Top 50 en Toppop vechten om gunst tv-kijker Village People wil niets horen over 'nichten-pop' vandaag toegelicht t\WË[M°9ramma I KLAAS VAAK EEN OVERJARIGE HIPPIE VRIJDAG 16 MAART 15)7!) Amsterdam 1 1) Fire: Pointer Sisters 2(2) Chiquitita: Abba 3 4) Lay your love on me: Racey 4 (19) Shake your body: Jacksons 5 7) Tragedy: Bee Gees 6(8) The runner: Three De grees 7 3) Don't look back: Peter Tosh 8 9) Heart of glass: Blondie 9 5) Ik ben verliefd op John Travolta: Sandy 10 (14) Now that we've found love: Third World London 1 2) I will survive: Gloria Gaynor 2 4) Lucky number Lene Lovich 3 1) Oliver's army: Elvis Costello and the Attrac tions 4 3) Tragedy: Bee Gees 5(6) Can you feel the force: Real Thing 6 8) Someone want your lo ve: Chic 8 7) Contact: Edwin Starr 9 (11) Keep on dancin': Ga ry's Gang 10 (14) Heart of glass: Blondie New York 1 3) Tragedy: Bee Gees 2 2) Da'ya think I'm sexy: Rod Stewart 3 1) I will survive: Gloria Gaynor 4(4) Heaven knows: Donna Summer 5 (16) Shake your groove thing: Peaches and Herb 6(8) What a fool believes: Doobie Brothers 7 5) Fire: Pointer Sisters 8 (11) Sultans of swing: Dire Straits 9 9) Y.M.C.A.: Village People 10 (10) Don't cry out loud: Me lissa Manchester Y.M.C.A.: Village People Sandy: John Travolta Da'ya think I'm sexy?: Rod Stewart Kiss you all oven Exile Chiquitita: Abba Too much heaven: Bee Gees Mexican girl: Smokie I was made for dancing: Leif Garrett Stumblin' in: Chris Norman and Suzi Qua- 4 5) 5 4) 6 8) 7 7) 8 (10) tro Accident prone: Status Quo LOOSDRECHT (GPD) - Village People is in ons land. Het popwereldje staat dan ook meteen op zijn kop, want de groep verkoopt als warme broodjes. Zanger Randy Jones, de cowboy", wil op de set van Toppop in het Hilversumse omroepkwartier wel praten, als het maar gezellig en lenk blijft. De manager van de band loopt als een stoorzender heen en weer. Op een gegeven moment vraagt hij of je een mi crofoon onder je hemd hebt ver stopt. Even later verzoekt hij de regie, of alle persmensen weg kunnen gaan. Het lukt niet. Er komt wel een verzoek aan de foto grafen om geen plaatjes te schie ten, want de jongens zijn niet in kostuum. En dat is een belangrijke „gim mick". Later wil Jones daar wel voor uitkomen. Dat is donder dagavond tijdens de uitreiking van een platina-single voor de hit „YMCA" (bijna 190.000 verkoch te exemplaren in Nederland) en een gouden „Cruisin'-lp" (meer dan 50.000 verkocht) in een Hil- versums etablissement. Elk van de leden van Village People sym boliseert een „type". Leadzanger Victor Willis speelt de politie man, Randy is de cowboy, David „Scar" Hodo, een soort bouw vakker, Felipe Rose, de indiaan, Glenn Hughes, een soort heli's angel, en Alexander Briley ten slotte is de zingende soldaat. „Kijk", legt Jones, de cowboy, uit, „als jij in je gewone kloffie het toneel opkomt, dan ben je niks. Je hebt dus iets nodig om op te vallen. Wij beelden dan ook de kracht van Amerika uit met deze types. Vind je niet, dat we de „power" van Amerika symboli seren?" -Maar het is voor jullie uitgedacht, voorgekookt? Jones: „Ja, dat is gebeurd door on ze producer en componist Jac ques Morali. Onze zanger, Victor Willis, schrijft trouwens de tek sten van onze songs. Morali, een Fransman, bracht ons ook bij el kaar. Vóór de Village People kenden we elkaar niet. Ik moet zeggen, dat de idee van Morali, om bepaalde typen neer te zetten, enorm