Tsjechen zorgen voor onvergetelijke 'Katja Kabanova' The Pointer Sisters r/lH. mgmmmaj zijn helemaal terug toegelicht VRIJDAG 9 MAART 1979 SCHEVENINGEN - De Tsjechi sche componist Leos Janacek heeft vooral naam gemaakt met de opera "Jenufa", die in Neder land grote bekendheid heeft ge kregen dank zij de indrukwek kende vertolking van de titelrol door de sopraan Gré Brouwen- stijn. Voor velen is zijn meester werk echter de opera "Katje Ka banova", gebaseerd op het to neelstuk "De storm" van de Rus sische schrijver Ostrowski. Het gegeven van "Katja Kabanova" is vrij simpel. Een romantische jonge vrouw wordt verstikt door een bekrompen burgerlijk milieu dat volledig wordt beheerst door een tirannieke schoonmoeder. Als haar man voor korte tijd op reis gaat, krijgt zij even kans haar vleugels uit te slaan via een kort stondige liefdesverhouding, maar wroeging over haar daad drijft haar tot een openlijke be kentenis en vervolgens tot zelf moord. De grote kracht van deze opera ligt in de wijze waarop Ja nacek dit gegeven verwerkt heeft. De vertwijfeling van Katja, de lyrische romantiek van de jeugd en de zwakheid van Katja's echtgenoot Tichon zijn muzikaal even effectief en overtuigend verwoord als de dankbare en voor de hand liggende hypocrisie van de dictatoriale en gevoelloze schoonmoeder Kabanicha. Maar hierbij heeft de componist het niet gelaten. De natuur is in dit werk meer dan als een louter symbolische achtergrond aan wezig. met name in de derde akte waar de storm de wroeging van Katja losmaakt en haar uiteinde lijk naar ondergang voert. Jana cek bood die kansen die de opera als theatervorm vóór heeft op het toneel en hij heeft hiervan ten volle gebruik gemaakt met een orkestratie die de natuur naar vo ren heeft getrokken en van de eerste tot de laatste maat hoor baar aanwezig maakt. De voorstelling van de Nederland se Operastichting, een reprise van een produktie uit 1975, heeft dit alles verwezenlijkt op een manier die alleen maar als voor beeldig bestempeld kan worden. De Tsjechische dirigent Bohumil Gregor heeft in zijn geboorteland de muziek van Janacek waar schijnlijk met de paplepel inge goten gekregen en is daarnaast een man met een bijzondere aanleg voor het genre opera. Zijn herhaalde optreden in Nederland heeft geleerd dat hij een zesde zintuig heeft voor het opbouwen van dramatische spanning, maar zijn vertolking van deze Janacek- partituu r is zonder meer het beste wat hij tot nu toe bij de Neder landse Operastichting gedaan heeft. De heftige golfbewegingen van het orkest smolten onder zijn handen op adembenemende wij ze samen met de hartslag van de personages op het toneel en wist het Amsterdams Philharmonisch Orkest op te zwepen tot een hart stocht en een technische verfij ning zoals men zelden van dit en semble gehoord zal hebben. In de sfeervolle decors van Josef Svoboda en de overtuigende na turalistische regie van Karei Jer- nek bewogen zich naast acht Ne derlandse solisten drie Tsjechi sche gasten die voor een even on vergetelijke avond zorgden als dirigent en orkest. Gabriela Be- nackova, vier jaar geleden al een openbaring, is inmiddels vocaal en interpretatief uitgegroeid tot een van de opvallendste dramati sche sopranen van het operato neel. Haar stem komt in alle re gisters stralend over de zwaarste orkestpassages heen en bezit bo vendien in de hoogte en in de meer lyrische gedeelten een op vallende warme klank die sterk instrumentalistisch aandoet. In fel contrast daarmee stond de mezzo-sopraan Nadezda Kniplo- va, die van de autoritaire en ver steende schoonmoeder een ware creatie wist te maken. René Claassen bracht voor de minnaar Boris een wat kelige stem mee die weinig romantiek suggereerde en daardoor niet helemaal uit de verf kwam tegenover de in zijn slap heid uitstekend getypeerde Ti chon van Jan Blinkhof. Op het tweede plan was er een speels en smeuïg liefdespaartje van Libuse Marova en Wouter Goedhart te horen, terwijl Peiter van der Berg de plompe koopman Dikoj mar kant wist neer te zetten. In Amsterdam zal "Katja Kabano va" op 12,14,18,26 en 28 maart te zien zijn en op 21 maart heeft er een uitvoering plaats in de Rot terdamse Schouwburg. PAUL KÖRENHOF Gabriela Benackova en Libuse Marova in 'Katja Kabanova'. 