Arm, opgebroken Amsterdam PAGINA 29 ZATERDAG 9 JUNI 1979 Foto links: de Leidse Iranist drs. J.T.P. de Bruijn. Foto rechts: Cho- meini. Hij behoort tot de vijfde rechtsorde. LEIDEN - Wie de sjah van Iran vermoordt zal niet alleen vrij uit gaan, maar hij z£i. zelfs worden beloond met een gra tis pelgrimtocht naar de voor de Mohammedanen heilige stad Mekka. Dit is een op merkelijk aanbod van een krantemagnaat uit Iran na het doodvonnis die een revolu- tionaire rechtbank in Iran enige weken geleden terug velde over de sjah. Intussen gaan de revolutionaire recht banken in Iran onverdroten voort met het uitspreken van doodvonnissen. Tweede pinksterdag zijn na een pro ces van drie dagen voor het Islamitische gerechtshof in Teheran drie functionarissen uit het verdreven bewind van de sjah terechtgesteld. Het afsnijden van oren, het af hakken van handen, het straf fen met zweepslagen en het om het leven brengen van vermeende vijanden, zijn volgens de Islamitsiche wet geving geen abnormale straf fen, "maar in een volkomen op het westen georiënteerd Perzië van de sjah pasten ze niet meer", zegt de Leidse Iranist drs. J.T.P De Bruijn "Voor de renaissance van de Mohammedaanse wetgeving bestond er in Iran een heel modern rechtssysteem, dat op westerse leest was ge schoeid. Na de machtsover name door de geestelijke lei der Chomeini is de klok ech ter ruim duizend jaar terug gedraaid" Inmiddels heeft het regime van Chomeini bij na driehonderd mensen voor vuurpelotons om het leven gebracht. Enge dingen Nadat de sjah van Perzië met zijn familie het land was uit gejaagd en met "vakantie" ging, gebeuren er voor wes terse begrippen enge dingen in het voormalige keizerrijk ten oosten van Turkije. Men sen worden in grote groepen voor vuurpelotons geleid zonder dat zij naar Europese normen een eerlijk proces hebben gehad. Perzië kwam tussen ïyil en 1940 in aanraking met het westerse rechtssysteem. In 1940 was de invoering van de nieuwe wetgeving in Perzië definitief. Wat Chomeini nu in Perzië weer wil invoeren is de Islamiti sche wetgeving in zijn oer vorm, die met name op het platte land nog wordt bele den. Mede daardoor heeft het Chomeini betrekkelijk wei nig moeite gekost om in Per- zie aan de macht te komen. Rechtsscholen Arabische wereld was in het begin van de Islam een groot aantal verschillende rechts scholen aanwezig. Daarvan zijn er door allerlei harmoni saties vier als orthodox er kende rechtsscholen over gebleven. Deze vier gaven zichzelf de namen van autori teiten uit de achtste en begin negende eeuw. Dat zijn de Hanafiten, de Sjafiiten, de Malikiten en de Hanbaliten. Gezamenlijk heten die vier de Soennitische-rechtsorde. Chomeini behoort echter tot een vijfde rechtsorde de zo genaamde Sjia. Deze is ver gelijkbaar met de vier eerder genoemde, maar de Sjia wordt niet door de vier er kend. De leer van de vier rechtsscholen lopen echter op tamelijk ondergeschikte punten uiteen. Het Islamitische recht geldt dan ook sinds circa de tiende eeuw als voor alle tijden on veranderlijk vastgelegd. Het is juristen dus niet toegestaan nieuwe leringen in te voeren. Ze moeten zich volgens de leer bepalen tot commenta- riëring en uitwerking van nieuwe casuïstiek (moraal theologie). Volgens de Leidse wetenschapper verschilt de leer die in Perzië door Cho meini wordt gepredikt in zoverre van de Soennitische rechtsorde dat de geestelijke leiders meer vrijheden heb ben in interpreteren van de wet dan het geval is in de vier Soennitische rechtsorden. Het Islamitische recht is een plichtenleer. Deze leer geeft aan welke handelingen ver plicht, aanbevelenswaardig of verboden zijn. De juridi