Westerse kerken onvoldoende met Wereldraad meegegroeid BOERDERIJ KRIJGT NASLEEP Boer Vulpen moet boerderij ontruimen casnszoBSSB Dr. Fiolet: Je hoeft het niet in alles eens te zijn Küng zette alles nog eens bij elkaar Bestaan centrale van vrijwilligers 3 jaar garanderen VRIJDAG 12 JANUARI 1979 (Van -■ redactie geestelijk leven) De Nederlandse kerken oefenen druk uit op de Wereldraad van Kerken om meer aandacht te besteden aan de schen ding van de mensenrechten in de Sowjet-Unie. Hoe dat moet, zal vooral afhangen van wat de Russische christe nen die in de Wereldraad actief zijn daarvan vinden. De positie van de Russisch-orthodoxe kerk is namelijk ui terst delikaat, zowel naar de Russische overheid toe als naar de Wereldraad. Zoals het nu is kan de helft van de lid-kerken (ongeveer 295) niet eens vertegenwoordigd zijn in het Centraal Comité. Door het uitlenen van mensen kweekje in de kerken een generatie die met het denken en doen van de We reldraad vertrouwd is. Zulke mensen zijn er nu veel te weinig. Een man als dr. Van den Heuvel is voor de Nederlandse kerken van onschatbare waarde door zijn internationale ervaring. In veel kerken komt alles van de Wereld raad op een bureau terecht, en de man of vrouw die daar achter zit kan die stroom onmogelijk aan" Toevallig is het niet dat de kerken in ons land deze zaak aan de We reldraad voorleggen. Er is regel matig overleg tussen de Neder landse afgevaardigden en advi seurs. Een belangrijke rol daarin speelt dr. Herman Fiolet. de se cretaris van de Raad van Kerken in Nederland, die nu al voor de achtste keer een vergadering van het Centraal Comité van de We reldraad heeft bijgewoond. Fiolet is zo vergroeid met de Neder landse oecumene dat zijn kerke lijke achtergrond - rooms-ka- tholiek - bij velen niet eens be kend is. Op Jamaica, waar de We reldraad elf dagen bijeen is ge weest. trad hij op als adviseur van het Centraal Comité Sterke constructie De Nederlandse Raad van Kerken heeft een bijzonder sterke con structie. Hij wordt namelijk ge vormd door de beleidsfiguren van de kerken: de bisschoppen de synode-voorzitters en de se cretarissen. Hij werkt met elf sec ties en dertig werkgroepen die ook weer zijn bemand met men sen uit de lid-kerken Behalve Fiolet en drie secretarissen heeft de raad dus geen eigen staf. Het voordeel daarvan is dat er geen afstand kan ontstaan tussen de raad en de kerken, omdat de raad geen eigen leven leidt maar helemaal is gebouwd op de lid kerken en hun staven. Bovendien geeft deze constructie een waar borg van deskundigheid. Is dat geen idee voor de in finan ciële problemen verkerende We reldraad? Dr. Fiolet: "Zeker. Wij hebben dat ook hier op Jamaica naar voren gebracht. Je zou de kerken kun nen vragen om veelbelovende stafleden eerst wat internationale ervaring te laten opdoen door hen voor drie of zes jaar uit te lenen aan de Wereldraad. Daarmee overbrug je de tiekloof tussen de kerke Wereldraad. Gewend te geven... Dr. Fiolet ziet dat ook als een oor zaak van het conflict over de gift van de Wereldraad aan het Pa triottisch Front in Rhodesië. "De meeste kerken werden over vallen door de gift omdat ze on voldoende met de Wereldraad meeleven. Als ze de verrichtin gen van het anti-racismefonds de afgelopen tien jaar hadden ge volgd, was de verrassing niet zo groot geweest. Dan waren er niet zoveel onwetende en zelfs dom me reacties gekomen. Fiolet is het eens met secretaris-ge neraal Philip Potter, als die zegt dat de westerse kerken onvol doende met de Wereldraad zijn meegegroeid "Ze zijn gewend te geven en het beleid te bepalen. Nu de Derde Wereld mede de toon