Kees Schilperoort stopt met radiowerk Ontwikkeling podiumkunst verdient veel meer kans Sil vandaag. toegelicht CElEHDBHni AFSCHEID VAN EEN BABBELAAR 'N PRIMA RUIL, SCHOON VOOR VUIL VRIJDAG 20 APRIL 197!) PAGINA 5 Leidse schouwburgdirecteur op symposium LEIDEN/AMSTERDAM - Wan neer een wethouder zegt dat er op het sehouwburgpodium ge bracht dient te worden wat het publiek wil dan is dat niet waar. Een gewetensvolle schouw burgdirecteur zal binnen het kader van de financiële moge lijkheden steeds zoeken naar een breed repertoire voor de ge hele bevolking én naar een ont wikkeling van de podiumkun sten. Bovendien zou, als de wet houder gelijk heeft, de grond slag van een overheidsbijdrage weggenomen worden, omdat deze gebaseerd is op het feit dat men juist iets brengt waar on voldoende publiek voor is. Dit middag op een ter ge legenheid van het tienjarig be staan van het Shaffv-theatcr ir Amsterdam gehouden svmDo sium over 'de ontwikkeling podiumkunst en praktisch thea de terbeleid' de Leidse schouw burgdirecteur Hans van Dam. Hij wees daarbij op de moeilijkheid voor een schouwburgdirecteur om rekening te houden met ener zijds zijn ariistiek geweten en an derzijds de noodzaak binnen zijn krappe begroting rond te komen. 'De schouwburgdirecteur pre senteert zich al te graag als be middelaar tussen producent en consument, maar komt daar in feite niet aan toe omdat hij al te zeer gebonden is aan het over heidsbeleid dat uitsluitend geba seerd is op de financiële uitkom sten'. aldus Hans van Dam. Zonder nader in te willen gaan op de verhouding tussen vaste en variabele lasten van de schouw burgexploitatie, die naar zijn mening al te vaak worden gehan teerd als zijnde essentieel, maar in feite een ondergeschikte funk- tie hebben in deze problematiek, sprak Van Dam als zijn overtui ging uit dat in de huidige struc tuur de nieuwe ontwikkelingen in de podiumkunst uit de boot vallen. 'De mini-theatertjes rij zen wel als paddestoelen uit de grond, evenals de grote theaters in de na-oorlogse jaren, maar de gelden voor een behoorlijk ex ploitatie daarvan ontbreken; lie ver betaalt men kapitalen aan nietszeggende onderzoekingen door ambtelijke commissies of milieuvriendelijke, baarddra- gende types dan zich in het avon tuur te storten, het avontuur, dat theater eigenlijk is'. Op de vraag wat een schouwburgdirecteur ei genlijk doet kan volgens Hans van Dam alleen maar een triest antwoord worden gegeven. Hij voert het management over zijn gebouw - hij zorgt er voor dat zijn bedrijf goed loopt, zodat wat dat betreft geen overheidsingrijpen te verwachten is. Hij vergadert zich voorts suf met beleidsvoorbereidende ambte lijke commissies om er maar voor te zorgen dat er geen formele fou ten worden gemaakt, waardoor het gewenste budget niet zou kunnen worden gehaald. En hij bekijkt en beoordeelt voorstel lingen, maar daarbij moeten de produkties voorrang hebben waar veel geld in is gestoken. 'Want', aldus Van Dam, 'je baas. de overheid dus. heeft tenslotte alleen maar te maken met de fi- Het is volgens de Leidse schouw burgdirecteur droevig dat onder deze omstandigheden veel talent en veel initiatieven, die om ont wikkelingen schreeuwen, op de ze manier doodgeboren moeten blijven. 'Een schouwburgdirec teur voelt zich maar al te vaak een kop van Jut', aldus Van Dam. 