Rechter Tie opnieuw in boekhandel Blik achter schermen van Neurenberg-proces Kalender met addertje onder 't gras Een wapenfabrikant zonder echt geluk Plantenboek: anderhalve kilo papier De motieven van de rechters Ziekten en taal van de kat WOENSDAG 28 FEBRUARI 1979 Uitgeverij Elsevier heeft het alleszins prijzens waardige besluit genomen de complete serie boe ken rond de legendarische figuur 'Rechter Tie', een creatie van de in 1967 overleden auteur dr. Robert van Gulik, opnieuw uit te geven. Deze maand kwamen de eerste twee afleveringen van de zeventiendelige reeks van de persen gerold: 'Fantoom in Foe-Lai en 'Vijf gelukbrengende wolken'. De thans zeer gevierde thrillerschrijver Janwillem van de Wetering werd bereid gevon den de complete serie van een inleiding te voor- Lange tijd zijn de oude drukken van de toenmalige uitgeverij Van Hoeve niet verkrijgbaar geweest. Tweedehands exemplaren werden voor buiten sporige prijzen verhandeld. Geen wonder wan neer men bedenkt dat het fenomeen 'Rechter Tie' voor de oudere generatie een regelrecht begrip is en dat diens populariteit onder haar niet weg te cijferen is. De ouderen weten dat Van Gulik zijn held in de bibliotheek van Tsjoen-King vond. De roemruchte rechter heeft dan ook echt bestaan en wordt door het Chinese volk nog steeds als een soort vaderfiguur beschouwd. Ware held RechterTieisniet zonder reden een ware held bij de Chinese lezer. Hij was een fraaie breedgeschou derde man met een lange baard, een geschoold zwaardvechter, een gevorderde in de Chinese bokskunst en hij kon zelfs met de lange vechtstok omgaan. Bovendien was hij dapper en begaf hij zich, in de meest gekke vermommingen, onder de mensen. En dan waren er aspecten, die hij met Van Gulik gemeen had. De rechter had onder an dere medicijnen gestudeerd, kende net als zijn schepper geneeskrachtige kruiden, en had een aap met wie hij veel sprak. In het eerste deel 'Fantoom in Foe-Lai' lost rechter Tie op scherpzinnige wijze zijn eerste moord op, namelijk die op zijn voorganger. Tie is dan 33. In het titelverhaal van de bundel 'Vijf gelukbren gende wolken' gaat het om een vrouw die opge hangen is aan een zijden koord. Spannend De in 1910 in Zutphen geboren Van Gulik vertelt de mysteries op dermate knappe en spannende ma nier datje tot op de laatste regel nog niet weet wie de moordenaar is. Degene die je als lezer verdenkt blijkt in de meeste gevallen geen grijntje kwaad te hebben gedaan. De Rechter Tie-boeken zijn de tectives waarbij je de nagels afbijt vanwege de spanning en de vingers aflikt vanwege het leesge not. Al lezende wordt je gedreven het verhaal in één ruk uit te lezen. Enig minpunt, voor zover je daarvan mag spreken, zijn de tientallen, als drup pels water op elkaar lijkende, Chinese namen, die in het begin van het verhaal tamelijk verwarrend werken. Ambassadeur Wellicht zal Robert van Gulik van dat euvel geen last hebben gehad want hij kende deze Oosterse taal als zijn broekzak. Als één van de eersten in ons land verwierf hij in 1925 cum laude de doc torstitel in de Chinese en Japanse letterkunde. Tien jaar later trad hij in diplomatieke dienst en reisde naar Japan. In de jaren die volgde werd hij als diplomaat over de gehele wereld uitgezonden. Zijn benoeming tot ambassadeur in Japan in 1965 was de bekroning op zijn diplomatieke loopbaan. SJAK JANSEN Fantoom in Foe-Lai en Vijf gelukbrengende wol ken, uitgegeven bij Elsevier, Amsterdam. Prijs per deel: 13,90. Wie de "Kalender Almanak 