HOCHHUTH- TONEEL IN BRECHT-JASJE Haagse Comedie solidair met De Noorder Compagnie 'De vroedvrouw': MAANDAG 12 MAART 1979 VARIA In zijn boek ,JBuilding a castle" („Kasteel tussen vier muren") beschrijft de Russische dissi dent Vladimir Boekovski hoe hij uitgewisseld werd tegen Luis Corvalan, de leider van de Chileense communistische partij, die in Chili politieke gevangene tóas, zoals Boe kovski politieke gevangene in de Sovjet-Unie was. Boekovs ki werd uit de gevangenis ge haald, zonder dat hem verteld werd dat hij vrijgelaten zou worden en met zijn moeder, zuster en neefje naar het Wes ten zou worden gevlogen. Blijkbaar om te voorkomen dat hij zou „ontsnappen" (hij had immers nog zes jaar werkkamp c.q. gevangenis te goed!), had men hem hand boeien omgedaan van Ameri kaanse makelij, en niet met zijn handen voor zijn li chaam, maar op zijn rug, zo dat hij bijzonder ongemak kelijk zat in het minibusje op weg naar het militaire vlieg veld, en ook'niet zonder moeite de trap op kon komen, die naar de ingang van het vlieg tuig voerde. Op wat KGB-per- soneel na, bleek het vliegtuig leeg te zijn. Boekovski vroeg, of de handboeien nu af kon den. „Nog niet', luidde het antwoord van de bevelvoe rende KGB'er. „Doe ze dan alleen voor even af, ik wil ro ken". Een der KGB'ers kreeg toen opdracht een sigaret tus sen zijn lippen te steken, en die af en toe weer uit zijn mond weg te pakken om de as af te tippen. Ook in een vlieg- tuig stoel bleek het lastig zit ten, met zijn handen geboeid op zijn rug. Toen zijn moeder merkte dat Vladimir de handboeien om had, ook nog in het vliegtuig, barstte zij in woede uit: Misdadigers zijn jullie, grote rotzakken! Zelfs in het vliegtuig gaan jullie nog door met hem te marte len!". Pas van zijn moeder hoorde Boekovski dat hij zou worden uitgewisseld tegen Luis Cor valan. Een overeenkomst zonder precedent, besefte hij. Het was wel voorgekomen dat twee vijandig gezinde landen gepakte spionnen uitwissel den, of krijgsgevangenen, maar dat ze hun eigen bur gers uitwisselden, daar had hij nog nooit van gehoord. Boekovski vroeg, waarom hij die handboeien nog steeds om moest houden. Het antwoord was, dat hij nog steeds als ge vangene werd beschouwed. En als we zometeen, over twintig minuten, de Oosten rijkse grens passeren, ben ik dan ook nog steeds jullie ge vangene? De KGB-officier nam contact op met Moskou, en toen hij terug kwam moch ten de handboeien af, mits Boekovski zich rustig ge droeg. Poedel Op het Zwitserse vliegveld moest Boekovski eerst in een auto van de Russische ambas sade stappen, en daarna overstappen in een auto van de Amerikaanse ambassade, en dat was dat. Luis Corvalan kreeg hij niet te zien, hij kon hem dus niet vragen of Cor valan ook geboeid, met de handen op de rug, naar het vliegveld was gebracht. Wel weten we nu iets meer over het reilen en zeilen van Luis Cor valan in Moskou sinds de cember 1976, dank zij het ar tikel „Vanwege 'een poedel" van Sergej Tsjeremoechin, dat in het laatste nummer van het Ruslandbulletin uit een ,samizdat"-uitgave werd overgenomen. Ik vertel het verhaal in het kort na. In Moskou was een nieuw huis gebouwd voor de Schrijvers bond met flats van topkwali teit, bestemd voor trouwe bondsbonzen en schrijvers, maar ook voor een paar be kende burgers waren enkele flats gereserveerd. Een dich ter kreeg een flat op de eerste verdieping, Luis Corvalan kreeg eenzelfde vierkamerflat op de vierde verdieping. Nu had Corvalan weliswaar niet zo'n groot gezin als de dichter, maar wel een zwarte poedel, die hij een paar keer per dag moest uitlaten, en daarom stelde hij de dichter voor van flat te ruilen. De dichter stemde toe, de officiële regeling van de ruil werd nog even uitgesteld. Maar wat beweren boze tongen nu in het schrijvershuis? Dat de flat, die aan Corvalan