Hinderpalen op de weg naar gelijke kansen Cardin gaat Chinezen het modevak leren MOEDERS VERVANGEN MOEDERS MOEDERS (■1^/m Uien helpen bij hoest en verkoudheid 3 Stoffenfabrikanten J§SHr grijpen terug naar BF- 3 .jÉHH de jaren '30-'50 Kinderopvang in Finland ssssêsêbm wmmsm mêbbfehm WOENSDAG 7 MAART 1979 EXTRA PAGINA 13 Oude huismiddelen komen terug ons honing en vier ons suiker, laat de siroop dan koud worden en zeef ze door een doek. Een paar maal per dag moet van dit brouwsel een eetlepel worden in genomen. PARIJS (AP) - De Franse mo de-ontwerper Pierre Cardin, is een van de eersten geweest die een bezoek aan China bracht toen het land zijn deu ren voor het westen opende. Hij kwam na een bezoek van twee weken door China ver bijsterd in Frankrijk terug. De mogelijkheden van China als nieuwe markt zijn enorm en de modeontwerper gaf als zijn reactie: "China is niet aan het ontwaken, het is aan het exploderen". De spectaculaire afsluiting van het bezoek van Cardin was een uitnodiging om in maart zijn eigen modeshow naar Peking en Sjanghai te bren gen. Deze stap geeft aan hoe totaal China aan het verande ren is, de Chinezen die jaren lang gekleed waren in Mao- uniform, het symbool van communistisch China, raken geboeid door westerse mode. Cardin is een pionier op zijn vakgebied die de haute cou ture tot een massaprodukt maakte. Het kunnen echter niet de massa's van China zijn geweest die Cardin in gedach ten had toen hij 20 jaar gele den begon met mode aan de lopende band te maken. Nu zegt Cardin dat hij ervan over tuigd is dat het Maojasje het zelfde lot als de varkensstaart ten deel zal vallen. De maatschappij van Cardin fabriceert vandaag de dag van alles, van bijouterieën tot aanstekers en futuristische stoelen. Hij heeft 300 fabrie ken over de hele wereld die aan 40 landen hun produkten verkopen, waaronder de Sowjet-Unie en de totale om zet bedraagt 250 miljoen dollar. Als de modeontwerper een af zetgebied in China vindt, slaat hij een ware slag. Cardin zegt dat hij nog geen contrac ten met China heeft afgeslo ten, maar dat hij slechts be loofd heeft medewerkers naar China te sturen en Chinezen een opleiding in zijn fabrie ken in Europa en Japan te la ten volgen. Zijn plannen op langere termijn echter zijn duidelijk als hij spreekt over de lage arbeids kosten in China, nog lager dan in Singapore en Taiwan en het feit dat de prijs van Chinese kasjmir eenvijfde van de prijs in de rest van de wereld bedraagt. Hij spreekt over een ruilover eenkomst waarbij China pro dukten van Cardin afneemt en de maatschappij Chinese zijde en kasjmir koopt. Car din uit zich nogal voorzichtig over het toekomstperspectief dat 900 miljoen Chinezen zich 's avonds in zijn ontwerpen zouden hullen. "De Chinezen zijn erg trots, maar erg arm", zegt hij. De Chinese regering denkt meer in termen van het exporteren van 90 procent van de produkten van Cardin en het behouden van 10 pro cent voor de eigen consump tie. Spoedig nadat Cardin in China was aangekomen, kreeg hij van zijn gastheren twee Chi nese mannequins en een kleedkamer aangeboden. Hij kapte eigenhandig hun haar en kleedde hen in de jurken die hij in zijn bagage uit Parijs had meegebracht. Tijdens de geïmproviseerde modeshow selwerking met de sociale dienst van de gemeente, die tweemaal per maand van de verzorgsters een rapport over de gang van za ken krijgt. Bij de selectie van vrouwen die hun woonaccpm- modatie en energie beschikbaai willen stellen voor dit werk, wordt vooral gelet op de "na tuurlijke kwaliteiten" om met kinderen om te gaan, en op het vermogen om die taak dusdanig te vervullen dat de kinderen niet van de eigen ouders vervreem den. Het werk wordt begeleid via speciale trainingscursussen. Het