tgegeücht Een 'zingende' muzikant [fWAmgrafnma] -BEEHEHHZ01 Hoogendijk medewerker Veronica Mia Farrow gaat scheiden Veronica wil nog wel zondagmiddag vullen Jenny Linden Patsy Cornwallis -West uit Lillie9 De televisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de AVRO besteedt vanavond aandacht aan de situatie in Iran. De AVRO zendt voorts een debat uit tussen Arie Groenevelt van de Industriebond FNV en prof. A. van Doorn, hoogleraar aan de eco nomische faculteit van de Vrije Universiteit in Amsterdam, over de vraag of arbeidstijdverkorting tot 35 uur per week extra werkgele genheid schept. Men heeft voorts een reportage over een proefproces van de Stich ting voor gescheiden mensen inzake het betalen van alimentatie (Nederland 2 22.15 Componisten zijn luisteraars, vindt componist Louis Andries- sen. Hij zegt nog veel meer over componeren, componisten, muziek, muzikanten en politiek in het programma „Componeren, een les", waarvan hij zowel het lichaam als de ziel is. De NOS, de enige zendgemachtigde die zichzelf een taak heeft toebedacht op het ge bied van de kunst - zij het een taak in een klein hoekje - heeft een korte reeks uitzendingen over moderne muziek opgezet. Louis An- driessen staat daarin voorop. Met zijn uiteenzetting over het wezen van de componist (vanavond Ned. 1,22.10 uur), en met de uitvoe ring van zijn composities ,£)e Staat" en ,Jl Duce" (donderdag 15 februari, Ned. 1,22.10 uur). Een andere Nederlandse componist, Peter Schat, komt aan de orde op 12 april via een portret en een registratie van zijn eerste symfo nie, die enige maanden geleden in wereldpremière ging. Als tussen doortje (15 maart) wordt het twee jaar oude programma De Muziek van George Antheil, van Reinbert de Leeuw en Hans Hulscher her haald. DONDERDAG 1 FEBRUARI HILVERSUM I 18.00 (S) De kerk vandaag. P.P.: 18.19 Uitzending van DS'70. NCRV 18.30 Nws. 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.50 Je kunt het geloven of niet 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee, uit de maat. 21.40 Bij de tijd. 22.00 (S) Rondom het Woord. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 (S) Politiek weekoverzicht. 22.50 (S) De liederen van Franz Schubert. 23.30 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 AVRO's Radio- journaal. IKON 18.30 Kleur. 19.00 Aspecten, kunstrubriek. 20.00 Nws. 20.05 AVRO-Donderdagavond. 20.05 Politieke muziek uit de Tach tigjarige Oorlog. 21.45 (S) Neder landse muziek. 22.20 (S) Concert NOS 23.00 (S) Met het oog op mor gen. 23.55 Nws. HILVERSUM III IEDER HEEL UUR NWS. NOS 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Soul show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP-top-20.0.02 (S) De Hugo van Gelderen Show. 1.02 (S) De Nachtwacht VRIJDAG 2 FEB. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.09 (S) Even na zeven. (7.30 Nws. 7.41 Echo.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Zuid Neder landse ontmoetingen. 12.00 (S) Ge- var. progr. (12.26 Meded. voor land en tuinbouw. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Beelden uit mgn kinderjaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag.... vrijdag. 9.00 Politiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 De Taaishow. 10.30 NOS-Jazzportret 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. De stem van de sprekende minderheid. 12.30 Rechtoprecht OVERH.VOORL.: 12.49 Uitz. voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene Linde. 14.00 Kijk op de Communistische wereld. 14.15 Kijk op West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Neder land. VPRO: 17.00 (S) Welingelichte Kringen. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metterdaad. 8.05 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand 10.03 (S) Te elfder ure. TROS. 11.03 (S) Polderpopparade. 12.03 (S) Ne derlandstalige Top-10 en kwiswys. NCRV: 13.30 (S) Peter Blom. 15.03 (S) Elpee pop. VOO: 16.03 (S) De Ne- derlandse Top-40. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg Klas siek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance.9.30 (S) Vrijdagmorgenconcert Klass. muziek. VOO: 11.00 (S) Veronica's muziek voor miljoenen. (11.30 Con certagenda met interview. 12.00 Wie, wat, waar? Kwis.) EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 (S) Op de vleugelen van het lied. 14.20 (S) Sefer t Hillim. 