paus
"Puebla" test voor de
eaannHB
Ook bij gereformeerde Gemeenten stuurloze jeugd
Ontmoeting met strijdende kerk in Latijns-Amerika
Bij de paus. Vanmorgen heeft
paus Johannes Paulus kardinaal
Willebrands in audiëntie ontvan
gen. Daarvoor was veertig minu
ten uitgetrokken. Het is mogelijk
dat de paus nog een tweede ge
sprek met de kardinaal uit Ne
derland zal voeren. Mgr. Wille
brands heeft zich voorgenomen
tussen deze gesprekken geen
mededelingen naar buiten te
doen. Wel overweegt hij na afloop
een verklaring af te leggen.
Gistermorgen al was de bisschop
van Rotterdam, mgr. Simonis, bij
de paus. Onderwerp van gesprek
was de situatie in de Nederlandse
kerkprovincie, met name in het
bisdom Rotterdam. De bisschop
wilde alleen kwijt dat de paus al
goed op de hoogte bleek van de
stand van zaken in rk Nederland.
Aan het eind van de audiëntie gaf
de paus de bisschop een kelk
mee voor het seminarie Rolduc
in het bisdom van mgr. Gijsen
Roermond.
Beroepingswerk. Hervormde
Kerk: beroepen te Wijnjeterp -
Duurswoude (Fr.) kandidaat H.
C. Marchand Dorkwerd; bedankt
voor Werkendam, Kamerik en
Kinderwijk J. Blom Sint Maar
tensdijk, voor Ilpendam en Wa
tergang en 't Waal (Utr.) kandi
daat J. A. Woudenberg Maarssen.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt: beroepen te Buitenpost
S. Braaksma Assen. Gerefor
meerde Gemeenten: beroepen te
Bodegraven R. Boogaard Leiden.
Kwaad op Luns
De lutherse bisschop van Oslo,
dr. Andreas Aarflot, is verbolgen
over Luns, secretaris-generaal
van de Navo, gehoord diens uitla
tingen over de kerkelijke protes
ten tegen de neutronenbom.
Luns zei onlangs dat de sterke op
positie van de kerken tegen dit
wapen is terug te voeren tot naivi-
met officiële vertegenwoordi
gers. Na een mis op vrijdagmor
gen de 26ste voor priesters, reli
gieuzen en priesterstudenten
gaat hij door naar Mexico.
Vliegtuig
In Mexico-stad draagt hij eerst een
mis op. Op zondag 28 januari
rijdt hij per auto naar Puebla,
130 kilometer van Mexico-stad.
Voordat hij daar de conferentie
opent, viert hij nog de eucharis
tie in een groot-seminarie.
De Mexicaanse president heeft zijn
vliegtuig ter beschikking gesteld
om de verplaatsing van de paus te
vergemakkelijken. Er staan ver
scheidene bezoeken, zoals aan
Indianenstammen, en misvierin
gen op het programma. Op de
laatste dag van zijn bezoek, 31 ja
nuari, heeft de kerkleider een
ontmoeting met de bevolking
van de rk Lasalle-universiteit in
Mexico-stad. 's Middags nog
vliegt hij met een Mexicaans
lijnvliegtuig terug naar Rome.
Het vliegtuig zal een tussenlan
ding maken, maar er is nog niet
vastgesteld waar.
Revolutie
Het bezoek van de paus aan Mexico
is op zichzelf al een opzienbaren
de gebeurtenis. De republiek
komt voort uit een revolutie, die
ook tegen de Rooms-Katholieke
Kerk was gericht. Hoewel er
sindsdien ruim zestig jaar zijn
verlopen, is Mexico nog altijd een
land waar kerk en staat streng
zijn gescheiden. Het is ook het
enige Latijnsamerikaanse land
dat geen diplomatieke betrek
kingen met de Heilige Stoel in
Rome onderhoudt. De regering
van Mexico zal de paus dan ook
niet als staatshoofd ontvangen.
Wel wordt Johannes Paulus er
LUNS
geen eerbied voor andermans
mening
Rhodesië. De Britse Raad van
Kerken heeft f 380.000 uitgetrok
ken voor dakloze Rhodesiërs en
andere slachtoffers van de bur
geroorlog in dat land. "Wij heb
ben de Rhodesiërs geen voor
schriften gegeven wie zij moeten
helpen", aldus directeur Kenneth
Slack van het kerkelijke hulp
verleningsorgaan. "Alleen dat ze
voor noodlijdenden en gewon
den moeten zorgen".
