In Koeweit is de woestijn nu een recreatiegebied WOENSDAG 7 FEBRUARI 1979 PAGINA 15 De aankondiging van de piloot, dat landing in Koeweit bin nen enkele ogenblikken zal volgen is ietwat overbodig want reeds tekenen zich te gen de donkere horizon de enorme vlammen van de eeuwig durende gasverbran- ding op de olievelden af. Even later ligt Koeweit-stad als een fel verlichte driehoek aan de baai, die in het verlengde van de aanvliegroute ligt. Een doffe bons, we zijn geland. Het is toch wel een gevoel van voldoening uiteindelijk hier te zijn na al de moeite om een te verkrijgen. Tot mijn grote verrassing stond nagenoeg de gehele familie mij op te wachten. Hoewel het ongeveer middernacht was toen ik de woning van mijn gastheer bereikte stond toch een overdadige welkomst maaltijd te wachten. Eerste confrontatie met de befaam de Arabische gastvrijheid. Een van de eerste dingen, die me de andere dag opvielen waren de prachtige, soms zelfs 8-baans wegen, geschei den door met palmen en plan ten begroeide tussenbennen. Al spoedig bemerkte ik de noodzaak van deze fraaie we gen, gezien het enorme aantal auto's, dat hierover snelt. De meest voorkomende merken, die ik in eerste oogopslag re gistreer zijn Dodge, Buick en Oldsmobile. Hoewel de maximumsnelheid op dit deel van de weg 80 km/u be draagt is er nagenoeg nie mand,, die zich aan deze re strictie houdt. De verkeersdisciplitte is over het algemeen minder dan bij ons. Maar ook het aantal fa tale ongelukken is minder. De reden hiervoor is wellicht de omstandigheid, dat hier min der scherp op regels gereden wordt en er sprake is van een zekere hoofsheid en een meer inspelen op eikaars fouten of slordigheden. Een regenbui echter heeft dezelfde ramp zalige gevolgen als bij ons: onverwachte gladheid, tallo ze schuif- en slippartijen. Technocratisch Wellicht, dat door de Koeweiti met hun fladderende, witte gewaden en wapperende hoofdtooi de indruk gewekt wordt alsof zij rechtstreeks vanaf de kameelrug uit de woestijn het huidige tijdperk zijn binnengestapt. In werke lijkheid echter heerst er een technocratische, op westerse denkbeelden geschoeide maatschappij, wa,arin kameel en woestijn in feite net zo ver verwijderd zijn van het nor male leven als bij ons de klompen en de molens. Voor hen bestaat de woestijn, al thans wat er nog van over is, als een soort recreatiegebied. Als gevolg van de stormachtige ontwikkeling, die dit mini staatje aan de Arabische Golf' in de laatste decennia heeft doorgemaakt is de bevolking met een sneltreinvaart ge transformeerd van rond zwervende Bedoeïnen tot ge vestigde grote stadsbewo ners. Het opmerkelijke hier bij is, dat hoewel de verwor venheden van het Westen gre tig zijn en worden geaccej teerd de basis van het leven niet is gewijzigd: de Islam als kern van het maatschappelijk leven wordt in al zijn facetten trouw gebleven. Enerzijds bestaat er weliswaar een grote voorliefde voor het bezit van duurzame luxe ge- Tekst; Thea Lommers Foto's: Kon. Instituut voor de Tropen i waterpijp roken Foto rechts: straatbeeld in Koeweit. Prachtige wegen voor het door gaans zeer drukke verkeer. Foto onder: Het vierde gebed in de moderne moskee Nahia Abdullah Salem. In nevenstaand artikel wordt een indruk gegeven over het dagelijks leven in Koeweit; ervaringen opgedaan tijdens een verblijf van vier weken bij een gastvrije familie. Het Emiraat Koeweit, huidige heerser Emir Sheik Jaber Al-Ahmed Al-Sabah, gelegen aan de Perzische Golf beslaat een oppervlakte van ca. 16 000 km2, iets minder dan de helft van Nederland dus. Koeweit is een moderne staat in opbouw, die kan bogen op 20% van de wereldreserve aan olie in zijn bodem. Ondanks zijn bescheiden bevolkingsaantal is het Emir raat een niet onbelangrijke afnemer van vooral onze zuivelproducten. bruiksgoederen, zoals de spreekwoordelijke Ameri kaanse auto's, kleurentelevi sie annex video-recorder (vaak meer dan één per gezin), hi-fi-apparatuur, foto- en filmcamera's met de modern ste snufjes, speedboten. Kortom, alle ingrediënten die in onze ogen essentieel zijn voor een aangenaam