'Maar je blijft doormodderen in de wetenschap dat de natuurlijke ontwikkeling in de podiumkunst zich toch niet laat tegenhouden'. HILVERSUM (GPD) - Gezellig heid is troef in huize Schilpe roort. Kees in zijn stoel naast de haard steekt vergenoegd een si gaar op en houdt opgewekt het gesprek gaande. Er is snel koffie met koek. Zijn vrouw, een vriendelijke slanke dame, blijkt al even vrijgevig met kwinksla gen als de man aan wie zij 34 jaar geleden het jawoord gaf. Kees thuis is niet anders dan Kees voor de microfoon. Een man die zijn problemen verdoezelt onder een berg grappen. Geen diep- graver, maar een rondborstig genieter van het goede le- Kees Schilperoort is een van de mensen die door de zenderkleu ring versneld van het toneel ver dwijnen. Nou ja, die zenderkleu ring is niet helemaal de schuld. Anderhalfjaar geleden hadhij al eens voorzichtig meegedeeld aan het eind van dit seizoen niet weer voor de microfoon te willen ko men. De laatste drie jaar voor zijn pensionering wil hij zich be perken tot wat hand- en span diensten achter de schermen van de KRO, bij wijze van afbouw. Zonder pijn. Maar wat doen nou die luisteraars. Ze blijven maar bellen. Vooral oudere dames vin den het blijkbaar erg jammer dat Kees verdwijnt. Dat doet een Die zenderkleuring, ja wat kun je daarvan zeggen? „Ik heb altijd programma's gehad waarin veel gepraat werd. Dat mag nou niet meer. Op Hilversum I moet 70 procent muziek zijn en 30 procent gesproken woord. Ik deed in mijn Zuidnederlandse ontmoetingen precies het omgekeerde. Dat kon nu niet meer. De mensen denken dat ik eruit gezet ben met narig heid. Dat is beslist niet het geval. Mijn afscheid is gewoon ver vroegd door de zenderkleuring. Anders had ik met de Zuidne derlandse ontmoetingen begin volgend seizoen gestopt. Ze hadden die zenderkleuring be ter niet door kunnen voeren. Aan de andere kant was het toch een chaotische toestand. Ik heb ge zegd: zenderkleuring betekent voor mij dat je onmiddellijk het programma kunt vinden dat je niet wilt horen. Veel program ma's die veel werden beluisterd, zijn verdwenen of naar een on gunstiger tijdstip verhuisd. Ik luisterde graag op zondagavond naar Tombola op 3. Lekker rusti ge muziek, Frank Sinatra en zo. Dat is nu weg. Het alternatief op 1 is Johann Strauss, afgewisseld door Sibelius. Een aardig pro gramma van Elles Berger en Joop Smits is ook verdwenen. Ze be ginnen nu op zaterdagmorgen om zeven uur. Dan ben ik nog niet aanwezig. Je houdt nog een beetje je eigen aanpak. Dat was de gemoedelijke aanpak. Je mag nog wel gemoe delijk zijn, maar niet langer dan één minuut. Wat ik vooral deed, was met mensen praten. Dat mag niet meer. Om nou over te gaan op van die strakke aankondigin gen: nee". Een generatie lang zwierf hij door radioland. Een niet weg te den- AMSTERDAM 1 8) Horray, Hooray: Boney M 2 1) In the navy: Village People 3(4) Lay your love on me: Racey 4 5) Lucky number Lene Lovich 5 6) Greenpeace: Teach In 6 7) Stir it up: Bob Marley 7 3) Shake your body: Jacksons 8 2) Fire: Pointer Sisters 9 (14) I will survive: Gloria Gaynor 10 (29) One way ticket Erup tion LONDEN 1 1) Bright eyes: Art Gar- funkel 2 2) Cool for cats: Squeeze 3 6) Some girls: Racey 4 9) Silly thing: Sex Pistols 5 4) Sultans of dwing: Dire Straits 6 (12) Shake your body, (down to the ground): Jacksons 7 (10) He's the greatest dan ger: Sister Sledge 8 (11) The Runner Three