Kerk moet meer doen aan „ideële reclame Verzekeren. Rabobank asmzoma Veto over „vrijzinnige" predikant goed te begrijpen De Rabobank is altijd in de buurt. Geldwerving vraagt om verduidelijking Jew Hope" in Lisse, Alphen en Leiden gelden goede raad DINSDAG 13 FEBRUARI 1979 Zwingliaan dr. Van Roijen: Ds. Brijker heeft zijn zelfrespect verloren De hervormer Zwingliwiens beeltenis de kop siert van het "principieel-vrijzinnige" maandblad dat naar hem is ge noemd. In "principieel-vrijzinnige" kring bestaat alle begrip voor de bezwaren van de ge reformeerde .kerkeraad van Emmeloord tegen sa menwerking in interkerkli jk verband met de hervormde dominee Brijker die zich "vrijzinnig-christelijk" blijft noemen. "Principieel-vrijzinnigen", ge groepeerd rond het blad "Zwingli". gaan er prat op dat zij de oorspronkelijke begin selen van het vrijzinnig chris tendom nog het best hebben bewaard. Andere vrijzinni gen hebben volgens hen te veel water in de wijn gedaan waardoor zij zich nog nauwe lijks van andere geestelijke en kerkelijke stromingen onder scheiden. Zjj lijden aan iden titeitsverlies. "Zwinglianen" echter staan nog altijd op de bres voor het werkelijk vrij zinnig christendom en zij voelen zich daartoe, naar een woord van Albert Schweitzer, aan het evangelie verplicht. Bedroevend Een vooraanstaand man in die kring is dr. mr. P. D. van Roij en te Assen, die de hoofd redactie van het blad "Zwingli" voert. Ofschoon hij niet samen met ds. Brijker en de gereformeerden van Emmeloord in "de opge stane Heer" gelooft, begrijpt hij het gereformeerde veto over de vrijzinnig-christelijke predikant heel goed. "Waarom hebben de gerefor meerden per slot van reke ning in de vorige eeuw de Hervormde Kerk de rug toe gekeerd? Omdat de Her vormde Kerk geen ernst maakte met de handhaving van de rechte leer en vrijzin nige opvattingen in haar midden toeliet. Is het nu zo verwonderlijk dat gerefor meerden niet bij een vrijzin nig predikant willen kerken, ook al gelooft deze in de opge stane Heer?" Minder begrip toont dr. Van Roijen voor het geloof van de predikant Brijker, die zich nu wel vrijzinnig blijft noemen maar toch in de "opgestane Heer" zegt te geloven. Ds. Brijker zelf kan niet begrij pen dat de gereformeerden geen "halleluja" hebben uit geroepen toen bleek dat de scheidsmuur tussen ortho doxie en vrijzinnigheid was weggevallen - immers, zij er kenden dat ook hy de verre zen Heer verkondigt -, maar dat ze nu een zuur mondje trekken en hem alleen ter wille van de rust in hun kerk buiten de gezamenlijke dien sten houden. (Zoals wij vrij dag jl. berichtten, hèeft de hervormde kerkeraad van Emmeloord om die reden de samenwerking met de gere formeerden verbroken - red.). Juist het wegvallen van die "scheidsmuur" tussen ortho doxie en vrijzinnigheid ónt- maskert dr. Van Roijen als een "bedroevend verschijnsel van vrijzinnig identiteitsver lies". "Ds. Brijker streeft kennelijk naar integratie. Hij is wijk- predikant in Emmeloord. Zowel van vrijzinnige als van rechtzinnige hervormden. Bovendien zou hij graag mee- rouleren in diensten van gere formeerden en hervormden samen. Dat er grenzen zijn aan de integratie, schynt hij niet te beseffen." Dr. Van Roijen vreest dat de Emmeloordse predikant zijn vrijzinnig zelfsrespect heeft verloren, nu hij zo graag ook voor gereformeerden preekt. "Hij gelooft met orthodoxe her vormden en gereformeerden dat Jezus ten derde dage li chamelijk uit het graf is ver rezen. Hij mag dit gerust ge loven - wat ons betreft-, maar dan moet hij ook zo eerlijk zijn zich niet langer vrijzinnig te noemen. Een vrijzinnige die in de lichamelijke opstan ding gelooft is even karak terloos als een gereformeerde die gelooft dat Jezus niet is opgestaan." Van Roijen ziet ds. Brijker als een voorbeeld niet alleen van vrijzinnig identiteitsverlies, maar - "wat erger is" - vooral van vrijzinnige karakterloos heid. Hij citeert ten slotte prof. dr. P. A. H. de Boer te