Herman Brood: „Een optreden is voor mij soort marathon..." bob* ATERDAG 17 FEBRUARI 1979 LEEUWARDEN - Herman Brood and his Wild Romance. Uitverkochte zalen, een gil lend en hysterisch publiek, de schrik van zaal- en bareigena- ren, gouden elpees in korte tijd. Herman Brood is een ra ge, de topattractie in het klei ne Nederlandse popmuzie- kwereldje. Herman Brood moetje gezien hebben, wil je meetellen. Brood treedt *s avonds op in de Twee Gemeenten in het Frie se Imsum. Om zes uur is Brood nog in geen velden of wegen te bekennen. Wel is telefonisch de boodschap doorgegeven dat hij wat latei- komt, oponthoud door slech te wegen. Wachten dus, maar tijd om je te vervelen is er niet. De telefoon staat roodgloeiend. „Nee sorry, kaarten voor het optreden van Brood zijn al meer dan een week uitverkocht". De planten worden uit de ven sterbanken van het café ge haald, terwijl de jeugd traag binnendruppelt, behangen met buttons van de favoriet en de op het leren jack ge schilderde letters „Herman Brood". Even na zevenen stapt Brood binnen. Alles en iedereen in het café is in rep roer. De hand tekeningen - jagers staan voorop, met bier viltjes, vodjes papier of een naar voren gestoken arm Na een blik op het podium in de zaal te hebben geworpen be sluit Herman Brood dat de opkomende honger maar eens gestild moet worden. De leden van de band blijven in de Twee Gemeenten achter, met een stuk brood en een biefstuk, terwijl Brood met manager in een slee van een wagen stapt en richting Ak- krum rjdt. Bij Oudeschouw wordt halt gehouden bij een aan het water gelegen restau rant. Terwijl een stemmig achter grond-muziekje voor een niet erg bij het figuur Brood pas send sfeertje zorgt, wordt de ober met de bestelling „twee koppen gebonden tomaten soep" de keuken weer inge stuurd. Snuiven „Herman heb jij een scheer mesje? Ik heb een heel klein beetje coke gekregen. Ja voor twee snuiven. Ik heb van Pie- ter eens wat geld geleend en toen zegt-ie...hier heb je wat...het is de moeite eigen lijk niet waard." „Ik heb wel een spiegeltje." De i Brood krijgt een gouden LP uit handen i cocaine wordt gesneden op het schoteltje waar enkele se conden tevoren nog een prachtig gevouwen servet op stond. Na zijn snuifje begint Herman Brood aan zijn suc cesverhaal. „Lekker die coke, je krijgt het echt weer een beetje warm in de borst. Het loopt op het ogenblik met ons zeer lekker. Misschien dat ik met Aage binnenkort ook nog wel een nieuw plaatje ga maken met de Breedbek-Kikkers. Het zal heten „Nooit bekennen". Bo vendien zijn er plannen voor het buitenland, deze maand gaan we Duitsland in, we hebben daar twee televisie optredens en in juni gaan we denk ik naar Amerika. In Los Angeles en New York bij voorbeeld zijn al twintigdui zend platen van ons via een import-zaak verkocht. En dat terwijl we daar nog niet eens officieel uitkomen". „Ik vind het moeilijk om ons succes precies te analyseren. Alles wat ik er voor doe is honderd procent inzet. Een optreden voor mij is altijd een soort marathon, een wed strijd met het publiek, wie er het eerst onderdoor gaat. Eik optreden is voor mij.-eh.... Ik moet mezelf binnenste buiten keren, weetje wel. En dan zie ik wel wie het het langste uit houdt, het publiek of ik. Het is voor mij echt een energieslag. Het is voor mij een confronta tie met het publiek, waarin ik zoveel geef dat ik bijna in co ma raak, en als het publiek eerder in coma raakt bij wijze van spreken, dan heb ik ge wonnen. Nou meestal is het fifty-fifty. Meestal kan het publiek niet meer en kan ik niet meer. Iedereen ligt dan op zijn knieën in de zaal en ik ook". Punkperiode „Ik kan er niet onderuit, dat on ze muziek enorm punkbein- vloed is, wat betreft de ener gie. Onze band is geboren in de punkperiode. De hele punk-gedachte spreekt mij aan. Ik heb altijd, bij Vitesse ook, drie jaar geleden, de punk-gedachte gehad. Dat was dan een paar versterker- tjes in een