Emotieloos kijkspel bij Haagse Comedie Triifel MAANDAG 19 FEBRUARI 1979 Hoogzwanger van haar derde kind in drie jaar, liep een vriendin van ons over de markt. Daar werd ze blij aangeschoten door een me vrouw die pamfletten van de anti-abortus-beweging van Pater Koopman uitreikte. Zoniet van haar gezicht, dan straalde het toch wel van haar buik af dat zij. onze vriendin een „partijgenote" was,dacht de anti-abortus-mevrouio. Nee dank u,zei onze vriendin dit wordt mijn derde kind, maar ik ben tegen de anti abortus! Monseigneur Gijsen weet te ver tellen dat de paus. net als hij en pater Koopman, tegen de nieuwe abortuswet is, omdat het ongeboren menselijk leven erin onvoldoende wordt be schermd. Wat in de voor gaande zin opvalt is, dat alle drie tegenstanders mannen zijn van wie mag worden aangenomen dat zij nimmer in hun leven hebben bijgedra gen tot de geboorte van wat pater Koopman „het meest weerloze" noemt. Zij hebben zelf op een gegeven moment vrijwillig de keuze gedaan om de rest van hun leven geen kinderen te verwekkendus af V Door Nico Scheepmaker n te het datgene ivat zij nu als het waardevolste in de menselijke samenleving aanprijzen (en wat mij betreft: terecht). Maar nu willen zij wel de banvloek uitspreken over moeders die wie weet al drie, vier, vijf of zes kinderen ge baard hebben, hebben opge voed en met al hun liefde en zorgen hebben omringd, om dat zij zich f ysiek en psychisch niet in staat voelen nog een vierde, vijfde, zesde of zeven de kind te verzorgen. Het doet me onweerstaanbaar denken aan de geestelijken van de Grieks-orthodoxe kerk die momenteel in Griekenland een verbitterde campagne voeren tegen de Jehovagetui gen die dienst weigeren en daardoor vele jaren in de ge vangenis terecht komen. Die geestelijken van de Grieks-or thodoxe kerk zijn zelf vrijge steld van militaire dienst.... Superman Mijn vrouw en ik hebben twee dochtertjes, het eerste kwam bij verrassinghet tweede zou je gepland" kunnen noemen. Ik kan iedere man (tot aan ie dere pater toe) het vaderschap van harte aanbevelen, ik zou het voor geen goud ter wereld willen missen, maar dat neemt niet weg dat wij beiden vóór de mogelijkheid van abortus zijn. De ene mens is nu eenmaal de andere niet, de een zit psychisch, fysiek en emotioneel heel anders in el kaar dan de ander, dat merk je al als je in de bioscoop bij Superman" voor een volwas sen jongen zit die emotioneel zo in de knoop raakt als Su perman met zijn vriendin netje door het luchtruim om het Vrijheidsbeeld cirkelt dat hij zijn gevoelens alleen nog kan kwijtraken door hardop .JBloemkóóluh!" te roepen. Niet dat hij niet een uitste kende vader zou kunnen zijn, daarom geef ik het voorbeeld niet, maar dat hij emotioneel anders in elkaar zit dan ik bijvoorbeeld, is wel duidelijk, en daarom zou het nooit in mijn hersens opkomen om te redeneren: ik vind kinderen leuk, dus moet hij ze ook maar leuk vinden; ik kan kinderen aan, dan moet hij Ze ook maar aan kunnen. En dan spreek ik nog alleen maar over de va der. Voor de moeder geldt zoiets in verhevigde mate. Zelfs in de meest gunstige om standigheden (ouders gezond, geen geldzorgen, goede behui zing) is een kind een grote psychische belasting, - het zal al gauw een kwart van je handelen en denken in beslag nemen, en dat kwart wordt dus van je voorgaande be staan afgenomen Ik vind dat toevallig een beter en boeien der kwart dan het kwart dat ik had, maar ik kan me leven dig indenken dat dit voor an dere mensen niet geldt. (On)gewenst Het is overigens wel een beslis sing je te laten aborteren! Je weet niet wat je weg laat ma ken: een kind dat sprekend op je zou hebben geleken, mis schien, een kind dat dolgeluk kig zou zijn geworden, en dat een welbesteed leven zou heb ben geleid. Het tegenargu ment. dat een ongewenst kind een rotjeugd heeft, en dat de statistieken uitwijzen dat on gewenste kinderen eerder kans hebben voor galg en rad op te groeien, spreekt mij, eerlijk gezegd, niet zo aan. Ik heb vrienden wier jeugd en kennelijke „gewenstheid" al les te wensen over hebben ge laten, maar die zich deson danks tot heel normale en ge lukkige volwassenen hebben ontplooid. Mensen in het al gemeen en kinderen in het bij zonder zijn elastischer dan je denkt, en ik geloof daarom dat het bij een ongewenste zwangerschap reëler is te wij zen op de ongelukkige toe komst van de moeder, dan op de ongelukkige toekomst van het kind. Waarbij er natuur lijk nog tientallen varianten zijn tussen „gepland" en ,pn- gewenst". Ik heb een vier jaar jongere broer, een twaalf jaar jonger zusje en een veertien jaar jonger zusje. De laatste twee werden in 1942 en 1944 geboren, niet direct geschikte jaren voor nakomertjes. Laatst heb ik eens aan mijn moeder gevraagd of mijn zus jes eigenlijk wel „gepland" waren. „Gepland?", vroeg mijn moeder ironisch, jullie waren geen van vieren ge pland!" 