Filmkeuring weg: wie let op de vuiligheid? IE ICO/ATHIBU TRIO VAN „DR. PULDER IN NIEUWE HAANSTRA Het zonnetje in huis. Bioscoopbond kan regeling treffen Jongste van Korda broers overleden l^zfL Prijs voor Harrie Hosman voorfilm over analfabetisme VRIJDAG 12 JANUARI 1979 UTRECHT - De filmkeu ring voor volwassenen is dus ter ziele en de Hoge Raad heeft de laatste ob stakels opgeruimd die in de praktijk het vertonen van harde porno nog be lemmerden. Boven de achttien is alles best. Vrijheid, blijheid! Het is maar de vraag. Want waar niemand van de be leidsbepalers het de laat ste twee jaar nog over ge had heeft, dat is die ande re factor, die vroeger kon veroorzaken dat films voor vertoning werden verboden: het geweld. Enkele weken geleden werd het opnieuw aan de orde gesteld door een zich Anti-fascistisch Vrou wen Comité noemende pressie groep, die zich zeer gestoord had aan de in het Utrechtse City-thea ter vertoonde film Vrouwen kamp. Een pijnlijke misvatting bleek uit een verklarend schrij ven, waarmee de vrouwen - die City met anti-fascistische leuzen hadden beklad - zich tot de pers hadden gericht. Ze vonden het een schandaal dat een film als Vrouwenkamp door de keuring was gekomen. En ze maakten er melding van ook een exemplaar van het pamflet naar de Filmkeu ring te hebben verzonden. Keuring exit Dat waren eigenaardige medede lingen, want de dames hadden kunnen weten dat er in Neder land geen filmkeuring meer be staat, noch om er doorslagen van brieven heen te sturen, noch om er het beleid aan te klagen. We hebben enkel nog een raad van mensen met veronderstelde ken nis van kinderpsychologie, en die raad bepaalt uitsluitend welke films door alle leeftijden of door minimaal 12-jarigen gezien mo gen worden. De rest van het film aanbod komt dus ongekeurd in de bioscopen. LONDEN - Vincent Korda.de jong ste van de drie uit Hongarije af komstige broers die in de-jaren '30 de Britse filmindustrie hebben beheerst, is vrijdag in Londen overleden. Hij was 82 jaar. Hij was schilder en decorontwerper voor producties van zijn broer sir Alexander Korda die in 1956 overleed. Hij maakte de decors voorfilms als .Catharina de Gro te' (1934) en The ghost goes west' 1935). Vincen t Korda verkreeg in 1938 de Britse nationaliteit De filmproducent Zoltan Korda stierf in 1961. DY AN NE THOR NE Doep Throat TOPSUCCES IN PARYS EN BRUSSEL Alleen het vertonen voor een publiek van beneden de achttien van films die opual te onkiese wijze erotische handelingen te zien geven, brengt enig risico met zich mee. Vandaar dat in de grote steden, in het eerste het beste weekprogramma volgend op het arrest van de Hoge Raad, prompt de vertoning ter hand werd ge nomen van harde porno, voor bo ven de 18 jaar. In diezelfde week kwam het Utrechtse City met Vrouwenkamp, gewoon voor bó ven de 16 jaar, want close-ups van genitaliën - al dan niet in functie - geeft de film niet te zien. Wat die film echter wel te zien gaf, en in de details, moet voor een gezond denkend mens schok kender en verwerpelijker zijn dan de beelden uit de gemiddelde boven-de-18-film: martelingen, vernederingen, kortom smerig sadisme, voor de schone schijn geëtiketteerd als een film die onthult over de gruwelijkheden in concentratiekampen begaan In werkelijkheid gaat het om smerige exploitatie, niets ont ziende geldhonger, munt slaan uit de laagste instincten die men sen bezitten. Dit soort films wordt al langer in Nederland vertoond, maar geen procureur-generaal en geen Van Agt die daar actie tegen heeft on dernomen, omdat men het te druk had met dood te vallen over films die laten zien wat mensen met elkaar doen uit liefde of voor de lol. Sadistische daden worden ook wel voor de lol gepleegd, maar daar