Een aardige SS'er en'n zenuwachtig hondje „Te indringend voor Nederland" Sympatieke film over Juliana Chabrol wil teveel in toch best wel aardige politiefilm 'Outrageous': de moed om het hoofd boven water te houden LAATSTE OPNAMEN VOOR KORT AMERIKAANS" IN LEIDEN ACHTER DE RUG Lydia Chagolls „In naam van de Führer": ë&rfU, Een foto uit het boek "In concentratiekamp. de Führer": gevangenen LEIDEN - Het mag toch illustratief genoemd worden, dat nóch één der filmmaatschappijen nóch één der omroepen het aangedurfd heeft om de film 'In naam Van de Führer' van Lydia Chagoll in Ne derland uit te brengen. De VPRO heeft nog wel een kwartier een viewing van de film gezien, maar men besloot daar. aldus regisseu se Lydia Chagoll, die vorige week even in Nederland was om de film en het bock, dat naar aanlei ding van de film is gemaakt, na der toe te lichten, dat men het Nederlandse volk zoiets niet aan kon doen. Het was té verschrik kelijk en vooral door de uiterst sobere presentatie huivering wekkend indringend. Het boek 'In Naam Van De Führer' dat dus dezelfde naam draagt als de film, werd van een dramatisch script voorzien door Lydia zelf en Frans Buyens. In 1977 werd de film met de Belgische Kritiek- prijs (de "Prix André Cavens") onderscheiden; in 1978 behaalde Lydia Chagoll met haar absoluut unieke benadering van de gru welen van de Tweede Wereld oorlog de 'Grand Prix' van het In ternationale Filmfestival te So pot (Joegoslavië). Daarnaast kende de jury van het 21ste 'In ternationale Documentaire Fes tival' te Liepzig de 'Prix Special of the International Jury' toe aan deze film. De 87-minuten duren de film, die eigenlijk de naam 'film' niet verdient, maar meer een documentaire van fotobeel den is, draait in een groot aantal Europese bioscopen. Hoewel de film al meer dan 10 weken rou leert in de Parijse bioscoop 'Le Clé', lijkt er voor Nederland geen publiek voor de film te bestaan. De exploitanten van de verschil lende bioscopen beroepen zich op commercieële argumenten en wijzen op de geringe bezoekers aantallen. Lydia Chagoll sprak de verwachting uit. dat de film mis schien nog een kans maakt in het circuit van de diverse Nederland se filmhuizen mee te lopen. In België en Duitsland is dit ook het geval. De Joegoslavische televi sie daarentegen zond de film wel in z'n totaliteit uit; terwijl bij voorbeeld de Deense, Noorse en Zweedse televisie Lydia Cha- goll's film 'In Naam Van De Füh rer' als voorbereidingsfilm voor 'Holocaust' gaan uitzenden. Het door uitgeverij Elsevier in Ne derland uitgebrachte boek, dat volledig geënt is op de film, is al even macaber en nietsverhullend al<? de film. Het toont de ver schrikkingen van het nazi-regime in alle mensonterende facetten. Een groot deel van het boek be handelt de vervolging van de Jo den, terwijl daarnaast ook de praktijken in de verschillende concentratiekampen ter sprake komen. Ook de kinderroof van 'Arische kinderen' uit Oostblok landen stelt Lydia Chagoll aan de orde, terwijl de filosofie van Hit- Ier, het nazisme en zijn volgelin gen in citaten tot uitdrukking wordt gebracht. De medische proeven met concentratiekamp gevangenen (tweelingenproeven en proeven met zwangere vrou wen) komen eveneens via indrin gende foto's tot ons. Een wreed boek en een wrede film over een wrede episode uit de wereldge schiedenis BERT KOEKEBAKKER. Als het staatshoofd een kroon jaar bereikt dan hoort daar sinds jaar en dag een film bij. Rozen verwelken, scheepjes vergaan, maar de hulde op het witte doek, die blijft altijd be staan. Het procédé is in de loop der tijd ook niet veel ver anderd: aren lezen op een overvloedige akker. Er is al tijd materiaal genoeg. "Juliana, in zeventig bewogen jaren" valt in die traditie. Het is onmiskenbaar een onder houdend en sympathiek stukje werk, maar grote ont hullingen moet men niet ver wachten. Er is een interview met de koningin door de film heen vervlochten. Dat is een nieuw element, maar de vra- genstëlster voor de geleeen