architectuur fascinerende ZATERDAG 24 FEBRUARI 1979 Toen "modern" nog omstre den was: de jaren twintig en dertig. Er is steeds meer be langstelling voor de archi tectuur van die tijd. Niet echter in Nederland zelf maar in het voormalige ko loniale Bandung is het meeste ervan terug te vin den, prima onderhouden. Tussen beide wereldoorlogen waren er vele, zeer uiteenlo pende scholen. En vele, hef tige discussies tussen hun profeten. Bouwen is geen lolletje. Terug naar de natuur bete kende: "eerlijk" gebruik van natuurlijke materialen, hout en steen. Trefwoord: ambachtelijk. Nieuwe materialen inspireer den anderen tot gewaagde nieuwe vormen. Beton en staal domineerden interieur en exterieur. Ruimte, daar hielden ze zich mee bezig. Over het toepassen van versie ringen zijn vele harde woor den gevallen, na de tierelan tijntjes van de Jugendstil kwam de wat strakkere maar niet minder honte Art Deco. Schijn en bedrog vol gens de huiverende moder nisten en ambachtelijken, gewoon lekker zeiden de liefhebbers. Bij foto's: 1) Villa uit het vüdden van de jaren dertig. Zwierig maar toch ook strak van vorm,die witgepleisterde balkons. 2) De imposante gevel van het Savoij Homann Hotel (1938) 3) Van dezelfde architect als voorgaande gebouwen: De Eerste Nederlands Indische Spaarkas. Dezelfde combi natie Van ronde vormen en rechte lijnen: moet indertijd toch zeer gewaagd zijn ge weest. midden in de stad. 4) Het interieur van de bank benadrukt het moderne, ruimtelijke: stalen meube len,stalen ramen. Het is fan tastisch hoe gaaf alles be waard is gebleven. 5Ook deze Art Deco gevel van een gemoderniseerde hoe- kwinkel is nog prima in stijl gebleven. Indonesiërs tonen een opmerkelijk respect en goed gevoel voor de oude 6) In het Savoy Homann is practischJiet hele interieur nog van 1938. Heel vreemd: achter de blitze gevel kneu terige zitjes met zware fau teuils. Art Dëco glas in lood boven de champagnebar. De eetzaal is een kopie van de voluptueuze zaal van de oceanliner de Rotterdam (Holland Amerika Lijn). En zo authentiek is het gebouw nog dat boven in het ronde trappenhuis de kogelgaten zijn terug te vinden van Westerlings bevrijdingsa- vontuur van 1948' 7) Grand Hotel Preanger. Art Déco van buiten. Jugendstil in het iiiterieur. 8 en 9) Traditionele Indonesi sche vórmen van een Hol landse architect: De Techni sche Hogeschool uit 1920. Ambachtelijk gebruik van houtconstructies, liefdevolle zorg voor details. Dit zijn voorbeelden van de zo verschillende uitgesproken vormen die de jaren twintig en dertig hebben opgele verd. Juist toen was er een bouwexplosie in Bandung, rijkgeworden van de thee. Nog vandaag de dag is de oude sfeer zeer tastbaar. De oude Indonesiërs tonen nog veel respect voor de Hol landse traditie. Het zal ech ter ook gebrek aan geld voor grootscheepse vernieuwin gen zijn dat nog veel zo compleet bewaard is geble ven. In de dure winkelstra ten, waar het grote geld om gaat, vind je smakeloze nieuwe gevels precies zoals die ook oude Hollandse binnensteden verpesten. De traditionele Indonesische bouwkunst gaat steeds meer verloren. Het was een vormgeving die vooral werd bepaald door symboliek (naast nut)yEen specifieke levensfilosofie lag ten grondslag aan de vormen: een op palen gebouwd huis met hoog in punten oprij zend dak, de voorkant iets hoger dan de achterkant, gaf uitdrukking aan de verhou ding tussen hemel (dak), aarde (grote woonruimte)en onderwereld (ruimte onder het huis voor opslag en voor de huisdieren): de hoger op- strevende voorkant drukte de hoop uit dat de volgende generatie het nog beter zou hebben. De kleuren hadden -r-'-t. Met veel dank aan de architec- te Dorothee Segaar, die zeer bereidwillig haar inventari satie van Hollandse gebou wen in Bandung beschik baar stelde. In de Westerse bouw speelde vooral schoonheid, de es thetiek,. een rol (naast het nut) geen symboliek. De fo to's tonen hoe geprobeerd werd gebouwen een mooie lijn te geven In Indonesië, waar de traditie verdwijnt, wordt duidelijk hoe in het westen de traditie van schoonheid verdwenen is, nut en efficiëntie zijn maat gevend geworden. Mooie vormen, in al hun ver- scheindenheid, waren de westerse uitdrukking van levensopvattingen. Maar de vormwil (zo heet dat onder architecten) lijkt verdwe nen. Er is nauwelijks nog in zet en overtuiging om tot uitgesproken vormen te komen. Wellicht geeft de huidige leegte aan hoe elke levensopvatting door twijfel en cynisme ondermijnd is. Het enige dat overblijft is nut. Niet voor niets is nu de be langstelling voor de jaren twintig en dertig zo groot, toen is de vervreemding be gonnen. "Een modern huis wordt vereenzelvigd met een woning waarin de Poë zie niet kan ontluiken omdat er levenswarmte ont breekt", klaagt een modern handboek uit 1935 over het toenmalige onbegrip voor nieuyve vormen. In Ban dung is het allemaal nog eens na te leven. hun betekenis en allicht het vele houtsnijwerk waarin vaak tot uitdrukking kwam dat zonder het vrouwelijke element het leven leeg is, het huis geen thuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 29