De grees 9 3) In the navy: Village People 10 (27) Wow: Kate Bush BONN 1(1) Y.M.C.A.: Village People 2 3) I was made for dancing: Leif Garrett 3 2) Chiquitita: Abba 4 4) Sandy: John Travolta 5(5) We'Ill have a party toni- te nite: Teens 6 (13) Heart of glass: Blondie 7 6) Baby it's you: Promises 8 (14) Tragedy: Bee Gees 9 8) Da'ya' think I'm sexy: Rod Stewart 10 7) Too much heaven: Bee Gees. ken monument van pretentieloze gezelligheid. Het begon in 1948 met Boer Biet en de Bietenbou wers. „Ik had het nooit gedaan. In het begin schreef ik wel veel tek sten voorde VARA. Jan Hahn, bij velen beter bekend als Peter Pech, was daar hoofd amuse ment. Er was een tekstje bij in het Veluws. Zei Jan Hahn: wat wil je met die dingen? Ik zei: Voordra gen. Zei Jan: Moetje een boeren- pakkie aantrekken. Zo stond ik in een boerenpakkie amusement te doen. Toen moest ik een naam aannemen. In een opwelling zei ik: Kruutmoes. Zo is het geble ven, Gait Jan Kruutmoes. Dat programma heette: 'En nu OK'. In die tijd had je ook een program ma voor de Nederlandse strijd krachten. Ik werd uitgenodigd om de conferences te doen. Op een keer werkte ik in de Kadiclub in Rotterdam. We hadden een opname met het orkest zonder naam van Ger de Roos. Ik moest de aankondigingen doen als Gait Jan Kruutmoes. Paar maanden later kreeg ik een brief van Ger de Roos: de KRO gaat een boeren- dag uitzenden. Voor die ene dag moet ik een boerenkapel samen stellen. Ik heb al een polkaatje en een walsje gemaakt met de titels Karnemelksepappolka en Pompzwengelwals. Wil jij die nou in Veluws dialect aankondi gen? Dat heb ik gedaan. Een kwartier gespeeld en aangekon digd. Daar zijn zoveel reacties op gekomen, dat die boerenkapel dertig jaar heeft bestaan. Econoom Ik zou econoom worden. Dat wilde mijn vader, maar ik zag dat niet zo zitten. We woonden in Apeldoorn naast de regisseur van amateur toneelverenigingen. Ik was be vriend met zijn zoon. Daardoor kwam ik in aanraking met het ar tistieke vak. Dat werk boeide mij. Net als de journalistiek. Dat kwam me van pas toen ik in het begin van Hil versum 3 een programma deed 'Koffie met Kees'. Het was pre tentieloos werk, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt. Er kwam veel improvisatie bij. Ik ben altijd ad rem geweest. Pats erbovenop. Op school zeiden ze al: jij zit nooit om een antwoord verlegen. Ik mag nog blij zijn dat ik verkering gekregen heb. Uiteraard word je veel herkend. Ik vond dat niet erg. Je bent in dat vak gegaan om herkend te wor den. Soms is het wel eens een beetje hinderlijk. Als je in een restaurant zit en ze beginnen te schreeuwen: Hé, ome Kees, of 'Keessie...' Dan denk ik: laat me toch even rustig zitten. Die be kendheid is gekomen door acht jaar televisie met Mik en vier jaar met het Gulden Schot. Met optreden in het land ben ik vier jaar geleden al gestopt. Toen zei mijn vrouw dat het zo wel genoeg was. Ze had gelijk. Ik zat bij nacht en ontij langs de weg. En ik had toch al zo'n last van fobieën. Dat is iets verschrikkelijks. Angst voor een hartinfarct en zo. Dat was gecombineerd met een vre selijke hekel aan autorijden. Als ik 's avonds ergens naar toe moest, zat ik 's morgens al: van avond naar Heerlen. Wat zal het bij de Oude Rijn weer druk zijn, en waar ik moet wezen in Heer len. Als ik het maar vlot vind. De hele dag zat ik op de klok te kij ken. Zal