heid, mevrouw Verwey-Jon ker, generatiegenote, is net mei nieuwsgierig genoeg om koningin Juliana echt aan de praat te krijgen. Waarschijn lijk ligt dat niet eens zo zeer aan de aanstaande koninklij ke zeventigjarige zelf. Een paar saillante uitspraken doet ze wel. Zo zegt ze zeer ge kwetst als vrouw te zijn ge weest, toen bij de geboorte van de eersteling van prinses Beatrix, zo overdreven extra vreugdebetoon werd gemani festeerd, omdat het een jon getje was. Ook zet ze een ge kruide opmerking bij de zwa re banden van het protocol, waarbij ze ("tot mijn ontzet ting") ook nog bemerkt, dat het ongepast werd be schouwd, het staatshoofd ooit tegen te spreken. Een enkel parmantig trekje hier en daan "toen werd ik ziek, wat me nooit overkomt". Maar Wim Kan moet toch heus erg gauw tevreden zijn, als hij inder daad van mening is dat alle vragen die hij in petto voor de majesteit had, al door me vrouw Verwey gesteld waren Misschien is interviewen dus eclit wel een vak. Er zitten wat opnamen uit hel huisarchief van de koninklij ke familie in de film. Shots, die prins Bernhard maakte op het jacht de "Piet Hein", met een heerlijk ontspannen ko ningin Wilhelmina verdiept in haar lectuur, schoenen uit. met de wollen sokken aan op de railing. Maar naarmate we meer in de tijd van heden ko men, wordt onbekend mate riaal zeldzamer. Wie had niet graag, wat ongewoons gezien dat prins Bernhard tijdens al die staatsbezoeken privé had gedraaid? Die camera steekt zelden in het hoesje, zoals ie dereen weet die wel eens meemocht. En het mag nu wel lang stil op het Loo ge weest zijn, maar op Soestdijk gingen met vier dartele doch ters de beentjes toch wel eens feestelijk van de vloer? Trianon: "Juliana in zeventig bewogen jaren" (script en samenstelling: Anton Kool haas; adviesen: Bert Haan- stra) A.L. t Zeventig bewogen jaren. Zeker, er veranderde ontzettend veel. Aan het begin registreert een stokstijf stil staande ca mera een eenzaam meisje op de schaats, door heren met hoge hoeden gadegeslagen. Aan het einde van de film, tij dens Juliana's laatste Suri naamse reis: een fel beschil derde half naakte Indiaan die het vorstelijk gezelschap heel bedreven op zo'n platte in stantcamera vastlegt. Van die details moet de toeschouwer het hebben. Behalve natuur lijk als zijn dorst naar vorste lijke nektar bijkans onverza digbaar is. Dan valt er in "Juliana 70" ten behoeve van die dorst danig wat te lessen. HAN MULDER Het zijn drukke tijden voor de Amerikaanse acteur Donald Su therland Net uit Leiden vertrok ken als Matthew Bennell, de in specteur van volksgezondheid die het aflegt tegen de Invasion off the Body Snatchers. is Su therland nu weer actief als poli- tierechercheur Steve Carella in Blood Relatives. Daarnaast speelt hij dan bovendien in Ani mal House (Studio) nog een klein rolletje als de populaire leraar Claude Chabrol heet de befaamde regisseur onder wiens leiding Donald Sutherland in Blood Re latives optreedt. De film dateert al van 1977 en is dus gemaakt voor Violette Nozière, de film waarmee Chabrol vooral in Frankrijk het nodige succes had Daarin vertelde hij het waar ge beurde verhaal van een meisje dat door haar zo gehate ouders werd vergiftigd. Een zaak die destijds Frankrijk Hink in op schudding bracht Hechte familiebanden spelen ook een belangrijke rol in het in Ca nada gesitueerde en met Ameri kaanse en Franse acteurs bezette Blood Relatives. Muriel Stark die haar ouders bij een auto-ongeluk heeft verloren, is opgenomen in het gezin van haar oom en tante Ze heeft een verhouding met neeflief en het begin van een rela tie met haar chef. Als de 17-jarige Muriel in het bijzijn van haar nichtje wordt vermoordgaan de verdenkingen van rechercheur Carella ook in eerste instantie in die richting. Chabrol heeft met Blood Relatives twee doelen op het oog gehad: allereerst een spannende politie film maken en daarin verweven een psychologisch drama. In bei de zaken is hij maar half geslaagd maar alles bij eklaar