Stuk gezongen glazen en
Egyptische staalhelmen
Mike Burstyn trekt zich
van de kritiek niets aan
SÜ3HT lich,reklame
dVÏ weekeinde
toegeficht
ZATERDAG 17 MAART 197»
PAGINA 5
„The Entertainers", de show
met Rita Moreno en Bruce
Forsyth (de Engelse alles-
kunner die Mies Bouwmans
„Een van de acht" nu al jaren
lang in een verkorte versie op
het BBC-scherm brengt) was
nu zo'n typisch voorbeeld van
verantwoord, smaakvol, ge
kund en nietszeggend ver
maak. Ik zie ik zie wat jij óók
ziet, niets minder maar vooral
ook niets meer. In Amerika
zijn ze er gek op, en ik herin
ner me nog goed de tijd dat we
ons overdag al verheugden op
de Perry Como Show die 's
avonds zou worden vertoond,
want zo zag je ze niet in Ne
derland.
Perry was altijd goedgemutst
en de gasten die hij ontving
bleek hij allemaal zo goed te
kennen dat hij herinneringen
met hen kon ophalen. Daarbij
plaagden ze elkaar een beetje,
maar natuurlijk wel op een
manier die er geen twijfel
over liet bestaan dat zij elkaar
straks niet de ogen uit hun
hoofd zouden krabben. En
nadat hij een paar keer alleen
een song had gezongen, droeg
hij dan een tweede barkruk
aan, waarop zijn gast plaats
nam. om samen met hem een
potpourri, soms ook een
medley te zingen van beken-
de
i de
wel als van de ander. Zij de
den dat met een gezicht dat
straalde van vergenoegen, je
had ze waarlijk geen groter
plezier kunnen doen dan
goed te vinden dat zij die
liedjes nog eens uit de oude
doos haalden, en wij thuis
raakten er steeds meer van
doordrongen dat de Ameri
kaanse showbusiness eén
grote vriendenclub is, die el
kaar het licht in de ogen be
paald wel gunnen, Ray Char
les voorop.
Verbazingwekkend was hoog
stens. dat de beide vedetten
(soms waren het er trouwens
wel drie of vier) voor die on
verplichte prietpraat die zij
tussen de songs door uitwis
selden, nog zeven tekst
schrijvers nodig gehad ble
ken te hebben, terwijl Koot en
Bie hun teksten, die zoveel
meer om het lijf hebben e.n
zoveel meer esprit bevatten
en ook duizendmaal origine
ler zijn dan die zogeheten
„cross-talks", altijd zelf kon
den maken.
Zo'n show als van Bruce" For
syth en Rita Moreno is een
vorm van achtergrondtelevi
sie, je mist niks als je er naar
kijkt, en als je er niet naar
kijkt mis je ook niets. Het gro
te voordeel ervan is echter,
dat zo'n show ook nergens
hinderlijk is, je geen enkel
moment tegen de borst stuit
door platvloersheid, vals zin
gen. flauwe grollen, angst
aanjagende teksten en dat
soort ongemakken van me-
ninge Nederlandse televisie
show.
De ingelaste grapjes zijn dan
vaak een variatie op de be
staande grappen, zoals toen
Bruce Forsyth als melkboer
de zingende Rita Moreno pas
seerde, waardoor, dankzij de
volheid van haar stem. eerst
het glas van zijn melkflesjes
barstte, en daarna dat van zijn
brilleglazen. Toevallig had
den we kort tevoren, ook bij
de VARA, in Koning Klant
gehoord datje wijnglazen met
ieder merk tape kunt laten
barsten. De bewijsvoering
was ontleend aan dat aardige
KRO-programma „Daar
vraagje me wat" en was door
de aardige KRO. zoals Letty
Kosterman het uitdrukte, ten
gerieve van de VARA afge
staan^
Nu moet ik heel eerlijk zeggen
dat de drijfveer van Koning
Klant om dit onderwerp aan
te vatten mij minder leek te
liggen in de behoefte een der
grote vraagstukken van deze
tijd voorgoed op te lossen
(tenslotte had KRO's „Daar
vraag je me wal" dat al ge
daan). dan in de begeerte
AVRO's Willem Duvs van de
sigarettenreclame een been
tje te lichten. Het was immers
Willem Duvs' stem. die met
hetzelfde aplomb als waar
mee hij in Muziekmozaiek
steeds de allerbeste zanger
van de wereld laat volgen
door het allerbeste combootje
van de wereld, in een STER-
spot verkondigd had dat de
zuiverheid van een bepaald
merk tape voor de band
recorder zijn weerga c.q.
weergave niet heeft. Hij wist
waratje niet of hij Ella Fitzge
rald zelf hoorde, of haar stem
via die band! Het feit dat het
geluid uit een bandrecorder
kwam en niet uit een Ella
Fitzgerald had hem hier uit de
problemen kunnen redden,
maar zo werkt de reclame nu
eenmaal niet.
