de Lange: ïen boeiende toneelspeler toegelicht Briljante Feeksvan Erik Vos Kippev/ees, mager, kaloriearm vlees lekker vlees. [iWêXmgramma l Nijhoff-vertaalprijs Karei van het Reve 1978iONDERDAG 28 DECEMBER 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 HAARLEM (GPD) - „Ik heb het gevoel dat k 180 kan worden. Aan de andere kant rea- iseer ik me dat het morgen afgelopen kan zijn. [k ben er echt bang voor. De dood houd me wel ontzettend bezig. Het is ook zo'n groot gebeuren. Ik denk dat het na het overlijden nog niet afgelopen is. Ik zie ster yen als overgaan naar een andere dimensie. De kern van je lichaam, of hoe je het ook wilt noemen, kan volgens mij niet stuk. Dat blijft altijd voortbestaan. Het manifesteert zich na de dood op een andere manier, maar dit is een gevoel dat in de loop der jaren gegroeid is. Ik ben jaren panisch bang voor de dood geweest. Het zou best kunnen dat ik het me nu alleen maar verbeeld, dat ik niet bang ben". De woensdagochtend overleden toneelspeler Bob de Lange zei het bovenstaande over de dood naar aanleiding van het overlijden van Ko van Dijk. De dood heeft De Lange heel zijn leven geïntri geerd. In zijn autobiografie „Zo stil als de straten waren de men sen", heeft hij het herhaaldelijk over de dood. Enkele jaren gele den kreeg Bob de Lange voor het eerst een zware waarschuwing van zijn hart. Door veel rust her stelde hij in de landelijke sfeer van zijn boerderij in Eemnes waar hij de laatste jaren woon de. Niet meer zoveel op het toneel wel in films en voor de televisie in tal van stukken en drama-series ging hij na zijn herstel weer volop aan het werk, want een acteur moet spelen. Bob de Lange, voor de burgerlijke stand Jacob Ber nard de Lange, is 62 jaar gewor den. In 1916 werd hij geboren in Rotterdam. In 1934 debuteerde De Lange bij de Amsterdamse Toneelvereniging, het gezel schap van Albert van Dalsum en August Defresne. Hij begon als volontair voor 25 gulden per maand. Dat betekende een schuchter begin van een rijke to neelloopbaan waarin hij een on telbaar aantal rollen van zeer uit eenlopende aard zou spelen. Bob de Lange heeft een groot publiek veel verrukkelijk toneel- plezier bezorgd. Zijn persoonlij ke aanwezigheid in een stuk be tekende de verzekering dat er in elk geval iets te beleven zou zijn. De laatste rol van Bob de Lange was bij Theater. Hij speelde dit seizoen een belangrijke rol bij de jubileumproduktie van dit gezel schap, Het Buitenverblijf, een ongewoon lang stuk van Goldoni. Ook daar was het De Lange die met verfijnd en subtiel toneelspel voor verrukkelijke toneel zorgde. Bob de Lange speelde na zijn ATV-periode bij nog verscheide ne andere gezelschappen, zoals het Residentie Toneel, Komedia en verschillende perioden bij de Haagse Comedie, bij het Amster dams Toneel en bij de Neder landse Comedie. Bij de twee laatstgenoemde gezelschappen maakte hij deel uit van de artis tieke leiding. Gedurende de Tweede Wereld oorlog moest De Lange onder duiken. Door de anti-joodse maatregelen van de Duitsers kon hij zich niet langer in het open baar bewegen. Bovendien moch ten joodse spelers en joods publiek de schouwburg niet meer in. Een ware meester was Bob de Lange als komediespeler en blijspelacteur. Hij koesterde een grote liefde voor de Franse boulevardschrijvers als Feydeau, Achard en Roussin. En schitterde in veel stukken van deze auteurs. Dikwijls vertaalde De Lange die stukken zelf, speelde er de hoofd rol in en regisseerde ze dan ook nog subliem. Op den duur kon Bob de Lange zijn draai niet meer zo vinden bij het repertoirtoneel. Zijn