en zor geloos leven. Aan de andere kant echter is er een onzichtbare zeef, die het binnendringen van westerse ondeugden verhindert. Alco holmisbruik, ja zelfs "nor maal" alcoholgebruik is een onbestaanbare zaak. Roken zelfs is een ondeugd, die - zij het met de nodige scepsis - wordt geaccepteerd. Drugs, hetzij soft of hard, zijn een onbekend probleem. Over consumptie, zoals wij die kennen in de vorm van teveel eten en drinken komt nauwe lijks voor. In feite is het ge hele leven terug te voeren op de basis van de Islam, waarbij de Koran ernstig waarschuwt voor excessen. Water Een van de zegeningen voor het land, voortkomend uit de olie is de mogelijkheid om nu in voldoende mate over water te kunnen beschikken. Vóór het olietijdperk was er - speciaal in de zomer - onvoldoende water beschikbaar voor direc te consumptie. Vanuit Irak werd dan met zeilschepen water aangevoerd. Buiten het feit, dat deze bevoorrading een vrij kostbare zaak was, was de voortgang hiervan af hankelijk van de politieke verhoudingen. Een wankele basis voor een vitale zaak. Derhalve was een van de eerste zaken, die werden aangepakt na verruiming van de finan ciële middelen om een enor me zeewaterdistillatie-in- stallatie op te zetten. De pro- duktie hiervan is thans zoda nig, dat waterproblemen voorshands tot het verleden behoren. Thans wordt zelfs nagegaan - en met succes - welke mogelijkheden er zijn om de resterende woestijn om te vormen tot tuinbouwge bied. Zolang dit nog niet ge realiseerd is - en dit zal onge twijfeld nog lang op zich laten wachten - moet Koeweit drij ven op hetgeen het impor teert. In de wijze van inrichting der huizen is een duidelijk ver schil te bespeuren tussen mensen van vóór en na het olietijdperk. Bij de ouderen treft men in hun huizen nog steeds geen stoelen en tafels aan, maar speelt het leven zich af op de grond, tertvijl de jongeren het bankstel en an der Europees meubilair zijn intrede heeft gemaakt. Temperaturen In de huizen treft men alleen air-conditioning aan, of schoon de temperaturen door de seizoenen heen grotere schommelingen vertonen dan men zou verwachten, 's Zomers kunnen de tempera turen waarden bereiken van 50Ó en hoger, terwijl in de winter regelmatig 15Ö en minder gemeten wordt. Ge rekend vanuit de zomertem- peratuur ervaart de bevolking deze lage waarden als echte kou. De mensen - en vooral de kleinere kinderen - wapenen zich hier tegen met wollen mutsen, wanten en warme overkleding. Veel van deze kleding wordt be trokken van V D, dat ook in Koeweit een compleet wa renhuis heeft staan. In grote trekken lijkt deze vestiging op de Nederlandse met dit verschil dat het verkoopsters- team gevormd wordt door Egyptische, Palestijnse en Indiase meisjes. Dit mede vanwege de traditioneel Ara bische opvatting om je doch ters niet publiekelijk ten toon te stellen. Trouwens er be staat dank zij de welstand en vaak de mogelijkheid om tot op oudere leeftijd te studeren geen reden voor de meisjes om een baan te zoeken. Onderwijs een enorme vlucht genomen. Buiten talloze middelbare scholen telt Koeweit een jon ge, doch uiterst geavanceerd ingerichte universiteit. Een op het eerste gezicht onver wachte situatie is de omstan digheid, dat het aantal meis jesstudenten dat van de jon gens overtreft. Bij nadere be schouwing past dit in het be staande denkpatroon. De jongens zien meer heil in het vinden van een goed betaalde betrekking bij de overheid of in de handel, terwijl voor de meisjes het alternatief is thuis zitten of studeren. Overigens bestaat,in het uni versitaire leven nog een strik te scheiding der seksen, zoals volgens de traditionele in stelling betamelijk geacht wordt. Uit gesprekken met jonge vrouwen kwam geen over dreven hang naar emancipa tie naai- voren, het dolle mina- streven is nog een onbekende grootheid en problemen met betrekking tot te veranderen rolpatronen doen zich nog niet voor. Wél begint de vrouw langzaam aan haar rol op te eisen in het maatschap pelijk leven en stelt zij b.v. prijs op gelijke beloning. Wanneer de drang tot direct maatschappelijk, functione