Elke avond op toneel
is een ontdekkingsreis
Nina Hagen:
theatraal
rockfenomeen
vandaag.
toegelicht
Jubilerende PietRömer:
Xandra naar Israël
mÊBm
DINSDAG 21 MAAKT IW'/Ü
AMSTERDAM (GPD) - Nina Ha
gen is een theatraal rockfeno
meen. Het werk van haar en haar
Nina Hagen Band, dat we tot nu
toe alleen via de plaat kenden,
komt het best tot zijn recht op het
toneel. Gisteravond stond de Ni-
na Hagen Band in het Amster
damse Carré voor een rockcon-
cert dat dit keer met recht een
show genoemd mag worden.
In een bont decor, waarin televisie
toestellen overheersten, begon
de band. „Welkom bij ons televi
sieprogramma", zei de beschil
derde zangeres, die in het zwart
gekleed was en fopspenen aan
haar oren droeg. TV-Glotzer (een
Duitse vertaling van White
Punks on Dope van de Tubes)
barstte los. Terwijl Nina veelvul
dig kledingstukken verwisselde
(ze droeg onder andere een hesje
gemaakt van een plastic draag
tasje) volgden de bekendste
nummers van de groep elkaar
snel op. „Unbeschreiblich
weiblich", „Rangehn", een lied
van Wolf Biermann (die enige tijd
samengewoond heeft met Nina
en haar moeder), een prachtig
raggae-stuk, dat een vreemde
wending nam toen Nina begon te
jodelen, „Super Boy", „Am
Bahnhof Zoo" en „Pank" vorm-
„Wir leben immer noch" was Nina's
uitvoering van het lied Lucky
Numbers van de zangeres Lene
Lovich, terwijl de groep als toe
gift twee klassiekers had uitge
kozen: My Way, bekend van
Frank Sinatra, maar ook van
wijlen Sid Vicious van de Sex Pi
stols (een kopie van de laatstge
noemde versie kreeg terecht de
voorkeur) en My Generation van
The Who.
De stad Berlijn is veelvuldig on
derwerp in de nummers van de
Nina Hagen-band. Nina bezingt
de verhouding tussen Oost en
West, de vrijheid en de emancipa
tie. De muziek die daarvoor ge
bruikt wordt, is zeker niet van
ondergeschikt belang. In Bern-
hard Potschka (gitaar), Manfred
Praeker (basgitaar), Herwig Mit-
teregger (drums), Reinhold Heil
(toetsen) heeft Nina vakkundige
begeleiders. Zij wisselen met
groot gemak de stevige rockmu
ziek af met een cha-cha-cha of een
raggae-nummer. De vier vorm
den eerder de groep Lokomotiv
Kreuzberg, maar gingen met Ni-
na Hagen samenwerken toen de
zangeres de overstap van Oost-
naar West-Berlijn maakte.
Filmacteur
Ben Lyon
overleden
Nina Hagen tijdens haar optred
De Nina Hagen Band zorgt voor
nieuwe impulsen voor de rock
muziek. Een combinatie van fac
toren zorgt daarvoor de geënga
geerde Duitse teksten, Nina's
propvol Carre.
operastem, en de tijd. Het kon
haast niet uitblijven dat na jaren
van Engelse en Amerikaanse
overheersing ook Duitse en dan
met name Berlijnse rocktalenten
zouden doorbreken.
LOS ANGELES (UPI/Reuter) - De
Amerikaanse filmacteur Ben
Lyon is op 77-jarige leeftijd aan
boord van de Queen Elizabeth II
op weg van Honoloeloe naar
Long Beach in Californie overle
den.
Lyon speelde onder meer in de
films "Hells Angels" en "I cover
the waterfront", "Call to arms" en
"The women in his life".
Ben Lyon was onder meer de ont
dekker van Marilyn Monroe.
Presley liet
miljoenen na
MEMPHIS (AFP) - De belasting
dienst van Tennessee heeft de
nalatenschap van de in augustus
1977 op 42-jarige leeftijd overle
den Elvis Presley vastgesteld op
8 miljoen dollar.
De enige erfgenamen van de "ko
ning van de rock 'n roll" zijn zijn
dochter, de nu tienjarige Lisa Ma
rie, zijn vader Vernon Presley en
zijn grootmoeder, Minnie Mae.
