De denkpatronen van de
Witte Stam van Afrika
Carry Tefsen:Volksto sluit aan
op t dagelijks leven
^S\MQ9tmnma\
weekeinde
toegelicht
Vanavond in
„Als je
lacht dan
ben je rijk"
ZONDAG
MAANDAG
ZONDAG
DUITSE TV
ZONDAG
BELGISCHE
TV
ZONDAG
ZATERDAG 3 MAART 1979
CHHEHHBl
Ik heb ademloos zitten kijken
naar De witte stam van Afri
ka, een coproduktie van BBC
en AVRO. Meer BBC dan
AVRO, kreeg ik de indruk.
Een documentaire van drie
uur, die voornamelijk over
een stam van witmensen
ging, die over een denkpa
troon beschikken dat geheel
verschilt van dat van gewone
mensen, zoals Nederlanders,
Bantoes, Engelsen en kleur
lingen. Die witmensen, beter
bekend als Afrikaanders, zijn
de uitvinders van de apart
heid, zo'n beetje het enige
woord dat de Nederlandse
taal aan alle andere talen heeft
willen afstaan. Ze kunnen ons
ook uitleggen dat apartheid
geen apartheid betekent,
waarbij de kleinste groep van
de gulden drie zilveren kwar
tjes en één zilveren dubbeltje
krijgt, en de grootste groep
een bruin stuivertje en tien
losse bruine centjes mag ver
delen, maar het zoiets in
houdt als: goede buren zijn je
beste vrienden. En ik kijk en
ik tuur, ik kijk recht in hun
ogen als ze dat unverfroren in
de camera zeggen, in de hoop
daarin iets gewaar te worden
waaruit blijkt dat ze niet goed
zijn, maar ook niet gek.
Maar nee, ik kan niets ontdek
ken dat wijst op een blik van
verstandhouding, waaruit ik
tot mijn geruststelling zou
kunnen opmaken: dat zeggen
ze nu wel, maar ze weten zelf
natuurlijk wel beter! Het zijn
praatjes voor de vaak, dus in
dat opzicht verschillen ze
gelukkig in niets van bijvoor
beeld onze werkgevers, die
botweg een tientje extra op
het vorstverlet afwijzen,
hoewel het geld er is en die
bouwvakkers gedurende de
werkloze vorstweken aan
zienlijk minder salaris bin
nenkregen. Die werkgevers
kan ik begrijpen, die behoren
nog tot dezelfde stam waartoe
ik behoor, zij zitten gewoon
op hun geld dat eigenlijk het
hunne niet is, zoals ook de be
stuurders van de Bond van
Oorlogsinvaliden het binnen
stromende geld alsmaar op
potten en tegen rente uitzet
ten en laten groeien zonder de
oorlogsinvaliden, waarvoor
het bestemd is, er royaal van
te laten meeprofiteren, voor
dat al die oorlogsinvaliden
zijn uitgestorven en een mil
joenenerfenis achterlaten.
Dat zijn allemaal mensen die
heus wel beter weten, maar
alleen de schijn ophouden dat
zij, van uit hun hoge positie,
beter kunnen beoordelen wat
die andere mensen nodig
hebben. Maar het angstaanja
gende van die Afrikaanders
vind ik, dat ze de stellige in
druk maken echt te menen
wat ze zeggen!
Laat ik een voorbeeld geven:
een blanke voorman vertelt
dat zijn zwarte ondergeschik
ten hem graag mogen, ze
noemen hem „het ijsblok".
Hé, denk ik dan, „het ijsblok",
dat is wel de laatste koosnaam
die ik aan mijn hoofdredac
teur zou geven als ik hem
mijn aanhankelijkheid wilde
betonen! En waarom noemen
ze u dan zo, vroeg David
Dimbleby. Omdat ik zo streng
ben! Ook al hebben ze nog zo
gelijk, wat ik zeg dat gebeurt
ook. En daar houden ze van,
het zijn volwassen mensen, ze
willen niet als baby's behan
deld worden!
