Levensvervulling, zelfs bij de emmer met luiers B5BSB5ED KERKDIENSTEN Leidse ex-predikant stelde zich bloot aan Transcendente Meditatie Het is ongeveer twee jaar geleden dat de vroegere Leidse remonstrantse predikant dr. A. W. Cramer (47), nu wetenschappelijk hoofdambtenaar, zich met zijn vrouw en drie van zijn kinderen aan het "TM-gebeuren" bloot stelde. Het zou hun goed doen, zo verwachtten zij, tweemaal twintig minu ten per dag met gesloten ogen een bron van rust in zichzelf aan te boren. Al kan hij na een paar jaar "persoonlijke instructie" nog niet met zoveel woorden zeggen of een ander leven zich in hen ontvouwt - "het leven van de kinderen Gods" -, dr. Cramer weet uit ervaring nu wèl, dat TM "werkt". Met een zekerheid die hem in 1976 nog ontbrak weet hij dat een ander leven voor de mens "beschikbaar" is. TM is voor hem en zijn vrouw de ideale manier geworden om zich te ont trekken aan de "dictatuur van onze levenssitua tie" en een bewustzijn te verwerven dat zich kan oriënteren op een "omvattende werkelijkheid". Daartoe moet je innerlijk vrij worden. "Vrij om je eigen werkelijkheid als een déélwerkelijkheid te ondergaan". Al toen dr. cramer nog preaiKant was (van 1955 tot 1971) hield de vraag hem intens bezig of er een geestelijke werkelijkheid is die ons uit de werkelijkheid om ons heen - die wij ervaren, ofwel: de manifeste werkelijkheid - kan bevrijden. Kon hij als "geestelij ke" transcendente rrjogelijkhe- den, die de grenzen van onze zichtbare werkelijkheid te buiten gaan, voor mensen toegankelijk maken? Niet genoeg Hu was theoloog geworden omdat juist die boven-zintuiglijke mo gelijkheden in de christelijke traditie hem fascineerden. Ook het zeer gevarieerde landschap bezijden de weg van de theologie is hem vertrouwd. De laatste der tig jaar heeft hij het in vele rich tingen doorkruist. Alle transcen dente mogelijkheden in het men selijke bestaan - ook in andere religies en in de gedrevenheid van mensen tot het sublieme, in hun liefde, wijsheid, moed, ge nialiteit en kunstenaarschap - boeien hem. Toch was dat alles niet genoeg om voor hemzelf en voor anderen de transcendente mogelijkheden, waardoor "een mens eindelijk vrij wordt" beschikbaar te ma ken. Het raadsel van christelijk leven en samenleven bleef voor hem bestaan: het heeft geen wer kelijk andere kwaliteit dan het leven en samenleven van al die zoekers naar een menswaardig bestaan. Christelijk geloof is een helende kracht tegen de disharmonie in ons en tussen ons mensen, maar dan moet het wel die andere, transcendente werkelijkheid te voorschijn leren brengen. Dr. Cramer meent, dat het dit niet doet. De geestelijke - de mens die transcendentie zou moeten re presenteren - heeft transcenden tie niet beschikbaar. "Het chris tendom in de gedaante waarmee de westerse mens vooral de laat ste eeuwen bijna altijd te maken heeft gehad, hield ons voor dat die andere werkelijkheid ontoe gankelijk is. Want zij is heilig en oneindig, terwijl de mens zondig is en begrensd. En de grenzen waarbinnen wij mensen gevan gen zijn tonen zich nergens zo onverbiddelijk als in onze relatie tot God". Oude techniek Aan het eind van de jaren vijftig komt er weer zo'n "wijze uit het Oosten" naar Californië. Maha- rishi Mahesh Yogi. Hij propa geert een heel oude meditatie techniek, die erop neerkomt dat mensen tweemaal twintig minu ten per dag, met behulp van een "mantra" (een betekenisloze klank), hun bewustzijn bevrijden van de druk van gewaarwordin gen die een "behekste wereld" in ons oproept. Cramer: "Die charmante monnik uit India bleek