Centrum en rechts gehecht aan Morgen verkiezingen in Spanje WOENSDAG 28 FEBRUARI 1973 PAGINA 11 LONDEN - De inwoners van Schotland en Wales trekken morgen naar dampige stem lokalen om te laten weten of zij een beperkte vorm van zelfbestuur willen of niet. Volgens sommigen is dat een wassen neus, volgens ande ren een kwestie van leven of dood. Hoe dan ook, de volks stemming, op zichzelf al een niet veel voorkomend ver schijnsel in de Britse politiek, kan verstrekkende gevolgen hebben. De zelfbestuurskwestie in het Verenigd Koninkrijk, aange duid als „devolutie" (decen tralisatie van het gezag van het parlement in Londen), heeft alle registers van het Britse volksgemoed open ge trokken en er bestaan dan ook even veel meningen over, als mensen die men erover aan klampt. Deze meningen va-' riëren van onheilsvoorspel lingen voor de toekomst van het Verenigd Koninkrijk, dat als gruis uiteen zou vallen, tot grootse visies voor een glan zende toekomst. Omdat het in te voeren zelfbe stuur voor Wales en Schot land vaak omschreven wordt als het opzetten van een „mi ni-parlement', heeft de me ning postgevat van een ge deeltelijke afscheiding, die tot het ontstaan van twee on afhankelijke staten zou kun nen leiden, analoog aan de Gemenebestlanden, die de Britse kroon erkennen als een symbolisch begrip, maar voor de rest hun eigen belangen behartigen. Niets is echter minder het geval. Creatie In de eerste plaats is het ,,de- volutie"-plan een creatie van het parlement in Londen en ten tweede is de meerderheid van dat parlement niet uit Schotland of Wales afkom stig, maar uit Engeland. Het parlement zou daarom nooit instemmen met wetten die tegen de belangen van het Verenigd Koninkrijk indrui sen en die zijn eigen invloed en macht zouden ondermij- De voorgestelde Assemblées zijn in feite het best te verge lijken met wat in Nederland de Provinciale Staten worden genoemd. Provinciale Staten zijn volgens de Nederlandse staatsinrichting lichamen die de belangen van de provin cies behartigen en daarby zijn gebonden aan in de wet vast- De Schotse mannenrok (kilt) heeft voor buitenstaanders alleen maar nadelen, vooral bij guur weer, paalklimmen, trappen bestijgen gevolgd door anderen die hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, en bij het tegen de wind in fietsen. Volgens wijlen Oliver Brown, een vurige Schot uit de Hooglanden, die de kilt dagelijks droeg, is er één medisch voordeel dat alle nadelen overtreft. Hij zei dat het dragen van broeken on vruchtbaarheid bij mannen kon veroorzaken. Dat is echter niet de reden waarom veel Schotten toch broeken dragen. Dat is eerder toe te schrijven aan het overgeleverde feit dat Schotten sex meer bedrijven uit plichtsgevoel dan uit genoegen. Door mr. H. L. Leffelaar gelegde beperkingen van hun bevoegdheden. De As semblées, die in Cardiff (Wa les) of in Edinburgh (Schot land) zouden moeten komen, zijn niet veel meer dan dat. Er is een aantal belangrijke ver schillen, want waar Neder land geen minister of staats secretaris voor iedere provin cie in Den Haag heeft, hebben Schotland en Wales (en Noord-Ierland) er wel een in Londen. Deze post wordt ook onder het in te voeren sys teem gehandhaafd, met het argument dat deze „minister' dan de beste tussenpersoon is tussen de Assemblées en de regering in Westminster. Deze als „minister" aangeduide vertegenwoordigers voor Wales en Schotland (voor Noord-Ierland is het zelfbe schikkingsrecht niet aan de orde) worden door de Eerste Minister benoemd en volgens de parlementaire roddel wor den voor deze posten bij voorkeur personen uitge zocht die zo min mogelijk op de hoogte zijn van de regio die s de regering „behe- Volgens