Formatie in België nu uitzichtloos 'Vrachtwagens waren niet voor groep in Libanon' Voortref f elij ke 'Don Quichotte' Nuttige show van Margriet "THE TIMES" KOMT TERUG "Als je invaliditeit aan kunt, ben je geen invalide meer" Ook Vanden Boeynants mislukt BRUSSEL (ANP) - De politieke situatie in België is gis teravond volstrekt uitzichtloos geworden. Regerings formateur Paul vanden Boeynants is namelijk op zijn beurt niet geslaagd in het vormen van een regering en is dat koning Boudewijn van België gaan melden. Vanden Boeynants, premier van de demissionaire rege ring en in die regering tevens minister van defensie, had sinds maandagochtend zijn informatieopdracht. De tot de Franstalige christende mocraten behorende, rasechte, Brusselaar, Vanden Boeynants is de tweede formateur die mislukt in zijn opdracht. Vóór hem had de voorzitter van de Vlaamse chris tendemocraten, Wilfried Mar tens, al een mislukte poging ge daan om een regering te vormen. Tussen die formatiepogingen in was een tweemanschap op het Belgische politieke toneel ver schenen om, op verzoek van de koning, te "bemiddelen". Dat waren Willy Claes, Vlaams socia list en minister van economische zaken en Charles Ferdinand No- thomb, voorzitter van de Frans talige christendemocraten. Claes was, na de verkiezingen die op 17 december gehouden waren, eerst al eens als informateur opgetre den. Voornemen Vanden Boeynants was maandag aan het werk gegaan met het voornemen een regering te vor men van Waalse en Vlaamse christendemocraten, Vlaamse en Waalse socialisten, de Vlaamse Volksunie en de Brusselse Taai partij FDF, dezelfde coalitie als die van de demissionaire rege ring. Hij had toen hij begon te formeren een door hem zelf ontworpen plan op zak dat de scherpe kant jes wilde afslijpen van het zoge heten Egmont-pact, de vorig jaar tussen Waalse en Vlaamse partij voorzitters overeengekomen plannen voor de Belgische staatshervorming. Dat Egmont- pact stuitte op zoveel tegenstand bij de Vlaamse achterban dat er Verhard Sinds de verkiezingen hebben de standpunten van Walen en Vla mingen zich steeds meer verhard. Waalse christendemocraten so cialisten en het FDF vormden een Waals Front. Drie Vlaamse partijen, christendemocraten, socialisten en de Volksunie beantwoordden die stap deze week door een Vlaams eenheids front te vormen en die beide blokken staan nu tegenover el kaar. In Brusselse politieke krin gen meent men dat de politieke situatie nu vrijwel zonder uitzicht VOETBAL - De zaterdagafdeling van Unitas Leiden organiseerde gisteren een zaalvoetbaltoernooi in de Groenoordhallen. Winnaar werd LSW'70 gevolgd door Kickers'69 en HVZ. Kickers won tevens de sportiviteitsprijs DAMESVOETBAL - De Leidse damesselectie heeft een oefen wedstrijd tegen RCH met 2-2 ge lijkgespeeld. Het duel werd ge speeld ter voorbereiding op de wedstrijd tegen Alkmania (14 maart, 7.00 uur LFC terrein). SCHAATSEN - Rijders van de In- door Hardrijders Club Leiden nemen a.s. weekeinde deel aan de open Nederlandse clubkam pioenschappen (shorttrack) die op de Jaap Edenbaan in Amster dam worden gehouden. Aanvang zaterdag 16.00, zondag 15.00 uur. VRIJDAG U MAART 1979 LEIDEN - Burgemeester Vis en zijn echtgenote hebben gisteren een be zoek gebracht aan het echtpaar W. Feddema-Tamboerdat op het ogenblik in Schouwenhove woont. Het bezoek werd gebracht in verband met het 65-jarig huwelijksfeest dat het echtpaar dezer dagen viert. LEIDEN - Na lange tijd weer eens een voorstelling van ongekend professioneel niveau in het LAK- theater. Gisteravond deed "The Short Circuit Company" Leiden aan met "Don Quichotte's", een "vrijwel technisch sprookje", zo als de groep het zelf uitdrukt. Het lijkt enigszins absurdistisch, maar D.Q. is tegelijkertijd zo dwingend-realistisch, dat door "The Short Circuit Company" een synthese gevonden lijkt te zijn tussen fictie en realiteit. Het resultaat van dit min of meer gedwongen samengaan van twee uitersten wordt dan een hevig boeiende