zijn de genoegens per definitie eenzijdig. Dat is het verschil Films als Vrouwenkamp en Ilsa, Wolvin van de SS, komen boven dien in gewonere bioscopen te recht. En dan blijkt men ineens, in plaats van de oorlogsfilm met sex, waar de foto's van in de vitrines hin gen, een portie toegespitst sa disme voor de kiezen te krijgen waar de honden geen brood van lusten. Het kan goed zijn dat men het nog mooi vindt ook, maar ge zond kan het nauwelijks zijn Hoewel er psychologen bestaan die geloven dat sadisten zich met het zien van die films afreageren en dan misschien niet meer toe komen aan het zelf plegen van sadistische daden. Verrassingen vertoond wordt, of die er geen no tie van heeft waar zijn kinderen van net 16 jaar de zaterdagavond doorbrengen, kan voor onplezie rige verrassingen komen te staan Films als Vrouwenkamp worden in Nederland niet meer als uitzon deringen gezien, niet als de ex cessen die het wel degelijk zijn. Vanuit de filmwereld hoeft men geen enkele ethische zelfdisci pline te verwachten. Noch van af zonderlijke filmmakers, noch van afzonderlijke importeurs, noch van zaal-exploitanten. Waar de een zich te sjiek voor voelt, wordt onmiddellijk door een an der opgepikt Krasse staaltjes Het is echt te kras wat er in ons land de laatste jaren aan bedenkelijks te zien is geweest in volmaakt zinledige context. Ik heb het dus niet over een film als Pasolini's Salo, waarin de gruwelijkheden onderdeel waren van een vol maakt integere en wel doordach te conceptie. Ik heb het zelfs niet over een film als The Texas Chainsaw Massacre (waarin mensen elkaar met kettingzagen te lijf gaan en veranderen in bar becueworstjes). Ik heb het wel over een film als Mensen Blijven Beesten, waarin authentieke opnamen zaten van een safari-ongeluk: een man werd voor de ogen van zijn fami lie (en voor het oog van de camera van een mede-toerist) door leeu wen verscheurd. In dezelfde film zaten authentieke opnamen van door blanken gepleegde castra ties en moorden op Braziliaanse indianen. Een film als Survive, waarin overlevenden van een vliegtuigramp in leven blijven door dode mede-passagiers op te eten. Een slechte film, die overal in de wereld behoorlijk succes gehad heeft, nadat bekend werd dat de lijken uit de film échte lij ken waren, opgekocht bij Mexi caanse ziekenhuizen Authentiek In Black Emmanuelle en de Kan nibalen zaten, naast een heleboel nagemaakte maar zeer huive ringwekkende martelscènes, ook authentieke opnamen, die een Afrikaanse regering had laten maken van rituele moorden en kannibalisme. Een met een ver schalkte kopie van dat stukje film kon een porno-produkt een extra sensationele kick opleveren. Dat heeft u dus allemaal gemist. Films die al doodenge elementen vertonen van wat echt het ergste is van wat er te koop ligt in de bazaar die cinema heet: „snat- chers". Dat zijn films met niet ge nepte opnamen van seksuele vernederingen, martelingen, moorden en verminkingen van slachtoffers, die tevoren hadden gedacht een paar stuivers te ver dienen met deelname aan gewo ne pornofilms. Dit soort je ver stand te boven gaande misdaden wordt in Zuid-Amerika begaan. Maar vergeefs probeert men in Noord-Amerika de illegale han del in die films te bestrijden. Ik vraag me af of de Nederlandse wet nog wel een mogelijkheid over heeft om, als de leeftijds grens van 18 jaar in acht geno men, openbare vertoningen van „snatchers" te verbieden. Ik vrees het ergste. Eigenlijk is er dan maar één reële macht in Nederland over die in staat is (en ermee gebaat is) een regeling te treffen dat gewone porno wel vertoond blijft worden en het sadistische vuilnis in het buitenland blijft: de Nederlandse Bioscoopbond, die met richtlij nen of interne besluiten haar