Frans Halsema goed op dreef Enkele oneffenheidjes DE KLEINE PROFESSOR MAANDAG 15 JANUARI 1979 VARIA I had a dream... Ik zit in de stampvolle zaal van het RAI Congresgebouw, tijdens de culturele manifestatie gewijd aan ,£top de neutronenbom - Stop de kernwapenwedloop" in hel rechter gedeelte op de eerste rij Tot zover loopt de droom parallel met de werke lijkheid. Op het podium, ach ter de microfoon, staat Viola van Emmenes. zij moet wat minuten volpraten omdat achter het gesloten gordijn wat changementen moeten plaatsvinden. Ook dit gedeel te van mijn droom loopt nog synchroon met de realiteit van die feestelijke solidari- teitsdag op zaterdag 13 ja nuari 1979. Viola ziet mij zit ten, en roept baldadig in de microfoon, om de tijd te vul len, dat zij daar warempel een lid van het Comité van Aanbeveling ziet zitten, de bekende columnist Nico Scheepmaker: „Kom even bij de microfoon en vertel de tegen de neutronenbom bent!". Dit is erger (denk ik in mijn droom) dan de violist die in het restaurant bij je tafeltje komt spelen. Het is zelfs erger dan de moderne toneelspeler die in Theater Mickery van het podium springt om jou, uitgerekend jou, het podium op te slepen om een arme gastarbeider uit te beeldenIk sta (in mijn droom) zo schut terig mogelijk op, begeef mij, mij sterk bewust van al die duizenden ogen die op Kwat- ta gericht zijnnaar het trapje dat opwaarts naar het po dium voert, en sta even later naast Viola. Wie zou dat niet willen, zonder dat er driedui zend mensen naar zitten te kijken? Ik kijk terug en zie op de eerste rij in het midden de hoog waardigheidsbekleders van deze culturele manifestatie zitten: CPN-voorzitter Hoek stra, CPN-kamerlid Wolff, en een aantal anonieme en hoogstwaarschijnlijk oostblokkiaanse diplomaten. Het is verwonderlijk hoe scherp een droom de werke lijkheid soms kan terughalen, al ontbreekt in mijn droom de fotograaf die aan mij kwam vragen of ik wist wie naast Joop Wolff zat, want die in lichting had men hem niet willen geven. Zo weigerde de CPN kort na de oorlog (ver telde Berend Boudewijn me, die meende het een keer bij Gerard Reve gelezen te heb ben) aan Het Parool de na men te geven van de CPN'ers die zich kandidaat hadden gesteld voor de verkiezing van de gemeenteraad, als ware dat een groot partijgeheim dat nooit naar buiten mocht uitlekken... Appeltje Daar sta ik nu dus, op dezelfde plaats waar overdag nog de beide officiële inleiders van de culturele manifestatie ge staan hadden: Rudi van der Velde, als wethouder en verte genwoordigervan de gemeen te Amsterdam, en Jan Blok, als bestuurslid of voorzitter of zoiets van het Internationale Comité ,£top de neutronen bom". Af en toe vergaten zij in hun redevoering dat ,£top de kernwapenwedloop" er ook bij hoorde, als zalf op de schrijnende wonde van alle niet-CPN'ers die hun naam hadden geleend aan het Co mité van Aanbeveling of zich bereid hadden verklaard op te tredenDe verhouding niet- CPN'ers tot de CPN'ers in het comité en op het podium, leek me omgekeerd evenredig aan de verhouding niet-CPN'ers tot de CPN'ers in de zaal. en op de eerste ere-rij. Van der Velde en Blok hadden na tuurlijk ook als CPN-voor- mannen aangekondigd kun nen worden, maar op de ge dane manier leek het wat al gemener. Alleen jammer dat Jan Blok zichzelf verried, zo als in de meidagen van 1940 als non verklede parachutis ten zich verrieden door in stinctief hun benen te sluiten in plaats van ze te spreiden als onverwacht een appeltje in hun schoot werd geworpen. Niet dat iemand Jan Blok een appeltje had toegeworpen maar toen hij zijn toespraak had beëindigd en iedereen in stemmend applaudiseerde begon hij volgens goed oostblokkiaans gebruik ook zelf mee te klappen. Aj! Daarom. Dus daar sta ik nu in mijn droom naast Viola van Em menes. Zij had het presente ren van Letty Kosterman overgenomen, die niet had kunnen nalaten het publiek even te plagen door te laten merken dat zij en Viola van de Partij van de Arbeid waren. Licht gejoel. O, u hebt liever Van Agt?, zei ze toen. Luid ge joel, en geroep van:Maar ook niet Den Uyl!". Instemmend gejoel. Een overdekte toogdag dus van de CPN, toevallig voor een tamelijk goed doel. ,J£n vertel de mensen eens", zegt