Hollywood wacht op het duo
Grijpstra en De Gier
r/RADiS\mgram™\
ZOLANG ER LEVEN IS
toegelicht
Leren
lever»
met de
dood
Leids Kamerkoor
zeer overtuigend
(fy)vandaag^
DONDKRDAG 12 APRIL 1<)7!I
VLtrgetjutehiend
<»j) AN'K(T-radio
9?
99
HILVERSUM -JZolang er leven is"
is de titel van een documentaire
van de AVRO-radio die morgen
ochtend 13 april wordt uitgezon
den. In dit programma komt een
vrouw aan het woorddie net de
40 jaar is gepasseerd en plotse
ling van haar dokter kreeg té ho
ren dat ze kanker had. Een onge
neeslijke vorm van kanker. Over
hoe ze die mededeling van de ge
neesheren heeft kunnen verwer
ken en over hoe ze het haar gezin
man en vijf kinderen) heeft kun
nen vertellen, praat ze uitgebreid
in deze ruim een half uur durende
documentaire, waarvoor Frans
van Houtert de gesprekken voer
de en Chris van Hoorn de samen
stelling deed.
Van Houtert over .Zolang er leven
is": „Die vrouw werd plotseling
geconfronteerd met die onge
neeslijke ziekte en haar eerste
reactie was dat ze dan maar met
een niet meer verder wilde leven.
Ze was natuurlijk helemaal ka
pot. Langzaam maar zeker kwam
ze tot de ontdekking dat elke mi
nuut leven die ze nog te gaan heeft
er toch weer eentje is. Ze kwam lol
het besef dat ze nog kon praten
met haar man, met haar kinde
in het programma komt ook een ge
trouwde dochter van de vrouw
aan het woord. Ook zij is door de
ziekte van haar moeder anders
over een bepaald aantal zaken
gaan denken. Het jachtige leven
hel elkaar soms onnodig moeilijk
maken.ze begon het allemaal wat
te relativeren. Frans van Hou
tert: .Zij heeft een goed leven
nooit geldproblemenMaar door
de confrontatie met iets onver
mijdelijks heeft ze toch een heel
andere levensvisie gekregen. En
dat is eigenlijk ook meteen het
belangrijkste aspect van het pro
gramma. dat het ook nog wel eens
wat anders kan".
Het feit dat de vrouw de kanker
moest leren accepteren was al
zwaar genoeg .Dat ze ook nog eens
bereid was haar ervaringen voor
de microfoon te vertellen, mag
opmerkelijk genoemd worden.
Van Houtert daarover: „In het
begin was het erg moeilijk. Je
moet een vertrouwensband zien
op te bouwen. Gelukkig kende ik
de vrouw-in-kweslie en dat was
al een heel voordeel. Maar wij
hebben vele gesprekken met el
kaar gehadSoms hebben we uren
met elkaar zitten praten, vaak
ook erg emotioneel. Zo vertelde ze
bijvoorbeeld dat ze een hele hoop
vrienden heeft verloren, omdat
men die ziekte van haar maar erg
eng vond. Die komen niet meer bij
haar over de vloer. En dat doetje
natuurlijk toch wel wal"
..Wat mij vooral aansprak", aldus
Frans van Houtert, „is de moed
waarmee deze vrouw weer din
gen is gaan ondernemen, on
danks het feit dat ze te horen heeft
gekregen dat ze n iet erg lang meer
te leven heeft. Ook het katholieke
geloof heeft haar erg geholpenZe
deed niets meer aan dat geloof,
maar er is bij haar weer een
enorm, godsvertrouwen gekomen.
Niet omdat ze bang is om in de hel
te komen of zoiets, maar gewoon
om het feit dat ze ervan overtuigd
is dat er een God moet zijn, die
haar heeft geholpen de dingen te
aanvaarden zoals ze zijn".
De gesprekken met de moeder en de
dochter werden apart opgeno
men. De montage van Chris van
Hoorn (Van Houtert: Jk was er
veel te emotioneel bij betrokken.
