De tweede jeugd van rector Plaat (SÜË Anti-godsdienstige actie wel anders maar niet minder KERKDIENSTEN irIUAJJIIIlU'IJ.'K „Het is toch niet allemaal humbug geweest" LEIDEN— Driemaal heeft rector D. Plaat (75) op sterven gelegen. Ten tijde van de Spaanse griep, na een ver keersongeluk en toen hij een dubbele longontsteking had. Menigmaal is er voor zijn zielerust gebeden. Gelo vig zegt hij er zelf van dat de gebeden om genezing rijkelijk zijn verhoord. En schalks, met een twinkeling in zijn olijke ogen: "Het onkruid mocht nog een poosje blijven staan". zijn zorgzame nicht voelt rector Plaat zich - olifant hebben. De bisschoppen hebben het zwaar, geloof me. De mensen laten zich niets meer op leggen. Tegenspraak is goed, maar het moet wel redelijk blij ven. En zeg nou zelf, is het rede lijk, je al van tevoren te verzetten tegen uitspraken van een autori teit? Het gaat dan vaak niet eens om die uitspraak, maar om het gezag dat erachter staat en dat men niet wenst te accepteren. Je moet toch op z'n minst luisteren naar argumenten". De rector ervaart de tegenstellin gen binnen het Nederlandse bis schoppencollege als "onprettig". Al laat hij er ter verduidelijking direct op volgen dat ze niet van vandaag of gisteren zijn. "Ze wa ren eronder Alfrink ook. maar hij zag kans de verschillende stand punten bij elkaar te houden. Van zijn optreden en persoonlijkheid ging een verzoenende werking uit. Willebrands is een andere man. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij tegenstellingen aan scherpt. Maar alleen al het feit dat hij èn aartsbisschop van Utrecht en dus voorzitter van het bis schoppencollege is èn nog steeds functionaris in Rome Die voortdurende strubbelingen ma ken op de mensen een akelige in druk. Er wordt te weinig aan de mensen gedacht. Zij hebben het echt niet allemaal zo goed door wat er nu precies aan de hand is. Wezenlijk wortelen beide stro mingen toch m dezelfde grond. Moet daar dan niet sterker de na druk op liggen?" Gemak Zijn levenslustige nicht, mejuf frouw H. de Leeuw (72), bij wie hij welgemoed inwoont, heeft met haar overvloeiende roomse hu mor nog een andere verklaring: "Ze hebben Boven zeker nog geen kaarter nodig". Ja. priester Plaat, die zondag 27 mei in de Lo- dewijkskerk aan de Steenschuur zijn gouden ambtsfeest viert met een plechtige hoogmis, een re ceptie en een danklof, is een eer steklas kaartliefhebber. Dat is een van de vele dingen die hem nog steeds zin in het leven geven. Hij roept z'n huisgenote dan ook niet tot de orde om haar wereldse benadering van de hemelse za ligheid. Integendeel, "ik hoop dat ze het daarboven wat dat betreft nog een poosje zonder me kun nen doen". En rector Plaat steekt een pijp op en nestelt zich be haaglijk in zijn luie stoel. Het leven van de emeritus-rector kent echter ook plichten. Niei omdat het zo nodig "moet", maar gewoon omdat hij zich een leven zonder roeping niet kan voor stellen. "Hoe oud je ook bent, je blijft priester". Elke vrijdag gaat rector Plaat - nog steeds herken baar aan het traditionele pries terboordje - in het bejaardenhuis "Rijn en Vliet" voor in een eucha ristieviering. Zondags voert zijn kerkgang hem naar de Lodewijk, waar hij actief is in de mis van half 12. In het bejaardenhuis "Roomburg" verzorgde hij dit jaar de lijdensmeditaties. En pas is hij geestelijk adviseur gewor den van de katholieke bejaarden. "Man, ik word jong opnieuw. Dit is mijn tweede jeugd". Gevraagd naar het "waarom" van zijn gevulde agenda, antwoordt de vergrijsde priester kort en duidelyk: "Met hetzelfde motief als toen ik priester werd". Glans Als ik rector Plaat mag geloven - en na een paar uur met deze gezelli