Leiden heeft heel wat mooie orgels' DINSDAG 12 JUNI 1979 Op zondag laat de stad de men sen met rust, dan kunnen zij op hun gemak het grote geheel bekijken terwijl het een beetje sluimert, nauwelijks beweegt en helemaal geen eisen stelt. Er komen onvermoede per spectieven te voorschijn en waar op werkdagen alles be heerst werd door actie, over weegt op zondag de aanblik. Zo is het in Amsterdam en op precies dezelfde manier is het zo in New York. (Als ik over Manhattan schrijf, denk ik wel eens, ga ik automatisch beter formu leren) Om dus te voorkomen dat we het zondagse Manhattan in al te grote rust zouden aantreffen, besloten we naar Hester Street te gaan. Een paar jaar gele den was de gelijknamige film nog op de televisie, verhalend over het lot van de joodse im migranten in het begin van deze eeuw. Prachtige film! Hester Street was daarin de Jodenbreestraat van New York, bruisend van leven, een aaneenschakeling van kle- dingzaakjes, naaiateliers en overbevolking, terwijl de middenweg één grote opstop ping was van paard-en-wa- gens, ventende sinaasappel verkopers en gehaaste voet gangers. Daar wilden we heen,op zondagmorgen, want waar elders op zondag een ge zapige rust heerst, is het leven in de jodenbuurt in volle gang! We besloten het meteen goed aan te pakken en ons ontbijt niet te nuttigen in de omgeving van ons hotel, maar ons met een taxi naar Hester Street te la ten rijden om daar, ter plekke, het ontbijt te gebruiken, ,fies- ter Street?", vroeg de taxi chauffeur gepuzzeld. Daar had hij nou nog nooit van ge hoord. We legden hem uit dat hij Broadway af moest, plus nog wat details, en toen veinsde hij het te weten, maar we moesten hem er zelf op op merkzaam maken dat hij er al voorbij was. Uitgestapt. Een van deze zijstraten moest het toch zijn, maar kijk, daar had je op de hoek al een gelegen heid waar je kon ontbij ten. Je kreeg een kop koffie, een jus d'orange, twee eieren sunny side up met bacon, twee toasts en een handjevol gebakken aardappelen voor, als ik me goed herinner, 1 dollar alias twee gulden, maar dat belette een van origine Japans echt paar naast ons niet, om zon der de minste géne (hij las in tussen een goed boek) één zo'n ontbijt met hun tweeën te de len. De koffie was,zoals op een bordje gemeld werd, „the fi nest coffee in the world", maar daaruit bleek toch dui delijk dat de Chinese eige naar (het restaurantje werd door een omvangrijke Chine se familie gerund) weinig ge reisd had in zijn leven. Het is trouwens toch verwonderlijk, hoe een natie een man op de maan kan zetten zonder in staat te zijn een kop behoor lijke koffie te zetten. Deze trend (dat de joden ver vangen waren door de Chine zen), zette zich voort in geheel Hester Street, een lange, rech te, verpauperde, betrekkelijk smalle straat, waar alle jood se namen in de loop der de cennia vervangen bleken te zijn door Chinese: Ho Ho Flo rist, Ping Kuen Driving School, Oversea Chinese Mis sion. Af en toe had zich er een Italiaans aandoende naam tussen weten te wringen,zoals op die koperen gedenkplaat aan de muur: ,Jn memory of P.F.C. Frank Vallone, USMC. who gave his life for God and country in Vietnam septem ber 111968. Dedicated bij his friends and neighbours, no vember 11,1968" Orchard Street Op de hoek van Hester Street en de Bowery was een stuk dode huismuur van onder tot boven volgeschilderd met een kleur rijke, sociaal-realistische af beelding, getiteld: „The Wall of Respect for the Working People of Chinatown", en pas toen we, steeds verder wan delend, Orchard Street be reikten, bleken we te zijn waar we wezen wilden. ,JJa- vid Deutsch" en „Chass S. Co- hen" stond er nu op de uit hangborden, en het was hier dat „The Underwear King" geflankeerd werd door ande re kledingzaken, die hun geë taleerde kledingstukken niet gewoon geprijsd hadden, maar van code-aanduidin gen hadden voorzien: Blazer P-4146, Blouse P-4150. Alle maal groothandels, nam ik De levendigheid van Hester Street in de film bereikte Or chard Street nu ook weer niet, maar met zo hier en daar een rabbijn die de bagageruimte