verwijt was dat er te weinig aandacht aan toneel als ver strooiing werd geschonken. En in 1973 kwam hij met een eigen ge zelschap „Podium". Gesteund door subsidies van CRM en de gemeente Amsterdam kon De Lange zich met een door hem ge formeerde groep aan komdedie- spelen wijden. Geldzorgen, grote tekorten, maakten al na enkele jaren een einde aan het bestaan van „Podium". In zijn boek schrijft Bob de Lange daarover „Het bleek mij datje voor het lei derschap van een gezelschap in de wieg moet zijn gelegd, dat was ik niet". Televisie Na het Podium-avontuur con centreerde Bob de Lange zich Bob de Lange: bang vooral op de film en televisie. In de Pinkeltje-film is hij te zien als de schrijver meneer Dick Laan en de meest recente tv-bijdrage le verde hij in „De Kindervriend" van Koos Postema waarin hij een wijze oudere politieman speelde. Grote televisierollen speelde hij in de series van oudere datum zo als de resident in „De Stille Kracht" en de begrijpende advo caat meester Stroomkoning in „Karakters" van Bordewijk. Gro te vernieuwingsdrang bezat Bob de Lange niet. Hij hield van ze kerheden en zag die niet graag op losse schroeven gezet. Voor de actie Tomaat had De Lange geen goed woord over en maatschap pelijk engagement laten door klinken in voorstellingen was niet wat hij zocht. Bob de Lange was een acteur die een toeschou wer altijd wist te boeien zonder groot pathos. Soms met verras send weinig uiterlijke middelen bracht hij de karakters in zijn rollen stralend tot leven. Daarvan getuigde ook zijn allerlaatste creatie bij Theater in Arn hem. Zo was Bob de Lange op het laatst van zijn leven toch zij het als gast, tijdelijk teruggekeerd bij het repertoir-toneel. Hij heeft zijn publiek veel moois gegeven waaraan met vreugde kan wor den teruggedacht. KO VAN LEEUWEN ADVERTENTIE SCHEVENINGEN - Met flink veel trammelant heeft de toneelgroep "De Appel" haar eerste "klassie ke blijspel" aangekondigd na zes seizoenen min of meer tragische stukken en voorstellingen geba seerd op improvisaties. Niet dat er tot nu toe bij "De Appel" niet gelachen kon worden, maar de kern van de zaak is waarschijn lijk, dat Erik Vos zich weer eens op het blijspel heeft gestort en er zich met zijn wel zeer persoonlij ke benadering van toneelhumor volledig in heeft uitgeleefd. Menig toneelliefhebber zal be treurd hebben, dat Vos het blij spel zo lang links heeft laten lig gen. Zij commedia dell' arte-ach- tige voorstellingen bij de Nieuwe Komedie, nu alweer een jaar of vijftien geleden zijn nog lang in het geheugen blijven hangen en was eigenlijk een aangename verrassing een aantal toneel grapjes uit die periode nu in de voorstelling van "de Feeks" terug te vinden. Angst voor oude grappen behoeft niemand echter te hebben. Alles, tot en met de tekst van Shakes peare toe, is in een nieuw jasje gegoten. Bovendien is het aan bod aan visuele grapjes en tekst grapjes zo overdonderend dat de gemiddelde toeschouwsr ten minste twee voorstellingen nodig zal hebben om alles in zich op te nemen. Met andere woorden: Erik Vos heeft weer eens flink uitgepakt en zijn schade van ja ren ruimschoots ingehaald. Het eerste wat opvalt zijn de wijzi gingen in titel en tekst. De tradi tionele vernaming "De getemde feeks" komt niet overeen met het origineel en de feitelijke inhoud van het stuk. Het door Vos be doelde open einde betekende dat alle moeilijkheden eenvoudig opgelost konden worden door de titels in te korten tot "De Feeks". Vervolgens is hij flink aan de tekst gaan sleutelen, en terecht. "The Taming of the Shrew" be hoort tot de vroegere