le den kan binden. En dat zijn ten slotte alle producenten, verhuur ders en exploitanten van com merciële films. Alleen de alterna tieve vertoners (die zich aan dit soort excessen niet zullen bezon digen) en de eigenaren van de heel kleine obscure porno-tentjes hebben geen zitting in de bond. Het zou een goed ding zijn als men bij de Bioscoopbond genegen was eens over dit soort zaken te gaan praten, in plaats van altijd over geld PIETER VAN LIEROP Gisteren is in de grote steden de film "De cirkel van staal" in pre gegaan. Daarin speelt David Carradine (foto) een blinde meester c weg wijst naar het boek der wijsheid. Een film met een filosofische i dus DEN HAAG (ANP)-De Cine-Q-prijs voor de beste academiefilm van 1978 is deze week in Den Haag toegekend aan de film "Hoe schreif ik dat nau", een film van Harrie Hosman. die aan de camera werd geassisteerd door Paul Kramer. Beiden zijn verbonden aan de Nederlandse Filmaca demie. De tweede prijs ging naar de film "Verduiveld", eveneens ge maakt doormensen van de Nederlandse Filmacademie, namelijk Martin Cohen en Sjoerd Jansen. De winnende film geeft een beeld van het werk dat wordt gedaan aan de dag- en avondschool voor volwassenen in de le Jan van der Heyden- straat te Amsterdam. Volwassen anafabeten leren daar lezen en schrij- De prijs is twee jaar geleden ingesteld door de club Cine-Q.een groepering die maandelijks een contactmiddag organiseert voor degenen, die in het filmbedrijf werkzaam zijn. De jury bestond uit het publiek, voorzien van stembiljetten. De aanwezi gen waren leden van de Haagse Filmstichting, de stichting Filmcentrum en Cine-Q. Er waren negen films ingezonden, afkomstig van de Neder landse Filmacademie te Amsterdam, de vrije academie Psychopolis te Den Haag en het sociologisch instituut te Utrecht. Sophia Loren werkt op het ogenblik aan de filn haar schoonheid gebruikt om in leven te blijven Haar tegenspeler is John Cassavetes. "Brass Target". Daarin speelt zij de rol van een vrouw die in het door de Tweede Wereldoorlog geteisterde Europa. idool John Travolta zal binnenkort weer in de bioscopen te zien zijn in de film "Mo film redt hij een ingedutte huisvrouw van alle ellende door op een goeie dag haar lev Mede door met haar in bad le gaan brengt hij weer fleur aan haar leven. De huisvrouw die deze eer te beurt valt wordt gespeeld door Lilly Tomlin UTRECHT - Kees 'Brusse gaat dc hoofdrol spelen in de verfilming door Bert Haanstra van dein 1963 door Anton Koolhaas geschreven roman „Een pak slaag". Andere acteurs die belangrijke rollen gaan spelen zijn: Adèle Bloe- mendaal, Paul Steenbergen, Bernard Droog. Eric Schneider, Jaques Commandeur, Cees Lin- nebank. Annet Nieuwenhuyzen, Eric van Ingen en Guus Hermus, die mogelijk nog kan worden vervangen door Jeroen Krabbe. Het is een film die gaat over het be- driifsjubileum van een presi dent-directeur. De man is weinig populair, gewoon een kleurloze sul die opgewassen is voor zijn taak. Maar een onaannemelijk verhaal als hij dat in de fabriek eens heel lang geleden een pak slaag gehad zou hebben, gaat tij dens de feestviering een heel ei gen leven lijden. Het wordt een tragikomedie met het meer ko mische gedeelte aan het begin en de tragiek aan het slot. Haanstra denkt begin april te star ten met de verfilming van een script dat (in derde versie) door Koolhaas zelf werd geleverd. De film komt Kerstmis '79 in de bio scopen. Tegelijkertijd met „Een pak slaag" zullen de opnamen worden ge start „Grijpstra De Gier", ge baseerd op misdaadromans van de ook in Amerika uiterst suc cesvolle misdaadauteur Jan Wil lem van de Wetering. Rijk de Gooyer en Rutger Hauer spelen de hoofdrollen: twee recher cheurs van de Amsterdamse poli tie. Het plan lag al een tijd in de ijskast, maar nu producent Rob Houwer en regisseur Paul Ver hing met elkaar hebben gebro ken. heeft Houwer Wim Verstap pen voor de regie aangetrokken. De film komt met september al in en 365 dagen per jaar een bruin leventje leiden Hoge Rijndijk 25. 