'Wat je dagelijks ervaart ook in theater opnemen' toegeljcht {j^\MQgramma\ Mes in de nota Kunstuitleen 'AppeF-directeur Peter van der Linden: Wessel Heken- prijs voor Van Regteren Altena en M. Waisvisz KAMERCOMMISSIE: 5DAGEN ISTANBOEL PER KLM 5 DAGEN ROME PER KLM Thuis in de lucht. DINSDAG 23 JANUARI 1979 RADIO - TV KUNST PAGINA 5 DEN HAAG (GPD) - Hoe wel met de nodige erva ring achter de rug en ge lauwerd met onderschei dingen als de Albert-van- Dalsumprijs en de Arle- quino, was het voor Peter van der Linden een moe dige stap om het gesubsi dieerde repertoiregezel schap Theater te verlaten met de wil om samen met Carol Linssen een nieuw klein ensemble te vormen, dat "De Appel" zal heten. Dat was in 1973. Peter van der Lin den behoorde toen niet meer tot de allerjongsten (hij was toen 51 jaar). Daarbij was het toneelkli maat niet bijzonder gunstig om nieuwe initiatieven onbekom merd tot volle wasdom te laten komen. Peter van der Linden (W„We had den het gevoel, dat we toch op een anderssoortige manier crea tief bezig wilden zijn. Carol van Linssen en ik zijn toen met een bewegingsprogramma begon nen. Naar aanleiding van dat pro gramma, dat erg veel succes bleek te hebben, zijn we weer in contact gekomen met Erik Vos. We wilden op een nieuwe manier met theater bezig zijn". "Ik had het gevoel, dat ik een beetje in een routine bezig was, door van het ene stuk in het andere te zei len, zonder dat ik precies wist, waarom ik het nou eigenlijk deed. Ik had het gevoel, dat het fabrieksmatig werd. Dat we in een systeem zaten, waar eigenlijk weinig eigen creativiteit en initia tief mogelijk was. Ik speelde wel heel mooi werk, maar ik wilde gewoon andere dingen gaan doen. Uit die behoefte is "De Ap pel" ontstaan". Peer Gynt "We hebben een bewerking van Peer Gynt gemaakt. Daar zijn we ook zomaar ingedoken, en heb ben wat ons interessant leek vorm gegeven. Kern was: de een ling tegenover de massa, en de massa tegenover het individu. Het ging om die ene man Peer Gynt, die op moet boksen tegen zichzelf en de buitenwereld. Erik Vos had het zo ingekleed, dat al de tegenspelers van Peer Gynt tevens zijn tegenstanders zijn. Tegenkrachten die van buitenaf op hem afkomen, maar die tege lijkertijd in hemzelf omsloten zijn". "Dat is een thema, dat in veel van ons werk is teruggekomen. Zo wel in de improvisatieprogram ma's, die ik hoofdzakelijk maak, als in de vrije werkstukken zon der scripts, die vanuit verhalen ontstaan of vanuit teksten die ik zelf geschreven heb, of die door de acteurs zelf bedacht zijn". "En aan de andere kant het werk dat Erik Vos doet. Meer klassieke stukken als "Oresteia", "Aga memnon", "Storm", "Getemde Feeks". "Dat zijn eigenlijk twee stromingen binnen "De Appel", die schijn baar naast elkaar voortgaan, maar die elkaar heel duidelijk beïnvloeden, zowel het klassieke als het improvisatie-werk en om gekeerd. Dat wil niet zeggen, dat de klassieke stukken traditioneel worden ingestudeerd. Erik werkt ook vanuiteen grote vrijheid naar een steeds duidelijker vorm. Het is steeds een gevecht vanuit al lerlei invalshoeken om tot een AMSTERDAM (ANP) - De grote prijs voor jazz en geïmproviseer de muziek in Nederland, de Wes sel Ilckenprijs, is dit jaar toege kend aan Maarten van Regteren Altena en Michel Waisvisz. De twee musici, die samenwerken in de stichting „claxon", zijn be kroond omdat zij volgens het ju ry-rapport „nieuwe impulsen hebben gegeven aan het Neder landse muziektheater, maar ook op dat van de audio-visuele, edu catieve en therapeutische expe rimenten". De prijs, bestaande uit een plastiek van Jan Wolkers en een geldbe drag van 5.000 gulden, zal op 31 januari worden uitgereikt in het Bim-huis in Amsterdam. Ter omlijsting zullen de prijswin naars een jazz-avond verzorgen, waaraan o.a. als