Het geld is gegaan naar het Rode
Kruis en naar de oecumenische
organisatie "Christian Care".
(Van onze redactie geestelijk leven)
Paus Johannes Paulus II zal op zondag 28 januari in de stad Puebla in de Middenameri-
kaanse republiek Mexico de opening verrichten van de grote vergadering van afgevaar
digden van alle Zuidamerikaanse bisschoppenconferenties. Deze conferentie duurt tot
12 februari. Met zijn aanvaarding van die uitnodiging wilde de kerkvorst tevens zijn wens
om het continent van Zuid-Amerika te bezoeken tot uitdrukking brengen.
De paus vliegt op donderdag 25 ja
nuari eerst naar het eiland Santo
Domingo, waar Columbus eens
landde en ook voor het eerst in de
geschiedenis van Zuid-Amerika
een mis werd opgedragen. De
eerste-klas-afdeling van de DC-10
"Alitalia" waarmee de paus zijn
reis maakt is voor deze gelegen
heid omgebouwd. Er zijn andere
stoelen in gezet en zelfs plaatjes
van rooms-katholieke heiligen
aan de wanden bevestigd.
Johannes Paulus zal op het eiland
niet alleen de eucharistie vieren,
samen met alle bisschoppen van
het land, maar ook een ontmoe
ting hebben met de president van
de Dominicaanse Republiek en
Zal de stem van de armen en
onderdrukten werkelijk gehoor
vinden? Dat is een van de funda
mentele uitdagingen die de La
tijnsamerikaanse rooms-katho
lieke kerk in de Mexicaanse stad
Puebla- van 28 januari tot 12 fe
bruari- onder ogen zal moeten
beschouwd als een "welkome
gast".
Sporen
In de Mexicaanse wetgeving zijn
nog allerlei sporen te vinden
van de anti-clericale oorsprong
van de republiek. Zo is het pries
ters bij de wet verboden zich in
het openbaar in toog te verto-
Maar er is gaandeweg heel wat ver
anderd in de onderlinge verhou
dingen. Het sociale gewicht van
de kerk is toegenomen en de re
volutie heeft het geloof niet kun
nen uitwissen. De bijzondere Ma
riaverering in Mexico moet de
Poolse paus straks wel aanspre
ken.
Kenners beschrijven de Mexicaan
se kerk als een kerk van het "be
moederende" type. Van "mondi
ge kinderen" wil zij liefst zo min
mogelijk horen. Ze stelt zich op
aan de kant van de politieke en
economische machthebbers en
vanuit die positie waakt zij over
haar beminde gelovigen. Het
contact - en dat nog wel op eigen
grondgebied - met anders inge
stelde kerken uit de Zuidameri
kaanse landen zal hier waar
schijnlijk eerder als schokkend
dan als stimulerend worden erva-
teit, Sowjetrussische propaganda
en een soort marxisme. De lu
therse bisschop noemt dat "pri
mitieve argumenten die bewijzen
dat Luns de mening van anderen
niet eerbiedigt".
Vrijheid
Ook voor de paus zelf wordt
"Puebla" een test. Van het begin
van zijn pontificaat af heeft hij
zich uitgesproken voor de men
senrechten en speciaal voor de
vrijheid van godsdienst en gewe
ten. Maar hij deed dat vanuit zijn
Oosteuropese achtergrond. Daar
staan communistische regimes
die vrijheid in de weg. In Latijns-
Amerika ontmoet hij bisschop
pen, priesters en leken die zich
Bij zijn bezoek aan Mexico eind deze maand gaat de paus ook naar
enkele Indianenstammen in het gebied van Oaxaca.
ook inspannen voor menselijke
vrijheid, maar juist om die reden
door de rechts-militaire regimes
ter plaatse van "communisme"
worden beschuldigd.
Zijn bezoek zal in die kringen ze
ker worden uitgebuit als ccn
kerkelijke wettiging van de
heersende regimes. Als Johan
nes Paulus zich daarvan weet te
distantiëren, kan zijn bemoedi
ging van de strijdende kerk in
Latijns-Amerika van belang zijn
voor de toekomst van dat we
relddeel.