lijkt een doeltreffende aanpak die enerzijds de eventuele "wild groei" van amateuristisch opge zette crèches kan verhinderen, maar anderzijds een grote inzet eist van de vrouwen die een der gelijke veeleisende dagtaak am biëren. Anne: "Het zijn behoorlijk zware werkdagen. Maar het is geweldig werk als je van kinderen houdt, en bovendien graag thuis bent." Een doorgesneden ui op een scho teltje op het nachtkastje. Zelfge maakte uiensiroop met honing en suiker. Bruine suiker die met wat water door een uitgeholde ui „ge filterd" is. Het zijn ouderwetse, weinig welriekende maar (naar men zegt) doeltreffende middel tjes tegen hoest en verkoudheid, daterend uit tijden toen apotheek en drogisterij nog niet het brede anti-verkoudheid-assortiment van nu te bieden hadden. De huidige hang naar alles wat „puur natuur" is, doet ook de be langstelling voor dergelijke oude huisgeneesmiddelen weer ople ven. Als onschuldig anti-hoest middel was de ui met bruine sui ker onlangs zelfs te zien in een populaire artsenijkundige ru briek die regelmatig op het tv- scherm te bekijken is. En in heel wat alternatieve kook- en huis houdboekjes die de laatste jaren zijn verschenen, worden recep ten aangereikt voor simpele huismiddelen die bij ongevaar lijke kwaaltjes het chemische produkt met succes zouden kun nen vervangen. De ui blijkt in vele van die recepten een grote rol te spelen, en niet al leen als het om het genezen van een verkoudheid gaat. In het „Groot Warmoeziers Handboek" (verschenen te Arnhem in 1855) wordt aan de ui het vermogen toegeschreven om „de haargroei te bevorderen, en brandwonden en verzweringen te genezen", een remedie die ook te vinden is in een oud Engels handboekje voor de huisvrouw. Oorpijn zou, even eens volgens dit werkje, verdwij nen wanneer een geroosterd en nog warm stukje ui in het pijnlij ke oor wordt geplaatst. Winter voeten zouden te genezen zijn door er een pakking van hete ge roosterde uien op te leggen en die drie tot vier dagen te laten zitten, malariakoortsen door een in plakken gesneden ui op de maag streek te leggen, hooikoorts door het nuttigen van rauwe uien met mosterd. Maar de ui (een van de oudste ge wassen ter wereld, al bekend en ongewaardeerd bij de oude Egyptenaren, Grieken en Ro meinen, en waarschijnlijk via Italië op zeker ogenblik naar de lage landen gekomen) is vooral terug te vinden in de recepten voor huismiddelen tegen winter- kwalen als hoest en verkoudheid. In de volksgeneeskunde is die geneeskrachtige werking ook in verband gebracht met de pene trante geur van de ui die „de boze krachten" zou verjagen. Een va riant op de eerder genoemde ui met bruine suiker is de uitgehol de ramenas die eveneens met bruine suiker en wat water wordt gevuld, zodat op den duur een stroperige vloeistof ontstaat die als hoestdrank kan worden inge nomen. Een recept voor een ouderwetse hoestdrank op basis van uien: snijd een pond geschilde en schoongemaakte uien in stuk ken, laat die enkele uren zachtjes koken met een liter water, een Een werkdag van om en nabij de negen uur. Dat is, vijf dagen per week, het programma' van Anne, een Finse moeder van twee kin deren tussen acht en dertien jaar. Haar oude beroep, dat van kin derverzorgster, brengt ze tegen woordig opnieuw in de praktijk als "gemeentelijk kinderverzorg ster". In de vijfkamerflat in Es- poo, een plaats met veel nieuw bouw die een kilometer of zestien buiten de hoofdstad Helsinki ligt, verzorgt ze van maandag tot en met vrijdag enkele kinderen van buitenshuis werkende moeders. Dat gaat in nauwe samenwerking met de sociale dienst van haar werkgeefster de gemeente. Sinds 1973 is in Finland, waar veel getrouwde vrouwen full-time buitenshuis werken, een wet van