to Tin]© Wfsufdtotyi ZATERDAG 13 JANUARI 1979 Door Ko van Leeuwen LONDEN - Toneel zo dicht mogelijk bij het publiek, de acteurs en actrices niet meer in verheven positie op wat in de variétévolksmond nog steeds hardnekkig ,,de bühne" wordt ge noemd, maar op de be gane grond met daar omheen de toeschou wers. Jaren geleden is er door enkele baan brekers aan begonnen en het duurde niet zo lang of er kwamen thea ters, meestal kleinere dan de in alle luxe uit gevoerde schouwbur gen, die er speciaal op ingericht waren. De Brakke Grond bijvoor beeld en vooral niet te vergeten Mickery (toen nog in Loenersloot) van wie het variabele stoelenplan in de thea terwereld al snel furore maakte. Theaters waarbij vrijwel elke op stelling speelplan- publiek mogelijk is, zijn nu niet meer weg te denken en zij hebben bijgedragen tot een aantrekkelijke ontwik keling binnen het to neel. Bij de keuze welke toneelproduK les ik wilde zien tijdens een week toneelkijken in Londenkwam k voor de tweede maal in The Warehousemen klein eigen theater van hei grootste Engelse reper toiregezelschap The Royal Shakespeare Company. Het ligt in Earlhamstreet, Covent Garden De voorstelling die er gegeven werd,was de première van eennieuwstuk van de politiek bewus te toneelschrijver Howard Barker: The Hang of the Gaol. Een levendig gespeelde produktie van de RSC onder regie van Bil Alexanderdie me meer dan ooit tijdens een naturalistisch ge speelde toneelvoorstelling, deed inzien hoe groot de verschillen tussen het lijsttoneel (in een onventionele schouwburg) of het spelen op een open speelplan rjtnnen zijn Woman, het nieuwste stuk i In The Warehouse zit he publiek op de begane grond en op de eerste etage, langs drie zijden van de speelruim te. Voor de spelers beteken dat dat er in elk geval één wand is waarnaar zij zich niét hoeven te richten. Spelen in zo'n ruimte vergt van de ac teurs een heel andere inzet exi opstelling dan in de meer be schutte ruimte van een lijst toneel, waarbij zij zich juist naar één onzichtbare wana moeten richten. Er is een ont spannen en natuurlijke speel- trant mogelijk, alleen al door dat er niet vooral naar die ene open wand hoeft te worden gespeeld. waardoor he publiek de voorstelling kan zien. Gelukkig hebben we in ons land ook tal van theaters (Toneelschuur, Shaffv, Mie kery, Laktheater, Piccolo enz.) die een grote vrijheid aan het toneel geven. Maar zoals gezegd, het was juist de manier waarop deze Engelse produktie door Bill Alexan der geregiseerd was, waar door ik het me plotseling weer eens realiseerde. The Hang of the Gaol is een zee Engels toneelstuk. Opvoering bij ons lijkt me onmogelijk de bewerking ervan zou al te drastisch moeten zijn. De ka rakters in het stuk en datgene waarover gepraat wordt, be palen de sfeer tot een typisch Engelse. Je zou The Hang on the Gaol het best een politie ke thriller kunnen noemen Het stuk gaat over een gevan genis die door brand wera verwoest en we maken een onderzoek naar de oorzaak daarvan mee. Herbouw van Middenhurst Prison zou 300 miljoen pond vergen en om dat er meer dan een brand- luchtje aan het geval zit, kom er op last van de minister van binnenlandse zaken een rege ringsonderzoek. Waardigheid Gevangenisdirecteur Cooper een man die vindt dat het be wakend personeel de gedeti neerden zo dient te behande len dat zij hun menselijke waardigheid behouden, blijkt zelf de brand te hebben ge sticht. Zijn motief daartoe hangt samen met de alge meen geldende opvattingen over detentie in Engeland en zijn persoonlijke mening daarover. Coopers humane houding tegenover de gevan genen brengt ook het gevan genispersoneel