Oegstgeestse verzamelde in 3 jaar 520 cactussen Het begon met twee koopjesin de supermarkt Soefibeweging opent lente-/zomerseizoen DONDERDAG 15 MAART 1979 Elke ochtend, steevast om tien uur, ga ik de stad en regio in, op zoek naar mensen en dingen voor deze rubriek. Tips en wensen voor "Publiek", kunt u tot klok slag tien aan mij kwijt, tel. 071-144941, toestel 215. Schriftelijke reacties zijn ook zeer welkom. Wie door het slaapka merraam bij de familie De Jong, Celebesstraat 33 in Oegstgeest wil in breken, wacht een ui terst netelige verras sing. Een ondoordring bare barricade van 520 naaldrijke cactussen zal de onverlaat reeds bij de eerste confrontatie ongetwijfeld de kuier latten doen nemen. Toch is dat niet de reden waar om mevrouw J. de Jong (24) haar 'stekelbos' zo omvang rijk heeft laten worden. Het ware motief ligt veel dichter bij huis: ze is eenvoudig weg verslaafd aan de cactus. „Met die 520 cactussen zit ik nu helemaal vol. Er kan er geen meer bij. Maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te ste ken dat, wanneer ik er van daag of morgen eentje tegen kom, ik het niet zal kunnen laten hem mee te nemen", zegt mevrouw De Jong. Afstropen Driejaar geleden is het allemaal begonnen. Gewoon de alle daagse boodschappen in de supermarkt halend, viel haar oog op een cactusje, die in één van de rekken voor een hab- bekrats werd aangeprezen. „Ach, laat ik er maar twee meenemen. Es kijken wat er van komt", dacht ze. Niet lang daarna raakte ze in de ban van de.cactus. Werd vaste klant bij cactuskoopman ^Zwaan, die trouw op de Leid- se markt te vinden is. En anno 1979 zijn het er 520. „Allemaal gekocht, op enkele na", verzekert mevrouw De Jong. „En het aardige van mijn verzameling is dat het 520 verschillende cactussen zijn. D'r zitten erbij van een gulden maar ook van honderd gulden. En die kun je niet in elke winkel krijgen. Ik stroop de hele omgeving af. Ik heb zo mijn adresjes^'. De planken voor het raam buigen door onder hun zware last Eens in de drie weken geeft ze water en een dompelbad. Af en toe nog een beetje cactus- mest en mevrouw De Jong heeft er geen omkijken mèer naar. Bloeien doen ze vanzelf. Vorig jaar is er zelfs één doodgebloeid. Die had zoveel bloemen, dat hij werd leegge zogen. „Tja, die legde het loodje. Maar ze groeien ontie gelijk hard. Soms wel eens zó'n stuk (haar handen gaan een halve meter uiteen)". Ze is aangesloten bij de lande lijke cactushoudersvereni- ging Succulenta. „Een grote vereniging", weet ze. „Jaah, ik ben lang niet de enige cac tusverzamelaar. Komt ook omdat de cactus een paar jaar geleden een modeverschijn sel was. Goh, ik ken een oude man in Leiden, die heeft 700 lobivia's. Heeft ze zelf ge zaaid. Die man beschikt over een kas. Op de markt kwam ik hem altijd tegen, maar de laatste tijd zie ik hem niet meer. Zeker ziek". Stekkie „Aan de ene kant- vinden de mensen het gek dat ik zoveel cactussen in huis heb maar aan de andere kant vinden ze het ook wel leuk. D'r komen hier anders wat mensen kij ken hoor. Zelf doe ik het ook. Als ik iemand weet, die cac tussen heeft, bel ik altijd even aan om te kijken en een stek kie te vragen". De slaapkamerdeur is meesten tijds op slot. Niet zozeer om te voorkomen dat haar dochter tje zich bezeert aan de stekels, eerder om de losbandige kat. „M'n dochtertje weet wel dat het pijn doet. Die blijft er wel Mevrouw De Jong met een van haar favorieten van af maar die kat niet. Die is zo speels dat ie alle cactussen omver springt. En dat kan niet hè". Stellage Om meer cactussen in huis te kunnen herbergen heeft ze het plan opgevat een rijdende stellage te bouwen. Die moet er eerdaags komen want ze brandt van verlangen haar verzameling uit te breiden. „Als ik met een volle porte- monnaie naar zo'n cactus koopman