is Blood Re latives toch best onderhoudend geworden. Vooreen misdaadfilm ligt het tempo echter veel te laag. Blood Relatives; regie: Claude Chabrol; hoofdrollen: Donald Sutherland, Aude Landry en Li sa Langlois; theater: Lido 2; leef tijd 16 jaar. Halverwege de film, na het eerste onderzoek en voor de ontkno ping kent het verhaal een fikse inzinking. Wat het tweede be treft: net als in Violette Nozière wil Chabrol de moord in het licht van het kleinburgerlijke milieu plaatsen. De streng christelijke opvoeding dat de kinderen be klemt en vervolgens afstoot. Maar omdat Chabrol zijn aan dacht heeft verdeeld, komt die thematiek er onvoldoende uit. Het is te weinig uitgewerkt. Die twee zes minnetjes bij elkaar op geteld, maken Blood Relatives niettemin toch tot een best te pruimen film. BART JUNGMAN 'Outrageous'. In onze taal bete kent die term zoiets als 'te gek'. Een kwalificatie die ze ker opgaat voor Craig Russell en Hollis McLaren, de twee hoofdrolspelers in dit verras sende speelfilm-debuut van de Canadese regisseur Ri chard Benner. Een debuut dat op het Berlijnse filmfesti val werd bekroond met de Zilveren Beer. Een onderscheiding die voor een groot deel te danken was aan de acteerprestaties van Craig Russell. Voor zover je dan van acteerprestaties mag spreken, want insiders heb ben unaniem beweerd dat Russell in de persoon van de homosexueel en travestiet Robin Turner in wezen zich zelf neerzet. Vandaar ook dat Russell onlangs op een film festival voor deze rol zowel als beste acteur als beste actrice is uitgeroepen. In New York trekt Russell momenteel met zijn travestietenshow afgela den zalen, geldt als een enter tainer die je 'gewoon gezien moet hebben'. Robin is dameskapper maar wordt ontslagen van .wege zijn sekse. Dan rest hem niets anders dan te gaan woekeren met zijn talenten als entertai ner. Geestelijk wordt hij daarbij terzijde gestaan door Liza (Hollis McLaren), een schizofrene vrouw die, weg gelopen uit een kliniek, bij hem onderdak vindt. Samen vangen ze eikaars tegensla gen op en sporen ze elkaar aan het hoofd niet te laten han gen. Hetgeen erg aandoenlij ke en humoristische scènes oplevert. Niet alleen die passages vormen een hoogtepunt in tragi-ko- mische film, zeker ook de per fecte imitaties die Robin in nichtententen op de planken brengt. Moeiteloos en zonder play back imiteert hij daar vrouwen als Bette Davis, Mae West, Barbra Streisand, Bette Midler, Ella Fitzgerald, Peggy Lee, Tallulah Bankhead, Marlène Dietrich en nog een tiental vann deze sterren. Robin oogst daarmee zoveel succes, dat hij de stap naar Broadway besluit te wagen. Liza, die bij hem de gewenste geestelijke bijstand had ge vonden en het aantal halluci naties aanmerkelijk zag ver minderen, blijft (omdat ze hoogzwanger is) achter. Nu ze dankzij haar dikke buik weer een doel om te leven denkt te hebben, lijkt ze er helemaal bovenop. Niet voor lang ech ter, want als haar kind leven loos ter wereld komt, komen de zinsbegoochelingen en de tegenzin om te leven weer te- rug. Outrageous, geregisseerd door Richard Benner, met Craig Russell en Hollis McLaren. 16 jaar, Lido 3. Ook Robin lijdt daaronder. Hij wordt als de verwekker be schouwd. Dat doet hem er toe besluiten Liza naar New York te ontvoeren. Wanneer Liza tot de ontdekking komt dat Robin daar zijn zaakjes voor elkaar heeft, gaat er t een nieuwe wereld voor haar open en blijkt de zoveelste te genslag overwonnen. Waarmee Robin en Liza weder om tonen de hoop en de moed te hebben opgebracht om te overleven. Moed die aller minst nodig is om deze film te gaan zien. Integendeel. 