was toege wezen, blijkbaar al bij het bouwen was uitgerust met moderne afluisterappara tuur. Hoe anders viel te ver klaren dat de KGB al gauw gealarmeerd was en kwam controleren, juist op die vier de verdieping? De collega schrijvers stelden zich gniffe lend voor, hoe verrast de KGB'ers geweest waren toen zij met behulp van een Chi leense vertaler de opname band van de flat op vier hoog gingen afluisteren en toen op vlekkeloos RiLSsisch, en zelfs Russisch gevloek stuitten! Hoe had Luis Corvalan zo snel zo feilloos Russisch geleerd? Ze gingen kijken en schrokken zich het leplazerus toen ze de onvoorziene ruil ontdekten. Geen wonder dus dat de dis trictssovjet, ondanks alle ver diensten van Corvalan en on danks alle eerbied voor zijn poedel, weigerde de woning- ruil goed te keuren... Roemenië In hetzelfde nummer van het Ruslandbulletin (te bestellen bij Wilma Roest, De Graafjes 26, 3752 ES Bunschoten-Spa kenburg, tel. 03499-4330 staat, in het verlengde van het bovenstaande verhaal, ook een verslag van de ontgoo chelende ervaringen die Chi leense vluchtelingen in het so cialistische Roemenië had den. En natuurlijk nog zo het een en ander. LEIDEN - De 'Nieuwe Komedie' heeft zaterdagavond in het LAK- theater met de uitvoering van Rolf Hochhuths 'De vroedvrouw' politiek theather willen brengen. Dat blijkt onder meer uit de publikatie van een "Begelei dingsbrochure", waarmee de 'Nieuwe Komedie' haar opvat ting over de politieke intentie van dit Duitse stuk wil onderstrepen. In een middelgrote stad in de West- duitse deelstaat Hessen is een aantal dakloze gezinnen in een barakkenkamp ondergebracht. Zuster Sophie, vroedvrouw in dienst van de gemeente en tege lijk gemeenteraadslid voor de CDU, spoort de barakkenbewo- ners er toe aan om een nieuw bouwwijk, bestemd voor gezin nen van het leger, te bezetten en hun eigen barakken in de brand te steken. Ondanks aanvankelij ke tegenwerking van allerlei be langengroeperingen slaagt Sop hie's initiatief; de barakkenbe- woners mogen in de nieuw bouwwijk blijven wonen. De re den van dit slagen' ligt in het doorzettingsvermogen van Sop hie en in een toevallige loop van omstandigheden, waardoor deze nieuwe stand van zaken past in de partij- en privé-belangen van de aanvankelijke tegenstanders. Geen twijfel over de goede bedoe lingen van de 'Nieuwe Komedie' en over die van de schrijver; het is echter wel de vraag, of dit soort politiek theater zijn doelstelling, namelijk het laten zien van de werking van machtconstellaties, kan waarmaken. Hochhuths to neelstuk lijkt daartoe door zijn sterk versimpelende zwart-wit tekening weinig mogelijkheden te bieden. Alle optredende figu ren vertegenwoordigen het 'Bo ze', met uitzondering van de on derdrukten en van zuster Sophie. Allen dragen een masker; zij zijn de onpersoonlijke ideeëndragers, behalve zuster Sophie, die als een mens, als een strijdbare persoon lijkheid naar voren moet komen. Voor Heieen van Meurs geen ge makkelijke opgave om te midden van deze maskers 'mens' te blij ven. Bovendien brengt het stuk van Hochhuth met zich mee, dat Sophie de martelaarsrol toebe deeld krijgt; Heieen van Meurs gaat in haar spel gebukt onder deze martelaarsrol - ze doet soms wel erg zielig. De Duitse regisseur Hartmut Al berts heeft door middel van mas kers, songs e.d. dit stuk in een Bertolt-Brecht-jasje gestoken. Dit gebeurt niet onverdienstelijk, ofschoon deze aanpak aan origi naliteit wel danig heeft ingeboet. Wim Meuwissen voelt dit Brecht- sfeertje verreweg het beste aan; zijn aanwezigheid verhoogt het niveau van de voorstelling. De enscènering bevat zeer zeker een aantal aardige cabareteske vondsten, zo bijv. een jachtscène, waarin het publiek als 'wild' functioneert. De grappen met de 'BILD'-Zeitung zijn minder ge slaagd; dat weten we nu wel! In de