in verlegen heid, want bij rellen of op stootjes vallen daar de klap pen. Binnen dit kader neemt de schrijver Howard Barker de Engelse democratie scherp op de korrel, en zijn kritiek is niet mals. In deze Royal Shakespeare Companv-produktie is. voor al omdat Barker zijn karak ters krachtig heeft uitge werkt, uiterst effectief toneel spel te zien. Uitmuntend is de Schotse acteur Fulton Mac- kay als de bijna gepensio neerde regeringsambtenaar die het onderzoek menselijk maar krachtdadig leidt. Een ruwe bolster met een bloem rijk taalgebruik, deze mr Jardine, zoals Mackav hem speelt. Nigel Terry, een acteur met een donderstem, schit tert als de lichtelijk gestoorde ex-gedetineerde Turk, die als klusjesman bij Cooper op treedt. Ook de overige RSC- mensen halen een hoog spel peil en houden een aantrek kelijk tempo vast, ook in de gedeelten waarin erg getheo retiseerd wordt The woman Het grootste van de drie thea ters van het National Mac- beth-enscenering aan de zui delijke oever van de Thames het Olivier Theatre, heeft ook geen lijsttoneel. Het is een enorm ruimtelijk en comfor tabel ingerichte schouwburg waar het publiek voor onge veer een derde deel rond het open speelvlak zit. De stoelen staan amphitheatergewijs en dat betekent datje overal een vrij zicht .het toneel hebt Twee voorstellingen zag ik er een al te traditionele Mac beth-enscénering en het nieuwste stuk van Edward Bond, The Woman. The Woman is beslist een thea terbelevenis. Bond schreef het met dichterlijke allure en keert zich daar vooral mee te gen oorlog, gruwelen en wreedheden en stelt ook de religieuze hypocrisie aan de kaak. Ongeveer zoals deze Engelse auteur in zijn stuk Lear (bij ons indertijd te zien geweest in een prachtige voorstelling van Centrum) zijn vertrekpunt bij Shakes peare bepaalde, deed hij dat nu bij Euripides. Het is hier het leed van de Tro jaanse Vrouwen dat hij ge bruikt en samenperst in de persoon van de Trojaanse ko ningin Hecuba. In het brok episch theater dat Bond met The Woman creëerde, gaat het in de Trojaanse oorlog niet om Helena, maar om het beeld van de geluksgodin Fortuna. De Grieken belege ren Troje en eisen het beeld dat de Trojanen van hun ge roofd hebben op. De situatie lijkt uitzichtloos, als Ismene de vrouw van de Griekse ge neraal Heros, bij Hecuba gaat bemiddelen. Na een schitte rend gesprek tussen die twee vrouwen biedt Ismene zich aan als gijzelaar, opdat Troje ongedeerd zal blijven als de Grieken het beeld terugkrij- gen. Jet zal anders gaan. De armen van Troje komen in opstand, werpen de dynastie van Priamus (Hecuba's echtge-, noot, die al dood is als het stuk begint) omver en openen de poorten van de stad. Totale plundering en moorden zijn het gevolg. Heros heeft ge zworen de laatste Trojaanse man te verdelen en zo wordt Hecuba's kleinzoontje Ast.vanax uit haar armen weggerukt. Hecuba tracht r Albert Finney als Macbeth bij het National Theatre zich - als een vrouwelijke Oi- dipous - de ogen uit te rukken om het verschrikkelijke tafe reel dat zal volgen niet te hoe ven aanzien. Zij is slechts bij macht één oog te vernieti gen. hi het tweede deel van het stuk zien we de blinde Hecuba - zij heeft gezworen als teken van rouw haar goede oog voor al tijd bedekt te houden - terug op een eiland. Na schipbreuk te hebben geleden, leeft ze daar in gezelschap van Isme ne, die haar verstand verloren beeft en zich niets meer kan herinneren. Schepen vol Griekse soldaten onder lei ding van Heros, landen op het eiland. Ze zijn op zoek naar het beeld van Fortuna. dat tij dens een storm van hun schip is geslagen. Hecuba besluit wraak te nemen. Zij open baart