is aangeslagen. Dat had den we eigenlijk niet ver wacht". - De kernvraag is echter of Village People nou wel of niet „nich- ten"-pop brengt? Jones reageert furieus: „Als men zo over ons begint, praat ik niet lan ger." Toch moet de vraag worden ge steld, gezien de tekst van YMCA en van het nieuwe single „In the Navy", die toch wel sterk gericht is op het mannelijke karakter en op de aardige-jongenstoer. De manager probeert nu het ge sprek te verstoren. Jones wil zich echter niet laten kennen. Hij zegt nog: „We praten later wel verder. Maar om een antwoord op de vraag te geven, het hangt er van af hoe je tegen ons aankijkt"... Dat was tussen de opnamen door van Toppop. Later, in een disco theek, waar ook de platina- en gouden onderscheidingen door de directeur van Phonogram Ne derland werd uitgereikt, reageert Jones, waarschijnlijk door de vermoeienissen van de afgelopen dag, minder furieus. Jones draait voor de zoveelste keer de biogra fie van de band af. „Village People had in 1977 zijn eerste lp. Wij hebben er nu drie gemaakt. Een vierde komt eraan en zal deze maand nog in Amerika uitko men. Hij gaat „Go West" he ten". Opnieuw blijkt hieruit het positi visme van de band. „Waarom zou je niet zingen over leuke dingen? Er is toch al ge noeg ellende in de wereld", aldus Jones. „Go West zal jullie, Europeanen, aanspreken. De muziek is weder om swingend en disco-achtig, net als Cruisin', onze gouden lp hier. Go West, d.w.z. trek naar het Wes- Village People: plat ten, waar het avontuur en de romantiek wacht in een nieuwe wereld, te weten Amerika". Jones lacht breeduit. Jones: „We spelen elk een instru ment, maar voor het toneel heb ben we de beschikking over 18 muzikanten. We toeren altijd met ruim 40 man, in totaal. Trouwens, als we ook nog een instrument moesten spelen, dan zouden we minder dynamisch zijn. Je moet niet vergeten, het gaat om een theater, om een spektakelstuk op het toneel. Het publiek betaalt ervoor om wat leuks te zien. Dat geven wij hen. Bovendien, we waren allemaal acteurs van origi ne". - Een slotvraag. In Amerika zou er een proces zijn aangespannen te gen de groep, omdat zij de naam van YMCA (Young Men's Chris tian Association) in diskrediet zou hebben gebracht door de tekst van haar gelijknamige hit. Jones gnuift. Hij is na de platina- en gouden onderscheiden niet van zijn stuk te brengen. De cowboy lacht weer breeduit. En dan: „Dat waren geruchten. Niets van waar, maar het was de beste publiciteitsstunt voor ons..." HILVERSUM (GPD) - Na een kleine acht maanden kan de TROS-top 50 zich leider noemen van het pop-spektakel op de Ne derlandse televisie. Het is echter wel een nek-aan- nek-race met het oude ver trouwde AVRO-pro- gramma Toppop. De Top 50 kan zich verheugen in een gemiddelde kijk dichtheid van 29 procent, terwijl Toppop zich met een gemiddelde van 26 procent tevreden moet stellen. Pleister op de wonde is dat de waarde ring voor Toppop hoger ligt, namelijk 7.0 tegen 6.7. De concurrentie is hard tussen de beide popprogramma's. Ze be schuldigen elkaar van het stelen van ideeën. De concurrentie kan nog venijniger worden wanneer de VOO besluit haar poppro gramma „Countdown" uit te bouwen. Zowel de TROS als de AVRO doen hun uiterste best om de gunst van de kijkers te win nen. Voortdurende veranderin gen zijn derhalve nodig. Zo stapte de Top 50 af van het Rock-Planet idee, terwijl Toppop de wat se