1979-1980" koopten leest kan vrij makkelijk tot de slotsom komen dat hij in grote lijnen bijna alles weet van kalenders. De almanak is een fraai uitgevoerd boek met een bijna overdadige hoeveel heid feiten en voorzien van een mooie uitvouwposter waarop alle kalendersystemen zijn gegroe peerd rond de astrologische sterrenhemel. Kalenderliefhebbers kunnen die boven hun bed hangen. Dan we ten zij iedere dag of de joden, de Arabieren, de Chinezen of welk ander volk ook met een eigen kalender niet toevallig een of an dere feestdag vieren. Een blik in de almanak leert dan bijvoorbeeld dat woensdag 19 september de 262e dag van ons jaar is en de 26e dag van de islami tische maand Shawwal; de 27e dag van de joodse maand Elloel, de 28e dag van de Hindoestaanse maand Bhadra en de Chinese maand Hsiang; dat die dag de dag is van de Heilige Januarius en Gezellen; dat de oude Egyptena- ren die dag het feest vierden van de God Thot die Het Woord zocht; dat Mahler op die dag zijn zevende symphonie voltooide in 1908; dat op die dag in 1957 de Technische Hogeschool van Eindhoven werd geopend; dat het de geboortedag is van Caesar die in 63 voor Christus werd ge boren en tegelijkertijd de ver jaardag van de Engelse manne quin Twiggy, geboren in 1949. Leuk om te weten, nietwaar? Met enige trots venneld uitgeverij Rostrum te Haarlem dan ook in de aankondiging van de almanak dat deze "anders dan andere ka lender voor elk wat wils biedt". Daar schuilt dan ook een flinke ad der onder het gras. De "Kalender Almanak" pretendeert een be paalde volledigheid die hij niet heeft. De samenstellers vermel den namelijk alleen het ingewik kelde rekenwerk dat ten grond slag ligt aan de kalenders. Het lijkt wel alsof alle kalenders hun oorsprong vinden in sterrekun- dige berekeningen. den zich verder door niet, zelfs niet in zeer kort bestek, te verkla ren dat het joodse Paasfeest de uittocht uit.Egypte herdenkt. Of iets te vertellen van de achter gronden van Jom Kippoer, de joodse Grote Verzoendag. Zouden de makers van de almanak in hun eigen leven nog wel erva ren hoe belangrijk herdenkings dagen zijn voor de eigen plaats bepaling is die tijd? Neem bij voorbeeld de Dodenherdenking van de vierde mei: daardoor we ten we dat we niet zomaar ergens leven, maar na de Tweede We reldoorlog met alle gevolgen vandien. Dat is slechts ten dele waar. De willekeurigheid waarmee de zogenaamde "historische feiten" zijn opgesteld bewijst dat de sa menstellers zich niet of nauwe lijks bewust zijn van de samen hang tussen kalender en ge schiedenis. Hoe het mogelijk is dat zij de ge boorte van Twiggy en Ceasar over één kam scheren is mij geen raadsel. De samenstellers verra- De "Kalender Almanak" is zo doende een laatste stap tot een algehele degradatie van de ka lender tot een op de kosmische kringloop gebaseerde samen stellers dat er twee belevingen van de tijd zijn: liniair en cyclisch ("alles gaat altijd maar door" en "alles keert altijd weer terug"). Dat is wel de grofste misvatting uit het hele boek. Ik kan er geen wis kundige omschrijving van mijn beleving van de tijd tegenover plaatsen. Want die beleving heeft niet met logica te maken, maar met geschiedenis. Astrologen en andere rekenhoof den moeten zich eens wat be scheidener opstellen. Zolang zij blijven denken dat alle elemen ten van de kalender hun oor sprong vinden in de standen van zon, maan en sterren en dat de rest hoogstens aardige maar bij komende feiten zijn graven zij de grafkuil voor de kuituur