van een Oldsmobile vol kleren hielp uitladen (of is niet ie dereen die zo'n zwarte hoed zo hoog op zijn hoofd heeft staan dat hij daarmee automatisch een hoog en wijs voorhoofd creëert een rabbi?) kwam het toch een aardig eind in de richting. En het beeld compleet, toen we de sinaas appelverkoper tegenkwamen. Of verkocht hij niet de si naasappels, maar de schillen, die hij eerst met een ingenieus apparaatje in lange smalle reepjes van de vrucht ont deed, zodat hij een witte si naasappel overhield? De ont blote sinaasappels gooide hij in dei ene bak, de oranje schil- lesliertjes in de andere, en ik moest geruime tijd wachten voordat ik wist dat hij toch de geschilde sinaasappels ver kocht, die je dan, via een in keping bovenin, soepel knij pend, in je mond kon uitper sen. Maar dat dit nu typisch joods-Amerikaans is, niet durven beweren. Wim van Beek: LEIDEN - Om in de tijd van Bach een reis van enige dagen te on dernemen voor het beluisteren van een groot organist, was niet uitzonderlijk. Tegenwoordig gaat het wat gemakkelijker. Mis schien juist wel daarom ontgaat ons zoveel. Welnu, er komt op 15 juni in het kader van de reeks orgelconcer ten van K. en O. een groot orga nist in de Marekerk. Wim van Beek is niet de enige in ons land, maar wel één van de weinigen, -die als uitschieters bekend zijn. Hij is organist van de Jacobs- of Grote Kerk in Den Haag, tevens hoofdleraar orgel aan de Conser vatoria in Den Haag en in Gro ningen. Hij werkt in alle beschei denheid en is wars van elk gebral, dat hem misschien meer popula riteit zou hebben gegeven. Zijn niveau ligt anders. Men kent hem in vakkringen heel goed als kun stenaar en als pedagoog, zowel in ons land als daarbuiten, waar hij dikwijls optreedt. Wat trekt Wim van Beek naar Leiden? "Dat historische orgel in de Mare kerk, en ook die vele mooie ande re orgels bij jullie. Weten jullie ei genlijk wel wat jullie allemaal aan kostbaars bezitten? Het is een genot om ze onder je handen te hebben. Ik heb een voorliefde voor historische orgels. Vandaar dat de NCRV mij opdrachten heeft gegeven voor het bespelen van Silbermann-orgels, achter het ijzeren gordijn, waar ze nog uitsluitend aanwezig zijn. Be grijpelijk, want het grote orgel- gebeuren, ook lang vóór de tijd van Bach, speelde zich daaraf. Ze dateren uit de zeventiende en achttiende eeuw. Algemeen ge sproken heeft elk orgel zijn eigen karakter, méér nog, zou ik zeg gen, dan bij een clavecimbel. En als het goed is, dan moetje ook uit dat eigene van je instrument spelen. Natuurlijk houd je reke ning met de keuze van je orgel stukken. Maar je moet ook de aanpassing kennen van je tou cher. Je moet contact houden met de toetsen. Zeker is de orgel toon beïnvloedbaar, hoewel na tuurlijk anders dan bij een piano Maar één van de dingen, die een or gel anders kan doen klinken is de articulatie. Vroeger ging men uit van het legato. Sinds het histo risch onderzoek naar de uitvoe ringspraktijken van de Barok, zou men kunnen zeggen dat de articulatie of betoning een uit vloeisel is van deze her-oriënta tie. Wat is dit nu? Articulatie is de samenvoeging van een groep bij elkaar horende noten. Het heeft te maken met spanning-ont spanning, met arsis en thesis, en het is te vergelijken met de op- en neerstreek bij strijkinstrumen ten. Daar heeft men ook het aan knopingspunt gevonden. Want uit het onderzoek bleek dat er weinig aanwijzingen waren op het gebied van het orgelspel. Maar des temeer bij strijkinstru menten. En men vond ook dat Bach het verband (ook velen vóór hem: Scheidt) heeft gelegd tus sen muziek voor stijkinstrumen- ten en orgel. Zo heeft onze Jo- hann Sebastian zich veelvuldig bezig gehouden met bewerkin gen. Ik denk bijvoorbeeld aan de 6 Schüblerkoralen, oorspronke lijk cantate-aria's voor viool, die hij overzette voor orgel. Ook de viool-fuga's heeft hij voor orgel bewerkt. Daarin heeft men de aanwijzingen gevonden voor een andere benadering. Uiteraard vragen deze nieuwe inzichten een uitgebalanceerd toucher. En dit bedoelde ik nu onder andere met betoning, en met beïnvloeding. Het