„Wij hebben slechts de religie rabliik Fokken zeeschildpad in gevangenschap oplossing om uitsterving te voorkomen Er is weinig kans dat Egypte een tweede Iran wordt mm Nu ook wol van een chow-chow PAGINA 4 VARIA DONDERDAG 19 APRIL 1979 TE wmÊi Mevrouw Schier met haar wol en de leverancier Ruim twee maanden geleden was een gedeelte van deze ru briek gewijd aan Lissese Rie van der Aart en haar samojee- thond. U weet wel,die vrouw die de witte haren van haar hond bewaart, die vervolgens spint en van de wol, die dat oplevert allerlei kleedjesen kleren haakt .Wel, deze week ismij gebleken dat velen haar voorbeeld hebben gevolgd. Zoals mevrouw Schier uit Hillegom. Ook zij bewaart nu de haren die de trotse chow-chow hond van haar dochter laat vallen. En die 'Chineseharen blijken zich ook uitstekend te lenen om er een soort wol van te maken .Gewoon voor de lol", zegt mevrouw Schier in haar woning aan de Brouwerslaan. Naar ik heb vernomen blijkt er bij de haren spaarders de vraag te bestaan of men die haren nu in een plastic zak of in een kussensloop moet bewaren. Wel, ik heb me laten vertellen dat haren verpakt in plastic gaan stikken. Een kussensloop is het meest raadzame. door Sjak Jansen Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiek", kunt u tot klok slag tien aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. Prof. dr. L. D. Brongersma: „Om het voortbestaan van de zee schildpad zoveel mogelijk veilig te stellen, zouden eigenlijk op alle plaatsen waar dit dier voorkomt—en dat is langs de gehele evenaarfarms moeten worden opgezet. Het fokken in gevangenschap is de oplossing om uitsterving van dit dier te voorkomen". Ziedaar de stellige overtuiging van de Leidse bioloog, prof. dr. L.D Brongersma, gepensioneerd bui tengewoon hoogleraar aan de Leidse universiteit en directeur in ruste van het Leidse Rijksmu seum van natuurlijke historie Deze specialist op het gebied van de zeeschildpad en auteur van een lijvig boekwerk omtrent dit dier is zojuist teruggekeerd van een bezoek aan de Kaaimanei landen. Daar heeft hij voor de derde keer een bezoek gebracht aan de enige zeeschildpadden- farm op het aardse. Bij een constante temperatuur worden daar in broeddozen de eieren van zeeschildpadden uit gebroed en daarmee wordt voor komen dat de eieren worden op gegeten door andere dieren of worden aangetast door het zoute zeewater, zoals in de vrije natuur, met tachtig tot negentig procent van de eieren gebeurt. Het niet uitkomen van het leeuwedeel van de eieren in de vrije natuur vormt dan ook de grote bedreiging voor de zeeschildpadden. Consumptie Volgens prof. Brongersma worden op de stranden dan ook regelma tig eieren geraapt en overge bracht naar de farm. waarin thans voornamelijk soepschildpadden bestemd voor consumptie) zijn ondergebracht. Dit soort zee schildpad wordt het meest be dreigd aangezien zijn vetvrije vlees lucratief is voor soepfabri kanten en zijn olie voor de cosme- tica-industrie. Met het schild van de soepschildpad wordt echter niets gedaan, hoewel dit van nut kan zijn voor de curiosa-indus trie. Het schild leent zich name lijk bij uitstek voor het vervaar digen van armbanden, kralen schalen en wat dies meerzij. Voor die doeleinden echter heeft men net gemunt op het schild van de Een opgezette karetschildpad karetschildpad, waardoor deze zeeschildpadsoort onnodig wordt bedreigd. „Een treurige zaak", vindt Brongersma. Dat het belang van zeeschildpad- denfarms wordt ingezien mag eveneens blijken uit het feit dat er momenteel in Suriname ver gevorderde plannen zijn ontwik keld om ook daar een farm op te richten. Brongersma daar over. „Daar ben ik inderdaad zeer blij mee.Ik had weliswaar bij mijn eerste bezoek aan de farm op de Kaaimaneilanden ook de nodige twijfels. Maar die ge mengde gevoelens veranderden al gauw in enthousiasme want het is een voldongen feit dat de zeeschildpadden in de vrije na tuur geen