steeds dieper uit. Totdat we geen grond meer onder de voeten hebben. FEICO HOUWELING "De Kalender Almanak", uitgave: Rostrum, Haarlem; ook in Bel gië verkrijgbaar. Prijs in Neder land; 24,95. Omvang: 96 blad zijden met uitvouw poster. Robert Jackson "Dynastie des doods" door Taylor Caldwell. In de vertaling van M.L. Ohl verschenen bij de Zuid- Hollandsche Uitgeversmaat schappij in Amsterdam 24.50). "Een natie zal zich niet vrijwillig in een oorlog begeven uitsluitend en alleen om macht en geld aan enkelingen te verschaffen. Dus moesten er prachtige slagzinnen worden uilgevonden om de be volking te misleiden, die ervan overtuigd moest worden, dat haar vaderland, haar kinderen en haar leven moet worden be schermd. Vaderlandsliefde, die grenst aan godszaligheid - op zichzelf een der edelste deugden - werd verdraaid en misbruikt om de doelstellingen van slechts en kele mensen in elk land te dienen, in het bijzonder de wapenfabri-, kanten en de bankiers". Het is een citaat van een brief, die de auteur Taylor Caldwell aan de Nederlandse uitgever van zijn boek schreef. Caldwell had dus duidelijk meer voor ogen dan het verhaal alleen toen hij begon aan zijn beschrijving van de geschie denis van een wijdvertakte fami lie van met elkaar wedijverende persoonlijkheden. Een geschie denis waarin de wapenproduktie centraal staat. Caldwell wilde de 'Het Proces van de Eeuw" (de motieven van de rechters van Neurenberg) door Bradley Smith. Uitgave van In den Toren, Baarn. Prijs 35. Eén van de grote kwesties waar voor de geallieerden direct na het einde van de Tweede Wereld oorlog kwamen te staan, was hoe af te rekenen met de schuldigen aan het van 1939 tot 1945 durende inferno. Het plan om op grote schaal executies uit te voeren - het is wel degelijk overwogen - werd ter zijde gelegd. Ten eerste omdat dat een politieke en geen juridische maatregel zou zijn. En als er nu iets was waar men na 1945 naar snakte was dat de zaak van het recht - en niets anders dan dat. Bovendien: een nieuwe generatie zou in de toekomst kunnen gaan vragen wat nu eigenlijk de mo tieven waren geweest van de na zi-leiders, wat zij tot hun verdedi ging hadden aangevoerd. Vragen waarop geen antwoorden ter be schikking zouden zijn als men tot executie zonder gedegen proces voering overging. Dat zou van de nazi-leiders over twintig, dertig jaar wel eens martelaren kunnen maken. Zoiets moest voor alles worden vermeden. Het proces van Neurenberg in 1945/46, dat het gevolg was van het geallieerde besluit om op ju ridische wijze de nazikopstukken aan te pakken, voegde een geheel nieuw hoofdstuk toe aan het in ternationale recht. Neurenberg was een novum. Volgens hen die vol ongeduld uitzagen naar het vonnis dat over de nazi's zou worden geveld, duurde het alle maal verschrikkelijk lang voor het juridische kader was gescha pen waarbinnen "Neurenberg" kon plaatshebben. Maar wat is lang? Als men ziet wat er allemaal moest gebeuren (het opsporen van documenten, het ineen laten vloeien van Anglo- Amerikaanse, Franse en Russi sche rechtsopvattingen) in een kapotgeslagen wereld, waarin de koude oorlog al voelbaar werd, dan is het tijdsbestek waarin Neurenberg zijn beslag kreeg zelfs tamelijk kort te i Vier punten De acte van beschuldiging in Neurenberg telde vier punten: misdrijven tegen de vrede, mis drijven tegen de menselijkheid, schending van de regels van oorlogvoering en deelneming aan een samenzwering tot het voeren van een agressie-oorlog alsmede het begaan