'Ou trageous' is alleszins de moei te van het bekijken waard. SJAK JANSEN LEIDEN - Een kille avond in april. Een vals, schel licht zet de Leidse Boerhaavelaan in een spookach tig schijnsel. Barricades van prikkeldraad, een enkele Duitse soldaat en een dreigend gebouw, waarop "Ortskommandantur" staat geschilderd. Een bars beeld uit het laatste oorlogsjaar. Je zou bijna dat beklemde gevoel krij gen, waar iedereen in die tijd mee vertrouwd was geraakt, als niet een koortsachtige bedrijvigheid een paar honderd meter verder de aandacht van dit décor afleid de. De laatste scènes voor de film "Kort Amerikaans" moeten wor den opgenomen en aangezien die zich in ver 'uisteringstijd afspe len, moeteen dergelijke lugubere sfeer worden opgebouwd. Film houdt een wereld van tegen stellingen in zich. Enerzijds moet de realiteit zo dicht mogelijk worden benaderd, maar ander zijds is de realiteit die zich op dat moment achter de schermen af speelt zo totaal anders, dat je je afvraagt hoe alles in hemelsnaam als écht op de toeschouwers kan overkomen. En toch lukt het. Telkens weer. In meerdere of mindere mate, maar het lukt. Want wie heeft als argeloos kijker in de gaten, dat die wrede SS-of- ficier met zijn Moffen-pet een goedmoedige Leidse figurant is, die tegen moeders thuis heeft ge zegd dat ze niet op hoeft te blij ven, omdat het wel een latertje zal worden vannacht. En wie kan, geboeid door de film, vermoeden dat dat hondje van mijnheer D'Ailleurs urenlang onder de be schermende jas van het vrouwtje een beetje zenuwachtig heeft zit ten kleumen tot hij "op moest?" En waarom zou je je zorgen maken over de moeite die het heeft ge kost om alles zo perfect mogelijk op het celluloid te krijgen? Wie heeft het gevloek gehoord van cameralieden, omdat er een reflectie in een verduisterd ven ster zat? Dat daar bijna een uur lang een paar jongens in een hoogwerker met afplaktape heb ben staan modderen om die reflectie eruit te krijgen? En dat er, de goeden niet te na ge sproken, nog leukerds zijn, die als het eenmaal zover is en de ca mera's en de geluidsbanden ein delijk draaien, uit het raam lallen en keiharde muziek opzetten, omdat ze toevallig niets beters te doen hadden dan hardwerkende mensen in hun werkzaamheden te belemmeren. Geen hond die daar, onderuitge zakt in zijn bioscoopstoel, im mers aan denkt. Maar o, wee als er toevallig nèt een glimp van een televisiemast, of een fractie van een modern-gelijnde bolide op de achtergrond verschijnt. Dan is de kritiek niet misselijk. Niet dat die filmjongens nou zo zielig zijn. We werken er met veel plezier aan. Soms zo'n veertien tot zestien uur per dag. En dat gaatje natuurlijk niet in je kouwe kleren zitten. Zeker niet als je al zo'n 37 dagen hebt gedraaid. Afgelopen dins dag was het de ploeg best aan te zien. Een beetje vermoeid, een beetje geïrriteerd soms. Maar en fin, de laatste loodjes. Dan blijkt overigens maar weer eens hoe belangrijk de "inwendi ge mens" in zulke dagen is. Be langrijkste vrouw achter' de schermen was dan ook Lydia, die elke dag weer zorgde voor voed sel. Maaltijden, als was het voor een heel weeshuis. Biefstukken, frites en met Pasen echt geschil derde eieren. "Jongens ik heb verse kof', en dan viel de ploeg weer aan op het koffie-apparaat. Geen wonder dat zij met dank baarheid wordt overladen. dienstelijk regisseur te zijn, rookt de ene sigaret na de. andere. Hij heeft tenslotte een naam te ver liezen nu. Want Jan Wolkers heeft een bijna onbegrensd vertrou wen in hem gesteld door zijn "jeugdzonde" door Pieters te la ten verfilmen. Het is trouwens voor het eerst dat Pieters samen werkt met zijn zus, Vivian, die scriptgirl is. De limiet van 37 dagen is helaas niet gehaald. Er moest nog een scène over. Die werd gisteren nog op genomen in Ars Aemula aan de Pieterskerkgracht En dan is het wachten op 11 okto ber. Als alles aan elkaar geplakt gemonteerd en van het juiste ge luid voorzien, de bioscoop in komt. Jan Wolkers heeft al en thousiaste geluiden laten horen Aanvankelijk was hij niet dende rend geestdriftig over Christel Braak, een van de hoofdrolspeel sters. Ze was wat aan de magere kant, naar zijn smaak. Maar na het zien van enkele niet-gemon- teerde opnamen was hij helemaal over die bezwaren heen. Voor rasechte Leicienaars zal "Kort Amerikaans" trouwens het weer zien betekenen met een oude be kende: het blauwe