deze roddel is een „in sider" uit deze gebieden wel ongeveer het laatste wat de premier wil, omdat hy dan kan worden geconfronteerd met belangen- en pressie groepen, waar hij zich het hoofd niet over wil breken. Vanuit dat oogpunt is er dus iets te zeggen voor de voorge stelde Assemblées. Er is nog een andere vraag op te wer pen, namelijk: waarom bij voorbeeld een graafschap als Yorkshire, dat meer inwoners telt dan Schotland of Wales en meer voor de nationale schat kist „verdient", ook niet een eigen Assemblée zou moeten hebben. Binnen het Britse denk-kader zijn daar twee antwoorden op. Het eerste is dat de Schotten en de Welshmen een sterkere identiteit hebben dan de in woners van Yorkshire. Het tweede is dat Yorkshire tot Engeland behoort, ook al wordt het in het parlement vertegenwoordigd door poli tici die er geen andere bin ding mee hoeven te hebben dan dat hen door hun partij daar een kiesdistrict werd toegewezen. Gevoelig Er zijn Schotse koningen ge weest die een groot deel van Engeland, Wales en Ierland regeerden en omgekeerd wa ren er ooit heersers uit Wales die een groot stuk van Enge land aan zich hadden onder worpen. De relatie tussen de ze drie gebieden is altijd ge voelig gebleven en het is niet zonder reden dat kroonprins Charles Prins van Wales is en Koningin Elizabeth 2 haar embleem mag niet op de Schotse brievenbussen dat hij en zijn jongere broer Edward hun opleiding geno ten aan de Spartaanse kost school Gordonstoun in Schotland. Het koninklijk huis heeft daarmee kennelijk de banden met deze twee ge bieden willen benadruk ken. De devolutie-gedachte heeft in Schotland een andere bete kenis dan in Wales. Een be langrijke reden daarvan is dat Wales onder de Engelse wet ten valt, terwijl Schotland af wijkende wetten heeft (geba seerd op het Romeins recht). Devolutie is voor Wales min der geladen met dromen over volledige onafhankelijkheid, maar meer met een verlangen naar erkenning en het herstel van een eigen cultuur, die ernstig ondermiind is. In Schotland heeft devolutie te maken met een geschiedenis van koningen en veldslagen, met de rooms-katholieke en presbyteriaanse kerken, met rivaliteit, intriges, gevoelens van minderwaardigheid te genover de Engelsen en tradi ties. Schotland heeft nog iets anders, dat geen onbelangrij ke rol speelt in het devolutie- debat: de olie uit de Noord zee, die voornamelijk bij Aberdeen naar binnen stroomt. In Schotland worden nog steeds hier en daar brieven bussen vernield, die door het gehele Verenigd Koninkrijk staan. Niet omdat er zoveel analfabeten zouden zijn die geen brieven kunnen schrij ven en dus geen brievenbus sen nodig hebben, maar om dat de bussen gesierd zijn met het embleem van koningin Elizabeth de Tweede. De eer ste Elizabeth was geen ko ningin van Schotland en dus vinden de Schotten dat hun bussen getooid moeten wor den met het embleem van Eli zabeth de Eerste. Opzet In de huidige opzet blijven er vertegenwoordigers van bei de gebieden in het Lagerhuis in Londen (Westminster) en theoretisch is het dus moge lijk dat een Westminster- parlementariër tegelijkertijd lid is van één van beide As semblées. De redenering is dat aangezien het Lagerhuis het op veel gebieden in beide regio's voor het zeggen blijft houden, het onjuist zou zijn Lagei huisleden uit die regio geen stem te geven (hoe ge ring dan ook) over zaken die de Engelsen aangaan. Ten slotte bestaat de bevolking van het Verenigd Koninkrijk voor 83 procent uit Engel- Een van de rechten die West minster behoudt is dat van belastingheffing (behalve gemeentebelastingen), waar uit volgt dat de Assemblées voor hun begrotingen afhan kelijk zijn van wat Londen daarvoor