aangeeft, komen ze in opstand. In onze westerse traditie hebben de ker ken nooit de sociaal-politieke dimensies van het evangelie on der ogen willen zien. In de Derde Wereld, waar onrecht, armoede en onderdrukking voor iedereen zichtbaar zijn, zien de kerken die dimensies wel. In de Wereldraad - met de nadruk op "wereld" - kunnen de kerken niet langer vrijblijvend met het evangelie omgaan. Er is een dui delijke stellingneming no(lig, en daar hebben veel kerken in het Westen het moeilijk mee. Als ze er in eigen huis niet uitkomen, is de Wereldraad een gemakkelijke zondebok." Er zou al veel gewonnen zijn, zo meent dr. Fiolet, als de kerken de moeite namen om het denkpro ces binnen de Wereldraad mee te maken. "Maar dan valt het op, zoals Potter terecht zei, dat diegenen die zich zo druk maken over het anti-ra- cismefonds zich over het alge meen weinig gelegen laten liggen aan de worsteling om de eenheid van de kerken. Je hoeft het niet in alles met de Wereldraad eens te zijn. Het is ten slotte een lichaam zonder gezag over de kerken. Ik heb zelf ook moeite gehad met de gift aan het Patriottisch Front, al thans ik had er vragen over.' Beeldvorming Een probleem waar zowel de We reldraad als de Nederlandse Raad van Kerken mee zit is de beeldvorming van de oecumene bij de "buitenwacht". Fiolet "Het lijkt alsof wij alleen maar met sociale en politieke za ken bezig zijn, maar ik denk dat vijftig procent van ons werk rechtstreeks met geloofsbezin- ning heeft te maken. Op dat punt zal de communicatie met de lid kerken verbeterd moeten wor den." Jehovah's. Net als hun geloofs genoten in de Verenigde Staten en andere landen hebben gedaan, schrijven nu ook Nederlandse Jehovah's Getuigen brieven naar de Argentijnse regering waarin zij deze vragen recht te doen in zake het verbod tot beoefening van deze religie in haar land. Te gen 1978 waren er 33.000 actieve Getuigen in Argentinië. In 1949 eiste de regering dat alle godsdiensten zich lieten registre ren. Toen al werd de Jehovah's deze registratie ontzegd. In 1950 is hun wettelijke erkenning inge trokken. In september 1976 werd de beweging, krachtens een pre sidentieel besluit, geheel verbo den. Vorig jaar sprak het hoogge rechtshof zich uit voor handha ving van dit besluit. "Van vrij heid kan geen sprake zijn als het gaat om een religie die kanniba lisme, rituele moord en polyga mie toestaat", zo luidde de juridi sche argumentatie. De Jehovah's noemen deze aantij gingen "insinuaties die volledig uit de lucht zijn gegrepen". "In tegendeel, wij zijn juist intens toegewijd aan religieuze aanbid ding van het hoogste morele ka liber" Er is nu een internationale actie op gang gekomen om de Argentijnse Jehovah's de ruimte te geven waarop zij recht hebben. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Onstwedde en te Zalk (Ov.) kandidaat H. Mar- chand Dorkwerd (Gr.), te Gene- muiden A. Vlietstra Doornspijk; aangenomen naar De Lier C. de Jong Hoog- en Leegkerk (Gr.), naar Broek in Waterland B.Bec king, vicaris te Amsterdam. Ge reformeerde Kerken: beroepen te Hoogvliet G. van der Linde Oude Pekela, te Maasdijk en te Oudega (Smallingerland) R. Has- sefras Putten, te Gent (België) L. de Nood Zwolle. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Wa- geningen A. Vergunst Veen, voor Boskoop J. van Haaren Amers foort, voor Apeldoorn E. Venema Drachten, voor Scherpenisse J Karens Opheusden. Unie van Baptistengemeenten: aangenomen de benoeming tot predikant in bijzondere dienst (voor de Nederlandse baptisten jeugdbeweging) P Brongers Drachten. Zangdienst. Zondagmiddag om 5 uur verleent het Rijnlands Christelijk mannenkoor mede werking aan een zangdienst in de Bevrijdingskerk te Leiden (Zuid- West). Voorganger in deze dienst is ds. M.H. Boogert. Generaal-majoor M.H. von Meyenfeldt, gouverneur van de Koninklijke Militaire Academie te Breda, gaat de Gereformeerde Kerken dienen als "toeruster in zake het vraagstuk van oorlog en vrede". Hij zal dat doen na mens en in nauwe samenwer king met de synodale commissie (deputaatschap) voor de bestu dering van het oorlogsvraag- stuk. Aanvankelijk zal de generaal-ma joor zich vooral richten op de voorbereiding van een beleid dat nodig is om de problematiek zo goed mogelijk naar de gemeente toe te vertalen. Mevrouw G. Witte-Rang te Kam pen. theologie, is voor drie jaar benoemd voor een studie-op dracht inzake het oorlogsvraag- stuk. Zij zal bijbelse begrippen die met de vragen over oorlog en vrede te maken hebben, gaan uitdiepen. Wereldraad. De Wereldraad van Kerken, wiens Centraal Comité het beraad van elf dagen op Ja maica nu heeft beëindigd, zal de geldgevers voor het anti-racis mefonds vragen in het vervolg tien procent meer te geven om ook de administratiekosten uit dit fonds te kunnen betalen en niet meer uit de algemene mid delen van de Wereldraad. Hier mee is het Centraal Comité met name tegemoetgekomen aan de bezwaren van Westduitse kant. In zijn boek "Om niets anders dan de waarheid" - een bundeling van documenten inzake zijn vijf tienjarige conflict met "Rome", die verscheen ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag - vroeg de meest omstreden theoloog bin nen de Rooms-Katholieke Kerk, professor dr Hans Küng"Rome en het Duitse episcopaat de strijd te staken "Want", aldus Küng "we hebben belangrijker dingen te doen" Dat heeft de auteur waargemaakt met zijn nieuwe boek, "Bestaat God?" Een magistraal, meer dan 800 pagina's tellend boekwerk, dat niet minder wil zijn dan een nadere verantwoording en ver duidelijking van zijn twee jaar geleden verschenen boek "Chris ten zijn" Wie maar een beetje van Küng op de hoogte is, zal het niet verbazen dat hij de vraag of God bestaat onomwonden bevestigend beantwoordt. "Wij moeten hier open kaart spelen. Het antwoord zal luiden: Ja, God bestaat. Maar God is niet te bewijzen; men mag geloven envertrouwen dat Hij be staat" Met dit boek heeft Küng bewezen een christen te zijn met een on wankelbaar geloof en vertrouwen in God en in Jezus Christus "Er bestaat geen andere God dan Hij die zich in Jezus heeft gemanifes teerd", zegt hij. En hij komt niet r tot deze conclusie zoals hij het zelf uitdrukt, gang" door de ge schiedenis van de laatste eeuwen sinds onder anderenDescartes - "Ik denk, dus ik besta- en Pascal - "ik geloof, dus ik besta" -, na uitvoerig de godsdienstige be zwaren van een Marx en Freud in overweging te hebben genomen confrontatie met het nihilisme van Nietzsche en een vergelijking met de alternatieven van de oosterse religies, na ook te zijn ingegaan op de vraag wie God is, "na dit alles zal men be grijpen waarom nu op de vraag "bestaat God?" een voor het kriti sche verstand te verantwoorden helder en overtuigend "ja" als antwoord kan worden gegeven Niet zomaar van mij Küng heeft nog niet zo lang geleden verklaard dat hij het na dit boek wat rustiger aan wil doen. Hij verdient dat niet alleen, maar zou die tijd ook kunnen gebruiken om zich wat "op te laden", want eer lijk gezegd, staat er in "Bestaat God?" niet veel nieuws na wat hij in eerdere boeken al heeft ge schreven. De auteur had ook niet de illusie iets nieuws te vertellen Hij komt daar eerlijk voor uit In het al eerder aangehaalde boek waarin hij zich onder anderen tegen de Duitse