De klompenboom mooi, maar te lang
Goed gespeelde film over
de rock 'n roll-pionier
Navaronerecept i LIV ULLMAN IN MUSICAL
blijkt succesvol
Films
deze
week
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1979
FILM
PAGINA 11
Wat levert zo'n eerste plaats op het
filmfestival van Cannes nou ei
genlijk op? In elk geval artistieke
erkenning en veel publiciteit,
want het jaarlijkse gebeuren in
deze luxueuze badplaats geldt
nog altijd als één van de belang
rijkste festivals. Maar of het
commercieel ook prettige gevol
gen heeft, lijkt een grote vraag.
Wie het wedervaren van prijs
winnaars van de afgelopen jaren
in de Nederlandse bioscopen be
kijkt, zal een ontkennend ant
woord moeten geven. Neem de
winnaars van de laatste vijfjaar.
In 1974 won The Conversation
van Coppola maar trok in Ne
derland bitter weinig publiek. De
keuze van een jaar later, Chroni-
que des années de braise van de
Algerijn Lakhdar-Hamina werd
ons zelfs niet waardig geacht.
Martin Scorsese's Taxidriver van
1976 deed het dan naar verhou
ding niet eens zo slecht. De win
naar van '77 had de Nederlandse
filmliethebberij ook aan zijn neus
voorbij zien gaan, ware het niet
dat deze Film van de gebroeders
Taviani met succes in het alterna
tieve circuit werd opgenomen.
De onomstreden
van vorig jaar, De Klompen
boom, kwam weer wel in normale
roulatie, maar blijkt ook al geen
kassucces. Nu mag dat natuurlijk
ook geen doorslaggevende zaak
zijn. Het is toch immers te gek dat
een film, die het wellicht belang
rijkste festival wint, Nederland
niet eens zou bereiken.
Maar goed, dit is gezien df huidige
situatie een zinloos standpunt,
dus over naar de film zelf. Daar
van is al meermalen gewezen op
de gelijkenis met 1900 van Ber-
De Klompenboom; regie: Erman-
no Olmi; theater: Camera; leef
tijd: 16 jaar.
nardo Bertolucci en die ligt er in
derdaad duimendik bovenop.
Net als Bertolucci heeft regisseur
Ermanno Olmi zijn verhaal gesi
tueerd op het platteland rond de
eeuwwisseling. Schakelde Ber
tolucci al amateurs in voor de bij
rollen, Olmi maakt uitsluitend
gebruik van bewoners uit de
streek zelf (Lombardije). Ook de
kleuren en het cameragebruik
(veel totaalbeelden) doen aan
1900 denken. Toch zijn er een
paar accent-verschillen, die de
film een heel andere draai geven.
1900 was in de eerste plaats een
stukje strijdcultuur, terwijl in De
Klompenboom eigenlijk in de
feodale verhoudingen wordt be
rust. Olmi wil ook niet een echt
verhaal vertellen. Aan de hand
van een paar families op de boer
derij, geeft hij tamelijk fragmen
tarisch een soort situatieschets,
waaruit vooral zijn grote liefde
voor de bevolking spreekt. Hoe
mooi en ontroerend (mede door
het prachtige spel van de ama
teurs) De Klompenboom daar
door ook is geworden, moet wel
worden gezegd dat de kleine drie
uur die de film duurt wat aan de
(te) lange kant is.
BART JUNGMAN
The Buddy Holly Story:
Gary Busey als Buddy Holly in de "Buddy Holly story"
Morgen zal het precies twintig jaar
geleden zijn dat Buddy Holly bij
een vliegtuigongeluk om het le
ven kwam. Je zou van een goeie
timing kunnen spreken dat juist
deze week in het Leidse Lido 2
"The Buddy Holly Story" in
première is gegaan. Een toch wel
weemoedige film over de te jong
gestorven rock 'n roll-pionier.
