Terecht vijf Oscars voor Deer Hunter Welke betekenis zal de Oscar de volgende halve eeuw hebben? Films deze week Aangrijpende film over moed, vriendschap en Vietnam Landis: kiezen voor de humor Sombere visie op maatschappij VRIJDAG 13 APRIL 1979 FILM PAGINA 13 Van de Oscar vragen de oude rotten in Hollywood zich af wat de toekomst brengen zal met een eerste helft, van de eeuw die zo geschakeerd was. Want niet zelden ging de con currentieslag rond de Oscars gepaard met nevenspekta- kels door mensen die niet in de pas wilden lopen. Vorig jaar bijvoorbeeld, werd Van essa Redgrave uitgefloten tij dens de toespraak waarmee ze een Oscar voor „Julia" met Jane Fonda aannam. De zich uiterst links voordoen de dochter van sir Michael Redgrave en Rachel Kemp- son, keerde zich tegen hel Zionisme, waarmee zij op heel wat harten in het Ameri kaanse filmbedrijf trapte. Voor het gebouw sloegen Palestijnen, Joden en Ameri kaanse Nazi's elkaar bloed- Het Oscarforum werd niet voor de eerste keer politiek ge bruikt of misbruikt, zo men Marlon Brando In 1973 haalde Marlon Brando zich het ongenoegen van de filmacademie op de hals en verraste de miljoenen televi siekijkers, toen hij weigerde zijn Oscar voor "De Peetva der" aan te nemen. In plaats daarvan stuurde hij een vrouw in Indianenkleren naar de ceremonie om haar de zaak van de Amerikaanse Indiaan te laten bepleiten. De vrouw verklaarde dat zij "Sacheen Littlefeather" heette, maar zij bleek later een actrice van Mexicaanse afkomst te zijn. Het jaar daarop werd de show verlevendigd door een 'strea ker', die naakt over het toneel schoot toen David Niven, de Engelse Gentleman, de Oscar voor Beste Film van het Jaar wilde uitreiken. In 1956, na de heksenjacht van senator McCarthy op com munisten of vermeende communisten in Hollywood, werd als winnaar van de Os car voor het beste script uit geroepen ene Robert Rich. "Rich" nam het beeldje voor "The Brave One" niet aan, noch was er iemand om het voor hem te doen. Maar Rich was dan ook in werkelijkheid Dalton Trumbo, de schrijver die gerangschikt was onder de .Unfriendly Ten' zoals ze werden genoemd. Toch heeft de .Academy of Mo tion Pictures Arts en Scien ces' nooit anders gewild dan dat de Oscars de zaak van de film zouden dienen. De academie werd in 1927 opge richt door 36 prominenten, onder wie Mary Pickford, Douglas Fairbanks. Conrad Nagel en Louis B. Mayer („Op zijn begrafenis waren zoveel mensen omdat iedereen zeker wilde weten dat-ie dood was"). Nu telt het instituut 3.530 leden. De allereerste Oscars werden in 1929 uitgereikt, ook voor '27-28. „Wings" was de beste film, Emil Jannings de beste acteur in „The Last Com mand" en „The Wav Of All Flesh". Janet Gaynor was beste actrice in „Seventh Heaven" en „Angel Street". Een speciale Oscar, uitgereikt aan het Uitreikingsdiner, was er ook al. Charlie Chaplin werd ermee geëerd voor zijn "veelzijdigheid en genialiteit als auteur, acteur, regisseur en circusproducer". Sindsdien zijn zo actrices en ac teurs als Shirley Temple, Lil lian Gish, Orson Welles. Gary Grant, Bob Hope en Groucho Marx geëerd. Dit jaar kreeg (lord) Laurence Oliver zo'n ere-Oscar. Slechts twee acteurs/actrices hebben in al die jaren meer dan één Oscar gewonnen. In- grid Bergman won er twee voor "Gaslight" uit 1944 en "Anastasia" uit 1956 en een derde voor „Murder on the Oriënt Express" uit 1974. Ka tharine Hepburn heeft er ook drie: voor "The Lion in Win ter" uit 1968, "Guess Who's Coming To Dinner" uit 1967 en "Morning Glory" uit 1933. The Deer Hunter; regie: Michael Cimino; hoofdrollen: Robert de Niro, Christopher Walken en Meryl Streep; theater: Lido 1, Leiden en Euro 2, Alphen; leef tijd: 16 jaar. Twee dagen nadat de film bedolven werd onder vijf Oscars, is The Deer Hunter nu ook in Leiden te zien. Een betere timing is nauwe lijks denkbaar. Zeker ook met het oog op de gigantische reclame campagne. die dit werkstuk van Michael Cimino (hij kreeg een Oscar voor de beste regie) bege leidde. Al rond de jaarwisseling werd ons in halve pagina grote advertenties toegeschreeuwd dat we The Deer Hunter beslist niet mochten missen. Zoiets maakt achterdochtig, want het zijn meestal niet de beste films, waar voor een dergelijk groot budget wordt uitgetrokken. Argwaan, die echter bij de eerste beelden al verdwijnt, want The Deer Hunter is een meer dan voortreffelijke film. Een film met een kwaliteit, waar grootse su- perlatieven alleen maar afbreuk doen. Het is ook moeilijk om pre cies aan te geven, waarom The Deer Hunter zo aangrijpend is. Ik denk dat het voor een groot ge deelte te maken heeft met het perfecte samenspel tussen geluid en beeld. De toeschouwer is door de grote directheid zeer nauw be trokken bij wat er op het witte doek gebeurt, wordt er als het ware door het oog van de camera ingezogen. Door alleen daar op te wijzen, zou echter met name de acteurs en actrices onrecht wor den gedaan. Niet alleen Robert de Niro is (weer) goed op dreef, maar ook vrijwel onbekende mensen als Christopher Walken en Meryl Streep zijn uitstekend. Over The Deer Hunter is ook wel in minder lovende woorden ge sproken en geschreven. Tijdens de Oscar-uitreiking werd de film door demonstranten "racistisch" genoemd en op het filmfestival van Berlijn was The Deer Hunter zelfs onderwerp van een fikse rel. De Sowjet-Unie en andere com munistische landen trokken zich terug toen de leiding weigerde van vertoning van de film af te zien. Het grote bezwaar tegen The Deer Hunter was dat het anti- Vietnamees zou zijn. Alvorens daarop in te gaan eerst in het kort het verhaal: Michael. Nick en Steven zijn onafscheidelijke vrienden. Samen werken ze in een hoogovenfabriek in een troosteloos stadje in Pennsylva- nia'en samen trekken ze de ber gen in om op herten te jagen. Sa men ook worden ze opgeroepen voor militaire dienst in Vietnam. Twee jaar later ontmoeten ze el kaar daar weer als krijgsgevan genen van de Viet Cong. Het drie tal weet te ontsnappen en verliest elkaar vervolgens weer uit het oog. Michael keert terug naar de Verenigde Staten en ziet Steven, die invalide is geworden, terug in een ziekenhuis. Nick zit dan nog in Vietnam en blijkt sterk ver slaafd aan drugs. Regisseur Cimino weerlegde de veel geuite kritiek door te zeggen, dat The Deer Hunter „over elke willekeurige oorlog zou kunnen gaan". Had hij nu maar een ande re oorlog gekozen, dan had hij dat "misverstand" kunnen vermij den. The Deer Hunter heeft na tuurlijk wel met Vietnam te ma ken. Het gaat behalve over "de ware aard van moed en vriend schap" (Cimino) toch ook over de gewone Amerikaan, die met veel bravoure, maar zonder enige kennis in het avontuur dat Viet nam heet. wordt gestort. "Ooit gedacht dat het leven zo zou zijn?" wordt halverwege de film gezegd en die opmerking tekent uitstekend de onwetendheid bij het thuisfront over wat in Klein- Azië gebeurde. In die context is het ook min of meer logisch dat d&wreedheden in de film alleen door Viet Cong-soldaten wordt Robert de Niro in