14.45 (S) Woord der Waarheid. VPRO: 15.00 (S) Mu- ziek-op-vien Flamencomuziek. PAGINA 5 DONDERDAG 1 FEBRUARI 1979 HILVERSUM (GPD) - Ferry Hoo gendijk, hoofdredacteur van El- seviers Magazine, wordt mede werker van Veronica. Hoogen dijk treedt met ingang van 1 fe bruari als free-lancer in dienst. Op 7 maart leidt Hoogendijk een discussie naar aanleiding van een Veronica-programma over het reilen en zeilen van de ziekenhui zen in ons land. Hoogendijk, die in het verleden als politiek commentator verbonden was aan de AVRO, zal zonodig op dat terrein bij de VOO worden in gezet. Voorlopig heeft hij een overeenkomst met de VOO tot 31 december van dit jaar. LEIDEN - De K en O-Kapelzaal zat vol muziekliefhebbers, die voor een rijksdaalder naar de jonge violist Paul Peter Spie ring en zijn piano-begeleider Hans Broekman waren ko men luisteren. Paul Peter had zich aan de muziekvrienden reeds gepresenteerd door in het programma "Jonge men sen op weg naar het concert podium" hun huiskamer bin nen te stappen. Zijn optreden hier voldeed aan de verwachting. Deze jonge man, wiens spel verleden jaar met de "Prix d'Excellence" werd bekroond, bleek met alle violistische kneepjes en capriolen overweg te kunnen. Met name bleek dat aan het slot, in de virtuoze "Polonaise de concert" van de Pool Hen- ryk Wieniawski. Maar hij maakte de sterkste in druk als "zingend muzikant". Overal waar hij de kans kreeg, trok hij breed of snel de me lodische lijnen, met een rijpe Paul Spiering: verzadigde toon. Hij deed het zonder enig uiterlijk gedoe. Dat begon al dadelijk met een sonate (nr. 3) van Handel, die ons toezong of er sindsdien geen tweeëneenhalve eeuw verlopen waren. Verreweg het grootste deel van het pro gramma was op die zangerig heid ingesteld. Schuberts "Duo opus 162" was er uiter aard vol van, want deze grote Wener was met name geniaal als melodieën vind er. In dit geval kreeg de begeleider Broekman, een knappe pia nist, die nauv/keurig volgde, de gelegenheid zich echt te manifesteren. Want in Schu berts Duo gaat het wederzijds gelijk op. Tenminste, dat ligt in de aard van deze muziek. Toch had de viooltoon min of meer de overhand, juist door de gezongen expressie, die het vlotte levendige piano spel niet in zo sterke mate be reikte. De violist bleek ook Brahms, in wezen een man van het lied, heel goed aan te voelen. De eerste sonate (opus 78) zit er vol van. Een lange compositie met veel noten, die weinig ruimte laten, en zeer ingeto gen. Je moet er van houden, maar het was wel mooi, zoals de twee kunstenaars, hier nauw verbonden, het maak ten. Wat m(j zelf betreft: ik beleefde aan Wieniawsky's vervoerende Polonaise meer vreugde. Ook aan de toegift, naar ik meen. een werk van LONDEN (GPD) - Een af spraak met de Engelse ac trice Jennie Linden was snel gemaakt. Haar publi citeitsagent (de meeste ac teurs en actrices in Enge land werken met een der gelijke agent) zei eenvou digweg dat de ontmoeting in het bekende warenhuis Fortnum and Mason plaats kon hebben. Me vrouw Linden vond het, zo liet de agent weten, erg aardig om met een Neder landsejournalist te praten, want over de serie „Lillie" (waarin zij de rol van Patsy Cornwallis-West speelt) had zij alleen tot nu toe met de Engelse pers ge sproken. Jennie Linden, dus. Doodmoe van een dagje winkelen in Londen. Ze woont samen met haar man Chris en zoontje Rupert zo'n 60 mijl buiten de stad, maar moest toch weer eens wat inkopen doen. Jennie (38) verzucht: „Ik moet toch eens met die agent van me gaan praten. Hoe kan die man nou een afspraak regelen in de tearoom van Fortnum and Mason? Iedereen hier in Londen weet dat ze er hier meer dan één hebben. Weet je trouwens dat het hier vreselijk duur is?". Over haar rol van Patsy Cornwallis- West zegt de actrice: „Ze kwam uit de aristocratische Ierse fami lie Fitzpatrick. Ze trouwde met lord luitenant William Cornwal lis-West en verkeerde in de beste Engelse kringen. Ze was erg mooi en werd een goede vriend van Edward VII. En dat bleef ze ei genlijk haar hele leveny ook nadat Lillie haar taak als maitresse van de koning overnam. Maar Patsy amuseerde de koning. Ze maakte graag grappen en later haalde ze met Lillie veel practical jokes uit. Het meest waardeer ik wel in haar dat ze accepteerde dat Lillie haar rol overnam. Daar heeft ze eigen lijk nooit een probleem van ge maakt. Ze hield er dan ook een goede stelregel op na: If you can't beat them, join them. En dat te kent haar karakter