vaststelt. De Assemblées zullen ook niets te zeggen hebben over de be trekkingen met de Europese Gemeenschap en mogen geen eigen kantoren in Brussel vestigen. Wat ze wel mogen, is beslissen hoe het geld dat de- -rfiiifi '1 ze gebieden jaarlijks voor hun ontwikkeling uit Londens schatkist krijgen, besteed zal worden (8 miljard gulden voor Schotland, 3,5 miljard voor Wales). Hoewel de Schotten zich altijd van hun identiteit bewust zijn geweest, is niet iedere Schot noodzakelijkerwijs een voor stander van zelfbestuur, laat staan van volledige onafhan kelijkheid. Zelfs in de natio nalistische (of moet men zeg gen: regionalistische) Schot se Nationale Partij (SNP) lo pen de meningen uiteen. Er zijn er die tegen zijn omdat zij vrezen dat zelfbestuur tot af scheiding zal leiden. Anderen zijn tegen omdat de ambtelij ke bureaucratie alleen maar kan toenemen, of omdat zij - alleen maar volledige onaf hankelijkheid wensen en het. devolutieplan niet ver genoeg vinden gaan. Zo is het ook met de voorstan ders. Men is vóór omdat het een stap dichterbij kan zijn op weg naar volledige onafhan kelijkheid of omdat het de ex tremisten, die afscheiding n, juist de mond zal óf omdat men hoopt dat Schotland dan econo misch beter aan zijn trekken komt. Spectrum Dit spectrum van meningen is ook terug te vinden in de La- bourpartij en bij de liberalen, maar in mindere mate bij de conservatieven, die zich in hoofdzaak tegen devolutie hebben uitgesproken. Een paar belangrijke politieke fei ten moeten bij dit alles niet over het hoofd worden ge zien. Het eerste is dat de Schotse Nationale Partij met één zetel in het Lagerhuis in 1970 begon en er nu elf heeft en dat het aantal kiezers dat op de partij stemde in die drie jaar bijna verdriedubbeld is van 300.000 tot ruim 800.000. Geen grote partij in het Lager huis kan zo'n ontwikkeling over het hoofd zien. Premier James Callaghan en zijn La- bourregering hebben al on dervonden dat de steun van de Schotse parlementariërs hard nodig is om aan de macht te blijven. Wat Callag han en zijn ministers nooit zullen toegeven, is dat een stem vóór devolutie niet al leen een stem vóór het Schot se nationalisme is, maar zeer zeker ook voor de huidige Labourregering. Spanje is een groot nieuw kleurboek. De nieuwe de mocratische grondwet, die op 27 december 1978 door koning Juan Carlos is bekrachtigd, zijn de witte te keningen, die ingekleurd moeten worden met de van de constitutie afgeleide wetten. Alle politieke partij en doen in de verkiezingsstrijd hun best om de grijze Spaanse kiezersmassa warm te maken voor hun kleuren, die aan de nieuwe democratische maat schappij een Europees tintje moeten geven. De kleine politieke partijen hebben hun schreeuwerige politieke kleuren van de ver kiezingen van 15 juni 1977 verwisseld voor pasteltinten, want de kiezers hebben de laatste anderhalf jaar laten blijken dat zij niet van felle kleurschakeringen houden. De twee grootste politieke partijen, de regeringspartij Unie van het Democratisch Centrum (UCD) en de socia listische arbeiderspartij PSOE hebben hun politieke strategie afgestemd op de massa: hun programma's wijken in de grote lijnen nauwelijks van elkaar af. De verkiezingsstrijd in Spanje verloopt saai. De grote mid denmoot van de kiezers, die al weet wat hij gaat stemmen, bezoekt de verkiezingsbij eenkomsten weinig. De fana tiekere Spanjaarden gaan va ker naar de partijbijeenkom sten, om nog eens te horen wat zij al dachten. De Democratische Coalitie (CD), een heropgerichte groepering van drie politieke partijen onder leiding van oud-minister Manuel Fraga Iribarne, trekt veel publiek. Fraga Iribarne heeft zijn rampzalige visie op de