Us om zijn woorden nog extra
kracht bij te zetten zagen we
in de STER-spot ten slotte
ook nog een wijnglas stuk
springen. blijkbaar een waar
schuwing voor alle kopers
van de desbetreffende band
om bij het luisteren het glas
steeds gevuld te houden.
Maar wat ging Koning Klant
doen? Via het KRO-pro
gramma „Daar vraag je me
wat" aantonen, dat bij '450
Hrsnltsl' ieder leeg wijnglas
de neiging heeft te gaan mee
trillen en stuk te springen,
zodat het onzin is dat alleen
dat ene merk tot een dergelij
ke prestatie in staat zou
zijn.
In dit geval een overbodige
waarschuwing, want in de
STER-spot wordt niet gezegd
dat wijnglazen 'alleen sprin
gen bij dat merk, je zag het
glas alleen maar springen, en
dat dat kan. werd door Ko
ning Klant zelf aangetoond.
Een storm in een glas water
dus. Al blijft het natuurlijk
gÜnant dat de Vaderlandse
Muziekkenner voor veel geld
een bepaald merk aanprijst
terwijl hij zijn loftuitingen in
Muziekmozaiek toch altijd
nog een beetje spreidt over
Rogier van Otterloo, Martine
Bijl en Anita Kerr. Mies
Bouwman heb ik zoiets nooit
zien of horen doen.
Donderdagavond was AVRO's
Televizier Magazine geheel
gewijd aan een reportage van
Fons van Westerloo (onder
andere met medewerking van
Ankie Spitzer, de weduwe
van de Israëlisch-Nederland-
se olympische deelnemer die
in München door de
Palestijnse actie de dood
vond) over de zesdaagse veld-
toch van Jimmy Carter voor
de vrede in het Midden-Oos
ten. Alleen al bij de gedachte
aan alle organisatorische ac
tiviteiten die daarbij door Van
Westerloo c.s. ontwikkeld
moesten worden, kreeg ik een
gevoel van stress. Die men
geling van doelloos wachten,
gevolgd door een half uurtje
koortsachtige activiteit
waarin alles maar dan ook al-
les gedaan moet worden, en
daarna maar weer zorgen dat
jein de volgende stad belandt
waar Carter naar toe reist.
Zelfs zoiets eenvoudigs als
even een gesprekje op straat
met een minister of woord
voerder is uiteraard geen si
necure. want geloof maar niet
dat Televizier Magazine de
enige tv-equipe in Egypte en
Israël was.
Hoogst curieus, althans voor
diegenen die de Tweede We
reldoorlog van nabij hebben
meegemaakt, was Carters
ontvangst op het vliegveld in
Cairo, waarde militairen, met
sterk Duits getinte Stahlhel-
men oJd, de beruchte ganzen
pas demonstreerden. Nu
moet je die Egyptenaren na
tuurlijk the benefit of the
doubt, of desnoods zelfs het
voordeel van de twijfel geven,
dat zij zulke helmen en die
parmantige pas al in hun bezit
hadden tijdens de regering
van Ramses II, maar als je be
denkt dat ook Menachim Be
gin bij zijn vorige, en bij zijn
komende bezoek aan Cairo
met dezelfde herinneringen
aan Hitler-Duitsland gecon
fronteerd is en zal worden,
waarna hij als ouwe jongens
krentebrood desondanks
Anwar Sadat broederlijk zal
omhelzen, dan krijgt het pro
test, en het verzet, van joodse
zijde tegen de film „De plaats
van de vreemdeling" van Ru-
dolf van den Berg bepaald
iets gÜnants.