ik afzeggen? Dan maar ziek. Als ik alleen in de auto zat, kreeg ik scheuten hier en pijnen daar. Dan dacht ik: als ik hier rechtsaf ga, dan kan ik nog net het ziekenhuis halen. Maar ik ging toch maar rechtdoor. Nu kom ik er niet veel meer uit. Ik ben 62. Ga het land niet meer in. Ik ben nu een televisieslaaf, een alleskijker. Ik heb er de grootste belangstelling voor. Je kent zo veel mensen en je wilt graag zien hoe ze het eraf brengen. Je krijgt ook een milder oordeel, omdat je weet hoe moeilijk het is. Nee, ik zit niet verlegen met m'n vrije tijd. Ik lees graag en ik schrijf veel. Ik heb een paar boekjes en verhalen geschreven. Binnen kort verschijnt er een Apeldoorn- boek, waaraan ik een flinke bij drage geleverd heb. Ik sta niet vroeg op. Voor je je krant uit hebt en de koffie op is, is de dag half om. En mijn vrouw en ik eten graag een hapje buiten de deur. ADVERTENTIE nU/TTXJLn SU Tfa&TiójmOK fouten-e*t (LednêffiMeefoty. venAutci NIEUWE HAVEN 83J116 AB SCHIEDAM TELEFOON (010) 269134 i slechthorenden (NOS) NEDERLAND I - 18.00 - Nieuws voor doven 18 30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort: voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De man van Atlantis, tv-serie (TROS) 19.47 - Op volle toeren (TROS) 20.30 - Derrick, tv-serie (TROS) 21 37 - Journaal (NOS) 21.55 - Natuurlijke historie, tv-spel (TROS) 22.45 - Gespfek met de minister-president (TROS) 22.55 - Wilt u wachten? documentaire film (IKON) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II - 18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS) 18.25 - De Bijbel, les 5 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Er was eens tekenfilmserie (KRO) 19.25 - De filmers, filmportret (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Centennial (KRO) 22.05 - Brandpunt (KRO) 22.40 - De alles is anders show (KRO) 23.45 - Journaal (NOS) DUITSE TV VRIJDAG 20 APRIL DUITSLAND I WDR. 19.00 Heidi, tv- serie. 19 30 Von Kopf bis Fuss, tv-se rie 19.40 Inform, progr. 20.15 Ak- tual.) 21.00 Journ. 21.15 Olyan, mint otthon, Hongaarse speelfilm. 23.00 Inform, progr 23.30 Akutal. en poli tiek overz. 24.00 sportprogr. 00.25 DUITSLAND II 18 40 Aktual. en muz. 19.20 Slap- stickserie. 19.40Slapstickserje. 20.00 Journ. 20.30 Report. 21.15 Der Alte, tv-serie. 22.15 Spelprogr. 23.00 Journ. 23.20 Cultur. progr. 0.05 Summer of '42, speelfilm. 01.45 Joum. DUITSLAND III WDR Journ. 21.00 Journ. 21.15 Vor Ort. 22.00 Momente. 22.15 Docum. 23.00 Marie Curie, tv-serie. 23.50 Filmpor- tret. 00.30 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Kinderserie. 18.15 Kleuter- progr. 18.30 Open School. 19.00 Ko mische film. 19.05 Relig. progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.15 Weerber. 20 15 De adelaar is geland (The Eagle has landed), speelfilm. 22.20 Literair magaz. 23.10-23.20 Journ. NET 2 18.00 Kinderserie. 18.15 Kleuter- progr. 18 30 Open School. 19.00 Ko mische film. 19.05 Relig. progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.15 Weerber. 20.15 Praatshow. 21.05 Ik Claudius, tv-serie. 