stukken van ADVERTENTIE Fleurop voor... Motobécane. Fietsen op z'n Frans. V- V; Catherine ten Bruggencate en Roelant Radier in "De Feeks" tb.v. Nat. Puzzelactie „Het Gehandicapte Kind" AMSTERDAM - De Nijhoff-ver- taalprijzen van het Prins Bern- hardfondszyn dit jaar toegekend aan Karei van het Reve, Robert Lemm en Ingrid Wiken-Bonde. De prijzen, groot 7500 gulden, zullen op 21 februari worden uit gereikt in het stadhuis in Den Haag. Van het Reve is onderscheiden voor zijn vertalingen uit het Rus sisch in het algemeen en voor zijn Toergenjev-vertaling (versche nen in 1955/1957) in het bijzonder. Robert Lemm kreeg de prijs voor zijn vertaling van "Barokcon- cert" van de Cubaanse schrijver Alejo Carpentier, alsmede voor zijn overige vertalingen uit het Spaans. Ingrid Wiken-Bonde tenslotte, is onderscheiden voor haar verta lingen van Nederlands en Vlaams werk in het Zweeds, en met name voor de wijze waarop zij Louis Paul Boons "Kapellekensbaan" in die taal heeft omgezet. wie met'n schone lei begint elkaar begroeien, is hel dé tijd Shakespeare en is een van zijn minst evenwichtige blijspelen. Bovendien is het stuk in uiterst corrupte versies tot ons gekomen en moeten we maar gissen hoe het er in zijn oorspronkelijke vorm uitgezien zal hebben. Zeker is in elk geval het stuk zelden gespeeld is zoals het door Sha kespeare bedoeld werd en wel als een toneelstuk binnen een to neelstuk. Een edelman laat namelijk de dronken zwerver Sly slachtoffer worden van een practical joke en binnen dat kader wordt voor Sly een toneelstuk opgevoerd. De Sly-geschiedenis moet echter gedeeltelijk verloren zijn gegaan en wordt daarom in moderne uit voeringen meestal weggelaten. Erik Vos heeft in samenwerking met Hent van der Horst een nieuwe versie samengesteld waarbij gebruik is gemaakt van verschillende vertalingen en die is aangevuld met fragmenten uit een oudere en anonieme versie van "The Taming of the Shrew", waarin de Sly-geschiedenis weer als rode draad door de opvoering heen loopt. Voor de voorstelling zelf heeft hij bovendien zijn hele goocheldoos opengetrokken en zo weet hij het publiek in het Ap peltheater een bond geheel voor te toveren van comedia dell' arte, pantomine, zang, dans en tradi tioneel toneel, alles tesamen ge bracht in een welhaast perfecte voorstelling vol schitterende ac teerprestaties. Zelden heeft het Nederlandse toneel een voorstel ling gekend met zoveel vaart, zo veel afwisseling en een op alle fronten zo onweerstaanbaar doorwerkende humor Visueel wordt dit alles ondersteund door de magnifieke kostumering van Ellen de Zwart en een simpel maar geraffineerd toneelbeeld van Tom Schenk. De dubbele bodem, ontstaan door de omlijsting door de Sly-tafere- len, en het bijna onbegrensde speelvlak bieden de acteurs van "De Appel" een aantal uitgelezen kansen die met een adembene mende virtuositeit worden aan gegrepen. Bij een dergelijk en semble is het verschil tussen hoofd- en bijrollen in de loop der jaren volledig vervaagd, maar zonder dat de anderen daardoor tekort gedaan worden, moet toch de naam van Eric Schneider apart genoemd worden. Door stem en spel beheerst zijn Pe- trucchio op superieure wijze de hele voorstelling, daarbij nu een geassisteerd door een ontembare Catharina van Geert de Jong, dan weer door de kwikzilveren Gru- mio van Henk Votel, en meer dan eens door het hele ensemble. Het enige belangrijke aanvechtbare punt in de voorstelling was de Bianca-opvatting, niet door de vertolking van Catherine ten Bruggencate, maar door de pop perige manier waarop Erik Vos deze rol heeft laten