Lachen om Amerikaanse televisie Absurde kijk van Ettore Scola op vulgaire armoede Restantje mensheid op zoek naar aarde KENTUCKY FRIED MOVIE Films deze week VRIJDAG 18 MEI 1979 CANNES (GPD) - De Nederlandse acteur Rutger Hauer heeft al in verschillende buitenlandse films gespeeld. In Franse, maar vooral in Duitstalige produkties, veelal voor de televisie. Zijn stem werd daarin altijd door een buitenlan der vervangen en die films krij gen we in Nederland meestal niet te zien. In Cannes zagen we hem nu in een Belgische film in het hoofdprogramma van het film festival en deze keer was hij ook te horen. Hij heeft eigenlijk best een goede, sonore stem, maar helaas kan hij die niet buigen naar de gewenste modulaties. Dat bleek ook hier weer in de film „Een vrouw tussen hond en wolf', in België opgenomen en geregisseerd door de Belgische cineast Andrè Delvaux. Rutger Hauer probeert een beetje Vlaams te spreken met de hem omringende Vlamingen. Dat lukt niet zo best, al is het geen ramp, maar het ontbreken van een beetje stemregie (zoals helaas ook in veel Nederlandse films) doet afbreuk aan zijn spel - een rol die in andere opzichten nog zo gek niet is. Zijn type van „de blonde germaan" (zo genoemd sinds zijn welgemikte creatie van een SS-officier in Wim Verstap pens „Pastorale") past uitste kend in de figuur van de Vlaamse nationalist Adriaan, die tijdens de nazi-overheersing in Duitse krijgsdienst treedt. „Een vrouw tussen hond en wolf' gaat over de jonge echtgenote Lieve, die de menselijke leegte en angst voor contact heel goed voelt achter het opgeklopte idea lisme van haar man en zijn natio nalistische vrienden. Tijdens Adriaans afwezigheid verstopt Lieve een verzetsman (Roger van Hooi) op wie ze verliefd wordt. Maar na de bevrijding kiest ze toch weer voor haar eigen man. Adriaan blijft echter na zijn in ternering hangen in zelf rechtvaardiging en begrijpt niets van de angsten die zijn vrouw beleefd heeft tussen trouw en verraad. Een $terke vrouw dus (de aloude vraag „Wie zal haar vinden?" heeft in de moderne film haar ac tualiteit allang verloren) en een sterke rol ook van Marie-Christi- ne Barrault, bekend van films als „Ma nuit chez Maud" van Roh- mer en „Cousin cousine" van Ta- chella. Rutger Hauer. „Een vrouw tussen hond en wolf' berust op autobiogragische ge gevens (met name wat de figuur Adriaan betreft) van de schrijver Ivo Michiels, die samen met Del vaux het scenario schreef. De film is wisselvallig van kwaliteit, met name in de spelregie en in de enscenering, die hier en daar zelfs nogal knullig is. Maar er zijn ook sterke kanten: de fotografie, de beeldspraak (de obsessie van de eng omsloten tuinen en die ene boom „des levens"), alsmede de soms verrassende montage. Ook dit jaar kan men in Cannes niet om het genie van de nog altijd jonge Duitser Rainer Werner Fassbinder heen. Hij is er nu met twee films, waarvan zijn nieuw ste, „Die dritte generation" (1979), geplaats is in de rubrieken Un certain regard en Semaine de la critique. „Die dritte genera tion" (De derde generatie) is een tragische komedie over de span nende, opwindende, wrede en waanzinnige „spelletjes" die ge speeld worden tussen de opstan dige jeugd en de politie van de industriële dictatuur. Uitgelokt terrorisme, maar toch zonder duidelijk motief. Een heel knap Walgelijk vulgair, diefachtig, hoe- rig, afstotend, egoïstisch en ge meen zijn de figuren die Ettore Scola in zijn "Brutti, sporchi e cattivi" schildert. Het werk woord schilderen is hier zeker op zijn plaats, want het is één groot, boeiend schilderij, waar je met opperste verbazing naar zit te kijken. Scola had met zijn "Una giornata particolare" al bewezen een krachtig schepper van sfeerbeel den te zijn, maar in deze - vroege re - film wordt dat nog duidelij ker. De mensen die Scola tekent zijn le den van één, grote, arme familie, die letterlijk op de vuilnisbelt van Rome leeft. Eigenlijk haten ze el kaar, maar in penibele situaties zijn ze toch in zekere mate soli dair. Hoe walgelijk ze ook zijn, je kunt er toch een zekere sympa thie voor hebben. Zo niet voor de vader, een