Herik v.d. Meyden
voor de rechter
na 'onthullingen'
over pa Kristel
vandaag...
Jean Renoir
richting aan
Europese film
toegelicht
Waarom schrijft u deze dingen
Echte boter is
niet zo goedkoop als wat ik
gemakshalve de concurrentie
zou willen noemen.
Maar dat proef je
danookwèl,zeg-
neem me niet kwalijk.
Niet te versmaden.
WOENSDAG 14 FEBRUARI 1979
Sylvia Kristel: 'onthullingen'
AMSTERDAM (GPD) - "Als Sylvia Kristel mij haar le
vensverhaal vertelt, dan ga ik ervan uit dat wat zij zegt de
waarheid is.
Je zou geen memoires meer kunnen schrijven als je als journalist alles zou
moeten controleren. Boven dienSylvia heeft me dit verhaal wel vier. vijf
keer verteld". Zo verdedigde Henk van der Meyden, in zijn functie van
hoofdredacteur van het weekblad Privé, zijn verhalen van maart 1977,
waarin Sylvia Kristel wereldkundig maakte dat zij en haar zusje Ma
rianne op zeer jonge leeftijd door beider vader verkracht waren. Pa
Kristel nam dit niet en diende een aanklacht in. En dat was dan de reden
dat Van der Meyden zich dinsdagmiddag moest verantwoorden voorde
president van de Amsterdamse rechtbank, mr. S. Slagter.
De interviews met Sylvia Kristel
waren voor een deel in Wenen,
voor een ander deel in Utrecht af
genomen. Sylvia was toen erg
gedeprimeerd, vermoeid, maar
niet onder invloed van drugs of
drank, althans dal was de mening
van Van der Meyden.
Veel Duitsers
vóór herhaling
van 'Holocaust'
MUNCHEN/BRUSSEL - De mees
te Westduitsers willen de Ameri
kaanse televisieserie 'Holocaust'
over de uitroeiing van de joden
door de nazi's nog een keer zien.
Aldus de uitslag van een onder
zoek, dat voor het weekblad
.Quick' is verricht.
Achtenvijftig procent van de on
dervraagden wil de serie nog een
keer zien. Vijfentwintig procent
vond een keer genoeg en zeven
tien procent bleef een wel of niet
schuldig.
Het blijkt dat vooral de Westduitse
jongeren geïnteresseerd zijn in
heruitzending, veel meer dan hun
ouders. In de leeftijdsgroep 18 tot
39 jaar wenst 64 procent een her
haling. In de leeftijdsgroep 60-69
slechts 37 procent.
Na de Westduitse, heeft nu ook de
Belgische televisiekijker de
Amerikaanse serie 'Holocaust' in
haar geheel kunnen zien. Maan
dagavond werd het laatste deel
van de serie, waarvoor grote be
langstelling was, getoond. Na af
loop werd er in de studio twee uur
lang over de uitzendingen gedis
cussieerd en konden de kijkers
Waarom schrijft u deze dingen?",
wilde de president weten.
"Sylvia is een internationaal be
roemde filmactrice en het is voor
dag- en weekbladen normaal om
aandacht aan dit soort figuren te
besteden", vond Van der Mey
den.
"Welk belang meende u met deze
publikatie te dienen?"
"Ik wilde de waarheid vertellen -
niet alleen het verkoopverhaal
van de successen, maar ook de
depressies en wat daaraan vooraf
is gegaan".
"Maar welke boodschap heeft me
neer Kristel daaraan?"
"Dat is niet mijn zaak", vond Van
der Meyden.
"Heeft u nu het algemeen belang
gediend of uitsluitend uw Privé-
belang?"
"Het algemeen belang", antwoord
de Van der Meyden.
Pa Kristel, een 52-jarige ex-hotelier,
nu wonend in Limburg, was tij
dens de zitting zeer geëmotio
neerd. Onbeschrijflijk veel ellen
de hebben hij en zijn tweede
vrouw na de publikatie in Privé
meegemaakt, zo vertelde hij.