rechtszaalscène wordt de be trokkenheid van het publiek zo groot veronderstelt, dat men het - door middel van ingeblikt publiek op de band - "Hondelul" laat roepen. Tegelijkertijd de monstreert deze "gag" (onge wild), dat het werkelijke publiek zich door dit soort politiek thea ter niet (meer) tot een dergelijke betrokkenheid laat activeren. Voor theaterbezoek-weten schappers zal het zeker interes sant zijn om te weten, dat 99% van het zaterdagavond aanwezige publiek tot de leeftijdsgroep van 15-30 jarigen behoort; die vinden dit soort theater "gaaf' - het be vestigt misschien hun maat schappij-visie, maar meer ook niet. WIJNAND ZEILSTRA Voorstelling in het HOT DEN HAAG (GPD) - Op 15 maart wordt in het Haagse HOT-theater een gemeenschappelijke voor stelling van de Haagse Comedie en de toneelgroep De Noorder Compagnie gehouden. Beide stukken, "Daar ben je toch zeker zelf bij?" (NC) en "Bravo! Heb je dat helemaal zelf gedaan?" (Hfc), gaan over verslaving. Met de voorstelling wil de Haagse Co medie getuigen van haar solidari teit met haar collega's in Fries land. Eind vorige week is het zeischap bijeengekomen om zich te beraden over de gebeurtenis sen bij De Noorder Compagnie. De volgende uitspraak werd met algemene stemmen aangeno men: "Het is voor de leden van de Haagse Comedie ondenkbaar, dat een bestuur van een toneelge zelschap direct ingrijpt in het ar tistieke beleid van dat gezel schap; het is evenzeer ondenk baar dat in een conflictsituatie tussen het bestuur en het gezel schap, het bestuur de leden van dat gezelschap ontslaat". Gesprekscentrum, Vrouwenkerkkoor- straat 17. Tentoonstelling Wally v.d. Velde - schilderijen van de grote Arcana van de Tarot. Geopend ma. t/m do. vanaf 7 uur, zo. van 1-6 uur tot 17 maart. Galerie De Poort, Herensteeg 11. "Win- terexpositie", met olieverven, aquarel len en keramiek. Geopend vr., za. en zo. van 14-17 uur, do. van 19-21 uur, van 3 febr.-lb maart. Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4. Ten toonstelling Otto Hetterscheid - ge mengde technieken. Geopend van 2 maart tot 1 april, woe. t/m za. van 12-17 uur, do. ook van 19-21 uur. Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling werk van Frits Frietman. Geopend dag. van 10-16 uur. zo. gesloten, van 26 jan.-15 maart De Ruif, Janvossensteeg 59. Tentoon stelling Jan van der Heide - mediamiek ontvangen schilderijen. Geopend t/m 5 april, ma. t/m vr. van 13-20.30 uur. Galerie De Pomp, Dorpsstraat 38, War mond. Tentoonstelling Joop van Eg- mond - tekeningen, aquarellen en etsen. Geopend tot 1 april, dag. van 13-17 uur en 19-21 uur, woe. ook van 10-12 uur. Galerie Pulchri-Studio, Passage 10, Oegstgeest. Tentoonstelling Miem El- zenga - aquarellen. Geopend t/m 29 mrt., dag. van 10-16 uur (zo. gesloten). Galerie De Hollandsche Tuyn, Brugge- straat 1, Leiderdorp. Tentoonstelling W.H. van der Nat (1864-1929) - schetsen en tekeningen. Geopend tot 10 april, za. van 14-17 uur en zo. van 14-17 uur. Agenda In de pauze van de "solidariteits- voorstelling" en erna zullen leden van de Noorder Compagnie in formatie verstrekken over de cri sissituatie bij de toneelgroep, die is ontstaan na het ontslag van alle 35 medewerkers door het bestuur op 22 februari jl. Publiekstheater De acteur Hans Boswinkel heeft na een voorstelling van 'Agnes B' in Leeuwarden namens acteurs en actrices van het Publiekstheater een verkaring afgelegd, waarbij hij zich geheel achter de ontsla gen collega's van de Noorder Compagnie stelde. Hans Bos winkel zou naar voren zijn getre den, omdat de schouwburgdirec tie bezwaar had gemaakt tegen het opplakken van de verklaring met een verzoek aan het publiek daaraan zijn handtekening te verbinden in het theater. De di rectie van het Publiekstheater heeft intussen aan de Leeuwar dense schouwburgdirecteur la ten weten de houding van het ge zelschap incorrect te vinden. Ars Aemula Naturae, Pieterskerkgracht 9. Tentoonstelling van leden van Ars. Geopend van 3 t/m 18 maart, za. en zo. van 12-16.30 uur, ma. t/m vr. van 14-16.30 en 19.30-21.30 uur. Galerie-bibliotheek, Luitelbaan 1, Was senaar. Tentoonstelling Loes uit den Bogaard - keramiek, Cathy Jansen - schilderijen en aquarellen. Openingstij den van de bibliotheek, van 27 jan.