Oegstgeest die in "Kerk en Wereld", het orgaan van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden", onlangs dit schreef: "Altijd zijn pogingen prijzens waardig om eikaars geloof en geloofsvormen te erkennen en waar mogelijk samen te werken. Dit dient evenwel nooit de eigen geloofserva ring ter zijde te stellen. Wat onze tegenwoordige preken betreft stemt mijn eigen erva ring als kerkganger nogal eens overeen met wat ik van anderen, ook van orthodoxe vrienden, hoon er is vaak weinig kenmerkends te be luisteren." Dr. Van Roijen meent dat dit ook opgaat voor ds. Brijker en soortgelijke zich vrijzinnig noemende predikanten. De Gr. Kritisch. De leiding van de 70.000 leden tellende Evange- lisch-Methodistische kerk in Wêst-Duitsland zegt in een ver klaring, de ontwikkeling van de Wereldraad van Kerken "kriti scher dan tot nu toe" te zullen be geleiden. Volgens deze kerk - die behoort tot de niet-staatsgebon- den Freikirchen - is de Wereld raad in een interne crisis geraakt die de staf dwingt zich op het be leid te bezinnen. Met deze verklaring reageert de kerkleiding op de kritiek uit ei gen kring en op een publikatie van conservatieve zijde waarin de methodisten wordt verweten hèt "Schandaal te Genève" te willen verzwijgen. Aanleiding tot deze kritiek was de gift aan het Pa triottisch Front van Rhodesië. In de verklaring wordt verder ge zegd dat de methodisten voor standers zijn van geweldloos heid, maar dat de zaken ingewik keld kunnen liggen. "Hoe beoor delen wij de vrijheidsoorlog van de voormalige Engelse koloniën in Amerika?" "Ook mogen wij niet vergeten wat er in naam van het christendom aan geweld in Europa is gepleegd". De metho distische kerkleiding meent dat onrechtvaardige machtbezitters vaak de oorzaak zijn van het ont staan van bevrijdingsbewegin- gen DDR een tehuis Oost-Du itsl and. Staatssecreta ris voor godsdienstzaken in Oost- Duitsland Hans Seigewasser heeft tijdens een ontmoeting met de leiding van de Evangelische Kerk in Thüringen gezegd dat de Oostduitse christenen zeker kunnen zijn van aanvaarding van hun levensovertuiging. "De DDR wil ook voor christenen een te huis zijn". Bisschop Werner Leich zdfc, -vol gens Oostduitse kranten,' van mening zijn dat de huidige be trekkingen tussen kerk en staat in dit land berusten op weder zijds vertrouwen. Leger-imam. Een groep islamiti sche militairen binnen de Ameri kaanse strijdkrachten in West- Duitsland heeft het ministerie van defensie in Washington ge- het district Frankfurt. De groep telt dertig actieve leden en vijftig geïnteresseerden. Haar woord voerder is een adjudant-onderof ficier die zich Mohammed Musu- di noemt en die voorzitter is van een Amerikaanse moslimge meenschap in Europa. Beroepingen Hervormde Kerk: beroepen te Woudenberg en te Werkendam P. Koeman Oe- ne, die bedankte voor Baarn, Middelharnis en I Jsselmuiden, te Maarssen W. L. van der Geer Heukelum; aangenomen naar Benschop A. G. Kortleve Waspik, naar Harlingen T. Sijtsema Gramsbergen; bedankt voor Ou de Tonge P. Kolijn Krimpen aan de IJssel. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Maassluis Z. C. Ver- sluys Hazerswoude; bedankt voor Doetinchem D. van Santen Sassenheim. Geref. Kerken Vrijgemaakt: be dankt voor Drachten A. de Snoo Mussel. Chr. Geref. Kerken: bedankt voor Utrecht R. van Beek Baarn, voor Katwijk aan Zee M. C. Tanis Sliedrecht; beroeper te Ermelo W. J. Quist Den Haag. Lezing. In het kader van de lezin genserie "De komst van de Heer is nabij" spreekt dr. W. J. Ouwe- neel uit De Bilt vrijdagavond om 8 uur in de Lokhorstkerk, Pie terskerkstraat 1 Leiden, oven "Wat betekent dit voor de kerk9" Lambert van Gelder, lid van het interkerkelijke Landelijk Overleg Plaatselijke Geldwerving ("Kerkbalans"), acht het mogelijk dat binnen afzienbare tijd de opbrengsten van 'Kerkbalans', ondanks de reclamecampagnes, toch zullen dalen omdat een groeiend aantal mensen steeds minder kerkelijk wordt. Economische