7 Amsterdam: 1(2) Fire: Pointer Sisters. 2(1) Chiquitita: Abba 3(3) Don 't look back: Peter Tosh 4(8) Lay your love on me: Racey 5 4) Ik ben verliefd op John Travolta: Sandy 6 6) Ik heb hele grote bloemkole: André van Duin Tragedy: Bee Gees (23) The runner Three De grees 9 (11) Heart of glass: Blondie 10 7) You took the words right out of my mouth: Meat Loaf London: 1(2) Oliver's army: Elvis Costello and the Attrac tions 2 4) I will survive: Gloria Gaynor 3 1) Tragedy: Bee Gees 4 9) Lucky number Lene Lovich 5 3) Heart of glassBlondie 6(6) Can you feel the force: Real Thing 7(5) Contact Edwin Starr 8 (20) Something else: Sid Vicious I Sex Pistols 9 (11) Sound of the suburbs: Members 10 7) Chiquitita: Abba New York: 1 2) I will survive: Gloria Gaynor 2(1) Da' ya' think I'm sexy: Rod Stewart 3(8) Tragedy: Bee Gees 4 5) Heaven knows: Donna Summer with Brook lyn Dreams 5(3) Fire: Pointer Sisters 6(7) Shake your groove thing: Peaches and Herb 7 4) A little more love: Oli via Newton-John 8 (10) What a fool believes: Doobie Brothers 9 (16) Y.M.C.A.: ViUage People 10 (11) Don 't cry out loud: Melissa- Manchester 4 (10) 5 3) 6 6) 7 8 7) 9 9) 10 (11) Y.M.C.A.: Village People Sandy: John Travolta Da' ya' think I'm sexy: Rod Stewart Chiquitita: Abba Kiss you all oven Exile Stumblin'in: Chris Norman and Suzi Qua- tro i Mexican girl: Smokie Too much heaven: Bee Gees Hard love: Shaun Cas- sidy I was made for dancing: Leif Garrett AVRO meest bekeken HILVERSUM (ANP) - De AVKU is weer de omroep met de meeste tv-kijkers. Dat is gebleken bij een onderzoek naar de kijkgewoon ten door de dienst „kijk- en luis teronderzoek" van de NOS over het vierde kwartaal 1978. De AVRO, die de leidende positie in het vierde kwartaal van 1977 aan de TROS had moeten afstaan, trok in de laatste drie maanden van 1978 gemiddeld 2,9 miljoen kijkers, tegen de TROS 2,8 mil joen. Daarna kwamen eind 1978 in volgorde: de VARA met 2.2 miljoen, de NCRV met 2 miljoen, de KRO en Veronica elk met 1,5 miljoen, de NOS met 1,2 miljoen, de VPRO met 770.000 en de Evangelische Omroep met 550.000 kijkers NEDERLAND I- 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort: voor Spanjaarden (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Lucy en Mr. Mooney (NCRV) 19.25 - Kwistig met muziek, muzikale spelshow (NCRV) 20.40 - The streets of San Francisco (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Tussen toen en toekomst (NCRV) 22.45 - Meditatie (NCRV) 22.50 - Praten met de Minister-president (NCRV) 23.00 - Van Makassar naar Bovensrnilde (deel 3) (IKON) NEDERLAND II - 18.25 - Meten, (herh. 9) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De wonderlijke avonturen van Herman van Veen (KRO) 19.25 - De Muppetshow (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Centennial (5) (KRO) 22.00 - Brandpunt (KRO) 22.35 - Rondje theater (KRO) 23.35 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr.: NDR 18.00 Sport- overz. 18.30 Actual. 18.45 Kleuter- progr. 18.55 Onkel Brasig, tv-serie. 19.25 Region. magaz. 19.59 Progr.-overz. WDR: Heidi, tv-serie. 18.30 Amusementsprogr. 18.40 Amusementsprogr. 19.15 Actualitei- tenmagaz.). 20.00 Journ. 20.15 Rebel without a cause, speelfilm. 22.00 Economisch magaz. 22.30 Actual., met reportage. 23.00 Sportprogr. 23.25 Der Chef, Jin 0.10 DUITSLAND II 18.20 Slapstick. 