Trijfel
Leids concert van
Residentie-Orkest
succes Kondrasjin
c0,udcyiieuut&
MAANDAG 21 MEI 1979
Hohooppassen is hier de grote
boodschap! In Vrij Nederland
van 19 mei zegt Wim Klinken
berg er trots op te zijn een van
de laatste vertegenwoordi
gers van het bolsjewistisch
communisme te zijn. Als in
een modelboerderij wordt in
dat interview aangetoond hoe
intelligentie kan samengaan
met naieveteit, domheid en
botheid. Hij stond vooraan in
de CPN om Gerben Wagenaar
en Henk Gortzak te verdoe
menwerd iiervolgens in 1966
zelf de partij uitgezet, maar
blijkt van een en ander nog
niets geleerd te hebben. Hij
was een warm voorstander
van de verbanning van Solz-
jenitsin naar het Westen, was
eerder .in 1948 al een voor
stander van de Sowjetrussi-
sche coup in Tsjechoslowa-
kije. hij is er vast van over
tuigd dat Sjaranski van de
Helsinkigroep een ClA-man
is, in de Sowjet-Unie bestaan
wel antisemieten maar be
staat geen antisemitisme (wat
er op lijkt is anti-zionisme!
en over Amalrik zegt hij het
volgende:
,JJie zei laatst op een persconfe
rentie in New York dat hij
zich had vergist. De Sowjet-
Unie zou 1984 wel halen, want
hij had er op gerekend dat de
Chinezen met hun kernwa
pens sneller voortgang had
den gemaakt. Meneer Amal
rik is er bij zijn berekeningen
van uitgegaan dat de Chine
zen zijn land zouden vernieti
gen en hij kwam nu spijtig tot
de erkenning dat het ze niet
gelukt was. Dan zeg ik: deze
meneer Amalrik, die hoort in
een psychiatrische inrichting
thuis"
Industrie?
Een soortgelijke misrekening
maakte Klinkenberg in de ja
ren zestig, toen hij in de CPN
oppositie voerde tegen het feit
dat het bestuur zich afwendde
van Moskou. 'Met schimp en
smaad overladen' werd hij uit
de partij gezet. Alleen dank
zij de gelukkige omstandig
heid dat de CPN hier geen
Door
Nico
Scheepmaker
macht heeft, kwam hij niet in
een psychiatrische inrichting
terecht, integendeel, hij werd
vice-voorzitter van de Ne
derlandse Vereniging voor
Journalisten. Zoals de com
munistische schrijver Dick
Walda een veel gespeelde tv-
auteur is ('De Wolvenman',
onder anderehoewel hij een
interview met Carolijn Visser
in de Haagse Post van 12 mei
1979 als volgt besluit:
Ja, kijk eens, het beeld dat men
in Nederland heeft van de
Sowjet-Unie is verschrikke
lijk vertekend. De mensen la
chen nooit en elke stad is een
concentratiekamp. Zo is het
helemaal niet. De mensen die
daar wónen en die ik heb ge
sproken, zeggen dat de men
senrechten helemaal niet ge
schonden worden. Wie heeft
dan gelijk? Zij, of de perfect
georganiseerde dissidenten-
industtie?
Hoe naïef
Hoe naïef, hoe dom, hoe bot moet
je niet zijn om van een „dissi
dentenindustrie" te spreken
en die dan ook nog „perfect
georganiseerd" te noemen, als
tegenhanger blijkbaar van
het amateuristische, als los
zand aan elkaar hangende
onderdrukkingsapparaat
van de Sowjet-staat. ,£)e
mensen die daar wónen"
Die weten het blijkbaar beter
dan de mensen die daar ge
vangen zitten! Ik zei het al
oppassen is de grote bood
schap, want je bent al gauw
geneigd te denken: wat moe
ten we met TV-spelen, boeken
artikelen en vice-voorzitter-
schappen van dergelijke stu
pide nit-willen-wittersweg
ermee! Maar dan begeef je je
op het hellende vlak van het
beroepsverbod, terwijl zij toch
al, ongetwijfeld noodge
dwongen, in de periferie van
de journalistieke en literaire
wereld zitten. In onze maat
schappij zijn zij de dissiden
ten, de „andersdenkenden",
en dat zullen we voor lief moe
ten nemen, zelfs tot in zijn ui
terste consequenties. Ik bedoel
dit: als de VARA ooit mocht
besluiten geen tv-spelen van
Walda meer te accepteren, en
Klinkenberg zijn hoofdredac
teurschap van de Amster
damse Uitkrant zou kwijtra
ken, zou de regering hen moe
ten subsidiëren om hen in
staat te stellen door te gaan
met publiceren. Als de demo
cratie haar (de regering)
tenminste lief is
Droesem
Ondertussen moet dan natuur
lijk wel goed duidelijk wor
den gemaakt dat zij in feite
geen enkele overeenkomst ver
tonen met die Russische dissi
denten. Wim Klinkenberg en
Dick Walda hebben nooit in
een kamp streng regime geze
ten om wat zij zeiden en
schreven, en Solzjenitsin is
geen vice-voorzitter van de
Sowjetrussische bond voor
Journalisten, terwijl van An-
drej Amalrik geen toneel
stukken in de Sowjet-Unie
worden opgevoerd. Solzjenit
sin en Amalrik zijn de room
die in hun maatschappij
kwamen bovendrijven. Klin
kenberg en Walda zijn de
droesem die op de bodem is
blijven liggen: hun enige
overeenkomst is dus eigenlijk
dat zij aan de buitenkant van
hun maatschappij zijn komen
te staan.