niet alleen een in telligente vertegenwoordiger te zijn van een Indiase traditie die westerse zoekers veel heeft te bieden. Hij hield hun ook voor, dat hun energie en activiteit veel doelmatiger gebruikt kunnen worden, dat zij in onze alledaagse werkelijkheid belangrijk meer kunnen bereiken en dat zij daar levensvervulling kunnen vinden, als ze maar putten uit de bron van alle scheppende en ordenende energie. Mediteren mag geen emigratie zijn uit onze werkelijk heid. Geen wegmy meren naar ogenblikken van innerlijke rust en vrede. Het is een opruimen van alles wat ons belemmert om onze transcendente mogelijkhe den te ervaren". Dr. Cramer weet wel dat onze "ma terialistische" cultuur ons een werkelijkheidsbeleving bij brengt die ons verhindert te ver trouwen op transcendente mo gelijkheden. De "manifeste wer kelijkheid" - die wij ervaren - is zo grillig. Maar hij berust daar niet in. Voor hem is er alle reden om aan te nemen dat onze bele ving ons slechts een "korst van de werkelijkheid" laat zien en ons met een bepaalde bewustzijns vernauwing opzadelt. "De wer kelijkheid is meer geestelijk van aard dan wij hebben leren erva- Bron van moed Maharishi en zijn staf ontwikkel den de "Wetenschap der Creatie ve Intelligentie". Natuurweten schap en oude Indische wijsheid zijn daarin harmonisch verenigd, zo zet Cramer in zijn boek uiteen. In het bewustzijn van de TM- beoefenaars zou deze "Weten schap der Creatieve Intelligen tie" als het ware haar experimen tele bevestiging vinden. Het is te Verifiëren. TM, zegt Cramer, kan bevrijden van druk (stress), men sen mogelijkheden geven om psychisch en sociaal beter te functioneren en. wat belangrijker is, de bewustzijnsvernauwing doorbreken waarmee de huidige werkelijkheidsbeleving ons laat zitten. "Die nieuwe werkelijk heidsbeleving zal een andere oriëntatie van ons bewustzijn met zich brengen. Ze betekent ook een weergaloze cultuurve randering". De Indiase monnik onthult voor zijn volgelingen een riant per spectief van onvermoede moge lijkheden. Cramer geeft er een bloemlezing van, al valt het hem juist als theoloog misschien niet zo gemakkelijk, te geloven in een "heilsweg", zeker niet als die be schikbaar zou komen en begaan baar zou worden wanneer men sen een paar keer per dag de ogen sluiten om twintig minuten lang een betekenisloze klank op een bepaalde manier door hun be- Diep triest Dr. Cramer noemt het "diep triest", dat ook het christendom zich door de "materialistische" tijd geest laat beïnvloeden. "Als het niet meer beleefbaar kan maken dat God het leven bevrijdt uit de kooi van ons verziekte bestaan, dan zijn alle woorden en sacra menten machteloos. Natuurlijk, de mens kan zichzelf niet verlos sen, maar dat doet niets af aan het feit dat verlossing óók werkelijk heid is". Daar liggen onze wor tels. Wij zijn mëër dan alleen maar "oppervlakte". TM maakt, naar dr. Cramer zelf zegt te ervaren, de beoefenaar daar van bewust. "Het geeft ervaring van een absoluut, ons omvattend, oneindig Zijn. Van een peilloze diepte van de werkelijkheid". Aan de mediterende zelf wordt overgelaten of hy de transcen dente werkelijkheid al dan niet met een hoofdletter schrijft. Cramer "Als hindoes, moham medanen en christenen medite ren, zullen z(j hun gewaarwor ding van die werkelijkheid ieder op eigen manier, vanuit eigen godsdienstige traditie, betekenis geven". De beoefenaar moet z(jn meditatieve ervaringen dus zelf religieus verwerken. Cramer ge looft dat de niet door enigerlei re ligieuze traditie gevormde medi terende die andere (onmanifeste) werkelijkheid