wel". Verder over Patsy: „Omdat ze uit Ierland kwam wilde ik ook graag dat ze met £en sterk Iers accent zou spreken. Ik ben toen als een bezetene dat accent gaan leren. In een paar maanden had ik het onder de knie, maar toen vond de producer dat het Ierse accent te veel naar voren NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18 45 - Paspoort (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Lucy en Mr. Mooney (NCRV) 19.25 - Minivoetbalshow (NCRV) 20.15 - Englandspiel (NCRV) 21.15 - Ander nieuws vandaag (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Componeren (NOS) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Leren, hoe doe je dat (OS-TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Astronautjes (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Superschot met AVRO's televoetbalkanon (AVRO) 20.35 - Muzikale hartewensen (AVRO) 21.25 - Lillie (AVRO) 22.15 - Televizier magazine (AVRO) 22.55 - AVRO's Sportpanorama (AVRO) 23.25 - Journaal (NOS) 23.30 - E.K. Kunstrijden (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 1 FEBRUARI DUITSLAND I WDR: 18.00 Gesprek. 18.15 Die un- sterblichen Methoden des Franz Jo sef Wanninger. 19.15 Aktualiteiten. 19.45 Amusementsprogramma). 20.00 JoumaaL 20.15 Aktuele doe. 21.15 Sportenspelprogramma. 21.30 Aktualiteiten. 23.00 Sport. 24.00 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Klager und Beklagte. 19.00 Journaal. 19.30 Amusementspro gramma. 20.30 Satirisch program ma. 21.00 Aktualiteiten. 21.20 Inter view. 22.20 Tage der Hoffnung. 0.30 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogramma. 18.30 TV- cursus Geschiedenis. 19.00 Jeugd programma. 19.45 Journal 3. 20.00 Journaal. 20.15 Carnavalsliedjes. 22.00 Cultureel magazine. 22.30 Re- Dortaee. 23.15 Journaal. BELGISCHE TV DONDERDAG 1 FEBRUARI BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Kinderfïlmserie. 18.05 Jeugd programma. 18.30 Jeugdserie. 18.55 Korte films. 19.05 Informatief pro gramma. 19.35 Mededelingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 De Muppet Show. 20.35 Panorama. 21.25 Centennial. 23.00 Journaal. NET 2 20.10 SportT20.40 Praal en tegen spoed der courtinsanes. 21.45 In formatief programma. 22.05 Film- kroniek. blondje in films te gaan spe len". Toch miste het succes van „Women in love" zijn uitwerking niet he lemaal. Weer samen met Glenda Jackson speelde Jennie in de to- neelproduktie „Hedda Gabler". Het succes was wederom enorm en een wereldtournee was dan ook het gevolg. De film die later van de produktie werd gemaakt deed het niet bij het grote publiek, maar de naam van Jen nie Linden was, en dat gold zeker voor Engeland, gevestigd. De actrice die met „Women in love" wereldfurore had gemaakt kwam langzaam weer terug, na een jaar teruggetrokken te hebben ge leefd. En „Lillie" kwam. Ze kreeg een rol aangeboden en aarzelde geen moment. Van zoon Rupert had ze niet al te veel last. Die komt alleen de weekeinden thuis. De rest van de week brengt hij door op een kostschool. Jennie: „Hij was negen jaar toen we er over gingen denken hem naar een kostschool te doen. Hij is er toen geweest. We vonden dat hij eerst moest zien waar hij naar toe zou gaan om dan zelf te kunnen be slissen. Hy vond het leuk om te gaan en vindt dat nog steeds. Hij heeft daar zijn vrienden. Vaak worden kinderen gewoon het huis uitgestuurd naar een kost school, maar we hebben hem zijn eigen keuze gelaten. Als hij liever thuis was gebleven, dan hadden wij daaruit onze consequenties moeten trekken. Als Rupert nu thuis is zorg ik er voor dat ik er ook ben. Dat regel ik wel met het werk". Kan ze als actrice kritiek verdra gen? Jennie Linden: „Als actrice moetje wel een beetje masochis tisch zijn. Je komt steeds toch maar weer het toneel op om naar beneden gehaald te worden. Je zegt steeds: hier ben ik, ben ik niet vreselijk? Je wordt de hele tijd kritisch bekeken. De mensen hebben altijd dat wantrouwen. Natuurlijk vind ik het leuk om ac trice te z(jn, maar het is wel een vreselijk gek vak". ,Het proces van toneelspelen is erg vreemd. In de tijd dat je aan het repeteren bent en je het stuk speelt concentreer je je helemaal op die fantasie. Daarnaast leef je ook nog in een realiteit, met je man en je zoontje, zoals in mijn geval. Het heeft iets schizofreens. Dat maakt het voor sommigen erg moeilijk. Collega's van mij die leven alleen maar in die fantasie wereld. Die sluiten