rieuzere weg in sloeg. Bij de Top 50 zijn de meeste veran deringen te bemerken. Rock- Planet sloeg niet zo erg aan en gelukkig voor de samenstellers kwamen de Bee Gees vertellen dat het „disco-time" werd. On middellijk werd de planeet om gebouwd tot een swingende dis cotheek. Er wordt moeite noch tijd gespaard om de Top 50 er beter te laten uit zien dan AVRO's Toppop. Vol gens producer Anthony Kroon- bergs van de Top 50 is dat uitste kend geslaagd. Op de vraag of de Top 50 nu inderdaad last heeft van concurrentie van Toppop haalt hij minachtend zijn schou ders op. „Kijk zelf maar, dan zie je het verschil", roept hij getergd uit. „Het enige wat ik van Toppop weet is dat ze onze ideeën pik ken". Dat wordt onderschreven door Top 50-regisseur Wim van der Linden, die ooit furore maakte als beden ker van de Van Oekel-shows en het Duitse geruchtmakende pro gramma Platten Küche. Wim van der Linden gaat er volgens zijn zeggen van uit dat een poppro gramma spektakel moet bevat ten. Er moet veel actie zijn. Rookgordijnen, een schier ein deloze stroom luchtbellen, ont ploffingen en lekkere meiden in mooie kleren. „Toen ik de zeep bel introduceerde zag ik het een week later terug in Toppop. Maar ik wind me er niet zo over op. Er gens streelt het me ook nog", al dus Wim van der Linden. Het grootste verschil tussen beide programma's is de manier waar op zij hun hitlijst samenstellen. De TROS komt aan haar hitlijst via een marktonderzoekbureau, terwijl Toppop wekelijks een po pulariteitspoll onder diverse scholen houdt. Toppop heeft hierbij als voordeel dat het ac tueler is omdat door dit systeem sneller gewerkt kan worden. De TROS besteedt wekelijks erg veel tijd aan het opnemen van het programma. Ruim twee dagen is men ermee bezig. Een dag voor de artiesten en een dag voor de presentatie. Volgens producer Anthony Kroonbergs zijn er twee opnamedagen nodig. „We doen shots vaak over. Dat is het gevolg van de secuurheid waarmee we werken. Je kunt zo'n programma niet zomaar opnemen. Ik zie die zorg die we er aan besteden als een positieve manier van pro grammamaken. Het moet goed zijn. Vandaar ook dat we.zo af en toe bepaalde buitenlandse lied jes, die inhoud hebben, onderti telen. De kijker moet toch weten waarnaar hij luistert". De TROS is ook voortdurend bezig met onderzoeken naar het pro gramma. Onlangs liet deze om roep door een Amsterdams mar ketingbureau een produktonder- zoek houden onder leiding van een psychologe, die een groeps discussie over het programma op poten zette. Doel van de discussie was om de negatieve reacties op het programma nu eens aan te horen. Men ging ervan uit dat po sitieve kritiek uit den boze was omdat je daar hoegenaamd niets aan hebt. Er werden vijf jongeren in de leeftijd van 15 tot 20 jaar en zes mensen in de leeftijd van 20 tot 25 jaar uitgenodigd. De kritiek die de TROS wilde heb ben kwam van alle kanten. De jongelui vonden Klaas Vaak „een oetlul, een blaaskaak, een debiel, een oveijarige hippie en een gladjakker". Een medewerker van de VPRO-gids wist via slink se wegen deze informatie te pak ken te krijgen en publiceerde de- Witheet Regisseur Wim van der Linden is witheet over het stukje. „Kritiek gebaseerd op leugen en diefstal", noemt hij het. „Want", zo zegt hij, „deze benamingen voor Klaas Vaak zijn inderdaad genoemd, maar de VPRO-gids Vergat erbij te vermelden waarom die jonge lui Vaak zo noemden. Je