zal ervaren als iets dat hem religieus raakt, al zal die daarbij niet-religieuze begrippen hanteren. De betekenis van de TM-ervaring voor christenen ligt voor hem met name daarin dat ze een "ver dorrend geloven" vernieuwt en bezielt. "De christen zal kunnen ervaren dat het licht, dat iedere mens verlicht, zijn bewustzijn doorstraalt en de kleurloosheid en duisternis uit zijn dagen ver drijft". Rijpe vrucht "Maharishi brengt ons niet het huis van het hindoe isme binnen". Met die verzekering probeert de christelijke theoloog Cramer de skepsis en argwaan rond het hele TM-gebeuren weg te nemen. "Maharishi is vertegenwoordiger van een cultuur die meer ervaring heeft opgedaan met bewustzijns veranderingen dan de onze". Van de "rijpe vrucht van dat erf goed, die Maharishi voor ons be schikbaar heeft gemaakt", wil dr. Cramer met de zynen graag eten. Het is voor hen geen rage. Die gaat voorbij. Verwachte resulta ten zullen zich niet altijd snel realiseren..Zelfs na de meditatie kan hij nog slordig en prikkel baar zijn. Het is onredelijk, iets anders te verwachten. Maar TM doet het-eelt op zijn ziel wel slij ten. Zo wordt hij toch, naar Ma- harishi's belofte, een "groot zie ner". Eén van 1 procent. Maar 1 procent is genoeg S. J. DE GROOT die méér zijn dan een radertje in een maatschappelijke machine rie". "Bronnen van levensmoed en levensvreugde", noemt Cra mer die. "In een gezin, een be drijf, een land, ja zelfs in onze we reld kan één mens mateloos veel uitmaken". TM-organisatie heeft dr. A. Cramer te Oegstgeest gevraagd, op donderdag 14 juni om 8 uur in het mu seum voor volkenkunde aan de Steenstraat in Leiden een lezing te houden over zijn boek "Licht dat ieder mens verlicht - Over onze menselijke situatie, chris- ten-zijn en het TM-programma" TM is de afkorting van "Transcendente Meditatie" .een oeroude meditatietechniek uit het Oostendie de laat ste jaren ook in ons land opgang maakt. Dr. Cramer, die theologie en wijsbegeerte studeerde, is van 1955 tot 1971 remonstrants predikant geweestIn 1955 te Sommelsdijk,drie jaar later in Nieuwkoop en in uoie Leiden en Oude Wetering .Van 1961 tot aan zijn komst in loeiden was hij secretaris van de Vrij zinnig-christelijke Studentenbond. Nu is hij als we tenschappelijk hoofdambtenaar verbonden aan de subfaculteit voor psychologie van de Leidse universi teit. Dr. Cramer was al vroeg geïnteresseerd in de werke lijkheidsbeleving van het Oosten. Het TM-program ma was voor hem de weg om het christendom op nieuw te ontdekken in zijn diepste aspiraties. In zijn boek vindt men het verhaal van zijn "zoeken en vin den". Daarover zal ook zijn voordracht op 14 juni gaan. wustzijn te laten spelen. De poli ticus zal oplossingen ontdeKken voor de problemen van de sa menleving, ondernemer en za kenman zullen werkgelegenheid scheppen en welvaart, de arts zal werkelijk gezond maken, men sen zullen plezier in hun werk en hun leven vinden, de student zal slagen voor zijn tentamens en de huisvrouw zal levensvervulling vinden zelfs bij de stofzuiger en de emmer met luiers. TM pretendeert zelfs, van mensen "grote zieners" te kunnen maken. Om dr. Cramer te citeren: "Men sen die een nieuwe skyline van humane creativiteit zullen teke nen. Die de dalen van ons mense lijke bestaan zullen overbrug gen" En als God het geeft dat dit Maharishi bij maar 1 procent van mag gelukken, dan is dat genoeg. Dan zal het bestaan voor de overige 99 procent geen draaikolk meer zijn kunnen verdrinken. "Er moeten midden zijn die bij ons een "U- gevoel" oproepen". Daaronder verstaat Cramer geen