Ex-echtgenote Priscilla Beaulieu
staat niet in het> testament, maar
zij kreeg bij de echtscheiding
zesduizend dollar.
Oorspronkelijk liet Presley 17 mil
joen dollar na, waarvan 15 strikt
eigen bezit, maar de belastingen
hebben dat fortuin met ruim de
helft 'afgeroomd'.
Lisa Marie komt pas op haar 24-ste
in het bezit van haar aandeel. Tot
dat tijdstip krijgt zij van de exe
cuteurs testamentair van de erfe
nis, haar grootvader en over
grootmoeder, 4.000 dollar per
maand.
Herman Brood
speelt toch
in Rotterdam
ROTTERDAM (GPD) - De Ne-
derlandse popzanger Herman
Brood krijgt toch toestem
ming om in Rotterdam op te
treden. Niet De Doelen, waar
Brood zondagavond zou
spelen, maar de Ton Men-
kenhal zet de poorten in mei
wijd open voor de bekende
Huub van Dael, adjunct-direc
teur van De Doelen, besloot
enkele dagen vóór het voor
genomen concert van Brood
dat het spektakel niet door
zou gaan uit vrees voor een
agressief gedrag van het
publiek.
De directie van de Ton Men-
kenhal heeft zich inmiddels
wel bereid verklaard om
Brood met zijn gevolg op 4
mei te ontvangen. Het is na
melijk de bedoeling dat de
ijshal in de zomermaanden,
als het in stand houden van
een kunstijsvloer te veel geld
zou vragen, gebruikt wordt
als evenementenhal, waarvan
Brood op 4 mei en Gruppo
Sportivo op 1 juni als eersten
zullen profiteren.
AMSTERDAM (GPD) - ,,Met broodangst kun je geen kunst
maken", zegt Piet Römer. „Als acteur kies je voor de vrije
produkties of je speelt het op safe en kiest de zekerheid
van een vaste aanstelling. Of je dan artistiek aan je trek
ken komt, is de vraag.
Op
erarecensie
In de gisteren in deze krant ge
publiceerde recensie van Benja
min Brittens opera 'Albert Her
ring' is een storende fout geslo
pen. De Ned. Operastichting
heeft haar publiek voor de twee
de maal binnen drie maanden
geen bewerking van een verhaal
van Guy de Maupassant maar,
zoals men begrepen zal hebben,
van Somerset Maugham voorge
schoteld.
I de onder- en midden
bouw meestal niet. Er zijn er ook.
die jaloers zijn op mensen uit de
vrije sector, maar van wie ik denk
dat ze er zelf heel goed zouden
functioneren. Als je zo bang bent
voor je pensioenkun je verdom
me niet meer met plezier wer
ken".
Piet Römer gruwt van de beper
kingen die mensen zichzelf of
anderen opleggen. In de 19 jaar
die hij (vast) bij Centrum door
bracht. vroeg hij nooit toestem
ming om aangeboden televisie-
rollen te accepteren. „Ik kan zelf
wel bepalen of ik er tijd voor heb
naast het gewone werk. Het is
mijn persoonlijkheidsstructuur.
Als ik word tegengehouden,
word ik krankzinnig. Dan ga ik
door de ruiten heen".
Xandra (vroeger gewoon Sandra Reemer) is gisteren van Schiphol naar
Israël vertrokken om in Jeruzalem ons land te vertegenwoordigen tijdens
het zaterdagavond a s. te houden Eurovisie-Songfestival. Op de foto be
geeft de zangeres zich met haar gezelschap naar hel vliegtuig.
Begin deze maand is in de Kleine
Komedie in Amsterdam de 50e
voorstelling gegeven van het blij
spel „Meneer Masure" met Kitty
Janssen, André van den Heuvel
en Piet Römer. Voor Römer be
tekent de succesvolle produktie
bovendien zijn 25e theatersei
zoen. Hij begon in 1954 bij To
neelgroep Puck, na drie maanden
Toneelschool en wat incidentele
rolletjes.
Hij werkte lang bij Toneelgroep
Centrum, kreeg ongenoegen en
verdween naar Globe in Rotter
dam. In 1976 verbaasde hij vriend
en vijand door plotseling een café
te openen, dicht bij het Binnen
gasthuis in Amsterdam. Hij bleef
er televisiewerk naast doen, on
der meer „Het spant er om", en
toen zijn goed gesitueerde café
„Gasthuis" eenmaal op poten
was gezet, verkocht hij het.