gasten meewer ken Moniek Toebosch, Rudy Koopmans en Maurice Horst huis. Peter v. d. Linden (rechts) en Hubert Fermin vorm te komen, steeds weer op nieuw. Dat is heel erg ver moeiend en heel zwaar. Maar dat geldt ook voor de improvisatie programma's". Dertien "Door deze werkwijze, maar ook uit subsidie-overwegingen kan "De Appel" maximaal uit zo'n dertien spelers bestaan". "In een van onze laatste produkties "Net Vlies" hebben Katrien Van- steenkiste, Hubert Fermin en ik ons beperkt tot een ruimte die maar net genoeg is voor een man. We hebben aanvankelijk een week lang op een kussen ge werkt, op onze knieën en zittend. We noemden deze improvisatie toen "Op de rand van het kus- "Daarna kwam de glasplaat, waar door we op het idee zijn gekomen om te werken op een soort ijs baan met licht van onderen. Maar we bleven op onze knieën spelen. Dat correspondeert eigenlijk heel mooi met het feit, dat veel men sen niet meer in staat zijn om met hun twee benen op de grond te gaan staan. Geestelijk gezien zijn ze gaan kruipen, lopen ze wan kelend als zieken rond". "Op de uiteindelijke vorm, een soort van ijstaart, een kitsch ding, doden de mensen de tijd met spelletjes, met kletsen, met gin negappen, al worden ze steeds geplaagd door het onbestemde gevoel: ik wil er af, ik wil weg van hier, naar een betere wereld". "Net Vlies" is gebaseerd op teksten van mezelf en op bijvoorbeeld gedeeltes van "De Mierenmoor denaar" en andere teksten van Julio Cortazar. Al zijn teksten, die we gebruiken, zijn uit de periode waarin hij zijn verhalen vanuit een fantasie schreef. Een bijna Belcampo-achtige rare wereld. Nog helemaal niet die koele, af standelijke, vreemde wereld die hij later beschreef'. "De fantasie, de exactheid, de wetmatigheden die in sprookjes zijn, fascineren me. De wijsheid, die er door zijn primitiviteit zo geweldig concreet in aanwezig is. Dat bewustzijn, dat alles in de na tuur een groot wonder is, dat ge creëerd is door een geest, een schepper, die je nooit van je leven mag en moet vergeten". "En ik vind, dat je ook in deze tijd met al haar moeilijkheden en problemen dit nooit mag verge- Klein vlakje "Op dat verhaal hebben we doorge fantaseerd. We spelen op een klein vlakje, waarmee gesugge reerd wordt, datje almaar op een kleinere leefruimte komt te staan, en dat de mogelijkheid om gezond te leven voortdurend minder wordt. Allerlei soorten angsten grijpen ons aan. Angst voor milieuvervuiling, vnnr geestelijke vervuiling, angst een wereldeinde via een die op een knopje drukt, maar door". "Ik heb bij me thuis, hier Haag, een theatertje ingericht, waar ik elke zondag solo-voor- stellingen geef. Ik vertel er Perzi sche, Russische sprookjes, in dianenverhalen, sprookjes van Andersen. Met maskertjes, die ik zelf heb gemaakt". t Den ten. En dat je best zo nu en dan mag terugdenken hoe de dingen ontstaan zijn, en hoe fantastisch het is, dat er hele volken zijn ge weest, die tot op de dag van van daag een dergelijke wijsheid in zich dragen. En hoe verschrikke lijk het is, dat veel systemen op aarde eropuit zijn om die dingen in een volk onmogelijk te maken. Daarom vind ik het zo verschrik kelijk belangrijk om die sprook jes te vertellen". DEN HAAG (GPD) - Minister Gardeniers van CRM zal de vorige maand gepubliceerde nota Kunstuitleen op een aantal essentiële punten moe ten bijschaven. Dat is de strekking van een motie, die maandag bij de behandeling van deze nota door de Vaste Tweede-Kamercommissie voor CRM is ingediend door de heren Worrell en Kosto (beiden PvdA), De Boer (CDA), Mertens (D'66) en mevrouw Kappeyne van de Coppello (WD). De motie zal na de bespreking van de begroting van CRM vol gende week in het parlement in stemming worden gebracht en zeker worden aangenomen. De nota Kunstuitleen, die op basis