In het bijzonder de suggestie
dat de film voor joden even
schokkend zou kunnen wer
ken als de serie „Holocaust"
(de VPRO kreeg immers het
officiële verzoek om „De
plaats van de vreemdeling"
niet vlak voor „Holocaust" uit
te zenden vanwege de te ver
wachten emoties) moet, ach
teraf gezien, als bijzonder
grievend voor Rudolf van den
Berg worden beschouwd, die
niet alleen een goede, boeien
de film maakte, maar ook een
tje waar de integriteit van af
straalde. Dat hij zich daarbij
niet als een ezel voor een be
paald karretje had laten
spannen, kon die indruk van
integriteit alleen maar verho
gen.
SLIEDRECHT (GPD) - Mike Bur
styn loopt in smoking over het
middenplankier van theater De
Bonkelaar in Sliedrecht zegt:
„Vijfenzestig jaar geleden liep
mijn vader van huis weg en sloot
zich aan bij een reizend toneel
gezelschap. Mijn grootvader gaf
de directeur honderd roebel om
de jongen naar huis te sturen,
maar de directeur gebruikte het
geld om met zijn groep naar de
volgende Russische stad te rei
zen en mijn vader heeft zijn fa
milie nooit meer gezien".
Met deze anekdote introduceert
Mike zijn ouders. Lilian Lux en
Paul (Pesach) Burstyn respectie
velijk 60 en 82 jaar oud. „Ze zijn
speciaal voor mijn laatste show
van New York naar Nederland
gevlogen", zegt Mike Burstyn.
Het broze artiestenpaar zingt
„evergreens"-, walst voorzichtig
over het toneel en Iaat zich ver
volgens door Mike toezingen met
het hoe kan het anders „My Jiddi
sche mama". Vertedering alom.
Van orkestleider Ruud Bos tot
regisseur Klaas Postema, die niet
weg is te branden bij de monitor
en alle VARA-technici erom
heen. „Ik heb mijn nek uitgesto
ken om Mike Burstyn hierheen te
halen", zegt Han van Essen,
hoofd van televisieamusement
van de VARA, gewichtig. „Het
was een enorm risico, maar het is
gewor-
fantastisch
De zesde en laatste Mike Burstyn-
show van dit seizoen wordt van
avond door de VAR A-televisie
uitgezonden. De shows, die met
publiek werden opgenomen in
het Sliedrechtse theater De Bon
kelaar, werden steeds beter.
Vooral omdat Mike Burstyn zich
met stijgend gemak in het Ne
derlands leerde uitdrukken. De
derde show kreeg een waarde
ringscijfer van 75, hetgeen hoog
mag worden genoemd. Kritiek
kwam voornamelijk uit de hoek
van Nederlandse artiesten, met
name Jasperina de Jong, die irt de
VARA-gids van leer trok tegen de
ouderwetse moppen en grappen
in de show.
Mike Burstyn windt er zich niet
over op. Even ontspannen als hij
tijdens de repetitie op het toneel
de zaken volgt, zit hij nu in spij
kerbroek en grijze trui te eten:
vlees en sla met citroen. Hij zegt:
„Dat is toch gezond, als hun ar
tiesten hun stem verheffen.
Competitie is ook gezond. Ik be
grijp het best, maar het is een
vrije markt dus waarom zou een
'Israëlische artiest' zoals jullie
Jasperina het noemt, geen eigen
show kunnen hebben".
Mike, die als kind samen met zijn
tweelingzusje op het toneel stond
in de jiddische toneelstukken en
operettes van de familie Burstyn
is in New York geboren en ves
tigde zich in 1962 in Israël. Zijn
ouders en zusje keerden vol
heimwee terug naar de familie en
kennissenkring in Amerika. Zij
vinden hun publiek behalve in
New York voornamelijk in Zuid-
amerikaanse landen, waar veel
joodse Europeanen zich hebben
gevestigd. In Israël houdt Mike
Burstyn zich opzettelijk ver van
het jiddische theatergebeuren.
Hij zegt: „er komen nog alleen
oude mensen naar kijken. Het is
bovendien een ouderwetse stijl,
zoiets als jullie volkstoneel, als
Rooie Sien. En dat ligt mij niet. Er
wonen in Israël mensen uit min
stens zestig landen en ik vind het
belangrijk om daartussen mijn
eigen individuele stijl te heb
ben".
