'De meeste komieken zijn zwaar op de hand' Paul van Vliet 'Mijn werk, dat is een levensbehoefte' vandaag toegeljcht [jW^Rrggramma] 30 JANUARI 1979 [RADIO - tV - KUNST PAGINA 5 BREUKELEN (GPD) - Wat opvalt in een gesprek met Paul van Vliet is het feit dat hij zich op geen enkele manier blootgeeft. - ï7f -4., - Praten over zijn vak, dat zijn leven is, over zijn vakantie (een zeld zame luxe voor hem), of over zijn nieuwe programma „Vandaag of Morgen", krijgt daardoor iets theoretisch en wordt aan de hand van voorbeelden en diep zinnige gedachten een uitgeba lanceerd verhaal. Zelfs de grap pen die hij citeert en uitlegt zijn op die manier niet leuk. En dat, terwijl hij toch als één van de leukste Nederlanders geldt. Het ergste dat men Paul van Vliet kan aandoen: van hem verwach ten dat hij „op de deurknop na de lolligste zou zijn". Hij praat er met een ernstig afgrijzen over: ,Hééé, Paultje, beginnen de men sen. als ik wel s in een kroeg zit waar ze me niet kennen...". En knikt bevestigend op de vraag of hij vaak in kroegen zit: Maar meestal in dezelfdevervolgt: „en dan krijg je zo'n stomp tegen je arm weetjewei. Steevast wordt er dan 'n hele goeie verteld, zo één die ik dus wel zal kunnen waar deren, maar die natuurlijk niet geschikt zou zijn voor de show...". Het is een voorbeeld dat hij geeft wanneer hij praat over het be kend zijn en herkend worden. De nadelen zijn er gewoon. Maar voor hem ook de voordelen: de a zijn wel altijd aardig! Het leuk-zijn, hij kan er slechts se rieus over filosoferen: „Je ge bruikt het leven zoals het zich aandient, de karakters die ik neerzet kom je op straat tegen: ze zijn herkenbaar voor de meeste mensen, zoiets is één van de re denen dat mensen erom moeten lachen. Voordat ik zo'n type eruit heb gehaald en er een nummer voorm'n show van heb gemaakt, heb ik al maanden lopen denken, aantekeningen gemaakt, ge schreven". „Dat gaat bij mij altijd door. Het is een soort machientje. Alles wat ik zie, voel, hoor, lees en ervaar geeft mij inspiratie. Maar natuurlijk is het niet het geschrevene alleen. Wanneer ik een nummer ga spe len, moet het gaan leven, dan moet ik ermee kunnen wer ken". geforceerde stem alsof er een aardappel in zijn keel zit: „Deze man zei dus tegen mij: DY komt een tijd dat jij er genoeg van krijgt om altijd maar de pias uit te hangen, begrijp je wel. En als je zo ver bent, weet je dat je einde lijk volwassen begint te wor- „Zoiets. Een hele enige man, was directeur van een bank gewor den. Ik ben meteen weggegaan naar mijn hotel. Op mijn kamer heb ik er twee nummers over ge schreven. „Poepoe" noemde ik deze man, zo'n type ga ik dan uit denken: Hoe leeft-ie, hoe woont- ie, hoe denkt-ie. Ik probeer me er zoveel mogelijk van voor te stel len". Hij wacht even, na een stilte: ;,ïk heb er ook een liedje over gemaakt, dat gaat over het ouder worden". Hij pakt het programmaboekje en wijst de regels aan als hij snel het gedichtje voorleest dat op de eer ste bladzijde staat gedrukt. Een simpel rijm met een diepzinnige gedachte. Het ontroert een beetje. Amerika In Amerika heeft hij pas geleden zijn vakantie doorgebracht. In Miami. Het theaterleven daar in spireert hem op een bepaalde manier, hoewel hij weet dat hij er nooit aan een carrière zou willen beginnen. Niet meer. Na ervarin gen enkele jaren terug, met een eigen show in de VS, houdt hij het er voor gezien. De producers waren te commercieel bezig naar Vf*» - L - ",V. c c K'vjf1 v Y .Jti zijn smaak. Er werd te veel uitge kiend