teruggang zal trou wens ook een rol daarbij spelen, zo verwacht hij. De ene keer zal de kerk bij haar jaarlijkse geldwerving de nadruk leggen op het feit dat zij een "zielsgoede en heilsnuttige" in stelling is. de andere keer op het feit dat de kerk als gewoon men selijk "bedrijf' kosten maakt en dus geld nodig heeft, maar in bei de gevallen gaat men uit van de gedachte dat "het publiek" weet wat kerk precies is. En dat hét alleen nog maar aangespoord moet worden om daarvoor 1 tot 2 procent van het netto-jaarinko men af te staan. Intussen echter loopt het kerkbe zoek nog steeds terug. Dat bete kent. aldus Lambert van Gelder in het blad "Saamhorig" van de Raad van Kerken in Nederland, dat een groeiend aantal mensen het kerkewerk steeds minder belangwekkend voor het eigen leven vindt. Aan de kerken heb ben ze nauwelijks nog een bood schap. En alleen als je bood schappen gaat doen, neem je geld Dit doen wij Deze ontwikkeling brengt mee, dat aan de propaganda voor "Kerk balans" een andere propaganda vooraf zal moeten gaan: die voor de kerk zelf. "De kerken zullen, puur ideëel en tevens glashard, zichzelf moeten propageren: dit zijn wij, dit doen wij, en dat is goed. In evangeli sche bescheidenheid én zelfver zekerdheid. Zoals Fiat of welk ander merk ook niet adverteert met "Koop een veilige auto", maar met "Koop een Fiat, want die is veilig". Met "Kerkbalans" staan de kerken pas aan het begin van een lange weg van de recla me, in dit geval dan van salvation- promotion (bevordering van het heil)". Volgens Van Gelder is de oprich ting van een interkerkelijke commissie "Ideële reclame" no dig, wil "Kerkbalans" op den duur. door onbekendheid van het publiek met het adverterende bedrijf en zijn produkt, niet zon der fundament komen te staan. Nazi's bezetten luthers bureau Jonge aanhangers van het Noorse Front, een kleine nazi-partij in Noorwegen, hebben enige tijd het bureau van de Lutherse kerk in Oslo bezet gehouden om daarmee te protesteren tegen de steun uit het anti-racismefonds van de Wereldraad van Kerken aan het Patriottisch Front in Rhodesië. De bezetters ensce neerden een moord op een mis sionaris en deelden Engelstalige pamfletten uit die waarschijnlijk afkomstig waren van de Engelse nazi-partij. Een woordvoerder van de Lutherse Kerk zei over de aanval dat deze juist de overtuiging versterkt dat de kerk op de goede weg is. Over de politieke rol van de kerk wordt op het ogeblik in Noorwegen hef tig gediscusieerd. Wereldraad. Het bureau van de Wereldraad van Kerken heeft gis teren bekendgemaakt, dit jaar bijna een half miljoen dollar no dig tc hebben voor de gewone projecten van het anti-racisme- programma. Deze twaalf staan los van de steun aan humanitaire doelen van bevrijdingsbewegin gen, waarvoor nog eens 550.000 dollar nodig is. "Kerkbalans" is zeker verant woord, maar daar mag het niet bij blijven. Het vraagt om verduide lijking. LEIDEN - De Amerikaanse gospelgroep "New Hope" geeft mor gen een uitvoering in het Fioretti-college te Lisse, donderdag in de Opstandingskerk te Alphen aan den Rijn en vrijdagavond in de Leidse Stadsgehoorzaal, steeds om 8 uur 's avonds. De NCRV maakt in Leiden radio-opnamen voor uitzending op za terdag 24 februari in het programma "Happy Sound". "New Hope" is gerecruteerd uit "Continental Singers" in Amerika. De groep telt dit jaar twaalf leden,allemaal musici die een jaar van hun tijd geven om met zang, muziek en gesproken woord te evange liseren. ADVERTENTIE In óns drukke verkeer zijn misverstanden schering en inslag. Vandaar dat je soms tegen een flinke schade aankijkt voor je er goed en wel erg in hebt. Twee dingen zijn dan belangrijk, namelijk hoe en waar je verzekerd bent. Dat geldt trouwens niet alleen voor uw autoverzekering, maar voor al uw verzekeringen. Bij de Rabobank bent u zeker van een korrekte schade-afhandeling en een goede nazorg. En daar gaat 't om.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 12