Girlfriends: gewoon een aardige film OdwIkhis 'Stille handlanger' spannend Dit jaar naar Zwitserland. 80 tot220gulden voordeel per persoon. VRIJDAG 30 MAART 1979 BLARICUM (GPD) - Bert Haan stra begint op woensdag 2 mei met de opnamen van zijn nieuw ste speelfilm „Een pak slaag", gebaseerd op het romandebuut van Haanstra's vaste scenario schrijver Anton Koolhaas. De samenwerking tussen regisseur en schrijver bleek in het verleden - vooral met „Dokter Pulder zaait papavers" - al zeer succesvol en mede daardoor is Haanstra dol enthousiast over dit nieuwe pro ject. Een interview met de filmer wordt vrijwel alleen luisteren naar geestdriftige verhalen over en rond „Een pak slaag", wat een komische film gaat worden met dramatische inslag die - dat staat nu al vast - met Kerstmis in pre mière gaat. „Koolhaas en ik werken al jaren samen en als je zo'n affiniteit hebt met iemand als ik met Anton en het blijkt te werken, dan dacht ik dat je al heel ver was". „Ik wist dat dit boek te verfilmen was en vooral omdat het met Pulder al zo fantastisch werkte, ga je verder. Buiten dat vind ik Koolhaas een van de beste dialo gen-schrijvers voor film. Hij is nergens platvloers. Altijd van ni veau. Dat vind ik belangrijk. En, hij laat mij helemaal vrij als ik be zig ben". „Dit verhaal trekt mij enorm aan, nog meer dan Dokter Pulder. De ze film moet het zeker doen, daar ben ik van overtuigd!" Voordeel „Het is een enorm voordeel als een schrijver ook in staat is het scena rio te maken en wat dat betreft is Koolhaas natuurlijk de man bij uitstek" (Anton Koolhaas is oud- directeur van de Nederlandse Film- en Televisie Academie, daarvóór doceerde hij scenario schrijven). „Als je ziet dat de verhalen die hij schrijft volkomen a-commercieel Bert Haanstra zijn, en er komen, zoals bij Pul- - Terug naar he der. toch veel mensen naar de van Haanstra. film kijken, dan werkt het »De rolverdeling? Magnifiek, in toch!" één woord. Kees Brusse heeft - net als in Pulder - weer de hoofd rol. -Paul Steenbergen doet mee. Die heeft een rol die me erg aan het hart gebakken zit en het moet geweldig worden als hij dat speelt. Dan verder Eric Schnei der, Jeroen Krabbé. Eric van In- gen, Bernhard Droog, Ellen de Thouars, Jacques Commandeur, Cees Linnebank, Sacco van der Made, Annet Nieuwennuizen. Dat zijn de belangrijksten en daarnaast heb ik nog honderden figuranten". U werkt voor speelfilm het liefst in een studio? „Ik werk graag in de studio omdat je dan alles meer naar je hand kunt zetten. Maar het is vrijwel niet meer te betalen. Op locatie moet je altijd maar weer hopen datje iets vindt dat past. We star ten 2 mei met de opnamen, draai en acht weken en de film komt met Kerstmis in de bioscopen. Dat is allemaal al rond. En wat ik zeker probeer, is deze film in het buitenland uit te brengen". Tekenen „Het allerleukste vind ik, naast re gisseren natuurlijk, het uitwer ken van het script en het zoeken van de locaties. Ik teken alles op wat ik zie. Voor deze film hebben we zo'n 700 schetsjes gemaakt en we werken ook meteen aan de mise-en-scène. Dat doen we niet alleen in schetsjes, maar ook op plattegronden. Dat gebeurt alle maal heel exact. We bepalen pre cies welke lens te gebruiken. Waar de camera moet komen te staan. Ik weet van tevoren al pre cies wat ik in beeld krijg. De film bestaat voor mij al helemaal, zo precies hebben we het allemaal uitgewerkt". „Op deze manier werken is voorde liger en op de set hoeft niemand op me te wachten. Iedereen kan weten wat er staat te gebeu- Timing „Ik speel de scènes vaak eerst zelf voor. om de timing goed rond te krijgen. Dat opnemen kost per dag een vermogen en als dat mis gaat, weetje datje tienduizenden guldens vergooit. Dat kan na tuurlijk niet". „Er kan natuurlijk altijd iemand ziek worden of een ongelukje ge beuren, maar verder kan me niets deren. Ik weet precies hoe het moet gaan verlopen". Wat gaat u doen met het geluid, vaak een van de miserabelste on derdelen van de Nederlandse film? „Ik schijn een van de weinigen te zijn die niet met na-synchronisa tie werkt. Net als Pulder ga ik de ze film weer opnemen met direct geluid en in dolby. Dat geeft wel vaak enorme moeilijkheden, je moet uitstekende apparatuur hebben, uitstekende geluids mensen, maar ik kan me niet voorstellen dat een