maat schappij, die hem bij de ver kiezingen van 15 juni 1977 kenmerkte, voor een groot deel laten varen. Het Franco- verleden, waar hij anderhalf jaar geleden nog trots op was, wordt nauwelijks meer in zijn verkiezingsredes aangehaald. Voorop staan orde en rust in een vaderlandslievend Spanje, waar kerk en politiek innig zijn verweven. Sjiek restaurant De verkiezingscampagne is in Midden- en Noord-Spanje een winterse aangelegenheid. Politieke partijen huren zaal tjes, waarin het publiek zich 's avonds politiek en fysiek hoopt te verwarmen. De in leider van de CD, die de spre kers voorstelt, wees er niet zonder enige trots op dat zijn groepering juist dit lokaal in de Madrileense volkswijk Fuencarral heeft gekozen om te laten zien dat de CD een groepering is, waarin alle rangen en standen thuisho ren. De zaal behoort toe aan het restaurant Monterrey, de enige sjieke eetgelegenheid binnen een omtrek van drie kilometer. De inleider vervolgt: „Moeder van vijf kinderen. De typisch Spaanse opofferingsgezinde vrouw, die leeft voor haar ge zin en die de heilige waarde van de familie verdedigt. Lina Ortas, onze kandidate voor de Tweede Kamer in Ma drid!" Dames in forse bontjassen klappen opgelucht. „Wat een schattig modern vrouwtje, gelukkig niet verknald door marxistische invloeden", zegt een gezette vrouw op leeftijd tegen haar dochter, die er en gelachtig bedeesd uitziet. Het publiek van de CD knikt in stemmend als Lena Ortas be toogt dat de familie de we zenlijke cel is, die de maat schappij overeind houdt en dat de CD deze cel wil be schermen door een ministerie voor familiezaken te creëren. Ook het onderwerp abortus wordt aangeroerd. „Natuur lijk mogen wij vrouwen met ons lichaam doen wat we goed vinden. Maar zeven da gen na de conceptie is de foe tus een ander lichaam! Het weggooien van een ander li chaam is moord!" De vrou wen in de zaal reageerden goedkeurend door elkaar een begrijpende blik toe te wer pen en de mannen klappen ,,Muy Bien Fernando Enabral, kandidaat van CD voor de Senaat: „Mili taire dienst is geen verplich ting..." Verward denken de mannelijke toehoorders dat CD een wet op gewetensbe zwaren in petto heeft. „...Nee, militaire dienst is een eer!!". Enthousiast applaus ge mengd met kreten als „muy bien!" (heel goed!). De spre ker heeft het publiek op zijn hand. „Stemmen op de De mocratische Coalitie bete kent stemmen voor een niet- marxistische maatschappij, waarin niet iedereen hetzelf de is, zoals in een collectief geheel. De fout van de marxisten is dat zij menen dat iedereen gelijk is. Nee, ieder een moet dezelfde mogelijk heden hebben in de samenle ving, maar mensen zijn niet aan elkaar gelijk!". Het mannelijke publiek, dat be seft dat het met CD de ver overde privileges in stand kan houden, applaudiseert op gelucht. Uitsmijter van CD is de r tische boeman, die in de van socialisme, c en terrorisme door Spanje dwaalt. „Als christen-demo craten zijn wij voor de dood- staf. Waarom? Als de maat schappij een terrorist, die een onschuldige dienaar van het volk - zoals een politieagent of een militair - heeft ver moord, in de gevangenis voort laat leven, zullen zijn collega-terroristen hem pro beren te bevrijden. Daartoe zullen zij opnieuw moordaan slagen plegen. Om deze esca latie van geweld, die uit moet monden in een marxistische maatschappij, te voorkomen, is de samenleving helaas ver plicht in dit geval de dood straf toe te passen". De potentiële kiezers, met de „sociale gerechtigheid" van het systeem onder Franco nog vers in het geheugen, klappen lauw, want ze voelen dat er iets in deze redenering niet klopt. Steriel De verkiezingsbijeenkomsten van de regeringspartij Unie