„Ik had er genoeg van en in die pe
riode kwam André van den Heu
vel langs, om me voor zijn vrije
produkties te vragen. Zo gaat het.
ik ben nergens erg aan gebakken.
Het is prima om met Kitty en An
dre te werken. Het zijn goede
vakmensen en er is geen compe
titiesfeer. Dat komt de voorstel
lingen ten goede".
Humor
Piet Römer speelde in een stuk of
twaalf Nederlandse films mee.
Hij noemt het spannend werk.
„Een wedstrijd met jezelf, dooi
de aparte manier van werken. Je
begint soms met de opnamen van
het eind van de film en dat vraagt
een voortdurende concentratie
van jezelf. Wat is eerder gebeurd,
hoe sluit ik daar op aan".
„Het is heel fragmentarisch. Het
kan ook vervelend zijn, omdat je
dagen zit te wachten Je wordt
ontzettend in de watten gelegd
tijdens de opnamen. Halen en
brengen met de auto. goede ver
zorging en ga maar door. Het is
zo'n duur medium, dat het goed
koper is om ervoor te zorgen dat
er niets fout gaat. Na de opnamen
kun je ook acuut doodvallen voor
de producenten".
Hij schampert op iemand als Ver
hoeven: „Ik versta hem niet. Kan
ook niet goed tegen dat studenti
koze gevoel voor humor. Ha, ha,
leuk hoor, een glas pils in ie
mands overhemd gieten. Het is
allemaal zo bedacht, en humor
moet spontaan zijn. Humor moet
je raken van zenuw tot zenuw,
puur emotioneel".
Piet Romer: Als ik word tegengehoudenga ik door de
blijspelen ontstaat een poppen
kast-effect. Het publiek weet, wat
ik nog niet weet. Dat schept een
soort band tussen publiek en
spelers, waarin iets ontstaat.
Aandacht bijvoorbeeld en een
wisselwerking. Je kunt lachen en
janken, er is iets gegroeid, en dan
wordt het kunst. Elke avond is
het anders, omdat het publiek
verschillend reageert. Maar ik
ben ook elke avond anders, want
toneelspelen is een rare levende
kunst"
„Meneer Masure" is een typisch
Frans blijspel, kundig geschre
ven door Claude Magnicr, die zelf
blijspelacteur is. Piet Römer
zegt: „Je moet het kunnen. Mijn
zoon, Han, die bij toneelgroep
Baal werkt, zou het niet willen
doen, het ligt hem niet. Ik ben uit
een andere tijd, waarin je alles
moest kunnen spelen".
„Ik heb, denk ik, de meeste Pinters
gespeeld in Nederland. En alle
klassieken die je maar wilt. van
Aristophanes en Shakespeare tot
Heijermans. Zowel de komische
knechtenrol als de jonge karak
terrol, het maakt niet uit
wat".
Römer stilt de pijn in zijn rug met
een nieuw glas witte wijn en legt
uit hoe hij bij de ochtendgymnas
tiek in een nauwe badkamer een
verkeerde beweging heeft ge
maakt. De twee onderste rug
wervels zijn verschoven en hij
kon zich dagenlang nauwelijks
bewegen. Vandaag zijn die wer
vels door een „kraker" weer
enigszins op hun plaats gebracht
en de voorstellingen zijn hervat.
„Het was een ellende. In dit stuk
speel ik een typische snelle jon
gen, nou dat was niet waar te ma
ken".
Hinderlijk
Romer is een kijker. Zijn ogen
schieten van het ene bewegende
object naar het andere. Hij heeft
alle vrouwen die binnenkwamen
tijdens het gesprek waargeno
men en beoordeeld en lachend
zegt hij: „Ik ben een ontuchtig
mens, dat houdt me jong". Hij is
geen ruziemaker, niet met
vreemden tenminste. „Maar ze
moeten niet aan mijn lijf komen.
Ik vind het ontzettend hinderlijk
om van die vriendschappelijke
porren te krijgen".