kracht die het inrichten en ex ploiteren van crèches en kinder- Aan de badmode voor de komen de zomer is zo te zien niet veel ver anderd want dit was wat een En gelse badpakken fabriek voor de komende zomer als nieuw bracht. dagverblijven door de gemeen telijke overheden wil stimuleren. Een opvangcentrum-aan-huis, waar moeders (onder auspiciën van de gemeente) overdag de zorg op zich nemen voor de peu ters van andere, buitenshuis werkende moeders, is een van de oplossingen die men in Finland voor het probleem van de kinde ropvang in het hedendaagse stadsleven meent te hebben ge vonden. De vrouwen die hun huis, tijd en ervaring beschikbaar willen stellen voor de jonge kinderen van andere vrouwen, krijgen voor de door hen verrichte taak een salaris van de gemeente. De buitenshuis werkende ouders die gebruik maken van deze vorm van kinderopvang, betalen daar voor periodiek een vaste bijdrage aan de gemeente. De "vervan- Mannen die er niet van houden zich in het pak te steken als ze uit gaan kunnen zich volgens het Ro meinse modehuis Cocoli het beste vertonen in een witte linnenpanta lon met daarop een marine-blauwe blouse (of overhemd) van zijde. Het honkbalpetje is dan wel een "moet". gende" moeders verzorgen elk een groepje van maximaal vier kinderen onder de vijfjaar. Daar mag één baby bij zijn (een zwan gerschapsverlof duurt maximaal zes maanden, maar ook hier is de regeling waar men naar streeft een verlof van een jaar, eventueel te delen door de moeder en de vader). \nne vertelt iets over de daginde ling van de vervangende moe ders: 's morgens tussen zeven en half acht worden de peuters door hun ouders gebracht, 's avonds om vijf uur worden ze weer afge haald. Overdag wordt met de kinderen gespeeld en geknut seld, bij mooi weer gaan de moe ders met de kleintjes naar buiten, en in het onderhavige geval is rondom dit opvangwerk een heel scala van activiteiten voor de kinderen ontstaan: muzikale Met dit zeer traditie-bepaalde Chinese pak won de 24-jarige Ali son Kouit Hongkong tijdens de con- fectiebeurs een eerste prijs. vorming, poppenspel, het inrich ten van een "speel-o-theek" voor gezamenlijk gebruik, speciale zomer- en winteractiviteiten, met maandelijks wisselende thema's. De verzorgsters worden "per kind" betaald (een vergoeding die, om gerekend in Nederlands geld, op het ogenblik bruto zo'n f350 per kind per maand bedraagt). Daar naast krijgen ze bepaalde toesla gen voor bijvoorbeeld, extra schoonmaakkosten en voor de voeding van de kinderen die de drie dagelijkse maaltijden bij hun gastvrouw gebruiken. De ver zorgsters hebben een betaalde vakantie, krijgen vakantietoe slag, zijn sociaal verzekerd tegen ziekte en pensionering. Als een van hen door ziekte uitvalt, wordt geprobeerd om tijdelijk collega- verzorgsters in te schakelen. Dit alles gebeurt in samen- en wis- DEN HAAG - Vrouwen die een hoge graad van ont wikkeling willen bereiken en daartoe alle capacitei ten bezitten, vinden in het Finland van vandaag nog altijd vele listige, infor mele hinderpalen op hun weg. Dit is een van de conclusies uit een in 1977 verschenen rapport over de positie van de vrouw in Fin land, waarin haar rol in het eco nomische, politieke en culturele leven van haar land wordt gea nalyseerd. Ook in Finland heeft zich in de tweede helft van de ja ren zestig een nieuwe emancipa- tiegolf duidelijk gemanifesteerd. Dat heeft in tegenstelling tot ver gelijkbare ontwikkelingen in een aantal andere landen, geleid tot een opvallende toeneming van het aantal vrouwen in de lands- politiek. De betreffende grafiek vertoont sinds het midden van de jaren zestig een sterk oplopende lijn, resulterend in 23 procent van het totale aantal parlementszetels, waarmee de