acteur het zelfde zegt op het moment waar op de camera loopt of in een stu dio, waar hij achteraf de geluids band moet inspreken". „Dat na-synchronisatiegeluid is verstaanbaar, maar dat is dan ook alles. Het mist diepte, gevoel. Dat wil ik juist hebben. Misschien kom ik er niet onderuit dat als ik op locatie film toch wat moet na synchroniseren. Maar ik probeer het zoveel mogelijk te beperken. Een scène die in een fabriek speelt, doe ik op zondag. Alleen maar om te trachten alles direct op te nemen". „In de film komen veel interieur scènes voor, dat is een van de re denen waarom ik dat allemaal m de studio ga opnemen. Dan kun je ook zoveel met het geluid doen". Schapèn En dan, met alweer zo'n uitbarsting van puur enthousiasme: „Ik had een locatie nodig, een groot, mo dern kantoorgebouw met veel glas en zo. Maar waar vind je zo'n gebouw waar je in mag werken en bovendien op een gegeven mo ment vijfentwintig schapen in kunt loslaten. Dat is een grap in het verhaal, maar waar vind je zo'n ruimte? Nou, ik heb het ge vonden!" „Een gebouw, twee jaar heeft daar de directie van een groot concern in gezeten en nu staat het al een tijdje leeg. Dat mag ik gebruiken en er ook de schapen is los la ten". „Mijn cameraman, Anton van Munster, die zit daar ook zo ach terheen. Die kijkt ook altijd uit voor me naar geschikte locaties en vaak is het dan raak ook". Hoe bent u als regisseur op de set? „Nou, men zegt - ieder moet maar zijn eigen conclusie trekken - maar als je Pulder bekijkt en ziet hoe daarin geacteerd werd... Dat doen de spelers natuurlijk, maar de regisseur helpt daarbij. Ik dacht dat het zo was - daar ben ik heilig van overtuigd - dat ik de acteurs kan brengen tot een weergave van een karakter waar we het beiden over eens zijn". „Natuurlijk zijn er wel eens me ningsverschillen, dan moet ik de knoop doorhakken". Tweemaal „Wat ik ook "wel eens doe, is een scène tweemaal opnemen. Eén keer naar het idee van de speler, de ander naar mijn inzicht. Later gaan we dan kijken wie er gelijk had. Maar, iedereen wil steeds graag met me werken en daaruit blijkt dat het goed kan gaan". Financiën „De film is begroot op 1,4 miljoen gulden en in tegenstelling tot Pulder loop ik nu geen risico, of maar een heel kleintje. Ik heb een bedrag van het Produktiefonds gekregen, dat is rond de vijftig procent van de kosten, de rest is mede-gefinancierd door het Tu- schinski-concern". „Met Pulder ben ik er toen gelukkig goed uitgekomen. Maar je moet toch wel heel wat mensen in de bioscoop zien te krijgen voor het wat oplevert. Bij Pulder moest ik garant staan voor zes ton. Ik wil wel eens zien welke regisseur dat aandurft". „Ik ben nu 63, ik kan niet meer zeg gen: nu ga ik mijn hele hebben en houwen verkopen omdat ik drie ton verloren heb". Debuut van Claudia Weill Wanneer over een film wordt ge roepen dat het over gewone men sen met gewone gevoelens dan wel problemen gaat, is een ge zonde dosis achterdocht zeker op zijn plaats. Hoe sympathiek klinkt dat niet: wij - gewone mensen - kijken toch immers het liefst naar andere gewone men sen. Je op die manier afzetten te gen pompeuze miljoenenpro- dukties vindt in dat geval al bij voorbaat een maar al te gretig ge hoor. En op zich is daar ook niet eens zoveel tegen in te brengen. Maar als er met die o, zo gewone Girlfriends; regie: Claudia Weill; hoofdrollen: Melanie Mayron en Anita Skinner; theater: Camera; alle leeftijden. mensen niet echt wezenlijks ge beurt, krijg je gewoon een verve lende, saaie film. Dat nu, is Girlfriends beslist niet. Dat komt niet alleen omdat de twee vriendinnen een bepaalde, interessante ontwikkeling door maken. Maar Girlfriends is juist door zijn (voor de laatste keer) gewoonheid in veel fragmenten zo herkenbaar dat het ook nog een heel leuke film is geworden. Bovendien is debuterend regis seur Claudia Weill (nicht van Brecht-componist Kurt Weill)erg gelukkig geweest in de keuze van haar acteurs en actrices. Melanie Mayron (zij vooral) en Anita Skinner zijn voortreffelijk als Su san en Anne, maar ook Eli Wal lach speelt één van zijn betere rollen als rabbi Gold. De dialogen tenslotte, waar Vicki Palon ver antwoordelijk voor is, schetsen perfect het wat modieuze we reldje in New York, waarin Susan Weinblatt zich beweegt. Susan is een weinig