invullen. Het is begrijpelijk dat "De Appel" voor een dermate briljante voor stelling een speciale entourage heeft willen scheppen. Bezoekers kunnen niet alleen de fraaie ex positie van de kostuumtekenin gen van Ellen de Zwart bewonde ren (en er is meer dan er aan de muren hangt!), maar bovendien wordt er op vrijdag- en zaterdag avond voor de belangstellenden om zeven uur een speciaal Feeks menu geserveerd: een smakelijk Fake-stew, omlijst door een pittig soepje, en een dessert met drank naar keuze. Belangstellenden voor deze maaltijd wordt echter wel aangeraden tijdig te reserve- PAUL KORENHOF Karei van het Reve ADVERTENTIE NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Turken (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Bij ons in... Maassluis: gevarieerd programma (KRO" 19.49 - Wat heet beter (KRO) 20.25 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRo) 21.15 - 't Zand 33 (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Jaarovericht journaal 1978 (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.30 - Algemene voorlichting (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Astronautjes (AVRO) 19.05 - AVRO's Toppop (AVRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - De Vader Abraham Show (AVRO) 21.25 - Lillie, tv-serie (AVRO) 22.15 - AVRO'S Puzzeluur (AVRO) 23.20 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 18.00 Karl, der Gerechte, tv-Serie. 18.30 Ac tual. 18.45 Kleuterprogr. 18.55 Karl, der Gerechte, tv-serie. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.00 Progr. in form. Aansl.: Von Affenschan- de bis Zapfenstreich, tv-serie. 18.15 Tennis lieber als Kano- nen, tv-serie. 19.15 Actual.ma- gaz. 19.45 Lieben Sie Kishon?, tv-serie). 20.00 Journ. 20.15 Re portage. 21.00 Aaus. progr. 22.30 Actual. 23.00 Die Rache, tv-film. 0.15-0.20 Journ. DUITSLAND II 18.20 Klager und Beklagte, tv- serie. 19.00 Journ. 19.30 Korte verhalen. 20.35 Satirisch progr. neun Schneider, tv-film. 21.10 Antonius und Cleopatra, trage die. 22.35-23.20 Jazz. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS 6Net lj 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Verkeerstips. 19.35 Meded. 19.45 Nws. 20.10 Poppenshow. 20.35 Jaaroverzicht nieuws 1978. 22.00 Filmrubriek. 22.50-23.00 Nws. 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jongerenprogr. 18.30 De ei landbewoners (The Islanders), dingen, tv-spel. 23.20 Journ. DUITSLAND III WDR film. 20.00 Journ. 20.15 bie 'dserie. 18.55 Korte film. 19.00 Religieus progr. 19.30 Verkeerstips. 19.35 Meded. 19.45 Nws. 20.10 Praal en tegen spoed der courtisanes (Splen- deurs et Miseres des Courtisa nes), tv-serie. 21.15-22.05 Cult, progr. TV-VRIJDAG MIDDAG 14.00 - Dier in nood, dierenprogramma (TROS) 15.00 - Nieuw avonturen van Pegeltje de sneeuwman, tekenfilm (TROS) 15.25 - The Darts, licht muziekprogramma (TROS) In 'V/at heet beter', de KRO-rubriek over alternatieve r van genezen, wordt vanavond (19.49 uur, Nederland 1) aandacht geschonken aan open benen, migraine en menstruatieklachten. Het NOS-televisiejournaal heeft dit jaar gekozen voor een thema tische aanpak van het jaaroverzicht, waardoor losse nieuwtjes in een verklarend verband geplaatst kunnen worden. Het overzicht wordt vanavond van 21.55 tot 23.15 via Nederland I uitgezonden Belangrijke binnenlandse thema's in deze tachtig minuten zijn de politieke en sociale strijd rond Bestek 'SIde problemen rond ethni- sche minderheden in ons land als Zuidmolukkers, Marokkanen en Surinamers, de zaken Aantjes en Menten en de troebelen rond de kwiksinaasappelen Maar ook de