Scheldkanonnades aan de tele
foon waren nog het minste. De
anonieme dreigementen, toen
bekend werd dat Kristel de zaak
aanhangig zou gaan maken, wa
ren volgens hem niet mis te ver
staan. Zij bezorgden hem al
maandenlang slapeloze nachten.
Aanvankelijk eiste vader Kristel
van Van der Meyden een rectifi
catie; zijn dochter had iets derge
lijks al eerder ondernomen en het
verhaal ernstig afgezwakt. De
rectificatie van pa zou echter ge
plaatst moeten worden in De Te
legraaf, omdat publikatie in Privé
te lang op zich zou laten wachten.
En daar had Henk geen zin in.
Pa beweerde ter rechtszitting dat
anonieme heren hem geld had
den aangeboden, dat Sylvia zijn
tweede vrouw een sportauto had
willen geven, maar dat hij op al
dat soort dingen niet zat te wach
ten. Hij wilde geen geld, hij wilde
alleen rehabilitatie. En wat z'n
dochters betrof: "Ik wil hier dood
blijven staan als ik ooit met één
vinger aan m'n dochters ben ge
weest".
Sylvia zelf schitterde door afwezig
heid op deze rechtszitting. De
rechtbank moest het doen met
haar onder ede afgelegde verkla
ring van augustus van het vorig
jaar. Ze vond de hele zaak een na
re, zij het wat overtrokken affaire.
Ze fantaseerde wel eens meer,
want ze dacht dat Van der Mey
den haar opmerkingen wel op de
juiste waarde zou weten te schat
ten. Dat had-ie dan kennelijk niet
gedaan.
President Slagter vroeg zich overi
gens nog af of enige terughou
dendheid bij het publiceren van
intieme gegevens over derden
niet op z'n plaats geweest zou
zijn. Of was het tegenwoordig al
gemeen journalistiek gebruik om
zich hiervan niets meer aan te
trekken? "Ja", vond Van der
Meyden.
Daar was de officier van justitie,
mr. Van Renesse, het dan be
paald niet mee eens. "Je kunt als
journalist maar niet alles op
schrijven", vond hij. Door het
plaatsen van de rectificatie van
Sylvia was er van de hele be
schuldiging aan het adres van
haar vader eigenlijk niets meer
overeind gebleven. En Van der
Meyden had alles maar klakke
loos voor zoete koek aangeno
men; nooit had hij geprobeerd
om ook maar één ding te verifië
ren, uitgaande van Sylvia's goede
trouw.
De officier zag dan ook geen enkel
algemeen belang in het publice
ren van Sylvia's uitlatingen over
haar vader; ze dienden slechts
een persoonlijk, zelfs privé-be-
lang. Hij eiste dan ook een boete
van 2500 gulden, te vervangen
door 25 dagen hechtenis, van Van
der Meyden.
Vast nummer
Mr. W. Russell, Van der Meydens
verdediger, was het daar niet mee
eens. Om te beginnen had Sylvia
deze verhalen over haar vader al
zo vaak verteld - voor en na de
publikaties in Privé -; het is als
het ware een van haar vaste
nummers, waarmee ze steeds
weer op de proppen komt. En
smaadschriften, want zo veoor-
deelde het Openbaar Ministerie
de verhalen in Privé, raken vol
strekt uit de mode wegens de snel
veranderende normen. De recti
ficatie van de kant van Sylvia had
haar papa eigenlijk al voldoende
gerehabiliteerd. Van der Meyden
was niet de aanstichter van het
leed, maar Sylvia. Daarom vroeg
hij vrijspraak voor Van der Mey
den van het lenlastegelegde. Uit
spraak op dinsdag 27 februari.
HILVERSUM (GPD) - Met Jean
Renoir, die op 84-jarige leeftijd
in Los Angeles overleed, is een
van de belangrijkste Europese
filmregisseurs heengegaan. Veel
van wat hij vooral in de jaren
'30, maar ook nog na de oorlog
maakte, is klassiek geworden en
zijn invloed op een jongere ge
neratie cineasten is uitzonder
lijk groot geweest. Renoir,
ADVERTENTIE
meester van het "poëtisch rea
lisme", die er weinig conventio
nele werkmethoden op nahield,
was ook een humanist in hart en
nieren, met een heilig geloof in
de mens die hij heel typerend
dan ook nooit als door en door
slecht heeft kunnen portrette
ren.