sche begrippen van geldig heid, nietigheid, rechtsgevolg enz. worden slechts inciden teel behandeld en hebben in dit licht nooit tot een logisch geheel kunnen uitgroeien. Als plichtenleer omvat het Is lamitische recht onder andere rituele plichten waaronder een bedevaart naar Mekka, die iedere Moslim eens in zijn leven moet maken. Daarnaast bevat de leer regels van fami lierecht, erfrecht, vermogens recht, strafrecht en staats recht. Een principieel onder scheid tussen publiek- en privaatrecht wordt niet ge maakt. Modernisering Rond de eeuwwisseling zijn er in vrijwel de gehele Islamiti sche wereld wetboeken naar westers model ingevoerd, vooral op het gebied van han dels- en strafrecht, omdat het Islamitische recht geen op lossing bood voor de proble men die zich toen voordeden, of in strijd werd geacht met de nieuwe rechtsopvattingen die uit het westen waren overge nomen. De invoering van deze nieuwe wetten ging meestal gepaard met het instellen van nieuwe rechtbanken en beperking van de competentie van de kadi (een rechter die volgens godsdienstige wetten oor deelt). Uit dit alles blijkt dat de Islam meer is dan alleen een gods dienst; hij is ook een wet die het gedrag van de moslim in alle omstandigheden van het godsdienstige, politieke, so ciale en persoonlijke leven regelt. De koran is de bron van de wet. Omdat de koran echter alleen voor een be perkt aantal gevallen regelin gen bood, werd hij met de overleveringen van de profeet Mohammed aangevuld. Ge leerde mannen kennen en onderwijzen deze wetten. De ze geleerden vervullen de functie van geestelijk leider en wijze man in de gemeen schap waarvan zij deel uit maken. Aan de ene kant bestaat de me ning dat het belangrijkste voor de moslim is het nauw gezet en streng onderhouden van de godsdienstige en maatschappelijke wet. Daar naast is de opvatting van de mystici ontstaan, waarin de onmiddellijke verhouding tot god door middel van asceti sche oefeningen, medidatie en het reciteren van koran teksten wordt nagestreefd. Zo kwamen er broederschap-i pen tol stand die van elkaar verschillen door hun initia tiemethoden (Inwijding), de gebedsformules en de geestelijke oefeningen die door hun leiders werden aan bevolen. Zij verwierven veel macht onder het volk en speelden een belangrijke po litieke rol. Straatroof De meeste mensen worden in Perzië ter dood veroordeeld op grond van straatroof. Dat is ëén van de weinige vergrij pen waarvoor in de Islamiti sche wetgeving een vaste straf is bepaald. In een hand leiding tot kennis van de Mo- hammedaansche wet uit 1903, dat door bëstuursambtenaren die naar Nederlands Indië gingen moest worden bestu deerd, staat dat "de vergel ding voor hen, die strijd voe ren tegen god en zijnen gezant en die verderf verspreidend in het land rondtrekken, zal daarin bestaan, dat zij worden gedood of gekruisigd, of dat men hun handen en voeten aan weerszijden afhouwt, of dat zij uit het land worden ge- bannnen,... tenzij zij zich be keren, voordat gij hen in uwe macht .krijgt; God is verge vensgezind en barmhartig" Uit deze openbaring zijn de wettelijke voorschriften be treffende de "regels" voor "straatroof' afgeleid. Het is opvallend hoe actueel de ze wetten nu nog zijn", zegt drs De Bruijn. Uit deze wet ten blijkt ook waarom er zo "oneerbiedig" met de geëxe cuteerde mensen wordt om gesprongen, want in de wet wordt eveneens gezegd dat "niet alleen de doodstraf aan hem wordt voltrokken, maar zijn lijk moet bovendien een tijdlang smadelijk aan een kruis (of bijvoorbeeld aan een boom of tegen een muur) ten toon worden gestelek Dat is de reden", zegt drs De Bruijn, "dat je in kranten en