallen lovertjes versterkten dit showelement nog. Omdat de dansers bij al het dansen, overigens gehinderd door een te kleine toneelvloer, ook nog een grote innerlijke vreugde uitstraalden en een grote innerlijke overgave demon streerden, wekte de Minimal Dance van Laura Dean de indruk van oorsprong dichter bij eu- rythmie te staan dan dat het iets te maken heeft met ontwikkelin gen in de moderne dans. Al moet gezegd dat haar kruising tussen volksdans en eurythmie op basis van minimal-achtige muziek, wel een curieus aspect aan de heden daagse dans toevoegt. Maar wel één om zo snel mogelijk te verge ten. (Vanavond nog in Scheveningen, morgenavond in Rotterdam en donderdagavond in Amsterdam) ERIC BEENKER AMSTERDAM (GPD) - Is geweld als politiek middel toegestaan? Dat is een vraag, die in het Duits land van nu uitermate actueel is. De processen rond de leden van de Baader-Meinhof-groep in het recente verleden hebben dat op nieuw aan de orde gesteld. De Franse schrijver Albert Camus heeft dat al in 1949 gedaan in zijn stuk „De rechtvaardigen", dat door het Würtemberger Staats theater zaterdag in Amsterdam werd gespeeld in het kader van het Holland Festival. Camus stelt in zijn hele werk, dat de mens niet helemaal schuldig of onschuldig aan de historie is, omdat hij deze voortzet. Boven dien zegt hij, dat de mens volko men onschuldig is, dat hij als een vreemdeling leeft in een gemeen schap die hem als individu ont kent en in een wereld die hem ter dood veroordeelt. Als je je als in dividu wilt handhaven, moet je in opstand komen om te bewijzen dat je bestaat. De moord op grootvorst Sergej is in „De rechtvaardigen" de aanlei ding om deze motieven van de verschillende figuren helder aan de orde te stellen. Camus trekt de oprechtheid van die motieven soms in twijfel, waardoor een dramatische spanning ontstaat. Voeg daarbij de sobere enscene ring van regisseur Claus Pey- mann in een ruimtelijk en ha venloos decor, dat de tijdelijk heid van de acties onderstreept en je hebt een pure voorstelling van een stuk, dat zo'n 30 jaar na het ontstaan nog tijdloos blijkt te zijn. Vanaf het begin is het duidelijk, dat het woordelijk van toepassing is op de situatie nu in de Bondsre publiek. De primitieve bom is weliswaar vervangen door de ef ficiënte stengun, de motieven zijn dezelfde gebleven. Jammer dus dat het stuk niet eindigde op het moment, dat de vrouw na de executie van haar geliefde de toorts overneemt. Er wordt een film gedraaid, waarin een tram van de schouwburg van Stuttgart naar de gevangenis in Stamm- heim rijdt: het rechts-bolwerk dat speciaal voor de berechting van de terroristen is opgericht. Volgens het programmaboekje is dat bedoeld om de politieke wer kelijkheid onder ogen te laten zien en daarover een standpunt te bepalen. Het stuk zelf is één uitgebreide standpunten-bepaling ten aan zien van geweld, dat van staats wege met een ander en misschien hetzelfde soort geweld wordt be streden. Daarvoor heb je dat beeld van die gevangenis niet nodig. AMSTERDAM (GPD) Wat donderdagavond tijdens de voorstelling van het Württemberger Staatstheater in het Holland Festival in het groot aan kwaliteit was te zien, was het afgelopen weekeinde in het klein het geval met „The Irish Hebrew Lesson" en ,,A Rosary for Israel" van de Inter-Action's British-American Reper tory Company. Twee juweeltjes van eenakters van respectieve lijk Wolf Mankowitz en Ed Berman, waarin twee brandhaarden tegenover elkaar staan. In het eerste stuk een jood tegenover een achtervolgde Ierse vrijheidsstrijder, in het tweede een ook al achtervolgd joods meisje in Jeruzalem. In beide gevallen zijn de achtervolgers de Engelsen. In de eerste eenakter komt een Iers rebel in de synagoge van een in Cork wonende jood terecht. Hy vindt daar ais vanzelfsprekend beschutting, maar moet daarvoor wel over een groot stuk voor oordeel heen stappen. De jood heeft zich geacclimatiseerd, heeft Iers geleerd, omdat hij een handelaar is en op gelijke voet met zijn klanten wil staan. Hij weet dus oneindig veel meer van de Ierse gewoonten en taal, dan de vluchtende Ier van de zijne. Op een zeker moment krijgt hij een