Met recht mogen we over Buddy
Holly spreken als een pionier,
aangezien hij een van de eerste
(blanke) zangers is geweest die
het zoetige gekweel van Frank
Sinatra en Bing Crosby niet meer
pikte en zijn eigen weg ging op
muzikaal gebied. En of je er nu
van houdt of niet, een dergelijk
initiatief is alleszins te prijzen.
Een nummer als "Not fade away"
kan ik persoonlijk tien keer meer
appreciëren in de versie van de
Rolling Stones dan in de oor
spronkelijke van Buddy Holly.
Maar eens te meer bewijst het feit
dat de Stones dit nummer op hun
repertoire namen dat de invloed
van Holly op de pop van de jaren
zestig zeer groot is geweest.
Al draafde Simon van Collem
maandag in zijn Simonskoop wel
erg ver door met de bewering dat
de Beatle-lp "Sergeant Pepper's"
duidelijk op het werk van Holly is
geïnspireerd. Als er nu één lp is,
die niets maar dan ook niets met
het werk van Buddy Holly heeft
te maken, dan is het "Sergeant
Pepper's" wel. En ik verdenk
Van Collem er dan ook sterk van
dat hij dit praatje uit zijn duim
heeft gezogen om een mooie aan
kondiging te hebben voor de film
"Sergeant Pepper's". Een film
van Robert Stigwood, waarin de
Beegees alle nummers van de
Beatles zingen.
En als we van Stigwoord spreken,
denken we meteen aan "Satur
day Night Fever" en "Grease",
een film, die net als "The Buddy
Holly Story" in de jaren vijftig
speelt. Maar wat' een hemels
breed verschil.
Viert humbug en vals sentiment in
"Saturday Night Fever" en
"Grease" hoogtij, in "The Buddy
Holly Story" is daar nauwelijks
sprake van. Het is een vrij sober
gehouden verslag van de beleve
nissen van een idealistische
dorpsjongen die zich niet laat in
pakken door de heren platenpro
ducenten. Ook dat is de verdien
ste van Buddy Holly geweest, die
hij geen grein toegaf aan de eisen
van de gladde platenjongens die
het allemaal wel eens voor hem
zouden regelen. En al zijn enkele
gebeurtenissen wat mooier ge
maakt dan ze in werkelijkheid
waren, gezegd moet worden dat
deze film een uitstekend beeld
geeft van de jaren vijftig. Nu is
Gary Busey, die Buddy Holly
speelt, ook uitermate geknipt
voor die rol. Zelf musicus, die ook
nog eens wat aan acteren doet,
heeft hij alle nummers zelf ge
speeld en gezongen. Er wordt
geen liedje geplaybacked en dat
maakt het allemaal erg origineel.
De hikkerige manier van zingen
van Holly heeft hij weliswaar
overgenomen, maar hij geeft toch
overal een origineel tintje aan.
Daarbij komt dat Busy een uitge
sproken jaren 50 gezicht heeft.
Dat is misschien wel zielig voor
hem, want hij leeft tenslotte in de
jaren 70, maar voor deze film
komt het uitstekend van pas. Met
een donkere haarspoeling weet
hij het beeld van Holly levend te
houden, daarbij bijgestaan door
twee muzikale bandleden.
De ontstuimige fantasie van MacLean
In Luxor wordt de mensheid weer
eens in twee delen gesplitst, de
goeden aan de ene kant en de
kwaden aan de andere kant. Maar
verkijkt u zich niet, de goeden
blijken wel eens slecht te zijn en
de kwaden goed, zodat het altijd
een beetje raden blijft. Zo is, heel
simpel voorgesteld, de succes
formule van Alistair MacLean.
Zeker als het gaat om de film
"Force ten from Navarone", naar
zijn gelijknamige boek.
Force ten from Navarone; regie:
Guy Hamilton; voornaamste
rolien: Robert Shaw, Franco Ne
ro, Barbara Bach; Luxor; 12 jr.