-22 ■maart. Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Fer Hakkaart - schil derijen, tekeningen en etsen. Geopend van 3 maart tot 9 april, vr. za. en zo. van 14-18 uur. Brasserie Scarabee, Pieterskerkchoor- steeg 24. Tentoonstelling Jan Golsteyn - olieverfschilderijen. Geopend tot 1 april dag. vanaf 11 uur. Leidse bioscopen LUXOR: "The Swarm", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur, 12 jr. CAMERA "De linker- en de rechter hand van de duivel", da. 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Popey's lachpa- rade", woe. en za. 2.30, zo. 2.15. Nacht- voorstelling "Rosemary's baby', vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO: "Exit 7", da. 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO t "The magie", da. 2.30,7.00,9.15, zo. ook 4.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "Een vrouw als Eva", da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Tom en Jerry", za. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45. STUDIO: "Interriors" da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Bambi", za., zo. en woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Superman", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur al. REX: "Porno-avonturen", da. (beh. za. en woe.) 2.30 uur, 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lucky Luke", za. en woe. 2.30 uur, al. Nachtvoorstelling "Sexlawine in Tirol", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Piranha", da. 1.30,6.30 en 9.00, zo. ook 4.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling "Kijk uit, we rammen je de bocht uit", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Force 10 from Navarone", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling "Kind van de zon", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Een vrouw als Eva", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur (za. en woe. niet om 2.00 uur), zo. 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. Kin dervoorstelling "Dunderklumpen", za., zo. en woe. 2.00 uur. Nachtvoorstelling "Klaar terwijl u wacht", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Eat my dust", da. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur, za. ook 12.15 uur. al. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "MASH", do. zo. ma. en woe. 8.30, vr. en za. 9.15 uur, 12 jr. "Zoltan de hond van Dracula", vr. 7.00, za. 4.00 en 7.00, zo. 4.00 en 6.15 uur, 12 jr. Kinderma tinee: "Toni en de groen draak", za. en woe. 2.15, zo. 2.00 uur. Ongevallendienst ■ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur EÜsabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Dlaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiént). Sint EÜsabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor de echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow en avondbezoek. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 urn- Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. Bezoek aan ernstige patienteniwanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14.15-15.00 uur - 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). Uu clC}/li teuius 12 maart 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - In een vergadering van de Hollandse Maatschappij van Landbouw, afd. 