Dat moest een buitenstaander
doen") heeft ervoor gezorgd dat
.Zolang er leven is" een samen
spraak tussen, moeder en dochter
is geworden over het feit. hoe je je
laatste levensdagen toch nog
enigszins aanvaardbaar kunt
doorbrengen. (Hilversum II.
morgenochtend om 10.45
AMSTERDAM (GPD) - Deze week beginnen in Amster
dam de opnamen voor Grijpstra De Gier, een verfil
ming door producent Rob Houwer en regisseur Wim Ver
stappen van het „Lijk in de Haarlemmerhouttuinen", een
politieroman van Janwillem van de Wetering, de in Ame
rika woonachtige Nederlandse auteur, wiens boeken
momenteel in elf talen worden uitgegeven.
Rutger Hauer en Rijk de Gooyer spelen de hoofdrollen van twee Am
sterdamse rechercheurs die een geheimzinnige moord moeten oplos
sen die heeft plaatsgevonden in een huis waarin een mysterieuze oos
terse sekte een tempel heeft ondergebracht. Willeke van Ammelrooy
speelt de vrouwelijke hoofdrol.
Bijrollen worden gespeeld door
onder meer Donald Jones, Frede-
rik de Groot, Marina de Graaf,
Jan Retèl, Tommy van Beek en
Hans Croiset. Rob Houwer, Ne
derlands meest succesvolle film
producent, is een specialist in
verfilmingen van Nederlandse
succesromans. Met „Wat zien ik",
„Turks Fruit", „Keetje Tippel" en
„Soldaat van Oranje" trok hij ook
internationaal de aandacht.
Rob Houwer „Het is de eerste keer
dat Wim en ik samenwerken bij
een film. Voor hem een bijzonde
re ervaring misschien, voor mij in
elk geval, want ik heb zes jaar
samengewerkt met Paul Verhoe
ven. Dit was een echtelijke ver
binding die wat op drift is ge
raakt... Het resultaat is nu dat een
film die ik oorspronkelijk met
Paul had zullen maken, nu aan
T v-spot
Underberg
moet
verdwijnen
DEN HAAG - De STER-recla-
meboodschap, waarin wordt
gemeld dat Underberg dank
zij zijn uitgelezen kruiden
mensen elke dag een eindje
bergopwaarts helpt, moet van
het tv-scherm verdwijnen.
Het spotje is in strijd mei de
voorschriften voor de Ne
derlandse etherreclame,
waarin staat dat er geen ver
band mag worden gelegd tus
sen het gebruik van alcohol
en gezondheid.
Een inwoner van Amsterdam
had bezwaar gemaakt tegen
de STER-boodschap, waarin
een groep mensen figureert,
die opgewekt en energiek
heuvels respectievelijk trap
pen bestijgt, waardoor ge
suggereerd wordt dat het ge
bruik van de aangeprezen
kruidenbitter, die 49 procent
alcohol bevat, bevorderlijk is
voor een goede lichamelijke
gesteldheid. Het tegendeel is
eerder het geval.
De producent van Underberg
vindt dat kruidenbitter geen
drank is, die men door blijft
drinken, maar vanouds be
kend is als een soort huis
middel dat een goede uitwer
king heeft op maag en dar
men na overvloedige maaltij
den en bij oververmoeidheid.
De Reclameraad heeft zich
door deze argumenten niet la
ten overtuigen en de klagen
de Amsterdammer in het ge
lijk gesteld.
Wim Verstappen werd voorge
steld, die het project inderdaad
wilde overnemen. Het boek van
Janwillem van de Wetering had
ik al een jaar of zes in de kast
staan en de filmrechten had ik al
een jaar of vier in bezit.
Bijzonder
Voor mijn gevoel is het een heel bij
zonder soort detective. Niet ver
gelijkbaar met Chandler of
Hammett, eerder nog met Sjo-
wall Wahloo. Het is, ondanks
alle Nederlandse kanten, een in
ternationaal heel herkenbaar on
derwerp, dat wij nu dus in Am
sterdam hebben gelokaliseerd,
net als het boek. Maar waar ik bij
wil zeggen dat we het laatste jaar
een aantal offertes hadden bin
nengekregen deze film te maken
voor een Amerikaanse maat
schappij en met Amerikaanse
sterren. Daar is heel lang over
onderhandeld. Er waren echt
heel concrete aanbiedingen.