ga, kom ik met een lege terug", laat ze zich ont glippen. In elk geval nadert hot 'stekelwoud' steeds dich ter het tweepersoonsbed op de slaapkamer. Voor de fami lie De Jong dus zaak om niet al te frivool uit de veren te springen. Gemaskerd bal, Indiase lunch, vrolijke Roemeense volksmu ziek van de zigeunergroep Pat jas en een dansopvoering door kinderen. Dat zijn ondermeer de ingre diënten van de feestelijke opening van het nieuwe len te-/zomerseizoen vol activitei ten bij de Soefibeweging in Katwijk. Dit gebeuren is on der de titel "Ontwaakzaam" in het weekeinde van 23 en 24 maart in de Universel Murad Hassail, beter bekend als de Soefitempel aan de Sportlaan 25 in Katwijk aan Zee. De Soefi's in een aankondiging van dit festival: "Doorlopend zullen dat weekeinde een sfeervolle tentoonstelling, een rustige ruimte met oosterse muziek en poëzie, een spiege lendfoto-atelier, enige spelen en de boekhandel de geest en een glimlach wakker houden. Volksdansen, zang, toneel en balmasqué zullen met geïnte greerde maaltijden uitnodi gen tot het vrijlaten van lach en verstilling, aandacht en afleiding en natuurlijk lijf en leden." Het festival begint op vrijdag 23 maart om 2030 uur met een concert van het zigeuneror kest Patjas onder leiding van Michael Manz in de Soefitem pel. Op de muziek zal een Roemeense groep dansen. De feestelijkheden gaan verder op zaterdag 24 maart. Rond het middaguur opent dan een tentoonstelling. De festival gangers kunnen om één uur een Indiase lunch komen ge nieten. Het orakel wijst de be zoekers de rest van de dag de weg naar allerlei facetten van Ontwaakzaam binnen en bui ten de muren van de tempel. De spiegelkamer in de tempel gaat om 18 uur open voor de bezoekers om zich voor te be reiden op het diner en het Een van de figuren verleden jaar op het gemaskerde bal balmasqué. Na een typisch Hollandse maaltijd begint het bal. Er kan dan worden ge danst op levende muziek van het muzikale theater van de Universal Music Group. "Die zal u een ontwaakzaam mas ker voorhouden"zo wordt aangekondigd. Het pro gramma wordt rond midder nacht afgesloten met een Frans souper. Het festival is voor iedere be langstellende te bezoeken. Men kan alle onderdelen er van bijwonen of gedeeltes daarvan. (Door Elly van Hoeven) AMSTERDAM - „Het nationaliteitsgevoel en het volksbewustzijn worden stelselmatig ondermijnd door politicasters die partijbelangen trachten te die nen ten koste van nationale belangen en die onder het mom van democratie het volk verleidelijke voorspie gelingen weten te doen welke gaarne worden aan vaard zonder dat de ontwrichtende betekenis daar van wordt doorgrond. Er is verwarring, onzekerheid, overal en in alles. De vaste lijn, de krachtige hand die redding kan brengen in de chaos van het heden, wordt gemist". Dat schreeft strikt vertrouwe lijk, begin november 1930 in genieur Anton A. Mussert. li beraal en lid van de Vrij- heidsbond wiens denken steeds sterker autoritaire we gen gingèn volgen, aan een groep vertrouwde vrienden en relaties, die hij wilde win nen voor zijn gedachte: het oprichten van de Nationaal Socialistische Beweging. Wat Mussert voor ogen stond was in Nederland een autoritair en corporatief ingerichte staat te vestigen. In dat streven stond hij bepaald niet alleen. Al vanaf 1923 was er in ons land een groot aantal snipperpartijtjes, dat hetzelf de doel nastreefde: een staat naar het patroon van het fas cisme a la Mussolini of, later, naar het patroon van Hitiers nationaal-socialisme. De in vloed van die partijtjes was niet noemenswaardig. Mussert zei van zijn NSB toen hij die eind 1931 aarzelend van de grond kreeg: „De NSB wil in de eerste plaats ver nieuwing van de geest, op staatkundig en economisch terrein, in het Rijk der Ne derlanden. Er is binnen dit Rijk