Deze tweede zoon van schilder Au-
guste Renoir, op 15 september
1894 in Parijs geboren, hield van
film sinds een zondagochtend in
1902 toen een 'kinematograaf in
de "elegante gevangenis", die in
ternaat werd genoemd, voor Jean
en de andere kostschooljongens
bewegende beelden kwamen
vertonen. Maar hij kreeg het pas
goed te pakken dank zij Erich
von Stroheims wel tien keer be
keken "Foolish Wives". Dat was
in 1924, het jaar waarin hij ook
zelf films ging maken, na een
"valse start" als keramist. Zijn
debuut was "La fille d'eau", en
kele jaren later gevolgd door een
spraakmakende zwijgende versie
van Zola's "Nana".
Belangrijk werd zijn werk echter
pas in 1931 toen "La chienne"
verscheen. Daarmee en in nog
sterkere mate met zijn commer
cieel mislukte en dus weinig be
kende "Toni" uit 1934 werd de
poort geopend naar een groter
realisme in de bioscoop. "Toni",
waarin de leefomstandigheden
van Spaanse en Italiaanse gast
arbeiders in Zuid-Frankrijk ach
tergrond van een misdaadverhaal
vormden, is volgens sommige
filmhistorici zelfs de droom ge
weest van het Italiaanse neo-rea-
lisme van Rossellini en De Sica.
Ook in "Le crime de mr. Lange"
toonde Renoir veel aandacht
voor de gewone man.
Pacifistisch
Een van zijn beroemdste films en
zeker zijn beste was het pacifisti
sche "La grande illusion" uit 1937
toen een nieuwe oorlog in de
lucht hing. Onder de druk daar
van en met verwerkirg van zijn
eigen ervaringen als krijgsge
vangene, wilde Jean Renoir laten
zien dat er tussen mensen met
een zelfde instelling tegenover
het leven vriendschap mogelijk
is, die nationale gevoelens naar
het tweede plan schuift. Nog be
kender werd "La regie du jeu",
waarvan de betekenis overigens
pas na de oorlog werd ontdekt. In
1938 was dit "vrolijk drama" over
de corrupte Franse bourgeoisie
van die tijd een compleet fiasco.
De film werd al na enkele dagen
Archieffoto van Jean Renoir.
van het programma genomen en
korte tijd later door de censuur
verboden. Regisseur Alain Res-
nais zag hem voor het eerst in
1944. "Dat blijft, denk ik, de
meest overweldigende gebeurte
nis die ik ooit in een bioscoop heb
beleefd", vertelde hij. "Ik heb na
afloop wel vijf minuten lang op
de rand van het trottoir moeten
zitten en daarna nog een paar uur
door de Parijse straten gelopen.
Improvisatie
Het merendeel van het publiek on
derging de Renoir-films anders.
Het stootte zich aan onnauwkeu
righeden in details of een ver
keerde rolbezetting en had wei
nig oog voor het unieke karakter
van dit werk, dat in een sfeer van
vrijheid-blijheid met veel spon
taniteit, improvisatie en ruimte
voor de acteurs tot stand kwam.
"Voor de schoonheid van een ge
baar of een mooie wolk in de
lucht was hij al filmend bereid
het verhaal te vergeten", aldus
een tijdgenoot. "En soms slaagde
hij erin aan één oogopslag een
hartverscheurende waarheid te
ontlenen'. De techniek kwam op
de tweede plaats, wat niet weg
neemt, dat Renoir pionierde met
de dieptescherpte in het beeld en
er dramatische effecten mee be
haalde. Het werd toen nogal re
volutionair gevonden en ont
moette veel kritiek, maar driejaar
Protestgeluid
Daar kwam Jean Renoir - in 1975
met een speciale Oscar begiftigd
voor zijn totale oeuvre - na de
Duitse inval in Frankrijk ook te
recht. Hij maakte er onder meer
"Dagboek van een kamermeisje"
en "The Southerner". Zijn na
oorlogse films met als prachtig
ogende uitschieters het in India
gemaakte "The River", "French
Cancan", "Le Déjeuner sur l'her-
be" en "Le carrosse d'or" hadden
een ander karakter dan die vóór
1940. Renoir heeft dat toonver
schil zelf het beste verklaard:
"Vóór de oorlog probeerde ik met
een protestgeluid mijn partij in
het universeel concert mee te
spelen, 'nu realiseer ik me dat het
niet langer een tijd is voor sar
casme. Het enige dat ik aan dit
onlogische, onverantwoordelijke
en wrede universum kan geven,
is mijn liefde".