succesvolle fo tografe, die de kost moet verdie nen met het vereeuwigen van on der meer bruiloftspartijen. Ze deelt haar appartement met Anne Munroe, een al evenmin veel op zienbarende dichteres, die haar toevlucht neemt tot het huwelijk (Susan mag de foto's nemen) Langzaam groeien de twee uit el kaar. Anne bewondert Susan om haar onafhankelijkheid, terwijl Susan jaloers is op Anne's situa tie. Ziy heeft het die eerste tijd al leen trouwens helemaal niet ge makkelijk. Een al direct gestran de romance met de rabbi en een nauwelijks op gang komende carrière. Maar een expositie in een nieuwe galerie, een veel on vrede wegwerkende ruzie met Anne en de komst van Eric hel pen haar er gelukkig weer een beetje bovenop. Zo op het eerste gezicht inderdaad weinig opwindend, maar de zo*g, die is besteed aan de tekening van de diverse karakters, maakt Girlfriends tot een vreselijk aar dige film over vreselijk aardige BRITSE PRIJS VOOR JANE FOND A'S "JULIA" LONDEN Reuter- De Ameri kaanse filmster Jane Fonda is onlangs in Londen onderscheiden als beste actrice van 1978 voor haar rol in de film "Julia". De Engelse prijs kan vergeleken worden met de Amerikaanse "Os car" die in Hollywood wordt uit gereikt. "Julia" kreeg de hoogste waarde ring als film van het jaar, alsme de voor het beste filmdrama en de beste opnames. Richard Dreyfuss werd geëerd als beste acteur van het jaar voor zijn rol in de film "The goodbye girl". De onderscheidingen worden jaar lijks uitgereikt door de Britse academie voor film- en televisie- kunsten. Zij zijn overhandigd door ere-voorzitter van de aca demie, prinses Anne. Ondanks teveel sadistische trekjes: Vrouwenfilm? Ja (gemaakt dom vrouwen) en nee (niet direct over de emancipatie van de vrouw). Doet er ook niet toe. BART JUNGMAN Het is als bankbediende natuurlijk prettig van te voren te weten dat er een bankroof gaat plaatsvin den en door wie. En het zal wel- "Silcnt partner", hoofdrollen: El liot Gould, Christopher Plum- mer en Susannah York; Lido 1; 16 jr. licht in je opkomen daar zélf slaatje uit te slaan. Ma de bankrover zich dan als een sa dist ontpopt, die zich niet zo snel bij de feiten zal neerleggen, wordt het minder plezierig. Miles (Elliot Gould) is net zo'n bankbediende en hij haalt zich heel, wat moeilijkheden op de hals. Want zijn "stille handlan ger" probeert hem op een heel akelige manier zijn geld te ont futselen. En zelfs al wordt hij - voor een ander vergrijp - een tijdje achter slot en grendel gezet, hij weet de arme Miles te treite ren. Miles is echter steeds éven slimmer, dus de zaken lijken zich ten gunste van de bankbediende te keren. Maar dan komt de grote Een vrij spannend geheel dus die "silent partner", al moet er aan vankelijk over heel wat langdra dige inzinkingen worden heen- gehobbeld. Maar allengs wordt het beter en ga je zelfs heel ge boeid zitten kijken hoe het zich zal ontwikkelen. En als de ont knoping tenslotte is even simpel als verrassend. Toch zitten er bepaalde trekjes in de film, die niet hadden gehoe ven. De manier waarop de stille handlanger (Christopher Plum- mer) sommige mensen een lesje leert of om zeep helpt, is wel bij zonder sadistisch. Zonder die gruwelijkheden had het even goed een spannende thriller kunnen zijn. Op deze manier krijgt de toeschouwer nèt iets te veel van het "goede". Maar afge zien daarvan mag deze film best worden gezien. ANNEMIEK RUYGROK advertentie Baby's enger dan u denkt Met wat moeite kun je misschien over elk onderwerp wel een soort rampenfilm maken. Haaien, vliegtuigen, branden, aardbevin- Het Monster Slaat Weer Toe (It Li ves Again). Regie Larry Cohen, hoofdrollen door Frederic For rest en Kathleen Lloyd. Trianon Leiden. gen en .baby's. Ja hoor, ook klein grut kan op een onverwach te manier uit de hoek komen. Denk je maar eens in dat het geen lieve kindertjes zijn, maar aap achtige wezentjes met rare hoofdjes. Geen handjes, maar met haar bedekte klauwtje- en daar zijn uw ingrediënten voor een nieuwe filmische interpreta tie van het thema "Een kind is ons geboren". Om maar vast te waarschuwen: In Trianon hebben ze een vergeeld bordje in de etalage gezet met daarop de mededeling: "Zal U Schokken! Maar ook fas'cineren". Het draait allemaal om Jody en Eu gene, een gewoon Amerikaans stel dat echter om