Was het café toch niet zo ideaal? Hij
zegt plotseling ernstig: „Ik ben
teruggekomen bij het toneel,
omdat het vrijwel de enige ma
nier is om te bestaan op een wijze
die voor mij het beste is. Elke
avond op toneel is weer een ont
dekkingsreis. Ik heb mijn eigen
angsten en onzekerheden, maar
geen depressies. Ik ber. erg opti
mistisch, echt waar. Ik hoop al
leen. dat mensen mij met rust la
ten".
NEDERLAND 1
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Joegoslaven (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De club uit de achtertuin, tv-serie (EO)
19.10 - EO-Kinderkrant (EO)
19.35 - Nationale parken in Europa: Frankrijk (EO)
20.20 - De wind blaast waarheen hij wil, serie gesprekken (EO)
20.30 - Tijdsein vóór het leven, verslag (EO)
21.24 - Tenslotte (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Fabeltjeskrant voor de groten (NOS)
22.20 - 58 miljoen Nederlanders en hun kunstenaars (NOS)
23.10 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.25 - Internationaal handelen, les 2 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Popeye, tekenfilm (VARA)
19.05 - Pinokkio, tv-serie (VARA)
19.27 - Koning Klant (VARA)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Nacht van het hart, reportage (VARA)
22.10 - VARA Visie (VARA)
23.00 - Nacht van het hart, vervolg (VARA)
23.50 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND 1
15.00 - Wij Europeanen, les 4 (TELEAC)
15.30 - Berebios. gevarieerd kinderprogramma (AVRO)
17.15 - AVRO-Academie: Blokfluit spelenderwijs (10) AVRO)
DUITSE TV
DINSDAG 27 MAART
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Heidi, tv-
serie. 18.30 Amus.progr. 18.45 Film
portret. 19.15 Aktual. 19.45 Inform,
progr.) 20.00 Journ. 20.15 Spelprogr.
21.00 Report. 21.30 Report. 22.15 De-
tektiv Rockford: Anruf genuegt. tv-
serie. 23.00 Aktual. 23.30 Liederen en
gedichten.
DUITSLAND II
18.20 Tekenfilm. 18.45 Tekenfilm.
19.00 Journ. 19.30 Verhaal. 21.00 Ak
tual. 21.20 Inform, progr. 22.00 Re
port. 22.30 Tod im Morgengrauen
(Muerte el Amamecer), speelfilm.
0.15 Joum.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-eursus
Wiskunde-Algebra. 19.00 Filmdo-
cum. 19.45 Journal 3.20.00 Journaal.
20.15 Schauplatz. 21.00 Aktueel ma-
gaz. 21.15 Showprogr. 23.00 Inform.
progr. 22.30 Inform, progr.
BELGISCHE TV
DINSDAG 27 MAART
BELGIË VLAAMS
NET 1
lo.uu iunderfilmserie. 18.05 Kleu
terserie. 18.30 Open School. 19.00
Lachtertjes, korte komische film.
19.05 Gastprogr. 19.35 Meded.
NET 2
18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Kleu
terserie. 18.30 Open School. 19.00
Lachtertjes, korte komische film.
19.05 Gastprogr. 19.35 Meded. en
Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Dieren-
serie. 20.35 Op een goeie wei, tv-se
rie. 21.05-23.05 De jeugd, de roeping
en de eerste ervaringen van Giaco-
mo Casanova, de Venetiaan, Ita
liaanse speelfilm.
De EO zendt vanavond in de rubriek Tijdseineen uitvoerige
reportage uit van het onlangs in Den Haag gehouden congres 'Vóór
het leven'. Tijdens deze bijeenkomst kwamen vragen aan de orde
als: wat is abortus eigenlijk, waar komt de opvatting vandaan dat
je ongeboren leven mag doden, hoe spreekt de bijbel over abortus en
hoe ligt een en ander juridisch vast. (Nederland 1, 20.30 uur)
De VARA brengt vanavond beelden op het scherm van de Nacht
van het Hart. waaraan in het afgelopen weekeinde in Rotterdam
tal van artiesten hebben meegewerkt. Men ziet en hoort: Familee,
Bonny Tyler. Louis eh Conny Neefs. Chuck Ford .Rob de Nijs.Corrie
van Gorp. Costa Cordalis, B.ZJVBen Cramer. De Kermisklanten.