ge, opgeruimde en openhartige man te hebben gepraat doe ik dat zonder reserve -, is dat een zuiver motief geweest. Zonder dwang of zelfs aandrang van buitenaf. "Ik wilde zelf in dienst van God wer ken. Ten behoeve van de mensen. Het bovennatuurlijke in hun le ven brengen". Toen zijn besluit vaststond, was zijn familie te verbaasd om dat als een "eer" te ervaren. Zo'n halve eeuw geleden straalde de glans van heiligheid, die de priester zoon per definitie omgaf, uit naar de ganse familie, "Je werd tot de eer van de altaren verheven Dat was iets groots. Zo'n jongen werd met alle égards behandeld die daarbij pasten. Hij had een aparte plaats en iedereen in gezin, fami lie en parochie diende zich daar van wel bewust te zijn. Die schit tering is er nu vanaf. Och, het is mooi geweest. Maar toch ook wel een beetje overdreven". Rector Plaat heeft ervaren dat de gang naar het altaar zonder het glit dat de omgeving eraan placht te ver lenen toch wel verheven kan zijn. Toch is deze man geen verklaard tegenstander van het "uiterlijke" in de kerk. Weliswaar met distan tie. maar ook met iets van eerbied kan hij dierbare herinneringen ophalen uit de rijkdom van het vroegere roomse leven. "Er werd in de kerk veel aandacht geschonken aan het uitwendige. Dat is nu allemaal aan de kant ge zet. Bijzaken, zei men. Maar heeft men wel begrepen dat die franje ook de functie had om het we zenlijke meer naar voren te ha len? Natuurlijk waren er over dreven dingen, maar die omlij sting was op zichzelf niet overbo dig Ze hadden meer aandacht moeten besteden aan de beteke nis ervan. Er meer doorheen moeten zien naar de dingen er achter. Als je naar een verjaardag gaat. zeg je toch ook niet alleen maar: wel gefeliciteerd. Nee, je neemt een cadeautje mee en dat zit ook nog in een leuk pakje. Je geeft iets van jezelf. En zo was het ook met die middeleeuwse ka thedralen. Het evangelie klinkt in een tent net zo goed. Maar in al die versierende vormen geeft de mens nu juist dat waartoe zijn geloof hem inspireert. Zo moet je ook al die roomse vlaggen, vaan dels en bruidjes van vroeger zien. Ik heb er zeker begrip voor dat met de ty den ook de vormen ver anderen. Maar om het nu zo voor te stellen alsof het allemaal hum bug is geweest, nee, dat gaat me te ver. Er is te veel overboord ge zet. Of om het misschien wel wat te sterk te zeggen: met het bad water is ook het kind wegge gooid". De jubilaris meent een licht herstel te mogen waarnemen. Hij staat daar niet bij te jubelen, alsof de kerk ermee zou staan of vallen, maar bezorgd maakt hij zich evenmin, want de kerk leeft nu eenmaal ook uit de traditie. Opluchting Rector Plaat, die zijn aanspreektitel heeft overgehouden van zijn functie in huize "Sint Willibrord" te Wassenaar, voelt dat gemis. Zijn dynamisch kerkbesef en elastisch karakter weerhouden hem ervan, hetzerige tegenacties te propageren. Die brengen al leen maar verkilling en ver vreemding. Wel komt hij er rond voor uit dat de liturgie van de Lo- dewijkskerk, waar pastoor Vree burg de spil is, hem het meest aanspreekt. Hij stapt dan graag over de grens van zijn eigen paro chie heen. "Zoals ze het in de Lo dewijk doen, sluit het meer aan bij mijn eigen gevoels- en ge moedsleven. Ik vind er de traditie nog terug". Tot die waardevolle traditie rekent de rector ook de biecht. Die mag dan niet zijn afgeschaft, ze is op veel plaatsen wel in een hoekje gezet. Een ernstig verlies, meent hy. Hij legt z'n pijp erbij neer en schuift, uit zijn gemakkelijke houding komend, naar de rand van de stoel. 