halfblinde nietsnut, die een bom duiten heeft gekre gen, waar hij als Argus over waakt. Bang als hij is dat een lid van zijn talrijke familie met de poen ervandoor zal gaan. Het wordt een obsessie voor de man zijn geld steeds op een andere plaats te verbergen en er als een waakhond dag en racht over te waken. Scola heeft met enorme spot naar deze maatschappelijke uitwas gekeken en dat maakt dat alle maal nog absurder. Toch wordt de film nooit zo surrealistisch, dat hij onaannemelijk wordt. En hierin schuilt de kracht van de bi zarre aaneenschakeling van tafe relen. Er schuilt een aanklacht in. Tegen de armoede, maar even zeer tegen de mensheid, die die armoede lijdelijk ondergaat, zonder verzet te plegen. Want, zo als Scola aantoont, er verandert niets en er zal nooit iets verande ren. De kleine opstandjes van kleine mensen worden in de kiem gesmoord. Eigenlijk ondanks alle humor, een erg sombere film we derom. Ofschoon totaal anders van opzet, valt de parallel met "Una Giornata" duidelijk te trekken. ANNEMIEK RUYGROK De Belgische regisseur André Delvaux, de Franse vertoning van "Een vrouw tussen hond en wolf". geconstrueerde film met een keur van grote namen op de spe- lersrol: Volker Spengler, Bulle Ogier, Hanna Schygulla, Udo Kier, Margit Carstensen en zelfs Eddy Constantine. Tot de onbetwiste meesterwerken- ook bij een zuinig gebruik van het woord - behoort zeker die andere Fassbinder-film, die ook in Can nes vertoond wordt, zij het in een achteraf-bioscoop: „Die ehe der Maria Braun" uit 1978 won dit jaar in Berlijn tweemaal een Gouden Beer en valt in Cannes buiten de officiële inzendingen. Maar van de Nederlandse festi valkolonie heeft iedereen de film willen zien en hij zal ook zeker worden aangekocht voor verto ning in Nederland. „Die ehe der Maria Braun" is de ge schiedenis van een jonge vrouw, die na de eerste huwelijksnacht haar echtgenoot Hermann moest afstaan voor Hitiers oorlog. Na de Duitse nederlaag wordt Her mann vermist. Maar Maria ge looft dat hij nog leeft en zet alles op alles om een gelukkig leven voor hun beiden voor te bereiden (alweer een sterke vrouw dus). Zelfs de minnaars die zij heeft, dienen het doel, waarbij is inbe grepen de bloei van haar per soonlijkheid, en zij maakt een goede carrière als zakenvrouw. Maar wanneer dat doel bereikt is, explodeert Maria figuurlijk en letterlijk met man en huis bij een gasontploffing. Zelden heeft Fassbinder een film met zoveel warmte gemaakt en met zo weinig verwijten aan der den. Hij heeft het deze keer op willen nemen voor de kleine Duitse burgers als slachtoffers van Hitier. Maar tegelijk maakte hij met deze film een schitterende metafoor van het na-oorlogse Duitsland, waarin uit aanvanke lijke wanhoop toch nieuwe moed geboren kon worden, die echter gesmoord werd in de nieuwe onmenselijkheid van het „Wirt- schaftswunder". Marie-Christine Barrault en de Belgische c Marie-Christine Barrault en André Delvaux betreden het festivalpaleis. toond). Anja Breien, die in Ne derland veel indruk gemaakt heeft met haar „Hustruer" (vrouwen) en „Spel van liefde en eenzaamheid", stelt nu enigszins teleur met haar nieuwe film „Ar- ven" (De erfenis). Het is de ge schiedenis van een Noorse fami lie die een erfenis moet verdelen, Wanneer waarbij dè wederzijdse liefde waardering lelijk tegenvalt. Dat zijn familie inmiddels ver kommert, hoereert en steelt om aan eten te komen, en steeds dieper in het stinkend moeras wegzakt, doet hem niets. Wanneer hij op een dag met een wulpse dame thuiskomt, die hij met gulheid overlaadt, wordt het de familie al te bar. Men beraamt een aanslag, maar natuurlijk is dit tot mislukking gedoemd en de familie leeft voort zo zij was. Al leen is de situatie er nog schrij nender op geworden. „Die ehe der Maria Braun" leunt zwaar op de fascinerende per soonlijkheid van de typische Fassbinder-actrice Hanna Schy gulla, wier talent even onuitput telijk lijkt als dat van de regisseur en die hier de mooiste rol van haar leven speelt. Twee vrouwelijke regisseurs In de officiële selectie zitten maar twee films van vrouwelijke regis seurs (op