een zodanig toenemende geest van futloosheid, on macht, onwil, onverschillig- - heid, ongeloof, verdeeldheid, schotjesgeest, krakeelzucht, dat het de spuigaten uitloopt, dat het somtijds lijkt of de na tie de ontbindende krachten verzamelt om zelfmoord te plegen". Het koningshuis, de rijksvlag en het rijkswapen mochten, ja moesten zelfs van Mussert gehandhaafd blij ven: zij waren onze onaan tastbare symbolen van één heid. In het - zwakke - partij programma is nog geen spoor van antisemitisme te vin den. Kleinburger Wat was Mussert voor een man? Een fatsoenlijke idealist en een typisch Nederlandse kleinburger, zoon van een hoofdonderwijzer, op z'n 24e cum laude afgestudeerd in Delft, later hoofdingenieur bij Provinciale Waterstaat in Utrecht en bepaald geen ra cist. Echter ook een man met een wat onvast karakter en de daarbij behorende onvaste opvattingen, zo bleek la ter. Waarom wel zijn beweging en niet al die andere snipperpar- tijen naar boven kwam drij ven, heeft men achteraf als volgt verklaard. De autoritai re gedachtengangen waren met name onder invloed van de crisisjaren voldoende ver breid om bereidheid te wek ken een autoritair leider te volgen. En autoritair was Mussert, lijdend als hij was aan een overschreeuwd min derwaardigheidcomplex. Daarbij maakte Mussert ge bruik van een uitstekende truc: hij noemde de NSB geen partij, maar uitdrukkelijk een beweging, om de doodeen voudige reden dat men in vrij brede kring een afkeer had van het partijwezen (we ken den meer dan vijftig partijen in die tijd!). Het begrip natio naal-socialisme was tot 1936 bovendien nog bij lange na niet zo in discrediet als la ter. Officieren en onderofficieren, middenstanders en verte genwoordigers uit de groep vrije beroepen, mét een groot aantal vrouwen, werden lid van de NSB. Onder hen wa ren aanvankelijk ook vele jo den, zelfs nog na de macht sovername in 1933 van Hitier in Duitsland. Eind 1932 richtte Mussert de zogenaamde Weer-afdelingen op: een soort burgerwacht in semi-militair, Duits aan doende kledij. Een paar maanden later volgde het weekblad Volk en Vaderland. Helemaal vertrouwen deed de regering de NSB niet. maar er waren geen duidelijk aan wijsbare factoren om de NSB te verbieden. Wel werd in 1933 het aan militaire kader leden verboden om lid te zijn van de NSB, wat een ware uit tocht van leden betekende. En eind 1933 werd het voor rijks- en gemeenteambtena ren verboden lid te zijn van deze beweging. Toch rappor teerde de Centrale Inlichtin gendienst in 1934 aan de rege ring dat de NSB regerings- trouw was, en een goed te genwicht vormde tegen het communisme en het socia- Zelf slachtoffer Dat Mussert, als hoofdinge nieur bij Provinciale Water staat, zelf het slachtoffer werd van zijn eigen partij - hij werd namelijk in 1934; al protes teerde hij nog zo heftig ont slagen - legde hem bepaald geen windeieren. In die tijd van grote werkloosheid zagen zijn partijleden dit ontslag als een soort offer, door een mar telaar gebracht voor een hei lige zaak. Meer en meer ont wikkelde zich de NSB als een politieke kracht die een be roep deed op de gevoelens van agressieve ontevreden heid die bij vele leefden. Ieder vond in het fascisme van Mussert wel iets van zijn ga ding: de jeugd uit de bour geoisie hoopte via de NSB aan het werk te kunnen ko men, de winkeliers hoopten op verminderd succes van de warenhuizen en de zgn. jood se invloed op het zakenleven, Mussert (rechts), "lijdend aan derwaardigheidscomplex" anderen hoopten weer op versterking van de weer machtsgedachte. Ook in Indië kwam de NSB op - zij was èèn van de grote geld schieters van de Nederlandse NSB Bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten in 1935 wist de NSB 8 procent van de stemmen te behalen Langzamerhand ontpopte de NSB