Trijfel
Engelenbak zeer goed
beeld van werklozen
Klavecimbel-recital
Annie Blankenstein
Harro Ruysenaars:
gewogen uitvoering
MAANDAG 2 APRIL 1979
In het nummer van 26 maart
van het Amerikaanse
weekblad „Time" werd in de
rubriek Cinemade nieuwe
speelfilm „The China Syn
drome" besproken. De eerste
zin van filmcriticus Richard
Schickel luidt:
„The China Syndrome" is verre
van fair ten opzichte van de
kernenergie".
Hij beschrijft vervolgens waar
over de film gaat: „Er is spra
ke van een „bijna-ramp" in
een door atoomenergie aan
gedreven elektrische centrale,
die verontrustend dicht bij
Los Angeles staatDe film laat
zien, hoe de directie van de
elektrische centrale en de
aannemer die de centrale
bouwde hun toevlucht nemen
tot leugens, corruptie en ge
weld om te voorkomen dat de
bevolking te weten komt hoe
weinig het gescheeld had of er
was een ramp gebeurd, en hoe
groot de kans is dat dergelijke
incidenten zich in de toekomst
zullen herhalen, - zonder dat
de makers rekening houden
met de van vele kanten aan
gedragen wetenschappelijke
opvatting dat de door de film
getoonde keten van ongeluk
ken in de praktijk hoogst on
waarschijnlijk is".
Het is (zegt Richard Schickel)
een zeer spannende, uitste- -
kend gemaakte en erg onder
houdende film. De titel, legt
hij uit,slaat op de theoretische
bestemming van de overver
hitte uraniumkern van de
centrale als de koelvloeistof op
de een of andere manier ver
loren mocht gaan, waardoor
die kern zich een weg zou ba
nen dwars door de vloer, in de
aarde, in de richting van
China...
Door
\ico
Scheepmaker
n
Vervolg
De lancering van deze film had,
gezien de gebeurtenissen in
Harrisburg, niet beter geti
med kunnen worden. Ik kan
me een vervolgfilm voorstel
len waarin we zien hoe de
producent van de film, uit
vrees voor een miljoenenver-
lies, een onderwereldfiguur
die in Harvard is afgestu
deerd maar gaandeweg be
greep dat er meer brood zat in
de misdaad, de opdracht geeft
in de kerncentrale van Har
risburg een ongeluk te ensce
neren, waardoor de belang
stelling voor zijn film opeens
duizend maal groter wordt
dan verwacht mocht worden.
Het pakkende slot van deze
tweede film zal dan wel zijn
dat de moederkopie van de
eerste film, nog voor er ko
pieën van gemaakt konden
worden voor de duizenden
begerige bioscopen, verloren
gaat doordat een slordige
werkster de filmband in haar
emmer met zeepsop laat val
len...
In een artikel onder het kopje
Wetenschapstaat op de
bladzijde naast die filmkri
tiek de geruststellende mede
deling dat de Nucleair Regu
larity Commission die van
regeringswege toeziet op het
functioneren van de kerncen
trales waarlijk niet stil zit.
Vorige week (schrijft dus
..Time" van 26 maart 1978
heeft de NRC vijf kerncentra
les gesloten voor nader onder
zoek. Er was namelijk een ma
thematisch defect in het com
puterprogramma ontdekt
waarmee sommige van de
koelwaterpij pen waren ont
worpen, waardoor die niet
sterk genoeg zouden zijn om
een aardbeving te weerstaan.
De werkelijkheid weerlegt
hier dus de filmkunst, zegt de
schrijver optimistisch, niet
bevroedend wat er, twee da
gen na het verschijnen van
„Time", in Harrisburg zou
gebeuren. Op de vraag of
kerncentrales veilig zijn, zegt
hij:
,Het antwoord hangt af van de
definitie van „veilig". Als
daarmee bedoeld wordt dat er
nooit een ongeluk kan gebeu
ren, dan luidt het antwoord,
zoals het ook ten opzichte van
alles tussen een fiets en een
staalpletterij zou luiden: nee.