zich helemaal af voor de buitenwereld. Dat kan niet, als je ook nog huisvrouw bent'. SANTO DOMINGO (ANP) - De ac trice Mia Farrow (34) heeft in San to Domingo echtscheiding aan gevraagd van de dirigent en componist André Previn (49), met wie zij in 1970 in Londen trouwde. In de Dominicaanse republiek is het mogelijk binnen een week te scheiden, terwijl slechts één van de twee partijen aanwezig be hoeft te zyn. De advocaten van Mia Farrow stelden tegenover een rechtbank in Santo Domin go, dat het huwelijk was vastge lopen als een gevolg van "onver enigbare temperamenten". Het echtpaar heeft drie kinderen, de Mta Farrow achtjarige tweeling Matthew en Sacha en de vierjarige Fletcher. Mia Farrow was eerder getrouwd met de Amerikaanse zanger Frank Sinatra, terwijl ook Previn een huwelijk achter de rug had. HILVERSUM (GPD) - Gezien de onenigheid tussen de omroepen en het college van programma leiders over de zondagmidda guitzendingen op de televisie tussen 1 april en 1 oktober van dit jaar heeft VOO-directeur Rob Out een alternatief plan aange dragen. Veronica is bereid om tot 1 oktober de zondagmiddaguit zendingen voort te zetten en ziet daarbij af van haar wekelijkse avond op de woensdag. Wel zou Veronica tot 1 oktober één keer in de drie weken, zoals nu ook het geval is, de woensdagavond op een net vullen. Rob Out „De verdeeldheid binnen het college van programmalei ders was zo groot dat ik de indruk had dat men er niet meer uit kwam. Ik ben toen met dat voor stel gekomen. We nemen wat gas terug, inderdaad, maar dat is dan in het belang van de kijkers. De mensen zijn gewend aan televi sieprogramma's op de zondag middag en dat moet zo blijven. De reacties binnen het college waren nogal ingetogen. Iedereen was eigenlijk een beetje stil en keek wat voor zich uit. Voorzitter Jan de Troye heeft me toegezegd het plan mee te nemen naar de raad van beheer, die een advies aan het NOS-bestuur m'oet gaan geven". kwam. Ik was erg kwaad, ik vond het onzin. Patsy kwam uit Ierland en dat moest volgens mij ook duidelijk naar voren komen. Juist dat accent charmeerde Ed ward zo. Maar men hield voet bij stuk en ik heb toen maar iets minder met een accent ge praat". Het verhaal over Lillie ziet Jennie Linden als een van de voornaam ste aspecten die de serie zo po pulair maakte. Ze zegt: „Het is een eenvoudig meisje van Jersey, die naar Engeland gaat. Het ver haal over een „nobody" die een veel besproken society-vrouw wordt. Een meisje uit de lagere standen dat zich opwerkt. Het is als met een popster of een Holly- woodster. En dan ook nog een se rie over een vrouw, die met haar doorzettingsvermogen bereikt wat ze wil bereiken. Dat is toch reuze aantrekkelijk?". ,Daarbü komt nog", gaat Jennie verder, „dat de Engelsen het waarschijnlijk prettig vinden om zo een stukje geschiedenis te le ren. Het bespaart ze in ieder geval het lezen van een boek. Op die manier lerén ze historische fei ten, die ze anders nooit te weten zouden zijn gekomen. Zo krijgt men een idee wie er in de Victo riaanse tijd geleefd hebben. Een Oscar Wilde weet men nu zo te plaatsen. Meer dan dat ook weer niet, omdat „Lillie" nou niet be paald als een documentaire ge zien mag worden. Er is veel ge dramatiseerd. Je moet het zien als een roman, die op ware feiten berust". Film Jennie Linden dankt haar interna tionale bekendheid aan Ken Rus sels film „Women in love", waarin Glenda Jackson de hoofdrol speelde. Over die film zegt ze: „Women in love" deed het over de hele we reld erg goed. Het succes bete kende veel voor me. Het is een klassieker geworden. Maar mis schien had ik er nog meer profijt van kunnen trekken als de En gelse filmindustrie niet in elkaar was gezakt. Ik kreeg veel aanbie dingen uit Amerika na de film. Maar dan moest ik daar ook gaan wonen en daar had ik helemaal geen zin in. Ik was getrouwd en had net een kind gekregen. Ik wilde nog veel meer van het thea ter leren. Ik wilde nog veel meer in mijzelf ontdekken, wat mijn mogelijkheden waren. Ik wilde liever in Engeland blijven, waar in de filmindustrie nauvyelijks meer een rol te krijgen was, in plaats van naar Amerika gaan om steeds maar weer dat leuke Jennie Linden selijk duur". "Het is hier vre- In Amsterdam is gisteravond de Wessel-llcken (jazz) prijs 1978 uitge reikt aanMaarten van Regteren Altena(rechts)en Michel Waisviszf links).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5