Bij zo'n redenering staat mijn
verstand stil. Die man had
voor hetzelfde geld kunnen
zeggen dat zijn zwarte werk
nemers hem liefkozend „va
dertje" noemden, of „rozek-
nopje", maar nee, hij vertelde
botweg dat ze hem „het ijs
blok" noemden, en verklaar
de dat op een manier, waaruit
blijkt dat u en ik en die zwar
ten die hem zo noemen, een
zelfde denkpatroon volgen.
Het zijn volwassen mensen,
ze willen niet als baby's be
handeld worden, en daarom
vinden ze het zo prettig dat ze
precies moeten doen wat hij
zegt, ook al heeft hij ongelijk!
Ik zou zo'n man een „ijsblok"
noemen, de Bantoes noemen
hem ook zo, maar ijsblok zelf
ziet er zowaar een eretitel, een
koosnaam in. Dat is een
denkpatroon, dat ik niet kan
volgen.
Een ander voorbeeld. Een poli
tieofficier, Visser geheten,
een vertrouwenwekkende
naam dus als je iets verder
wilt kijken dan de wielrenne
rij. Meer dan veertig zwarten
zijn de laatste jaren in de ge
vangenis omgekomen, een
soort indirect doodvonnis
zonder berechting, opgelegd
aan juist de krachtigste, ge
zondste vertegenwoordigers
van de zwarten, want u kunt
er donder op zeggen dat niet
bij voorkeur de oude, ge
brekkige, op krukken lopen
de zwarten in de gevangenis
worden gesmeten. Er zijn al
lerlei doodsoorzaken opge
geven, zo bleken er twee de
dood te hebben gevonden
door uit te glijden onder de
douche. Daaruit blijkt maar
weer eens hoe weinig die
luitjes zich wassen, hoe on
wennig zij zich onder een
douche bewegen! Voordat
meneer Visser aan het woord
kwam, hadden we het relaas
aangehoord van een jonge
Bantoe, die door de politie
zodanig geslagen was, dat hij
in het ziekenhuis moest wor
den opgenomen. Vraag aan
de heer Vissen waarom wor
den de gevangen door uw on
dergeschikten mishandeld?
Antwoord, kort samengevat:
dat is helemaal niet waar, als
dat zo zou zijn, zouden ze wel
bij mij komen om zich daar
over te beklagen, en boven
dien: als het waar was, zouden
er wel meer politiemensen
door de rechtbank veroor
deeld zijn wegens mishande
ling.
Naar zulke uitspraken, zonder
blikken of blozen gedaan, zit
ik als een konijntje, gevangen
in het licht van een koplamp,
als gebiologeerd te kijken,
zodat ik er niet toe kwam de
naam te noteren van de minis
ter (was het de inmiddels
weggezuiverde Mulder?), die
in Zwaziland van enkele
zwarten zelf gehoord had dat
zij heel tevreden waren over
het pasjessysteem, waarbij zij
geen toestemming krijgen
hun gezin mee te nemen naar
het blanke gebied, waar zij le
gaal werken. Ze vonden het
juist wel prettig om een half
jaar lang van huis te zijn, en
ver van hun gezin te werken.
Er zullen er ongetwijfeld zijn,
gezien de woonomstandig
heden, zoals er in Nederland
ook aan de zee verknochte
zeelieden zijn die het prefere
ren een half jaar over zee te
zwalken en dan een maand of
twee maanden thuis te zitten.
Maar ik zou het als Noord
hollander, behorend tot een
bevolkingsgroep die een even
groot deel uitmaakt van het
gehele Nederlandse volk als
de blanke Zuidafrikanen deel
uitmaken van de totale be
volking van Zuid-Afrika (na
melijk 17,5 procent dus onge
veer een zesde deel), toch echt
niet in mijn hoofd halen om
alle Utrechters, Gelderlan
ders, Zuidhollanders, Zeeu
wen, Brabanders, Limbur
gers, Friezen, Groningers,
Drenten, Overijsselers en
overige Nederlanders te
dwingen een zeemansleven te
gaan leiden. Wat die minister
daarover zei, sloot in geen en
kel opzicht aan bij mijn
denkpatroon, wat een zwarte
met vrouw en gezin erover
zei, klonk me daarentegen
heel normaal in de oren.