bisschoppen ver dedigt, zegt hij dan ook: "Wat ik geschreven heb is nergens zomaar van mij. Originaliteit in de ge wone zin van het woord heb ik niet eens beoogd. Ik heb bij elkaar gebracht wat er is" De opzet van dit boek is dat het al lemaal nog eens bij elkaar staat Meer pretendeert het eigenlijk niet. Maar daarin zit dan ook de waarde. Al met al een boek dat er zijn mag En niet alleen om tussenopmer- kingen als: "Een christen kan so cialist zijn, maar hoéft geen so cialist te zijn" ("Bestaat God?" is een uitgave van "Gooi en Sticht". Het kostf 67£0) THEO KROON LEIDEN - Het voortbestaan van de Leidse vrijwilligerscentrale aan de Langegracht moet de komen de drie jaar gegarandeerd wor den. Voor de werkzaamheden van de centrale- is dat eigenlijk noodzakelijk. Deze mening overheerste, gister avond bij een aantal raadsleden die tijdens een commissieverga dering moesten adviseren over de vraag of de vrijwilligerscen trale dit jaar zo'n 9000 gulden van de gemeente Leiden kan krijgen. Die gemeentelijke subsidie is dit jaar voor het eerst in het vier-jarig bestaan van de vrijwilligerscen trale nodig. Het ministerie van CRM is namelijk niet meer bereid om 100 procent van de kosten te betalen. Het ministerie heeft de subsidie voor dit jaar terugge schroefd naar 90 procent. Voor de raadsleden bleek een aanvullen de subsidie van de gemeente gis teravond niet op onoverkomen- lijke bezwaren te stuiten. Maar liever ziet men dat CRM ook in 1980 en 1981 een subsidie van 90 procent zeker stelt. In dat geval namelijk kan het voortbestaan van de vrijwilli- Boot gezonken LEIDEN - Een woonboot in de Zijlsingel is gisteravond gezon ken. Toen de brandweer om kwart voor twaalf ter plaatse kwam stond het water al halver wege de ramen. Het enige wat zij nog kon doen was het gas en licht afsluiten. Men vermoedt dat de oorzaak een gesprongen water leiding is. De boot werd niet be woond; hij is pas geleden door de firma Zaalberg verkocht aan een man die daarna al een week lang niet te vinden is. De boot ver keerde in prima staat. gerscentrale beter gegarandeerd worden. Bij het ministerie zal ge vraagd worden of men tot een toezegging over de subsidie be reid is, deelde wethouder Tesse- laar gisteravond mee. Bij de vrij willigerscentrale werken zo'n 80 vrijwilligers. Zij zijn actief in buurt en clubhuiswerk en allerlei instellingen voor hulpverlening Gewonden bij slippartijen LEIDEN - Door de gladheid heb ben zich gisteren en vannacht weer diverse ongelukken voor gedaan. In twee gevallen vielen daarbij gewonden, niet alleen onder mensen maar ook onder bomen. Het eerste ongeluk gebeurde gis terochtend op de Kooilaan. Een 26-jarige inwoner van Leiden raakte daar ter hoogte van de Ringkade met zijn auto in een slip, en kwam tegen een boom te recht. De voorkant van de auto raakte totaal vernield, de be stuurder werd gewond, en over gebracht naar het Academisch Ziekenhuis. Om half één vannacht slipte een 19- jarige Leidenaar met zijn auto op de Lammenschansweg. Dat ge beurde terwijl hij een andere auto wilde inhalen. Hij kwam even eens tegen een boom, in de mid denberm, tot stilstand. De Leide naar liep een bloedneus en ver moedelijk een neusbeenbreuk op. Hij is voor onderzoek naar het AZ gebracht. De voorkant van de auto werd totaal vernield. De bast van de boom werd licht bescha digd. LEIDEN - Boer Vulpen moet ui terlijk 15 februari zijn boerderij in de Merenwijk ontruimen en zijn woning en bedrijfsruimten ter beschikking stellen van de ge meente. Wanneer de 65-jarige boer, die zo verknocht is aan zijn boerderij, blijft weigeren zijn woning te verlaten, is de gemeen te