volkswagenbusje douwen en dan maar spelen. Gewoon korte nummers en verder geen gezeik. Dat is ei genlijk de hele punk. En de verwantschap met punk, daar kan ik nooit onderuit. Ik sta nu bijvoorbeeld ook veel dichter bij het publiek dan een doorsnee artiest, omdat ik veel meer met het publiek te maken heb, ook in het dage lijks leven. Het is in feite ook mijn enige streven, om zo dicht mogelijk bij de mensen te staan". „Mijn publiek wordt op het ogenblik heel erg jong. Dat is wel grappig. Het is een heel vreemd verschijnsel. Ze wa ren aanvankelijk zo in de buurt van de zeventien, acht tien jaar, maar ze worden steeds jonger. Ik ben nu der tig, maar ik maak constant mee, dat mensen die net zo oud zijn als ik of soms wat jonger, mij vragen om een handtekening voor hun zoon tje of voor een neefje. Bijna iedereen die mij om een hand tekening vraagt, zegt erbij dat het voor het zoontje, het buuijongetje of het neefje is. Die is helemaal gek van u. Raar is dat". Button „Het doet mij overigens wel wat, dat ze tegenwoordig met die buttons op lopen met mijn foto erop. Ik weet wel, dat de mensen die mij echt leuk vin den, die jonge mensen, die hebben mij ook veel meer te vertellen dan die oudere jaar of veertien of nog jonger zelfs... Ik krijg altijd een lesje als ik bij die mensen in de buurt ben. Een lesje in le venslust, spontaniteit, en di rectheid. Terwijl anderzijds eigenlijk... Het is gewoon zo dat het publiek momenteel heel breed wordt. Van jong tot oud zelfs. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die kinderen van een jaar of veertien weten, waar ik het over heb, in mijn tek sten". „Het blijkt ook dat op mijn tek sten eigenlijk nooit zo veel wordt gelet. Mijn tekst van de Breedbek-Kikkers wordt bij voorbeeld geboycot, door vijf omroepen. Ze zouden eens moeten weten, wat ik in het Engels zing. Het blijkt dan na tuurlijk ook, dat niemand dat goed in de gaten heeft. Mis schien hebben ze moeite met het woord scheet". „Elke tekst heeft een heel com pacte bedoeling. Ik kan geen losse flodders zingen. Ik ben heel erg betrokken bij mijn teksten. Ze hebben allemaal heel erg met mij te maken. Ook de tekst op mijn volgen de elpee - dat zal een sound track worden van de volgen de film, die film heet „I am an easy pick-up", daar heb ik het scenario zelf voor geschre ven. Die film ga ik in de loop van het volgende jaar opne men. Het liefst zou ik alles zelf in handen nemen, omdat ik gewoon merk dat ik dat wat iedereen presteert op dat ge bied, ik zelf ook in twee tellen kan doen". „Die film heet dus „I am an easy pick-up", met tussen haakjes „but hard to get a grip on", dat gaat over iemand die heel makkelijk te versieren is, zo wel voor publiciteit, als door meiden. Een journaliste hoeft maar een oliebol voor mijn neus te zetten of ik hap al. Maar toch „hard to get a grip on", je kunt mij zien in Week end in de Telegraaf, in de Sto ry en weer terug naar mu- ziekkrant Oor en literaire bla den. Over de hele linie". „Je kunt mij zo langzamerhand wel beschouwen als publiek bezit. Mensen vragen wel eens, vind je het leuk dat je overal komt. Onze oorspron kelijke fans zijn misschien een beetje teleurgesteld, een beetje geprikkeld. Ik ben immers toch uit de underdog positie omhoog gekomen. Ik ben een hoop stront die suc ces krijgt. En deze film gaat daarover juist, dat ik mij ab soluut niet in welk milieu dan ook geplaatst zou willen „Omdat ik het juist de uitdaging van het hele leven vind, om op de totale linie aanwezig te zijn, ik bedoel, ik leef in cafés en hotels, weetje. En dan zitje het ene moment in cafés met oude mannen, waar ik me goed vermaak, daarna zitje in een discotheek. Ik bedoel, ik heb een ontzettende hekel aan milieuverstarring. Dat is de belangrijkste boódschap die ik heb te vertellen, dat ie dereen bezig is zich in kliek jes af te zonderen. Dat de kan sen juist liggen op het gebied om alles lekker door elkaar