En dan zit ik me, al kijkend, af te
vragen of al die Zuid-Afrika-
aanhangers in Nederland, die
het apartheidssysteem altijd
verdedigen en daar allerlei ra
tionele verklaringen voor
kunnen geven (zoals een der
blanken snedig opmerkte,
toen hem gevraagd werd of
die wetten waar iedereen zich
aan moest houden, niet erg
onrechtvaardig waren voor
de zwarten: „Maar die wetten
beschermen mij", waarmee
de juistheid van die wetten
wat hem betreft wel was aan
getoond), nu ook met een
soort plaatsvervangende
schaamte naar al die Afri
kaanders met hun Neder
landse namen zitten te kijken,
of juist met grote instem
ming, „goed zo" denkend,
„die is raak!" roepend, van al
die merkwaardige hersen
spinsels kennis
vrees het laatste..
AMSTERDAM (GPD) - Een onver
valst melodrama trekt opnieuw
volle zalen in het land. Het Am
sterdams Volkstoneel heeft
"Rooie Sien" op het repertoire
geplaatst ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan van de groep.
Carry Tefsen, die zowel de oude
als de jonge Rooie Sien speelt,
geniet van haar succes. De actrice
speelde ook een rol in het volks
stuk "Als je lacht, dan ben je
rijk", dat vanavond door de
AVRO wordt uitgezonden.
Wat maakt Volkstoneel zo popu
lair? Carry Tefsen: "Ik denk dat
het wat gewoner is dan ander to
neel. Volkstoneel sluit aan op het
dagelijks leven van de mensen.
Ze voelen zich ermee verbonden
omdat het over herkenbare situa
ties gaat, over liefde en dood, over
afscheid nemen en over woede.
Carry Tefsen stuurt haar zoontjes
Kim (6) en Leyn (3) onder de dou
che vandaan en maant ze tot rust.
Haar man is een zoon van Beppie
Nooy en die familieband maakt
de zaak soms ingewikkeld. Carry
vindt het vervelend om in een
bepaalde hoek te worden ge
schoven. "Het is niet zo dat ik al
tijd bij het Volkstoneel wil blij
ven. Ik heb de afgelopen seizoe
nen gespeeld in "Het kind van de
buurvrouw" en "Als je lacht dan
ben je rijk". Die produkties lopen
altijd goed en daardoor werkje er
ook prettig. Na "Rooie Sien" blijf
ik nog voor de nieuwe versie van
Potasch en Perlemoer. Martin
Kesseler heeft er liedjes voor ge
schreven en dat lijkt me enig om
te doen. Dat stuk is zeker een re
den om nog een jaar langer te
blijven, maar ik denk dat ik daar
na weer eens opkras".
Met een moeder die in het Amster
damse speeltuinwerk zat en de
ene kinderoperetteclub na de an
dere oprichtte en een vader die
saxofoon speelde lag naar Carry's
ADVERTENTIE
lichtreklame
/7T)/SV7T)/7T) «ogewoera 177 leiden
U U\S^C±JslI U 071-13 40 01, 071-13 49 64
begrippen een toneelcarrière
voor de hand. "Ik wilde eerst
dansen, maar begon daar nogal
laat mee, omdat mijn vader me
een degelijke ondergrond wilde
geven. Ik studeerde vijf jaar voor
kleuterleidster, inclusief de bij
behorende aktes en stond twee
jaar voor de klas. Intussen volgde
ik balletlessen en in 1960 stopte ik
met het onderwijs en begon in het
cabaret van Rika Jansen. Je weet
wel, zes meisjes op een rij op de
achtergrond en vijftien dansjes
per avond. Toen volgde de KRO-
revue, ook in het achtergrond
balletje. Achttien jaar geleden
raakte ik in verwachting van mijn
dochter en hield er tijdelijk mee
op".
Om weer in vorm te komen ging
Carry Tefsen na de geboorte van
haar dochter naar de mime-
school van Wil Spoor en in 1963
nam Jaap van de Merwe haar op
in zijn studentencabaret. "Toen
de musicals naar Nederland
kwamen was ik dolblij. Ik wist dit
kan ik van huis uit. Ik deed audi
tie voor de musical "Oliver" en
werd meteen aangenomen". Na
Oliver volgden andere musicals
zoals "De man van La Mancha"
en "Anatevka", gevolgd door een
periode waarin ze experimenteel
toneel met muziek deed.