gerechtigd de hulp van de poli tie in te roepen. Eén en ander is besloten door mr. Blaauw, president van de Haagse rechtbank, naar aanleiding van het kort geding dat de gemeente tegen boer Vulpen heeft aange spannen. Zoals bekend had de gemeente aanvankelijk plannen om de boerderij voor een kwart miljoen te restaureren. Tijdens het kort geding voor de Haagse rechtbank bleek de raadsman van de gemeente echter te be schikken over een rapport van de directeur van gemeentewerken waarin gezegd wordt dat de boerderij inmiddels te slecht is om te herstellen en gesloopt moet worden. In het vonnis van de Haagse rechtbank wordt verwe zen naar de koopakte van 1968 waarin de bepaling staat dat boer Vulpen in zijn boerderij mag blij ven wonen totdat die gesloopt wordt. Boer Vulpen beroept zich op een toezegging van de directeur van gemeentewerken dat hij in de boerderij mocht blijven wonen. Volgens de Haagse rechter heeft boer Vulpen echter niet kunnen bewijzen of aannemelijk kunnen maken dat die toezegging werke lijk gedaan is. Ook acht mr. Blaauw het niet van belang wan neer er een bepaald dienstver band had bestaan omdat boer Vulpen inmiddels de pensioen gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Tenslotte meent de rechter dat boer Vulpen inmiddels, overeen komstig het koopcontract, pas sende woonruimte aangeboden heeft gekregen aan de Eikenrode in de Merenwijk. Boer Vulpen heeft in de stal naast zijn huis nog steeds zeven koeien. Zijn trots, die hij graag wil be houden. Volgens de gemeente staat de stal echter op instorten en moet die met spoed worden afgebroken. In het vonnis van de Haagse rechtbank wordt erkend dat de bouwkundige staat van de boerderij slecht is. Het PPR-raadslid Beijen heeft in middels vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Beijen wil onder meerweten of van gemeentezijde ooit is overwogen om boer Vul pen te vragen als beheerder van de kinderboerderij op te treden, en zo niet wat daar tegen (ge weest) zou zijn. Aanstaande dinsdag zal de zaak ook aan de orde komen jn de raadscommis sie voor volkshuisvesting. De boerderij aan de Hoge Mors- ~w~ y~ H 1 M ~W~ y s v weg 140de transacties zijn nu ook B Bj B J BS I M n B m inzet geworden van een juridisch B/ B~4 B"^ B^ B BB B B-^B steekspel tussen de gemeente en de Mr B j B B B V BB BB heer Van Gellecum B LEIDEN - De transactie van de boerderij aan de Mors- weg, die de gemeente deze week verkocht aan de ei genaresse van 'Nieuw Mi nerva', krijgt nog een na sleep. De gemeente Lei den wil tegen de aanvan kelijke koper een gerech telijke procedure aan spannen om zo een scha devergoeding van 81.000 gulden af te dwingen. De betrokkene zag van de koop van de boerderij af vanwege de vele vernielingen die tijdens de duur van de onderhandelingen aan de boerderij werden gepleegd. Hij vindt dat de gemeente als eige naar verantwoordelijk is voor de ze vernielingen. De gemeente meent echter dat de betrokkene de langdurige leeg stand en de daarmee gepaard gaande vernielingen zelf veroor zaakte door problemen te maken met de aankoop. De heer Van Gellecum bracht op de boerderij een bod uit van 622.000 gulden, terwijl de eigenaresse van Nieuw Minerva het complex verwierf voor een bedrag van 450.000 gulden. Aanvankelijk wilde de gemeente van de heer Van Gellecum een schade-ver goeding van 172.000 gulden ei sen. Inmiddels is die eis vastge steld op 81.000 gulden. In de berichtgeving over de ver koop van de boerderij, berichtten wij eerder deze week abusievelijk dat de heer Van Gellecum van de gemeente een schadevergoeding zou krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 17