een totaal van 26 man nen). De ene is Anja Breien uit Noorwegen, de andere Gill Arm strong uit Australië met „My brilliant carreer" (nog niet ver- Je mist in „De erfenis" vooral de verrassende spontane hitlijst zouden sa menstellen van "rages in de jaren zeventig" dan zou disco zonder meer op de allereerste plaats prijken, met vlak daarachter, op een "eervolle" tweede plaats dus, de science-fiction film. filmen uit „Hustruer De Ontelbare, nietszeggende, flauwe- mogelijkheid om het „handels merk" van haar talent uit die film verder uit te bouwen, heeft Anja Breien de pas afgesneden door de keuze van een ingewikkeld en nogal moralistisch onderwerp. Ze heeft het best leuk uitgewerkt met veel gevoel voor humor en met speciale aandacht voor het eeuwige conflict tussen de beide sexen als exponent van de kort sluiting die uiteindelijk de ruzies over de erfenis beheerst. De spel regie en het camerawerk zijn ove rigens het beste deel van de film. De jeugdige Hage Juve heeft niet alleen de verrassende ontkno ping van het verhaal in petto (als kind van de rekening) maar is zelf Deze onvermijdelijke "rip-offvan George Lucas' "Star Wars", aldus het maandblad Filmfan, heeft werkelijk niets nieuws te bieden. Ondanks dat Colla een heel con- tigent corrifeeën, zoals daar zijn Richard Hatch, Lome Green (Bonanza), Dirk Benedict en Rav kul verhalen over elkaar bestrij dende ruimteschepen, en zelfs hele planeten die met elkaar in de slag gaan, krijgen we nu al ettelij ke jaren via de beeldbuis en het witte doek over ons uitgebraakt. De nieuwste creatie (nou ja) van Richard A. Colla "Battlestar Ga- lactica" heeft aan deze stroom van trend-produkties absoluut niets toe te voegen. "Battlestar Galactica"; regie: Ri chard A. Colla; hoofdrollen: Ri chard Hatch, Lome Green, Dirk Benedict, Ray Milland; Lido 2: alle leeftijden. Milland, heeft aangetrokken is er, zelfs voor science-fiction begrip pen, een zeer matig geheel uit de bus gekomen.Voortdurend ge vechten tussen ruimteschepen en raketten die de één na de ander op kleurrijke wijze exploderen. Wat science-fiction films meestal zo belachelijk maakt zijn de overduidelijke truc-opnames en het feit dat men vertegenwoordi gers van een hyper-modern, fu turistisch bestaan laat rondlopen in kledij die we hier in het jaar nul droegen. "Battlestar Galactica" vormt ook hierop beslist geen uitzondering. Integendeel, Colla voegt er zelfs nog een paar ingre diënten aan toe, zoals volkomen misplaatste scenes vol kwijlerige romantiek en de meest ingenieu ze robots die echter wel met een ijzeren zwaard om hun middel lopen. Het meest belachelijke is evenwel de hele plot van Colla's gedachtenkronkel. Het restant van de mensheid, verzameld in een ruimteschip (de Galactica), achtervolgd door een luguber ro- bottenvolk (de Cylonen) op zoek naar een planeet die naar de naam "aarde" luistert JAAP VISSER Kentucky Fried Movie; regie: John Landis; theater: Euro 3, Alphen; leeftijd: 16 jaar. Slechts weinigen zullen de naam John Landis in verband brengen met Animal House van The Na- tional Lampoon. Alleen de notoi re filmliefhebber zal dan ook nog weten dat Landis ook de hand heeft in Kentucky Fried Movie. Niettemin trok de laatste film op vallend veel publiek en behoort eigenlijk net als bijvoorbeeld Ou trageous tot de films die bij de gratie van de kleinere theaters in het circuit mee mogen draaien. Sinds de bioscoopeigenaars er toe over gingen hun (te) grote za len op te splitsen, kreeg ook dit genre een kans. Iemand heeft ooit eens het onder scheid gemaakt tussen mensen die naar de film gaan en mensen die de bioscoop bezoeken (on geacht wat er draait) en het is duidelijk dat deze films voor de eerste categorie zijn bestemd. Het relatieve succes van Kentuc ky Fried Movie is eigenlijk wat merkwaardig. Een soortgelijke film als The Groove Tube ver mocht een paar jaar geleden slechts een enkeling van de tele visie weg te sleuren. Beide moeten het hebben van de 'mond-op-mond reclame' en de enig denkbare verklaring is dan dat dat bij The Groove Tube wat minder is geweest. Wat niet weg neemt dat ik die film