klinkt levendiger dan vroe ger. Het is merkwaardig dat er in de laatste jaren zoveel boven wa ter is gekomen. Men heeft ook aanwijzingen gevonden, afkom stig van Bach zelf, waardoor men nu weet hoe zijn houding was. Je ziet vaak organisten die hevig bewegen. Dit deed Bach nooit. Ik verheug me er op vrijdag naar Leiden te komen. Ik heb het orgel al geprobeerd - een mooi histo risch instrument. Orgelserie in Marekerk LEIDEN - Dit zomerseizoen laat K&O alle orgelconcerten geven in de Marekerk. De organisten die in deze concertserie zijn op genomen zijn Wim van Beek (15 juni), Charles de Wolff (29 juni). Joop Brons (13 juli), Wim van dei- Panne (27 juli). Jan Schmitz (10 augustus) en Ben Fey (24 augus tus). Aan het concert van Jan Schmitz zal de hoboïst Han Ka- paan medewerking verlenen en aan het concert van de onlangs benoemde organist van de Mare kerk, Ben Fey, zal de fluitiste Veronica Steinbach haar mede werking verlenen. Wim van Beek zal het eerste orgel concert voor zijn rekening ne men. Op het programma dat hij op 15 juni ten gehore zal brengen staan o.m. de Echo-fantasie van Sweelinck, de koraal-partita "Ach wie nichtig, ach wie flüch- tig" van Böhm, de Trio-sonate in G van Bach, twee koraalbewer kingen van Bach en een Prelude en fuga in e eveneens van Bach. Leidse bioscopen al. üngevallendïenst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuiö en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Eüsabeth-ziekenhuis) KLEINE VAART jAnna Broere 10 te Rotterdam. Cornells Broere 10 vn Rotterdai Tees, GROTE VAART 'Alamak 9 vn Rotterdam nr Hamburg, 'Aldabi pass 9 Abrolhos nr Vlissingen, Alkmaar 10 te Port au Prince, 'Alnati 9 vn Rotterdam nr Hamburg, Amstelland pass 9 Ouessant nr Rio de Janeiro, Amstelsluis 9 125 wnw Gibraltar nr (Suezkanaal. •Baarn 11 te Antofagsta, tGegonia 11 te Puerto Cabello, tBUderdijk 9 te Savannah verw.. »Chevron Kentucky 9 350 hnwSt Helena. Jnr Kaapstad, IChevron Nederland 9 210 ozo Colombo 'nr Singapore. ^Dallia 10 vn Miranda nr Punta Cardon. Daphne 11 te Mombasa verw.. Dione 8 te Rotterdam verw.. Docklift-2 9 vn Ploce nr Rotterdam, Dordrecht 9 315 o Cape Race nr Gdynia, Dosina 10 te Aancortes, s 9 Rio Parana nr Parana- Getafix 9 230 zzo Cape Cod nr Philadel- Kennemerland 10 vn Sao Francisco nr Buenos Aires, Khasiella 9 65 w Djeddah nr Aden, Kieldrecht 9 250 z Salvador nr Bndge- Maasbree 11 te Dubai verw.. Maasrix 9 63 nw Muscat nr Spain. Mannual 11 vn Mina al Fahal nr Los An geles, Meta 9 240 ono Beira nr Genua, Mytilus 10 1700 w Vancouver nr Los An geles. Nedlloyd Algoa 9 te Singapore. Nedlloyd Amsterdam 9 30 n Timordüly nr Fiji, Nedlloyd Bahrein 10 te Koeweit. Nedlloyd Bangkok 10 vn Rotterdam nr Londen, Nedlloyd Bovenkerk 11 400 o Brisbane nr Djakarta, NedUoyd Delft 9 vn Le Havre nr Verdan, Nedlloyd Frazer 11 40 zo Cairns nr Dja karta. Nedlloyd Fukuoka 11 vn Valparaiso nr Nedlloyd Hobart 9 vn Hongkong nr Keelung, Nedlloyd Honshu 9 vn Rio Grande nr Montevideo, Nedlloyd Houtman 10 te Hongkong, Nedlloyd Madison 9 te Belawan. Nedlloyd Nagasaki 13 te Yokohama Nedlloyd Nagoya 10 te East London, Nedlloyd Rio 11 te Bandar Shahpur. Nedlloyd Rotterdam 9 vn Suezkanaal nr Nedlloyd Serooskerk 9 620 no Mauritius nr Port Louis, Nedlloyd Simonskerk 9 64 no Singapore nr Hongkong, Nedlloyd Spaarnekerk 11 te Hongkong Nedlloyd Steenkerk 10 te Singapore Nedlloyd Streefkerk 11 te Acapulco, Nedlloyd Tauranga 9 vn Rouen nr Boma, Nedlloyd Waal 12 te Papeete verw., Patro 9 ten anker Kp Aruba, Rudolph Peterson 9 500 o St. Helene nr Singapore, Schelderix 9 rede Bonaire. Scatrain Amsterdam 9 195 wzw Iraklion nr Rotterdam, Sliedrecht 10 te port Karr Viana 10 vn Puerto Miranda nr Pur Cardon, Zwgndrecht 9 120 n Dakar nr Port Kaï CAMERA: "Pas op of we slaan d'r op", da. 7.00 en 9.15 uur. za. en woe. 2.30,7 00 en 9.15 uur. 12 jr. Nachtvoorstelling: "The Nightporter", vr. en za. 11.30 uur. 16 jr. LIDO 1: "The kingdom of the spiders' da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 2: "The Deerhunter", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO3: "Animal