'Het leven van een droom' DEN HAAG - De parabel "Het le ven een droom" van de Spaanse toneelschrijver Calderón de la Barca. die nog aan de kant van de Spanjaarden meevocht tijdens de Tachtigjarige Oorlog, is bedoeld om hot publiek te waarschuwen voor de nauwelijks merkbare scheidslijnen tussen droom en werkelijkheid. 'Sater' stelt beroepsverbod aan de orde LEIDEN - Sater speelde zaterdag avond in het LAK-theater het door Peter de Baan geschreven stuk "Het verhoor". "Het ver hoor" dat De Baan samenstelde naar aanleiding van improvisa ties, bestaat uit een aamtal ge dramatiseerde gesprekken die een bedrijfspsycholoog voert met een arbeider die al dertien jaar in het bedrijf werkt en nu in aan merking komt voor promotie. De psycholoog probeert uit te vissen of de arbeider wel betrouwbaar Bij zijn onderzoek gebruikt hij alle middelen die hem ter beschik king staan. Hij zet de arbeider door middel van gesprekstrucs klem en zelfs maakt hij gebruik van informatie die hij blijkbaar van buiten af heeft gekregen (po litie, BVD?). De arbeider wordt hierdoor danig van zijn stuk ge bracht, en geeft uiteindelijk zijn gehele privëleven vrij. Als de ar beider dan de methoden van an tecedentenonderzoek in de publiciteit brengt en de krant en kele privézaken van de psycho loog vermeldt gaat de promotie door en wordt de psycholoog ontslagen. Het verhaal in "Het verhoor" is na tuurlijk van ondergeschikt be lang. Het dieper liggende thema is het beroepsverbod. Van Duitsland is het bekend dat daar een uitgebreid apparaat is ont staan om de gangen van burgers na te gaan. In Nederland is dat weliswaar nog niet zo sterk ont wikkeld maar ook hier dreigt er volgens 'Sater' een dergelijke si tuatie te ontstaan. Bezien we de brochure die Sater bij de voorstelling vertrekte dan speelt het beroepsverbod al veel langer en is er een duidelijke ontwikkeling te zien. Sater heeft met behulp van de acteurs John Leddy, die de arbeider zeer ge loofwaardig neerzette, en Jaap van Donselaar. die de psycholoog eveneens treffend weergaf, een open beeld gegeven van deze moeilijke materie. Het was dan ook een voorstelling die een aanzet tot de discussie moet geven. Een aanzet die te- sterke waarschuwing De Poolse koning Basilio, beang stigd door wat hij in de sterren meent te lezen, heeft ter be scherming van zichzelf en zijn land zijn zoon Segismundo op een eenzame plek laten ketenen. Tijdens een korte proefperiode krijgt de kroonprins vervolgens de kans zichzelf waar te maken, maar zodra zijn gekrenkte trots hem brengt tot diverse wanda den, wordt hij weer in boeien ge slagen en krijgt hij ingeprent dat al het gebeurde een droom was. Dit opent hem de ogen, en als hij door opstandige troepen bevrijd wordt blijkt, dat hij de werkelijke waarde van het menselijk leven is gaan beseffen. Op het tweede plan speelt zich in tussen het verhaal af van de trotse Rosaura die in mannenkleren op zoek gaat naar haar vroegere minnaar, niet uit liefde, maar om haar gekrenkte eergevoel te wre ken. Zij bereikt uiteindelijk haar doel, maar zowel van haar als van de andere personages laat Calde rón in het midden of de vervul ling van wensen oök een zeker geluk jpplevert. Het is niet moeilijk zich voor te stellen hpe Shakespeare enkele decennia eerder een dergelijk ge geven uitgewerkt zou hebben, maar ook zonder zo'n vergelij king blijkt het stuk van Calderon dramatisch vrij mager in elkaar te zitten met een minimum aan ka raktertekening en een overdaad aan omzetting in woorden van wat beter gesuggereerd had kun- 'De kapitein van Köpeniek' TRIOMF VOOR 'THEATER' inhoudt. LOUIS CORNELISSE LEIDEN - De acteur Bernhard Droog toonde zich zaterdag avond zeer verrast, toen hij na afloop van het door de uit Arn hem afkomstige toneelgroep "Theater" opgevoerde toneel