Men vond dit boek weliswaar zeer
Amsterdams, maar ook de ver
werking van Van de Weterings
hoofdfiguren, hun filosofie, dus
danig interessant, dat men dit wel
als buitenlandse film zag zitten.
Wat ook bewezen is door het feit
dat Van de Weterings nieuwste
boek op het bureau ligt van Ro
bert Redford, die tegenwoordig
aan het produceren is gesla
gen.
Het zou me niet verbazen als er. na
de première van onze Grijp
stra De Gier, een internatio
nale Van de Wetering-lawine zal
losslaan. Daar staan wij dan bui
ten, maar we hebben dan wel de
spits afgebeten met een film in
volledig Nederlandse opzet. Voor
een Nederlands publiek bedoeld,
maar toch tevens met een half
oog gericht op de internationale
markt".
Voor 1 juli
richtlijnen
sluikreclame
op televisie
DEN HAAG (GPD) - Minister Gar
deniers van CRM zal voor het
begin van het zomerreces van de
Tweede Kamer op 29 juni richt
lijnen bekendmaken om de
sluikreclame op televisie tegen
te gaan. Dat heeft de bewinds
vrouw gisteren gezegd tijdens
de behandeling van de begro
ting van het ministerie van CRM
in de Eerste Kamer.
PvdA-woordvoerder Tummers
had naar de totstandkoming van
die richtlijnen gevraagd. „De
regering hanteert de Omroep
wet op dit moment bij incident.
Hoezeer elke maatregel tot
handhaving van de Omroepwet
ook toegejuicht moet worden,
bevredigend is het op dit mo
ment niet".
De hoofdrolspelers in de nieuwe Nederlandse speelfilm "Lijk in de Haarlemmerhouttuinen"
Gooyer, Willeke van Ammelrooy en Rutger Hauer
Herkenbaar
Wim Verstappen, bekend als regis
seur van onder meer „Blue Mo
vie", „V.D.", „Dakota" en „Pasto
rale 1943", schreef het scenario
op basis van reeds door Paul
Verhoeven ontworpen uitgangs
punten en in samenwerking met
Rogier Proper.
Wim Verstappen: „Het boek heeft
heel interessante personages en
erg aardige dialogen. Maar het is
heel herkenbaar een eerste boek.
Van de Weterings latere romans
zijn echt veel sterker. Maar de
zwakke plot van „Het lijk in de
Haarlemmerhouttuinen" liet zich
versterken. In zijn eerste scenario
had Jan willem zelf al wat toevoe
gingen geleverd. En wat je toch
altijd al bij het omwerken van
boeken naar films moet doen, dat
is de leuke dingen eruit pakken,
het doorzichtiger maken van
dingen, zodat niet alles in dialo
gen hoeft te worden uitgelegd.
Datje scènes achter elkaar krijgt
die op zich aardig zijn en die zich
niet te veel bezig houden met hoe
de moord nou precies gepleegd
is, maar datje het per saldo wel te
weten komt..."
„Ik vind hem persoonlijk een van
de beste Nederlandse schrijvers
van dit moment. Toch iemand die
een pagina in Time haalt en
waarvan gezegd is dat Amerika
nen mochten willen dat ze zo hel
der konden schrijven. Dat is iets
om niet weg te gooien"
Show-business
Speciaal de manier waarop het
politieapparaat getekend wordt
door Janwillem van de Wetering,
spreekt me erg aan. In Amerika
heeft de politie een speciaal
probleem. Als er daar misdaden
worden gemeld, dan moet de po
litie alle dingen gaan doen die de
mensen op film en televisie ge
zien hebben, omdat het publiek
zich anders niet goed behandeld
voelt. Dat is daar een soort show
business geworden. In Neder
land doet de politie daar nog niet
aan mee. Grijpstra en de Gier zijn
geïdealiseerd in de filosofie van
Jan willem. Heel vreedzaam; zo
van: we moeten het met elkaar
vinden. Waarbij het duo ervan
uitgaat dat de politie niet altijd
heilig is en dat schurken vaak ook
best aardige mensen zijn. Dat fa
cet proberen we heel sterk naar
voren te brengen"
Opgekocht
,Ja, het was nog leuker geweest als
we een van de latere boeken van
Jan willem hadden kunnen pak
ken, maar de rechten daarvan zijn
allemaal al opgekocht door grote
Amerikaanse maatschappijen.