van misdrijven tegen de vrede (dat laatste punt was nodig om het nazi-regime in zijn geheel te treffen en ook overal doorheen glippende sujetten als Hjalmar Schacht aan te kunnen pakken). De V.S., de Sowjet-Unie, Engeland en Frankrijk hadden elk een hoofdaanklager, plaatsvervan gende aanklagers, een rechter en een plaatsvervangend rechter. De verdediging werd gevormd door Duitse advocaten op wier houding in de oorlogsjaren wei nig aan te merken was. In de beklaagdenbank zaten niet de kopstukken van het Derde Rijk: Hitier, Goebbels, Himmler en Bormann waren dood of vermist. Het waren, met uitzondering van Goering, voor een deel zelfs tweederangsfiguren die plaats namen. Mensen al Fritsche en Von Neurath hoorden er nauwe lijks thuis, maar zij zaten er als vertegenwoordigers van organi saties en episodes van het Derde Rijk die bestraffing verdienden. paar De aanklacht bevatte ook blunders. Als dan misdaden te gen de menselijkheid in de acte van beschuldiging was opgeno men, waarom stond dan in het hoofdproces van Neurenberg de commandant van Auschwitz, Höss, niet terecht. En waarom kozen de aanklagers als represen tant van de Duitse industriële kongsi de oude Gustav Krupp, die "gedachten noch blaas" on der controle kon houden, een se niele baas die niet eens terecht kon staan. Toen de Amerikaanse hoofd aanklager Jackson de oude Krupp dooreen ander wilde laten vervangen, grepen de rechters hard in: "Dit is een hof van justi tie en geen spelletje waarbij ie mand de plaats van een ander kan innemen als hij ziek wordt". De plaats van de oude Krupp (en dus die van de industrie) bleef leeg. Documenten De Amerikaanse aanklagers in Neurenberg liepen snel van sta pel. Ze wilden, met hun over macht aan materiaal, een proces waarbij het zwaartepunt viel op de documenten en niet op getui gen. Maar zij werden al vlug door de rechters in hun voortvarend heid beknot. Alle documenten moesten, wilden zij als bewijsma teriaal worden aanvaard, regel voor regel publiekelijk worden voorgelezen. (Dat had het'voor deel dat de vertalingen automa tisch beschikbaar kwamen). Dit bleek zeer, zeer vertragend te werken; eindeloos ook moesten zaken worden herhaald. Zo ver velend werd het op zeker mo ment dat een Franse tribunaal hulp in slaap viel en zo hard snurkte dat de handelingen er hinder van ondervonden. De be klaagden dommelden ook vaak weg, aldus Bradley Smith. En zelfs de rechters hadden moeite er steeds het hoofd bij te houden. De president van het hof, de keu rige Brit Lawrence, boog zich op zeker moment naar zijn Ameri kaanse collega Biddle en vroeg hem of hij zich een tekstregel uit een ondeugend musical-liedje herinnerde. De Amerikaanse aanklagers wilden voor alles aantonen dat de nazzi's zich hadden schuldig gemaakt aan de planning van een agressie- oorlog, de rest achtten zij bijzaak. "Wat het Amerikaanse team een voudig niet wilde zien was dat de zaak in 1945-46 in feite draaide rond de massale nazi-program ma's van mensenmarteling en uitroeiing. Het smartelijke ge schreeuw van de slachtoffers van de Gestapo en SS, van hen die geestelijk en lichamelijk waren gemarteld, werd in Neurenberg niet duidelijk gehoord. Getuigen van deze gruweldaden werden maar spaarzaam aan het woord gelaten", aldus Bradley Smith. Het zich vastbijten op de "sa menzwering" beheerste echter niet de gevoelens van de rechters, zoals later uit de vonnissen zou blijken. Nederland De aanklagers, van wie Jackson zelfs een pijnlijke nederlaag leed tegen