In Israël heeft Mike een eigen tele
visieshow gehad, waarin hij jon
ge talenten presenteerde en hij
had ook een muzikale show. Hij
speelde in een aantal films die in
Nederland in roulatie kwamen,
zoals „Lemon in Tel Aviv" en
„Herschele". Hij zegt: „Ik hou
van muzikale komedies en van
shows met spontaan reagerend
publiek. Dat is duizend maal be
ter dan een met ingeblikt applaus
en gelach. Als mensen mijn show
ouderwets vinden, tja daar is dan
niets aan te doen. Ik doe mijn best
en als ik het gevoel heb dat de
show geslaagd is ben ik tevreden.
Ik werk niet voorde kritiek, maar
voor het publiek En in 99 procent
van de brieven die ik krijg zijn de
kijkers verrukt van de show. De
taxichauffeur die mij hierheen
brengt is teleurgesteld dal de op
namen in Sliedrecht zijn afgelo
pen".
Nieuw contract
Burstyn heeft een nieuw contract
Mike Burstyn met zijn ouders tijdens de opnamen 1
vanavond op het scherm komt.
i zijn show, die
gekregen voor het komende VA-
RA-seizoen. Met dezelfde bezet
ting. de professionele Gillian
Lvnne Dancers uit Londen en het
orkest onder leiding van Ruud
Bos zal in november 1979 een
nieuwe show worden opgeno
men, waarbij Alkmaar als vaste
standplaats wordt gekozen.
Waarschijnlijk zullen dan de tek
sten van Burstyn, die nu ontstaan
uit de lollige ingevingen van het
produktieteam, op een wat hoger
plan komen. Er komt volgens de
programmaleiding geld beschik
baar voor echte tekstschrij-
Na de zes Nederlandse shows krijgt
Mike Burstyn nog geen gelegen
heid om met vakantie te gaan met
zijn vrouw, die een opleiding
volgt als decorontwerpster, en
zijn twee kleine kinderen. Maan
dag gaat hij een maand op herha
ling in het Israëlische leger. Hij
houdt zich niet met politiek bezig
maar hij hoopt hartgrondig dat er
nu vrede in zijn land zal komen.
„De mensen moeten leren van
hun fouten", meent hij. „Over
eenkomsten kunnen altijd nog
verbeterd worden. Voor mij en
alle anderen die buiten het land
wonen is Israël toch zoiets als een
verzekeringspolis".
ADVERTENTIE
hogewoerd 177 leiden
071-13 40 01, 071-13 49 64
ZATERDAG 17 MAART
HILVERSUM I
VARA- 18.30 Nws. 18.41 (S) De VA
RA feliciteert; verzoekpl.progr.
19.30 (S) De Rode Draad. 20.10 (S)
■Nashville. 21.00 (S) Voor wie niet
kijken wil...; gevar. progr. (22.30
Nws.) 23.55 Nws.
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua-mag-
zine. 19.00 (S) Tross-country. 20.00
Nws. 20.05 (S) Concert a la carte,
klass. verzoeken. 21.20 (S) Woorden
in de avond. EO: 21.45 (S) Reflector.
22.00 (S) Laat ons de lustdag wyden.
22.35 (S) Voor ieder een. 23.25 (S)
Van U wil ik zingen. 23.45 (S) Goed
nieuws. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 18.03 (S) Op stap. 19.02 (S)
Peter Blom. 20.02 (S) Strictly Coun
try style. 20.30 (S) Jazztime. NOS;
21.02 (S) Langs de lijn, sport en mu
ziek. 23.02 (S) NOS-Jazz. 1.02 (S) Dat
wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De
achternacht.
ZONDAG 18 MAART
HILVERSUM I
VARA 8.00 Nws. 8.10 (S) Vroege vo
gels. HUM. VERB.: 9.30 Deze tijd.
een ramp voor .het kind. KRO: 10.00
(S) De vele wegen en de ene weg,
eucharist.viering. 11.00 (S) Souve
nirs. 11.59 Bericht Vastenaktie.
AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal.
13.00 Nws. 13.10 AVRO-magazine.
KRO: 14.00 Kruispunt. 14.30 (S)
Maand voor het Amateurisme:
Klass. muz. voor Harmonie-Orkes
ten. 15.00 (S) Van hoog naar laag en
omgekeerd, Bel Canto progr. 16.30
(S) Bij de buren zijn ze ook niet thuis.