'Ik kan uit ervaring spreken als ik zeg dat de biecht, psychologisch gezien, mensen opluchting ver schafte. Dat was een betrouwba re mogelijkheid om zich uit te spreken. Ze hadden behoefte aan advies en geestelijke hulp. En je gaf ze die, naar eer en geweten, zo goed mogelijk. Een priester is, vanuit zijn wijding, toch maar geen gewoon mens in de alle daagse zin van het woord. Hij mag als bemiddelaar and eren iets bovennatuurlijks meedelen en ze daarmee troosten en de weg wij zen. De spreekkamers van de psychiaters zitten nu vol. Zou dat ook verband kunnen houden met onze biechtarmoede? En wat moeten psychiaters soms geen moeite doen om mensen aan het praten te krijgen en tot de diepe grond van de menselijke geest door te dringen. Biecht is: zich uitspreken tegenover God om van Hem antwoord te krijgen". Schenen Rector Plaat is blij dat hy geen di recte verantwoordelijkheid meer heeft. "Je wordt tegenwoordig bij het minste geringste tegen je schenen geschopt. Om niet te vallen moet je de huid van een Rector Plaat, in 1904 in Den Haag geboren, is altijd in het westen gebleven: Purmerend, Me- demblik, Heemstede, Leiden (Petrus-parochie), Voorhout (hulprector Bisschoppelijke Nij verheidsschool), Hoek van Hol land - Maasdijk, Zevenhoven en Wassenaar. Lange tijd als kape laan, later als pastoor. Mij n vraag wat van deze halve eeuw werken in kerkelijke dienst het fijnst was vindt hij nogal moei lijk. Hij is afkerig van pasklare antwoorden. Wat hij zegt typeert hem ten voeten uit: "Mensen op hun gemak stellen en helpen. Geestelijk, maar ook sociaal". Zolang hij dat nog kan doen, voelt hij zich jong. "En wat is dan 75 jaar?" Het motief van zijn priesterschap duurt een leven lang. S. J. DE GROOT ZATERDAG 19 MEI 1979 Gereformeerde Bond. In de deze week in Nykerk gehouden jaar- I vergadering van de Gerefor meerde Bond in.de Hervormde Kerk werden ds. A. de Reuver te Capelle aan den IJssel en ds. H. Visser te Nieuwe Tonge tot hoofdbestuurslid gekozen. Ds. De Reuver kwam in de plaats van ds. C. den Boer té Wageningen, i die studiesecretaris van de Bond is geworden. Ds. R. J. van der Hoef. secretaris van de Bond, deelde mee, dat het j hoofdbestuur, hoewel de bespre- i kingen niet zijn gestaakt, zich j enigszins heeft gedistantieerd I van de Evangelische Alliantie in oprichting. Het vreest te grote in vloed van de "vrije groepen". Een aanvrage van de Evangelisehe Hogeschool om steun in verband met de bouwplannen werd afge wezen. Het hoofdbestuur trekt de noodzaak van dure bouw in twij- fel. In een toespraak gaf de voorzitter I van de Geref. Bond, ds. L. J Ge- luk te Zwolle, als zijn mening dat de synode te weinig leiding geeft met betrekking tot het gemeen telijke leven, in tegenstelling tot de inspanningen op het politiek- maatschappelijke vlak. De nieu- I we organisatie van de kerk (de j omzetting in 1951 van een be stuurlijke in een ambtelijke structuur) achtte hy ten diepste mislukt. Volgens ds. Geluk wordt i het unieke gezag van de bijbel in de kerk opnieuw ontkend. Er heerst weer leervrijheid. Met dat al blijft de Bond zijn plaats innemen in de Hervormde Kerk. Trouwens, welke afgescheiden j kerk zou hem willen hebben. "Wij werken in de kerk niet voor 1 onszelf', zei ds. Geluk. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te IJssel muiden I F. Luitjes Kootwijk, te Werken dam I. Kok Zoetermeer, te Nij- kerkerveen A. Vlietstra Doorn spijk, te Okkenbroek mevrouw kandidaat J. van de Werf Utrecht. Gereformeerde Kerken: beroe pen te Heemse (Ov.) C. J. van der Heiden Zwammerdam, tè Coe- vorden H. Klein Ikkink De Wilp; aangenomen naar Dronten G. J. van der Pol Naaldwijk. Geref. Kerken 'Vrijgemaakt: beroepen te Urk en te Zaandam T. Wendt Gees, te De Bilt D. Berghuis Delf zijl. Geref. Gemeenten: bedankt voor Oud-Beijerland