18.40 Slapstick. 19.00 Journ. 19.30 Buitenlandse re portages. 20.15 Derrick, tv-serie. 21.15 Informatief dierenprogr. 22.00 Actualiteiten. 22.20 Cultureel ma gaz. 23.05 Die Dame und der Killer, SDeelfilm. 0.30 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 Tv-cursus 19.00 Inform, progr. 19.45 Filmportret. 22.15 Ich, Claudius, Kaiser und Gott, tv-serie. 23.05 Reli gieus progr. 23.35 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 Kleuter progr. 18.30 Open School.. 19.00 In form. progr. 19.35 Meded. en Mor gen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Colossus, speelfilm. 21.50 Re ligieus progr. 22.20 Kamermuz. 22.50 Journ. NET 2 18.00-20.15: Zie NET 1. 20.15 De reis van Charles Darwin, tv-serie. 21.15 Muziekprogr. 22.10 Cultureel ■kin de televisieactualiteitenrubriek Brandpunt van de KRO wordt vanavond aandacht besteed aan de vredesreis van president Ca rter naar het Midden Oosten. De KRO heeft voorts een reportage over de problemen, die de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt heeft met verslaafden aan drugs en een bijdrage over de behandeling van seksuele delinquenten met geneesmiddelen die de geslachtsdrift zouden beteugelen, maar die ook een schadelijke bijwerking zouden hebben. Volgens Brandpunt wordt hiermee ook in ons land geexpe- rimenteerd (Ned. II, 22.00 uur). •k Op een koude voorjaarsdag inmei 1967 ging in Brussel het groot ste warenhuis van België, l'Innovation, in vlammen op. Het vuur, dat op de tweede verdieping ontstond, vrat zich met grote snelheid een weg door het oude, tochtige gebouw dat vol zat met brandge vaarlijke materialen. Uit de rokende puinhopen werden 362 slacht offers geborgen, van wie er slechts 37 konden worden geindentifi- ceerd. De ramp veroorzaakte een schokeffect in België. De regering stelde een onderzoek in naar de brandveiligheid in warenhuizen en andere openbare gebouwen, en een jaar later volgden zeer strenge voorschriften waaraan deze gebouwen voortaan zouden moeten voldoen. Ook in Nederland werkte de schok door: minister Beernink van binnenlandse zaken vroeg de gemeente, hun brandbeveiligingsver ordeningen goed na te zien. Over de brand in l'Innovation, over de maatregelen die er werden genomen om herhaling te voorkomen én over de veiligheid van grote gebouwen in het algemeen gaat het in de NCRV-televisie-uitzending in de serie "Tussen toen en toekomst", die vanavond om 21.55 uur via Nederland I wordt uitgezonden. L'Innovation is inmiddels herbouwd. Het is nog steeds het grootste warenhuis van België. Er werken meer dan 5000 mensen. En het nieuwe gebouiv heeft een van de modernste brandbestrijdingssys- temen ter wereld. VRIJDAG 9 MAART HILVERSUM I 18.19 Uitzending van het GPV. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktberich ten i.s.m. KNBTB. 18.43 (S) Punt uit, cultureel progr. 20.00 (S) In ant woord op uw schrijven. 21.55 Over weging. 22.00 (S) Ballads Blues en Beton Swing. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. sportprogr. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Embargo. NOS: 19.40 Praten met de minister. 20.00 Nws. 20.05 Europees conertpodium: klassieke muz. 22.00 Horizon. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VOO: 19.02 (S) A.B.T.T. tien favoriete platen. 19.30 (S) Veronica's popjourn.). VPRO: 20.00 (S) Oorkussen- informatief jongerenprogr. 22.02 (S) Black Star Liner. 23.02 (S) Amigos de Musica. AVRO: 1.02 Het steenen tijdperk. 2.02 (S) Gewoon. 2 uur radio. 4.02 (S) n Nachfje AVRO. 6.02-7.00 (S) Goe demorgen. ZATERDAG 10 MAART HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. VA- RA's Zaterdagochtendshow, deel I: Muziek en tips. 7.30 Nws. 7.41 Din gen van de dag. 7.53 (S) Z.O. VAR A's Zaterdagochtendshow, deel II: Mu ziek en tips. 