Goering, maakten het hof vele principiële zaken niet dui delijk. Zij wilden tal van nazi-or ganisaties misdadig laten verkla ren, maar hoe het dan precies verder moest was hun niet dui delijk. Andere kwesties: was er sprake geweest van een groot scheepse samenzwering en waaruit bestond precies het be ramen van een agressie-oorlog, waren al evenmin duidelijk ge worden. De rechters lieten daar om de openbare zittingen verder "dreunen", bespraken achter de schermen de vitale problemen en Een "vrolijk moment - de beklaagden barsten in lachen uit als bepaald bewijsmateriaal wordt aangevoerd. Op de voorste rij ,v.l.n.r. Hermann GoeringRudolf Hess, Joachim von Ribbentropen veldmaarschalk Keitel Op de achterste rtj: grootadmiraal Karl Dönitz, grootadmiraal Rader en Baldur von Schirach Een belangrijk deel van "Het Pro ces van de Eeuw" gaat over die overwegingen in de raadkamer. Bradley Smith heeft daarvoor tal van tot dusver vertrouwelijke documenten kunnen inzien, hij heeft ook de beschikking gehad over notities, dagboeken van rechters en ingewijden. De acht mannen die de problemen van Neurenberg moesten oplos sen, waren - het spreekt bijna vanzelf - voortreffelijke juristen. Maar onder hen bevond zich geen rechtsgeleerde met een gedegen ervaring. Wat voor alles ontbrak was een grote persoonlijkheid die richting gaf aan de zaken, aldi/s Bradley Smith. De rechters beza ten weinig kennis van de Duitse historie en hoe nazi-Duitsland was georganiseerd, leerden zij pas tijdens het proces. Ze werkten hard en ze waren, voor zover Bradley heeft kunnen vast stellen, onafhankelijk, d.w.z. ze stonden niet onder de druk van de regering van hun eigen land. Hun overleg vond plaats in goede sfeer. Conflicten waren uiteraard niet te vermijden, werden ook stevig uitgevochten. Maar aan het eind was men altijd bereid een compromis te aanvaarden. Nim mer dreigde er echt een breuk. De beide Russen gedroegen zich niet anders dan de Amerikanen, En gelsen en Fransen. Fouten soms voormgenomen. Ze hadden hun sympathieën (Speer!). Maar uit al hun overwegingen in raadkamer blijkt hoeveel moeite zij zich ga ven de zaak van het recht te die nen. De nazi-leiders kregen in Neurenberg de ruimte die zijzelf aan anderen nimmer hadden ge geven. De met het proces gepaard gaande beraadslagingen hebben ver moedelijk in 1945/46 een gigan tisch bloedbad voorkomen dat weer tot nieuwe onlusten en nieuwe haat zou hebben kunnen leiden. Het boek van Bradley Smith geeft een voortreffelijk beeld van wat zich voor en achter de schermen van Neurenberg heeft afge speeld. RUUD PAAUW Moussault's encyclopedie van het plantenrijk. Samengesteld onder leiding van Anthony Huxley. Uitgeverij Moussault. Prijs f69,50. Het lijkt er op dat naarmate de na tuur meer wordt bedreigd het aantal boeken over dieren en planten toeneemt. In die boeken wordt vaak op zeer summiere wijze aandacht besteed aan de bedreiging van het milieu, terwijl men daarnaast zeer fraaie pren ten afdrukt alsof er niets aan de hand is. Een troost is misschien dat wanneer er nergens meer on gerepte regenwouden en zeldza me plantensoorten te vinden zijn, we ons aan de hand van foto's kunnen herinneren hoe het was. Dit boek van Moussault maakt op de regel al geen uitzondering. Schitterende foto's, afgewisseld door verantwoorde wetenschap pelijke verhalen over kruisbe stuiving en ongeslachtelijke vermeerdering van planten. Temidden van de 232 pagina's heeft de samensteller plaats gevonden voor precies tien