zich als een politieke hulptroep van de fascistische agressie. Mussert begon te verkondigen dat hij met Hit ler en Mussolini op een lijn streed. Dat viel niet zo goed. De eerste geruchten over jo denvervolging uit Duitsland kwamen hier binnen, boven dien was Mussolini's inval in Abessinië hier met grote ver ontwaardiging ontvangen. Rond die tijd - eind 1935 - ontstond het begin van de grote kloof tussen welden kende Nederlanders en de aanhangers van de NSB. Er kwamen rellen. De venters van Volk en VaderlarJ wer den vooral in het rode Am sterdam gemolesteerd. Een spotliedje uit die tijd gaat als volgt: „Op de hoek van een straat staat een NSB'er. 't Is geen man, 't is geen vrouw, maar een ras-plebeeër. Met z'n hoed in z'n hand staat-ie daar te venten, en verkoopt z'n vaderland voor vijf losse centen". Halvering Nederland begint na te denken; velen verlaten de partij. Bij de verkiezingen in 1937 krijgt de NSB nog maar 4 procent van alle stemmen: een complete halvering, in twee jaar tijd. Waarom? We hadden geza menlijk wel een afschuw van het communisme en een be duchtheid voor de Sowjet- Unie, maar ook waren we va gelijk bang voor de ontwik kelingen in Hitler-Duitsland; zelfs Mussert. zo gaf hij vlak voor zijn executie toe, deelde die angst. En tegen een Duce- of Führersysteem verzette de aard van de Nederlander zich ook. Meer en meer werd de NSB geïndentificeerd met Hitler-Duitsland en moest Nederland. per traditie christelijk-humanitair, soms hier ook beginnen aan con centratiekampen? Musserts nieuwe bestuurs- schema werd bekend: Wil- helmina moest uitgerangeerd worden, het Oranjehuis was overleefd en afgedaan, hij zelf zou moeten regeren met zes door hem gekozen staatsmi nisters. En steeds meer richt te de NSB zich naar de in Duitsland oppermachtige NSDAP. Als antwoord werd in Nederland de EDD opge richt, Eenheid Door Demo cratie, een vereniging waarin Nederlanders van alle partij en zich de bestrijding van de NSB ten doel stelden. In de lente van 1936 had de NSB weliswaar het hoogste leden aantal in haar historie, daarna ging het snel bergafwaarts. Het antisemitisme in de partij stak in alle heftigheid de kop op. zeker na het verschijnen van het Nationale Dablad in eind 1936 onder hoofdredac teurschap van Rost van Ton ningen. een antisemiet pur sang. Hij was het die in 1938 eiste dat de NSB gesloten zou worden voor joden en een jaar later het joodse volk als vij and aanduidde. Mussert protesteerde zwakjes, maar had te weinig karakter om aan de veranderende stroming iets te kunnen doen, bang als hij was zijn leiders plaats af te moeten staan. De kwalijke opzet van de NSB had tijd nodig om zich te ma nifesteren en eigenlijk gingen de ogen van de meeste Ne derlanders pas open tijdens het begin van de Tweede We reldoorlog, ondanks de waar schuwingen van de geza menlijke kerken, die óf NSB'ers al vanaf 1936 de hei lige sacramenten weigerden, of hen onder kerkelijke cura tele plaatsten. Maar de beginjaren? Dr. L. de Jong schrijft er in zijn eerste deel van „Het Koninkrijk der Nederlanden" het volgende over: „De NSB heeft in haar beginfase, maar ook later, le den gehad die zich zonder zichzelf te zoeken, voor hun beweging, voor hun Mussert. het vuur uit de sloffen liepen en aan wier overtuiging en in stelling. men moge hun effect nog zo schadelijk achten, het predikaat „idealistisch" niet onthouden kan worden. De zulken waren er in alle eer lijkheid van overtuigd dat zij, Mussert volgend, hun gehele volk naar een gelukkiger toe komst zouden leiden". Helaas: die idealisten hebben nooit het karakter van de be weging kunnen bepalen. Mussert appelleerde slechts aan wrok en aan rancune. En zo werd zijn partij in de oorlog de draagster van de collabora-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4