Een kerncentrale kan niet als
een atoombom ontploffen.
Maar als de centrale water
verliest dat gebruikt wordt
om de uraniumkern af te koe
len, dan kan er oververhitting
ontstaan, waardoor het om
hulsel van de kern doorbroken
wordt en een dodelijke wolk
van radio-actieve gassen
vrijkomt. In zo'n geval zouden
de mensen die dicht bij de cen
trale wonen snel overlijden,
terwijl anderen, tot op een af
stand van enkele honderden
mijlen van de centrale wo
nend, later bij ongunstige
Infinitesimal
Dat klinkt nogal onheilspellend
voor de inwoners van (bij
voorbeeld) New York, die op
zo'n 150 mijl van Harrisburg
af wonen. Tot hun geruststel
ling meldt de wetenschappe
lijke medewerker van „Time"
echter:
,flet feit echter dat zo'n cata
strofe mogelijk is, heeft voor
zorgsmaatregelen in het leven
geroepen die de waarschijn
lijkheid ervan infinitesimal
makqn".
Hè, gelukkig, een pak van mijn
hart, de kans op zo'n ramp is
dus infinitesimal! Geen zor
gen voor de dag van morgen,
zal de lezer van „Time" ge
dacht hebben toen hij op 27
maart dit nummer van „Ti
me" had gelezen. Wat zijn al
die actievoerders tegen de
atoomenergie toch een onrust
stokers, terwijl de kans op een
ongeluk toch zo infinitesimal
is! Net zo infinitesimal, be
denk ik opeens, als de moge
lijkheid dat het water van de
Noordzee zo hoog zou stijgen,
en tegelijk de windkracht zo
sterk zou worden, dat zij een
drachtig samenwerkend de
golven over onze hoge dijken
zouden kunnen zwiepen. Toch
deed zo'n infinitesimalse sa
menloop van omstandighe
den zich op 1 februari 1953 een
keertje voor. Zoals het eens in
de zoveel jaar. ergens ter we
reld, ook voorkomt dat vier
kaartspelers na het delen al
leen maar kaarten van de
zelfde kleur hebben: de een
heeft alle dertien harten, de
ander alle dertien klaveren,
de derde alle dertien schoppen
en de vierde alle dertien rui
ten. Vraag je een computer
deskundige hoe groot de kans
daarop is. dan zegt hij: infini
tesimal! En iedereen denkt
dan: natuurlijk, dat klopt,
want mij is het nooit overko-
LEIDEN - Het LAK-theater
presenteerde zaterdag
avond een produktie van
het Amsterdamse Theater
De Engelenbak. De En
gelenbak stelt zich ten
doel het amateurtoneel in
de hoofdstad 7.0 veel mo
gelijk te stimuleren. Het
bijzondere van dit project
is dat het georganiseerd is
voor mensen die langer
dan zes maanden werk
loos zijn.
Na een aantal werkmiddagen is de
ze groep samengesteld met zo
veel mogelijk achtergronden,
leeftijden en beroepen. Op basis
van de bespreking van hun erva
ringen met het werkloos-zijn en
improvisaties is "We mogen niet
klagen" ontstaan. "We mogen
niet klagen" laat voor de péuze
een groot aantal scènes zien,
waarin een treffend beeld wordt
geschetst van de vele aspecten
die met het werkloos-zijn ver
band houden. Zonder theatraal
gedoe wordt een beeld gegeven
van hoe iemand wekloos wordt,
hoe de omgeving er op reageert,
hoe je door instanties wordt be
handeld en vooral wat voor ge
volgen het heeft voor je eigen
persoonlijkheid. De scènes wa
ren kort en bondig, uitstekend
getimed en in voortreffelijke so
berheid gespeeld.