ADVERTENTIE
NEDERLAND1
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Staatsloterij (NOS)
18.50 - Toeristische tips (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 - Uitzending van de CPN (POL. PARTIJEN)
20.00 - Marie Curie, tv-serie (NOS)
20.55 - Programma met de MAP (NOS)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Fabeltjeskrant voor de groten (NOS)
22.20 - Panoramiek (NOS)
23.00 - Studio Sport (NOS)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.10 - Russisch, les A (herh.) (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Molukse kinderen (IKON)
19.25 - Kenmerk (IKON)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Film van de Stichting Werkenrode (SOCUTERA)
20.32 - Countdown, popprogramma (VERONICA)
21.00 - Aan de grenzen, gevarieerd programma (VERONICA)
21.25 - Starsky Hutch, tv-serie (VERONICA)
22.15 - De Derde Wereld dichterbij (VERONICA)
22.45 - Fantasy Island, tv-serie (VERONICA)
23.35 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
WOENSDAG 14 FEBRUARI
DUITSLAND I
WDR: 18.00 Die Gras-
hupfer - Pioniere der Fliegerei. tv-
sene. 18.30 Muziekprogr. 18.40 Die
Grashupfer - Pioniere der Fliegerei.
tv-serie. 19.15 Actual. 19.45 Lichte
muz.). 20.00 Journ. 20.15 Amuse-
mentsmuz. 22.00 Reportage. 22.30
Actualiteiten.
DUITSLAND II
13.20 Spelprogr. 19.00 Journ. 19.30
Menschen in Manhattan, tv-serie.
20.15 Actuele informaties. 21.00 Ac
tualiteiten. 21.20 Starsky 6 Hutch,
misdaadserie. 22.05 Inormatief
progr. 22.50 Documentaire. 0.25
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Cursus
Engels. 19.00 Natuurfilm. 19.45
Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Ac
tueel themaprogr. 23.15 Journ.
BELGISCHE TV
WOENSDAG 14 FEBRUARI
BELGIË VLAAMS
NET 1
18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Progr.
voor ouderen. 18.50 Nancy Drew,
jeugdserie. 19.37 Meded. en Morgen.
20.45 Souvenirs, toneelstuk.
22.30-22.50 Journaal en Wet-
NET 2
-Van 18.00 tot 20.15 Ziet NET 1.20.15
Tekenfilm. 20.20 Dossier, speelfilm,
aansl.: Debat.
De NOS-rubriek Panoramiek besteedt vanavond aandacht aan
de olie-export uit Iran. De oliekraan in Iran gaat na de macht
sovername van Chomeini ongetwijfeld weer open. De vraag is al
leen: hoever?
In Panoramiek komt ook de vraag aan de orde: waarom is het
Westen voor zijn energie nog steeds zo afhankelijk van het weinig
stabiele Midden-Oosten (Ned. 1, 22 20-23.00 uur).
Het Veronicaprogramma .Aan de Grenzen" heeft een kleine ver
andering ondergaan.Stopten de makers Tineke Vos en Bert van der
Veer in voorgaande afleveringen meestal een drietal onderwerpen
in één programma, met ingang van deze woensdagavond zullen
veel meer items het nu in totaal 35 minuten durende programma
gaan vullen.
Ging de VPRO onlangs met schrijver Bob den Uyl in Gron ingen op
stap. in ,Aan de Grenzenwordt een van zijn verhalen uit de
bundel ..Fantastische vertellingen" in beeld gebracht. Animator
Burge Ring vertelt hoe het met zijn tekenfilm ,.Oh my Darlingis
verlopen. (De VOO vertoonde enige tijd geleden een gedeelte uit de
film en schotelt nu nog eens het hele filmpje aan de kijker voor).