The deer hunter begaan. "Oologje spelen", zoals veel Amerikaanse soldaten dach ten. blijkt een hel. Dat op die ma nier wel wordt gesuggereerd dat de Viet Cong-soldaten de grote slechterikken waren, is natuur lijk iets dat je Cimino kunt ver wijten. Maar het wegpoetsen van Amerikaanse zonden, valt hem toch beslist niet in de schoenen te schuiven. BART JUNGMAN In de ijdele hoop een zo breed mo gelijk publiek te bereiken gaan heel wat regisseurs met hun artis tieke creaties dikwijls hopeloos de mist in. Men durft vaak geen duidelijke keuze te maken. In films die ei genlijk bedoeld zijn als doodge wone lachfilms wordt op gefor ceerde wijze een portie "diepere achtergrond" gestopt om toch maar vooral niet het stempel "oppervlakkig" opgeplakt te krijgen. Meer diepzinnige films worden dikwijls gedoceerd met ongepaste, komische wendingen die vaak als enig resultaat hebben dat het geheel nogal geforceerd overkomt. John Landis heeft met zijn derde succesfilm, "National Lam poon's Animal House" heel dui delijk wel een keuze durven ma ken. Lachen, gieren, brullen van de eerste tot en met de allerlaatste minuut, dat is het enige uit gangspunt geweest van Landis bij het tot stand komen van deze opvolger van "Kentucky Fried Movie". Een ware aanval op de kaak- en buikspieren, zo kan deze "college comedy" het best gekarakteri seerd worden. Oppervlakkige humor, dat wel, maar geenszins een film die in het rijtje van ordi nair gooi- en smijtwerk mag worden geplaatst. Dat blijkt ook wel uit het effect dat de film ver oorzaakte aan de overkant van de Het verhaal speelt zich af in 1962. Plaats van handeling is een klei ne universiteit (Faber College) in het Noordwesten van de Ver enigde Staten. Larry Kroger en zijn hypernerveuze, Dik Tro- machtige "slapie" Kent Dorfman (Stephen Furst), twee eerstejaars studenten, zijn op zoek naar een onderkomen. Zo komen zij te recht in "Delta Tau Chi", oftewel "Animal House", de schande van de Universiteit. Een tehuis vol psychopaten en herrieschoppers. Hoewel de studieresultaten van de "beesten", tussen wie een zeer hechte band bestaat, keer op keer een absoluut dieptepunt vormen in de geschiedenis van "Faber college", beleven Larry en Kent er een fantastische tijd en de meest dolle avonturen. De kniesoren en wereldhervormers "Animal House". Regie John Lan dis, Hoofdrollen: Thomas Hulce, Stephen Furst, Bruce McGill, Peter Riegert, James Widdoes, John Belushi en Tim Matheson. Studio. onder ons zullen op deze bonte aaneenschakeling van lachwek kende gebeurtenissen wel het nodige aan te merken hebben maar ach, een keertje met pijn in je buik van het lachen de bio scoop verlaten kan op z'n tijd best verfrissend zijn. JAAP VISSER. Invasion of the Body Snatchers. Regisseur: Philip Kaufman. In de hoofdrollen; Donald Suther land, Veronica Cartwright, Brooke Adams, Leonard Nimoy en Jeff Goldblum. Theater: Lido 2; 16 jr. Het begint met iets dat lijkt op de ^onbegrijpelijke tekeningen of fo to's uit de biologielessen van vroeger. Maar de gevolgen blij ken veel desastreuzer te zijn dan een 3 voor dat vak. De volledige aantasting van het menselijk ras, als een ongrijpbaar virus om zich heen grijpend. En dat allemaal door een klein bloemetje, ergens uit de ruimte "Invasion of the Body Snatchers", met Donald Sutherland in de op nieuw voortreffelijke hoofdrol. Zo'n film waarna je op de Steen straat de diepe behoefte voelt om eens in alle rust op adem te ko men. En waarbij je in dit speci fieke geval je medemens