bladzijden waarin aandacht wordt besteed aan de bescherming van be dreigde soorten. Het is om treurig van te worden, vooral als je be denkt hoeveel bomen er nodig zijn geweest om deze bijna an derhalve kilo zware prachtuitga ven tot stand te brengen. BAS VAN KLEEF kuiperijen en conflicten van die genadeloze zakenlieden duide lijk aan de kaak stellen. Hij doet dat uiterst boeiend. Hij heeft een fascinerend gegeven in handen, waarbij hij gelukkig niet alleen in zwart en wit schildert maar aanvaardbare nuances weet aan te brengen. Alleen heeft men af en toe het idee film of toneelstuk bezig te zijn dan aan de literaire benadering van een zeer menselijk brok ge schiedenis. Emoties, karakterei genschappen worden bij hem veelal niet door het verhaal ge schilderd. Men kan ze niet des tilleren uit gedragingen en woor den van de hoofdpersonen, maar men krijgt ze zeer uitvoerig en zorgvuldig gegarneerd kant en klaar voorgeschoteld. Het is een overijverigheid die af en toe wat irriterend overkomt. Het neemt niet weg dat als men door de rijstebrij van karakterbe schrijvingen en verdere detaille ringen heen is en men heeft ein delijk de onderlinge verhoudin gen tussen de talrijke broers, zus ters, aanverwante familie, neef jes, nichtjes en wat dies meer zij in de gaten dan is het een toch wel levendige beschrijving van een stevig stuk Amerikaanse ge schiedenis. Met als hoofdfiguur een wapenfabrikant, die dan in zaken wel succesvol mag zijn, maar door wie - zoals men uit Caldwells brief wel zal begrijpen - het echte geluk verborgen blijft. KOOS POST K. Sheppard, De ziekten van de kat. Uitgeverij De Driehoek. Amster dam. Prijs 12.50. De taal van uw kat. Frank Manolson en Da vid Hardy. Uitgeverij Elsevier. Prijs 35.- Twee recente uitgaven voor de lief hebber van katten. "De taal van uw kat" besteedt op uitgebreide wijze en aan de hand van fraaie foto's aandacht aan de afkomst van onze huiskat, aan de ver schillende rassen en aan de nood zakelijke verzorging. Daarnaast wordt uitvoerig ingegaan op de levenscyclus van de kat, wat vooral nuttig'kan zijn voor hen die overwegen met hun kat te fokken. Feitelijk heeft het boek weinig nieuws te melden, maar dat kan ook haast niet, gezien het onder werp dat al vele malen in boeken is besproken. Men moet het maar beschouwen als een aardig kijk boek dat daarnaast ook nog bruikbare informatie bevat. "De ziekten van de kat" is van een geheel andere aard. Dit werkje gaat bij de behandeling van de ziekten van de kat uit van de ho- meopatisehe geneeswijze. Dat is de geneeswijze die er zich bij de behandeling van ziekten op ba seert dat de ziekte moet worden bestreden door middelen die op zich de ziekte veroorzaken. Hahnemann bewees ruim honderd jaar geleden dat medicijnen die werden toegediend aan een ge zond mens in staat waren symp tomen teweeg te brengen die ge lijk waren aan die welke men bij de zieke mens wilde laten ver dwijnen. De homeopatische geneeswijze gaat uit van het beginsel dat stof fen die in grote hoeveelheden toegediend ziekten veroorzaken in kleine gedeelten toegediend genezing geven. Hahnemann ontdekte dat hoe kleiner de dosis was, hoe groter de uitwerking. "De ziekten van de kat" is een wat onoverzichtelijk geheel; er ont breekt bijvoorbeeld een alfabe tisch register, wat mij bij het op zoeken van een ziekte toch wel makkelijk lijkt. Ook staat ner gens vermeld waar de genees middelen verkrijgbaar zijn. BAS VAN KLEEF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 13