machtige man die oplossingen forceert. "Wel genoeg n Zelfverlossing? TM vraagt van niemand, iets te ge loven. Het oordeel van het con ventionele christendom echter is, naar dr. Cramer constateert, al gevallen. TM zou de zelfverlos sing van de mens prediken. Het kan zelfs leiden tot "zelfvergod delijking". De mens zou verge ten, dat hy afhankelijk is van Gods genade, door Jezus Chris tus betoond. Daarom, zo redene ren deze critici, kan TM alleen maar succes hebben in een reli gieus ontwortelde westerse sa menleving. Cramer meent dat aan dit oordeel een eenzijdige visie op het chris tendom ten grondslag ligt. Hij houdt er voorlopig rekening mee, dat dergelijke oordelen over het religieuze karakter van TM en over een daarmee gegeven nood zakelijkheid van een conflict met het christendom berusten op vooroordelen, ingegeven door een westerse bewustzijnsver nauwing. "Christus-bewustzijn" is, naar zijn opvatting, ondanks alle tegenstrijdigheid tussen tra ditioneel christendom en TM, bepaald niet onverenigbaar met de Maharishi-techniek. Er zijn namelijk verschillende be- levingsvormen van christelijk geloof. Eén gaat er vanuit dat de mens ge bonden blijft aan deze wereld en aan zijn god verloren natuur. Er is, aldus Cramer, in deze opvat ting geen uitweg uit de gebro kenheid van dit bestaan. Jezus is Gods zoon. Wij zijn zondig. Dat is een onpeilbare kwalitatieve af stand. Cramer begrijpt dat er by deze christenen geen sprake van kan zijn dat mensen door wat dan ook aan de duisternis en het leed van de mens kunnen ontgroeien. Maar er is nog een andere vorm van christelijk geloof. Die ervaart God, Christus en het mens-zijn anders. Daarin kan de verlossing gestalte krijgen. "Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij", zei de apostel Paulus al. Maar, zo vraagt Cramer, als Christus dan die levende "Mogelijkheid" is in de diepte van ons bewustzijn, waarom beleven wij deze dan niet zó, dat ze ons leven werkelijk ver andert? Het antwoord is voor hem "uiterst simpel". "Omdat wij verleerden, in onszelf en onze medemensen dat licht, dat iedere mens verlicht, te zien en te on dergaan. Christus, de scheppen de en herscheppende genade, de kracht Gods, is achter onze be- staanshorizon verdwenen". Wij hebben verleerd, "diepte-dimen sies van de werkelijkheid" te ue- leven. LEI DEN-Herv. Gem. Hoogl. kerk lOds Pannekoek, 11.45 oec. studentendienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. Zouten dijk Noorden: Mar. kerk L. Morsw. lOds. v. Achterberg; Merenwijk 9.30 ds. Hor- tensiusl 11. ds Hortensius en pastor v. Well; Bethl. kerk Driftstr. 10 prof. dr. Heerirtg; Bevr.kerk ZW 9 en 10.30 ds. Boogert; Vredeskerk 10 mevr. ds. De Mey; Waalse kerk 10.30 ds. Ribs; Acad Z. 10.15 ds. Bakker; Diac huis 10.30 ds. Van 't Hof; Endegeest 9 30 dienst, jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel G. Herder, O.Vest 13, 10.30. Maandag Marekerk 10 ds Boogert. Voor doven dienst zie geref. Kerk. Geref. Kerk: Zui- derkerk 10 drs. Korte weg; Petrakerk 10 ds. Vegter O. geest; Oude Vest 10 ds Koolstra, 7 ds. Heemskerk O.geest; Mar.kerk L. Morsweg 10 ds. v Achter berg; Bevr. kerk ZW 9 en 10.30 ds Boog ert; Groenhoven 10 ds. Eringa Den Haag. Diac. huis 10.30 ds. Van 't Hof; Acad. Z 10.15ds. Bakker. Regenboog Merenwyk zie herv. gem.; Petrakerk 10.30 dienst voor doven. hr. Bruining. Dolerende Noodgemeente Groot Leiden (Pieters kerkstraat 1): zond. 8.30 EN 5 en 5 en mma 10 ds. Lievaart. Geref Kerk Vryg (Herengracht 70): 10 en 5 ds Gootjes Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9): 9 ds v d. Boomgaard Rijswijk, 7 ds. De Joode Geref. Gem.