Carry Tefsen is nu 40 jaar. Zij neemt
niet de fakkel over van haar
schoonmoeder, Beppie Nooy.
"Altijd Rooie Sien, oh God, nee
dat niet. Het is jammer dat ik niet
iets voor mezelf kan schrijven,
anders zou ik een eigen pro
gramma willen brengen. Nee,
geen one woman-show, dat is me
te eenzaam. Gewoon een grote
groep mensen, humoristische
teksten en een heel goede aan-
kleding. Dat zou ik fantastisch
vinden".
VARA: 18.30 Nws. 18.41 (S) De VA
RA feliciteert. 19.30 (S) De rode
draad. 20.10 (S) Nashville. 21.00 (S)
Voor wie niet kijken wil... (22.30
Nws.) 23.55 Nws.
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18.11 Aktua-ma-
gazine. 19.00 (S) Tross-Country.
20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la car
te, klass. verzoeken. 21.20 (S) Woor
den in de avond. EO: 21.45 (S)
Reflector. 22.00 (S) Laat ons de rust
dag wijden. 22.35 <S) Voor ieder
een. 23.25 (S) Van U wil ik zingen.
23.45 (S) Goed nieuws, in het Ara
bisch. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 18.03 (S) Op stap. 19.02 (S)
Peter Blom. NOS: 21.02 (S) Langs de
lijn. sport en muziek. 23.02 (S) NOS-
Jazz. 1.02 (S) Dat wordt weer nacht
werk. 4.02 (S) De Achternacht.
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.10 (S) Vroege vo
gels. HUMANISTISCH VER
BOND: 9.30 6168, programma over
humanisme. KRO: 10.00 (S) Eucha
ristieviering. 11.00 (S) Souvenirs.
11.59 Bericht Vastenaktie. AVRO:
12.00 (S) Muzikaal Onthaal, show-
programma. 13.00 Nws. 13.10
AVRO-magazine. KRO: 14.00
Kruispunt, magazine over kerk en
samenleving. 14.30 (S) Maand voor
het Amateurisme - Noord Brabant.
15.00 (S) Van hoog naar laag en om
gekeerd. 16.30 (S) Bij de buren zijn ze
ook niet thuis, liedjesprogram-
ma.ZVDK: 17.00 Gereformeerde
kerkdienst (vrijgemaakt). IKON:
17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Het Lied
in alle talen, informatief program
ma. 18.15 Mensen, gesprek. NCRV:
18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavond
zang. 19.10 (S) Orgelconcert. i9.40
De weg van de kerk in een gesecula
riseerde cultuur. AVRO: 20.30 (S)
Refleksie. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's
Radiojournaal. 22.50 Linkerbeen ge
zocht, hoorspelserie. 23.22 (S) Easy
listening. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
8.15 De Hutsgeklutste!, kinderpro
gramma. 9.00 Nws. 9.10 Waterstan
den. 9.15 Da Capo IKON: 10.00
Kerkdienst. 10.45 Wilde Ganzen.
10.50 De andere wereld van zon
dagmorgeninformatie en mu
ziek. KRO: 12.00 Nws. 12.10 Echo.
NOS: 12.20 Zorg en Hoop. 13.15
Tambu. 13.45 Programma voor bui
tenlandse werknemers. VARA
17.00 (S) VARA-Klassiek: Concerten
uit Studio I: klassieke viool- en pia
nomuziek. 17.55 Meded., SOS- en
politieberichten. .00 Nws. 18.15 Din
gen van de dag. 18.25 De mensheid
moet nog worden uitgevonden.
Klankbeeld. 19.00 (S) Amuse
mentsmuziek. IKON: 19.30 Brood
en Spelen. NOS: 20.00 (S) Promena
de Orkest amusementsmuziek.
20.30 Journalistenforum. 21.00
Gamma van Alpha en Beta. 21.30
NOS-Cultuur. 22.30 (S) Aspekten
van de Kamermuziek. 23.00 (S) Met
het oog op morgen. 23.55-24.00
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. AVRO: 7.02
(S) Ko de boswachtershow. 8.02 (S)
Postbus 1966: verzoekplaten. 9.02
(S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek
Mozaiek. 11.02 (S) Sportpanorama.