en de kunstenaar moest te veel concessies doen terwille van het publiek. - Het is iets dat Paul van Vliet nooit heeft kunnen doen. Alles wat hij op het toneel zet is honderd pro cent van hemzelf. Een grap die het goed doet in de zaal, maar door hemzelf niet meer leuk wordt gevonden, gaat eruit. Hu mor bedenken omwille van het succes vindt hij verwerpelijk: „Tekstgrapjes, als ik dat ging doen zou ik snel klaar zijn. Vaak is het effect ervan onevenredig groot, maar op den duur gaat zoiets toch vervelen". „Ik geloof in de opvattingen van Wim Kan, die zegt: Je grappen zijn de krenten in het brood, maar het gaat om het brood. Zoiets moetje niet omdraaien. In Ame rika is zo'n opvatting natuurlijk heel vreemd. Daarom is dat land voor mensen met ons vak kei hard. Maar watje daar in de klei ne theaters ziet, is vakwerk. En dat boeit me. Mensen waarvan ik nog nooit had gehoord heb ik er zien spelen op een niveau dat wij hier nauwelijks kennen". „Natuurlijk heb je er ook de andere kant: het creëren van een ster- ADVERTENTIE "Poepoe" ^a een sigaret, een slok koffie, een vage glimlach: „Soms krijg ik let terlijk een heel directe inspiratie. Op een avond kwam ik die man tegen, het was iemand met wie ik gestudeerd had". „Rechten toch?". Hij knikt. „Zo'n gearri veerde veertiger", vervolgt hij. en beaamt zyn eigen leeftijd: 42, neemt de draad weer op met een produkt Travolta? Is hij nou echt een groot talent of het gevolg van een knappe producer. Bij Olivia Newton John merkje hetzelfde: zij kan zich absoluut niet waar maken op dat niveau waar ze is neergezet. Hier in Nederland werd haar live-optreden immers een grote afgang". Melancholiek Zijn eigen ervaringen hebben er ook iets mee te maken. De vijf producers die indertijd naar hem kwamen kijken toen hij werkte met de show „The Truth behind the dykes" hielden er vreemde theorieën op na. Paul van Vliet zou een tweede Tom Jones kunnen worden, door zijn goede figuur en zijn professio nele bewegingen met zijn kruis. Een ander vond hem vooral ge schikt voor de moeders: de kun stenaar had zo'n prima „bemo- ther-me-look". Het klinkt wat treurig als hij zegt: „Zoiets zou ik niet kunnen. Ik kan alleen maar optreden op de manier die ik zelf kies, omdat ik me dan het pret tigst en daardoor het meest zeker voel". Een verklaring volgt, hij legt na denkend uit waarom hij is zoals hij is. ,,Ik ben eigenlijk helemaal niet uitbundig privé, eerder wat melancholiek vaak. In tegenstel ling tot mijn houding tijdens een optreden, dan verander ik plot seling. Vaak kan'ik echter ontzet tend somber zijn, niet pessimis tisch, maar gewoon: somber. Mijn show is een afspiegeling daarvan. Een tweeëneenhalf uur durend levenslied. Deze keer met misschien nog meer nadruk op de ernst. Mijn vorige show was wat nostalgisch, ging over vroe ger en paste ook in de sfeer van de tijd". „Nu richt ik mij weer op de toe komst, 'Vandaag of Morgen', daar ben ik mee bezig, daar gaat het nu om. Waarbij ik heel goed laat we ten dat het leven niet alleen maar leuk is, dat er ook de zwarte kan ten zijn. Zodra ik die weg zou la ten, zou dat iets heel essentieels zijn. Het is het oude cliché van de lach en de traan. Je kunt er niet omheen. En als mijn publiek niet de ernst, zou ik tot mijn dood grappen moeten maken; ik kan dat niet". Inspiratie Hoewel zijn inspiratie voor het ver zinnen, schrijven en neerzetten van de show voornamelijk van hemzelf komt en met de onre gelmatige regelmaat die ken merkend is voor de kunstenaar, heeft