redelijke kans hebben om voort te bestaan. Niet alleen door de overbevolking van de stranden, ook door de lokale be volking die de eieren een lekker nij schijnt te vinden" Brutaal .De ridleyschildpad bijvoorbeeld in Mexico. Deze zeeschildpad legt zijn eieren louter op de stranden aan de Golf van Mexico Maar aan die kust barst het van de coyotes. Ook wasberen zijn dol op die eieren. Er zijn in Amerika wasberen die op het schild van de schildpad gaan zitten en brutaal de eieren opvangen. In de staat Georgia kun je dat aanschouwen. Het punt is dat op zo'n manier een nest geen enkele kans heeft om tot enige ontwikkeling te ko- Tindt de heer Brongersma het niet wat overdreven dat er zuiver uit het oogpunt van consumptie zo veel zorg wordt besteed aan de soepschildpad Brongersma: ..Uiteraard niet. Je kunt eenzelfde vergelijking trek ken met een varken. Bovendien eet de soepschildpad hoofdzake- Prof. Brongersma lijk zeegras. En ik vind het een goede zaak wanneer plantaardig voedsel op die wijze kan worden omgezet in vlees". De Leidenaar zegt tevens dat in ge vangenschap levende zeeschild padden, in tegenstelling tot kip pen in legbatterijen, geen last van gebrek aan beweegruimte on dervinden. „De bassins zijn groot genoeg. Je bespeurt dan ook geen greintje van agressiviteit bij de soepschildpadden in de farm op de Kaaimaneilanden." (Van onze correspondente) DEN BOSCH - Het is koud in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch. Zo'n echte ka thedraal-koude, die je op het laatst tot op het bot' ver kleumt, ondanks dikke truien met de jas erover. Maar de ruim 200 Turkse christenen in de kathedraal zeggen daar weinig last van te hebben. „Sinds 2000 jaar zijn wij zo vaak vervolgd of bedreigd vanwege ons ge loof, dat wij gewend zijn ge raakt aan de koude in de kerken. De kerk was meer dan Godshuis en bede vaartsplaats voor ons. Zij vormde steeds weer ons laatste toevluchtsoord", zegt één hunner. ,Wij hebben geen politiek lei der, geen burgerlijk leider wij hebben slechts de religie Dat is altijd zo geweest. Daar om hebben wij ook de kerk van een religieus leider, van een bisschop, uitgezocht voor onze actie. Omdat we meen- ben gehoopt dat de staatsse cretaris door onze bezetting en door het gesprek met mgr Bluyssen zou begrijpen dat wij echt uit nood naar uw land zijn gekomen. We weten niet wat we nu moeten doen, nu de bisschop nul op het rekest heeft gekregen. We zullen iets Wanhoop bij Turkse christenen in Sint-Jan 99 anders moeten kunnen echt niet terug" Het grootste deel van de Sint- Janskathedraal staat, ook van binnen, in de steigers en is af gesloten. De britsen of draag baren die het Rode Kruis sa men met dekens ter beschik king heeft gesteld, staan rondom het koor in het ach terste deel van de kerk. Op korte pootjes, vlak boven de ongelijke, ijskoude, marme ren vloer, liggen hier en daar op britsen mannen te slapen. De tolk strompelt moeizaam op zijn door polio verkreu pelde benen en een kruk en gaat bijna onderuit op een ge beeldhouwde grafsteen. Steun zoekend met zijn vrije hand aan een biechtstoel weet hij ternauwernood het even wicht te bewaren. Op bidstoeltjes rondom een ta feltje, waarop anders kerk- en missiebrochures zijn te vin7 den, zitten een paar mannen die redelijk tot zeer goed Ne derlands of Duits spreken ..Wij kunnen alleen maar doorgaan met de bezetting. we blijven hopen dat Neder land als christelijk land ons niet zal blootstellen aan ver volging en gevangenisstraf of nog erger in Turkije". Ze laten een Turkse krant zien, waarin boven het hoofdartikel op de voorpagina staat te lezen. .,Om asielaanvraag in ander land - Vijf jaar gevangenis straf ..Dat is een krant van oktober vorig jaar. Die straf kun je oplopen als je Turkije in dis krediet brengt in het buiten land, bewust of onbewust; ar tikel 140. En wat wij nu doen valt daar natuurlijk onder naar Turkse normen" Turkije is officieel een demo cratie