Na de pauze had "We mogen niet
klagen" een totaal andere thea
tertechnische aanpak. In een éen-
acter waren we getuigen van het
feest dat Jasper gaf ter ere van
zijn status van tien jaar werloos-
heid. De enige band die de men
sen op het feest hebben is het feit
dat ze geen werk hebben. Deze
breekbare verbondenheid
wreekt zich meer en meer naar
mate het feest vordert. De een
wordt dronken, de ander kletst
maar een eind weg weer een an
der wordt gedeprimeerd. De
overspannen sfeer kan dan alleen
maar uitlopen op ruzie, die resul
teert in het systematisch weglo
pen van de gasten. Jasper blijft
alleen achter met zijn eveneens
werkloze dochter, die hem alleen
nog maar non-verbaal kan troos
ten door middel van een kus.
De indruk kan gewekt zyn dat "We
mogen niet klagen" een grote
trieste klaagzang was. Het tegen
deel is echter waar. Eén van de
sterkste wapens van deze groep
was het subtiele, op humoristi
sche wijze hanteren van het on
derwerp. Een andere impone
rende zijde was de wel doordach
te regievoering van Paul van der
Kruk. In het kader van dit project
klinkt het misschien ietwat
wrang, maar menig beroepsge
zelschap kan een voorbeeld ne
men aan deze groep.
LOUIS CORNELISSE.
LEIDEN - Velen vonden het sym
pathiek om de ex-organiste van
de Lutherse kerk aldaar eens te
rug te zien, maar Annie Blanken
stein was er nu voor een klave
cimbel-recital. In twee vai
vier programmanummers duet
teerde zij met de gambiste Bette
ke van de Berg, voormalig lid
het Jeugdkamer Orkest Leiden.
Fijn harmoniërend versmelten
de snaren-timbres van barok-
gamba en barok-cembalo. Te ho
ren in de 4de suite van Marin Ma
rais en in de sonate in g, die in het
totale klaviersonaten bestand
van Bach wel als de mooist gel
den mag. De gambiste was het
OEGSTGEEST - Cellist Harro
Ruysenaars, voor K en O in de
Groene Kerk optredend, was
de eerste van het Jeugdka-
merorkest Leiden en bezet nu
de topplaats bij de cellogroep
in het Concertgebouw Or
kest Ik ken zijn verrichtin
gen van jongsaf: voorbe
schikte artistieke professio
naliteit. Het begrip artistiek
mag niet misleiden, het is
bevorderend voor een Suite
populaire espagnole van Ma
nuel da Falla, waarin ook de
piano-partner Antoine Oo-
men excelleerde. De dans
vormen konden gerust een
geprofileerder ritme verdra
gen.
Maar de Sonate voc
1915 van Debussy
duo uit
vooral
de solo-cellosuite van Max
Reger hadden meen een
openbarende overtuiging in
de geestelijke spanning een
geheimhoudende diepte van
louterende ernst om laatste
voorgevoelens. Elke noot is
daar gewogen, was dat even
eens bij de uitvoerders. Reger
was zwaar ziek geweest, zou
niet lang meer leven - Debus
sy, vergeefs opereerd,
schraapte zijn krachten om
nog voor elk concerterend
hoofdinstrument een monu
ment na te laten. Het is hem
nog gelukt voor viool, voor
cello en samengevoegd voor
fluit, alt en harp.
In Beethovens 2de cellosonate
is het anders. Daar gonst het
van briljante en hartstochte
lijke vondsten en impulsen.
De sonate was gecomponeerd
voor de cellospelende toen
malige koning van Pruisen.
KEES VERHOEF
waarlijk toevertrouwd. Waar het
cembaal twee stemmen voerde,
speelde het duo feitelijk trio.
Annie Blankenstein nam solo en
suite van Couperin (die septième
ordre): karaktertekeningen, die
soms het rechtstreeks personifië
ren raken. Maar het overtreffen-
den met name als verbluffende
vindingskracht gaf de soliste in
Bach's Partita in h (BWV 831?).
Groots is wat daar in de buiten
verhouding tredende Ouverture
staat. Aan de opvolgende dans
groep voegde Bach nog als galan
terie na de Gigue een "Echo" toe.
Buiten het vak is nauwelijks te
vermoeden hoeveel interpreta
tieproblemen zo'n weinig ge-
ruchtbarende cembaalvertolking
scheppen kan. De speelster
overmeestert het volkomen.