House", da. 7.00en 9.15 uur, do., vr. en di. óók 2.30 uur. al. Kindermatinee: "Tom en Jerry", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4 45 uur. STUDIO: "Nosferatu",da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr. en di oók 2.30 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Lady and the tramp", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4 45 uur TRIANON: "Twee vrouwen", da. 7.00 en 9.15 uur. 16 jr. Middagvoorstelling: "Juliana in 70 be wogen jaren", da. 2.30 uur, zo. 2.15 uur. Bioscopen Alphen 12.15 i EURO 2: "The Deerhunter", da. 2.30 en 8.00 uur, za., zo. en woe. alléén 8.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Bambi", za. en woe. 2.30 uur, zo. 1.45 en 4 15 uur Nachtvoorstelling: "Driver", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Invasion of the bodysnat- chers", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook. 4.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Het vijfde offen sief, za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY "Jaws 2". vr 7 00 en 9.15 uur. za. 4 00. 7 00 en 9.15 uur, zo. 4 00 en 6.15 uur. woe. 8.00 uur. 12 jr Kindermatinee: "Alice in Wonderland", za. en woe. 2.15, zr.. 2.00 uur. Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur Kinderafdeling dage- Sint Elisabeth-ziekcnhuis: Volwassenen, dagelijks van 14 00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11 15-12 00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16 00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow laatste kwartier van middag- en avond- Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten fbehalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- Maandag t!m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag 14.45-15.00 uur. Bezoek aan ernstige paftenten.wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten Bezoektijden Kinder kliniek. Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf- dfling 13 30-14 45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000 c(ÓudC) Lieuias - Te Parijs is, in den ouderdom van 39 jaren, hedenmorgen te kwartier voor elven, de Prins van Oranje, Willem Alexander Frederik Karei Hendrik, in de armen van zijn kamerdienaar gestorven. De Prins overleed zonder pijn en zonder te besef fen dat hij stervende was. De laatste vijf dagen was zijn toe stand minder gunstig dan de bulletins deden vermoeden. De kamerdienaar bood den Prins aan hem een weinig in het bed om te leggen. De Prins ant woordde: "Doe gelijk gij goed vindt". Daarop de armen uit breidende en in de kussens ne- derzmkende, slaakte de Prins een diepen zucht en blies den laatsten adem uif. 's Prinsen broeder Alexander, die speciaal naar Parijs was gekomen om zijn broeder te bezoeken, werd terstond geroepen en was spoe dig aanwezig. Geen enkele ge neesheer was bij des Prinsen laatste oogenbhkken aanwezig Het lichaam zal van de Rue Au- ber 19 naar het huis van den Nederlandschen gezant, baron Van Zuylen van Nijevelt, in de Avenue Bosquet, getranspor teerd worden, waar een lijk dienst gehouden zal worden en het lijk in een rouwkapel ge plaatst zal worden. Daarna wordt het gebalsemd en naar Nederland gezonden. Vijftig jaar geleden: - Negen boortorens en meer dan 45.000 vaten olie zijn te Los An- gcles een prooi der vlammen geworden. De schade bedraagt zeker één miljoen dollar. Brandweermannen. in on brandbare kleeding gestoken, zijn met alle macht bezig den brand te bedwingen - De neef van een huiseigenaar te Napels vierde in het huis van zijn oom den doop van zijn zoontje Tijdens het dansen stortte plotseh ng de vloer van de kamer, die zich op de derde ver dieping bevond, in, zoodat de dansers een verdieping lager te recht kwamen. Tien der feest gangers werden zwaar gewond te voorschijn gehaald en talrij ke anderen kregen lichte ver wondingen. Slechts een paar meisjes, die muurbloempje ge weest waren, konden haa r posi tie op de derde verdieping handhaven, maar moesten, door den hevige sch rikeveneens naar een ziekenhuis u*orden vervoerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21