(N. Rijn): zond. 10 en 4.30 en maand. 10 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Drift straat): 11.30 en 5.30. Evang-Luth. Gem (Hoogl. Kerk- gracht): 10 ds. Happee. Re- monstr.-Doopsgez. Gem. (Pieterskerk- straat 1): 10 hr. Knoppers. Baptistenge meente (O.Run 3): 10 ds. v. Mameren Evang. Christengemeenschap (Middel stegracht 3): 10 hr Dikkes. Zendings werk Middemachtsroep(Zoeterw. singel 21): geen dienst. Evangeliecentrum Z(jl- singel 2: zond. 10 en di. 8 hr Zylstra Pinkstergemeente (O Rijn 3): 3 hr. Ei kerbout. Leger des Heils (Hooigracht) 10 en 7.30. Nieuw-Apost Kerk (H Ryn- dijk 24): 9.30 en 4, wo. 8. Christian Scien ce (Steenschuur 6): 10.30 Kerk van J. Chr v. d. Heiligen der L. Dagen (Steen schuur 6); 10.15. Zevendedagadventis ten (Lokhorstkerk): elke zat. 9 45 bijbel studie, 11 prediking Volle Evangelie- gem. Bethel: 5 nam. (in school De Twee- Sleutels, hoek Rynsburgersingel). Oud Kath Kerk (Zoeterw.singel): 10. Rooms- Kath kerken: Haagweg zat 7, zond en maand 9 en 10.45: Herensingel zat 7 zond. 8.30, 9.30 en 11. maand 9.30; Run d(jk zat 7, zond en maand. 9.30 en 11.30. Steenschuur zat. 7, zond. 8.30. 10 11.30. 6 en 7, maand. 8.30, 10 en 11.30; Boshui- zerlaan zond. en maand. 9.30,11 en 12.15; Lammenschansweg zat. 7, zond. 9,10.30 en 12. maand 9 en 10.30: Haarl.str zat. 7, zond. 10.45 en 12.15, maand. 9.30 en 10.45 ABBENES - Herv. Gem.: 9.30 ds. Den Harder. 7 zie Nicuw-Vennep. AARLANDERVEEN - Herv. Gem.: 10 hr. De Wolf Alphen, 7 dr. Haitsma. Bos koop. Geref. Kerk: 10 hr. Tenyenhuis, 6.30 ds. Stolk. Chr. Geref. Kerk: zond. 9.30 en 5 en maand. 9 ds. De Vries, Heer- de. R.K. Kerk: zat. 7, zond. en maand. 7 30 en 10.30 ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv Gem.: Adventskerk 9.30 ds. Oort 6.30 kand. Wallinga Ter Aar. jeugddienst, Kruiskerk 9.30 kand. Wallinga. Üpst.kerk 9.30 ds. v. d. Heiden; Salv.kerk 6.30 ds. v. d. Broek te Bode graven, G.H. kerk 10 dr. v. Santen, 6.30 ds. Verheul; De Bron 9 en 10.30 ds. v d. Ree. 6.30 ds Koers, Ashram 9.30 ds. Ver heul; Oudsh.kerk 11 ds. Oort: Sionskerk 9.30 ds Verploeg Ermelo, 2.30 ds. Ou- wendyk, bevestiging en intrede. Maan dag: Salv. kerk 9 ds. v. d. Heiden: Sions kerk 9.30 kand. Lammers. Geref. Kerk Mar. kerk 9.30 ds Vree, ha, 6.30 jeugd dienst in Adventskerk; Salv.kerk 9.30 ds Stolk. ha, 6.30 zie herv. gem., maan dag 9 ds v. d. Heiden; voor Noord zie herv gem. Geref. K Vrijgemaakt 8.45 leesdienst, 6.30 ds Borgdorff. Chr. Ge ref. Kerk: zond.9.30 en 4.30 en maand 9.30 ds Hamstra Oud Geref. Gemeente 9.30 en 4 Baptistengemeente 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Noord (Sportl.) 10 hr. v. cl Vlugl. Volle Evang. Gem. (school Prelu- deweg): 10 hr. v d Hoorn. Leger des Heils: 10 en 6.30 uur, Corn, de Vla- mingstr. Remonstr. Kring: 10 ds. Cossee, Dordrecht. Pinkstergem. Bethel (R.-Kruisgeb 6 nam. Pinkstergem. AJ- phen (R.-Kruisgeb 10 voorm. Kapel Rijnstroom: zond. 8 nam. oecum. dienst, pastoor Van Sasse van IJsselt Woubrug- ge(Raad van Kerken). R.K. kerken: Bon kerk zat. 7. zondl 8.30, 10 en 11.30. maand. 10en 11.30; Piuskerk zat. 7,zond 9. 10.30 en 11.45; De Bron zat. 7. zond 9 en 11.30 BENTHUIZEN-Herv. Gern zond 9.30 en 6 ds. Exalto, maand9.30 ds. v. Kooten Hillegersberg Geref. Gern 9.30 lees dienst, 2.30 ds. Honkoop, maand. 11 ds Honkoop BODEGRAVEN - Herv Gern.: Dorps kerk 9.30 ds Droogers, 6.30 ds Richter, maandag 9.30 ds. De Vreugd; Salv kerk 9 15 zang, 9.30 ds Richter. 