Die "Echo"-galanterie gaf proef-
bewijs van wat het bespeelde
tweemanualen-apparaat, met
verschillende series snaren en
luitregister in de klanklagen toe
laat. Adriaan Blankenstein
voormalig organist der Pieters
kerk, bouwde dit apparaat als
kopie van een Frans model uit
1728. Wie er over denkt: Blanken
stein woont in Hardenberg.
KEES VERHOEF
Leidse bioscopen
CAMERA: "Girlfriends", da. 7.00 en
9.15, a.l.
Kindermatinee: "Winnetou keert terug",
za. en woe. 2.30, zo. 2.00 uur, a.l.
Nachtvoorstelling: "Last tango in Pa
ris", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar.
LIDO I: "Silent partner", da. 2.30,7.00 en
9.15, zo. 2.30,4.45,7.00 en 9.15 uur, 16 jaar.
LIDO 2: "Live and let die", da. 2.30, 7.00
en 9.15, zo. 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, 12
jaar.
LIDO 3: "Een vrouw als Eva", da. 7.00 en
9.15 uur, ma. di. do. en vr. 14.30 uur, 16
jaar.
Kindermatinee: "Tom and Jerry" za. en
2.30,
2.30 en 4.45 t
STUDIO: "Interiors", da. 7.00
Kindermatinee: "Bambi", za. zo. en v
2.30 uur, zo. ook om 4.45 uur.
TRLANON: "It lives again", da., beh,
zo. en woe. 2.30, da. 7.00 en 9.15 uur
Kindermatinee: "Superman", za.
2.30 t
2.00 e
Stephan. Bakkersteeg
18. Tentoonstelling Fer Hakkaart - schil
derijen. tekeningen en etsen. Geopend
alerie LAK, Levendaal 150 en Acade- Kindermatinee: "Pietje Bell
liegebouw, Rapenburg 73. Tentoon-
:elling Jorge Flores Navea - tekeningen
Ongevallendienst
-ziekenhuizen Leiden
Jngevallendienst elke dag Academisch^
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00'
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
9.15
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 u
(alleen voor de echtgenoot) v;
15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 ui
Babyshow en avondbezoek.
Kinderafdeling: dag.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders en grootouders).
Dag. van 14.30-14 45 uur
en van 18.30-18.45 uur.
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
REX. "De Pornoboerderij", da. 2.30.7.00
en 9.15 uur, zo. 2.00,5.00,7.00 en 9.15 uur,
Nachtvoorstelling: "Supervixens", vr.
en za. 11.30 uur, 16 jaar.
Bioscopen Alphen
EURO 1: "Superman", da. 1.30, 6.30 en
9.15 uur, zo. 1.15 4.00, 6.30 en 9.15 uur,
a.l.
Nachtvoorstelling: "The eiger sanction",
za. 0.15 uur, 16 jaar.
EURO 2: "Orca the killer", da. 1.45, 6.45,
9.15 uur. zo. 1.45,4.15,6.45 en 9.15 uur, za.
0.15 uur, 12 jaar.
EURO 3: "Dr. Zjivago", da. 1.30 en 8.00
Nachtvoorstelling: "Topaz", za. 0.15 uur,
EURO 4: "Beuk, broeder, beuk", da.
2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. 4.30,7.00 en 9.30
2.00 c
Nachtvoorstelling: "Erotisch vuur"', za.
0.15 uur, 16 jaar.
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "Convooi van de angst",
vr. 7.00 en 9.15 uur. zo. 4.00, 6.15, 7.00 en
9.15 uur, ma. en woe. 8.00 uur, 16 jaar.
