„Foxtrot" hupst de geschie Connie in 'Alle laatjes open...' ..die na een jaar afhaakteTrudy Labij,Gerr ie v.d. Sinds 1965 hebben de schrijfster Annie M.G. Schmidt en de vrije-theaterproduccnt John de Crane in het musi cal-wezen samengewerkt. Steeds was Conny Stuart er bij, maar zij gaf er de voorkeur aan in „Foxtrot" niet mee te doen. In het voorjaar zien we haar echter terug in een voorstelling, "Alle laatjes open", gebaseerd op de teksten van Annie M.G. Daarin verschijnt Conny Stuart samen met Willem Nij- holt, Gerrie van der Klei, Paul Deen en twee begelei dende pianisten, Frans Ehlhart en Dick van der Stoep. Laatstgenoemde is de orkestleider van „Foxtrot". Ook deze produktie wordt geregisseerd door Paddy Sto ne. Half april is de première en men verwacht in elk geval door te spelen tot en met het seizoen 1979-1980. Daarvoor is het speelplan inmiddels helemaal rond. AMSTERDAM - „Foxtrot", de succesvolste produktie uit een vrij bescheiden Neder landse musical-historie hupt op haar laatste benen. Món- ter, met ijzeren discipline, slopend, maar zonder uiter lijke kentekenen van een ar tistieke slijtageslag. Want zo mag je het toch wel noemen, een reeks voorstellingen die in oktober 1977 met aarzeling en mankementen van start ging. Met een korte zomer- onderbreking in 1978 hebben ze doorgespeeld tot diep in het huidige prolongatie-sei zoen. Maar nu is het afgelopen met „Foxtrot". Ondanks stromen verzoeken stopt de produktie. De theaters zitten bomvol, nog steeds. Maar op 8 maart valt het doek, zoals dat in een afgrijselijk cliché heet. Ze hebben er dan welgeteld 395 voorstellingen op zit ten. Willem Nijholt, een van de hoofdrolspelers, noemt het „exceptioneel veel voor Ne derlandse begrippen". „Ik heb het ervaren als een zeer vermoeiende periode in mijn leven. Ik merk dat ik wat ou der word, en dat ik niet meer kan wat ik vroeger kon op brengen. Foxtrot is mijn le ven gaan beheersen. Ik heb allerlei andere aanbiedingen moeten afzeggen. Vooral door deze strenge winter zijn we erg laat thuis en vertrekken we 's middags vroeg. Je hebt weinig tijd voor je zelf Hij wil best even stilstaan bij zijn ervaringen. Als acteur is hij een van de veelzijdigste theaterpersoonlijkheden van ons land. Zanger, danser, ei gen televisieshows, veelge vraagd in de categorie „be- kende Nederlanders". Willem Nijholt (45) voelt dat Foxtrot de mensen aanspreekt, maar hij constateert een schaduw kant. „Het goede publiek raakt een beetje op. Je merkt dater mensen op afkomen die niet zo vaak naar het theater gaan. Als er een goede stem ming uit de zaal op je af komt, kost het juist onder moeilijke omstandigheden minder concentratie om de voorstel ling goed te houden". „We hebben het vooral de laat ste maand heel zwaar. Binnen de groep is iets van een stemming: „We kunnen nu wel een beetje afzwakken", en daar hou ik niet van. Ik wil kwaliteit geven tot aan mijn laatste snik. Ik zie het inpak ken bij wijze van spreken om me heen al gebeuren. En toch is het zo'n verschrikkelijk goede groep. Het gebeurt zel den dat het twee jaar lang prima blijft zonder dat er do den vallen...". Langdradig Met Willem Nijholt nog even te rug naar Het Begin van Fox trot. Herfst '77. Een langdra dig, onaf stuk volkstoneel waarmee de slimme dame Annie M. G. Schmidt de ver denking op zich laadde dat ze met geen mogelijkheid op een goed idee kon komen. Ze si tueerde Foxtrot in de dertiger jarèn, met de haastige mel ding, dat het niet over die tijd gaat. Aan jeugdherinnerin gen, onverwerkte of verwerk te ervaringen (abortus) kor» ze er onzettend veel in k-vijt. Haar zaken krijgt ze handig en soms gehaaid rond, door het verhaal te combineren met actuele motieven. Paral lellen met de jaren '70 haalt ze daarbij moeiteloos aan. In aanzet draait het om een soli de plattelandsmeisje (Trudy Labij) dat in Amsterdam een kamer zoekt in een artiesten pension. Het is daar een toffe bende en het wicht wordt vlot verliefd op een jongeman die iets vaags doet in het nachtclub wezen (Willem Nijholt). Met zijn partner (Gerrie van der Klei) geeft hij zich uit als le raar voor het lieve kind. Maar toch treft ze het niet zo, want hij is homo. Met zijn vriendje kan ze beter uit de voeten en na een uit de klauwen gemar cheerd avondje raakt ze zwanger. In gezamenlijk overleg met de stoet vreemde particulieren die het pension van madame (Georgette Ha gendoorn) bewonen, vinden ze iets ijselijks voor haar si tuatie. Hetgeen dan aanlei ding vormt tot een bezonnen slot, massaal opgeluisterd met zang en dans. Standpunten