6.30 ds Koud staal Bolnes; Bethl.kerk 9.15 zang, 9.30 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Verploeg Ermelo, maandag 9.30 ds. Droogers. Geref Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Buitenhuis. Geref. Kerk Vrijgemaakt: 9.30 en 4 ds. Borgdorff. BOSKOOP - Herv. Gern.: 9.30 ds. Hey- mans, 6.30 ds. Stelwagen (in geref kerk), maand. 9.30 dr. Haitsma; De Stek 9.30 ds. Dykstra. Geref. Kerk: 9.30 ds. Omta, 6.30 ds. Stelwagen. Chr. Geref. Kerk: zond. 9.30 en 5 en maand. 9.30 ds. v. Langevel- de. Geref. Gem.: 9.30 en 6. Opwekkings gemeente (Concordia): 9.30. Verg. v. Gelovigen (Nieuwstraat): 9.30 en 5. R.K. kerken: zat. 5.30 en 7, zond. 9.30 en 11, maand. 10. HAZERSWOUDE - Herv. Gern.: 9.30 en 6 30 ds. Geertsema. maandag 9.30 gez. dienst in geref. kerk. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds Versluvs, maand 9.30 gez. dienst R.K kerk: dorp zat. 7, zond. en maand. 8 en 10; Rijndijk zond. en maand. 10; Het Anker zat. 7. zond. en maand 8.45 en 11.15. HILLEGOM - Herv. Gern.: 10 ds. Roth- fusz, 7 in geref. kerk ds. Van der Wal. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v. d Wal. Chr. Geref Kerk: 10 en 5 leesdienst. R.K. kerk Mart. kerk zat. 7, zond. 8.30, 10, 11.30 en 12.45; Jozefkerk zat. 7. zond. 8.30, 10 en 11.30 HOOGMADE - Herv Gern 10 dr v. Vliet, gezinsdienst. R.K. kerk: zat. 7, zond. en maand. 10. DE KAAG - Herv. Gem: 9.30 ds. v. d. Veer Den Haag. R.K kerk: zat 7, zond 8 KATWIJK AAN DEN RIJN Herv Gem. Dorpskerk 10 ds. Vink, ds. Gebraad. Ontm.kerk 10 DS Gebraad, 6.30 DS. V Niel; maand. Dorpskerk 10 ds v.d. Bo- gerd. Gered. Kerk 9 30 EN 6.30 ds. Vro lijk. Vliekamp Valkenburg 10.30 ds. Schepers, gezinsdienst RK kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11.15, maand. 9.30 KATWIJK AAN ZEE - - Herv. Gem.: N. kerk 10 ds. Vrocgindewcy. 6 ds. Vink, maand. 10 ds. Van Roon; Oude Kerk 9.45 zang. 10 ds. Van Roon, 6 ds Arkeraats; Ichtuskerk 9.45 zang. 10 ds Boer. 5 ds. De Jong; Pniëlkerk 9.30 ds Hovius, 6 ds. Schuurman, maand. 9.30 ds Arkeraats; Gr v Pr. school 10 ds. Schuurman; Overduin 2 ds. Baas. Geref. Kerk: vr kerk 9.30 prof. inr. Diepenhorst Zeist. 5 hr Pater A dam: Tr.kerk 9.30 en 6.30 cis Van Halsema Geref. Kerk Vrijg 10.15 ds Ho ff, 3 30 dienst. GerefKerk Vrijg Buiten V 8.30 en 7 ds. Roukema. Chr Geref Kerk zond 10 en 5 en maand 9 leesdienst. Geref Gem.: 10 en 5 lees dienst, maand 7 ds. Baavens. Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100): 9.45 KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv Gem.: 9.45 zang, 10 ds. v. d Linden. 7 ds Nierop: maand. 9 ds. Nicolai, Zevenho ven. Geref.fCerk: 9.30 ds. Nierop; zie ook herv. gem. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds. Knorth, 6 30 ds. Van Loenen; Hoofdstraatkerk 10 ds. Doesburg; Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. Geursen; Levthenrode 10 mevr. dsa. v. Everdingen; Elis.ziekenh. 11 ds. Mak, maand 10.30 viering met "Rising Hope" H.woude. Baptistengemeente: 10 br. De Vries. R.K. kerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 12, maand. 10.30. 1 [i/i |3 LIL- LEIMUIDEN - Herv Gern. 9.30 ds. De Vree; camping 7 nam. ds. Hemstede te L.dorp. Geref. Kerk: 9.30 DS Los, 7 ds. v.d. Heiden; camping 7 nam. ds. Hem stede te L.dorp R.K kerk: zat. 7. zond 7.30, 9.30 en 11.15, maand .9.30 en 11.15 LISSE- Herv Gem.: Dorpskerk 10 ds 't Hooft. 7 ds. De Gelder; Pauluskerk 10 ds De Gelder; maand. Dorpskerk 10 ds. 't Hooft. Geref. Kerk: 10 en 7 ds De Wit Geref Kerk Vrijg 8 45 en 2.45 ds Van Kalkeren Geref. Kerk Vryg Buiten V 10.45 en 5 ds. Schuurman, maand g combineerde dienst in Heemstede. Chr Geref Kerk: -zond 10 en 7 en maand 9 ds v Dijken Geref Gem. zond 10 en 4 en maand. 