Zelfs het allereerste boek, dat
zich in een Japans Zenklooster
afspeelt. Maar het probleem voor
die Amerikanen is, dat ze niet
goed raad weten hoe ze met Ame
rikaanse acteurs in Amsterdam
uit de voeten kunnen. Daarom
wachten ze tot wij eerst laten zien
hoe wij het doen".
„Van de Wetering ziet dat probleem
ook en alleen om dié reden heeft
hij zijn laatste boek - dat werke
lijk schitterend is - in Amerika
laten spelen, met het oog dus op
een makkelijker verfilming. De
verdienste van „Het lijk in de
Haarlemmerhouttuinen" is ech
ter vooral dat het een goed beeld
geeft van Amsterdam en van de
Amsterdamse politie, waar hij
dus zelf een aantal jaren gewerkt
heeft".
JOHANNES PASSION"
LEIDEN - Het is heel wel voorstelbaar dat het Leids Kamerkoor ooit eens
gedacht heeft aan een jaarlijkse uitvoering van Bachs Johannes Passion,
die naar muzikale inhoud minstens zo aangrijpend is als de Matthaeus
Passion, ofschoon de laatste een sterkere tekst en daardoor meer moge
lijkheden heeft.
Met de uitvoering gisteravond in de Lutherse Kerk hebben dirigent Ton
Beckers en zijn toegewijde mensen een muzikaal pleidooi gehouden voor
de Johannes Passion, en zij hebben dit naar onze smaak ook overtuigend
gedaan. Ton Beckers heeft zich gehouden aan historische inzichten zoals
die zich in de laatste tijd hebben ontwikkeld, herkenbaar in minder
omvangrijke ensembles, de keuze van instrumenten in zijn Barok-Or-
kest,het overleg dat er moet zijn geweest met zijn solisten die hem volgden
in zijn vrij snelle tempo-opvattingen. Meer dan nog dan een historicus is
hij muzikant in hart en nieren. Zijn koralen waren een voorbeeld van
zijn vrijere opvattingen, die naar tekst ook meer muzikale inhoud kre
gen. Wel hadden wij ons in sommige Aria's en in instrumentale gedeelten
wat meer versieringen gedacht. Sommige waren wel in de partituur
aangegeven en hoorden we niet,op andere plaatsen zouden ze denkbaar
zijn geweest. Maar dit zijn kleinigheden, die niet belangrijk zijn in het
geheel.
Het tweede deel heeft ons nog meer voldaan dan het eerste. Met name kregen
de solisten er meer hun "draai".Zo kwam daar pas Harry Geraerts als de
evangelist wat losser in stemgebruik en in muzikale bewogenheid. We
hoorden een mooie Christus-partij van Harry van der Kamp, en in de
kleine partijen twee bijzonder fraaie stemmendie van de tenor Douglas
Leigh, en van Lodewijk Meeuwsen, die Wout Oosterkamp verving.
Heel mooi gezongen aria's ook hoorden we van de sopraan Alanda de Nijs
en de alt Lucia Kerstens. Het orkest klonk aanvankelijk hier en daar wat
onzeker,maar herstelde zich (vooral in het tweede deel) uitstekend,en een
compliment voor het continuo-ensemble is meer dan verdiend.
BEP RIJNDERS
18.00 - Nieuws voor de doven en slechthorenden (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort: voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Pope.ye, tekenfilmserie (VARA)
19.05 - Twee voor Twaalf, kwis (VARA)
19.50 - Werk, documentaire tv-serie (VARA)
20.30 - Liedjes van Joost Prinsen (VARA)
21.05 - De Ombudsman (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Fabeltjeskrant voor de groten (NOS)
22.00 - Wat doet de componist? Een programma over Peter
Schat (NOS)
24.00 - Journaal (NOS)
Nederland II
18.00 - Nieuws voor doven en slechthorenden (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Astronautjes (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - 'Superschot met AVRO's Tele voetbalkanon (AVRO)
20.40 - AVRO's Puzzeluur (AVRO)
21.40 - Dallas, tv-film (AVRO)
22.30 - Televizier Magazine (AVRO)
23.15 - Sportpanorama (AVRO)
23.45 - Journaal (NOS).