Verder wordt er in .Aan de Grenzen" aandacht besteed aan de
zogenaamde Jam-Jams, kunstwerken van kunststof die in de werk
plaatsen van TNO worden vervaardigd.en aan het zevende festival
van de fantastische film in Avoriaz. Roy Inka vertelt iets over het
met fraaie beelden bespuiten van auto's en de Helen Leclerq-danse-
ressen verzorgen de finale van het programma.
(Nederland 2, 21.00 uur).
WOENSDAG 14 FEBRUARI
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van het CDA.
TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) De ver
halen van Virgilius van Tuil. 18.45
(S) Michel en Louis. 19.05 (S) Zo
maar midden in de week. 22.00 (S)
Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40
(S) Aktua IV. 23.00 (S) Er is nog
plaats voor een lijk, hoorspel 23.55
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. VARA: 18.11 Din
gen van de dag. 18.25 (S) Tussen start
en finish, sportprogr. 19.30 (S) Vrije
tijd, blije tijd!, radioportret. 20.00
Nws. 20.05 (S) Radio Filharmonisch
Orkest met soliste: klassieke muz.
21.15 (S) Het zout in de pap. 21.30 (S)
Pianomuz. NOS: 22.15 Open School.
23.00 (S) Met het oog op morgen.
HILVERSUM III
18.03 De vacaturebank. 18.10 (S)
Avondspits. 19.30 (S) Langs de lijn,
sport en muz. (19.38 Paardekoersen.
19.52 NOS-Visrubriek). NCRV: 22.30
(S) Swingexpress. 0.02 (S) Lte date.
1.02-7.00 (S) Nachtexpress.
DONDERDAG 15 FEBRUARI
HILVERSUM I
NOS: 7.00 Nws. NCRV: 7.02 Het le
vende Woord. 7.10 (S) Te Deum
Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en
nu. 7.55 (S) Vandaag, donderdag.
8 24 Lichtsein. 8.30 Nws. 8.36 Gvm.
voor de vrouw. 8.45 (S) Wie weet
waar Willem Wever woont?. 9.45 (S)
Onder de hoogtezon. 10.30 Nws.
10.33 (S) In 't zilver. 12.00 S() De Ki-
lima Hawaiians Show. 12.15 Boeren
tuinder. 12.26 Meded. voor land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en
nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst.
13.15 (S) NCRV-Globaal. (15.30
Nws.). 17.30 Nws. 17.32 Hier en
HILVERSUM II
NOS: 7.00 Nws. AVRO: 7.11 Och-
tendgym. 7.20 AVRO: muz. en ver
keersinformatie. (8.00 Nws. 8.11-8.25
AVRO's Radiojourn 8 45 De
Groenteman. 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Chaos in Iran, documen
taire. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40
Schoolradio. 10.00 Radio Lawaaipa-
pegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws. 11.03 AVRO's Radio
journ.). 11.30 Rondom twaalf. 12.15
AVRO's Sportpanorama. 13.00 Nws.
13.11 AVRO's Radiojourn. 13.25
Beursplein 5. 13.30 'n Middagje
HILVERSUM III
(Ieder heel uur nws.). TROS: 7.02 (S)
Vaak 's ochtends. 9.03 (S) De Hugo
van Gelderen Show. 11.03 (S) Gerard
de Vries draait op verzoek. 12.03 (S)
Boter, Klaas en prijzen. 14 03 (S)
Adje's gouden van dagen club. 15.03
(S) TROS top 50.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. KRO: 7 02 (S) Thee
met troetelschijven. 9.00 Nws. 9.10
(S) Laudate, klassieke gewijde muz.
10.00 (S) Radio Filharmonisch Or
kest Klassieke muz. 11.30 (S) Piano
en fluit: Klassieke muz. 12.00 (S)
Rondom..Corno di Bassetto. 14.00
Nws 14.02 (S) Spektakel magaz.
14.30 (S) Voor God en Goden (44).
15.00 (S) Kollage van alledaags en