VARA 11.30 (S) Tekst en muziek,
cabaretprogramma. 12.02 (S) Klink
Klaar. 13.02 (S) Muziek uit Studio I.
NOS: 14.02 (S) Langs de lijn: sporten
muziek. 18.02 NOS-Jazz. KRO: 18.30
(S) Gort en watergruwel. 20.02 (S)
Tombola. 23.02 (S) De Oude Engh.
0.02 (S) Eldoradio. 3.02 (S) De week
in. 6.02-7.00 (S) Country time.
HILVERSUM IV
NOS: 8.00 Nws. 8.02 (S) Vroeg klas
siek. (8.02 Repertorium: klassieke
orkestmuziek; Ong. 8.30 Van het
Nederlands Concert Podium: piano
recital. Klassieke muziek.) 10.00 <S)
Musica Religiosa. 11.00 (S) Fuer Eli-
se. 13.00 Opera Matinee. 14.00 Nws.
14.02 (S) Concertgebouw orkest met
solist moderne en klassieke mu
ziek. In de pauze: ong. 14.45-15.05
•Praten over Muziek. 16.00-17.00 (S)
Musica Nova.
HILVERSUM I
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
AVRO: 9.03 (S) Beukers show. 10.03
(S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radio-
journ. 11.06 (S) Postbus 700.12.03 (S)
De Van de Graaf generator. 13.03 (S)
Ad Visser. 14.03 Radiojourn. 14.06
(S) Andermans pop. 15.03 (S) Jan
Steeman. 17.03 Radiojourn. 17.06 (S)
Superclean Dreammachine.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 NCRV-lied. 7.24 Het le
vende Woord. 7.30 Te Deum Lau-
damus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws.
8.11 Hier en nu. 8.25 Van
daagmaandag. 9.00 Had er maar
oog voor gehad!, gespreksprogr.
(9.35 Waterst.) 11.00 Nws. 11.03
Graag gedaan. 12.00 Het nuttigen
van etenswaren is toegestaan. 13.0C
Nws. 13.11 Hier en nu 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14.30 Open School.
NCRV: 15.15 Woord in de middag,
overdenking. 15.30 Een uur natuur.
(16.00 Nws.) 16.30 Rozegeuren prik
keldraad. 17.55 Meded.
HILVERSUM III
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. 7.30 Nws. 7.41 (S)Aktua. 8.30
Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw.
8.45 (S) Aan het theaterorgel. 9.00 (S)
La Bamba. 9.30 (S) Als reizigers on
derweg. 10.00 (S) Een oude hit in
nieuwe shit. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Week in - week uit, progr. voor de
vrouw. R.V.U.: 11.40 Onderwijsex
perimenten in Guinnee Bessou.
VPRO: 12.00 Studio Sport Deel Drie.
(12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws). 13.00 D. Collete. 14.00
Het Draadloze Individu, sociaal-cul-
tur. progr. 15.30 Nws. 15.33 Het
Draadloze Individu, vervolg. 15 45
Spannende Splookjes. EO: 16.15 (S)
Licht en Uitzicht. 17.00 (S) Eigen
wijs. OVERHEIDSVOORL.: 17.20
Tekst en uitleg. EO: 17.30 Nws. 17.32
(S) Tijdsein.
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein: klass. kamer- en orkestmuz.
9.00 Nws. 9.02 De Franse opera
1925-1950. 9.30 Kinderen een kwar
tje? 10.00 (S) Cello en piano: klass.
muz. 10.25 (S) Berliner Philharmo-
niker klass. muz. 11.50 (S) Moderne
kamer- en orkestmuz. 12.30 Voe
ding. 13.00 (S) Instrumentaal en
semble met solist klass. muz. 14.00
Nws. 14.02 Keuren en kiezen. 14.30
(S) The Rake's Progress, opera van
Strawinsky. 17.00 Sluiting.