DUITSE TV
donderdag 12 april
DUITSLAND I
WDR: 19.00 Inform,
progr. 19.15 Mike Andros. Reporter
der Grosstadt, tv-serie. 20.15 Aktual.
20.45 Flitterwochen, tv-spel.) 21.00
Journ. 21.15 Aktuele docum. 22.00
Muz. show. 23.00 Muz. show. 23.30
Aktual. 24.00-0.35 Klass.
muz.progr.
DUITSLAND II
Sohn, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30
Amus.progr. 22.00 Aktual. 22.20 Re
portage. 23.05 Familie-documentai-
DUITSLAND III WDR
19.00 Kleuterprogr. 19.30 Tv-cursus
Natuurkunde. 20.00 Jongerenma-
gaz. 20.45 Journal 3. 21.00 Journ.
21.15 Die grosse Illusion (La grande
Illusion), speelfilm (herh.). 23.05
BELGISCHE TV
donderdag 12 april
BELGIË VLAAMS
Net 1
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugd-
progr. met doeum. 18.30 De ver-,
schoppeling. jeugdserie. 18.55
Show. 19.12 Standpunten. 19.37 Me-
ded.: Morgen. 19.45 Journ. 20.10 De
'luppet Show. 1
1.25 Normandi
2.20-22.30 Journ.
Net 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugd-
progr. met docum. 18.30 De ver
schoppeling. jeugdserie. 18.55
Show. 19.12 Standpunten. 19.37 Me-
ded.; Morgen. 19.45 Journ. 20.10
Voetbal. 22.00-22.50 Filmmagaz.
k Het derde programma in de VARA-serie "Werk" staat vanavond
geheel in het teken van de zogenaamde deeltijdarbeid. Samenstel
sters Marjolein de Vries en Hedda van Gennep hebben geprobeerd
in hun film naar voren te laten komen dat mensen met deelbanen
bevoorrecht zijn
Bovendien staat het programma volgens de samenstelsters in con
text met de 100-jarige politieke strijd voor korter werk.
Om dit te illustreren werd er dan ook gesproken met enkele Amster
damse havenarbeiders, die ijveren vooreen 35-urige werkweek. Dit
omdat het leven in de haven zo zwaar en jachtig is geworden dat de
arbeider op zijn 60e de aow in kan.
Er zijn echter ook mensen die heel bewust voor minder werk kiezen
en daar ook de financiële consequenties van dragen. Ze zeggen:
liever korter werken dan een auto.
Het onderwijs leent zich uitstekend voor deelbanen. In de praktijk
blijkt echter dat de meeste schoolbesturen zeer argwanend tegen
over dit soort experimenten staan
Hedda van Gennep en Marjolein de Vries hebben met hun film geen
verdere bedoeling dan te laten zien dat een deelbaan best mogelijk
is. Theoret isch is het mogelijk om iedereen weer aan de slag te helpen
wanneer alle banen gedeeld zouden word en, maar zo simpel ligt het
niet. De samenstelsters zijn zich dan ook terdege bewust dat hun
programma maar een zeer opvlakkig beeld geeft.
"Werk" wordt vanavond om 19.50 uur op Nederland 1 uitgezonden
■kin de TV-actualiteitenrubriek "Televisiermagazine" van de
AVRO wordt vanavond uitgebreid ingegaan op de komende Engel
se verkiezingen op 3 mei. Men heeft voorts een eigen reportage over
het lanceren van het video-systeem op de Amerikaanse markt en een
Engelse bijdrage over de situatie in Cambodja. (Ned. 2 - 2230 uur)\
donderdag 12 april
HILVERSUM I
18.11 (S) Hier en nu. 18.30 (S) In be
weging. 18.45 (S) Leger des Heils
kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.55 Op de man af. 20.02
(S) 't Is Tedtijd. 21.02 (S) Kerkorgel
concert. 21.40 (S) Literama-donder-
dag. 22.02 (S) By de tijd, met om
22.50 Politiek bekeken. NOS:
23.02-24.00 (S) Met het oog op mor
gen.