De film speelt tijdens de Tweede
Wereldoorlog in Joegoslavië,
waar de Duitsers, samen met de
Cetniks, proberen de partizanen
onder de duim te krijgen. Het
lukt allemaal niet zo best en daar
om sturen de Duitsers drie divi
sies naar het gebied van partiza
nenleider Petrovich. De Engel
sen op hun beurt sturen een spe
ciaal commando, Force ten gehe
ten, om de brug naar dat gebied
op te blazen. Maar de brug blijkt
een onneembare vesting. En dus
trommelt MacLean een vijftal
supermannen bijelkaar, die hij
met een minimum aan uitrusting
en een maximum aan datgene
"Force ten from Navarone" is een
wat minder geslaagd vervolg op
de knaller "De kanonnen van
Navarone". Beide films zijn vol
gens hetzelfde recept gemaakt en
beide films hebben een uiterst
spectaculaire apotheose. In "De
kanonnen van Navarone" wordt
een halve berg met kanonnen en
al in de lucht geblazen. In Luxor
wordt het zo mogelijk nog doller.
Niet alleen vliegt een gigantische
dam aan flarden, maar ook nog
eens een enorme brug met daar
op een kapitaal aan tanks en an
dere wapentuig. En in beide ge
vallen dankzij het vernuft van
majoor Mallory en sergeant Mil
ler en enkele zakjes springstof.
Regisseur Guy Hamilton heeft
"Force ten from Navarone" veel
vaart gegeven en zowaar af en toe
een klein tikkeltje humor, watje
in het boek niet tegenkomt. En
Barbara Bach zorgt voor het
noodzakelijke vleugje roman
tiek.
Wie de onstuimige fantasie van
oorlogssprookjesschrijver
MacLean voor lief neemt vindt in
"Force ten from Navarone" een
onderhoudende film.
WIM SCHEURER
Brand in
filmstudio
LONDON (AP) - In de bekende ou
de filmstudio van Elstree, in
Londen-noord, is deze week
brand uitgebroken. In de studio
werden voorbereidingen getrof-'
fen tot het verfilmen van een ver
volg op "Star Wars", getiteld
"Star Wars: the empire strikes
back".
Men was bezig met de opname voor
Stanley Kubricks "The Shining".
Ongeveer 100 brandweerlieden
van wie er twee licht werden ge
wond hadden de brand na drie
uur onder de knie. De schade
werd betiteld als 'omvangrijk'.
Elstree was geopend in 1927 en is
thans het eigendom van de on
derneming EMI.
In de studio werd Engelands eerste
"sprekende film" gemaakt, en
wel door Alfred Hitchcock.
Tijdens de oorlog werden de ge
bouwen gebruikt voor het ver
vaardigen van camouflage-mate
riaal, na de oorlog begon men
onmiddelijk weer met filmwerk
en werd onder meer de succes
film "The Dambusters"
digd.
NEW YORK (AP) - Met
enige feestelijkheid zijn
deze week in New York
repetities begonnen
van de nieuwe musical
(zijn 40ste) van Richard
Rogers (foto) waarin de
filmactrice Liv Ull-
mann (foto) haar de
buut maakt. De musical
geheten "I remember
mama" is gebaseerd op
de uit 1944 daterende
komedie van John van
Druten die op Broad
way 714 voorstellingen
beleefde.
De producenten van dat
stuk waren Richard
Rodgers en zijn oude
medewerker Oscar
Hammerstein.
De musical wordt gere
gisseerd door Martin
Charnin die ook de
tekst van de liedjes
heeft geschreven bij de
muziek van Rodger.
Het scenario is van
Thomas Meehan.
De musical die 1.250.000
dollar zal kosten gaat
eerst naar Philadelphia,
van 9 maart tot 22 april,
en opent op de 3e mei
op Broadway.
Liv Ullamann, oud 39
jaar, heeft weinig erva
ring als zangeres maar
oefent hard en zal in
"Mama" de techniek
volgen van "zingzeg
gen" daarbij ten volle
gebruik makend van
haar grote acteertalent.