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45 (S) Z.O. VARA's Za terdagochtendshow. deel III: gevar. progr. 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. en de wereld. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan. 14.30 (S) NAR. 15.30 Nws. 15.33 Kinderen een kwartje? 16.00 (S) Het zout in de pap. 17.30 Nws. 17.32 (S) Dingen van de HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua-ochtendeditie. 9.00 Voorzich tig.... breekbaar. (9.35 Waterst.) 10.00 De tien om kindershow. 10.30 Cou lissen. (11.00 Nws.) 11.30 Aktua- Sportcafe. OVERH.VOORL12.49 Werk en welzijn. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Wegwezen. 14.45 Kom eens langs in Laren (NH). 16.00 Nws. 16.03 Europarade. 17.55 Meded. HILVERSUM III NCRV: 8.02 (S) Start. 8.03 (S) Happy Sound: gospelprogr. 9.03 (S) Muziek bij de koffie. 11.03 (S) Popstation. 12.03 (S) Los Vast: gevar. muziek progr. (13.30 De lach of ik schiet show.) 14.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow: actueel sportmagazi- HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte. 8.00 (S) Weg-geef klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Concerto matti- nale: Radio Kamerorkest met klas sieke muziek. 10.40 AVRO-Acade- mie: Blokfluit spelenderwijs. 11.00 (S) Pistache. 13.00 (S) Opera met Tom Haenen. 14.00 Nws. 14.02 (S) In gevar. bezetting. 15.30 In de weten schap dat.... 16.00 (S) Jazz Spectrum. 16.40 Richting: een progr. over lens- en wereldbeschouwingen. 17.00 Sluiting. ZANUSSI was/droogzuil t.w.v. f2007,-. Beschikbaar gesteld door ZANUSSI te Alphen a/d Rijn. t.b.v. Nat. Puzzelactie „Het Gehandicapte Kind" De Sisters (Bonny Pointer had in middels voor een solo-carrière gekozen) hunkerden naar de tij den van weleer. Naar het jachtige bestaan van de popartiest, de aparte atmosfeer in de (platen-) studio's, de binnen- (Amerika) en buitenlandse tournees. „In dat ene jaar dat we als The Pointer Sisters totaal niets deden, zijn we er pas echt achter gekomen: zon der de showbusiness kunnen we onmogelijk leven; we kunnen het gewoonweg niet missen", weet Ruth in een gerieflijk ogende Amsterdamse hotelsuite. HILVERSUM (GPD) - Uitein delijk bezweken Ruth, Anita en June - de voormalige mo del-meisjes van dominee El- ton Pointer - toch onder de steeds zwaarder wordende druk. Ruim een jaar als The Pointer Sisters op non-actief; het bleek allemaal een te veel vergende opgave. Een perio de ook waarin Ruth gezins uitbreiding realiseerde, Anita en J une incidenteel alleen op traden, maar die muzikaal ge zien bitter weinig bevredi ging gaf. Een come-back leek - en was - slechts een kwestie van tijd. Met het album "Energv" debuteerden de Pointers dan ook op het nieu we Planet Records label van ,.ster"-producer Richard Perry. Echter, de nostalgie-The Pointer Sisters eigen - was niet meer. Co- co-rok en Grace Kelly-rol ver dwenen, hadden plaats gemaakt voor een meer hedendaagse uit monstering. R&B werd rock 'n roll. De eerste „gouden" single in eigen land (het ook in Nederland een hoofdrol op de hitparades vervullende Bruce Springsteen- nummer „Fire") was niet veel la ter een feit. „We vonden dat het tijd was om hoognodig eens van omgeving te veranderen", argumenteert Anita de beslissing om kort na „Having a party" (de zesde en tevens laat ste op het ABC-label uitgebrach te elpee) het trio op te splitsen. „Vergeet vooral niet dat we, op het moment dat wel als The Poin ter Sisters van start gingen, vrij wel niemand kenden in de show business. De eerste mensen die we ontmoetten, waren onder an dere de producers van ABC-re- cords, waar we onder contract kwamen. We waren groentjes in dat wereldje. We namen in die pe riode niet eens de moeite onze contracten door te lezen? We hadden nauwelijks benul hoe belangrijk dat wel was". June, compleet met zelfgebreide