A. Vergunst Veen. Doopsgezinde Gemeen ten: beroepen te Rottevalle (Fr.) mevrouw kandidaat M. Postma Groningen. Baptistengemeen ten: beroepen te Leiden (in aan staande vacature G. van Mame ren) G. Bosveld Muntendam. Vieringen. Het jongerenkoor De Menswording (Leiderdorp) zingt vanavond 7 uur in een rk viering te Hazerswoude-dorp. De jonge rengroep The Lord's Folks (Lei den) werkt om 7 uur mee in de rk j kerk te Warmond. (Van onze redactie geestelijk leven) Toen de Rus Joeri Gagarin voor het eerst in een baan om de aarde cirkelde, is hij, zo zei hij. God niet tegengekomen. De anti-godsdiensige propaganda maakte onmiddellijk van dit voorval gebruik om aan te tonen dat God niet bestaat. Dat schrijft de Nederlandse Rusland- deskundige Laura Starink in het laat ste nummer van het "Rusland-bulle tin", dat geheel is gewijd aan de positie van de gelovigen en van de godsdienst in de Sowjet-Unie. Volgens haar is in de atheistische propaganda een van de meest toegepaste methoden het aan de kaak stellen van de "uitspattingen en malversaties" van religieuze leiders. Priesters worden voorgesteld als be driegers die met het geld van de goed gelovigen ware orgieën aanrichten. Met behulp van de schei- en natuur kunde probeert men relikwieën van hun aureool te ontdoen. Er zijn zelfs atheistische musea opgericht om der gelijke verguisde religieuze voorwer pen tentoon te stellen. Het bekendste museum staat in Leningrad. "Het is ironisch dat de enige officieel gekano- niseerde relikwie, Lenin in zijn vitrine op het Rode Plein in Moskou, veel meer aandacht trekt dan alle atheisti sche musea bij elkaar", aldus Laura Starink. Naast de afvalligheidsverklaringen van gelovigen en anti-godsdienstige arti kelen in de pers is de verwereldlijking van christelijke feestdagen een belang rijk propagandamiddel. De kerkelijke kalender is vervangen door een com munistische. Tegenwoordig, zo schrijft Laura Starink, wordt er meer verwacht van een per soonlijke benadering van gelovigen. Leraren moeten ouders die hun kinde ren een godsdienstige opvoeding ge ven erop wijzen dat het de gezondheid van hun kinderen schaadt als die te veel met hun neus in de bijbel zitten. De atheistische propaganda is funda menteler geworden, wetenschappelij ker ook, omdat de brutaliteit van de vroegere propagandisten vaak een averechts effect had. Zo is de "Bond voor militante atheisten" vervangen door het "Instituut voor de versprei ding van politieke en wetenschappe lijke kennis". Dat doet sociaal-psy chologisch onderzoek naar de oorza ken en de huidige vormen van gods dienstigheid. Burgerlijke ideologie Ononderbroken atheistische propagan da blijft geboden, zo meent het hoofd van de afdeling cultuur van het cen trale comité van de Communistische Partij in de Oekrainse Sowjetre- publiek. Deze Kapto schreef daarover een lang artikel in het maandblad van de Oekrainse Academie van Weten schappen. De propaganda moet, vol gens hem, ook geïntensiveerd en ge moderniseerd worden, want, zegt hij, de godsdienstigheid van een bepaald deel van de bevolking in de socialisti sche maatschappij is een van de laatste stellingen van de burgerlijke ideologie, vanwaaruit de klassevijanden het communisme aanvallen. De geestelijke leiders leiden de arbeiders af van actief scheppend werk voor het vaderland, benevelen hun hart en ver stand en maken hun leven armer. Dat alles vormt, aldus Kapto, een gunstige voedingsbodem voor allerlei ver keerds, zoals "een onze maatschappe lijke orde vijanig gezinde activiteit". Het "collectief' waarin zij werkzaam zijn moet moeite doen gelovigen per soonlijk te beïnvloeden. Kennelijk heeft de opvoeding op de staatsscholen