aan Heros een droom waarin de goden haar gezegd hebben dat het beeld van For tuna zal toebehoren aan de gene die een hardloopwed strijd tussen twee mannen wint. De verliezer van de wedstrijd zal moeten sterven Hecuba alléén zal als scheids rechter mogen optreden en de strijd volgen met haar ene goede oog. List Heros biedt zich aan en zal lo pen tegen een kreupele ar beider die uit zijn zilvermij nen gevlucht is Hecuba ver klaart de lamme tot winnaar. In een scène kort daarvoor hebben we als publiek echter kunnen constateren dat He cuba's goede oog ook blind geworden is. Zij heeft dus in het geheel niets kunnen zien. maar verslaat Heros door list. Het is niet moeilijk verschillen de gelijkenissen in het drie uur durende stuk te vinden met de hedendaagse maat schappij. Toch houdt het stuk geen directe beschuldigingen in, daarvoor is het te dichter lijk opgezet. Bond heeft er weer erg veel ingestopt dat op het moment zelf niet altijd even duidelijk is. De opvoe ring van het National Theatre is. hoewel niet meeslepend, toch onderhoudend. Vooral door het spel van de twee vrouwen Hecuba en Isme- Mac Beth In hetzelfde theater werd een dag eerder door hetzelfde ge zelschap Shakespeares Mac beth opgevoerd.' Een weinig verrassende visie op dit dra ma van jaloezie, onder regie van NT-leider Peter Hall geassisteerd door John Rus sell Brown. Misschien in drukwekkend als schouw spel, maar zonder enig reliëf geënsceneerd. Het lijkt een bevestiging van weinig reële ridderromans met in de titel rol niemand minder dan Al- bert Finney. Finney is niet de eerste de beste onder de Brit se acteurs. In de jaren '60 was hij al een van de belangrijkste spelers van The Old Vic en nu speelt hij al enkele jaren de grote klassieke rollen bij het National Theatre. Deze inte grale Macbeth wordt ge speeld zonder pauze. De eer ste- simpele symboliek ont moet de toeschouwer al voor dat de voorstelling begonnen is: het gehele speelvlak is bloedrood uitgelicht. /n deze voor mij teleurstellende Macbeth is één scene om even naar het puntje van je stoel te schuiven. De maaltijd van het echtpaar Macbeth met de edelen, waarbij Macbeth de geest van de door hem ver moorde koning Duncan op zijn stoel ziet zitten. Maar Finney reageert er zo bruusk op. dat de spanning niet lang duurt. Dorothy Tutin laat een perverse ladv Macbeth tellende Prince Edward Theatre. De produktie, gere gisseerd door Harold Prince maakt nog geenszins een in gedikte indruk. Tim Rice en Andrew Llovd Webber zorg den voor de tekst en de mu ziek. Eerst alleen bestemd voor een dubbelelpee, maar negen maanden na de ver schijning daarvan werd in Londen Evita opnieuw gebo ren, nu in het theater. Inmid dels heeft Evita al tot ver scheidene overbekende hits geleid, waarvan de grootste wel Don't cry for me Argenti na zal zijn. Harold Prince zorgde voor een uitstekende bezetting met Elaine Page als Evita Peron Joss Ackland als dë dictator Juan Peron en de popster van weleer David Essex als zan ger-acteur in de rol van de be commentariërende revolu tionair Che Guevara. Rice en Webber's Evita beoogt een ly rische kritiek te zijn op het verschijnsel Eva Peron, een vrouw van eenvoudige af komst, onbeduidend actrice aan het begin van haar leven i het slot i de be- veet en da el te boeien, voor de rest lijkt Mac beth hier teruggebracht tot jongensboekenromantiek waarbij uiterlijk vertoon en illustratie hoofdzaak zijn Vond ik Albert Finnev vorig jaar tegenvallen als Hamlet als Macbeth kan hij me hele maal niet bekoren. De hek- avond rent hij briesend rond en van zijn innerlijke twijfels valt nauwelijks iets te be speuren. langrijkste vrouw