hij voor zijn werk toch altijd een klankbord nodig. Het is vooral Floor Kist, de in Mexico wonende journalist, die zijn tek sten leest, bekritiseert en aan vult. Daarnaast is er nog altijd Liselore Gerritsen, zijn ex-vrouw, die als artieste - voor-een-kleiner- publiek - haar eigen weg gaat. Maar ook de regisseur Nick van den Boezem volgt hem met ken nersogen, corrigeert en onder steunt. Zijn huidige vrouw, Lidewij. is daarnaast degene die objectief en heel direct met Paul van Vliet meedenkt en werkt. Zij kijkt op haar manier naar de show en is voor de cabaretier een even be langrijk als noodzakelijk klank bord. Loodzwaar Een tijd later, als de thee koud en de asbak voller is, klinkt het nuch ter: „De meeste komieken zijn loodzware mensen, een en al treurigheid. Een gesprek met ze is nooit leuk, alleen maar dood ernstig". Hij glimlacht erom: „Laatst zei Toon Hermans eens tegen me, met een grafstem en een diepe frons tussen zijn wenkbrauwen: Dat zou nou best een leuke grap kunnen wezen, Paul!". Hans Keiler is benoemd tot di recteur van de Rotterdamse Kunststichting. Hij volgt drs. A. J. van der Staay op, die per 1 fe bruari directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau in Rijs wijk wordt. Hans Keiler (41) werkt sinds 1969 als redacteur en regisseur-producer bij de VPRO- televisie. Hij zal op 1 mei bij de Kunststichting in dienst treden. AMSTERDAM (GPD) - „Een ver brokkeld jaar" noemt Liselore Gerritsen het afgelopen jaar peinzend. „Ik heb het gebruikt voor bepaalde dingen, voorna melijk om te ontdekken. Daarom is er dit seizoen geen theatershow van me". Ze glimlacht: „Ik heb erg veel tijd besteed aan mijn nieuwe lp die net uit is". Pratend vooral over haar emoties, met flarden uit haar privé-leven, dwaalt ze af naar haar huidige le ven en komt steeds weer terug op datgene dat altijd het belangrijk ste voor haar zal blijven: het schrijven en vertolken van haar eigen, vrij diepgaande tek sten. „Ik heb het tegen jou" heet de plaat, waarop Liselore zingt over de onderwerpen waar ze altijd sterk mee bezig is geweest: de dood en de jeugd. Daarnaast zijn er de teksten over de liefde, wat nostalgisch, steeds verlangend en in één lied vrolijk en genie tend. Onwillekeurig betrek je als luiste raar het eigen leven van Liselore erbij, haar liedjes blijken erg per soonlijk; na een dertienjarig hu welijk was er het afgelopen jaar de scheiding van Paul van Vliet. Het lijkt bijvoorbeeld of dit haar heeft geïnspireerd tot het schrij- Liselore Gerritsen: JOU Ze laat dit echter in het midden, praat geëmotioneerd maar ook verstandelijk over deze ervarin gen, zegt nadenkend: „Ik schrijf over algemene gevoelens, die ik op een bepaalde manier vertaal. Daarom zijn de onderwerpen die ik gebruik niet alleen van toepas sing op mij. ze gaan over de din gen die iedereen kunnen over komen, waar iedereen bij be trokken is. Juist omdat ze zo ge voelsmatig zijn". Haar manier van schrijven heeft er ook iets mee te maken. Ze zal nooit een tekst op papier kunnen krijgen over een van tevoren vastgesteld thema. „Ik ga zitten", legt ze uit, „en begin over datgene wat zich aandient. Dat kan van alles zijn. Ik heb er nooit iemand bij nodig, omdat zo'n tekst erg van mezelf is. In dat opzicht ben ik weer anders dan Paul, die heeft altijd iemand nodig om tegenaan te praten als hij schrijft". Het lijkt een noodzaak voor haar om, met te praten over het vak, dus het theater, haar ideeën er over duidelijk te maken door vergelijkingen te trekken tussen