niet de resultaten die de partij ervan verwacht. Men kan zich ook afvragen waarom de vertegen woordigers van de Russische kerken zoveel internationale contacten heb ben en buitenlandse kerkelijke delega ties ook aan regeringszijde met het no dige eerbetoon worden ontvangen als de godsdienst als vijandige ideologie het erop toelegt kleinburgerlijke over blijfsels uit de vroegere maatschappe lijke orde te versterken en de "interna tionale reactie" aan de godsdienst de rol van een anti-communistische macht toekent. Zo merkt het Her vormd Persbureau in een commentaar op. Kapto meent te weten dat het aantal ge meenten van de Russisch-orthodoxe Kerk belangrijk is afgenomen door doelbewuste activiteit van politieke en maatschappelijke organisaties en be kwame beïnvloeding van de gelovigen. Maar de kerken van deze gemeenten zijn niet gesloten omdat er geen mens meer kwam, zoals hij beweert, maar ondanks verzet en verzoekschriften van die gemeenten. Het is een gevolg van willekeurig en zelfs gewelddadig optreden van de autoriteiten. Evangelisatie uit het Westen ziet Kapto als "boosaardig trucjeswerk". Dat sommige westelijke organisaties voor evangelisatie en bijbelverspreiding (smokkel) in Oost-Europa aanleiding geven om zo te denken, kan niet wor den ontkend. LEIDEN - Herv. Gcm Hoogl kerk 10 ds. Kattenberg Oude Tonge. 11.45 stu- dentendienst; Marekerk 10 dr. Balke- stein Sliedrecht, 5 ds. Talsma Den Haag; Mar kerk L. Morsw. 10 ds. v. Achter berg; Merenwyk 9.30 ds. Horlensius en pastor v. Well, 11 pastor v. Well; Bethl.kerk Driftstr 10 ds. Pannekoek; Bevr. kerk ZW 10.30 ds. Boogert, 5 zang- dienst; Vredeskerk 10 mevr ds. De Mev; Waalse k. 10.30 ds. Ribs; Acad. Z. 10.15 ds. Bakker; Diac.huis 10.30 mevr. ds, v Everdingen; Endegeest 9.30; Petrakerk Sur.str. 10 ds. Franken Zeist, gez. dienst doven en horenden; jeugdkapel Vredes kerk 10; jeugdkapel Goede Herder (Ou de Vest 13) 10.30 Geref. Kerk Zuid er- kerk 10 ds. Wind Ermelo, 5 ds. Prins Den Haag; Petrakerk 10 ds. Franken Zeist, gez. dienst doven en horenden, 5 ds. Koolstra; Oude Vest 10 ds Koolstra, 5 ds. Rang Nieuw-Vennep: Mar. kerk L. Morsw. 10 ds. v. Achterberg, 5 ds. Van Loenen Leiderdorp; Bevrkerk 9 ds. Prins, 5 ds. Hortensius; Groenhoven 10.15 ds. Prins; De Mirt 10 hr v d. Tuin. Mierennest 10 mevr Owel; Merenwjk zie herv. gem. Dolerende Noodgcmecnte Groot Leiden (Pieterskerkstraal 1): 8.30 en 5 hr. Oosting Geref. Kerk Vryg. (He rengracht 70): 11 ds. Mulders, 5 lccs- dienst. Chr Geref. Kerk (Steenschuur 9): 9.30 ds. Quist Rijswijk, 5 prof. Boertien. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstraat 11.30 en 5.30. Evang.-Lu th. Gem. (Hoogl. Kerkgracht): 10.15 ds. Happee. Remonstr.-Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstraat 1): 10 prof dr. Kuiper. Baptistengemeente (O. Rijn 3) 10 Evang. Chrstengemeenschap (Mid delstegracht 3): 10 hr. Dikkes. Zen dingswerk Middernachtsroep (Zoeterw. singel 21): 5 nam. Evangchecentrum Zylsingel 2: 10 hr. Holder, di 8 hr. Zyl- stra Pinkstergemeente (O. Rijn 3) 3 hr Eikerbout Leger desHeils(Hooigracht): 10 en 7.30. Nieuw-Apost Kerk (H Ri)n- dyk 24): 9.30 en 4. wo 8 Christian Scien ce (Steenschuur 6): 10.30. Kerk van J Chr v. d. Heiligen der L. Dagen (Steen schuur 6): 10.15. Zevendedagadventis ten (in Lokhorstkerk): elke zal 9 45 bij belstudie, 11 prediking. Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel): 10. Rooms-Kath ker ken: Haagweg zat. 7. zond. 9, 10.45 en 12. Herensingel zat. 7, zond. 8.30, 9.30 en 11 Rijndijk zat 7, zond. 9.30 en 11.30; Steen schuur zat 7. zond. 8.30, 10 11.30. 