Aarflot verklaarde nog eens dat hij
de uitspraak van de gezamenlijke
Noorse bisschoppen van vorig
jaar maart tegen het nieuwe wa
pen niet betreurt. "Met die ver
klaring hebben wij ons in goed
gezelschap bevonden, want ook
de meerderheid in politieke kring
sprak zich tegen de bom uit".
De jeugdbond van de Gereformeerde
Gemeenten - een kerk die met nog
een paar andere uiterst rechts staat
binnen de gereformeerde gezindte -
gaat 100.000 werven voor de in
richting van een landelijk opvang
centrum voor eigen jongeren in
Nunspeet en voor werk van een am
bulant jeugdconsulent.
Volgens de jeugdbond is er de laatste
jaren dringend behoefte aan zo'n
centrum. De nogal strakke leefre
gels van deze kerkelijke groepering
kunnen blijkbaar niet verhinderen
dat jongeren toch hun eigen weg
gaan. En die is nogal eens schade
lijk. Misschien is de manier waarop
hier de godsdienst wordt beleefd
wel een van de oorzaken van het
ontsporingsverschijnsel.
Verslaafd
"Jongeren zijn stuurloos geworden",
schrijft de jeugdbond in zijn aan
kondiging van de actie. "Soms we
ten ouders en kerkeraden niet eens
waar zij "ondergedoken" zijn".
De jeugdbond meent dat er ook zijn die
vanuit de kerk nog wel geholpen
willen worden. Hij doelt dan met
name op jongeren die verslaafd
dreigen te raken, die met de politie
in aanraking zijn geweest, die thuis
problemen hebben of die in persoon
lijke moeilijkheden zijn gekomen.
Soms kloppen ze aan bij hulpverle
ners, zoals die van de Jongeren-Ad
viescentra, maar, zegt de jeugdbond
van de Gereformeerde Gemeenten,
die proberen deze jongeren los te
maken van hun ouders en van hun
christelijke opvoeding. "Dan is het
gevaar groot dat ze op een gegeven
ogenblik met de kerk breken".
Het verblijf in "De Berenbos" - een
voormalig kindertehuis - zal tijde
lijk zijn. De intensieve begeleiding
die men de jongeren wil geven zal
erop gericht zijn hen in het maat
schappelijke leven terug te brengen.
Voor kleine groepen kunnen bijeen-
Heel moeilijk
Het opvangcentrum gaat uit van de
pas gevormde "Stichting hulpver
lening aan jongeren in de Gerefor
meerde Gemeenten". En die staat
weer onder kerkelijke verantwoor
delijkheid van een commissie voor
jeugdzorg.
De stichting is in de plaats gekomen
van een in 1975 opgerichte werk
groep, waarin twee predikanten,
een arts, een psycholoog en een paar
maatschappelijke werksters zaten.
Deze groep bleek het vele werk ech
ter niet aan te kunnen.
Een predikant in de werkgroep kwam
tot de conclusie dat de jongeren het
in deze tijd heel moeilijk hebben en
dat er in menig gezin maar weinig
meer is te merken van - wat hij ziet
als - een echte christelijke levens
stijl
Reigers
Naar aanleiding van de foto van
reigers op het ijs bij de Zijlpoort
(pagina Leiden van uw krant van
woensdag 17 januari) deel ik u het
volgende mede.
In het onderschrift van de foto staat
dat reigers in de winter ook met
brood gevoerd mogen worden.
Dat is onjuist: een reiger eet nooit
brood, zelfs niet in de winter. Al
leen het voeren met vis en visaf
val of vlees en vleesafval heeft
zin. Dat voer mag rauw of ge
kookt zijn, maar beslist niet zout.
Zout dient trouwens in de bij-
vocdering voor alle dieren niet
aanwezig te zijn.
De reigers bij de Zijlpoort worden
al sedert het invallen van de
vorst, rond Kerstmis van het vo
rig jaar, elke dag gevoerd door le
den van de Vogelwacht Rijnland
en de Leidse Dierenbescher
ming. De andere watervogels
worden daarbij niet vergeten.
Soortgelijke voederingen vinden
ook dagelijks plaats bij de Does-
brug, de Spanjaardsbrug, de
Vliet en sedert kort ook bij het
AZL. Verder worden de "gewo
ne" watervogels in alle singels
bijgevoerd.
In dit verband wil ik de Leidse bur
gerij een pluim op de hoed ste
ken, Vogelwacht en Dierenbe
scherming hebben gemerkt dat
veel Leidse burgers de vogels re
gelmatig een extra hap toewer
pen bij dit barre weer.