en bovendien een NA- VO-land. Daarom is het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen in Genève van mening dat deze Turkse christenen geen vluchtelin gen kunnen zijn. „De zaak ligt politiek veel te moeilijk, ook voor de Nederlandse over heid, om deze mensen als vluchtelingen asiel te verle nen. Dat zou Turkije als een belediging opvatten beves tigt de heer Spekman in het bisschoppelijk paleis. Daar kan pas met enige moeite een geschreven vrijgeleide wor den verkregen om de kathe draal te betreden en met de Turken te praten. Wij komen uit Mesopotamiè het land tussen de Euphraat en de Tigris. Voor ons gevoel hebben we niets met Turkije te maken. Wij spreken Ara mees, zijn van geloof Syrisch orthodox. Maar we betalen Turkse belasting en moeten in Turkse militaire dienst en leren Turks op school. Daar om krijgen wij een Turks paspoort. Maar wèl met een teken erop dat wij christenen zijn, geen mohammedanen zoals bijna iedereen. En om dat wij christenen zijn en Aramees spreken, de taal die Christus al sprak, zijn wij vo gelvrij. Officieel doet de staat Turkije niets tegen ons. Maar ze laat wel toe dat onze huizen en oogsten worden verbrand, dat we worden mishandeld, verkracht, ontvoerd en soms zelfs vermoord, zodat het er wel op lijkt dat de staat dit ge drag wil stimuleren" In een kamertje in een zijbeuk zitten ongeveer zeventig vrouwen en kinderen samen gepropt. Bergen kleren liggen in de hoeken, met kinderen die daar op en over elkaar in slaap zijn gevallen. Het is er verrukkelijk warm na de kou in de kerk zelf. Vrouw-zijn heeft zo zijn voordelen. Maar er zijn slechts twee toiletten en een fonteintje, een twee- pitsgasstelletje en een grote koffieautomaat. Daarbij ver geleken zijn de kamertjes, huisjes en pensions in Hen gelo, Almelo, Nunspeet en Oldenzaal - die nu leeg staan terwijl de huur natuurlijk ge woon doorbetaald moet wor den - comfortabel en geze gend met privacy. ,Het Rode Kruis zorgt voor de voeding van de jongsten, de Chili-groep doet ook veel voor de kinderen. We hebben een paar maal soep gekregen van een bejaardentehuis en verder gaat er iemand met de auto op uit om eten te halen. Maar dat eten bestaat voor namelijk uit koeken. Twee keer per dag komt de dokter, die het hoofd is van deze af deling van het Rode Kruis, op controle. Een buikgriep of een of andere infectieziekte heb je in deze omstandighe den zó te pakken" De meesten van deze Syrisch orthodoxe christenen zijn al een paar jaar geleden gevlucht naar Nederland. Vaak zijn ze als toerist bin nengekomen. „Onze passen zijn nu verlopen en boven dien gemerkt met het teken tje „christen" We kunnen ook niet proberen onder te duiken in een grote stad als Istanboel. Men herkent ons aan ons accent, vraagt naar papieren, ziet het teken in de verlopen pas en geeft ons geen werk. Vroeger waren vele rijken in Istanboel chris tenen, joden en Grieken. Maar die moet je nu met een lantaarntje zoeken. Iedereen wordt gedwongen te vluch- ten, net als wij". Mesopotamiè is een paradijs voor ons en zo'n land te verla ten is vreselijk. Maar het is nog vreselijker altijd met een enorme dreiging te moeten leven. Altijd pistolen om je heen te zien. Dat houd je niet uit; zelfs niet in een paradij selijk land" ?In uw land zijn wij niet bang. Dit is niet Turkije, maar Ne derland. Met Nederlandse politiemannen. Maar nu we de kerk bezet hebben, durven we onze kinderen toch niet buiten te laten spelen en niet zomaar iedereen binnen te la ten. Maar van dit volk, en ze ker, van de mensen in Den Bosch, ondervinden we veel goeds. Ze begrijpen wel dat wij broeders en zusters in het geloof zijn en dat je niet voor je plezier je geboorteland verlaat, al denkt uw overheid dat wel. Wij zijn géén vluch telingen? De Grijze Wolven hebben dit jaar nog in een Turkse krant hun plannen bekend gemaakt, hier kijk maar, om „allen te vernieti gen die niet werkelijk tot het Turkse volk behoren". Daar