haar werk en dat van Paul van Vliet. „Haast als broer en zus", legt ze uit, „hebben we samen gewerkt. En dat doen we nog. ei genlijk. Natuurlijk is zijn werk anders dan het mijne, maar ik hou net zo goed van datgene wat hij in het theater brengt. Het ver schil is dat ik in mijn contacten met mensen erg open ben; in een gesprek kan ik veel makkelijker mezelf zijn. Ik kan naar buiten toe ook niet zonder mensen. Alleen zijn in een kroeg vind ik bijvoor beeld onmogelijk. Maar zodra ik achter m'n bureau zit om te schrijven, heb ik niemand meer nodig". „In het theater bezig zijn daarente gen, vind ik vreselijk moeilijk; ik ben geen performer. Ik geloof dat het te maken heeft met datgene wat ik doe. Ik bereik liever een paar mensen echt dan een zaalvol maar half. En ik weet dat dit nu eenmaal de consequentie is van de dingen die ik bedenk en schrijf. Daarom ben ik altijd weer blij als ik opgetreden heb, want eigenlijk vind ik het een ramp: op „En dat is met Paul dus niet zo: hij wil op de eerste plaats daar staan. Alles wat hij doet, is op dat punt gericht; het gaat hem hon derd keer beter als hij op treedt". Het lijkt ook een soort verklaring voor het feit dat Liselore, on danks haar grote liefde voor het theatervak, toch steeds gekozen heeft voor - op het eerste gezicht - minder succes, minder applaus, minder publiek. Het zou voor haar makkelijker zijn geweest als zij als artieste gewoon met Paul van Vliet was blijven werken, zo als zij in de Pepijn-tyd deed. Ze glimlacht erom en praat over tuigd over de essentie om haar ei gen weg te kunnen gaan. „Ach, ik heb ook niet zoveel nodig in dit leven: een goed boek, een fles je never, een warm bed", zegt ze langzaam. „En mijn werk, dat is een levensbehoefte". Daarnaast is er nu ook een man die haar begeleidt en steunt in haar vak. „Iemand die de spanningen kan aanvoelen", zegt ze peinzend. „Aan het praktische leven is vaak veel te doen: het missen van din gen kun je zelf oplossen. Het mis sen van gevoel niet". NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort. Voor Joegoslaven en Italianen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Fred Basset (EO) 19.10 - EO-kinderkrant (EO) 19.35 - Op de grens van zout en zoet (EO) 20.00 - Het ontstaan van de bijbel (EO) 20.28 - Van U wil ik zingen (EO) 20.50 - Tijdsein (EO) 21.24 - Tenslotte (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - 58 Miljoen Nederlanders en de lagere school (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Microprocessors (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Pinokkio (VARA) 19.27 - Koning Klant (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Onedin lijn (VARA) 21.17 - Haak in met Mary (VARA) 22.10 - VARA Visie (VARA) 23.05 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG NEDERLAND 1 15.30 - Bolke de Beer (NCRV) 15-50 - Laurel Hardv (NCRV) 16.15 - De grote klok (NCRV) 17.00 - Kinderen uit de bijbel (NCRV) 17.10 - Black Beauty (NCRV) DUITSE TV DINSDAG 30 JANUARI DUITSLAND I tueel magazine. 21.15 Amusements programma. 22.00 Informatief pro gramma. 22.30 Informatieve 23.15 Journaal. 19.45 tsprogramma). 20.00 Journaal. 20.15 Dierenprogramma. 21.00 Aktuele reportage. 21.45 Owen Marshall. 22.30 Aktualiteiten. 23.00 DINSDAG 30 JANUARI Sport. 23.45 Journaal. BELGISCHE TV DUITSLAND II igd. Aansluitend Filmkri- uex. za.55 Journaal. DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogramma. 18.30 TV- cursus Wiskunde-Algebra. 19.00 BELGIË VLAAMS NET 1 100~Kinderfilmserie. 