Om het georganiseerde bijvoeren
goed te laten verlopen is natuur
lijk veel voer nodig. In aanmer
king komen:
- afval van groene groenten
- poeliersafval
- vleesafval
- visafval
- kaantjes (mits niet zout)
- brood en koekaf\ial
- consumptievetten (b.v. afge
werkt frituutvet)
- granen
Wie dergelijke voederstoffen wil
afstaan, kan ze kwijt op de vol
gende adressen:
- Vogelasiel, 2de Binnenvest
gracht tegenover nr. 4, bij molen
de Valk (uitsluitend van 14.00 tot
17.00 u.).
- Medusastraat 21
- Boerhaavelaan 21
- Langebrug 43.
Als men op de laatste drie adressen
niemand thuis treft, dan kan men
het voer voor de deur neerzetten.
Meldingen over vogelsconcentra
ties of vogels in nood kam men
mondeling doen bij het Vogela
siel (zie boven) of bij de heer Van
Krieken, tel. 151701 te Leiden.
Tenslotte nog dit. Ga ook bij vogels
met verstand te werk. Doe nooit
zout in drinkbakjes om bevriezen
te voorkomen, maar suiker. Zorg
dat de vogels niet in de drinkbak
kunnen baden. Leg er een steen
in, of een stuk gaas over. Trek
geen vastgevroren vogels los uit
het ijs; dat zou u zelf ook niet leuk
vinden. Zet een bevroren vogel
nooit bij de kachel of een radia
tor, maar laat hem onder doeken
op een niet te warme plaats ont
dooien. Ga liever naar het Voge
lasiel of bel even op, als u geen
ervaring met zo'n geval hebt.
A.G.Th, von Dewall-Montfoort
(melding zwerfdieren)
Kloksteeg 6
Leiden.
Bommelding
Dankzij een "vrije dag" tengevolge
van een bommelding aan de Hu-
go de Grootstraat kon ik dinsdag
het Leidsch Dagblad lezen zodra
het bezorgd was; iets anders dan
de krant lezen had ik op dat mo
ment niet te doen.
Deze situatie werd door Uw krant
als vrij ideaal gezien zo lees ik uit
het stukje over de bommeldingen
op pagina 1. U schrijft immers dat
voor de studenten en medewer
kers van de juridische faculteit de
ontruiming van het gebouw een
vrije dag betekende en U geeft
vervolgens nog enige grapjes ten
beste over de wijze waarop op de
ze 'misplaatste grap' werd gerea
geerd.
Genoemd artikeltje heb ik gelezen
met stijgende verbazing. In
plaats van scherts heb ik bij de
genen die ik sprak - uiteraard niet
de hele faculteit - en bij mijzelf
meer een machteloze woede op
gemerkt om het feit dat vele
werkzaamheden volledig in het
honderd liepen. Het ergste heb
ben examens en tentamens hier
onder geleden. Denkt U werke
lijk dat het verplaatsen van een
examen een grapje is? Ziet u in
het spaak lopen van een schrifte
lijk examen niets anders dan een
vrije dag? Voor de studenten en
stafleden van de vakgroep waar
toe ik behoor komt het waar
schijnlijk neer op een vervan
gend mondeling examen van drie
kwartier, af te nemen van zesen
dertig kandidaten. Denkt u dat
het naar huis sturen van mede
werkers en studenten een leuke
vrije dag oplevert zonder dat er
enig werk ingehaald moet wor
den?
Ik weet dat er vaak niet veel, waar
de wordt gehecht aan het werk
dat in een 'studiecentrum' ver
richt wordt, maar het bagatellise
ren van een infame rotstreek die
vele medewerkers en studenten
een dag van hun werk houdt vind
ik wel wat ver gaan.
Ik hoop dat U zich een volgende
keer realiseert dat het onvrijwil
lig sluiten van een universiteits
gebouw iets anders is dan een
dagje "ijsvrij".
Mr. J.D.A. den Tonkelaar.
Herenweg 84
Warmond
Naschrift redactie:
Het is ons een raadsel, hoe de brief
schrijver ertoe komt dat wij de si
tuatie, ontstaan door de bommel
ding als "vrij ideaal" zagen. We
hebben op onze voorpagina van
afgelopen dinsdag zakelijk de
gang van zaken weergegeven.