voorstelling, waarvan een vrijwel uitverkocht LAK- theater naar evenredigheid heeft genoten. Verbazingwekkend om te zien hoe Katie Duck, die eerder in het LAK-theater met een "Fes tival of Fools-evenement" vrijwel volledig faalde, gisteravond in staat bleek D.Q. dramatisch vol ledig overeind te houden. Ze wordt hierbij natuurlijk in niet geringe mate gesteund door vooral Carlos Trafic (als D.Q.), maar eveneens (en wellicht nog meer) door een sterk geprofileerd spelende Hector Malamud als "Sancho Panza" met dezelfde fi guur trekt Malamud de hele dra matische ontwikkeling naar zich toe. De filosofie van "Circuit Company" is de lach, die het kortgesloten geluk zou symboli seren. Het publiek krijgt een scala aan (meest onverwachte) indrukken mee, waar men aanvankelijk niet goed raad mee weet. Originele vondsten (telefoonbei, rijdend bed, telefoons, laboratorium, etc.) dragen er in belangrijke ma te toe bij, dat D.Q. niet in vrijblij vendheid verzandt, maar uitge tild wordt boven het gemiddelde niveau, dat dit soort stukken on derling verbindt. Geen publieksparticipatie, een volledige speelperiode (tot half twaalf) en wars van goedkope ef fecten om simpel succes te oog sten. Het Mickery Circuit is een grillig kind in artistiek Neder land. D.Q. maakt veel goed van wat eerdere Mickery-produkties hopeloos beschamend lieten lig- «en- BERT KOEKEBAKKER DEN HAAG (GPD) - De re gering heeft er geen enkele aanwijzing voor dat de 40 oude vrachtwagens, die vorige week gelijk met het materieel voor de Neder landse VN-troepen in Li banon naar Haifa (Israël) werden vervoerd, be stemd waren voor de christelijke milities in Zuid-Libanon. Dat zei minister Van der Klaauw (buitenlandse zaken) gisteren tij dens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Er is volgens hem „geen begin van bewijs" voor die veronderstelling aanwe zig. De regering was door diverse kamerleden verweten onzorg vuldig te hebben gehandeld door het Nederlandse militaire mate rieel te verschepen met een schip, dat ook militair materieel voor een van de partijen in het Libane se conflict vervoerde. Volgens de bewindsman is daar echter geen sprake van. Het ging om een veertigtal zeer oude Ame rikaanse legertrucks, die afkom stig zijn uit de dumphandel. Het betrof hier een transactie tussen een Nederlandse dumphandelaar en een Israëlische particulier. De neutraliteit van de Nederlandse VN-troepen in Libanon is door IJSHOCKEY - Het Nederlands jeugdteam is door een 8-4 zege op Hongarije (4-0, 3-2, 1-2) in Mircu- rea Ciuc (Roemenië) als vijfde geëindigd in de strijd om het Eu ropese jeugdkampioenschap voor B teams. deze gebeurtenissen, volgens Van der Klaauw, volstrekt niet aangetast. Suggesties in die rich ting wees hij van de hand. Minister Scholten van defensie verklaarde dat door zijn ministe rie vooraf geen onderzoek is in gesteld naar de andere lading van het schip, waarmee het Neder landse VN-materieel werd ver scheept. Deze oplossing is geko zen in overleg met de VN-autori- teiten, zei hij. Scholten wees de beschuldiging dat defensie „lichtzinnig" heeft gehandeld, met kracht af. Een verzoek van het CDA om in de toekomst maatregelen te treffen om bij het verschepen van militair mate rieel voortaan vooraf een onder zoek in te stellen naar de overige lading van het schip „om geen ongewenste samenloop van transporten te doen plaatsvin den" werd door Scholten met een krachtig „neen" beantwoord. Dat zou. zo zei hij, hoogst ongebrui kelijk zijn. LEIDEN - De felle kleurtjes, nauwere rokken en brede schouders, het was allemaal terug te vinden in de show die Margriet in de Leidse stads gehoorzaal gaf. Een show voor zelf-maaksters want al les wat de mannequins toon den was later in de middag of avond verkrijgbaar in pa- troonvorm of het nu om een leuke strandjurk of een grap pige gebreide trui ging. Het fijne van zo'n modeshow is dat de zelfmaakster een goed totaalbeeld krijgt van het model dat ze heeft uitgeko- (Van onze correspondent) LONDEN - Hoewel duizenden Britten in zak en as zaten omdat de voorronde voor de selectie van de zanger of het zangeresje voor het Eurovisie Songfestival in Je ruzalem, zoals verleden jaar, niet uitgezonden kon worden door een staking van televisieperso- neel, waren duizenden andere Britten in opgewekte stemming omdat het er uiteindelijk naar uitziet dat het dagblad The Times (en het zusterblad The Sunday Times) over anderhalve maand weerzal kunnen verschijnen. De doorbraak in de onderhande- lingen tussen de vakbonden en de directie van The Times werd ingeluid met een bijeenkomst van vyf betrokken vakbondslei ders met de staatssecretaris voor werkverschaffing, Albert Booth. Tijdens dit gesprek werd al na enkele uren confereren door alle betrokkenen een document on dertekend waarbi) als belangrijk ste punt werd vastgesteld dat The Times alle tot nog toe ontslagen werknemers weer in dienst zou Maar daarmee was de kous nog niet af. want een tweede ronde van conferenties tussen de vak bondsleiders en de directie van The Times, die tot half vier in de morgen duurde, zette de puntjes op de i. In die ronde werd beloofd dat alle werknemers van The Ti mes die ontslagen werden toch nog de helft van hun anders be taalde loon zouden krijgen en dat zij de resterende 50 procent zul len krijgen wanneer de huidige onderhandelingen tot concrete resultaten en het herverschijnen van het dagblad leiden. Een model dat ook geschikt is voor de grotere maten zen. Schoenen (vaak met heel hoge hakken) brede ceintuurs en kleine hoedjes maken de patroon tot een levend geheel en dat is toch heel wat anders dan even een modeblad doorbladeren. Bovendien kwamen ook de wat grotere maten voldoende aan bod want veel modellen die werden getoond hadden een maatbereik van 34 tot en met 54. Natuurlijk, de grappig gebreide truien, die qua kleurverwer- king wel een beetje aan een koeiehuis deden denken zijn niet zo geschikt voor een maat 54 maar een pakje met wat ruime rok, een "tailleverhul- lende" spencer van hetzelfde materiaal en daaronder een bedrukte bloese doet het ook in de grotere maten heel goed. De zelfmaaksters hebben zich in deze goedverzorgde over zichtelijke show weer een goed beeld kunnen vormen over de mogelijkheden van hun zomergarderobe. (Door Joh. M. Pameijer) ARNHEM - „Al die ellende van Kopenick heb ik al doorgemaakt. Thuis", zegt acteur Bernard Droog. De beduimelde bladzijden van het sce nario ritsen door zijn vingers. „Als die man zijn dochtertje is overleden, ga ik het me thuis zo zitten indenken, dat het bijna voor me gebeurt. In mijn kop zit een computer, die haarfijn no teert wat er op dat moment in mij omging. Op de repetitie laat ik dat zien aan de regisseur en de colle ga's. Hebben ze gevoeld wat ik bedoel dan is het goed. Zo niet, dan moet ik het op een andere manier proberen. Maar ik moet de rol eerst thuis helemaal zelf doorgemaakt hebben." Begrip Bernard Droog als „De kapitein van de Kopenick": een acteur die helemaal leeft voor theater. Kin derlijk blij reageert Jiij op een uitnodiging van Paiir Steenber gen om samen met Peter Bolhuis „De wisselwachters" als vrije produktie te gaan doen. „Het is een grote eer als een groot acteur als Paul Steenbergen mij vraagt. Ik ben blij als een kind en trots als een aap met zeven staarten. Voor mij is Paul Steenbergen een be grip. Misschien ben ik een beetje een man van het oude stempel om nog onder de indruk te raken van de groten. God dank mis schien. Ida Wasserman en Van Dalsum waren voor mij ook van die mensen die hoog op de Olym pus zaten. Zelf heb ik een aantal grote rollen mogen spelen. Godzijdank is het altijd gelukt. Vanaf de eerste dag ben ik bezig geweest mijn palet zo breed mogelijk te maken... Ik ben wel eens een beetje trots als gezegd wordt: Beckett en Iones- co is zijn specialiteit. Of als ik Heijermans of Brecht speel en ze zeggen dat ik daar specialist in ben. Ze schrijven wel eens: Nie mand anders dan Bernard Droog zou die rol