Annie M. G. Schmidt heeft ge probeerd daarin wezenlijke standpunten neer te leggen ten voordele van homofilie en abortus. Ze laat ook niet af ons te wijzen op dreiging van oorlog en andere rampen en voegt als moraal toe, dat de mensheid niets geleerd heeft van de loop der geschiedenis, of zich er althans geen blik sem van aantrekt. Vooral vóór de pauze gaat dat wat moeizaam, daarna komen betere vondsten, maar kri tisch beschouwd blijft het e wat huilerig gebeuren v de songs min of meer inciden ten vormen die de handeling nauwelijks vooruit hel pen. Willem Nijholt „In technische zin is het een goede produktie geworden. Maar je merkt nog steeds dat het rammelt, door dat er in het begin enorm in geknipt moest worden. Op mijn eigen rol ben ik niet zo dol. Het is te twee dimensio naal, niet diep genoeg, al zijn de nummers leuk om te doen. Het is een beetje huichelach tig wat er gebeurt. Wij Ne derlanders zijn zulke hypo crieten. Na de ellende die we te zien krijgen, klappen we aan het eind opgelucht en gaan naar huis. Al die sores over werkloosheid en angst spreken echter enorm aan. Maar ik ervaar het alsof men bij de buren naar binnen gluurt door de ramen, zich omdraait en weer wegloopt. Ik geloof dat de herkenbaar heid de pijler is voor het sue- Valmanschap Maar er staat veel tegenover bij Foxtrot De zaak is na een moeizame inspeelperiode als een trein gaan lopen, een ju weel van vakmanschap in presentatie en techniek, vol geoliede spirit en een bijna on-Hollandse discipline. Men trekt een vat vol kundigheid open en is er in geslaagd de zaak op temperatuur te hou den zonder het verkillende automatisme, dat elke lang durig lopende produktie be dreigt. Niets dan fraais ook van de kos tumering, het ballet, de cho reografie en de regie van Paddy Stone, de bewegings- rrtodellen en de decoratie. Geen enkele Nederlandse musicalproduktie was zo goed geschraagd als deze, ook niet de vroegere van Annie M. G. Schmidt: „Heerlijk duurt het langst", „Met man en Muis", „En nu naar Bed" en „Wat een Planeet". Eenmalig Gislebert Thierens, mede-di recteur van het Amsterdamse impresariaat John de Crane, noemt het „eenmalig, zoals Foxtrot is aangeslagen. Het is vreselijk dat we moeten op houden in maart. We zouden zo nog 200 uitverkochte voor stellingen kunnen spelen. De hele dag door gaat de telefoon Willem Nijholt ..Ik merk dat ik wat ouder word... die Foxtrot graag zouden zien en van schouw burgdirecteuren die de musi cal nog een week willen heb ben. Het is echter onverant woord dezelfde groep over de 400 voorstellingen te laten spelen". „Op voorhand waren we aller minst van zo'n geweldige tournee verzekerd. In het verleden hebben we met Conny Stuart altijd veel goodwill gehad. Mensen als Nijholt en Labij kent men, maar ze hadden niet de po pulariteit van Conny. Het succes verklaren we als goed amusement van kwaliteit, waarbij onderwerpen worden behandeld die de mensen belangrijk vinden. Er worden dingen aangesneden die gel digheid hebben. Er wordt stelling genomen en dat heeft wel eens verzet opgeroepen. We hebben zelfs boze brieven gehad. Foxtrot roept iets op. Het is een mengeling van amusement en engage ment". Hij vertelt dat de producent al les doet om de voorstelling fris te houden, het routineuze te weren. Daarvoor zit er elke dag een company manager in de zaal. Gislebert Thierens: „Het ligt ook aan het publiek. Als er niks terugkomt uit de zaal is het moeilijker om gein- spireed te blijven. Maar er zijn avonden, dan gebeurt het èn dan word je weer opge tild". s Rotzooien - Wordt er wel eens gerotzooid op het toneel? Gislebert Thierens: „Er zijn er maar twee of drie die dat wer kelijk kunnen. Bij de anderen zou het ten koste van de voor stelling gaan. Lol op het to neel en niet in de zaal - dat mag niet voorkomen". - Was er geen mogelijkheid om Foxtrot een seizoen te verlen gen? Gislebert Thierens: „Een aantal acteurs had reeds een ander contract. Afgezien van de be schikbare artiesten, kun je zeggen dat we in Londen of New York al lang een tweede •^ast zouden hebben gehad. Daai cp^elt men nooit langer dan een jaar in dezelfde bezet ting. In Nederland is het ta lent niet voorradig. Hoewel je de schrijfster, de regisseur en de componist bij de hand hebt om zo over te beschik ken, zit het hier muurvast. We zouden er alles aan willen doen om een goede musical als Foxtrot te her-maken. Theatermensen in dit land vinden dat echter minder waardig. Op grond daarvan is het ook niet te overwe gen". „Annie zelf zegt dat het nog be ter zou kunnen als ze er weer