6 en 7; Boshuizerlaan zat 7, zond. 9.30, 11 en 12.15; Lammenschansweg zat. 7 zond. 9, 10.30, 12 en 6; Haarl.str. zat 7, zond. 9.30, 10.45 en 12.15. ABBENES - Herv. Gem.: 9.30 ds. Den AARLANDERVEEN - Herv. Gern 10 ds. v. d Heiden Alphen. 7 hr Christ, Lei den. Geref. Kerk: 10 ds. Stolk, 6 30 ds Vree. Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst. 5.30 ds. Velema Nunspeet. R.K. kerk: zat. 7, zond. 7.30 cn 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Advenlskerk 9 30 ds Stelwagen Boskoop, 6.30 ds v. d Heiden: Kruis kerk 9.30 hr.Tazelaar; Opst.kerk 9.30 ds. Wolthaus Aarlanderveen, 6.30 ds. Bo- gers, Nabu 9.30 ds. Bogers, gezinsdienst; G H kerk 10 30 dr v Santen, 6.30 ds v d Ree: De Bron 9 dr v Santen. 6.30 ds Verheul; Ashram 9.30 dr Kieskamp Leerdam, 6.30 ds. Hanemaaver. Geref. Kerk: Mar. kerk 9.30 ds Vree. 6.30 ds Van Loenen Leiderdorp Salv. kerk 9.30 dr. Vlijm Leiden, 6.30 ds. Stolk; G H kerk 9 ds. Mulder. 6.30 ds. v. d Ree De Bron 10 ds. v d. Ree. 10.30 ds. Mulder, 6.30 ds. Verheul, Ashram 9.30 ds. Ver heul Zowel in her. gcm. als in geref Kerk in een aantal diensten H. Avond maal. Geref. Kerk Vriig.- 8.45 dienst. 6.30 ds Borgdorff Geref K Vryg Buiten Verband: 9.30 en 4.30 br In t Hout Chr Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 dienst. Oud-Ge- ref Gem 9.30 en 4. Baptistengernecnte 10 evang Verkerk en ds. Koekkoek. 6.30 ds. Koekkoek- Noord (Sporllaan) 10 hr v d Vlugt Volle Evang Gem. (school Preludeweg): 10 hr. v Putten. Leger dés Heils: 10 en 6.30 uur. Corn de Vla- mingstr. Pmkstergem Bethel (R-Kruisgebouw) 6 nam Pinkstergem. Alphen (R.-Kruisgcbouw): 10 voorrti Reinonstr. Kring: 10 prof Adriaanse R.K. kerken Bon kerk zat 7. zond. 8 30. 10 en 11,30- Piuskerk zat 7, zond. 9. 10.30 en 11.45, De Bron zat. 7, zond. 9 en 11.30 BENTHUIZEN - Herv Gem 9.30 en 6 kand. Guyt Katwijk. Geref. Gem. 9.30 leesdienst. 7 ds. Van Gelder, Gouda. BODEGRAVEN - Geref Kerk: 9.30 ds. Vaatstra Sexbierum, 6.30 jeugd-evange- lisatiedienst. BOSKOOP - Herv. Gem.: Dorpskerk 9.30 dienst, 6.30 dr. Haitsma; De Stek 9.30 ds. Heymans. Geref. Kerk. 9.30 ds Wigboldus Den Haag, 5 ds. Landheer Z.meer. Chr Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds v. Langevelde. Geref. Gem 9.30 en 6 Op- wekkingsgemcente (Concordia): 9.30. Verg v. Gelovigen (Nieuwstraat): 9.30 en 5. R.K. Kerken: zat 7, zond. 9.30 en 11. HAZERSWOUDE-Herv Gem 9.30 ds Droogers Bodegraven. 6.30 ds Jonkers. Utrecht. Geref. Kerk. 9.30 ds. Versluys, 5 ds. Bezemer. R.K. kerk. dorp zat 7. zond. 8. 10 en 11.30; Rijndijk zond. 10; Anker zal. 7, zond. 8.45 en 11.15. HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds Roth- fusz, 7 ds. Bouma Utrecht, in geref. kerk. Geref. Kerk: 10 ds. Van Loenen Leider dorp, 7 ds. Bouma Utrecht. Chr Gerei' Kerk: 10 leesdienst, 7 ds v. Dyken. Lis- se R.K. kerk: Mart kerk zal 7. zond 8.30, 10. 11.30 en 12.45' Jozefkerk zat 7. zond. 8.30, 10 en 11.30. HOOG MADE - Herv. Gem 10 dr. Van Vliet. R.K. kerk zat 7. zond. 10. DE KAAG - Herv. Gem 10 ds. Koren- hof Heemstede. R.K. kerk; zat. 7, zond. 8 KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem.: Dorpskerk 10 ds. Vermeulen Ze venhuizen. 6 ds. Gebraad Ontmoe- tingskerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Schuurman De Wiek 10 ds v d. Werf te Voorhout. Evang dienst. Geref. Kerk; 9.30 ds. Vrolijk. 5 ds. v d. Horst. R.K. kerk: zal 7. zond. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem.: N Kerk 10 ds De Jong. 6 ds. Van Roon O Kerk 10 ds. Boer. 6 ds Vroegindewcv; Ichtuskerk 10 ds. Schuurman, 5 ds. Ho- vius Pnielkerk 9.30 ds. Vroegindewcv 5 45. samenzang. 6ds. Boer, jeugddienst" Gr v Pr school lOds Vink Ovcrduin 2 ds Baas. Geref Kerk: Vr Kerk 9 30 ds v Halscma, 5 ds. Vrolyk Tr. kerk 9.30 ds. v. d. Horst, 6.30 ds. Van Halsema. Geref. Kerk Vrjjg10.15 leesdienst. 