NEDERLAND 1
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Popeye (VARA)
15.39 - De film van Ome Willem, jeugdprogramma (VARA)
16.10 - Een wereld vol trucs (VARA)
16.30 - Mumbly. tekenfilmserie (VARA)
16.40 - De geheimzinnige geisha, documentaire film (VARA)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Een bezoek aan .Hongkong en Fidji, documentaire film
(AVRO)
19.20 - Als je lacht, dan ben je rijk, toneelstuk (AVRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Gene Kelly An American in Pasadena, amusementspro
gramma (AVRO)
22.40 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
23.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.25Meten, les 9 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Tros Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20 27 - De Showbizzquiz (TROS)
22.00 - Het Aspen Mysterie, tv-serie (TROS)
22.50 - Aktua TV (TROS)
23.45 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 1
11.00 - Eucharistieviering (KRO.RKK)
15.30 - Microprocessors 1, 2e cyclus (4) (TELEAC)
16.00 - Wetenschap in beweging (14) (TELEAC)
16.30 - Voorlichting "Bijbel" (TELEAC)
17.00 - Vesper (IKON)
17.30 - Wilde Ganzen (IKON)
18.45 - Voorlichting "Internationaal handelen" (TELEAC(
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - De Flinstones (KRO)
19.30 - Een Een ballet in wording (KRO)
20.20 - Padre padrone (Mijn vader mijn meester), speelfilm
(KRO)
22.10 - De ver van m'n bed show (KRO)
22.55 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Toen Oma nog jong was (VERONICA)
15.57 - De natuur in Nederland (VERONICA)
16.10 - Goud van oud (VERONICA)
16.35 - Operatie Petticoat (VERONICA)
17.02 - Studio Sport (NOS
17.50 - Sprekershoèk (NOS
18.05 - Spelen met kinderen (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Ot....en hoe zit het nou met Sien? (NOS)
19.20 - Studio Sport II (NOS)
20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND)
20.35 - Journaal (NOS)
20.40 - Herenleed (VPRO)
21.10 - Hollands Spoor (VPRO)
21.40 - All in the family (VPRO)
22.05 - Taiwan: een Chinese vertoning (VPRO)
22.50 - Journaal (NOS)
DUITSLAND I
18.00 Journ. 18.05 Sport. (Hegion.
progr. NDR: 19 00 Aktual. 19.15
Amus.progr. 19.58 Progr.overz.
WDR 19.00 Aktual. 19.22 Die Gras-
huepfer - Ritter der Luefle, tv-sene.)
20.00 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.45
Lottotrekking. Aansl.: Journ. Daar-
DUITSLAND II
18.00 Lou Grant, tv-serie. 19 00
Journ. 19.30 Beate S., tv-serie. 20.15
Das Kind mit den gruenen Augen
(Green Eyes), speelfilm. 21.50 Journ.
21.55 Sport. 23.20 Die Leutt
iloh-Ranch,
ITSLAND III WDR
0.30
8.00 Tv-cursus Frans. 18.30 Bil-
ungstribunal. 19.00 Akt. magazine.
9.15 Sport. 19.55 Journal 3. 20.00
ourn. 20.15 Sechs Personen suchen
inen Autor, tv-spel. 21.35 Klass.
ge. 16.00 Religieus progr. 17.00
Journ. 17.02 Sportprogr. 18.00 Reli
gieus progr. 18.15 Raumschiff En
terprise, tv-serie. 19.00 Journ. 19.10
Politiek overz. 19.30 Filmreportage.
20.00 Verhalen. 21.00 Journ. en
sport. 21.15 Verhalen. 22.45 Sport
progr. 23.15 Journ.
DUITSLAND IH WDR
9.00 Inform, progr. 9.15 Tv-cursus
Engels. 9.45 Tv-cursus geschiedenis.
10.15 Tv-cursus economie. 15.30 Tv-
cursus Frans. 16.00 Progr. voor bui
tenlandse werknemers. 17.00
Weekmagaz. voor slechthorenden.
17.30 Inform, progr. 18.00 Kinderse-
20.00 Joum. 20.15 Cult, serie. 21.00
Inform, serie. 21.45 Lucy im Gluck,
comedy-special. 22.35 Chicago 1930,
tv-serie. 23.20 Filmreportage.