van twee eerdere nota's (de discussie nota Artotheken-kunstuitleen en de raamnota Kunstuitleen) het over heidsbeleid formuleert voor het distribueren van kwalitatief hoogwaar dige kunstwerken aan een zo groot mogelijk publiek, gaat er in grote trekken van uit dat de exploitatie van de 40 kunstuitleeneentra in han den blijft van de gemeenten of regio's (decentralisatie) en het rijk toe zicht houdt op de artistieke kwaliteit van het kunstaanbod. Tot nu toe subsidieerde CRM de huurvergoedingen, die de uitleencentra betaalden aan de kunstenaar voor het beschikbaar stellen van zijn wer ken. Maar minister Gardeniers wil deze subsidieregeling in tien jaar afbouwen. Jaarlijks, te beginnen op 1 januari van dit jaar. zal 10 procent minder subsidie worden verstrekt. In plaats daarvan zullen de uitleen- centra, die momenteel naar schatting een 20.000 abonnees hebben, kun nen beschikken over door het rijk aan te kopen en gratis te leveren kunstwerken. De Dienst Verspreide Rijkscollecties zal voor het rijk de distributie en uitwisseling van kunstwerken verzorgen. Er zal tevens een bijscho lingsprogramma voor het personeel van de uitleencentra worden opge zet. De uitleencentra zal niet worden voorgeschreven hoe zij kunstwer ken werven: zowel het huren als het aankopen van werken blijft moge lijk. De kunstwerken uit het rijksaanbod kunnen echter niet worden verkocht. Het rijk komt in het bezit van kunstwerken via de Beeldende Kunstenaars Regeling (contra-prestatie) en door middel van aankopen ten behoeve van bijvoorbeeld tentoonstellingen. Het aandeel van het BKR-werk in het totale rijksaanbod zal veruit het grootst zyn. Hoewel minister Gardeniers er de nadruk op legde dat de nota Kunstuit leen er slechts is om „de springlevende zaak" van de kunstuitleen nog verder te stimuleren, werd zij van alle kanten bestookt met kritiek. De socialist Kosto noemde haar bemoeienis met de uitleen „een dodelijke omhelzing" en het beoordelen door het rijk van de kwaliteit van kunst „rijkshoogmoed". Zijn partijgenoot Worrell verweet de bewindsvrouw onduidelijkheid en gebrek aan vertrouwen in de lagere overheden. De motie, die tenslotte werd ingediend, sprak uit dat er na al die jaren nog steeds onvoldoende overleg is geweest met de meest betrokkenen. Toen Worrell (PvdA) nog eens met nadruk verklaarde, dat de bedoeling van de motie niet was de gehele nota af te wijzen maar dat het om aanpassingen ging, bleek mevrouw Gardeniers toch bereid de nota nog eens te bekijken. Ook wilde zij wel overwegen of kunstwerken van het rijk toch in het bezit van particulieren kan komen. Ten slotte zegde zij toe dat zij met staatssecretaris Hazekamp (midden- en kleinbedrijf) zou praten over kredietmogelijkheden voor cliënten, die in galeries kunst willen kopen. Nieuw avontuur "We zyn net begonnen aan een nieuw programma. Ik wil op het thema "Wachten" een improvisa tie maken. Een heleboel mensen wachten in feite constant op iets. Al willen velen dat niet weten, en daarom is menigeen altijd bezig. Maar op iets wachten doen we toch: op het examen, dat gehaald moet worden, op het eten totdat het gaar is, op een oplossing van een probleem". "Misschien zoals het ook met "Net Vlies" is gegaan, zal het helemaal niet dat worden wat ons aanvan kelijke uitgangspunt is. Mis schien wordt het toaal wat an ders. Ik heb ook nog fragmenten uit het Oude Testament in mijn hoofd. Uit werk van Edgar Allen Poe. Ze hebben allemaal te ma ken met dansen, dodendansen bijvoorbeeld. Misschien wordt het een van die dingen, misschien allemaal door elkaar. Meestal re peteren we een maand tot drie maanden. Een klassiek stuk ze ker drie maanden". "Dat is dus weer een nieuw avon tuur. In maart ongeveer komt dat uit. Sinds die "Appel" heb ik het gevoel, dat ik weer helemaal op nieuw