van haar land. de vrouw die Juan Pe ron in het politieke zadel wist te houden. Een vrouw die al tijdens haar leven een mythe was en alom geliefd door haar liefdadigheid. Wel. dat is allemaal wel aanwe zig in de musical en Che rela tiveert de mythevorming rond Eva Peron vol sarcasme Een lied met dubbele bodem, aan het begin, is „Oh what a circus", waarin Che zijn be denkingen tegen de Eva-ver ering en de poespas er om heen uitspreekt. In feite is het lied ook van toepassing op de musical Evita. die je als prachtig opgedirkte com merciële produktie echt niet Webber, die nu in een kaalge- kloven produktie nog steeds in het Londense Palace Thea tre overeind gehouden wordt, voor het zevende jaar! Evita is een kostbare produktie. maar het dagelijks uitver kochte Prince Edward Thea tre brengt de ponden nu in een ononderbroken stroom binnen. Om elk risico van ha pering te vermijden is er trouwens voor een voortref felijke tweede cast gezorgd, waarin Colin Fay Peron is en Susannah Fellows Eva zingt en speelt. In de voorstelling die ik bijwoonde verving zij inderdaad Elaine Paige. Geen ramp. wat acteren betreft is de rol - zoals praktisch elke rol in Evita - van onderge schikt belang. Het komt aan op het zingen en Susannah Fellows doet dat goed. al zingt ze minder fel en is haar stem wat warmer dan die van Pai ge. David Essex zit niet meer in de produktie en in zijn plaats staat Gary Bond. Naar mij verzekerd werd betekent dat ook geen opzienbarend verschil. Het meest heb ik genoten van Joss Acklands vertolking van Juan Peron. Hij laat een ge slepen, diabolische Peron zien met de uiterlijke straling van een beroepscharmeur Verder heeft Evita in het groepswerk veel aantrekke lijks te bieden. Een schitte rende stoelendans van de kolonels (generaals) waaruit Peron als de machtigste te voorschijn komt. Perfect danswerk waarvoor choreo graaf Larry Fuller tekent met daarbij een rake uitbeelding van de society die in een handomdraai tot armeluis- volk kan veranderen. Door de hele musicalvoorstel- ling heen zijn er authentieke filmbeelden op een groot projectiescherm en dat werkt krachtig als ondersteunend realisme bij het scherp gero- nantiseerde verhaal dat we krijgen voorgespeeld. Een el pee van deze Londense pro duktie is in het theater, maar ook in elke platenzaak in Londen te koop en daarop is David Essex wel te horen. Ironisch theater Aangename herinneringen zullen degenen die de voor stellingen van Mickery vol gen bev Mei eft t Evita Peron Ontspannend amusemen maar ondersteund door ui gekiend, overigens voortre felijk gecomponeerde mt ziek, biedt de musical Evit. In juni ditjaar wasdepremii re in het ruim 1600 plaatse Ook niet als kritiek op het ge beuren van Peron es., daar voor blijft het geheel te wol lig- s'iet naar toe dus? Natuurlijk wel. als u houdt van de handig gecomponeerde maar uitste kend klinkende muziek van Andrew Lloyd Webber. Die muziek draagt dezelfde con structieve kenmerken als de popmusical Jesus Christ Su- den van Bob Goody i Smith, vorig seizoen, in de produktie „Ave you 'Eard the One About Joey Baker" Smith and Goodv waren nu in Londen te zien in de King's Head Theatre Club. een expe rimenteel theatertje in de Londense wijk Islington met hun nieuwe produktie Des pairing Suicidal....? Jet stuk werd geschreven door de uit vier personen bestaan de groep Het geeft een weinig hoopvol beeld van een sterk in zichzelf gekeerde jongen, die de wereld om zich heen nauwelijks begrijpt. De jon- idukt van oude elijks n nzicht i stroomt heeft the per Rici ist haar werk haar talloze evisites als belangrijkste lezigheid. Alleen op zi|n laapkamer bouwt