Wim Klinkenberg is sinds de
zaterdag jl. gehouden ver
enigingsraad van de NVJ
geen vice-voorzitter meer,
maar gewoon bestuurslid.
(Redactie).
LEIDEN - Kirill Kondrasjin en het
Residentie-Orkest zijn hier za
terdagavond met open armen
ontvangen. Terecht, want on
danks de korte tijd van voorbe
reiding tengevolge van de plot
selinge ziekte van Ferdinand
Leiner, is het concert grotendeels
een enorm succes geworden. Zo
was de opening met Mendels
sohn's "Die Hebriden" in één
woord weergaloos. Kondrasjin
heeft een dwingende greep op het
orkest en eist het maximum aan
concentratie. Maar een heel pro
gramma kan niet in twee repeti
ties worden voorbereid naar de
inzichten van een nieuwe, en ze
ker niet van déze dirigent. Een
pianissimo bij Kondrasjin bete
kent: "nog zachter!" En daaruit
bouwt hij de spannihg van de te
genstelling op. Brahms was
daarvan een voorbeeld. Niet
steeds was er de indruk dat het
orkest zijn dynamiek begreep.
ondanks alle rust die Kondrasjin
I uitstraalt, is hij een man van ui-
tersten.
Mahler is. min of meer een teleur
stelling geworden naar twee kan
ten: solist, noch orkest hebben in
alle opzichten voldaan.
Wolfgang Schone bezat niet het
juiste stemtype voor de "Liedei
eines fahrenden Gesellen, waar-
van de ligging zeer gespreid is. In
de laagte was deze stem niet toe
reikend, en in de hoogte dikwijls
"geknepen". Wolfgang Schóne
was echter wel zeer expressief, in
i het orkest misten we de subtiele
melancholische sfeer, vooral
daar, waar de componist die hel
meest heeft geprojecteerd: in de
houtblazersgroep. Het moet on
getwijfeld zijn toe te schrijven
aan de korte voorbereidingstijd,
dat men zo ongeconcentreerd
over veel waarden is heengestapt.
Het was jammer. Maar de totale
indruk van dit concert was toch
de hoorbare (ook voelbare!) in
vloed van "il maestro"!
BEP RIJNDERS
Afscheid van
de Milikans
LEIDEN - Na afloop van het
concert hebben tijdens een re
ceptie de heer en mevrouw
Milikan van de Stadsgehoor
zaal afscheid genomen van
het Residentie-Orkest. Zij
werden toegesproken door de
direkteur van het orkest, de
heer Van der Meer,die wees op
de band die was gegroeid tij
dens de vijftien jaar dat de
heer Milikan de zaken in de
Stadsgehoorzaal behartigde,
en diens bereidheid het orkest
altijd op te vangen wanneer
daartoe aanleiding bestond.
Namens het Residentie Orkest
bood de heer Van der Meer het
echtpaar Milikan een fraaie
blauw-kristallen karaf aan.
De heer Milikan sprak in zijn
dankwoord de hoop uit, wan
neer hij zich uit zijn zaken zou
hebben teruggetrokken, het
orkest nog vele malen te kun
nen horen, zij het dan ook dat
dit zou moeten gebeuren via
grammofoonplaat, radio of
televisie.