van het Democratisch Cen trum (UCD) hebben iets weg van politieke voorlichtings avonden door ambtenaren. De kandidaten voor het Spaanse parlement spreken dikwijls voor weinig publiek, dat eerder de indruk geeft dat men met gewetensnood te kampen heeft dan dat men daadwerkelijk geinteresseerd is in de vorming van een poli tieke opinie. Zonder demagogie verheerlijkt men de prestaties van de UCD, die zich de laatste an derhalfjaar opwerpt als de in spirator van de democrati sche grondwet, de basis van de nieuwe Spaanse maat schappij. Ideologische aspec ten, zoals abortus en echt scheiding, worden steriel be handeld alsof het om onder werpen gaat, die men onder het oog van de kerk liever in de doofpot stopt. Echtschei ding mag wel in noodgeval len, maar abortus blijft uit den boze. Voor de UCD vor men marxisten de grauw sluier die de Spaanse samen leving kleurloos zou kunnen maken. Een teer punt voor zowel de Democratische Coalitie als de Unie van het Democratisch Centrum is onderwijsvrij heid. Propageren socialisten en communisten openbare scholen, waar godsdienston derwijs gegeven kan worden als de ouders dit willen, de so ciaal-democraten, liberalen, christen-democraten en neo fascisten zijn voor de in standhouding van particulie re scholen, waar de kerk vat op heeft. De niet-marxisti- sche partijen gaan ervan uit dat neutraliteit in het onder wijs niet haalbaar, ja zelfs on gewenst is en dat de privé- scholen door middel van sub sidies gelijkgesteld moeten worden aan de eventueel nog te creèren „neutrale" staats scholen. Eén onderwerp wordt op de verkiezingsbijeenkomst van de UCD niet aangeroerd: het misbruik dat de centrumpar tij, die van het begin af aan verweven is geweest met de macht, maakt van de Spaanse televisie. In een vlaag van vermeende neutraliteit heeft de regering beslist dat noch de Spaanse radio, noch de Spaanse televisie in hun nieuwsuitzendingen melding mogen maken van het ver loop van de verkiezingscam pagne. Als tegenaanbod gaf de UCD-regering alle politie ke partijen zendtijd, die toe bedeeld is aan de hand van het aantal kiesdistricten waarin de politieke partijen met lijsten uitkomen. De ze ventien politieke partijen die in 26 of meer kiesdistricten uitkomen, hebben driemaal zoveel zendtijd op de televisie als de partijen die in 25 of minder van de 52 kiesdistric ten uitkomen. In de drie journaaluitzendingen per dag van de Spaanse tele visie, die maar over één net beschikt waarmee alle pro vincies bereikt kunnen wor den, heeft men het officieel nooit over de verkiezings campagne. Aangezien er da gelijks nieuws is over Span jaarden, die lid zijn van een politieke partij, kan de tv niet ontkomen aan het uitzenden van nieuws waarbij politici zijn betrokken. Het Madri leense dagblad El Pais heeft uitgerekend hoeveel tijd er dagelijks in de tv-journaals besteed wordt aan politici, die lid zijn van een politieke par tij. Vanaf het begin van de verkie zingscampagne op 7 februari heeft de regeringspartij UCD maar liefst gemiddeld 97,5 procent van de zendtijd in be slag genomen. Het onderzoek van de krant heeft zich slechts beperkt tot het misbruik dat de UCD-regering maakt van de tijd in de journaals. Dokter Pedro Ortive Riva, hoogleraar aan de journalistieke faculteit van de Madrileense universi teit Complutense heeft een analyse in voorbereiding over tijd en informatie in het tv- journaal gedurende de ver kiezingscampagne. Zijn voorlopige conclusie: het UCD-kabinet misbruikt de zendtijd op grove wijze en manipuleert de informatie stroom op een schandelijke manier, die totaal in strijd is met de werkelijkheid in Spanje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11