muts, inhakend: „Daarnaast wa ren we het harde leven, het vele en vermoeiende reizen niet ge wend. Met het gevolg dat we vaak gebroken thuis kwamen. Slechts het plezier in het zingen hield ons in die dagen op de been". Dat Ruth, Bonny, Anita en June bij hun debuut in '69 wat onwennig tegen de situatie aan blikten, lag voor de hand. De strenge opvoe ding van Elton en Sarah Eliza beth Pointer - beiden dominees van de West-Oakland Church of God - is hier ongetwijfeld debet aan. Slechts de kier tussen de overgordijnen en de „praatjes" op school vormden in die tijd de „buitenwereld" voorde Pointers. Van een carrière van hun doch ters in de showbusiness wilden pa en ma Pointer dan ook niet we ten. The Pointer Sisters Ruth: „Vader en moeder waren er pertinent tegen. Hun dochters als zangeressen, het moest verboden worden. Om religieuze redenen, maar ook om ons te beschermen tegen het harde leven als artiest". Zelfs de bioscoop was iets waar de zusjes beslist niet mochten komen, terwijl ook het luisteren naar de radio als „duivels" werd beschouwd. June: „Vader zag voor ons een toe komst als secretaresse wegge legd. Als duffe, nette kantoor meisjes. Nou, en dat wilden we nou net niet. De enige muziek waarnaar we mochten luisteren, waren de gospel-songs. In het kerkkoor moesten we ons daar entegen tot psalmen en gezangen beperken". Ondanks de waarschuwing van va der Elton 'Pointer debuteerden zijn dochters in 1969 in San Fran cisco. Weinig succesvol overi gens, vooral doordat de Pointers de steun van een manager moes ten ontberen. Toen Bill Graham zich met de Pointers ging be moeien, kwam het eerste platen contract los. Twee singles, die beiden slechts in de familiekring gretig aftrek vonden. In 1973 haalde ABC-producer David Ru- binson het kwartet binnen bij zijn maatschappij. Zes elpees in een kleine vier jaar waren het resul taat: „The Pointer Sisters", „That s a plenty", „Live at the Opera House", "Steppin", „The best of..." en „Having a par ty". Alles went. Zo ook een bestaan in de in dubbel opzicht zo keiharde showbusiness. Dat Ruth, Bonny, Anita en June er in '77 de brui aangaven, moet dan ook in een andere richting worden gezocht. Er speelde namelijk meer. Het feit dat de producers van ABC de Pointers alles voorkauwden, zat hen meer dwars. Van een eigen inbreng in het door ABC uit te brengen materiaal was nauwe lijks sprake. Ook al omdat de eer ste twee albums, „The Pointer Sisters" en „That's a Plenty", binnen de kortste keren in goud werden omgezet, viel er aanvan kelijk geen enkele wanklank te registreren. Totdat het de zussen de strot uit kwam en de uit het ongenoegen voortvloeiende irritaties voor in-, terne spanningen zorgden. June: „We voelden ons gevangen, opgesloten in een bepaald vakje. Als zangeressen zaten we dan ook alle vier op een dood punt. We wisten op een bepaald ogenblik zelfs niet eens meer wat we ei genlijk allemaal met ons stem- menmateriaal konden doen. De kans om ons te ontplooien kregen we immers niet". En: „Het was daarnaast zo, dat we langzaam maar zeker wat uit elkaar groei den. Vier opgroeiende tieners, la ter volwassenen, die individueel gezien allemaal een eigen mening hadden. En dat wil wel eens bot sen, ja". De zwartgalligheid verdwijnt ove rigens razendsnel wanneer de naam van Richard Perry valt. Perry, producer van onder meer Captain Beefheart and His Magic Band (in '67), Fats Domino, Ella Fitzgerald, Barbra Streisand, Andy Williams, Carly Simon, Ringo Starr. Diana Ross en Leo Saver, was het die The Pointer Sisters nieuw leven inblies. Perry, op dat moment net bezig met de realisatie van een eigen pla tenlabel, en de Sisters togen aan het werk. Resultaat: "Energy", de eerste release op het Pianet-label was een feit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5