om vluchten wij. Naar een land dat tolerant is, waar christenen en islamieten wèl naast elkaar kunnen leven, zonder elkaar weg te treite- De tolk wordt geroepen. Er is een vrouw aan de deur geko men met een grote zak speel goed voor de kinderen. (Van onze correspondent) CAÏRO - Het maandblad El Dauwa is het officiële orgaan van de offi cieel niet bestaande moslim broeders. Een wat ingewikkelde constructie voor een beweging die sinds 1954 is verboden, we gens een mislukte moordaanslag op de toenmalige president van Egypte, Gamal Abdel Nasser. Het was in die tijd de hoofdredacteur van de krant Al Gomoriia, Mo hammed Anwar el Sadat, die de campagne van Nasser tegen de fanatieke moslimbroeders leid de, en zijn naam is altijd met die strijd verbonden gebleven. Zo grondig werden de moslim broeders in die jaren aangepakt, dat zij de slag nu, 25 jaar later, nog steeds niet te boven zijn. Zij ope reren in Egypte hoofdzakelijk ondergronds, in moskeeën, op universiteiten, als een van de vele geheime broederschappen. Maar sinds de geslaagde revolutie van Chomeini in Iran kan weer open lijk over moslimbroeders worden gesproken in Egypte. De geheime genootschappen van de moslimbroeders zijn maar een klein onderdeel in een veel groter geheel van geheime ordes en broederschappen, waaraan al leen bekend is dat ze bestaan, dat ze ruime aanhang hebben. Maar behalve misschien de geheime dienst weet niemand precies hoe groot en talrijk ze Zijn, wat hun invloed is en wat voor verschil lende interpretaties ze precies aan de Koran geven. Egypte heeft geen charismatisch religieus leider als Chomeini. De islam is de staatsgodsdienst, waarvan de verschillende institu ties door de overheid worden ge controleerd. Het belangrijkste leerinstituut van de islam, de Az- har-universiteit, wordt door de overheid bestuurd. De „sheikh" van de Azhar wordt door de rege ring benoemd. Hij is de hoogste religieuze autoriteit in Egypte. De Egyptische geheime dienst houdt overal in het land nauwlet tend toezicht op de religieuze ac tiviteiten. Redevoeringen en predikaties in de moskee op vrij dag zijn in naam vrij, maar wor den in feite door bovenaf gecen sureerd. El Dauwa, de „stem van rechtvaar digheid, sterkte en vrijheid", tracht zich aan dat officieel niet bestaande toezicht te onttrekken. Het resultaat is dat het blad de afgelopen maanden een aantal malen in beslag is genomen. Want behalve kritiek op het ge bruik van alcohol en het optreden van buikdanseressen werd er ook tegen Sadats vredespolitiek en de akkoorden van Camp David ge protesteerd. Die zijn strijdig met de islam: met de heidense joden kan geen vrede worden gesloten. En die stelling, in naam van de islam, ging Sadat net iets te De opleving van de islam werkt in alle geledingen van de maat schappij door: op het platteland bij de boeren, onder de bourgeoi sie, op universiteiten en ook in linkse kring. Net als in Iran is een coalitie van links en de islam een zeer denkbare mogelijkheid. Al len roepen Allah aan voor het verdedigen van hun politiek. De gesettelde bourgeoisie verkon digt dat kapitalisme een uitvin ding van de islam is, terwijl isla mitische marxisten juist het te genovergestelde verkondigen: kapitalisme bevordert onrecht en is derhalve strijdig met de is lam. De Egyptenaren gaan meer naar de moskee dan enkele jaren gele den. Vrouwen lopen in de straten van Cairo vaker met een sluier. Er is een maand geleden een mooie koptische kerk in Cairo platge brand. Naar algemeen wordt aangenomen is hij door fanatieke moslims in brand gestoken. In de Egyptische pers werd dat dood gezwegen. In het stadje Assiuth in Zuid-Egypte zijn de afgelopen maand ernstige godsdienstrellen tussen moslims en de grote kop- tisch-christelijke minderheid geweest. De moslims vonden dat heidense christenmeisjes het gelaat met een sluier dienden te bedekken. Ook daar heeft de Egyptische pers niet over ge schreven. Op