Viola tegen me in mijn droom, „waarom jij tegen de neutronenbom bent?". „Dat is heel eenvoudig", zeg ik. Amerika heeft de neutro nenbom. Als ze die ooit ge bruiken, zullen ze de eerste op de Sowjet-Unie gooien, en je weet hoe die neutronenbom werkt. Sjtsjaranski, Butman en Ginzburg zullen verdam pen, maar die concentratie kampen blijven onverlet, die kunnen meteen weer gebruikt worden. Daarom ben ik tegen de neutronenbom!" De bijval uit de zaal was zo ova tioneel dat ik er wakker van schrok. In Leidse Schouwburg LEIDEN - Er zijn slechts weinig cabaretiers, die in staat geacht mogen worden hun blijheid (of die van hun tek sten) met relatief weinig verbale middelen tot op de ach terste rij van een zaal te brengen. Behalve Herman van Veen en Seth Gaaikema is dat er maar één: Frans Halse ma, die zaterdagavond in de Leidse Schouwburg optrad. Zijn stem heeft hetzelfde indrin gende timbre als dat van Jos Brink en zijn persoonlijke uit straling stijgt toch wezenlijk uit boven dat van zijn ex-cabaret gabber Gerard Cox. Geen won der daarom, dat hij zowel Cox, Adèle Bloemendaal en Conny Stuart verlaten heeft om het he lemaal in z'n eentje te doen. Nou ja, helemaal in z'n eentje natuur lijk niet. Ten eerste is daar de on dersteunende pianist Ruut Weissman (die best wat meer spotlight zou mogen hebben, omdat Halsema het programma wel heel nadrukkelijk naar zich toetrekt) en ten tweede de artis tieke inbreng van Harry Bannink ('En Toen"), Michel v.d. Plas (o.a. „Fred. Hendrikplantsoen"), Jef Rademaker en Hans Verhage. Maar ondanks deze creatieve handreikingen blijft het Halsema en nog eens Halsema, die de toe schouwers de jachtsneeuw en de halsbrekende stoepranden doet vergeten. Hij maakt cabarethis torie CWim lbo opgelet) door zijn video-dialoog met Gerard Cox, die hij steekpenningen betaalt om zijn show te redden. Maar ook met de speelse knipoog naar Wim Kan, die hem deed beseffen waar publiek gaat lachen Halsema heeft natuurlijk veel steun van zijn pianospel, waarop hij veel dialogen met het publiek heeft gebaseerd. Vaak vormt een akkoord ook het uitgangspunt van een sketch. Velen nemen hem bovendien in dank af, dat hij publiekelijk afstand heeft geno men (daarvan ook getuigend in zijn cabaretprogramma) van de pulp-pers, dat steeds minder ele gante methoden hanteert om een nietszeggend verhaal te maken. 'Jeannet de Bruin van Gelder' is na de pauze een heel mooi liedje. Het is niet iedere cabaretier ge geven het publiek constant te boeien. Halsema lukt dat schijn baar moeiteloos. BERT KOEKEBAKKER Residentie-orkest in Stadsgehoorzaal LEIDEN - Het Residentie-orkest heeft hier meermalen onder lei ding van Hans Vonk geconcer teerd. Zaterdag in de Stadsge hoorzaal begroetten we in hem de komende vaste dirigent, die wij hier veel hopen te horen. Er waren twee werken op het pro gramma: het Celloconcert in D van Haydn, met Wolfgang Boett- cher als solist; en Bruckner's "Zesde". Bij het begin bleek een verschil van inzicht tussen diri gent en solist. Het orkest opende te langzaam, zelfs met een nau welijks bespeurbaar verschil in tempo tussen het eerste en het tweede deel. Hans Vonk werkte aan een verantwoorde klassieke weergave, met een mooie, nauw keurig uitgewerkte frasering, maar bleef naar onze smaak iets te zwaarwichtig Boettcher's uit gangspunt was een totaal andere. Zijn spel getuigde van een emo- tioneel-muzikale gedrevenheid, waarbij hij technisch wat in de schaduw bleef. Niet altijd was hij zuiver, maar hij openbaarde toch een grote muzikaliteit. Zijn tem po-inzet lag terecht hoger, waar bij hij het orkest corrigeerde. De zesde Symphonic van Bruckner was een moeilijke opgave. Hans Vonk en zijn orkest werkten aan een zorgvuldige opbouw, breed uitgesponnen in het begin, cul minerend in een levendig Scher zo en een virtuoze Finale. Het moet ons van het hart, dat wij de voorlichting in het program ma, alsmede ook die in het door het Residentie-Orkest uitgege ven blad niet in overeenstem ming vinden met het niveau en de waardigheid van het orkest. De artikelen zijn niet gesigneerd. Als wij echter ondermeer lezen dat Schubert "een gedrochtelijk schoolmeestertje was van nede rige afkomst" of: "Muziek was voor Bruckner een uitlaatklep