"Scherts" kwam er niet aan te
pas. Ook hebben wij ons niet uit
gesproken over de reacties die de
plotselinge vrije dag bij de men
sen van het Juridisch Studiecen
trum loswoelde en of zij er blij mee
waren of juist niet.
Hoe men ook wendt of keert, één
ding was zeker: er was sprake
van een vrije dag. We zijn bang
dat de heer Den Tonkelaar in een
oude val is gelopen. Hij verwarde
met het
Redactie
AR-Katwijk
In deze krant van 16 januari las ik
een verslag van de jaarvergade
ring van de ARP-Katwijk, waarin
u zegt mijn mening weer te geven
ten aanzien van de éénwordings
plannen van onze christelijke
partijen. Ik zou daar gereserveerd
tegenover staan, het voortbe
staan van een eigen AR-organisa-
tie bepleit hebben en het CDA
nauwelijks zien zitten!
Een wonderlijke en onbegrijpelijke
voorstelling van zaken. Ieder die
met de politiek een klein beetje
meeleeft in Katwijk weet dat ik
vanaf het eerste uur geijverd heb
voor het CDA en dat de totstand
koming van het plaatselijk sa
mengaan een diepe voldoening
betekende. Ik heb er tien jaar
voor gewerkt en fungeer met
vreugde als plaatsvervangend
voorzitter van het CDA.
Maandagavond heb ik er voor ge
pleit dat de kiesvereniging zich in
het waarschijnlijk laatste jaar van
haar zelfstandig bestaan actief
zou betonen. In het voorgaande
jaar was namelijk niet vergaderd
en toen dat duidelijk uit de notu
len bleek, heb ik dat als een niet
gelukkige zaak aangemerkt.
Ik vind - en dat bedoelde ik ook te
zeggen - datje zon laatste jaar als
bestuur geregeld de leden over de
gang van zaken moet informeren,
dat je een zorgvuldige ledenad
ministratie moet blijven verzor
gen, dat je je financiën op peil
moet houden en een voltallig be
stuur moet handhaven om als
volwaardige partner in het nieu
we bestel te kunnen meedoen.
Een kiesvereniging die niets
meer doet "omdat het toch op een
eind loopt" is een ongezonde ver
eniging.
Om elk misverstand te voorkomen
en om de indruk weg te nemen
die uw verslag zou kunnen vesti
gen, lijkt me deze aanvulling en
correctie niet te veel gevraagd.
D.J. Brouwer Pzn.
Parklaan 96
Katwijk
Eigen bijdrage
Met de maatregel van een eigen bij
drage per verpleegdag laat de re
gering opnieuw zien dat ze het
niet opneemt voor de mensen
met de laagste inkomens. Vijf
gulden eigen bijdrage. Voor het
eten, aldus mevrouw Veder-
Smit. Als je drie weken in het zie
kenhuis ligt wordt dat 105,-.
Hoeveel mensen zijn er niet die
het ziekenhuis veel langer dan de
gestelde termijn van binnen zien.
De maatregel tast volgens me
vrouw Veder-Smit de koop
kracht niet aan. Ze heeft het over
een paar pakjes sigaretten min
der roken. Stel je voor dat 'Jan de
arbeider' zich in zijn zenuwach
tigheid voor z'n opname de luxe
op de hals haalt van wat extra ro
ken.
En wie wordt er met deze maatregel
weer getroffen? De alleenstaan
de. Wie verzorgt z'n huisdier, z'n
planten, wie haalt elke dag de
post uit de bus en wie komt gere
geld naar het ziekenhuis om het
"eigen" wasgoed te halen, te was
sen en terug te brengen? Dat kost
zeker allemaal niets? Wat een
kortzichtigheid.
Maar laat de regering vooral zo
doorgaan. Des te duidelijker
wordt het voor de toekomst op
\vie de mensen per se niet moeten
stemmen.
M.C.J. Bosch
Topaaslaan 188
Leiden
Sponsors
Naar aanleiding van het artikel over
het vermelden van sponsorna
men van Ruud Paauw in de krant
van dinsdag het volgende:
Volgens Paauw is het onzin om de
namen van sponsors in de
dagbladen te vermelden. (Gratis
reclame).
Maar indien de pers inderdaad be
sloot dit te doen (of door te gaan)
zal geen enkele fabrikant nog bij
voorbeeld een wielerploeg sa
menstellen.