terugkeer van het Nederlandse voetbalelftal van de wereldkampioenschappen in Argentinië en de treinramp bij Wes- tervoort zullen weer even aan de vergetelheid worden ontrukt. Het belangrijkste onderdeel van "buitenland" vormen de pogingen om tot een vrede in het Midden-Oosten te komen en in verband daarmee het overleg in Camp David en het toekennen van de Nobel prijs aan Sadat en Begin. Aan de hand van animatiebeelden zal Henk Neuman voorts ingaan op de beslissende invloeddie de grote machtsblokken in de wereld hebben bij tal van ontwikkelingen. Ook wordt aandacht besteed aan de natuurrampen in 1978 en aan "1978 als het jaar van de drie pausen". DONDERDAG 28 DECEMBER HILVERSUM I Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heilskwartier. 19.50 Je kunt het geloven. 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee, uit de maat. 21.40 Bij de tijd. 22.00 Confron tatie of dialoog. 22.25 Zojuist verschenen. 22:30 Nws. 22.40 Politiek weekoverzicht. 22.50 (S) De liederen van Schubert 23.20 (S) Muziek van eigen (31).x tiid. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VARA- 16.03 De eerste klant; 16.40 Lichte grammofoonmuziek; 17.00 Metropole orkest; 17.35 Radio Volksuniversiteit (RVU- "Wereld op handen"; 17.55 Mededelingen (NOS) - S.O.S.- en politieopspo- ringsberichten; 18.00 Nieuws (NOS)18.11 Dingen van de dag; 18.25 Tussen start en finish; 19.30 Brassband magazine; 20.00 Nieuws (NOS); 20.05 Radio Fil harmonisch Orkest; 21.35 Het zout in de pap; 22.00 Muziek van deze eeuw; 22.15 The Cotton Club 1923/1940 (NOS); 23.00 Met het oog Beelden uit mijn kinderjaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo maga zine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 Te Deum Laudamus. i .54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag... vrij dag. 9.00 Politiek en samenle ving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterst. 9.40 Wel zijn in Suriname I: gesprekken. 10.00 De Taaishow. 10.30 NOS- Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Recht- oprecht. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.49 Uitz. voor de landb. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 On der de groene linde. 14.00 Kijk op de derde wereld. 14.45 Kijk op West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Nederland (16.00 Nws.) VPRO: 17.00 Wel ingelichte kringen. 17.45 Em bargo. (17.55 Meded.). HILVERSUM IH EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S) EO-Metterdaad-Memr> 8.05 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De r HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Show. 22.02 (S) 24.#(S)DeHugovifG^l&ren Hn-VEBSl™ Iv zikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11.03 (S) Pol- derpopparade. 12.03 (S) Neder landstalige top tien en kwiis- wijks. NCRV: 13.30 (S) Peter Blom. 15.03 (S) Elpee pod. NOS: 16.03 (S) Nationale Hitpara- VRIJDAG 29 DECEMBER HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het leven- Nws. 8.36 Gym. voor de 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Zuid Nederland- land- enïuinb. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg morgenconcert, met Aspecten van de Kamermuziek. 10.00 Vocale muziek. 12.00 Van het Nederlands Concertpo dium: Franz Schubert Kwartet: Klass. muz. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 Op de vleugelen van het lied. 14.20 (S) Orgelmonumenten in Overijssel. 14.45 Woord der waarheid. VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek-op-vien Sweelinck en 'mein junges Leben': Klass.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5