kunnen spelen. Dat is overtrokken. Ik ken mijn vak. Vroeger heb ik toch met net zo veel plezier operettes en opera gedaan. Ik heb alle zonden be dreven. Nu ga ik weer twee films doen. Een daarvan is „Een pak slaag" van Haanstra. Het is al de derde keer dat ik met Haanstra werk. De eer ste keer was ik een van de twee boeren in „Fanfare". De lolbroek was Hans Kaart. Die andere, minder sympathieke broek, was ik. Het kan me nooit schelen of een rol sympathiek overkomt of niet. Op mijn rol als die NSB'er in „Pas torale 43" heb ik alleen maar leu ke reacties gehad. Toch is het geen kattepis om een NSB'er te spelen. Toen ze het me vroegen heb ik een week bedenktijd ge vraagd. Ik heb me afgevraagd of ik Stalin of Hitler zou willen spe len. Mijn conclusie was: ja, die zou ik best willen spelen, waarom dan geen gewone NSB'er. Ik speel net zo lief een moordenaar als een heilige. Het liefst speel ik een mens met een litteken op zijn ziel. Of het nou Hitler is of de paus. Van dat litteken kun je iets maken. Vlak na de oorlog heb ik 360 keer een SS'er gespeeld in „Oranjeho tel". Dat is me niet in dank afge nomen. Ze stonden me wel eens op straat op te wachten en er werd naar me geschreeuwd. Waarom eigenlijk? Een rol heeft toch niets met mijn persoon te maken. Op toneel ben ik een to taal ander mens. Verdriet Een paar jaar geleden verloor ik mijn vader, elf dagen later mijn vrouw, in de loop van dat jaar naaste familieleden en een jaar na mijn vrouw ook mijn moeder. Dat was te veel. Maar ik speelde door. Want als ik op toneel stond liet ik Bernard Droog met zijn verdriet in de kleedkamer achter. We speelden toen „Thuiskomst", een vervelend stuk, wantje stond de hele avond op dat toneel over je vrouw te kletsen. Maar het was toch een andere vent die dat deed. Dat was een man, die Pinter gemaakt had. Het was niet Ber nard Droog. Ik ontrafel graag mensen. Als ik op een feestje zit dan kan ik ze heel stil zitten observeren, hoe ze pra ten, hoe ze hun glas houden, hoe ze hun sigaretje roken. Ik hou van mensen. Daarom kan ik zoveel verschillende mensen spelen. Er is er maar een op de hele wereld als die tegenover je zit. Die man is uniek. Dat is toch een wonder. Hoe is zo'n man geworden wat hij is. Als toneelspeler heb je alleen een boek met woorden tot je be schikking. Ga daar maar een mens van maken. Elke keer is dat een avontuur. Groter dan een sa fari in Afrika. En toch ben ik in wezen vreselijk verlegen. Dat verberg ik soms onder een beetje bravoure. Als ze me aanspreken en het gaat niet over mijn vak, dan kruip ik vaak in mijn schulp. In dat vak voel ik me beschut. Daar hoef ik niet me zelf te spelen, maar kan ik andere mensen uitbeelden. In zo'n Ko penick kan ik mezelf helemaal vergeten. Die man maakt zo ver schrikkelijk veel mee. Ik zit nu 26 jaar bij Theater. Was de eerste acteur die in Arnhem woonde. Ik geloof dat het voor een gezelschap een voordeel is als het een stabiele kern heeft. Er is bij ons weinig verloop. Ik geloof stellig in een betere produktie vanuit een gesubsidieerd en semble dan een ad hoc-produk- tie. Het duurt heel lang voor je elkaar kent. Bij uitzondering klikt het meteen tussen twee ac teurs. Dat gebeurde toen ik vorig jaar samen mei Elisabeth Ander sen speelde. Met anderen is het vaak zo dat je eerst een zak zout gegeten moet hebben voor je el kaar een beetje gaat benade ren. Theater Theater is een groep die een traditie heeft opgebouwd. In het westen wordt Theater als een van de bes te gezelschappen beschouwd. Op het ogenblik zijn er bepaalde re censenten die zich van het reper toire distantiëren. Ik ken er ook een paar in Amsterdam, die hun eigen tomatenkistje steeds bij de hand hebben. Toch geloof ik dat Theater veel gedaan heeft voor de vernieuwing. Wij hebben „Wach ten op Godot" gespeeld. Wij introduceerden Ionesco. Wij hebben Handke het eerst ge speeld. Men vergeet vaak dat wij als gesubsidieerd gezelschap een bepaalde opdracht hebben. Wij hebben de verplichting