stuk "De kapitein van Köpeniek" van schouwburgdirecteur Hans van Dam een uit Oost-Berlijn meegenomen gravure van "Der Hauptmann von Köpeniek" in ontvangst mocht nemen. De voorstelling van Carl Zuck- mayers "De Kapitein van Köpe niek" die in een vrijwel volledig uitverkochte Leidse Schouw burg werd gegeven, betekende een artistieke triomf voor de to neelgroep "Theater". Naast Droog waren he vooral Gees Lin- nebank, Peter Aryans, Sjoukje Hooymayer en Wim Kouwenho- ven, die nadrukkelijk het niveau van deze toneelproduktie be paalden, terwijl acteurs als Jan Verhoeven, René van Asten en Henk Voges voor de artistieke continuïteit zorgdroegen. Het is een verademing naar dit soort to neel te kunnen kijken en "De Ka pitein van Köpeniek" bewees nogmaals afdoende, waarom "Theater" al meer dan 25 jaar be- dere, veeal fors gesubsidiëerde, gezelschappen. Die toneelmatige continuïteit is enerzijds een gevolg van een vrijwel altijd trefzekere repertoi rekeuze en anderzijds van het grote en rijk getalenteerde spe lersarsenaal, waar de "Thea- ter"-regisseuris een keuze uit kunnen maken. Het wekt daarom geen enkele verwondering, dat "Theater" veel acteurs en actrices kent, die opvallend "lang" aan het gezelschap verbonden blij ven, niet in de laatste plaats om dat zij de onzekere alternatieven van vrije produkties en experi mentele theatergroepen schu wen. Het ware te wensen, dat elke Nederlandse theatergroep moei teloos naar dit niveau kon groeien. Een uiterst boeiende toneelavond, die we in Leiden, mede door het imposante décor, niet licht zullen vergeten. Jammer dat Sjoukje Hooymaayer zo'n kleine rol had. Had schoenmaker Wilhelm Voigt alles kunnen voorzien, dan had hij, behalve de hulp van échte soldaten, ook wel de assistentie van een mooie vrouw ingeroe pen. Daarvoor is hij blijkbaar toch te dicht bij zijn leest geble ven. ONXg ICDMIMÖ GEPPTAL IM JACffM AUPIËMTIE k ME£.B nen worden. Toch is het gegeven op zich dermate interessant, ddat een doordachte en actualiseren de regieopvatting een bijzonder boeiende voorstelling kan ople- Van dit laatste was echter weinig te bespeuren bij de première door de Haagse Comedie in de tekst bewerkingvan Dolf Verspoor. De enscenering van regisseur Pierre Laroche kwam nauwelijks ver der dan een reeks achterhaalde sjablonen en een clichématig ge barenspel dat sterk deed denken aan uiterst traditionele opera voorstellingen. Blijkens zijn in leiding in het programmaboekje ziet hij de personages als gevan genen van zichzelf en dit belette hem kennelijk hun drijfveren en emoties dusdanig aan de op pervlakte te halen, dat zij voor het publiek voelbaar zouden worden. Van de spelers kan onder deze om standigheden nauwelijks meer gezegd worden dan dat zij binnen de hun opgelegde beperkingen tot goede prestaties kwamen. Enige gedrevenheid was alleen te bespeuren bij Marjon Brandsma als Rosaura, die nota bene met een ernstige keelaandoening te kampen had, en bij vlagen bij Carl van der Plas als de raadsheer Clotaldo en Eddv Brugman als Segismundo. Als deze voorstel ling in de herinnering blijft voortleven, dan is het door de schitterende kostuums van Ger minal Cassado. PAUL KORENHOF hTAfïétA, HC JE AL BBAI PAAFL IA/EK A-l mwaj K/v«J EEAJ ooe<ez(c*fr kirt C,6AJ I/Aa) MWKI ElKiArjCIESi ~v De avonturen van Jommeke DE KLEINE PROFESSOR Inderdaad, mevrouw, ik ben volwassen En ik moet bekennen dat ik het zeker niet onaangenaam vind mij zo dicht bij uw zachte boezem te bevindent HE EE LP'! HEEELPJ'. Ongelooflijk!De wereld staat toch helemaal op zijn kop!..Er zijn geen kinderen meerZe zijn al groot voor dat ze klein zijn I Professor, u moet in 't vervolg zo'n 1 onnozele praat niet meer verkopen. 1 Wat zullen de mensen denken over u j VAN GEITEKAAS EN KOMKOMMER Verwijder elk spoor van de korst en snijd de kaas in kleine dobbelsteen- Schil een halve kom kommer, halveer het stuk in de lengte en snijd de helften dan in dunne plakjes. Ver meng de komkommer met 2 bekertjes zure room en een snufje zout en kruiden naar eigen fantasie en smaak. Ge schikt zijn; (gedroogd) dillegroen, verse bies look, paprikapoeder, ragfijn gesnipperde jonge lente-uitjes of majoraan. Meng er als laatste de stukjes kaas door en laat de salade een half uurtje staan. Roer dan nog eens door. U kunt deze salade eventueel uitbreiden met plakken hardge kookt ei, radijsjes, of plakken rauwe ham. Dit alles schikt u als game- ring om de salade heen. Geef er dan ook nog versgeroosterd brood bij of stokbrood. Agenda Leidse bioscopen LUXOR: "Force ten from Naverone", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00, 4.30, 7.00 en 9.30 uur, 12 jr. CAMERA: "De klompenboom", da. 8.