op de tv in Perzië de gedode mensen met ontbloot boven lijf resp. op de voorpagina's en de tv ziet. "Het is te zien dat Chomeini exact volgens een eeuwenoud principe te werk gaat. Er komt geen advocaat aan te pas. Misschien dat een dergelijke rechtspleging zou kunnen functioneren als er een grote sociale controle zou zijn, bijvoorbeeld in kleine plaatsen op het platte land, maar in een moderne samen leving is een dergelijke rechtspleging uit den boze", zegt drs. De Bruijn. "Chomeini neemt een leidende positie in onder de wetsge- leerden, niet zozeer omdat hi j de meest geleerde onder hen is, maar door zijn kwaliteiten als volksmenner. De Islamiti sche republiek die Chomeini wil vestigen sluit aan bij de gevoelens en tradities die nog bij veel Perzen leven. Voor de gewone man in Perzië is de machtskentering niet zon grote omwenteling. Dat ver klaart ook wel waarom Cho meini met name op het platte land zo'n grote steun heeft". Meningen op deze pagina zijn voor rekening van de auteurs. Zoals in alle andere gemeenten in Nederland, koos ook in de hoofdstad begin september van het afgelopen jaar de ge meenteraad een nieuw wet houdersteam. In Amsterdam kostte dat overigens meer ge meenschapsgeld dan elders Conform het program-ak koord van PvdA, CDA, CPN en D'66 werd het aantal wet houders gebracht van acht op negen, werden de bedragen voor het aantrekken van frac tiemedewerkers fors ver hoogd, en werd de aanstelling verzonnen van ruim gehono reerde politieke wethouders assistenten. Die assistenten zouden wèl door de overheid worden betaald, maar niet als ambtenaar. Ze zouden als speciale taak krij gen ,jiun" wethouder bij te staan in de contacten met collega's, ambtelijk appa raat, en de eigen .politieke achterban". Bovendien zou den ze politieke redevoerin gen voor „hun" wethouder kunnen schrijven. Verzet WD-fractie en vakbeweging (de Alg. Bond van Ambtena ren in het bijzonderhebben zich met klem van vele argu menten tegen dit opmerkelij ke plan verzet. Het mocht al lemaal niet baten: de raads- meerderheid besliste, over eenkomstig het akkoord, dat die politieke assistenten er moesten komen. Dit werd ove rigens ook Gedeputeerde Sta ten van Noord-Holland te gor tig. Het besluit kreeg geen goedkeuring. Dat betekent allerminst dat Amsterdam van die weihouaersassisten- ten afziet. Binnenskamers wordt nu een nieuw slim plan uitgewerkt, waarbij de be trokkenen een ambtelijke sta tus zullen krijgen. Een goed opgetuigde gemeente raad dusen een uitgebreid college met tal van nieuwe ge zichten, waaronder die van oud-minister Irene Vorrink en oud-staatssecretaris Jan Schaefer. De WD-fractie werd naar de oppositie ver wezen, ondanks de grote bij drage die de Amsterdamse li beralen hadden geleverd aan het oplossen van de beruchte bestuurscrisis rond Han Lammers en Roel van Duyn. De socialisten vonden de WD-fractie „te kritisch", te lastig dus. Het nieuwe college, de nieuwe raad, zijn inmid dels negen maanden aan de slag, en een nieuwe bestuurs crisis staat levensgroot voor de deur. Schaefer Jan Schaefer, als n stadsvernieuwing naar Am sterdam gehaald, is inmid dels persona non grata in di verse stadsvernieuwingswij- ken. Hij zou geen van zijn ou de beloften gestand doen, en verspeelde daarmee binnen enkele maanden zijn kre diet. Verkeerswethouder Van de Vlis zag de toch al niet geringe Amsterdamse verkeers problemen onder zijn handen groeien naar een volstrekte chaos. Die ontwikkeling werd niet in de laatste plaats gevorderd door het ontbreken van enige coördinatie in het optreden van een aantal ge meentelijke diensten. Dus ook tot het volslagen ongecoördi neerd opbTekcn van