een re pertoire te spelen waar 99 procent van de bevolking naar toe kan ^gaan. Men mag ons dat repertoire beslist niet verwijten. Natuurlijk lukt het niet altijd. Wat wil je nou. Daar zijn we toch mensen voor. Men brengt vaak zo weinig begrip op voor de inspanning die met een produktie gepaard gaat. Die „Kapitein van de Kopenick" zal er beslist anders uitzien dan men verwacht. Het is een Duits stuk, maar voor Nederland moet het anders zijn. Vergeet niet dat 22 mensen zich zeven weken uit de naad gewerkt hebben om een goed produkt aan het publiek af te leveren. Als het lukt roept iedereen: hoera, als het niet lukt: bah. Dat is niet eerlijk. Maar ik erger me niet aan kritiek. Hooguit ben ik teleurge steld door de onkundigheid van sommige critici. Men moet nu eenmaal niet naar Kopenick ko men kijken met de gedachte aan de film van Heinz Ruhmann in zijn hoofd. Dit wordt een heel an der produkt". Blinde uit Assen ontwerpt gedenkpenning Koningin (Van onze correspondent) ASSEN - Bij de blinde Assenaar Jan van Konings brugge (58) gaat de telefoon de gehele dag. „Ik heb niet geweten dat er zulke hyena's bestaan. Ik krijg de ene bestelling na de andere. Een bankflrma die maar even duizend penningen wil bestellen. Dat noem ik speculeren en daar begin ik niet aan. Ik geef ze uit voor verzamelaars, niet voor speculan ten". Aldus verwoordt hij de drukte die ontstaan is sinds hij zijn ontwerp lanceerde voor een gedenkpenning bij de 70e verjaardag van koningin Juliana. Er komen 3000 exemplaren in goud van 21.6 karaat, die 199 gulden gaan kosten, en 10.000 in zilvernikkel voor f9,95 per stuk. Het grootste deel van de opbrengst gaat. naar een goed doel, te bepalen door de Koningin. De heer Van Koningsbrugge is mun- tenverzamelaar sinds zijn dertiende jaar. tot hij in 1946 blind werd als militair oorlogsinvalide. Hij kwam toen uit Rotterdam en woont al jaren in Drenthe. Met zijn ontwerp probeert hij aan te tonen dat „een blinde meer kan dan de mensen veronderstellen. Een blinde kan een idee aandragen, maar een ander moet het uitvoeren. De blinde moet uit het verdomhoekje. Het ergerlijke is dat hij niet voor vol meespeelt. Invaliditeit is psychisch. Als je het aankunt ben je geen invalide meer", zegt hij. Hij benadrukt dat het stomtoevallig is dat hij dejuiste wegen heeft bewandeld en toestemming kreeg van Soestdijk toen hij acht maanden geleden aan zijn avontuur begon en niets anders in gedachten had dan het gouden vijfje van 1912. Het ontwerp voor de penning gaf hf) telefonisch door aan een modelleur. „Tekenen kan ik niet, maar ik heb duidelijk uiteengezet hoe ik het in mijn geest had. Mijn vrouw heeft het ontwerp later gezien. Het is zoals ik het wilde". De penning toont het portret van koningin Juliana met op de ach tergrond die van haar bet-overgrootvader Willem I. Beide por tretten symboliseren vijf generaties Oranje-vorsten. Van Ko ningsbrugge spreekt van een levenswerk en wil niets van ver diensten weten. „Nu blijkt dat het aanslaat willen ze mij het idee uit handen slaan voor de „big business". Ik ben tegen elke com merciële aanpak. Als ik verlies ga ik failliet. Win ik, dan gaat het geld naar een goed doel". Om zijn belangen veilig te stellen heeft hij al een advocaat ingeschakeld Tekenend Het ontwerp maakte Van Koningsbrugge „uit respect voor het Koninklijk Huis. Van^liana bestond nog steeds geen vijf-gul- denmuntstuk. De beeldenaar van Wilhelmina is vijf keer ver nieuwd, die van Juliana pas twee keer. Dat is tekenend voor deze wegwerpmaatschappij. Ik ben van de WD, dan weet men hoe ik over het koningshuis denk. Hoe hebben ze het Koninklijk Huis niet ir. de puree gezet, die extreem-linkse groeperingen. Maar het is onaantastbaar. Met een koningin zijn we bovendien stukken voordeliger uit dan met steeds maar een andere president. Ik heb het uit zitten rekenen". Bernard Droog: "Het liefst speel ik een mens met een litteken op zijn ziel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 4