heen te doen. Dat is ten min ste mijn enige kans om te le ven. Ik zou me een lui voelen als ik niet meer op zou kun nen schieten met ome Joop, en alleen nog maar met de bartender in het Hilton". Ervaring „Wij hebben als band in Gro ningen, met dat hele circuit van nachtclubs, een enorme grote kans destijds gehad om naar voren te komen. In een club als de Talk of Town heb ben we aanvankelijk ge speeld voor een paar honderd piek. Ik vind het te gek, dat zo'n clubeigenaar je de mo gelijkheid geeft om je zelf te ontwikkelen. Ik vind dat erg goed. Wat dat betreft heb ik in Groningen een gouden erva ring opgedaan. Eigenlijk alles wat ik nou doe, heb ik ont wikkeld in die Groningse nachtclubscenes. Hoe had ik mij anders kunnen ontwik kelen, als je ergens in een schuurtje repeteren moet. Je wordt gelijk geconfronteerd met het publiek, dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Het is een enorme scholing die je daar krijgt, daar heb ik geluk mee gehad. Daar heb ik heel veel aan te danken". ,Ik ben nog nooit in mijn leven met iets begonnen met de be doeling dat het ooit eens een keer op zou houden. Het zal wel een keer weer aflopen met de Wild Romance, maar dat zie ik dan wel weer. Kijk, het loopt voor mij af zodra het succes minder wordt. Onze kansen liggen momenteel op het uitbreiden van het terrein, het buitenland en dergelijke. Dan blijft het dus een uitda ging. Ik zal nooit een band in stand houden, die dus niet succesvol meer is. Wanneer ik naar een zaal ga en af moet wachten of het wel succes zal hebben, dat lijkt mij een af schuwelijke situatie waarin de meeste bands nu verke- „Als ik optreed, weet :k dat ik succes heb. Als ik geen succes van te voren heb. zal ik het wel krijgen die avond. Ik twij fel absoluut niet aan mijn ca paciteiten op het gebied van rock and roll. En bovendien, waarom zou iemand kaarten kopen voor een optreden van mij, als ze niet geïnteresseerd zijn. Iedereen moet het voor zichzelf maar uitzoeken als hij een kaartje koopt. De een komt door de publiciteit, de ander komt duidelijk voor de muziek. Als er maar magic is, het heeft wat een magische aantrekkingskracht. De re denen daarvoor zijn voor ie dereen verschillend. Ik weet alleen dat ik mezelf binnen stebuiten keer om een rock- and-roll-avond te geven. Meer kan ik niet voor ze doen, weet je. De motivatie waarom mensen in zo'n zaal komen, is heel verschillend. Ik kan niet meer doen dan ik kan. Ook niet minder. Het is gewoon een attractie, een heel gezond systeem". Slecht Ik zou waarschijnlijk een heel slecht voorbeeld zijn op een heleboel terreinen. Ik ben au tomatisch het voorbeeld voor de kids, omdat ik waar ik mee bezig ben geweest in mijn le ven, behoorlijk goed onder woorden kan brengén, waar door mijn invloed op mensen niet gering zal zijn. Maar het zou vrij tragisch voor Neder land zijn, als iedereen ging doen, zoals ik deed. En dat is misschien ook waarom men sen zich zorgen maken over mijn invloed op de men- ,Mijn invloed is natuurlijk groot, weetje. Ik ben in zover re een voorbeeld dat ik er van houd om te etaleren waarmee ik bezig ben. En als ik een pe riode in mijn leven heb dat ik met inbreken bezig ben, dan mag iedereen dat weten. Als ik daarna succesvol ben, hoef ik niet meer in te breken. En dan mag iedereen dat ook we ten. Alles mag iedereen wé ten, waar ik mee bezig ben. En daarom op een gegeven mo ment heb ik een nummer ge maakt „Dope Sucks". Ik zal nooit zeggen: je moet dope nemen, omdat ik weet dat de meeste mensen er dan een grote puinhoop van gaan ma ken. Kijk, ik ben ook gewoon op zoek net als zoveel men sen, gewoon een weekje zon der, een weekje met en dan is er weer een periode dat ik zeg, neem het maar. Zoek het maar uit met z'n allen. Ik wil die verantwoording toch niet nemen op een gegeven mo ment, Ik ben net zo kwetsbaar als elk ander mens op dat ge bied"..

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 27