"Peter en de vliegende
2.15 t
2.15
i 4.00 i
2.00
<MadCYlieuats-
2 april 1979
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Sedert eenigen tijd werden er
bij de politie te Brussel talrijke
klachten ingediend X>ver dief
stallen, door twee vrouwen ten
nadeele van kleine meisjes ge
pleegd. De twee spraken op
straat de kinderen aan die pak
ken droegen, gaven hun eenige
lekkernijen of geld en verzoch
ten hun eene boodschap te doen
terwijl zij het pak zouden bewa
ren. De meisjes die dit voorstel
aannamen vonden, zooals men
denken kan, de twee vrouwen
niet meer terug: die waren met
de pakken verdwenen. De twee
dieveggen zijn thans aange
houden op het oogenblik, dat zij
een nieuw slachtoffer gemaakt
hadden. De dames zijn 24 en 22
jaren oud. Beiden maakten deel
uit van de "bende derfluweelen
vesten", die onlangs door de po
litie is opgerold.Toen de jongste
bekentenissen aflegde, wierp
haar medeplichtige, die den
merkwaardigen bijnaam Abd-
el-Kader draagt, zich op haar,
bracht haar verscheidene beten
toe en dreigde haar te vermoor
den als zij verder nog iets zou
bekennen.
- Een aantal voorstanders van
de afschaffing der slavernij
heeft te Madrid een feestmaal
gehoudenwaarop verscheidene
toosten met het oog op het doel
der vereeniging werden uitge
bracht. Men is voornemens eene
reorganisatie te bewerken van
de grondslagen der vereeniging
tot afschaffing van den slaven
handel, ten einde dien in al de
Spaansche koloniën te doen
verdwijnen.
Vijftig jaar geleden:
-Over geheel midden-Europa is
het weer koud geworden: in vele
streken daalde de temperatuur
onder nul. Zwitserland en de
Oostenrijksche hoofdstad Wee-
nen kregen veel sneeuw, ge
paard met storm en in Weenen
zelfs met onweer.
-Uit Grenoble wordt gemeld,
dat, tijdens een bergtocht van
een vrij groot gezelschap naar
de Etendard. een 30-jarige kan
toorbediende uit Lyon in een af
grond is gestort. Hij was echter
met een touw aan eenige andere
leden van het gezelschap ver
bonden, zoodat men er, zij het
met moeite, in slaagde hem
langzaam omhoog te trekken.
Toen hij bijna den beganen
grond had bereikt, knapte het
touw en viel de ongelukkige
twintig meter naar beneden,
zoodat hij onmiddellijk dood
was.
A AU? lAfeF-ZLOBURCtEZ. Z^OLLEA)
UULC/IE AUE^AAU HARD ftOETEAJ lOM
TB. 2-O^EAJ PAT" PE HAATSC+YAPP^ BLIjFF
l/ÖORUir<£AAAJ <5P DE HOBBELDE r
v AJAAR PtE TCCRDHST
IK CjA Mooi BCf
EEAJ AA/DEkE
V/EREA) IC, /A)^
ISoed gevecht, ctee
keer... vol actie... de
Jjongens 2yn even
t>rr~\ e.rvinrv»nri 1
FRED BASSET
De avonturen van Jommeke
ZIGEUNERHAM
Snipper een ui en snijd
100 gr ontbijtspek en 6
rauwe aardappelen in
kleine dobbelsteentjes.
Snijd 2 rode en 2 groene
paprika's in smalle
reepjes en verwijder
pitjes. Snijd 4 gepelde
tomaten in vieren en 400
gr gekookte ham in gro
te dobbelstenen. Snip
per een teentje knoflook
ragfijn Halveer 200 gr
champignons. Fruit te
zamen ui, spek en aard
appel even aan in 5 eet
lepels hete olie. Voeg
dan paprika, tomaal,
knoflook en champig
nons toe en giet er 2
kopjes heet water bij.
Laat het mengsel een
kwartier stoven en voeg
dan champignons toe en
ham en 2 theelepels pa
prikapoeder en vrijwel
geen zout als het spek
erg hartig is. Verder
royaal versgemalen pe
per. Laat het gerecht
nog een kwartier sudde-
Het waren de
WAT?'
Dag lieveling
Zachte landing!
We hebben ons weer
laten foppenEn de
neushoorn za.t
natuurlijk in hun
gereedschapskist
Maar ik heb hun L
telefoonnummer! Schrijf
het op voor ik het
vergeet?3 2291 J
WINA BORN