verhouding vrou wen-mannen in de volksverte genwoordiging dus nagenoeg één op vier is geworden. Die op vallende stijging in de laatste tien jaar wordt voor een deel toege schreven aan de levendige dis cussies over het rollenpatroon, waardoor vrouwelijke kiezers zijn gaan nadenken over het be lang van het stemmen op vrou welijke kandidaten (ongeveer 40 procent van de vrouwen kiest voor een vrouwelijke kandidaat). Traditie Per traditie wordt aan de vrouwen in Finland een tamelijk grote ma te van politieke activiteit toege schreven. Vroeger staken ze in dit opzicht boven hun zusters in de andere Scandinavische landen uit. Dat verschil is, volgens eer der genoemd rapport, in de afge lopen jaren verdwenen, maar vergeleken met die van de man nen in hun land springt de poli tieke activiteit van de Finse vrouwen er nog altijd uit. Het aantal vrouwelijke leden van het tiental politieke partijen in het land varieert, volgens statis tieken uit de afgelopen jaren,-lus sen de 25 en de 60 procent, maar hoe meer men de partijtop na dert, hoe schaarser de vrouwen worden. Hetzelfde geldt voor hun vertegenwoordiging in vakbon den en werkgeversorganisaties. Op de ministeries zijn vrouwen in leidinggevende posities vooral te vinden in de sectoren onderwijs, sociale zaken en volksgezond heid. Hun rol op de meeste ande re ministeries wordt "zeer be perkt" genoemd. Wat de massa media betreft: vrouwentijd schriften worden vaak door vrouwen geleid, bij radio en tv zijn enkel vrouwen in leidinge- vende posities, maar in de regio nen waar bij de media de grote beslissingen vallen is geen vrouw te bekennen. Hoewel aan de universiteiten en andere hogere onderwijsinstel lingen bijna de helft van de stu denten (en de in de laatste jaren afgestudeerden) uit vrouwen be staat, is het aantal vrouwelijke hoogleraren slechts 3 procent van het totale aantal functionarissen op dit niveau. Bij grote maat schappijen (bijvoorbeeld in het bankwezen) is de., klacht van vrouwelijke werknemers dat mannen niet alleen worden aan genomen voor de posities waar "toekomst" in zit, maar dat het de mannelijke employés op allerlei manieren gemakkelijk wordt gemaakt om dat doel te bereiken. Als een van de belangrijkste obsta kels op deze (en nog een aantal andere) terreinen voor vrouwen die carrière willen maken, noemt het rapport de voorkeur van mensen (mannen zowel als vrouwen) voor een mannelijke "baas". Hoewel de algemene houding ten aanzien van de geijk te rolpatronen in Finland al rond de jaren zeventig steeds minder star begon te worden, wijzen de resultaten van diverse onderzoe ken erop dat de mannelijke supe rioriteit in de werksfeer nog altijd hoog wordt aangeslagen. In 1967 sprak bijna 60 procent van de mannen en ruim 40 procent quete zich uit voor "een man als baas". Enkele jaren later was dat percentage bij de mannen maar iets gedaald, bij de vrouwen zelfs met een procent gestegen. Een ander conflictpunt is ook in Finland nog altijd de mogelijk heid in beloning tussen mannen en vrouwen. Volgens cijfers van 1977 varieren de door vrouwen verdiende inkomens tussen de 70 en 90 procent van wat mannen in gelijkwaardige beroepen kunnen verdienen. die hij daarop organiseerde, oogstte hij groot succes met zijn modellen. De modeontwerper reisde langs vijf steden en bezocht negen kleding-, textiel- en leerfa brieken op zijn tocht. Bij ie dere fabriek hing een bord met "welkom Pierre Cardin" en de fabrieksarbeiders ver zamelden zich om hem te be groeten. "Zij vroegen mij naar alles: kleren en schoenen. Vragen als vindt u dit mooi? En hoe kan ik dit veranderen? waren niet van de lucht. Zij waren erg eerlijk en open", aldus Cardin over zijn ge sprekken met de fabrieksar beiders. Hij zei dat