ren niet aanwezig is bestaat de indruk, dat de vrouw zich met haar beschutte plaats best kan verenigen. In de man-vrouw verhouding is geen gebrek aan achting of respect, maar veeleer de be hoefte om de vrouw te be schermen. In tegenstelling tot b.v. Saoudi-Arabië zijn vrou wen hier wel gerechtigd deel te nemen aan het gemotori seerd verkeer, men ziet dan ook talrijke .meestentijds jonge- vrouwen zich in grote auto's door het overdrukke verkeer spoeden, ook naar de universiteit. De emancipatie speelt zich ech ter niet alleen af op het terrein van de vrouw. Door de over heid wordt op ruime schaal voorzien in bijscholingsmo gelijkheden voor de ouderen, die meestal geen scholen konden volgen. Gezondsheidszorg. De medische voorzieningen in stedelijk Koeweit staan op een hoog plan. In het betrek kelijk kleine achterland is een gehapt stelsel van medische centra aanwezig, waarlangs men via een verwijssysteem in een der grote algemene of gespecialiseerde ziekenhui zen terecht komt. In gevallen, waar er sprake is van een ziek te of aandoening waarvoor de lokale mogelijkheden ontoe reikend zijn wordt van staatswege zorg gedragen voor behandeling van de pa tiënt in Europa of Amerika. Ook aan preventieve gezond heidszorg wordt grote aan dacht geschonken. Met name door een scherp toezicht op de uitvoering van personeel beschermende maatregelen in de industrie. Elke vorm van gezondheidszorg wordt gratis verstrekt. In een land waar het geld letter lijk uit de grond borrelt is ui teraard geen belastingheffing nodig. Integendeel, in plaats van haar inwoners belastin gen op te leggen geeft de Staat hen diverse douceurtjes, zo als b.v. gratis telefoon, leve ring van electriciteit tegen zeer redelijke tarieven, subsi die van de voornaamste voe dingsmiddelen, uitgebreide sociale woningbouw, etc. Bij dit laatste worden de bejaar den zeker niet vergeten. Het is overigens begrijpelijk, dat zulke paradijselijke toe standen veel lieden van elders aantrekken. In de laatste drie decennia is de bevolking meer dan vervijfvoudigd en bedraagt nu ca. 1 millioen. Deze enorme groei is het ge volg van de zuigkracht, die de oliewinning uitoefende op het aanwezige arbeidskrach- tenpotentieel in de omrin gende Arabische landen en over de Perzische Golf heen naar India en Pakistan. Om de identiteit van Koeweit té be waren is een sterk beperkt en uiterst selectief naturalisatie- beleid gevoerd met daarnaast speciale regels voor het toe kennen van het actief kies recht aan de genaturaliseer- den. Televisie In het vrije tijdspatroon - even als bij ons - neemt het televi sie kijken een relatief grote plaats in. Behalve een veel heid aan Amerikaanse series, die vaak eerder het scherm daar halen dan in Bussum vult algemene informatie over de omringende Arabi sche wereld, de Islam en de pre-Islamperiode' veel zend tijd. Voorts is het wederzijds uitno digen voor maaltijden een al gemeen verbreid gebruik. Dit gebeuren speelt zich af in de familiekring in de wijdste zin des woords. Op vrijdag (isla mitische zondag) wordt bui ten de hete tijd in groten ge tale naar de woestijn getrok ken, waar de dag wordt door gebracht in tenten. Men ver maakt zich met het gebruiken van gezamenlijke maaltijden op uitgebreide tapijten en het maken van wandelingen in de omgeving. Ook hier komt weer de hang naar het recente verleden naar boven. Dit komt vooral tot uiting wanneer nog schaars rondtrekkende be doeïenen worden ontmoet. In de regenperiode van novem ber tot april weiden bedoeïe nen uit Irak en Saoudi-Arabië hun kudden kamelen, scha pen en geiten in Koeweit. Wanneer deze lieden door on verwachte droogte verrast worden zorgt het gouverne ment met tankauto's voor het nodige drinkwater voor mens en dier. In het algemeen wordt het ge hele leven, ook in de sfeer van ontspanning en recreatie ge kenmerkt door een grote saamhorigheid in de familie, of liever het grotere verband van de clan. Opvallend is de vaak kinderlijke blijheid, waarmee de geneugten van het samenzijn worden geno ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 15