moet weten dat elke popliefhebber zijn eigen voorkeur heeft en wanneer hij of zij dat niet op televisie ziet is de presentator de gebeten hond. De VPRO-gids heeft het over een geheim rapport, maar er is hele maal geen rapport, dat moet nog gemaakt worden. Die jongen die het geschreven heeft, blijkt zijn gegevens van zijn vriendin te hebben gehad, die in dienst is bij het marketingbureau dat voor ons het onderzoek heeft gedaan. Zij was bij de gesprekken aanwe zig en heeft stiekem aantekenin gen zitten maken". De kritiek die er op Klaas Vaak te beluisteren is zal geen conse quenties hebben voor de presen tator. Voorlopig mag hij nog rus tig door gaan, te zamen met het discovolkje. „Want", zo zegt de heer Vaak, „disco is de Rock en Roll van de jaren zeventig en de rage wordt alleen nog maar gro ter". ADVERTENTIE WAAROM EUROPA? Openbare discussiebijeenkomst in de Stadsgehoorzaal 20 maart (dinsdag) 20.00 uur Sprekers: prof. Samkalden Dr. C. Berkhouwer. NEDERLAND I- 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - The Nitwits (AVRO) 19.10 - Wie van de drie (AVRO) 19.40 - Skishow, filmreportage (AVRO) 20.25 - AVRO's Puzzeluur (AVRO) 21.20 - Gesprek met de minister-president (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Voor de vuist weg (AVRO) 23.05 - Van Makassar naar Bovensmilde (IKON) 23.40-23.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 - 18.25 - Meten met een maat, les 10 (herh.) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De wonderlijke avonturen van Herman van Veen, kin derserie (KRO) De Muppetshow (KRO) Journaal (NOS) Centennial, tv-serie (KRO) Brandpunt (KRO) Heel de mens (KRO) Vasten overweging (KRO) Journaal (NOS) W.K. Kunstrijden (NOS) 19.25 20.00 20.27 22.05 22.40 23.10 23.20 23.25 DUITSE TV VRIJDAG 16 MAART DUITSLAND I WDR: 18.00 Heidi, tv- serie 18.30 Amus.progr. 18.40 Amus.progr. 19.15 Aktual.) 20.00 Journ. 20.15 Die Hellstrom-Chronik (The Hellstrom chronicle), docum. film. 21.45 Film reportage. 22.30 Ak tual. 23.00 Die Leute von Feichten- reut, tv-spel. 1.00 Journ. DUITSLAND II 18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 Journ. 19.30 Buit. reportages. 20.15 Der Alte, misdaadserie. 21.15 Spelprogr. 22.00 Aktual. 22.20 Cult, magazine. 22.50 Sport. 23.45 Ge- faehrlicher Rut' (Call to Danger), speelfilm. 0.55 Journ. DUITSLAND III WDR 19.45 Journ. 3. 20.00 Journ. 20.15 Filmreportage. 21.00 Aktueel maga zine. 21.15 Docum. 22.00 Ich, Clau dius, Kaiser und Gott, tv-serie. 22.50 Filmportret, ca. 23.35 Journ. BELGISCHE TV VRIJDAG 16 MAART BELGIÉ VLAAMS NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 Kleuter- progr. 18.30 Open School. 19.00 Te kenfilm. 19.05 Godsdienstig progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Yakuza (The Yakuza), Amer. speelfilm. 22.05 Inform, progr. 22.55 Journ. NET 2 14.00-20.15 Zie net 1. 20.15 De reis van Charles Darwin, tv-serie. 21.15 Tussen wal en schip, tv-serie. 22.05 Cult, actual. 