10 ds. Hakkenberg. Oud Ge ref. Gern 9.30 en 3 R.K. kerken: Aga- thakerk zat. 7, zoi. J. 10 en 11.30, maand. 10: Poelpolder zat. 7. zond. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zond. 8.30. 10 en 11 45. maand. 10 en 11.45; Engelbewaarders zat. 7, zond. en maand. 8, 9.30 en 11. NIEUWKOOP - Herv. Gern.: 9.30 ds. Bronsgeest, 6.30 ds. Steenstra Wasse naar, jeugddienst, maand. 9.30 ds. Mole naar Scheveningen. Geref. Kerk: 9.30 ds. Nooteboom, 6.30 ds. v. d. Ree Alphen Chr Geref. Kerk: zond. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Hamstra. maand. 7 nam. ds. Hamstra. R.K. kerk: zat 7, zond. en maand. 7.30, 9 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv. Gern. 9.30 ds. Molenaar. 6.30 ds. Damsma (geref.) Rynsburg, maand. 9.30 ds. Molenaar Geref. Kerk: 9.30 kand v. d. Meulen, 6 30 zie herv. gem. R.K. kerk: zat. 7, zond. en maand. 9 en 11 NIEUW VENNEP -Herv Gem 9.30 ds Goverts, 7 zie Raad van Kerken. Geref. Kerk: 9.30 ds. Wijngaarden, 7 zie Raad van Kerken Chr Geref Kerk zond. 9.30 en 3 en maand. 9.30 ds. Visser. Raad van Kerken: 7 nam oec. pinksterviering, met koren en orkest, in Vespohal. R.K. kerk: zat. 7, zond. en maand. 9.30 en 11. NOORDÉN - Herv. Gern.: 9.30 en 7 ds. Zoutendyk, maand 9.30 ds. Van Vliet Papendrecht. Geref. Kerk (Woerdense Verlaat): 9.30 ds. Verwey Driebergen, 7 ds. Nooteboom. R.K. kerk: zat. 7.30, zond. en maand. 9 en 10.30 NOORD WIJK - Herv. Gern Voorstr. 10 dr Jansen; Vinkenlaan 7 dr Jansen; Hoofdstr. 10 en 7 ds Keuning: De Rank 10 ds Arkeraats. 5 ds Droogers Bode graven; maand geref. kerk Hoofdstr 10 dr. Jansen, zangdienst; De Rank 10 hr. Visser Gouda. Geref. Kerk: Hoofdstr. 10 en 7 ds. Warnink; Sole Mio 9 ds. Bouma; Vinkenlaan 9.30 ds. Elgèrsma, 7 dr. Jan sen; v. d. Berg-Stichting 11. Ned. Prot. Bond 10 30 hr Klijnsma Sassenheim. R.K. kerken: Binnen zat. 7, zond. en maand 8. 10 en 11.30; Zee zat. 7. zond 9.30, 11.45 en 7 (Duitse dienst), maand. 10 NOORDWIJKERHOUT-Herv Gern 10 ds. Kalkman. R.K. kerk: Victorkerk zat. 7. zond. en maand. 9.30 en 11; Jozefkerk zat. 7, zond en maand 8.30 en 10 OEGSTGEEST - Herv. Gern. Groene Kerk 10 ds Bons; Pauluskerk 10 ds Wa genvoorde, Gem. centr. 10.30 ds. Sasse, 7 ds. Hortensius Leiden; Endegeest 9.30 pastor Boshouwers; Van Wyckerslooth 4 30 ds De Haan Geref. Kerk 10 ds. Heemskerk, 7 zie herv gem. Geref. Kerk Vrijg 10.30 en 4.30 ds v Kalkeren. Ge ref. Kerk Vryg. Buiten V.: 8.45 ds. v. d. Berg, 4 ds. Moggre. R.K. kerk: Will, kerk zat. 7, zond. 9, 10.30 en 12, maand. 10.30; Bon. kapel zat. 6.30, zond. en maand. 9 en 11. Volle-Evangeliegem (gem.cetr.): 4 hr. v. d. Brugge. OUD-ADE- R.K. kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 ds. Lalleman. Geref. Kerk: 9.30 hr v. d. Lamd Wassenaar, 6.30 hr. Schoenmaker. R.K. kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 11, maand. 10. Remonstr. Ge meente: 10 mevr. Vos. ROELOFARENDSVEEN - R.K. ker ken: M. Pres zat. 7, zond. en maand. 8, 9.30 en 11P. Banden zat 5, zond 8, 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE - Herv Gern.: zond. en maand. 9.30 ds. De Kruijf. Chr. Geref. Kerk: zond.9.30 leesdienst. 2.15 ds. Bouw, maand. 11 ds. Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gern.: Grote Kerk 9.30 ds. v d. Bogerd, 5 ds. Van Niel, zangdienst, maand. 9.30 ds. v. Niel; Be- thelkerk 9.30 ds. Van Niel, 5 ds. v. d. Bo gerd; camping 10 hr. Bergman. Geref. Kerk; Petrakerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. De Raadt; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Baaven, 5 ds. Damsma: Mar. kerk 9.30 ds. Dams, 5 ds. Huisman; camping 10 hr. Bergman. Maandag Imm.kerk 9.30 dr. v. Oeveren. Geref Kerk Vrijgemaakt: 10 en 5.15 ds. Zomer. Chr. Geref. Kerk: zond. 9.30 en 5 en maand. 