3 30 ds. Huff Geref Kerk Vrjig Buiten V 8.45 en 7 ds. Roukema. Chr Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Beekhuis, Noordeloos. Geref Gem.: 10 en 5 ds. Mol Rijsscn. Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100): 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10 ds. Van der Linden, 7 vic. dr. Byl, Leiden. Geref Kerk: 9.30 hr. Brou wer Katwijk, jeugddienst. 7 ds. Nierop LEIDERDORP - Herv. Gem en Geref Kerk: Dorpskerk 10 mevr. Jacobi, 6.30 ds. Geursen; Hoofdstr kerk 10 ds. Knorlh Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. Geursen Elis. ziekenhuis 11 ds. Mak. dond. 24 mei Dorpskerk 7.30 oec avond gebed. Bapt gemeente: 10 br Lourens R K kerk zat 7. zond. 9, 10.30 en 12 LEIMUIDEN - Herv. Gem 9.30 ds. De Vree' camping 10.30 hr. De Leeuw Lei den, Gerei Kerk 9.30 ds Lus. 7 ds. De Wit. Lisse camping 10 30 hr. De Leeuw. Leiden. R.K. kerk zat. 7. zond. 7.30. 9.30 en 1115 LISSE-Herv. Gem.: Grote Kerk 10 en 7 ds. De Gelder Pauluskerk 10 ds. 't Hooft. Geref Kerk: 9.30 ds. De Wit, 7 ds. Los Leimuiden. Geref Kerk Vrjjg.: 10.30 en 2.45 ds Boxman Geref. Kerk Vrijg. Buiten V 9 en 5 ds. Schuurman Chr Geref Kerk 10 en 4.30 ds. v Dijken Geref. Gem 10 en 4 ds Hakkenberg. Oud Geref Gem. 9.30en 3. R.K Kerken Agatha zat 7, zond 10-Poelpolder zat 7, zond. 9 en 11.30- Mariakerk zal 7. zond 8.30 10en 11.45 Engelbew zat 7. zond 8. 9.30 11 en 5 45. NIEUWKOOP - Herv. Gem.: 9.30 hr Goedhart 6.30 ds. De Vos Katwijk Ge ref Kerk 9.30 ds. Elgersma Noordwijk, 5 ds. v.d Heiden Zw dam. Chr. Geiel Kerk: 9 30 en 6 30. R.K Kerk: zat. 7, zond. 9 cn 10.45 NIEUWVEEN - Herv. Gem.: 9.30 ds Molenaar, 6.30 drs. Kattenburg. Geref. Kerk: 9.30 ds. Ringnalda A. dam, 7 ds. Vrolijk, Katwijk. R.K. Kerk.: zat 7, zond. 9 en 11. NIEUW VENNEP-Herv. Gem 9.30 ds. Goverts, 7 ds. Den Harder. Geref. Kerk 9.30 ds. Wijngaarden, 6.30 ds Rang. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 ds. Visser. R.K. Kerk: zat. 7, zond. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv Gcm 9.30 en 7 ds Zoutendijk, avondmaal. Geref. Kerk (Woerdense Verlaat): 10 en 7 ds. Note- boom. R.K kerk: zat. 7, zond. 9 en 10.30 NOORDWIJK Herv Gcm Voorstr. 10 dr. Jansen, 7 zie geref kerk; Sole Mio 9 dr Jansen; Hoofdstr. 10 ds. Keuning; ge ref kerk Hoofdstr. 7 ds. Warnink; De Rank 10 ds. Hovius. 7 ds. v.d. Velden, Woerden. Vierbool Borenburg 10 jeugdkapel. Geref kerk: Buurtkerk 10 ds. Verheul Alphen, 7 ds. Warnink, gez. dienst: Vinkenlaan 9.30 ds. Warnink, gez. dienst; Vinkenlaan 9.30 ds War nink. gez. dienst; Vinkenlaan 9.30 ds Warnink; Voorstr 7 ds. 't Veld Noord- Scharwoude, gez. dienst; st. kerk 11 ds De Wil, Lisse. Ned Prol. Bond. 10.30 ds Kuipers, Leiden R.K. kerken: Zee 9.30 en 11; Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT - Herv. Gem.: 10 ds. Van 't Hog; De Zilk 10 hr. Christ, Leiden. R.K. kerk; Jozefkerk zat. 7, zond. 8 30 en 10; Viktorkerk zat, 7, zond. 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv Gem.: Gr. Kerk 10 ds. Den Tonkelaaren pastor Koster; Pauluskerk 10 mevr. ds. De Vlieger; Gem.centr. 10.30 ds. Barnouw, 7 dr Wiersmga, Leiden Gem.centr. 10.30 ds. De N ie, jeugd kerk; Endegeest 9.30 pas tor Boshouwers Van Wvckerslooth 4 30 ds Wagenvoorde Geref. Kerk 10 ds Heemskerk, zie ook herv gemeente Ge ref Kerk Vryg 8 45en 4 30 ds Boxman Geref Kerk Vrijg. Builen V. 8.45 br Stahlie 4 ds. v.d Berg R.K. kerk Will kerk zat. 7. zond 9. 10.30 en 12, Bon kapel zal. 6 30. zond 9 en 11 Vollr- Evangcliegcm. (gem.centr4 hr v.d Brugge. OUD-ADE - R.K. kerk: zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.. 