IKON: 17.00 Kerkdienst. 17.58 Wilde
Ganzen. 18.00 Het nieuwe Rooms-
Katholieke altaarmissaal. 18.15 Er is
ik en er isNCRV: 18.30 Nws. 18.40
(S) Musica Sacra. AVRO: 20.30 (S)
Reflexie: Klass. en hedéndaagse
kamermuz. 22.30 Nws. 22.40 Radio
journaal. 22.50 Linkerbeen gezocht,
hoorspelserie. 23.21 (S) Easy liste
ning. NOS: 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 08.00 Nws. 08.10 Overweging.
08.15 De hutsgeklutste. 09.00 Nws.
09.10 Waterstanden. 09.15 Da Capo
IKON: 10.00 Korte kerkdienst. 10.45
Wilde ganzen. 10 50 De andere we
reld van zondagmorgen..., inf. en
muz. KRO: 12.00 Nws. 12.10 Echo.
NOS: 12.20 Zorg en hoop, progr.
voor Surinaamse Nederlanders.
13.15 Tambu, nieuws uit de Antillen.
13.45 Progr. voor buitenl werkne
mers. VARA: 17.00 (S) VARA-Klas-
siek: Concerten uit Studio I: klass.
muz. 17.55 Meded., SOS- en politie-
ber. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de
dag. 18.25 Boerang. 19.00 (S) Amu-
sem.muz. IKON: 19.30 Brood en
spelen. NOS: Alpha en Beta. 21.30
NOS-Cultuur. 22.30 (S) Aspecten
van de kamermuziek. 23.00 (S) Met
het oog op morgen. 23.55-24.00
Nws
HILVERSUM III
AVRO: 7 00 (S) Ko, de Boswachter
show. 8.02 (S) Postbus 1966. 9.02 (S)
Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek
Mozaiek. 11.02 (S) AVRO's Sportpa-
norama. VARA: 11.30 (S) Tekst en
muziek. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02
(S) Muziek uit Studio I. NOS: 14.02
(S) Langs de lijn; sport en muz. 18.02
(S) NOS-Jazz. KRO: 18.30 (S) Gort en
watergruwel. 20.02 (S) Tombola.
23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) El-
doradio. 3.02 (S) De week in.
6.02-7.00 (S) Country time.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.02 Vroeg Klassiek
(8.02 Repertorium; klass. muz 8.30
Van het Nederlands Concertpo
dium; pianorecital.) 10.00 (S) Musica
Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00
Radio Filharmonisch Orkest
soliste; klass. muz. (ca. 14.50-15.10
Praten over muziek.) 16.00-17.00 (S)
Musica Nova.
MAANDAG 19 MAART
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och-
tendeditie. 8.40 Nws. 8.36 Gym voor
de vrouw. 8.45 (S) Aan het theateror
gel.... 9.00 (S) La Banba. 9.30 (S) Als
reizigers onderweg. 10.00 (S) Een
oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws.
10.33 (S) Week in - Week uit. RVU:
11.35 Onderwijsexperimenten in
Guinee-Bissou. VPRO: 12.00 (S)
Studio Sport Deel Drie. (12.26 Me
ded. voor land- en tuinbouw 12.30
Nws.) 13.00 (S) D Collete. 14.00 (S)
Het Draadloze Individu, sociaal cult,
progr. (15.30 Nws.) 15.45 Spannende
Splookjes. EO: 16.15 (S) Licht en uit
zicht. 17.00 (S) Eigen wijs, kinder-
progr. OVERH.VOORL.: 17.20 Vast
en zeker. Progr. van het Min. van SZ.
EO 17.30 Nws. 17.32 (S) Tijd-
HILVERSUM II
(Ieder heel uur nieuws). NCRV: 7.00
Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 NCRV-
lied. 7.24 Het levende woord. 7.30 Te
Deum Laudamus. 7.54 Op de man af.
8 00 Nws. 8.10 Hier en nu. 8.25 Van
daag, maandag, gevar. progr. 9.00
Plein Publiek (9.35 Waterst.) 11.00
13.00 Nws. 13.11 Hier e
13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30
Open School. NCRV: 15.15 Woord in
de middag. 15.30 Een uur natuur.
(16.00 Nws.) 16.30 Rozegeur en prik
keldraad, reportages. 17.55 Me
ded.
'.HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
AVRO: 9.03 (S) De Beukers Show.
10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03
Radiojourn. 11.06 (S) Postbus 700.
12.03 (S) De van de Graaf Generator.
13.03 (S) Ad Visser. 14.03 Radio
journ. 14.06 (S) Aandermans pop.