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "De nieuwe avonturen van Pietje Bel", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "Taxi Driver", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. LIDO 1: "Een 7.00 en 9.15 uur LIDO 2: "The Buddy Holly Story'", 2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, al. LIDO 3: "An unmarried woman", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Bambi", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. uur, 16 j; Bioscopen Alphen EURO 1: "Een vrouw als Eva", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur. za. ook 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Force ten from Naverone", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 12 jr. EURO 3: "The Buddy Hollv Story", da. 2.00,7.00 en 9.15 uur. zo ook'4.30 uur, al. Nachtvoorstelling: "Fantomas", za. 12.15 uur, 12 jr. EURO 4: "Veel liefs uit Moskou", da. 2.15,7.15 en 9.45 uur, zo. 4.45,7.15 en 9.45 uur, 12 jr. Kindermatinee: "De avonturen van Dik Trom", za., zo. en woe. 2.15 uur. Nachtvoorstelling: "Bel Ami", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "De wraak van de roze panter", vr. 7.00 en 9.15 uur, za. 4.00,7.00 en 9.15 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, ma. en woe. 8.30 uur, al. "Don't look now" do. en zo. 8.45, di. 8.15 uur, 16 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden -Dngevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van •18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur ftn van 18.30-19.30 uur. 19 februari 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De Belgische kapitein der ge nie Ramaeckers ondernam verleden jaar van Tripoli uit een tocht in de binnenlanden van Afrika, door koning Leo pold met eenen wetenschappe lijke zending belast. Groote diensten tverden hem daarbij bewezen door een reusachtigen neger, Bamboula genaamddie zulk eene genegenheid voor den blanken man opvatte, dat deze hem op zijne terugreis niet dan met veel moeite op Malta kon wegzenden. Bamboula was wanhopig en besloot eindelijk zijn gewezen meester na te rei zen, van wien hij wist dat hij te Etterbeek woonde. Hij verhuur de zich op een schip en kwam te Marseille aan, van waar hij, geene spoorvracht kunnende be- Kinderafdeling: dag. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. talen, zijne ontdekkingsreis te voet voortzette, tot hij dezer da gen plotseling voor kapitein Ramaeckers verscheen, daarbij blijk gevende van de uitgelaten- ste blijdschap. Hoe het hem ge lukt is geheel Frankrijk oi'er den weg te doorkruisen en zich al dien tijd te voeden, is onbe kend, daar niemand zijne taal verstaat. Hij was gekleed in een dunnen kaftan en moet veel van de koude geleden hebbenThans volgt hij den kapitein als zijne schaduw, en deze is niet weinig verlegen met hetgeen hem te doen staat. Vijftig jaar geleden: - Albert Thomas, directeur van hel Internationaal Arbeidsbu reau, die te Marseille is aange komen na een langdurige reis in het Verre Oosten, verklaarde daar aan de pers, dat Neder- landsch-Indië hem het visioen Bezoek aan ernstige patiënten:\ voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). van een grootsch werk van ko lonisatie heeft gegeven. Java biedt een prachtig schouwspel, aldus Thomas, waar de geest en de handen van den mensch de machtige tropische natuur- krachtenTeiden en beheerschen. Thomas wees op de politieke en bestuurlijke organisatie, welke de Nederlanders tot stand heb- ben gebracht en zeide: "Zelden wordt zooveel nagedacht als in dit land over de levensvoor waarden en de politieke verte genwoordiging der inlanders. Natuurlijk bestaan er nog nete lige quaesties. Mijn reis was de aanleiding tot een nieuwe po lemiek over de z .gpoen a le sa n c- tie (strafbaarstelling van be paalde schendingen van de ar beidsovereenkomst, Red.), doch m isschien zullen wij in de naas te toekomst van een werkelijken vooruitgang getuige zijn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17