18.05 Kleu terprogramma. 18.30 Informatief programma, 19.00 Tienerklanken. 19.0Ö Morgen. 19.45 Journaal. 20.10 Showprogramma. 21.00 Weten schappelijk programma. 21.50 Kwis. 22.1 o Journaal. NET 2 De televisie-actualiteitenrubriek VARA-Visie besteedt van avond aandacht aan de financiële positie van de academische zie kenhuizen in ons land. De VARA heeft hierover onder meer een interview met minister Pais van onderwijs. Voorts besteedt de VA RA aandacht aan het stuklopen van het loononderzoek in de metaal en de bouw en aan het vraagstuk van de arbeidstijdverkorting (Ned 2,22.10 uur). 'Haak in met Mary', heet het programma, dat de VARA-televisie vanavond op het scherm brengt vanuit feestzaal 'De Salamander' in het Belgische MaaslMechelen. Nico Haak en de Zangeres zonder Naam presenteren het. Als gasten treden o.a. de Kermisklanten, Corrie Konings, Wieteke van Dort en de Gebroeders Grimm (Ned. 2, 21.17 uur). De E.O.-rubriek 'Tijdsein' bevat vanavond o.m. een interview met mevrouw Natalja Solzjenitsinde echtgenote van de bekende Russische schrijver Alexander Solzjenitsin (Ned. 1, 20.50 uur). In het EO-programma "Van U wil ik zingen" is vanavond de Leidse dirigent Henk Akse te zien met het Haagse Paul Pull-koor, organist Frans van Riessen en pianist Pieter Stolk. Het concert is opgenomen in de Oude Kerk in Scheveningen. De EO zal later nog eens opnamen van dit concert uitzenden. (Nederland 120.28 uur). DINSDAG 30 JANUARI HILVERSUM I 18.00 Per Saldo. P.P. 18.19 Uitzen- Derde Wereld. TROS 17.30 Nws. (S) Accoord. AVRO 20.00 (S) Operet tefragmenten. 21.00 gramma. 21.20 (S) f 22.10 Koopavond (Sj Easy listening. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in muziek. 20.00 Nws. 20.05 Óverwe ging. 20.15 (S) Klassieke en heden daagse cellomuz. 21.30 Spekakel. 22.30 (S) Muziek op het spel. NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III IEDER HEEL UUR NIEUWS. NOS 18.03 De Vacaturebank. 18.10 (S) Avondpits. VARA 19.02(S)TopTien Toen. 19.30 (S) Popdonder. 21.30 (S) ..and all that jazz. 22.30 (S) Elpee tuin. 0.30 (S) Nacht-drie-draai. 2.30 (S) Groot licht. 5.02 (S) Truck. WOENSDAG 31 JANUARI HILVERSUM I TROS 7.00 inws. 7.02 (S) Rustig bij komen. (7.30 Nws. 7.41 Aktua 1). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij 10.00 (S) Big Band a gogo. 10.30 Nws. -10.33 (S) Toerja - toernee, regionaal Lanza Story. 5.00 (S) Gerard de klassieken. HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.11 OHTEND- GYMNASTIEK. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even muziek, platenprogram- ma. NOS 9.20 Boerenbont. 9.35 Wa terstanden. VARA 9.40 Schoolradio. 00 Radio 11.30 Zing z die. 12.00 Oc. gesprekken. 13.00 Nl/as. 13.11 Din- Vv? de *3-30 Stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Pantoffels en pi stolen. 16.25 Lichte grammofoon- muziek 17.00 (S) Promenade Or kest. R.V.U. 17.35 Emancipatie wat worden we er wijzer van. VARA 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III IEDER HEEL UUR NIEUWS. KRO 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03]S) De Theo Stokkink- Show. 16.03 (S) Hitmeesters. HILVERSUM IV s Beatrix. 7.05 Het levende Woord. palet. 11.25 Platcnnws. 12.00 (S) Pia- nowerken uit de romantiek. 12.30 Tafelmuziek. (12.30 Lunchconcert. 13.30 Beroemde Soloconcerten.). 14 00 Nws. 14 02 (S) Klassieke ka mermuziek. 14.30 (S) Klassieke orl- muziek. 15.00 (S) Het grote werk in kleine bezetting. 16.00 (S) Populaire

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5