Piers aan •en absurd beeld van zijn noeder. Het publiek ziet hem bezig met wasknijpers, een vergiet, theedoeken en tal van uiteenlopende huishoudelij ke voorwerpen, waarmee hij een pop maakt die zijn inner lijke gedachten over zijn moeder moet weerspiegelen. Piers strompelt mislukkend door het leven. Op school ging het mis, hij werd van kostschool verwijderd, in mi litaire dienst ook al en ook in tal van onnozele baantjes wil het maar niet lukken. Een le ven vol wanhoop. Weinig opwekkend allemaal, maar Bob Goody (zoon Piers) en Jim Saxon presenteren het zwartgallige gegeven met fijnzinnige vakmanschap en ironische humor. Peter Rus- sel Brewis zorgt voor een prima pianobegeleiding en componeerde de liedjes. Mei Smith regisseerde het stuk, waarin veel muziek verwerkt is. Gespeeld op een open to neelruimte, waarbij de loka- ties door een sobere maar doeltreffende belichting worden bepaald. Foco Novo Blijven we bij de „fringe"-thea- ters. (toneel in de marge» maar daardor des te avontuurlijker, dan tenslotte over de voor stelling The Free Fall van de groep Foco Novo. Deze groep uit Londen is ook in Mickery te zien geweest, vorig seizoen en behoorde tot de aantrekke lijke gasten in Amsterdam. Foco Novo is een gezelschap van jonge toneelmakers en spelers, dat zich richt op to neel vanuit de hedendaagse sa menleving. Hun stuk The Free Fall werd geschreven door Colin Mortimer en het is zijn eerste werk dat door een beroepsgezelschap wordt ge speeld. The Free Fall gaat over een zeer actueel gege ven: extreme religieuze groe peringen en hun dictatuur ten opzichte van de samenle ving. Mortimer laat in zijn stuk zien hoe een meisje uit de mid denklasse bij toeval terecht komt bij zo'n totalitair gere geerde sekte. De nog jonge en daardoor naieve Nina onder gaat een soort hersenspoeling van de groep fascistoide hei- landgelovers, die gevaarlijke vormen aanneemt. De leden van de groep zijn tot alles in staat in naam van De Heer en prediken haat ten opzichte van hen die niet geloven Nina moet heel haar vroegere leven afzweren en als dank daar voor krijgt zij ter versteviging van haar banden met de sekte een bepaalde verantwoording tegenover nieuwkomers. Bij hel zien van zo'n voorstelling krijg je enig voorstellings vermogen hoe zo'n massa moord in Guyana kan gebeu ren, want het regime verschilt nauwelijks van dat van Nazi- Duitsland. Onder regie van Roland Rees geeft Foco Novo een heldere doeumentaire-achtige voor stelling van het stuk, zonder valse sentimenten toe te voe gen. Niet alleen zien we het gevaar van een totalitair georganiseerde godsdienst, maar Mortimer - en met hem de spelers van Foco Novo - toont ook de reacties van Ni na's ouders etcetera. Ouders die niet in staat zijn hun radi caal veranderde dochter te begrijpen, omdat hun werel den te zeer verschillen. Die ouders krijgen prachtig ge stalte van Beth Ellis en Chris Hallam. Een actrice en een ac teur die in staat zijn heel ver helderend ook de wrijvingen binnen de huwelijksrelatie van deze ouders aan te tonen. De jonge Sharman Macdo- nald straalt als de Nina die Het Licht gezien heeft en is vol deemoed ten opzichte van haar op de proef gestelde ou ders. Peter Wight als de sek teleider Jacob lijkt de verper soonlijking van- de aardse plaatsvervanger van De He lil! Na de •rdeikv bijwoonde werd gevolgd dor» een discussie met tal van (uit genodigde)religieuze groepe ringen en met ouders vai kinderen die in soortgelijk' omstandigheden tere<_ kwamen. Het spijt mij n steeds, dat ik daar niet bij k blijven Verplichtingen ht opte eilijk afscheid. "U

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 21