voor zijn eigen angstpsychose, waaronder hij vrijwel zijn hele le ven heeft geleden", dan lijkt ons dit geschrijf ook een uitlaatklep. Van Karei Privé. Erasmus-ensemble Een kort en boeiend programma samen te stellen is op zichzelf al een kunst. In dit opzicht heeft het Erasmus-ensemble zondagoch tend tijdens het koffieconcert in de Foyer voldoening gegeven. Het was een gegeven rond de ba riton Peter Goedhart, met kleine solistische onderbrekingen van de gitarist Wim Spruyt en de ho boïst Frank Minderaa, maar die beiden ook obligaat optraden met de zanger. Peter Goedhart, een licht getim- breerde bariton, wiens stem het fraaist klinkt in hogere ligging, heeft zich nog niet in alle gele dingen egaal ontwikkeld. Hij zal zijn repertoire dus met zorg moe ten kiezen. Zeggingskracht heeft hij ongetwijfeld. Zo was hij ont roerend van sfeer in "Air des son- ges" van Lully. Maar in de Spaan se liederen "Romancero Gitano", hoe mooi ook gekozen, hadden we het gevoel dat de felheid en de dramatiek niet pasten bij het stemtype van Peter Goedhart. Wel heeft hij ze met grote intelli gentie ingeleefd, indringend van sfeer vooral in de tussenfase van spreken en zingen in sommige liederen. De solistische bijdragen van de beide andere partners zijn in dit programma wat in de verdruk king gekomen. Zo voldeed het meest de Sonatina voor hobo en gitaar van Barry Kovats. Maar beider bijdragen waren in de lie deren van grote importantie. BEP RIJNDERS PANPA.. IK MOÉf NAAK UANP...ggN zakénr&is.maar ik KOM -TgeU© É-N PAN K3U& IK J&WÉU Nier gCHf ÊKNS1Ï&... HU PgNK-r.PAf HU £ÉN Aufo vou séud heeer, /HAAI? HÉT IS Al^g- MAAU OUP UZgK... kuk maar AMUSANT LEIDEN - Zaterdagavond werd er in het LAK-Theater een Muziek theater produktie gepresenteerd van Maarten van Regteren Alte- na, Maurice Horsthuis, Maud Sauer, Theo Joling, Leny Bre- derveld en Fran Waller Zeper. De produktie was geprogrammeerd rond de figuur van Willem de Zwijger. Belangrijke en minder belangrijke historische gebeur tenissen werden op basis van sur realistische pantomime getoond. Willem, gepersonifieerd in een oranje lampje, volgen we van zijn geboorte tot aan zijn dood door Balthasar Gérard, die hem dan definitief het zwijgen oplegt. Van Regteren, Horsthuis en Waller ondersteunen de verschillende scènes van avant-garde achtige muziek. Een extra geestig effect leverde de bandopnamen op. Op deze band gaf de "Polygoon- nieuwsstem" commentaar op de gebeurtenissen met als absoluut hoogtepunt de vertaling van Willems laatste woorden: "Mon Dieu, Mon Dieu Zoals ge zegd was de aanpak op suggesti- viteit gebaseerd, wat aan de dui delijkheid overigens niets af deed. Wel overviel me ondanks de flinke portie humor en de uit stekende mimiek van met name Theo Joling, een gevoel van ver traging. Wat meer vaart zou de voorstelling zeker ten goede zijn gekomen. Toch moet gezegd dat het leven van de "Vader des Va derlands" op een heel eigen ma nier in beeld is gebracht en dat de beoogde verbindingen met de ac tualiteit, zij het na enig overden ken, zeker te leggen waren. Kort om een aardige voorstelling die na Ploink zeker aandacht ver diende. LOUIS CORNELISSE FRED BASSET Sen naar de bics met Anne - menie. Miljy Fred eten ye/erF PS.Joun ken /s m de o\en."j= 2e heeft hst nel 1 'inde axóe vagarde De avonturen van Jommeke Ha, de professor is die zeker gaan vangen bij de Pygmeeën in Afrika A Ik ben hem inderdaad gaan 1 vangen in Afrika Maar hj was normaal. Soookilo.' COMPOTE VAN GE DROOGDE VIJ GEN oriëntaals, dus zeer zoet, nagerecht. Los 100 gr suiker op in 2 dl ko- van het vuur af 3 eetlepels citroensap door. Leg 250 gr ge droogde vijgen in een pan en giet het suiker- oopje erover. Ver- irm het mengsellang- Laat het geheel boven rst laag vuur sudde- tot de vijgen weer bijna hun oorspronke lijke vorm hebben her kregen. Giet het suiker- stroopje er dan af en kook het boven fel vuur zonder deksel snel tot de helft in. Leg de n in een glazen schaal en giet het inge kookte suikerstroopje er. Strooi er fijnge hakte walnoten of amandelen over en dien dit dessert warm op, WINA* BORN Leidse bioscopen LUXÓR: "Even en oneven", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. ook 4.30 uur. al CAMERA: "Grease", da. 7.00, 9.30 uur, woe. en za. ook 2 30 uur, zo 2.00, 4.15, 7.00 en 9.30 uui. al Nachtvoorstelling: "Love and death", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. n de r LIDO 2: "Jaws 2", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "An unmarried woman", da. 7,00 en 9,15 uur, ma en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Donald Duck", do., vr., zo. en woe. 2.30. uur. STUDIO: "The Omen 2", da. 7.00 en 9.15 uur, ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Bambi",do., vr za zo en woe. 2.30 uur. TRIANON: "Sex-spelletjes van de bu ren", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4 45 uur, 16 jr. REX: "Eros roulette", da. 2.30. 7.00 en 9 15 uur, woe. en za. met om 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Lucky Luke", woe. en za 2 30 uur Nachtvoorstelling: "Tamara, naakt lo kaas", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "Even en oneven", da. 1 30.6.30 en 9.00 uur. zo. ook 4.00 uur. al. Nacht- voorstelling: "The Odessa file", za. 12.15 uur. 16 jr. EURO 2: "Slap shot", da. 1 45. 6.45 en 9.15 uur. zo 4.15.6.45 en 9 15 uur. za. en woe. 6.45 en 9.15 uur. 16 jr. Kindermatinee: "Winnetou het grote opperhoofd", EURO 3: "Grease", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. al. Nachtvoorstelling: "Blue Movie", za. 12.15 uur. 16 jr EURO 4: "De Turkse non", da. 2.15.7.15, 9.45 uur, zo. 2.00,4.30,7.00 en 9.30 uur. za. ook 12.15 uur, 16 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur. Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage lijks van 14.00-19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoekers per patiënt). Bioscoop Voorschoten GREEN WAY. "Bruce L vr.. 7.00 uur, za. 4.00 J8 30 u 2.30 u ur. 16 jr ;appel", z; 15 januari 1979 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Otter het onderdrukken van den Bulgaarschen opstand in Macedonië verneemt de "Politi- sche Correspondent' uit Sofia het volgende: Dalih-pacha wien hel bedwingen van den op stand door de Turksche rege ring was opgedragenheeft zijn naam als echt Turkschen slaeh- tersbaas gehandhaafd. Hij heeft den opstand letterlijk in bloed gesmoord. Ruim 20.000 vluchtelingen hebben over de grenzen van Bulgarije een goed heenkomen gezocht. Zesduizend vluchtelingen, van wie de helft vrouwen en kinderen, zijn on derweg jammerlijk door het zwaard of de kogels van de Cir- cassiërs afgemaakt. Tal van be richten bevatten schilderingen Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow en avond bezoek. Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30 Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur. van de slachting, door de onge regelde Turksche troepen in de districten Menelik en Raslag aangericht, die het bloed in de aderen doen verstijven. De naar Bulgarije uitgeweken vluchte lingen hebben aan de vertegen woordigers der groote mogend heden in Konstantinopel een smeekschrift gericht, waarin wordt gevraagd Macedonië van het Turksche juk te bevrijden gelijk zij het Bulgarije hebben gedaan. Vijftig jaar geleden: - Een Berlijnsche politieagent betrapte in den nacht van Za terdag op Zondag in de omge ving van den Brandenburger Toren een individuerop.dat hij een ander persoon beroofde. Bij een poging hem te arresteeren verzette de man zich heftig. Het gelukte eerst hem te overweldi- Bezoek aan ernstige patiënten /wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). gen, toen andere agenten ter hulp waren gekomen. Hij werd geboeid en zou per auto naar het politiebureau worden gebracht, toen hij plotseling uil den rij denden auto sprong Het bleek dat hij zich van zijn boeien had weten te bevrijden. Een der agenten ijlde den boosdoener na, maar deze greep zijn ach tervolger bij de keel en dreigde hem te wurgen. De agent schoot daarop met zijn revolver eerst in de lucht, maar toen dit niet baatte, richtte hij zijn wapen op den dader, die. in het hart ge troffen, dood ter aarde viel. -Uit Ottawa wordt gemeld.dat zich op Labrador ten Oosten van Quebec in Canada 2000 Es kimo's door den slechten vee- stand in hongersnood verkee- ren. De Canudeesche regeering heeft levensmiddelen .kleercn en medicijnen gezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17