DUITSLAND I
9.15 Progr.overz. 9.45 Filmreporta-
ge. 10.30 Kinderprogr. 11.00 Filmre
portage. 12.00 Journalistenforum.
12.45 Journ. met weekspiegel. 13.15
film. 16.25 Sportprogr. 16.55 Der
Doktor und das liebe Vieh, tv-serie.
17.45 Reportage. 18.30 Journ. 18.33
Sportprogr. 19.15 Inform, progr.
19.20 Buitenlandse reportages. 20.00
Journ. 20.15 Fiimreportage. 21.00 In
form. progr. 21.05 Esch oder die
Anarchie, tv-spel. 22.55 Journ. 23.00
Tv-wedstrijd van de regionale pro
gramma's. 23.45-23.50 Journ.
DUITSLAND II
10.00 Progr.overz. 10.30 Kalenderno-
titie. En met: Documentair spel.
12.05 Volksliederen. 12.50 Wetensch.
magaz. 13.00 Journ. 13.02 Actual, en
muz. 13.25 Weekkroniek. 13.45 Kin
derprogr. 14.15 Tekenfilmserie.
BELGIË VLAAMS
18.00 Kinderfilmserie. 18.05 Jeugd
film. 18.50 Wetensch. magazine.
19.30 Lotto-trekking, Meded. en
Morgen. 19.45 Journ. 20.10
Amus.progr. 21.10 Zwart-Wit, tv-se-
rie. 21.35 The Heartbreak Kid, speel
film. 23.15 Journ.
BELGIË VLAAMS
9.00 Open School. 9.30 Inform,
progr. 10.00 Inform, progr. 11.00
Confrontatie. 12.00-13.00 Nieuws
overzicht voor gehoorgestoorden.
14.30 Open School. 15.00 Kleuter-
progr. 15.25 Jeugdfilm. 16.40 Slap
stick. Ong. 17.40 Sport 18.30 Kin
derserie. 18.35 Toeristische kwis.
19.40 Meded. 19.45 Nws. 20.00 Sport.
20.30 Serie reportages. 22.40 Alle
schepsels, groot en klein, tv-serie.
23.30-24.00 Nws. en sport.
Gemaaktvoor rekening van de RAI.de Italiaanse staatsomroep,
twee jaar geleden als eerste televisiefilm op het festival van Cannes
met de grote prijs onderscheiden, bij ons daarna met veel succes in
de filmhuizen vertoond en nu dan op de buis waarvoor hij was
bestemd: ,fadre Padrone"-van de broers Paolo en Vittorio Taviani
wordt zondag door de KRO uitgezonden.
De Taviani's baseerden zich op de autobiografie van Gavino Led-
da, tot zijn twintigste nog analfabeet, nu taalkundige en schrijver.
Deze overhandigt zelf in de eerste filmbeelden de acteur Omero
Antcmutti, die zijn vader uitbeeldtde stok waarmee deze destijds in
een razernij op een schoolbank beukte toen hij het zesjarige kind uit
de les sleurde om in het ruige bergland van Sardinië als herder de
kost te helpen verdienen. Zo zijn al heel wat Sardijnse jongetjes tot
levenslange achterlijkheid veroordeeld. Maar Ledda wist zich, ge
dreven door een onstilbare honger naar woorden, met onvoorstel
bare energie uit de cocon van de stilte te bevrijden.
De Taviani's maakten een psychologisch fijn vertakt, indringende
en vaak ontroerende film, waarvan het rauwe realisme zich heel
goed verdraagt met een grofkorrelige poëzie en onmiskenbare mys
tiek van het leven in dat kale. schrale bergland. Een film ock die
bewust weinig fraai oogt om de aandacht niet door mooie plaatjes
van de inhoud te laten afleiden en de kijker nu eens op een afstand
houdt,dan weer dicht op de handeling druktmaar in elk geval geen
moment loslaat. Meermalen ziet men achter het individu de ge
meenschap meespelen en achter incidentele gebeurtenissen de
machtsstructuren zich aftekenen waarvan vader en zoon in gelijke
mate het slachtoffer zijn. Want Padre Padrone heeft ook een duide
lijke politieke dimensie.
Deze film wordt zondag van 2020 tot 22.10 uur op Ned. I ver
toond.