Oegstgeester trammetje, dat vele harten met heimwee zal vervullen. Opge poetst en opgekalefaterd is het in Rotterdam van stal gehaald. En al moest het dan door een heden daags automobiel worden voort getrokken, het reed toch weer in de rails. Overigens dreigde er een kleine onenigheid tussen de op name-leiding en het tramperso neel, dat het gevalletje prachtig schoon en glimmend had ge boend. Want in de oorlog was er* geen glimmend trammetje bij. Dat was even grijs en grauw als de tijd. Dus kwakte de opname- t Een hoge pet op en een grijs-groen geschilderde Merdedes: alsof de oorlog herleeft leiding er hier en daar wat vuil en modder tegenaan om het alle maal wat echter te doen lijken. Tot groot verdriet van de schil ders en poetsers die de echte glo rie van weleer hadden willen te rughalen. En ach, dan zijn er de rozenperken aan de Boerhaavelaan. Tijdelijk veranderd in uit de kluiten ge wassen molshopen. Want in dav laatste oorlogsjaar was er geen plantsoenendienst die dat bij kon houden. Dus weg met de rozen. Maar, beloofd is beloofd, ze ko men spoedig weer terug. Tegen de tijd dat de rozen terugzijn, zal Leiden al weer bijna zijn ver geten, dat het voor de zoveelste keer filmstad was. Voor velen een toch wat enerverende tijd. Al was het alleen maar omdat zij voor het Wie weet, hoe snel opnieuw een filmploeg de sleutelstad tot décor kiest. Met al die schrijvers van de jaren zeventig, die hun domicilie hier hebben gekozen, is het niet ondenkbaar dat binnen afzienba re tijd de camera's opnieuw in Leiden zullen snorren. ANNEMIEK RUYGROK Blijvers "Animal house", Amerikaanse studentenlol, Studio, Leiden. "De gendarme ziet ze vliegen", Louis de Funés en de vliegende schotels, Luxor, Leiden, Euro IV, Alphen. "Once upon a time in the West", Camera, Leiden. "The deer hunter", drie vrien den in Vietnam, Lido I, Leiden. Euro III, Alphen. Nieuw in Alphen "Juliana", Euro I en II, Alphen. Sexfilms Kindermatinee Nachtfilms "Kamermeisjes staan voor u klaar", Euro I, Alphen. "Magnum force", Euro II, Al phen. "Big bad mama", Euro III, Al phen. "De gendarme ziet ze vliegen", Euro IV Alphen. Haagse bioscopen. APOLLO 1: "De gendarme ziet ze vliegen", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 2,4.30,7 en 9.30 uur. AL. APOLLO 2: "Midnight Ex press", dag. 7.15 en 9.45 uur, 16 jaar; "Superman", dag. 2 uur, zo. 1 uur. AL. ASTA: "Doorbraak in het Wes ten", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. BIJOU: "I never promised you a rose garden", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO: California suite", 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. AL. CAMERA: "National Lam poon's Animal House", dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.45. 4.30, 7 en 9.30 uur. AL. CINEAC: "C'eravako tanto amati", dag. 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO: "Battlestar galactica", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. en ma. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. DU MIDI: "De eend en de Ca dillac", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7 en 9.30, ma. 3.30 en 8.15. uur. AL. METROPOLE 1: "Juliana", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "National Lampoon's Animal House", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: "Foul play", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 5: "Een vrouw als Eva", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 1: "The deerhunter", dag. 1.45 en 7.45 uur. 12 jaar. ODEON 2: "Andy, bloed en blond haar", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, za., zo. en woe. 2 uur. 16 jaar. ODEON 3: "Nosferatu", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 12 jaar. ODEON 4: "Kentucky fried movie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. PASSAGE: "The deerhunter", dag. 2 en 8 uur. 12 jaar. STUDIO 2000: "Ashanti", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1, 7 en 9.30 uur. 12 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11