gebedssjaal om, als een Engelse patrouille het huis van de jood komtdoorzoeken. Om zijn leven te redden, neemt hij tijdelijk een overtuiging aan die niet de zijne is. Daarna volgen de teksten van die Engelse soldaten, die uitslui tend bot anti-semitisch zijn. En de vluchteling kiest partij voor de beledigde jood. Hetzelfde thema zie jein een omkering in de tweede eenakter terug: deze speelt in Jeruzalem op het ogenblik dat het Engelse leger zijn laatste bezettingsmaand ingaat. Nu vlucht een joods verzets- strij dster in een klooster en wordt beschermd door een Iers pries ter. Zij ontsnapt aan dezelfde soldaten (met eigenlijk dezelfde teksten als in de eerste eenakter, maar tegen het katholicisme gericht), door zich als non te verkleden. Ook deze priester weet veel meer van de joodse gebruiken, dan het meisje van de zij- Beide eenakters spreken voor zichzelf. Zowel de jood als de pries ter getuigen van een milde wijsheid, beiden verzetten zich op hun eigen manier tegen hun omgeving, die hen onderdrukt en tot bepaalde levensgevaarlijke handelingen en een zekere stelling- name drijft. Wat beiden zeggen is waar. En juist daarom werkt die tegenstelling in deze twee eenakters zo sterk. Misschien zou je het exemplarisch toneel kunnen noemen, maar dat zou alleen gelden als alleen de situatie belangrijk was. Dit Engelse gezelschap vult in de eerste plaats de figuren in, en geeft in de tekst een ongelooflijke hoeveelheid informatie over de his torie van zowel het Ierse als het Israëlische verzet. Daarbij gaat het niet om de schuldvraag, maar om het constateren van de beide explosieve situaties. Ieder moet voor zich uitmaken, of hu voor de juiste kant heeft gekozen. Het Inter-Action's laat het heel sober, met bijtende spot en milde ironie zien. Dat wekt vaak een lach op, maar die is zelden echt vrolijk. Daarvoor is de ondertoon te bitter. (Op 13 juni in Amsterdam, op 14 juni in Utrecht, op 15 en 16 juni in Rotterdam). JOH. VAN DER WOUDE NEDERLAND I en slechthorenden (NOS) 18.00 - Nieuws voor dov 18.40 - Kortweg (NOS) 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Grizzly Adams (EO) 19.50 - EO-Familiedag '79 (EO) 20.00 - Temidden van de Bavianen (EO) 20.25 - De wind blaast waarheen hij wil. Evangelisch progr. (EO) 20.45 - Geestelijke liederen (EO) 20.55 - Hoe zouden wij dan leven? (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag. (NOS) 22.10 - Holland Festival (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND H 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - Internationaal Handelen (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - J. J. de Bom v.h. De Kindervriend, jeugdprogr. (VARA) 19.25 - Ombudsman (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De 7 van Blake (VARA) 21.20 - Het huis dat Jack bouwde (VARA) 21.50 - De Vitusdans, tv-spel (VARA) 22.20 - VARA-Visie (VARA) 23.15 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND I 13.00 - Nieuws voor dov< 15.30 - Onder het teken (TROS) 15.50 - Koperwinning in Panama, reportage (TROS) 16.15 - De dieren uit het groene woud (TROS) 16.37 - Little Vic, tv-sene (TROS) DUITSE TV 18.00 Kinderprogramma. 18.25 Kin derprogramma. 18.50 Journaal WDFL 19.00 Te kenfilmserie. 19.30 Informatief progr. 19.40 Polizeiinspektion 1. 20.15 Aktualiteiten. 20.45 Teken filmserie). 21.00 Journaal. 21.15 Amusementsprogr. 22.00 Aktualitei ten. 22.45 Kaz Co. 23.30 Aktualitei ten. 24.00 Licht muziekprogr. 0.50 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Programma voor de oudere generatie. 18.00 Journaal. 17.10 Der Skiave Calvisius. 18.40 Aktualiteiten en muz. 19.20 Tekenfilmserie. 20.00 Joum. 20.30 Miss Marple: Vier DUITSLAND ID WDR 18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus Wis kunde - meetkunde. 20.00 Natuurre- portage. 20.45 Aktualiteiten. 21.00 Journaal. 21.15 Aktualiteiten. 22.00 Aktualiteitenprogr. 22.15 Spelprogr. BELGISCHE TV DINSDAG 12 JUNI BELGIË VLAAMS 18.45 Oscar. 18.55 Reportage. 19.05 Gastprogr. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Amuse mentsprogr. 20.55 Natuurfilmserie. 21.45 Klassieke muz. 22.15 Informa tieve serie. 22.45 Nws. •NET 2 18.45 Oscar.