eens strak in de ogen kijkt, met de vraag: vertoont zij (hij) nog enige emotie? De zich louter rationeel gedragende mens, die geen ge voelens, geen emoties meer kent. Dat is het einde van "Invasion of the Body Snatchers". Wat over blijft is een kleurloze, troosteloze maatschappij. Misschien was het Kaufman's bedoeling, misschien ook niet. maar de film zou best uitgelegd kunnen worden als een Wat overblijft: kleurloze maatschappij waarschuwing tegen dat systeem dat de massa intact laat, maar het individu uitschakelt. Persoon lijkheid telt niet, een leven zon der liefde en haat is het ideaal van diegene, die in "Invasion of the Body Snatchers" door het virus is gegrepen. Het is een science fiction film ge worden van het betere en subtiele soort. Geen ingewikkeld ont worpen marsmannetjes of andere monsters, alleen een bloem met zijn wortels en het menselijk li chaam zelf. Dat is al wat nodig is voor het verloop van een fantas tisch verhaal. De wortels zuigen zich in het lichaam en in de bloem ontstaat langzaam een foetus, maar dan van volwassen omvang. Als het proces voltooid is, is er een kopie ontstaan, de mens is herboren en het oorspronkelijk lichaam verdwenen. Wie een keer door het virus getroffen is, streeft ernaar om ook anderen deelge noot van het nieuwe leven te ma ken. Sutherland speelt een ambtenaar van het ministerie van volksge zondheid, die bij de eerste symp- tonen van het virus wat schou derophalend reageert en een vrouwelijke collega (Veronica Cartwright) naar goed Ameri kaanse gewoonte het advies geeft een psychiater te raadplegen. Die geeft aanvankelijk de indruk zelf iets te vaak op zijn eigen canapé te hebben gelegen. Maar bij nader inzien blijkt hij veel enger te zijn. Sutherland trekt ten strijde tegen de ondefinieerbare vijand. De film wordt des te beklemmender, wanneer blijkt dat die strijd steeds meer het gevecht van de enkeling tegen de massa wordt. JOHN KROON Eurocinema, Alphen's enige bio scoop, heeft, met de paasdagen in zicht voor een tweetal verrassen de nieuwtje gezorgd. Allereerst beschikt het complex sinds van daag over een lift, zodat ook de gehandicapten kunnen genieten van een avondje film. Maar ei genlijk nog veel opzienbarender is het tweede nieuwtje (première dus). In Euro 3 draait namelijk deze week de meest controver siële film van 1978: SALO, of de 120 dagen van Sodom. Pier Paolo Pasolini, die voor scena rio en regie van Salo tekende, heeft de reacties op dit filmpro- dukt nooit mogen vernemen (kort nadat de opnamen waren beëindigd werd hij door een 17- jarige jongen vermoord), maar duidelijk was dat één en ander veel stof zou doen opwaaien. De titel van de film slaat op het ge lijknamige boek van Markies de Sade. Diens in de 18e eeuw be schreven gruwelen werden door Pasolini verplaatst naar de stad Salo. Die lag in het door Nazi- Fascisten beheerde Noord-Italië van 1944-1945. Deze vermenging van twee histori sche zaken, de gruwelen van de Sade en de moordende zwart- hemden, resulteert in een wel SALO, of de 120 dagen van Sodom; regie Pier Paolo Pasolini; hoofd rollen Giorgo Cataldi, Aldo Val letta Uberto Quintavalle, Paolo Bonacelli; theater: Euro 3, leef tijd: 16 jaar. maatschappij de kenmerken heeft behouden van het fascisme. Salo vormt een afspiegeling van zijn filosofie. De ene perverse daad is nauwelijks van het beeld verdwenen of de volgende verschijnt weer. Dit al les op een (gelukkig) zeer afstan delijke manier. Vanaf de eerste seconde komt de film erg onwe zenlijk