eens voor gaat zitten. We zijn in Nederland gebakken in een sociaal systeem. Zelfs is het hier moeilijk om mensen als understudy bij een voorste'- ling te betrekken. Je krijgt ze niet als mogelijke vërvanger voor belangrijke rollen, zelfs niet als ze zonder werk zit ten". - Denken jullie intussen al aan een nieuwe musical van An nie M. G. Schmidt? Gislebert Thierens: „Annie wil wel, maar wij durven piet meer, tenzij de overheid ons de kans geeft en eindelijk eens het vastgeroeste subsi diesysteem doorbreekt voor een speciale produktie. Het is onaanvaardbaar. We moeten een half miljoen gulden in vesteren en mogen er echt niet van uitgaan dat Annie al tijd een succes is. We hebben Foxtrot zes maanden volledig op eigen risico zonder uitko pen in de schouwburgen ge speeld. Ter vergelijking: Swingpop draaide maar een maand op eigen risico en dat is een kleine musical met veel minder mensen op en achter het toneel. Artistiek is het oninteressant als je terug zou moeten na Foxtrot. Volgens buitenlandse begrippen is dit eigenlijk een kleine bezet ting". „Vergeet niet dat we voor acht maanden salarissen moeten garanderen. Het risico zit bij ons aan één kant, terwijl ope rettes en het Amsterdams Volkstoneel worden gesubsi dieerd. Met vier musicals van deze auteur, componist Harry Bannink en regisseur Paddy Stone hebben we niveau be wezen. De erkenning van de overheid blijft echter uit. Het is te gek dat een ondernemer dit allemaal uit eigen zak moet bekostigen. We vragen niet eens subsidie, maar al leen een financiële garantie. Juist omdat het om origineel werk gaat van Nederlandse bodem, zou dit een extra re den moeten vormen voor de overheid". Foxtrot heeft ruim anderhalf seizoen gedraaid met vrijwel dezelfde groep. De belang rijkste wijziging was de ver vanging van Ronnie Bierman door Suze Broks. Rónnie vond haar aandeel niet sterk genoeg en na een jaar is ze uitgestapt. Verder is er in het ballet een aantal meisjes „ververst", meestal op eigen verzoek of om privé-redenen. Annie M. G. Schmidt heeft Fox trot „geen geval van onafge broken uitbundige vrolijk heid" genoemd. Ze spreek van „treurige en bittere din gen, verpakt in glinsterend zilverpapier". „Ik maak geen gebalde vuist, wil niet kiezen tussen links en rechts. Ik wil helemaal niet vertellen hoe we het wél goed moeten doen in deze rotte wereld. Ik zet al leen verwonderde en soms verbijsterende vraagtekens. Na een hoop onzekerheid ben ik niet zo bang meer.' Paddy Stone heeft het mooi gedaan en met de componist Harry Bannink vorm ik een soort Happy end Foxtrot eindigt voor het meisje uit de provincie aannemelijk. De pensiongasten bren gen het geld bijeen en een geschorste dokter ver richt bij haar de abortus. Zij voelt zich vrij om te genieten van het leven en afstand te nemen van Zeeuwse burger lijkheid, conventies en voor schriften. Maar tegelijk breekt de Tweede Wereld oorlog uit en daarmee laat Annie M. G. Schmidt een rela tie zien tussen het grote maat schappelijke gebeuren en de zeer persoonlijke ontwikke ling van dat meisje. In de fi nale wordt gedanst op de vul kaan, maar ook „de nieuwste humane neutronenbom" aangekondigd die „aj wat leeft kapot maakt maar de huizen laat staan". Die werkwijze hanteert de schrijfster ook in de pauzefi nale, die het contrast schil dert tussen de glitter van de show en wat er achter schuilt. Revuemeisjes zwaaien met struisveren en Willem Nijholt zingt dan zijn lied over de struisvogelpolitiek zoals deze in die jaren zichtbaar werd. Deze levenshouding wordt in verband gebracht met onze huidige opstelling tegenover crisis en fascisme. Willem Nijholt zelf, opnieuw: „Er zijn twee kanten. Ik heb mijn inhoudelijke bezwaren, maar voor het eerst speel ik een echte grote hoofdrol in een Nederlandse musical. Het is een heel zware taak waar ik succes mee heb. Ik krijg prij zen en erkenning. Dit tweede -seizoen heb ik echter het ge voel creatief een beetje stil te staan. Ik werk op een maand salaris. Financieel word ik dus van dit succes niet extra beter". Brieven Willem Nijholt:* "Over het homofile thema krijg ik merkwaardig veel brieven van mannen die aan het den ken zijn gezet en in de knoop liggen. Daar ga ik niet op in. Ik antwoord niet. Ik heb het er moeilijk mee. Daar loopt weer zo'n zielepoot, denk ik dan, maar anderzijds kan ik niet de hele wereld op mijn schouders nemen. Ik ben geen psychiater of sociale in stelling. Ik probeer ver strooiing te brengen en de mensen ook nog een beetje mee te geven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21