onverklaarbare reden zo'n monstrueus kind ter wereld brengt. En omdat dat om even onverklaarbare redenen al bij de autoriteiten bekend is. ligt de halve Amerikaanse politie macht op de loer om het prille dieren-, pardon mensenleven de nek om te draaien. Want het is niet de eerste keer dat een echt paar zo'n monstertje op de wereld zet, en een paar van die wilde brassen hebben al aardig dood en verderf gezaaid in de volwasse nenwereld. Er vallen ook nu diverse doden, waaronder de geleerde die zich dwars tegen de publieke opinie in ten doel heeft gesteld meer te we ten te komen over deze monster tjes en er dus een stuk of drie in kooien heeft opgesloten. Wie echt wil weten hoe het allemaal afloopt moet maar gaan kijken. Rest nog de opmerking dat het toch wel misselijk is dat de reclame voor deze film sterk doet denken aan de verfilming van "Rosemary's Baby" van Ira Le vin. een veel betere film dan dit flutprodukt. HENK VEGTER B V Trans (j weet wel, dat betrouwbare reisbureau van de Nederlandse Spoorwegen kwam met vele Zwitserse hotelhouders tot vaste prijsafspraken. Wat voor u betekent; op tal van Zwitserland- reizen een prijsreduktie van liefst 80 tot 220 gulden. Let wel. per persoon. Zo heeft u meer plezier voor uw vakantiegeld. Informeer maar. Bij alle stations uw reisbureau de ANWB de Rabo bank of bi|: Reisbureau der N V. Nederlandse Spoorwegen Katreinetoren, Centraal Station, Utrecht Tel. 030-31.94.45 - "Foul play" Enge lachfilm met onder meer Goldie Hawn. Luxor. "Een vrouw als Eva". Monique van de Ven als huisvrouw die troost vindt bij een vriendin. Lido 3, Leiden. "Interiors" Mooie pastelkleu ren in film met trieste afloop. Studio, Leiden. Live and let die", Bondfilm voor de liefhebber, Lido 1. Nieuw in Alphen "Superman" Veel trucage in dure film, Euro 1. "Orca the killer" Walvisfilm, Euro 2. "Beuk, broerder beuk" niet te verwarren metEuro 4. Sexfilms Pornoboerderij - Boer let op je kippen, Rex, Leiden. Kindermatinee "Winnetou keert terug" Came ra, Leiden. "Tom and Jerry" - Lido 3, Lei den. "Bambi" - Studio, Leiden. "Superman" -Trianon, Leiden. "Pietje Bell" - Euro 4, Alphen. Nachtfilms "Last tango in Paris" - Met Ma ria Schneider in bad, Camera, Leiden. "Supervixens" Rex, Leiden. "The eiger sanction" - Euro 1, Alphen. "Topaz" - Euro 3, Alphen. "Erotisch vuur" - Euro 4, Al phen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "De zwarte piraat", dag. 2.30,7 en 9.15 uur, zo. 1,7 en 9.15 uur. 12 jaar. APOLLO 2: "Heaven can wait", dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vr., ma. en di. ook 2 uur. AL. BIJOU: "Exit 7", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO: "I never promised you a rose garden", dag. 2.15, 7 CAMERA; "Dog soldiers dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. CINEAC: "Slap shot", dag. 1.30, 4,7 en 9.30 uur, za., zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO: "They called hom bulldozer", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. AL. DU MIDI: "The deep", dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30 uur, zo. 3.30, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. EURO: "De twaalf veroordeel den", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe, 3.45 en 7.45 uur. 12 jaar. METROPOt,E 1: "Invasion of the body snatchers", dag. 2.6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 2: "Foul play", dag. 2. 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: "Een vrouw als Eva", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 4: "Moord op de Nijl", dag. 2 en 8.15 uur. AL. METROPOLE 5: "Interiors dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 1: "Nosferatu dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 12 jaar. ODEON 2: "Kentucky fried movie", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 3: "De zilverzwendel", dag. 2, 6.45 EN 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. AL. ODEON 4: "Outrageous", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. PASSAGE: "Foul play", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. AL. STUDIO 2000: "Duistere trek ken der bourgeoisie", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. DE UITKIJK: "Repulsion", dag. 7.en 9.1d uur, do., vr., ma. en di. ook 2 uur 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11