15.03 (S) Jan Steeman. 16.03 (S) Meta
de Vries. 17.03 Radiojourn. 17.06 (S)
Superclean Dreammachine.
HILVERSUM IV
VARA. 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein, gewijd aan Franse komponis-
ten. 9.00 Nws. 9.02 (S) De Franse
opera 1925-1950. 9.30 Kinderen een
kwartje? 10.00 (S) Klass. vioolmu
ziek. 10.20 (S) Zo klonk het vroeger;
klass. muziek. 11.15 (S) Amsterdams
Philh. Orkest met solist; klass. mu
ziek. 12.30 Voeding. 13.00 (S) Operet
te tussen de middag; Beiers Opera
Koor en Orkest, fragmenten uit
Boccaccio. 14.00 Nws. 14.02 Keuren
en kiezen. 14.30 (S) VARA-Klassiek;
Sydney Symphony Orchestra; klass.
muziek. 15.30 Ongelijkheid op de
arbeidsmarkt, gesprek. 16.00 (S)
NEDERLAND I-
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - De geheimen van Yukatan, filmreportage (TROS)
16.15 - Watzegje van mijn goudvis? dierenprogramma (TROS)
Ren je rot (TROS)
TROS Penalty Bokaal (TROS)
Sesamstraat (NOS)
Paspoort, voor Marokkanen (NOS)
Journaal (NOS)
Popeye, tekenfilm (VARA)
Love Boat, tv-serie tVARA)
Amusementsprogramma (VARA)
George en Mildred, tv-serie (VARA)
Journaal (NOS)
VARA Visie Sport (VARA)
Sonja's goed nieuws show (VARA)
Verhaal (VARA)
Journaal (NOS)
W.K. Kunstrijden (NOS)
16.40
17.15
18.30
18.45
18.55
18.59
19.05
20.00
21.00
21.37
21.55
22.35
23.25
23.50
NEDERLAND II -
18.25 - Vrouwenwijzer les 1 (herh.) (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De TROS Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De stalen illusie, tv-serie (TROS)
22.15 - Wordt u al geholpen? tv-serie (TROS)
22.45 - Aktua TV (TROS)
23.40 - Journaal (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND I-
11.00 - Omroepparochie (KRO-RKK)
Microprocessors 1 2e cyclus les 6 (TELEAC)
Wetenschap in beweging, les 16 (TELEAC)
Vrouwenwijzer, les 2 (TELEAC)
Vesper (IKON)
Wilde Ganzen (IKON)
Wij Europeanen, herh. les 2 (TELEAC)
Journaal (NOS)
Groeten van Paulus (6) (NCRV)
Cantate Domino (NCRV)
Langs grote wereldstromen (NCRV)
Ja, natuurlijk (NCRV)
Ander Nieuws (NCRV)
Journaal (NOS)
15.30
16.00
16.30
17.00
17.30
18.30
19.00
19.05
19.20
19.55
20.35
22.05
22.40
NEDERLAND II -
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Veronica telt tot zes (VERONICA)
15.57 - De natuur in Nederland (VERONICA)
16.10 - Goud van Oud (VERONICA)
16.35 - Operation Petticoat (VERONICA)
17.02 - Studio Sport I (NOS)
17.50 - Sprekershoek (NOS)
18.05 - Spelen met kinderen (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Horizon (NOS)
19.20 - Studio Sport II (NOS)
20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND)
20.35 - Journaal (NOS)
20.40 - Hollands Spoor (VPRO)
21.10 - All in the family (VPRO)
21.35 - Emma: Koningin-moeder van radikaal Amerika (VPRO)
23.25 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DUITSLAND I
18.00 Journ. 18.05 Sport. (Region,
progr. 19.00 Aktual. 19.15
Amus.progr. 19.58 Progr.overz.
WDR: 19.00 Aktual. 19.22 Die Grass-
huepfer - Ritter der Luefte. tv-serie.)
20.00 Journ. 20.15 Amus.progr. 21.45
Trekking lotto-getallen. Aansl.
Journ. Daarna: Meditatie. 22.05 Die
Voegel (The Birds), speelfilm. 24.00
DUITSLAND II
18.00 Lou Grant, tv-serie. 19.00
Journ. 19.30 Beate S., geschiedenis
van een twintigjarige, tv-serie. 20.15
Jane Eyre - Eine Frau kaempft um
ihr Glueck (Jane Eyre), speelfilm.