begonnen ben en dat ik daardoor in staat ben om nieuwe dingen te ontdekken. Dank zij "De Appel" ben ik steeds op zoek naar allerlei andere zaken, waar ik vroeger nooit zo mee bezig "Dan deed je je werk als acteur en voor de rest, ja, deed ik niet zo erg veel. Behalve schilderen, teke nen en houtsnijden. Ik heb nu er varen, dat ik al deze.zaken meer kan integreren in die dingen, waar ik mee bezig ben. Carol Linssen zei een keer: ik heb het gevoel dat ons dagelijks leven steeds meer te maken krijgt met wat we op het toneel doen en dat het niet los van elkaar moet staan". "Daar ben ik steeds mee bezig, dat wat je dagelijks ervaart, ook in het theater op te nemen". ADVERTENTIE INCL. HOTEL KvsT1 H*j Net wat u_nodig van ongekende schoonheid. Met de Aya Sofia en het Topkapi-paleis. Maak 'ns een boottrip over de Bosporus. U komt ogen te kort! INCL. HOTEL De eeuwige stad is een bezoek dubbel en dwars waard. Vooral buiten het seizoen. De winkels zijn er fantastisch, de sfeer is er inter nationaal. Tip: huur een paarde- koetsje met koetsier voor een tocht langs de bezienswaardigheden. bt-lar BOEK BU UW KLM AGENT. U herkent 'm aan het KLM-uit- hangbord. Hij is uw vertrouwde adviseur en de meest ervaren man om uw uitstapje te regelen. EUROPA BROCHURE. De KLM heeft voor deze reizen de speciale brochure „Europa- samengesteld met jjille informatie en talloze tips. Ga 'm halen bij u KI.M-agent of KLM-kantoor. Of stuur een briefkaart met f 1,- extra aan postzegels bij- geplakt aan KLM Nederland, afd.i SPL/UC. postbus 7700,1117 ZL Schiphol. KLM Italianen (NOS) NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Joegoslaven t 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het kleine huis, tv-serie (EO) 19.50 - Zomaar een vrouw religieus programma (EO) 20.00 - Het ontstaan van de Bijbel, documentaire serie (EO) 20.28 - Ars Musica: pianomuziek (EO) 20.50 - Tijdsein (EO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - 58 miljoen Nederlanders en hun voedsel (NOS) 22.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Microprocessors (13) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Pinokkio (VARA) 19.27 - De Ombudsman (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Onedin lijn, tv-serie (VARA) 21.17 - Hoe bestaat het (VARA) 21.42 - George en Mildred, tv-serie (VARA) 22.12 - VARA-Visic (VARA) 23.07 - Journaal (NOS) TV-WOENSDAG 15.30 - Het rijke leven op Macguari eiland, natuurfilm (TROS) 16.25 - De dieren uit het groene woud, dierenprogramma (TROS) Wat zeg je van i (TROS) Ren je rot (TROS) DUITSE TV DUITSLAND I (Region, progr. NDR: 18.00 Eine amerikanische Familie, tv-serie. 19.25 Region, magazine. 19.29 Progr.overz.) 18.00 Heidi, tv-serie. 18.30 Tekenfilm. 18.45 Amus.progr. 19.15 Aktual. 19.45 Amus.progr.) 20.00 Journ. 20.15 Amus.progr. 21.00 Aktueel magazine. 21.45 Detektiv Rockford: Anruf genugt, misdaad serie. 22.30 Aktual. 23.00 Amus.show. 23.45 Journ. DUITSLAND II 18.20 Tekenfilm. 19.00 Journ. 19.30 Damals, speelfilm. 21.00 Aktual. 21.20 Reportage. 22.00 Filmrubriek. 22.45 Klass. muziek. 23.30 Journ. DUITSLAND III WDR .hond?, dierenprogramma reportage. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Reportage. 21.00 Holo caust, de geschiedenis van de fami lie Weiss, tv-serie. Aansl. Discussie. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 18.00 Kleuterserie. 18.05 Kleuter- progr. 18.30 Inform, progr. 19.00 Korte film. 19.05 Inform, progr. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Muziekprogr. 20.55 Inform, progr. 21.45 Spelprogr. 22.10 Con cert. 22.40 Journ. NE.T 2 20.10 Dierenprogr. 