De Harkopaleru's. Vader Abraham. Jürgen Marcus. Sandy, The
Houseband.GabyBaccara, Ron Windsant.Xandraenhaar groep.
Oscar Harris. Nico Haak. Trio Nutshell. De Havenzangers, Hans
Vermeulen en Anita Meyer, de groep Champagne en nog vele ande
ren Presentatie: Ati Dijckmeester en Henk van Montfoort. (Neder
land 2, 2027 uur)
In de televisie-actualiteitenrubriek VARA-Visie zal vanavond
een reportage worden uitgezonden over het opslaan van radio-ac
tief afval in de vlak bij onze grens gelegen Westduitse plaats Gorle-
ben.In verband daarmee wordt ook aandacht besteed aan de plan
nen om voor die opslag bij ons de leegstaande zoutkoepels in het
noorden van het land te gebruiken.
De VARA heeft voorts een reportage over een geheimzinnige ziekte
Agent Orange' onder Vietnam-veteranen in Amerika. Die ziekte,
die al enkele slachtoffers heeft geeist. zou het gevolg zijn van de
oorlogvoering(Nederland 2. 22.10 uur)
AVRO: 18.00 Per Saldo. P.P.: 18.19
Uitz. van de PPR. AVRO: 18.30 Nws.
18.40 Toppers van toen. NOS: 19.15
(S) Accoord. AVRO: 20.00 (S) Po
lenblut, operette. 21.00 (S) Echte bo
ter op je hoofd, cabaretprogr. 21.20
(S) Chantekraam. 21.40 (S) AVRO's
Swing Time. 22.30 Nws. 22.40 Ra-
diojoum. 22.50 Eurojourn. 23.00 (S)
Easy listening. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 18.00 Nws. 18.11 Echo. 18.30
(S) Op vleugels. 18.50 Verkenning.
moderne
nomuz. 21.30 Spektakel. 22.30"(S)
Muziek op het spel (25). NOS: 23.00
(S) Met het oog op morgen. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S)Avondspits. VARA: 19.02 (S) Top
tien toen. 19.30 (S) Popdonder plus.
21.30 (S) ....and all that jazz. 22.30 (S)
Elpee tuin. 0.30 (S) Nacht-drie-draai.
2.30 (S) Groot licht. 5.02-7.00 (S)
Truck.
WOENSDAG 28 MAART
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. (7.30 Nws. 7.41 Aktua 1). 8.30
Nws. 8.36 Gymn. v.d. vrouw. 8.45 (S)
Kom er maar eens by. 10.00 (S) Big
Band a Gogo. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Toerja - Toernee. 11.45 (S) Cafe-
Chantant. 12.26 Meded. voor land
en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Aktua 2.
13.00 (S) Raad een liedof niet.
13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S)
Thanks for the memory. 15.00 (S)
Gerard de Vries draait op verzoek.
(15.30 Nws). 16.30 (S) Kernpunt.
OVERHEIDSVOORL.: 17.20 Ge
sprekken met vrouwen. 17.30 Nws.
TROS: 17.32 Aktua.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.)
9.00 Even muziek. NOS: 9.20 Boe
renbont. 9.35 Waterst. VARA 9.40
Schoolradio. 10.00 Radioweekblad
(11.00 Nws). 11.30 Zing zomaar sim
pel een melodie. 12.00 Kaatsheuvel -
Centraal, gesprekken. 13.00 Nws.
13.11 Dingen van de dag. 13.30
Amus.muz. 17.35 R.V.U.: Eenheid
en verdeeldheid, gesprekken. 17.55
Meded., SOS- en politieber.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
Sociaal inform, progr. 9.03 (S) Pep
op drie. 11.03 (S) Drie draait op x
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.10 (S) Preludium. 9.00 Nws.
9.02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S)
Orkestpalet. 11.30 (S) Platennieuws.
12.00 (S) Pianowerken uit de
Romantiek. 12.30 (S) Tafelmuziek.
(12.30 Promenade Orkest klass.
muz. 13.30 Beroemde soloconcer
ten). 14.00 Nws. 14.02 (S) Camerata
Amsterdam, klass. muz. 14.30 (S)
Orgelmuziek. 15.00 (S) Het grote
werk in kleine bezetting. 16.00-17.00
(S) Populaire klassieken, klass.