hij in de straten veel minder Maojasjes zag dan hij had verwacht "het was koud en de mensen droe gen vijf of zes kleurige truien en daaroverheen grote jassen. Het, straatbeeld is vrolijk, erg aangenaam". Hij vertelt dat hij in de straat liep en dat hij steeds moest zwaaien naar voorbijgangers die riepen "hallo vreemde ling. Wie ben je?" Ruim twaalf jaar geleden, in 1966, heeft de Finse regering een commissie benoemd die tot taak kreeg om de positie van de vrouw in Finse maatschappij te bestu deren, en plannen te ontwerpen ter verbetering van de status van de Finse vrouw. Vier jaar later publiceerde deze commissie een rapport waarin, naast aanbeve lingen voor praktische maatre gelen op de gebieden van onder wijs en arbeidsmarktpolitiek, ook de suggestie werd gedaan om een permanent adviesorgaan in te stellen ter bevordering van de gelijkheid tussen mannen en Het resultaat was, in 1972, de in stelling van een"council for equality", een emancipatie-or gaan dat, zeer kort gezegd, zich bezig houdt "met alle zaken die te maken hebben met de bevorde ring van gelijkheid tussen man nen en vrouwen, het coördineren van het betreffende onderzoek op diverse gebieden, het voorberei den van hervormingen in sa menwerking met de overheden, en het volgen van soortgelijke ontwikkelingen in andere lan den. De raad is voor een belang rijk deel samengesteld uit vrou welijke parlementsleden. Dasspelden en stick-pins zijn te ruggekeerd ui het mode-beeld. Niet alleen mannen maar ook vrouwen hebben naar deze oude sieraden ge grepen om er hoedjes, revers en sjaals mee op te sieren. li, «li wi'lllll - AMSTERDAM - Terugblikken is een gewoonte geworden in de mode, en dat geldt niet alleen voor de ontwerpers van kleren, maar ook voor de stoffenfabrikanten. De komende zomer wordt bijv. teruggegrepen naar de tijd tussen 1930 en 1950. Weefsels vertonen opnieuw een onuitputtelijke hoeveelheid struc turen en patronen. Ouderwetse piqué, satijn, damast en glim mend changeant begeleiden de gewone katoenen stoffen, het glanskatoen en de fijne badstofkwaliteiten. De weefsels voor de komende seizoenen worden tot de zgn. drogere stoffen gerekend. Ze zijn soepel en zacht, zonder een geruwd oppervlak, en ze zijn vaak los geweven. IF?;* 3tlU mi Modeontwerper Frank Govers onderhoudt als adviseur van de tex tielindustrie nauwe banden met de Nederlandse importeurs en grossiers. De acht belangrijkste jongens op dit gebied hebben hem gevraagd de nieuwe zomerstoffen te verwerken in aantrek kelijke showmodellen. De meester heeft dat ten behoeve van inkopers en journalisten graag gedaan. Het ging om de stoffen, niet het niet, maar toch was aan die om het modeldat zei Frank inelkaar geflanste modellen a Govers toen hij zijn modellen iets voor de lijn van de komende showde. Een echte collectie was zomer te bespeuren. Het kleine spektakel is door Govers ingeleid met de mededeling dat de dagen van architect Rietveld terugkomen. De kleuren waarmee Rietveld werkte, waren zwart en wit, veel mimosa-geel, cobaltblauw en St. Laurent-rood. In de stoffeneollecties voor deze zomer zijn die kleuren duidelijk aanwezig. Govers heeft ze verwerkt in paneelrokken en cirkelrokken, blouses of hessen met aangeknipte halve mouw en een brede gordel in afstekende kleur. Hij ontwerpt poffende of smal toelopende broeken en kleine ronde hoedjes met voile. Zijn vierkante schouderlijn is typerend voor 1979, en dat past bij de contrasterende ruitdessins Die dessins bestaan uit vage bloempatronen of kleurvlekken, veel stippen, noppen en kriebelmotiefjes, en verder snoepgoed, zoals Engels drop, dat de indruk maakt in sneltreinvaart van de jurk op de grond te zullen vallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13