over. Er is geen enkel aanknopingspunt, elke scène lijkt bedoeld om ieder menselijk gevoel uit te bannen. De eerste zin in de film wordt uitgesproken zou ook het motto voor het gehele produkt kunnen zijn: Alles is goed wat extreem is". Hoofdpersonen in Salo vormen vier hoge heren, een hertog, een bisschop, en twee hoge rechters. Zij onderwerpen een aantal se cuur geselecteerde meisjes en jongens aan hun absurde wen sen. Dit speelt zich af in een voor dat doel ingericht kasteel. De ui terst duur uitgedoste heren wis selen hun perverse daden af, met het bespreken van ingewikkelde en uiteraard fascistisch getinte bespiegelingen over de maat schappij. Dat laatste werkt weer sterk vervreemdend. Het is bekend dat Pier Paolo Paso lini weinig heil zag in de huidige 'consumptiemaatschappij', maar een dergelijk sombere visie, ver toond m Salo, valt wel erg moei lijk te begrijpen. DICK QUINT Blijvers "De gendarme ziet ze vliegen", Louis de Funès, Luxor Leiden. "Foul play", enge lachfilm met Goldie Hawn. Camera, Leiden. "Les Bronzés", vrolijke vakan- tiebeelden, Trianon, Leiden. Nieuw in Alphen "The deer hunter", bekroonde film over Vietnam, Euro II. "Salo of de 120 dagen van So dom", laatste film van Pasolini, Euro III. Sexfïlms Kindermatinee "Speedy Gonzales", Camera, Leiden. "De reddertjes". Lido III, Lei den. Nachtfilms "Last tango in Paris", Camera, Leiden. "Bloot, blond en gevaarlijk", Hex, Leiden. "The car", Euro II, Alphen. "The sting". Euro III, Alphen. "Sexhuis Rozemarie", Euro IV, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "De gendarme ziet ze vliegen", dag. 2,4.30,7 en 9.30 uur, do. en vr. 2.30,7 en 9.30 uur. APOLLO 2: "Superman", dag. 1.30.3.45,6.45 en 9.15 uur, do. en vr. 2, 6.45 en 9.15 uur, za. 1, 6.45 en 9.15 uur. AL. ASTA: "Ashanti", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 12 jaar. BIJOU: "I never promised you a rose garden", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO: "Les Bronzés", dag. 2.15,7.15 en 9.30 uur. zo. en ma. 1.45, 4.15, 7.15 en 9.30 uur. CAMERA: "National Lam poon's Animal House", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur. AL. CINEAC: "Jesus Christ Super star", dag. 7 en 9.30 uur. AL. CORSO: "BattlestarGalactica", dag. 2, 7 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur. AL. DU MIDI: "Ashanti", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. en ma. 3.30,7 en 9.30 uur. 12jaar. EURO: "De twaalf veroordeel den". za. zo., ma. en woe. 3.45 en 7.45 uur. overige dagen 1.45 en 7.45 uur. 12 jaar. METROPOLE 1: "National Lampoon's Animal House", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 115.4.6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "Mijn vriend", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 METROPOLE 3: "Foul Play", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 115,4,6.45 en 9.30 uur. AL. METRQPOLE 4: "Moord op de Nijl", dag. 2 en 8.15 uur. AL. METROPOLE 5: "Een vrouw als Eva", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 ODEON 1: "The deer hunter", dag. 1.45 en 7.45 uur. 12 jaar. ODEON 2: "Lady en de vage bond", dag. 2. 6.45 en 9.15 uur. za., zo., ma., di. en woe. ook 4.30 ODEON 3: "Nosferatu", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.30 uur. 12 jaar. ODEON 4: "Kentucky fried movie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. en ma. ook 4.15 uur. 16 STUDIO 2000: "Heaven wait", dag. 2,7 en 9.30 uur, z 7 en 9.30 uur. AL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13