HILVERSUM II
IKON: 18.05 Kleur. AVRO: 18.35
OVERHEIDSVOORLICHTING:
Vast en zeker, progr. van het minis
terie van Sociale Zaken. 18.50
AVRO-Info. 19.00 Zo hoor je nog
19.20 (S) In de kaart ge-
s (2). 21.47 (S) Vanuit Faure (II),
romantische liederen. 22.30 Nws.
22.40 (S) Klass. orkestmuz. NOS:
23.10 (S) Moderne orkestmuz.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
P.P.: 18.03 Uitz. van D'66. NOS: 18.13
(S) De Avondspits met de Nationale
Hitparade. TROS: 19.02 (S) Poster.
20.02 (S) Europarade. 22.02 (S) Ses-
jun, jazz en blues live. 23.02-24.00 (S)
Hugo van Gelderen met LP-
werk.
VRIJDAG 13 APRIL
HILVERSUM I
KRO: 00.00 Nws. 0.02 (S) De Nacht
spiegel. 1.00 Nws 1.02 (S) Tussen de
hoezen met Winfried Povel. (2.00
Nws.) 3.00 Nws. 3.02 (S) Herrie of
Harry op 1 (4 00 en 5.00 Nws.) 6.00
Nws. 6.02 (S) Country Time. 6.50 Het
levende woord. 7.00 Nws. 7.02 Echo.
7.13 (S) Even na zeven. (8.00 Nws.
8.02 Echo. 8.13 Pastoor Raadschel-
ders). 9.00 Nws. 9.02 (S) Anne van
Egmond. (10.00 en 11.00 Nws.) 11.59
Bericht vastenaktie. 12.00 Nws.
12.02 (S) Hans van Willigenburg.
(13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.02 (S) De
harmonie is laat vandaag. 15.00 Nws.
15.02 (S) Gastenmiddag. (16.00 Nws.)
17.00 Nws. 17.02 (S) ....En zo hoort
het ook!
HILVERSUM II
VPRO: 7 00 Nws. 7.10 Ochtend-
gymn. 7.20 VPRO-Express, gevar.
progr. (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.) 9.00
Gymn. v.d. vrouw. 9.10 WatersL 9.15
Express-VPRO. sociaal-cultur.
progr. NCRV: 10.30 Waar praten jul
lie zo druk over. AVRO: 10.45 Avro-
Info. TROS: 11.20 Week in-week uit,
vrouwenprogr. 12.26 Meded. v. land
en tuinb. 12.30 Nws. 12.35 Aktua.
NOS: 13.00 Nws. 13.11 Meer over
minder. 14.20 Op de zeep-
15.00 Ontmoetingen tussen boeren
en burgers; 15.15 Knollen voor ci
troenen). 15.30 Van onze redactie
(15.30 Kijk op de Derde Wereld;
16.10 Kijk op West-Europa; 16.20
Praten met de minister; 16.30 Jour-
nalislenforum.) VOO: 17.00 Info-
Radio.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S)
EO-Metterdaad-Memo. 8.05 (S) Tijd
sein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand.
10.03 (S) Te elfder ure. NCRV: 11.02
(S) Pop non stop. 12.02 (S) Goeie-
nuddag. VOO: 14.03 (S) Tipparade.
15.25 (S) Popjournaal. 15.30 (S) Top
40.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klas
siek. 9.00 Nws. 9.02 Muziek uit de
Middeleeuwen en Renaissance. 9.30
(S) Vrijdagmorgenconcert. VOO:
11.00 (S) Muziek voor miljoenen,
deel 1 11.30 Interview. 12 00 Nws.
12.02 Wie, wat, waar? Telefoonkiws.
12.15 (S) Muziek voor miljoenen,
deel 2. EO: 13.00 (S) Klankspiegel.
14.00 Nws. 14 02 (S) Woord der
waarheid. 14.20 (S) Liturgische
koorzang. VPRO: 15.00 (S) Miziek op