's-Gravenhage heeft dr. L. Mulder eenige be langrijke mededeelingen ge daan over Hollandsche en Deensche boter. Hij wees er op dat het in den laatsten tijd ge woonte was geworden op de Hollandsche boter te smalen. Daarom had hij op de tentoon stelling te Philadelphia mon sters genomen van beide soor ten, die daar geëxposeerd wa ren, deze in blikken bewaard en dat wel in zijne studeerkamer waar gerookt en gestookt wordt Na geruimen tijd aldaar te heb ben gestaan, werden de blikken nu geopend en liet hij de boter proeven door verscheidene ken ners, die in de zaal aanwezig waren. De slotsom luidde, dat de Hollandsche boter verre de voorkeur verdiende. Dr. Mulder sprak daarover zijn voldoening uit, omdat het niet alleen gaat om de eer, maar ook om het be lang van het vaderland. Hij zou de blikken weder sluiten en ze naar Wageningen zenden om daar verder te worden onder zocht. Vijftig jaar geleden: - Tusschen Trotzky, den tegen stander, van Stalin, en den sov jet-gezant in Turkije is een overeenkomst tot stand geko men. Trotzky heeft het gebouw van het sovjet-consulaat te Kon- stantinopel verlaten en woont voorloopig in een Turksch hotel. Het geleide, dat Trotzky naar Turkije heeft gebracht, zal naar Moskou terugkeeren. Daarmee zijn de betrekkingen tuschen Trotzky en de Sovjet-Unie ge heel afgebroken. Trotzky blijft in Konstantinopel in afwach ting van een antwoord op zijn verzoek tot terugkeer. Hij heeft de sovjet-regeering verzocht ook zijn tweeden zoon vergunning te geven bij hem te komen. - In Praag waren twee inbre kers uit Weenen in den nacht van Zaterdag op Zondag door den kelder in de kantoren van de Legio-Bank binnengedron gen. Tegen drie uur in den nacht hoorde een politie-agent uit den kelder verdachte geluiden. Hij riep versterking, waarna alle ingangen werden afgezet. In den kelder vond men in de zol dering een groot gat, dat de in brekers gemaakt hadden om daardoor in de kantoren van de bank te komen. Door dit gat za gen de politie-mannen twee in brekers, die bezig waren een brandkast te openen. Eerst na herhaalde aanmaning gaven de inbrekers zich over. In hun zak ken vond men geladen revol vers. Een nacht van harden ar beid eindigde zoodoende in de vEetsopg* OP HÉ1" K&sJIMKl'UKMVËl-." j -zoccenve. KOhkSbXa pgo..» IK MOeTHGM Z1ZM TÊ- onrcvoierdKKI<S> KACHZL,, AVMR PIT IS P£ KOWIWiS... KV Kt W \f> HÖ-fAVUL- \-&evtzoee* U HÉgf-THÊM vooG «er v? <se?rA<sËM.. HBUP/We, vcofi HU veSPClMKT! r toMiua WIWT£« rEKÊfï HAHAR4... vJA EEai oir 16f <5 „VAAibMz, e&JMJ I/A/A reen^jAief^e ooizloc. a&joco, hes oe Ato een kop? necKwis nu KU\ FRED BASSET vanpaaö ALS 'N TRHIW Wat stom om dat te 2eggeni FLENSJES MET ROQUEFORT De avonturen van Jommeke Voor deze hartige flensjes roert u eerst een glad beslag van 150 g ge zeefde bloem, 2 eieren en 3 dl melk. Geen zout, daar de Roquefort al hartig genoeg is. Laat het beslag minstens een uur staan. Druk 250 g Roquefort met een vork fijn en meng er 50 g we ke boter door en 4 eetl ook nog een lepel cog nac door, maar het hoeft niet. Roer het flensjes beslag vóór gebruik nog even goed door en bak er dein ongeveer 10 a 12 dunne flensjes van, in een niet meer dan even ingevette koekepan. Verdeel het Roque- fortmengsel over de flensjes en rol ze op. Leg ze dicht naast elkaar in een licht beboterde vuurvaste schaal en giet er nog wat gesmolten boter over. Zet de schaal bovenin een voorver warmde zeer hete oven tot de bovenzijde begint te kleuren. WINA BORN iEnne...wat ik wilde ÏT vragen... welke nieuwe uitvinding hadden die geheimzinnigaards bij?j, Ha, ik weet het niet, de ambassadeur wil niks lossen Maar het moet iets formidabel zijn, ongelooflijkfantastisch De ambassadeur vroeg echter een bewijsstuk, j Die mannen zijn in ieder gevsü zeer voorzichtig Ze hadden zich verkleed als vrouwen. Niemand zou hen herkend hebbenJ Y- De slimmerds

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 23