9.30 ds. Lalleman. Geref Kerk: 9.30 hr. Schoenmaker, 6.30 ds. Damsma, Rijnsburg. R.K. kerk: zat. 7. zond. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - R.K. ker ken: M. Pres. zat. 7. zond. 8, 9.30 en 11; P. Banden zat. 7. zond. 9.30, 11 en 12.15. RIJNSATERWOUDE-Herv.Gem 9.30 dr. Gerssen, Utrecht, 7 ds. Goverts Nieuw Vennep. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem.: Gr. Kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Bogerd; Bethel- kerk 9.30 ds. v.d Bogerd, 5 ds v. Niel Geref. Kerk. Petrakerk 9.30 dr. v. Oeve- ren, 5 ds, Huisman; Imm.kerk 9 en 10.30 ds Huisman, 5 ds Damsma: Mar.kerk 9.30 ds. Damsma, 5 dr. v. Oeveren. Geref Kerk Vrijg.: 10 en 5 ds. Zomer. Chr. Ge ref. Kerk: 9.30 en 5 ds. De Joode. Evang. Christengemeente (aula mavo): 10 br v.d. Brink. RK gemeenschap (aula tuinb.school): zat. 7. zond. 10.30 RIJPWETERING - R.K. kerk: zat. 7 zond. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 en 10 30 ds. Jense, Den Haag. 6 30 ds Van San ten, gez. dienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. v Santen. 6.30 zie herv. gem Chr. Geref Kerk: 10 ds. Slofstra, Broek op Lange- dijk, 5 ds. Rebel. R.K. kerk. zat. 7, zond. 9 en 11. TER AAR - Herv. Gem 9.30 dr. Meyers, Leiden, 6.30 ds. Molenaar, Nieuwveen. Geref Kerk. 9.30 ds. Bezemer, 6.30 ds Los R.K kerk: Aardam zat. 7, zond. 9 eil 10.30; Langeraar zat. 7, zond. 8.30, 10 en 11.30. VALKENBURG - Herv. Gem 10 ds De Raadt. gez. jeugddienst. 6.30 ds. Vink. Katwijk Geref Kerk 10 zie herv. gem., 6.30 ds. De Raadt. Geref. Kerk Vriig 9.30 leesdienst, 5 ds. Hoff. VOORHOUT - Herv. Gem.: 10 ds Bro kerhof R.K. kerk: zat. 7, zond. 9.10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv Gem. Dorps kerk 10 ds. Metering, familiedienst, 7 in- terk. zangdienst, pastor De Lange: aula NH 9.30 ds. Van der Schoot; Hulp en H. 10 ds. Verheule; Ark 10 jongerendienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Zeeuw. 7 zie herv. gem. Geref. Kerk Vrjjg 10 en 5 prof. Kamphuis. R.K. kerken. Laur kerk zat. 7. zond. 10 en 11 30; aula NH 11; M. Godskerk zat. 7, zond. 8.30 en 10.30. WADDINXVEEN - Herv. Gcm.: Be thel kerk 9 ds. Verwelius, 5 ds. Verboom; 10.30 ds. Tigchelaar, Putten. 6.30 ds. Verwelius: Imm. kerk 10 ds. Flink. Ke- thel, 5 ds. Van Itterzon, Gouda Geref Kerk: Kr. kerk 10 ds. Van Reenen R.dam, 5 ds v.d. Berg; Onlm. kerk 10 ds v.d. Berg, 5 ds. Krol, Gorinchem. Oud Geref. Gem 10 en 6.30. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 5. Volle Evang. Gem (Lin- dengaarde 17a): 9.30. R.K. kerk: Onlm.kerk zat. 7, zond 8.45, 11 45 en 7. Viktorkerk zat. 7. zond. 10. WARMOND - Herv. Gem.: 10 ds. Mac- kaav. Leiden. R.K. kerk: zat. 7, zond 8 30, 10 en 11.30. WASSENAAR - Herv. Gem.: Dorpskerk II) ds. Steenstra, avondmaal, 4.30 ds Tukker, 7.30 cantatedienst, ds. v.d. Zee; Kievietkerk 10 mevr. drs. Van Rijn, Den Haag; Messiaskerk 10 ds. v. Zanten; Dorpscentrum 9.30 hr. Schaap, Zoeter meer. Geref Kerk 10 ds Zulstra. Vor- den. jeugddienst. 7 ds. Huisman. Rijns burg; Zuid 10 prof. Van den Berg, Lei den. Ned. Prot. Bond.: 10.30 ds. Werner. WOUBRUGGE - Herv. Gcm.: 9.30 ds Lagorwev. Den Haag. 6.30 ds. Hoogen- duk. Alphen Geref Kerk 9.30en 6.30ds. Boov, Linschoten. R.K. kerk: zat. 7, zond. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem 9.30 ds. Nicolai Geref. Kerk: 9.30 en 7 ds. Fern- hout, Alphen. avondmaal. R K, kerk: zat. 7. zond 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv Gem 10 ds. Sasse, O.geest R K kerken: Janskerk zond. 10.30; Chr. Dienaarkerk zat. 7, zond. 9.15. ZWAMMERDAM Herv. Gem.: 9.30 ds. Petlinga, Utrecht. 6 30 ds. Nicolai. Ze venhoven Geref Kerk: 9 30ds v.d. Hei den, 6.30 ds Bezemer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4