Zij gaf toe knap zenuw
achtig te zijn maar te
geloven dat zij het er
goed zou afbrengen.
Op de vraag aan Richard
Rodgers of hij dacht of
"Mama", zijn eerste
musical na "Rex" van
een paar jaar geleden,
een succes zou worden
zei de 76-jarige compo
nist en showman la
chend: "Nee, daar be
gin ik niet aan. Rustig
afwachten maar".
Ook het slot van de film, Buddies
laatste concert in Clearlake en
zijn dood vlak daarna, zijn inge
togen genoeg gehouden om vals
sentiment te vermijden.
Kortom een zeer bezienswaardig
document van de jaren vijftig.
Een goede sfeertekening van die
tijd met authentieke muziek. De
filmmakers "op de nostalgische
toer" zouden hier eens een voor
beeld aan moeten nemen.
ANNEMIEK RUYGROK
Aandacht voor
films
uit Brazilië
AMSTERDAM (ANP) - Het Film
museum in Amsterdam zal in fe
bruari en de eerste helft van
maart aandacht besteden aan
tachtig jaar Braziliaanse film. Ie
dere dinsdag-, woensdag- en
donderdagavond zal in het mu
seumgebouw in het Vondelpark
in die periode een Braziliaanse
film worden gedraaid. Op die
manier hoopt het filmmuseum
een overzicht te geven van de vele
kanten van de Braziliaanse film.
Het Braziliaanse filmarchief heeft
de filmserie beschikbaar gesteld.
In Frankrijk, Zwitserland, Tune
sië, Spanje en Portugal werden
de films al eerder getoond.
Deep Throat:
constante
uitstalling
ges lachts-
apparatuur
Na alle rumoer rond "Deep Throat"
kan men nu ook in Leiden met
eigen ogen aanschouwen wat de
ze film zoal aan opzienbarende
zaken heeft te bieden. Dat er veel
mensen nieuwsgierig zijn naar de
inhoud van deze pornofilm bleek
gisteren al tijdens de eerste voor
stelling in het Rex-theater. De
bioscoopzaal zat vrijwel vol ter
wijl belangstellenden voor aan
vang van de film in de rij mochten
gaan staan voor het kopen van
een kaartje.
In feite mogen de producenten van
deze film oud-minister van justi
tie, Van Agt, heel dankbaar zijn
voor zijn mislukte kruistocht te
gen dit pornografisch werkstuk
je. Een kruistocht die zoveel
publiciteit opleverde dat de film
nu (uiteraard) volle zalen trekt.
De inhoud van "Deep Throat"
verdient al die belangstelling
niet. Het verhaal heeft, zoals bij
de meeste pornofilms, vrijwel
niets om het lijf en dat zal ook wel
de bedoeling van de makers zijn
geweest.
Het filmdoek staat bijkans vol van
de genitaliën. De geslachtsorga
nen wisselen elkaar in hoog tem
po af met een immer actieve en
beluste hoofdrolspeelster Linda
Lovelace in de nabijheid. Zij
speelt de rol van een vrouw die
behept is met een wat merkwaar-
dige lichamelijke afwijking. Dat
noopt haar tot andere dan "mo
dale" methoden om aan haar ge
rief te komen.
Gezegd moet worden dat Linda
Lovelace opzien baart met enkele
staaltjes van "sexuele techniek"
die weer eens van een heel ander
karakter zijn dan het "bekende"
kunstmatige gehijg en gezucht.
Behalve de "spelers" en "speel
sters" in Deep Throat hebben ook
de cameralieden zich in alle
bochten gewrongen om de vitale
delen maarzo "close" mogelijk in
beeld te krijgen.
De film duurt ongeveer een uur en
dat is meer dan lang genoeg want
het is een bekend feit: er is niets
eentoniger, slaapverwekkend er
en eigenlijk ook lachwekkender
dan een constante uitstalling van
geslachtsapparatuur.
BERT PAAUW
Blijvers
"Een vrouw als Eva" Monique
van de Ven op zoek naar zich
zelf, Lido 1, Leiden.