een aan tal vitale stukken van de stad. Dit leidt tot een aardige stel ling, en is voer voor politico logen: als bestuurders falen, faalt óók het ambtelijk appa raat. Ook onderwijswethouder R van de Velde, vertegenwoor diger van de CPN in het colle ge, kwan. in de problemen. De adjunct-directeur van on derwijs, belast met bouieza- ken, bleek al jaren een beleid te hebben gevoerd dat, om het vriendelijk te formuleren, de toets van het onderwijsschan- daal niet kon doorstaan. Tot de dag van zijn schorsing had hij de onvoorwaardelijke steun van de onderwijswet houder. De PvdA-fractie bleek weliswaar volledig overtuigd van het falen van de wethou der, maar trok daaruit met de logische consequentie - uit vrees voor een conflict met de CPN en de risico van een nieuwe bestuurscrisis. Maar het onderwij sschandaal is de wereld nog niet Vorrink Het ergste van allen echter ver ging het gezondheidswethou der Irene Vorrink. Als minster van volksgezondheid en mi lieuzaken in het kabinet Den Uyl had zij al eerder te maken met de verslaaf den problema tiek. Van veel visie daarop had zij in die periode geen blijk gegeven. Maar dat zou wel beter worden als beheer ster van de Amsterdamse wethoudersportefeuille van openbhre gezondheidszorg (OGZ), zo dacht men. Helaas, het tegendeel bleek het geval. In het bijzonder de problemen van de grote groep heroineverslaafde ex-rijks- genoten zijn haar volledig uit de hand gelopenEen op zich zelf niet onredelijk plan om tot kleinschalige opvang van deze verslaafden te komen is door haar ongelukkige pre sentatie nu al tot mislukken gedoemd. Om kleinschalige opvang mogelijk te maken is immers medewerking van een groot aantal stadswijken en buurten noodzakelijk. Om die te verkrijgen bezocht me vrouw Vorrink een aantal speciaal daartoe belegde buurtbijeenkomstenDe tour nee werd een gigantische mislukkingDe meeste bijeen komsten verliet zij vèr voor de beëindiging ervan. Overal kreeg zij te horen dat de be volking geen spoor van ver trouwen had in haar beleid. Mevrouw Vorrink is thans met vakantie gegaan. Valt de Amsterdamse treurnis dus te verklaren uit het men selijk tekort van een aantal wethouders, van wellicht ook burgemeester Polak? Ik vrees dat de oorzaak dieper ligt. Vraag is eerder, hoe kan wor den verklaard dat juist Am sterdam gedurende een lange reeks van. jaren zo slecht wordt bestuurd. Zieke PvdA Dieper liggende oorzaak van de Amsterdamse ellende is de polarisatie, ooit ingezet om verschillen lussen politieke partijen wat duidelijker te maken. Die polarisatie is ont aard in verkettering en scherpslijperij, onverdraag zaamheid en gebrek aan be reidheid met anderen samen te werken. Die polarisatie heeft in de Amsterdamse PvdA haar venijnigste vorm gevonden. Voor met-socialisten betekent dat in de hoofdstad: in het stof, of wègwezen. Talent wordt weggejaagd, volg zaamheid blijft. Dat geldt niet alleen de niet-socialisten; ook binnen de Amsterdamse PvdA is iedereen die zich wat kritisch durfde opstellen de laatste jaren weggezuiverd. Die super-gepola riseerde Am- sterdamse PvdA is de zieke man van 't land. Polarisatie staat behoorlijke bestuur baarheid aanwijsbaar in de weg. Arm, opgebroken Amsterdam. Tijdens de bestuurscrisis van eind 1975 waren de eigenaar dige gebeurtenissen in het Amsterdamse stadsbestuur vrijwel dagelijks te vinden op de voorpagina's van alle kranten. Na de oplossing, in januari 1976, was dat voorbij. Het liep weer redelijk tn ae hoofdstad. Nu, ruim driejaar tater, holt Amsterdam naar een nieuwe bestuurscrisis. Le zers opgelet: er is slecht nieuws op til.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29