2313 KG Leiden, tel 071 -141741 showrooms geopend dinsdag t/m vrijdag 9 - 5 uur donderdagavond 7 - 9 uur en zaterdags 9 30 - 1 30 i of 's avonds na afspraak BLIJVERS "Even en oneven" - Met goed moedig geweld gaan Bud Spencer en Terence Hill hun te genstanders te lijf, Luxor, Lei den, Euro 1, Alphen. "GREASE" - Belangstelling taant nog niet, Camera, Leiden, Euro 3, Leiden. "De wraak van de roze panter" -Inspecteur Clousseau lijdt nog steeds aan spraakgebrek, Lido 1, Leiden. "Jaws 2" - Akelig jongetje, tweede editie, Studio Leiden. "An unmarried woman" - Hoe een vrouw een scheidng over leeft, Lido 3, Leiden. "Eros Roulette" - Sex in Rex, Leiden. "Slap shot" - IJshockey onder leiding van Paul Newman, Euro 2, Alphen. Nieuw in Alphen "De Turkse non" - De akelige, sadistische gevolgen van een uitstapje buiten de kloostertui nen, Euro 4, Alphen. Sex in Trianon Kindermatinee "Donald Duck" - Lido 3, Lei den. "Bambi" - Studio, Leiden. "Lucky Luke" - Rex. Leiden "Winnetou het grote opper hoofd - Euro 3, Alphen. Nachtfilms "Love and death" - Camera, Leiden. "Tamara naakt lokaas" - Rex, Leiden. "The Odessa File" - Euro 1, Al phen. "De wraak van Kung Fu Mao" - Euro 2, Alphen. "Blue Movie" Euro lEuro 3, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: "Jaws 2", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1,7 en 9.30 uur. 12 jaar. APOLLO 2: "Bambi", za. woe. 2.30 uur, zo. 1.30 en 3.30 uur. AL. "Apache Massacre", dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur. 16 jaar. ASTA: "Force 10 from Navaro- ne", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur. zo. 1.30. 4. 7 en 9.30 uur. 12 jaar. BIJOU: "Grease", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. CALYPSO: "Grease", dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15 7 en 9.30 uur. AL. CAMERA: "Pourquoi pas", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur. zo. 2. 4.30 7.15 en 9.30 uur. 16 jaar. CINEAC: "Midnight cowboy", dag. 1.30.4,7 en 9.30 uur. za., zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. "Lucky Luke: De ballade 1.30 deDaltons",z CORSO: "Even dag. 2. 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15. 6.45 en 9.15 uur. AL. DU MIDI: "Jaws 2', dag. 8.15 uur. vr. en za. 6.45 en 9.30 uur, zo. 3.30,6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. EURO: "Dokter Zjivago", dag. 7.30 uur. za. en zo. 3.30 en 7.30 uur. 12 jaar METROPOLE 1: "Revenge of the Pink Panter", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 2: "Water schapsheuvel", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: "Moord op de Nijl', dag. 2 en 8.15 uur. AL. METROPOLE 4: "Der Ameri- kanische Freund, dag. 2. 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 5: "Ik ben verle gen maar ik red me wel", dag. 2, 6 45 en 9.30 uur. AL. ODEON 1: "Cirkel van staal dag. 2. 6.45 en 9.30 uur. zo ook 4.15 uur. 16 jaar. ODEON 2: "Waterschapsheu veldag. 2. 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur AL ODEON 3: "Revenge of the 6.45 AL. 19.15 Pink Panter", dag. 2, uur. zo. ook 4.30 uu ODEON 4: "Bambi" woe. 2 uur. AL "Fedora ".dag. 1.45(beh.za.,zo., en woe 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. PASSAGE: "Even en oneven", dag. 2. 7 en 9.30 uur. zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. AL. STUDIO 2000: "Bambi", za.. 2 i AL en 9.30 i DE UITKIJK "Herfstsor dag. 2, 7 en 9.30 uur. 16 ja.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1979 | | pagina 11