-TB.55 Reportage. 19.05 Gastprogr. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Nws. 20.10 Dirk van Haveskerk, tv-serie. 20.35 Dierense- rie. 21.00 Rooskleurige dromen, ko medie. Hei Holland Festival dat van 1 tot 23 juni duurt begon met een eigen muziektheaterproduktie. Opera, muziek, toneel, dans en film op één avond. Dadaïstisch totaaltheater, voorstellingen die in de jaren twintig het publiek hebben geschokt en geamuseerd. Vanavond op de NOS-tv een keuze uit dit programma, waarin werken van de componisten Darius Milhaud(twce'opéra's-minutes"), Erik Sat ie ("Le piege de Méduse") en Paul Hindemith ("Hin und zuruck"). Medewerking verlenen: de zangsolisten Anne Haenen, Lucia Kerstens, Marius van Altena,Lieuwe Visser, Charles van Tassel en Wouter Goedhart, de acteurs Carol van Herwijnen, Els-Ingeborg Smits, Serge-Henri Valcke en Jimmy Berghout, het Nederlands Kamerorkest en diri gent Reinbert de Leeuw. (Nederland 1,22.10 uur) Naar aanleiding van de 50-sle geboortedag van Anne Frank besteedt het VARA-actualiteitenprogramma VARA-Visie van avond aandacht aan het herlevend fascisme. In een film van de Westduitse televisie wordt een beeld geschetst van de pogingen van rechts-extremistische groeperingen om greep te krijgen op de Duit se schooljeugd. Daarna volgt een impressie van de Anne Frank stichting. Voorts houdt VARA-Visie zich bezig met de acties van het VDSM- personeel omhet behoudvan de werkgelegenheid op de werf veilig te stellen. (Ned. 2. 22 J0 uur). DINSDAG 12 JUNI HILVERSUM I 18.11 Radiojournaal. 18.23 Toppers van toen. 19.02 Per Saldo. 19.30 (S) Operette Duetten. 20.03 (S) Van Broadway tot Carre. 20.30 (S) Folk Live. 21.02 (S) Ad Lib. 21.45 (S) Frans op z'n Brusse. 22.02 (S) AVRO's swing time. NOS 23.02 (S) Met het oog op morgen. VARA 0.02 (S) Elpee turn. 1.02 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. VOO 7.03 (S) Ook goeie mor- HILVERSUM II 18.10 Verkenning. 18.20 HUMA NISTISCH VERBOND: Na vijven en zessen. 18.50P.P.: Uitzendingvan de CPN. 19.00 Kerk in meervoud. 20.00 (S) Holland Festival 1979.22.20 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Zin in muziek. 23.30 (S) Muziek op het spel. 23.55 Nws. HILVERSUM III Ieder heel uur nws. NOS 18.03 De Avondspits met de Nationale Hitpa rade. VARA 19.02 (S) Popdonder. 21.02 (S) Nashville. 22.02 (S) and all that ïazz. 23.02 (S) Elpee tuin. WOENSDAG 13 JUNI HILVERSUM I VOO: 7.03 (S) Ook goeie morgen. 9.03 (S) Muziek terwijl U werkt 10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45 (S) Villa VPRO. (10 45 Overzicht 10.50 Liefde op het werk. 11.02 Bijvoorbeeld... 12.03 Het mes op tafel. 13.30 Span nende Splookjes. 14.02 Achterwerk.) EO: 14.20 (S) Radio-Kinderkrant. 14.45 (S) Ronduit-Extra. 15.30 (S) Van hart tot hart. 16.02 (S) EO-Met- terdaad, zending en hulpverlening. roreel bes Deling. HILVERSUM U VARA: 7.00 Nws. 7 10 Ochtendgym. 7.20 De Wekkerradio. (7.30, 8.00 en 8 30 Nws.) NOS 9 00 Gym voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15 Werkbank. VARA 9.25 Keuren en kiezen. 9.50 Hoor Haar! 11.10 Schoolradio. 11.30 Ter Plaatse. (12.16 OVERH.VOORL.: Tekst en uitleg, van het ministerie van On derwijs en Wetenschappen. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Dingen van de dag. 13.00 Nws.) 13.30 Oude schoollied jes. 13.50 Kinderen een kwartje? 14.30 Leef-tijd-genoeg. 15.30 Amus.muziek. 16.00 Parkiet in kooi, hoorspel. 16.40 Lichte gramm.muz. 17.00 (S) Lichte muziek. 17 24 Me ded., SOS- en politieberichten. 17.30 Nws. 17.36 Dingen van de dag. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Des Engels 9 03 (S) Van negen tot twaalf. 12.03 (S) De Noen Show. 14.03 (S) Pink Pup "79, versla». 17.03 (S) Stampij. HILVERSUM IV NCRV: 7 00 Nws. 7 02 Het levende Woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Divertimento. 9.15 (S) Onder de hoogtezon. 10.00 (S) OrkestpaleL 12 00 Nws. 1202 (S) Tafelmuziek. (12.02 Pianowerken uit de Roman tiek. 12.30 Lunchconcert. 13.30 Pla- tennieuws.) 13.55 (S) Zojuist ver schenen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Opera. 16.55 (S) Kunst- en vliegwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5