het eerste gezicht moet een op leving van de islam de vriend schap en broederschap met de andere islamitische Arabische landen ten goede komen. Maar het tegendeel is het geval. De Wahabi-islam die in Saoedi-Ara- bië wordt beleden, ervaren de Egyptenaren als in hoge mate hypocriet. Stelen is volgens de Koran verboden. De straf die daarop staat is dat je hand wordt afgehakt. Maar die straf mag al leen worden uitgevoerd als er geen reden is om te stelen, in een rechtvaardige maatschappij dus. De Saoedi's zouden dus volgens de Koran gerechtigd zijn handen af te hakken als zij waar kunnen maken dat hun maatschappij er een van rechtvaardigheid is. Een Egyptenaar, die de rijke Saoedi's in bordelen en casino's ziet zon digen, heeft daar zo zijn twijfels Het voorbeeld van Chomeini is wel inspirerend, maar Chomeini be hoort tot de Shia, die een heel an dere opvatting over gezag heeft dan de Egyptische Soenna. Er bestaat zoiets als een Egyptische islam, met zijn eigen tradities en gebruiken, zoals rouw- en begra fenisrituelen en vooral ook met eigen opvattingen over het wetti ge gezag. De Shia is strijdbaar, schrijft voor dat de mens tiran nen omver moet werpen. De Soenna is duldzaam en zegt dat de mens zich aan de tiran moet onderwerpen, want de verdruk ker zal door God worden ge straft. ,De Iraanse Shia leeft om te ster ven, de Egyptische Soenna leeft om te leven", zegt de Amerikaan se islamdeskundige prof. Mit chell. De onderworpenheid aan het gezag is een van de redenen dat revoluties in Egypte tot een grote zeldzaamheid behoren. Toen president Nasser indertijd de religieuze Sharia-gerechtsho- ven afschafte was de sheikh van de Azhar-universiteit de eerste die de president met die maatre gel gelukwenste, een gezagsop- vatting van de Soenna die geheel in overeenstemming is met de gezagsgetrouwe Egyptische volksaard. De Egyptische islam sluit in het religieuze vlak dus uitstekend aan bij de bestaande anti-Arabische gevoelens, juist omdat hij zo een eigen Egyptisch karakter heeft. Er is dus geen grote kans op een islamitische republiek in Egypte. Een andere vraag is of de ople ving van de islam niet botst met de vredesstemming. Het ant woord daarop is: op dit moment niet. De moslimbroeders zijn te gen vrede met de heidense joden, evenals de meeste andere gehei me genootschappen, maar het is in Egypte geen algemeen gebruik om de oorlogen met Israël in godsdienstige terminologie te vertalen. Zo heeft de regering er altijd voor opgepast om wat in Is raël de Jom Kippoeroorlog heet niet te vertalen met Ramadan- oorlog, maar gewoon met okto- beroorlog. De Egyptenaren snakken naar vrede. Vrede is een beter leven, vrede is afschaffing van de gehate dienstplicht. Vrede is geen liefde voor Israël. Israel wordt eigenlijk zo min mogelijk genoemd als er over vrede wordt gepraat. Een gelovige moslim kan in de praktijk dus een heel eind met de vrede meegaan voor dat hij met Israël wordt gecon fronteerd. Zo staan de zaken er nu voor, maar het is geen statische toestand. De economische verwachtingen voor de toekomst zijn overspan nen. Het ligt maar al te zeer voor de hand dat een teleurstelling van die hoog gespannen verwachtin gen tot een verdere versterking van de islam zal leiden. Prof. Mit chell: „Er zijn twee vluchtwegen voor de maatschappelijke on rechtvaardigheid in Egypte. Als je die slecht noemt, dan word je communist. Als je die zondig noemt dan word je moslimbroe der". Het is dan ook niet ondenkbaar dat er een direct verband zal blijken te bestaan tussen de economi sche ontwikkelingen in Egypte en de Israëlische plannen inzake Jeruzalem. Het is de taak van de Israëlische regering om de ter minologie inzake de Arabische aanspraken op Oost-Jeruzalem te herzien om te vermijden dat het Israëlisch-Arabisch conflict, on danks het vredesverdrag, ver wordt tot een joods-islamitisch conflict.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4