Dit zou tot gevolg kunnen hebben
dat o.a. diverse wedstrijden niet
kunnen doorgaan. De renners
zullen voortaan alleen nog wed-
strijdgeld en prijzengeld ontvan
gen, hetgeen voor velen een
schraal bestaan zou betekenen.
Als dan de Tour bijvoorbeeld
geen doorgang kan vinden mist
ook deze krant ruim drie weken
lang een pagina wielernieuws.
Jan Timman wil gaan schaken om
de wereldtitel door middel van
sponsoring. Hij heeft begeleiders
voor een geruime tijd nodig. Als
er door de door u voorgestelde
handelwijze geen sponsor komt,
mist u weer een aantal weken pa
gina's nieuws.
Jan Lammers wordt door een
sponsor geholpen voor twee sei
zoenen formule 2. De pers kan nu
weer menig keer schrijven over
deze Nederlandse deelnemer.
Zo zie je maar dank zij gesponsorde
topsporters kan de pers weken
lang fijn weer met visies vooraf-
beschouwingen-nakaarten e.d.
de pagina's vullen, vooral als er
over het voetbal niets te vertellen
valt. U ziet de pers is mede afhan
kelijk van de sponsors voor het
sportnieuws.
Het argument dat sponsors zich
niet voor het werkelijke belang
van een club interesseren kan
ook voor de kranten gelden.
Toen de basketbalploeg Amstel
veen dankzij de sponsor grote
successen behaalde konden de
pagina's ook vol geschreven
worden. De sponsoring is voorbij
maar nergens lees je meer iets
van de afgezwakte, niets meer be
tekenende ploeg uit Amstelveen.
Géén die schrijft over het wel en
wee van de ploeg. Nu is P/Leiden
ineens veel interessanter gewor
den.
Een voor mij niet belangrijk per
centage mensen leest de krant
mede omdat er vaak geschreven
kan worden over topsport. Dus
daarom niet zo afgeven op spon
sors. Zonder deze sponsors met
hun gesponsorde wedstrijden
zou de pers niet zulke artikelen
kunnen schrijven en zou de krant
ook een stuk oninteressanter
zijn.
B. Heemskerk
Boslaan 79
Katwijk
Noot redactie: wij zijn niet tegen
sponsoring, wèl tegen sponsors
die hun naam in de krant eisen en
daarbij chantage ach tig e prak
tijken hanteren. Uw zorg over het
vol komen van de pagina's is roe
rend, maar overbodig.
ïk heb n.l. mijn vrouw vermoord.
Roman door Leonhard Huizinga.
Uitgeverij Elsevier Boekerij,
Amsterdam, 17.50.
De strijd om het heilige graf,
waarheid en legende van de
Kruistochten, door Rudolf Pört-
ner. Uitgeverij Elsevier Boekerij.
ƒ41.50
De Germanen, bedwingen van het
Romeinse Rijk, door Ernst F.
Jung. Uitgeverij H. Meulenhoff,
Amsterdam/Brussel, 34.50
Succes en carrière, methode en
techniek. Door Michael Korda.
Uitgeverij H. Meulenhoff. 24.50
Gezondheid, een utopie? Door
Manfred Kohnlechner. Uitgeve
rij H. Meulenhoff. 22.50
De gouden tijd van de oceaansto
mers, door Robert W. Wall. Uit
geverij Elsevier Focus, Amster
dam. 69.50
De lage landen van prehistorie tot
1500, onder redactie van prof. dr.
R.C. van Caenegem en prof. dr.
H.P.H. Jansen. Uitgeverij Else
vier Historische Bibliotheek,
Amsterdam.
Ramses de Grote, door Philipp
Vandenberg. Uitgeverij H. Meu
lenhoff. 34.50
Reinigen, een vak apart, schoon-
maak-handboek door Jaques
van den Wijngaard. Uitgeverij
Tiebosch, Amsterdam, 17.50
Ambassadeur in de Lage Landen,
door prof. dr. D.J. Roorda. Uitge
verij Unieboek, Haarlem, 27.50
Sociale problemen I, onder redac
tie van L. Rademaker. Uitgeverij
Het Spectrum, Utrecht, 9.50.
Een beetje bederf kan geen kwaad,
door Carla Krüger. Uitgeverij De
Beuk, Amsterdam, 9.50.