22.35 Sportreporta- In de televisie-actualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond een reportage uitgezonden over de problemen met Surinaamse drugsverslaafden in de Amsterdamse Nieuwmarkt- buurt. Voorts heeft Brandpunt een bijdrage over de eerste encycliek van pausJohan nes Pau lus IIgenaamd "Verlosser van de meiisen". Ook besteedt de KRO aandacht aan de problemen bij Ajax. Op het Noordeiland van Nieuw-Zeelandin het nationale park ,,Tongariro". ligt de 2300 meter hoge, nog werkende vulkaan Ngau- ruhow. De met sneeuw bedekte berg vormt een fantastisch ski-ge bied voor de zeer ver gevorderden. Het programma "Ski-show '78", dat de AVRO-televisie vanavond van 19.40 tot 20.25 uur via Nederland I uitzendt, volgt een aantal skiërs, dat tussen de vulkanen en gletsjers van de Ngauruhow een aantal opmerkelijke ski-avonturen beleeft. Er wordt tevens een bezoek gebracht aan de 3764 hoge Mount Cook, op het Zuideiland. Dit natuurgebied is bij uitstek geschikt om te vliegen met de zogenaamde "Delta-vleugel", die de skiër met grote snelheid hoog boven de aarde voert. VRIJDAG 16 MAART HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. D'66. 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.43 (S) Punt Uit; cult, progr. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.55 Overweging. 22.00 (S) BaUads Blues en Beton Swing. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal, sportprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Embargo- vervolg. NOS: 19.40 Praten met de minister. 20.00 Nws. 20.05 Eur. Con cert Podium: Radio Symfonie Or kest met piano. (ca. 20.55 Boekbe spreking). 22.00 Horizon. 23.00 (S) Met het oog op morgen." 23.55 HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VOO: 19.02 (S) A.B.T.T (19 30 (S) Veronica's pop journaal.) VPRO: 20.00 (S) Oorkus sen. 22.02 (S) Black Star Liner. 23.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 2.02 (S) Gewoon, 2 uur radio. 4.02 (S) 'n Nachtje AVRO. 6.02 (S) Goedemor gen. ZATERDAG 17 MAART HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. VA- RA's Zaterdagochtendshow, deel 1 muziek en tips. 7.30 Nws. 7 41 Din gen van de dag. 7 53 (S) Z.O VARA's Zaterdagochtendsh, deel II; muziek en tips. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45 (S) Z.O. VARA's Zater dagochtendshow deel III; gevar. progr. 10 30 Nws. 10 33 (S) Z.I. en de wereld. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. 14.30 (S) NAR. 15.30 Nws. 15.33 Kinderen een kwartje? 16.00 (S) Het zout in de pap. 17.30 Nws. 17.32 (S) Dingen van de HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua-ochtendedilie. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua-oehtendeditie. 9.00 Voorzichtig. breekbaar. (9.35 Waterstanden.) 10.00 De tien om kindershow. 10.30 Coulissen. (11.00 Nws.) 11.30 Aktua-Sportcafe. OVER1I.VOORL.: 12.49 Uitz. van het Min. van Financien. 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Wegwezen. 14.45 Kom eens langs in Laren (NH). 16.00 Nws. 16.03 Europarade. (Vanaf 17.00 Stereo). 17.55 Meded. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Start. 8.03 (S) Happy Sound. 9,03 (S) Muziek bij de koffie. 11.03 (S) Popstation. 12.03 (S) Los Vast, gevar. muziekprogr. 14.03 (S) Bij Barend. 16.03(S)Sportshow. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte. 8.00 (S) Weg-geef klassiek: verzoekprogr. 9.00 Nws. 9.02 (S) Concerto mattinale: Johan Willem Friso Kapel: klass. muziek. 9.52 (S) Klass. muziek. 10.40 AVRO-Acade- mie. 11.00 (S) Pistache. 13.00 (S) Opera met... 14.00 Nws 14.02 (S) In gevar. bezetting. 15.30 't Is histo risch. 16.00 (S) Jazz Spectrum. 16.40 (S) De Nederlandse Politie. Klaas Vaak tijdens de opnamen van TRUS-Top 50 Zorgvuldig samengestelde kollektie caravans. Uitsluitend lichtgewichten met veel komfort en ruimte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5