LEIDEN - Oud-Leidenaar Leo
Hogenboom is verantwoordelijk
voor zowel de tekst als de regie
van het zaterdagavond in een
haast symbolisch bezet LAK-
theater door het Projekttheater
uit Amsterdam opgevoerde to
neelstuk 'Anirike'. Hogenboom
baseerde zich daarbij op een in
terview met Susan Sonntag, die
stelde, dat 'geweld de enige vorm
van verzet is, die nog niet geïnte
greerd is'. De Rote Armee Frak-
tion, Bader-Meinhof-sympathi-
santen en Rode Brigadisten zul
len het met die stelling ongetwij
feld eens zijn. Bij het bestaan van
de desintegratie voltrekt zich hun
'oogkleppen-idealisme', gestoeld
op anarchistische motieven zon
der alternatief. Analoog aan dit
illegale verzet (en het legale ge
weld, dat wellicht even belang
rijk is) is het toenemend wan
trouwen in de autoriteit, het 'be
drog van prinsen en presidenten
zoals Hogenboom dat noemt. Met
dit meervoudig meervoud (geen
'pluralis majestatis') duidt hij
duidelijk op Prins Bernhard en
ex-president Nixon. De corrup
tie en omkoopbaarheid van ge
zagsdragers en de (veelal jonge
extreem-links- en rechts-geo-
riënteerde intelligentia, die daar
op militante wijze (Moro, Ponto,
Sleyer) tegen in opstand komt,
versterken een krachtveld van
onzekerheden in onze maat
schappij. Onbedoeld liggen ze in
eikaars verlengde. De 'law-biting
citizen' is gedesoriënteerd. Ani
rike van het 'Projekttheater' is zo
iemand. Door de verdwijning van
haar broer ziet ze steeds meer
complotten, haar ingegeven door
van 'boven af gelegaliseerde
martelpraktijken. Realiteitszin
en waanideeën strijden om de
overhand. Ook Anirike zal op dat
isolement, dat onbegrip en die
agressie met geweld reageren. In
trovert gericht geweld leidt on
ontkoombaar tot zelfmoord. Ho
genboom stelt in 'Anirike' een
probleem aan de orde, dat voor
velen onzer een dilemma in
houdt. Als discussiestuk of be
wustwordingsstuk is 'Anirike,
daarom zonder enige twijfel ge
slaagd. Ook de interpretatie door
het 'Projekttheater' verbergt een
engagement, dat meer dan zo
maar een vluchtige affiniteit met
het verbaal gegeven verraadt. Het
is deels chaotisch als de spiegel
van onze gemeenschap.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN/LEIDERDORP - De
danspedagoge Margriet de
Jong presenteerde zich gis
termiddag met haar Leider-
dorpse leerlingen in de Leid-
se Schouwburg. Haar bellet-
school in Leiderdorp, voorlo
pig nog gehuisvest in een
gymnastiekzaal aan de Lijn
baan, bestaat nog niet zo lang.
En bijna alle leerlingen van
deze school zijn beginnelin
gen. Meisjes dus, die op het
gebied van de bewegings
kunst nog veel moeten leren,
maar die in het dansen veel
plezier beleven zoals uit hun
eerste openbare uitvoering
bleek. Er viel uiteraard ook
nog al wat nervositiet. te be
speuren op deze bescheiden
balletmiddag, waarin naar de
uit Den Haag afkomstige ver
zekerde de nodige tijd en
energie was gestoken. Die tijd
leek al meteen in het eerste
nummer verzinnebeeld door
een hangklok op het zwarte
doek, tegen de achtergrond
waarvan de allerjongsten heel
onbevangen een poppen-
dansje uitvoerden. Na dit ver-
Leerlingen -
uitvoering
balletschool
tederende begin van de klein
tjes kwamen de wat oudere
meisjes aan de beurt. Jazz-
dansen is bij de meerderheid
van de meisjes, die als lief
hebberij een balletschool be
zoeken, favoriet en dus ston
den die ook op het sober ge
houden programma vermeld.
Hoe moeilijk het is om van al
die felle, kortgehouden be
wegingen, met z'n allen zo en
thousiast uitgevoerd, een
homogeen geheel te maken,
daarover zal onderling best
nog wel een poosje zijn nage
praat
Trouwens, om bij een adagio,
zoals in een klassieke les
wordt gegeven, jezelf goed in
balans te houden is ook geen
eenvoudige zaak. Hetzelfde
tiental meisjes was echter
weer uitstekend op dreef in
een strak jazzballètje, op mu
ziek van Karen Young, dat in
strakke, felgekleurde pakjes
opmerkelijk gaaf werd ge
danst.
De demonstratie van een kin-
derles, die vooral voor de ou
ders interessant was om te
zien, toonde aan, dat naast de
wat strengere balletdiscipli-
nes, zoals die onvermijdelijke
oefeningen aan de barre, op
de school van Margriet de
Jong ook aandacht wordt be
steed aan improvisatie en ei
gen cratieviteit, ter stimule
ring van het inlevingsvermo
gen van de leerlingetjes. De
voorstelling, tijdens v^elke
Margriet de Jong zelf geluk
kig niet al te sentimenteel so-
lieerde een 'valste triste' van
Sibelius, werd door een grote
groep meisjes met/ een feeste
lijke mazurka kleurrijk beslo
ten. Voor zowel de kinderen
als voor de ouders vast een
plezierige middag.