"An unmarried woman" Hoe
een vrouw zelfstandiger wordt
na een echtscheiding, Lido 3,
Leiden.
"Waterschapsheuvel" Konij
nen op zoek naar een betere we
reld. Studio, Leiden en Euro 4,
Alphen.
"Herfstsonate" Prachtige film
van Ingmar Bergman over de
verhouding van een moeder
met haar dochter, Trianon, Lei
den.
"De wraak van de roze panter"
Peter Sellers op z'n best, Euro 1
Alphen.
"Jaws 2" Haaien vormen een
bedreiging voor een kustplaats.
Euro 2, Alphen.
Nieuw in Alphen
"Voor een handvol dollars'
Van Sergio Leone, een spaghet
ti-western dus, Euro 3, Alphen.
Kindermatinee
"Roze panter festival" Camera
Leiden.
"Bambi" Lido 3, Leiden.
"Sjors en Sjimmie en de rebel
len" Euro 2, Alphen.
Nachtfilms
"Love and death" Camera, Lei
den.
"Deep Throat" Rex, Leiden.
"Horror express" Euro 1, Al
phen.
"Bilitis" Euro 2, Alphen.
"Voor een handvol dollars"
Euro 3, Alphen.
"Het stam(p)café" Euro 4, Al
phen.
Haagse bioscopen
APOLLO 1: "de Turkse non",
dag. 2, 7 en 9.15 uur, zo. 1, 7 en
9.15 uur. 16 jaar.
APOLLO 2: "Jaws 2", dag. 7.15
en 9.30 uur, do., vr., ma. en di.
ook 2.30 uur. 12 jaar.
AST A "Force 10 from Navaro
ne", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo.
1.30. 4. 7 en 9.30 uur. 12 jaar.
BIJOU: "Des enfants gatés",
dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook
4.15 uur 16 jaar.
CALYPSO: "Grease", dag. 2.15,
7 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15, 7 en
9.30 uur. AL.
CAMERA "The shout", dag.
2.15,7.15 en 9.30 uur, zo. 2,4.30,7
en 9.30 uur. 16 jaar.
CINEAC: "Even en oneven",
dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. AL.
CORSO: "Veel liefs uit Mos
kou", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo.
1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 12
jaar.
DU MIDI: "The car", dag. 8.15
EURO: "Dokter Zjivago", dag.
7.30 uur, za. en zo. ook 3.30 uur.
12 jaar.
METROPOLE 1: "Een vrouw
als Eva", dag. 2,6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16
jaar.
METROPOLE 2: "Sergeant
Pepper Lonely hearts club
band", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL.
METROPOLE 3: "Interiors",
dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,
4, 6.45 en 9.30 uur 16 jaar.
METROPOLE 4: "Moord op de
Nijl", dag. 2 en 8.15 uur. AL.
METROPOLE 5: "Revenge of
the Pink Panther", dag. 2, 6.45
en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur. AL.
ODEON 1: "Kentucky fried
movie", dag. 1.45, 6.45 en 9.30
uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar.
ODEON 2: "Waterschapsheu
vel", dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo.
ook 4.30 uur. AL.
ODEON 3: "Revenge of the
Pink Panter", dag. 2,6.45 en 9.15
uur, zo. ook 4.30 uur. AL.
ODEON 4: "Cirkel van Staal",
dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo.
4.15, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar.
"Bambi", za., zo. en woe. 2 uur.
AL.
PASSAGE: "The Buddy Holly
story", dag. 2, 7 en 9.30 uur, za.
en zo. 1.30,4, 7 en 9.30 uur. AL.
STUDIO 2000: "Una giornatat
paricolare", dag. 7 en 9.30 uur
(di. avond gesloten), do., vr., ma.
en di. ook 2 uur. 16 jaar.
DE UITKIJK: "Diabolo men-
the", dag. 2, 7 en 9.30 uur. 16
jaar.