21.55-22.25 Cultur. magaz. In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond een in Turkije gemaakte reportage uitgezonden over de benarde positie van de christen-minderheid in dat land. Men besteedt ook aandacht aan de Turkse christenendie sinds enkele dagen de St. Jan in Den Bosch bezet houden. Brandpunt heeft voorts in verband met de komende verkiezingen in Engeland een portret van Margaret Thatcher. (Nederland 222.05 uur) De KRO-televisie begint volgende week met een serie van acht natuurfilms die gemaakt zijn door de Limburgse filmers Jo Erkens en Maurice Nijsten. Ter introdukiie van deze serie maakte Joost Tholens een gefilmd portret van Nijsten en Erkens. getiteld "De Filmers", dat door de KRO-televisie vanavond wordt uitgezonden. Hij heeft Maurice Nijsten en Jo Erkens de afgelopen zomer vier dagen gevolgd en laat zien hoe zij met bijna eindeloos geduld hun waarnemingen vastleggen. Katrien Klein maakte voor dit pro gramma een aantal interviews met het filmduo. die de beweegrede nen voor deze hobby (Nijsten en Erkens zijn amateurs) duidelijk maken Maurice Nijsten Jo Erkens filmen al zo'n 12 jaar voor de KRO. Zij proberen met hun natuurfilms uit eigen land een antwoord te geven op de vele buitenlandse produkties die op dit gebied verschijnen. ^M\MQ9C3mma\ VRIJDAG 20 APRIL HILVERSUM I KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo N ws. 20.03 (S) Van Oud Zeer tot Ze Oud. 21.00 Nws. 21.02 (S) Nine O'clock jazz 22.00 Nws. 22.02 (S) HILVERSUM II Info-Radio. OVERHEIDS- VOORL.: 18 40 De Nederlandse An tillen. VOO: 18.50 P.M. 19.00 Spurt panorama. NOS: 20.00 (S) Europees Concertpodiu: NDR Symfonie Or kest met koor en vocale solisten, klass. muz. (In de pauze ca. 20.25-20 45 Accoord). 22.00 (S) Hori zon. 22.30 Nws. 22.40 Hoor ik wat jij nietcultur. progr. 23.55 Nws. HILVERSUM III P P. 18.03 Uitz. van het GPV. NOS: 18.13 (S) De Avondspits met de Na tionale Hitparade 19.02 (S) Rock and roll methode VPRO 20.02 (S) Oorkussen. 21.30 (S) Black Star Li ner. 22 30-24.00 De Suite. zaterdag 21 april HILVERSUM I Ieder heel uur nieuws. VOO: 0.02 <S) Non-stop popmuziek. VARA 7.02 (S) Hallo hier Hilversum! (8.03-8.15 Actualiteiten.) 9.30 (S) ZI a la creme. 11.02 (S) De VARA feliciteert, ver- zoekplatenprogr. 12.03 (S) Tussen finish. 13.03 (S) Wegens HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.10 Ochtend- gvmn. 7.20 Tros-binnenkort; prog.inform. 7 30 Nws. 7.36 Aktua. 8 00 Nws. 8.11 Toeraktua. (8.30 Nws.) 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Wa terstanden. 9.15 Kom er maar eens bij. 10.30 Coulissen. 1130 Aktua- Sportcafe. 12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.36 Ak tua 13.00 Nws. 13.11 Er zijn nog tien wachtenden vooru14 00 Sport na sport. 14.30 Kernpunt. 15.30 Kinder balie. 16.00 Aktua-extra. 17.24 Me ded. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7.02 (S) Popfnsser. 9.03 (S) Happv Sound. 10 03 (S) Popstation. 11.03 (S) Op stap 12.03 (S) Los Vast. 14.03 (S) NCRV-Flits. (Tussen 17.30-18.00 Sportuitslagen.) HILVERSUM IV AVRO: 7 00 Nws. 7 02 (S) Op klein stationnetje 's morgens in vroegte. 8 00 (S) J.S. Bach in vroegte; klass. muz. 9.00 Nv de (S) Concerto mattinale. 10.40 AVRO- Academie: blokfluit spelenderwijs. 1100 (S) Familie-plaatje; verzoek- platenprogr. 11.45 (S) AVRO's Pla- tenpublicksprijs. 12.00 Nws. 12.02 AVRO-Info. 12.15 (S) c klein aan de lopende band. 13.00 (S) Opera met.... Joyce Stroom. 14 00 Nws. 14.02 (S) AVRO's Platenpublieksprijs. (herh.) 14.17 In gevar. bezetting. 16.00 Rich ting; over levens- en wereldbe schouwingen. 16.20-17.00 (S) Jazz spectrum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5