20.35 The good *In de televisie-actualiteitenrubriek VARA-Visie wordt van avond een reportage uitgezonden over de stakingen en de daardoor ontstane situatie in Engeland. De VARA heeft voorts een bijdrage over de slechte arbeidsomstandigheden bij een kippenslachterij in Mierlo en over het verzakken van het gebouw van het Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam en de gevolgen daarvan (Ne derland 2 - 22.12 uur). Het programma van de Ombudsman is vanavond geheel gewijd aan de eventuele vijf gulden bijdrage in de kosten van ziekenhui- sopneming. Naast een gesprek met Herman Bode, loondeskundige van de FNV, geeft de VARA-televisie het resultaat van een opinie- Pffl™9 onder het Nederlandse volk over deze kwestie. (Nederland 2 - 1927 uur). De ver doorgevoerde automatisering heeft de werkgelegenheid ernstig bedreigd. Maar nu de energieprijzen sterker stijgen dan de arbeidskrachten zoals in de Engelse steenfabriek kunnen kleinere bedrijven, waar nog een ambachtelijk produkt wordt gemaakt, weer concurreren. De Evangelische Omroep zendt vanavond in haar rubriek Tijdsein' een Engelse (BBC-)documentaire uit over werkloosheid als gevolg van automatisering alsmede een filmpje over het unieke van elk menselijk leven'. DINSDAG 23 JANUARI HILVERSUM I AVRO: 18.00 Per Saldo. PP: 18.19 Uitz. van de CPN. 18.30 Nws. 18.41 Toppers van toen. NOS: 19.15 (S) Accoord. Vandaag actual. AVRO: 20.00 (S) Van Broadway tót Carre, musicals en zo. 20.45 (S) Liedjes en gedichten van Erich Kastner. 21.05 (S) Blossom Dearie live. 21.20 (S) AVRO's swing time. 22.10 Koop avond (17), strip. 22.30 Nws. 22.40 Radiojoum. 22.50 Eurojourn. 23.00 (S) Easy listening. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op vleugels. 18.50 Vere- kenning. Verkenning. Kerk in meervoud: Een fruitman fruitmand daarmee basta. 19.30 (S) Zin in mu ziek. 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Siegfried Palm, cello: Klass. muziek. 21.30 .Spektakel. 22.30 (S) Muziek op het spel (16). He dendaagse muziek. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VARA 19.02 (S) TopTien Top Tien 19.30 (S) Popdon- der. ca. 21.30 (S)and all that jazz. 22.30 (S) Elpee tuin. 0.30 (S) Nacht- drie-draai. 2.30 (S) Groot Ücht. 5.02 HILVERSUM IV tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktuall. 13.00 (S) Raad een lied...of niet. 13.30 (S) Sport na sport. 14.00 (S) De Mario Lanza Story: De gouden stem van Mario Lanza. 15.00 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt. OVERHEIDS VOORLICHTING: 17.20 Gesprek- HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 8.50 Frits Bom - Om budsman. 9.00 Even muziek. NOS: 9.20 Boerenbont. 9.35 Waterstanden. VARA: 9.40 Waar zijn ze nou geble ven? (3). Schoolradio. 10.00 Radio- weekblad. (11.00 Nws.) 11.30 Zing zomaar simpel een melodie. 12.00 Axel - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Stoomra dio. 16.00 Nws. 16.03 Pantoffels en pistolen. Hoorspelserie. 16.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Me- tropole Orkest. 17.35 R.V.U. 17.55 Meded., SOS- en politieber. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Hitmeesters. (S) Truck. WOENSDAG 24 JANUARI HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij komen. (7.30 Nws. 7.41 Aktua I.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voorde vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij. 10.00 (S) Big Band a go go. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja - Toernee. 11.45 (S) Cafe- chantant 12.26 Meded. voor land- en NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.10 Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet Overijssels Filharmo nisch Orkest Klassieke muz. 11.17 (S) Platennieuws. 12.00 (S) Piano- werken uit de Romantiek. 12.30 (S) Opnamen van het Promenade Or kest Klassieke muz. 13.30 (S) Mid dagsymfonie. Werk van Sibelius. 14.00 Nws. 14.02-17.00 (S) Adriana Lecouvrcur - Francesco Cilea, ope-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 5