PIETER C. ROSIER
Agenda
Leidse bioscopen
CAMERA: "The damned", da. 8.00 uur,
16 jr.
Kindervoorstelling "Peppi en Kokki",
Naehtvoorstelling: "American hol
vr. en za 11.30 uur. 16 jr
LIDO 1: 'The Deerhunt.
8.00 c
16 jr
2 30
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuig en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis)
Bezoekuren
ziekenhuizen
LIDO 2: "BatUestar Calactica". da. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. al.
LID03: "AnimalHouse".da.7.00en9.15
uur. do., vr.. ma. en di. ook 2.30 uur, al.
Kindervoorstelling: "De reddertje
2.30 en 4.45 i
da.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage
lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan
2 bezoekers per patiënt).
'.da. 2.30,7.00 en 9.15
Bioscopen Alphen
EURO 1 "Juliana in 70 bewogen jaren",
da 1.30 uur. 16 jr
"Herfstsonate". da. 6.30 en 9.00 uur, zo.
4.00,6.30 en 9.00 uur, 16 jr
Naehtvoorstelling: "Bobbv Deerfield",
za. 12.15 uur, 16 jr
EURO 2 The Deerhun
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot van 15.00-16.00
uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow
laatste kwartier van middag- en avond-
Kinderafdeling: dag.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten 'behalve kinderen)
iijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Maandag tlm vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiénten:\
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15 00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-1130;
13 30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14 45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000.
Kindervi
A acht vi ii
za. 12.15
EURO 3
1.45.6.45
a. en di. ook 1.30 uur, 16 jr
irstelling: "De Hofnar", za ,zc
retelling: "Duck vou sucker
iur, 16 jr.
"Kentucky fried movie", di
n 9.15uur,zo. 1 45,4.15.6.45e
a ook 12.15 uur. 16 jr
"De vrolijke hoogstandjes i:
"Odds and E'
7 00 uur. zo 4
12 jr
"Joe panthei
21 mei 1979
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
-Te Rome leefde eene zekere Ro-
sina, die vroeger om hare bui
tengewone schoonheid dikwijls
tot model voor schilders diende,
in de grootste armoede. Eiken
dag kon men haar bedelend
door de straten zien loopen met
een beeldschoon kind op den
arm. Dezer dagen werd zij bij
een notaris geroepen, die haar
mededeelde, dat de ellende voor
taan geleden was, want een
schilderPhilibert C..die langen
tijd te Rome had doorgebracht
en zich later tot zijn dood in Bel-
gie had opgehouden, had haar
bij testament tot zijne eenigc er
fgenaam benoemd. De bedela res
komt nu onverwacht in het bezit
van een half millioen franken.
- Uit Neurenberg wordt gemeld,
dat een tweede luitenant.
Schenk von Geyem geheeten.
eerstdaags voor den krijgsraad
zal terechtstaan wegens verre
gaande mishandeling van in to
taal 66 ondergeschiktenDaar
enboven zullen nog verscheide-
ne ondvrofficu-rcn wegens der
gelijke vergrijpen worden ver
volgd.
- Op een verkooping van hand
schriften te Londen is het oor
spronkelijke klad van Beetho-
vens Pastorale Symphonie, ge
heel van de hand van den groo-
ten meester en 61 pagina's be
slaande. voor 55 pond sterling
verkocht. Een brief van Beetho
ven bracht 4 pond en 5 shilling
op. Brieven van Dickens golden
6 a 10. een van den ltaliaan-
schen schrijver en dichter Man
shilling.
Vijftig jaar geleden:
- Te Hildesheim zijn twee Ber-
lijners gearresteerd, die aan het
hoofd van een wijdvertakte
bende valsche spelers staan. De
bende zou in den loop der jaren
reeds meer dan een half millioen
gulden hebben buitgemaakt. De
bandieten opereerden voorna
melijk in bekende badplaatsen,
waar zij vele slachtoffers maak
ten. De politie van Berlijn char
terde gisteren een vliegtuig en
smaakte de voldoening de beide
misdadiger:: iu een eerste klas
hotel aan te houden.
- Tijdens den opstand in Mexico
zijn 4000 dooden gevallen en
11.000 personen gewond, terwijl
de kosten veel meer dan 1Ó0
millioen gulden hebben bed ra-