22.00 Journ. 22.05 Sport. 23.50
DUITSLAND III WDR
Sehoolzaken 19.00 Markt t..
nomie 19.15 Spot 19.55 Journaal
20.15 Torquato Tasso, toneelstuk
22.30 Claudio Monteverdi.
ZONDAG
DUITSLAND I
9.30 Progr.overz. 10.00 Filmreport.
10.45 Gevar. kinderprogr. 11.15 Ein
Tag fur meine Liebe, speelfilm. 12.00
Journalistenforum. 12.45 Journ. met
weekspiegel. 13.15 Inform, progr.
13.45 Reg. overz. 14.25 Inform, progr.
14.30 Kinderspeelfilm. 15.50 Sport.
17.05 Der Dokter und das liebe Vieh,
tv-serie. 17.55 Politieke uitz. 17.58
Buitenl. reportages. 18.30 Journ.
18.35 Sport. 20.00 Journ. 20.25 Na
tuurfilmserie. 21.15 Verkeerstips.
21.20 Sport. 22.20 Journ. 22.35 Film-
report. 23.20-23.25 Journ.
DUITSLAND II
10.00 Progr.overz. 10.30 Literau
progr. Aansl.: Dirnen-tragodie,
stomme film. 12.50 Wetensch. progr.
13.00 Journ. 13.02 Akt. en muz. 13.25
Weekkroniek. 13.45 Kinderprogr.
14.15 Tekenfilmserie. 14.40 Natuur
film. 15.00 Journ. 15.05 Report. 15.10
Heroin 4, tv-spel. 17.00 Journ. 17.02
Sport. 17.45 Relig. uitz. 18.00 Journ.
en verkiezingen. Aansl.: Raumschiff
Enterprise, tv-serie. 19.00 Journ.
Aansl.: Verkiezingen. 20.30 Die Al
ten und die Jungen. tv-film. 21.30
Journ. en sport. 21.45 Spatsommer-
tage, tv-film. 23.15 Journ. 23.20-23.50
Uitsl. verkiezingen.
DUITSLAND III WDR
9.00 Inform, progr. 9.15 TV-cursus
Engels 9.45 TV-cursus Geschiede
nis. 10.15 TV-cursus Economie.
15.30 TV-cursus Frans. 16.00 Progr.
voor buitenl. werknemers. 17.00
Wcekmagazine voor slechthoren
den. 17.30 Reacties van luisteraars
1.8.00 Kinderserie. 18.30 Inform, se
rie. 19.00 Serie verhalen. 19.45 Sport.
19.55 Journal 3. 20.00 Journ. en ver
kiezingen. 20.25 Document, serie.
21.10 Inform, serie. 21.55 Gevar.
proer. Aansl.: Tios.
BELGISCHE
TV
BELGIË VLAAMS
19.45 Journaal 20.10 Henk in Huls
hout. showprogramma 21.00 What
became of Jack and Jill?, speelfilm
22.25 W.K. Kunstrijden 23.00
Journaal.
ZONDAG
BELGIË VLAAMS
•00 Open School. 9.30 Inform,
progr. 10.00 Akt. progr. 10.50 Licht
muz.progr. 11.00 Confrontatie.
12.00-12.30 Nws.overz. voor slech
thorenden. 14.30 Open School. 15.00
Kleuterprogr. 15.25 Jeugdfilm. 16.35
Sport. 18.00-18.05 Sportuitsl. 18.30
Kinderserie. 18.35 Toerist, kwis.
19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.00
Sport. 20.30 Maria Speermalie, tv-se-
De TROS-televisie zendt vanavond de eerste aflevering uit van
Wheels", een vijfdelige Amerikaanse serie, gebaseerd op het ge
lijknamige boek van Arthur Haüey over de auto-industrie in de
Verenigde Staten. In de hoofdrollen o.a. Rock Hudson en Lee Re-
mick. (Nederland 2, 20.27 uur).
De VPRO-televisie brengt morgenavond onder de titel "Emma" -
Koninginmoeder van radicaal Amerika een biografische schets uit
het leven van de anarchiste Emma Goldman op het scherm. Emma
Gold ma a werd in de vorige eeuw in Lithauen geboren en vertrok op
17-jarige leeftijd naar de V.S. Ze ontwikkelde zich daar tot een
militante linkse activiste en werd uiteindelijk in 1919 het land
uitgezet. (Nederland 2, 21.36 uur).