toch iets ge slaagder vond. Zowel in Kentuc ky Fried Movie als in The Groove Tube wordt de draak gestoken met de Amerikaanse televisie. Beide films doen dat op een ab surdistische manier die sterk doet denken aan de werkzaam heden van het onovertroffen Monty Python-clubje. The Groove Tube benaderde dat niveau het meest. Niettemin kent Kentucky Fried Movie, dat uit een aantal losse scènes is opg*. bouwa. een paar sterke momen ten. Zo is de nieuwslezer, die vanuit het toestel likkebaardend naar een vrijend stel in de huis kamer loert, erg leuk. Toch valt te twijfelen aan een der gelijke opzet met een hoeveel heid, op zich zelf staande onder delen. Voor film lijkt die benade ring niet zo aantrekkelijk. Het is dermate fragmentarisch dat het voor televisie veel geschikter lijkt. In de huiskamer kun je je aandacht nog op andere zaken richten, terwijl je in de bioscoop uitsluitend op het witte doek bent aangewezen. Zijn dan een paar fragmenten niet zo geslaagd, dan werkt dat (te) sterk door op de algehele waardering. BART JUNGMAN Blijvers "They called him bulldozer" - Bud Spencer in bekend thema, Luxor, Leiden. "The Deerhunter" - Aangrij pende film over de belevenis sen van drie kameraden tijdens en na Vietnam, Lido 1, Leiden, Euro 2. Alphen. "Animal House" - Humor van het Amerikaans studentenle ven, Lido 3, Leiden. "Juliana in 70 bewogen jaren" - Met de koningin in de hoofd rol, Trianon, Leiden, Euro 1, Alphen. Sex in Euro en Rex "Callgirl bv" - Een lucratief bedrijf, Rex, Leiden. "De vrolijke hoogstandjes in Tirol" - En maar jodelen op die Alpen, Euro 4, Alphen. Nieuw in Alphen "Herfstsonate" - Opmerkelijke Bergman met Ingrid Bergman en Liv Ullman, Euro 1, Alphen. Kindermatinee "Peppi en Kokki" - Camera, Leiden. "De reddertjes" - Lido 3, Lei den. "Tom en Jerry" - Studio, Lei den. "De Hofnar" - Euro 2, Alphen. Nachtfilms "American hot wax" - Camera, Leiden. "Vrouwen die ervan houden" - Rex, Leiden. "Bobby Deerfield" - Euro 1, Alphen. "Duck you sucker" - Euro 2, Alphen. "Kentucky fried movie" - Euro 3. Alphen. "Spiegel der lusten" - Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: 'Pas op we slaan d'r op', dag. 2.30,7 en 9.15 uur, zo. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. 12 jaar. APOLLO 2: 'De gendarme ziet ze vliegen', dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. 1. 7.30 en 9.45 uur. AL. ASTA: 'Starcrash', dag. 2. 7 en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7 en 9.30 uur. AL. BIJOU: 'Hardcore', dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO: 'California suite', dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. AL. CAMERA: 'Coming home', dag. 2.15.7 en 9.30 uur. zo. 1.45,4.30,7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO: 'De prijsvechter', dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.30, 4.15. 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. DU MIDI: 'My name is nobody", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7 en 9.30 uur. 12 jaar. EURO: 'Juliana', dag. 2 en 8 uur, METROPOLE 1: 'Juhana'. dag. 2,6 45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: 'National Lampoon's Animal House', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. AL METROPOLE 3: 'Agatha', dag. 2.6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 4: 'Iphigenia', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 5: 'Foul play', dag. 2, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. AL. ODEON 1: 'De prijsvechter', dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur zo ook 4.15 uur. 12 jaar. ODEON 2: 'Strandverlangens', dag. 2. 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 iaar. ODEON 3- 'The deerhunter", dag. 1.45 en 7.45 uur. za. en zo. alleen 7.45 uur. 12 iaar. ODEON 4: Kentucky fried mo vie, dag. 1 45. 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. STUDIO 2000: 'Remember my name', dag. 7 en 9.30 uur. do., vr., zo., ma. en di. ook 2 uur. 12 DE UITKIJK: Heaven can waif. dag. 2. 7 en 9.30 uur. AL. Dit programma geldt van don derdag 17 t/m dinsdag 22 mei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13