9 ds. De Joode. Evang. Christengemeente (aula mavo) 10 ds. Gravendeel. R.K. gemeenschap (aula tuinb.school): zat. 7, zond. en maand. 10.30. RIJPWETERING - R.K. kerk: zat. 7, zond. en maand. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gern.: 9 en 10.30 ds. Van der Meer, 7 gemeensch. dienst in geref kerk, hr. Stam. mmv De Lofstem. Geref. Kerk: 9.30 ds. v. Santen, 7 zie herv. gem Chr. Geref Kerk: 10 en 5 ds. Rebel. Ned. Prot. Bond: 10.30 mevr. Kuipers- Postma, Leiden. R.K. kerk: zat. 7, zond. 8. 9 en 11. maand. 11. TER AAR - Herv. Gern.: 9.30 dr. Meyers Leiden, 6.30 ds. Groenendyk Scheve ningen, maandag 9 ds. Stelwagen Bos koop Geref Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Beze- mer. R.K. kerk Langeraar zat 7. zond 8.30 en 10. maand 8 30. 10 en 11.30; Aar- VALKENBURG - Herv. Gern.: zond. 10 ds De Vos Katwijk, 6.30 ds. Boer Kat wijk, maand 10 ds De Raadt Geref Kerk: 9.30 ds. De Raadt, 6.30 ds. Baayen Rynsburg, maandag zie herv gem. Ge ref. Kerk Vrijg.: 9.30 leesdienst, 5 ds. Hoff. Vliegkamp Valkenburg: 10.30 ds Schepers, gezinsdienst. VOORHOUT - Herv. Gern. 10 ds. Bro kerhof. R.K. kerk: zat. 7, zond. 9,10.30 en 11.45, maand. 9 en 10.30. VOORSCHOTEN - Herv. Gern.: Dorps kerk 10 ds Meyering, 7 ds. v. d. Schoot; Hulp en Heil 10 ds- Verheule; aula NH 9.30 vic Byl; kapel Rijndijk 10 ds. v. d. Schoot: Ark 10 jongerendienst. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds. De Zwart; Aula NH 9.30 vic. Byl. Geref. Kerk Vrijg.: 10 ds. Veefkind R.dam, 3 ds. Gratz, Delft. R.K. kerken: Laur.kerk zat. 7. zond. 10 en 11.30. maand. 10; aula NH zond. 11; M. Godskerk zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. WADDINXVEEN - Herv. Gern.: Be- thelkerk 9 ds. Roetman, 5 ds. Verboom, 10.30 ds. Verboom, 6.30 ds. Verwelius; Hoeksteen 9.30 ds. Verwelius, 6.30 ds Roetman; Imm.kerk 9.30 ds. Hulst, 7 ds. Voors. Geref. Kerk: Kruiskerk 9.30 ds. Modderaar, 5 ds. v. d Berg; Ontm.kerk 10 ds. v. d. Berg, 5 ds. Modderaar. Oud Geref. Gem.: 10 en 6.30. Chr. Afgesch Gem.: 9.30 en 5. Volle Evang. Gem. (Lin- dengaarde 17a): 9.30. Remonstr. Gem.: 10 ds. Hooykaas Den Haag. R.K kerk: Victorkerk 10; Ontmoetingskerk 8.30 en 11.45. WARMOND - Herv. Gern. 10 ds. Den Tonkelaar, met koor. R.K. kerk: zat. 7, zond. 8.30,10 en 11.30, maand. 8.30 en 10. WASSENAAR-Hctv.Gem Dorpskerk 10 ds. Steenstra. 7 ds. Dekker Loenen aan de Vecht; Kievietkerk 10 dr. De Ru; Messiaskerk 10 ds v. Zanten; Dorpscen trum 9.30 ds. Tukker. Maandag Dorps kerk 10 ds. Tukker. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v d. Meulen; Zuid 10 ds. v. d. Kamp. Ned. Prot. Bond: 10.30 ds. Werner. WOUBRUGGE - Herv. Gern.: 9.30 ds. Stelwagen Boskoop. 6.30 ds. Blenk, maandag 9.30 hr. Taselaar Alphen. gez dienst. Geref Kerk: 9.30 hr v. Duin Noordwyk, 6.30 kand. Hibma. A.dam, maandag zie herv. gem. R.K. kerk: zat. 7, zond. en maand. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gern.: 9.30 ds. Nicolai. 7 ds. Van Doorn te Doorwerth, gez. dienst in geref. kerk. Geref. Kerk: 9.30 hr. v Leeuwen, 7 zie herv gem R.K. kerken: zat. 7,zond.en maand. 9en 10.45 ZOETERWOUDE - Herv. Gem 10 ds Wolthaus R.K kerken: Janskerk zond en maand. 10.30: Chr. Dienaarkerk zat 7, zond. en maand. 9.15. ZWAMMERDAM - Herv Gern 9.30 ds Haakman, 6.30 hr Verhoog, Eemnes Geref. Kerk: 9.30 ds. v. d. Heiden, 6.30 ds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4