Onderzoek contra prestatie regeling 'JE KUNT EEN ORKEST AAN ZIJN DIRIGENT HERKENNEN' toegeHcht Toezegging regering aan BBK A8KR Carlo Goldoni: knap toneel van 'Theater' Voldoening- schenkende uitvoering Exultate Deo (f^vandaag^ [fill erog&mma I WOENSDAG 13 DECEMBER 1978 David Zinman leidt concert in Leiden RADIO - TV - KUNST LEIDEN ROTTERDAM - Hij spreekt goed Neder lands, David Zinman, maar wel met een duide lijk accent dat op het eer ste gehoor doet denken aan de richting Oostenrijk of Hongarije. Hij blijkt echter Amerikaan te zijn, het land waar hij is gebo ren. Muziek kent echter geen grenzen, en deze le vendige kleine man met zijn tintelende donkere ogen zou in elk land gebo ren en getogen kunnen zijn. David Zinman is een aantal jaren dirigent geweest van het Neder lands Kamerorkest. Nu is hij vast dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en de eerste vraag ligt voor de hand: Hoe is de overgang van een ka merorkest naar een groot orkest en gelden daar dezelfde uitvoe ringsprincipes? David Zinman: "Een kamerorkest is naar zijn samenstelling sneller en beweeglijker. Ook de muziek is natuurlijk anders dan voor een groot orkest, dat over het alge meen door zijn omvang een moeilijker hanteerbaar apparaat is. Maar voor het kleinste tot het grootste ensemble gelden dezelf de regels. Ik ben violist, een strij ker en een zanger - nee, ik zing niet, maar ik duid daarmee aan hoe ik hoor en handel - en of ik nu bij wijze van spreken een trio of een groot orkest moet dirigeren, ik zou steeds op dezelfde uitvoe ringspraktijken letten. Bij de strijkers bijvoorbeeld geldt voor allen een gelijk gebruik van de strijkstok en een nauwkeurig aangegeven plaats als ze begin nen. Ik laat nooit een melodie abrupt eindigen. Dat klinkt lelijk. Ik laat het helemaal uitzingen. Als je niets meer hoort, ligt in het gehele strijkersensemble de stok toch nog op de snaren. Dat geeft een zeker psychologisch effect. Van de blazers kan ik een derge lijk uitvoeringsprincipe niet vra gen, omdat een adem beheersing niet tot in het oneindige kan doorgaan. Door alles tot in de fi nesses uit te werken, ontstaat een homogeniteit in klank. Iedere di- Door Bep Rijnders rigent heeft zijn eigenklank. Zo hoort hij die van binnen en van daaruit werkt hij ook. Iemand die goed luistert kan een orkest aan zijn dirigent herken nen. Maar daarvoor moet je wel jarenlang met een orkest hebben samengewerkt. Tot het werk van een dirigent behoort natuurlijk ook de grondige kennis en analy se van een partituur. Ik analyseer vooraf, en werk die uit aan de piano of met mijn viool. Ik ben geen goed pianist, en ik houd ook persoonlijk niet zoveel van het instrument, ofschoon er solisten zijn die zo prachtig spelen, datje ademloos luistert, zoals naar een Fischer of een Pollini". Is dit niet het antwoord op de vraag of David Zinman in zijn orkestdi rectie bewust of onbewust toch meer melodisch of horizontaal denkt, dan harmonisch ofwel verticaal. Een piano is een "har monisch" instrument? David Zinman: "In mijn analyse hoor ik inderdaad lijnen, motie ven, bijvoorbeeld in Beethovens "zevende", waar dit motief in het gehele werk doorloopt of emit springt. Het kan onbewust zijn geweest, maar persoonlijk geloof ik toch dat Beethoven dit bewust heeft gedaan. Als ik een solist moet begeleiden zou ik het liefste urenlang een werk met hem doornemen. Sommigen doen dit ook en het contact met hen is enorm. Dan werken we alles tot in de finesses uit. Dit zijn de men sen van wie ik het meeste leer. Ik vind het heerlijk om naar hen te luisteren. Anderen doen hel in vijf minuten af en geven alleen het tempo aanof op een bepaalde plaats een kleine verandering. De rest moeten we, het orkest en ik, op onze routine doen. Het is vreemd, maar met dirigenten praat ik zelden of nooit. Althans niet over uitvoeringspraktijken. Gaten We komen vrijdag in Leiden. In derdaad, er kan verschil in tempo zijn, afhankelijk van de plaats waar we spelen. In Rotterdam, in die prachtige Doelenzaal, kan ik meer laten "uitzingen", omdat het geluid niet direct terug komt. In Leiden is dit anders. Ik moet David Zinman daar het tempo hoger nemen om- geworde: dat er anders "gaten" zouden wichtig, vallen. Het is een moeilijke zaal graag" jm. t - - t T De nieuwe bont kollektie van Lambert De Jong, groots en prijzenswaardig! Korte mode, lange mode, in alle gevallen de mode van nu Kreaties in edelbont en kreaties die passen bij ieders beurs, o.a. veel sportieve modellen in modieus konijnebont. Bont bij Lambert de Jong, erg veel moois voor hoogst aangename prijzem,^^^ DEN HAAG (GPD) - De re- gering laat een onafhan kelijk wetenschappelijk onderzoek instellen naar het functioneren van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). Het on derzoek zal worden ver richt op basis van twee ad viezen: èèn van de Cen trale Commissie voor de Complementaire Ar beidsvoorziening Beel dende Kunstenaars en èèn van de Raad voor de Kunst. De adviesaanvra gen zijn op 11 december j.l de deur uitgegaan. Dit heeft Lou de Graaf, staatssecre taris van sociale zaken en als zo danig eerst-verantwoordelijke voor de BKR, vroeger „contra prestatie-regeling" genoemd, gis teren op zijn departement gezegd in een gesprek met een delegatie van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), de Kunstenaarsorganisatie-NVV (KO-NW), BBK'69 en de Kring van Beeldhouwers. Een groep van rond 400 kunste naars had eerder op de dag op het Binnenhof een protestdemon stratie gehouden tegen mogelijke aantasting van de BKR, die als een sociaal-minimumvoorzie ning wordt beschouwd. Op mee- getorste spandoeken stond onder meer te lezen: „We eisen brood, geen erkenning na de dood", „Bloed aan de kwast", „Afbraak is geen kunst", „Handen af van de BKR", en „Zonder kunstenaars geen kunst". Voornaamste doel van de actie was de staatssecretaris van sociale zaken en minister Gardeniers van CRM verantwoording te laten afleggen voor uitlatingen over de regeling, die door de kunstenaars onwaar, onredelijk en onfatsoen lijk zijn genoemd. De conclusie was getrokken dat beide be windslieden in het kader van de bezuinigingsplannen in Bestek '81 hard bezig zijn de Beeldende Kunstenaars Regeling af te bou wen. Na de demonstratie trok men in twee groepen naar de mi nisteries van CRM en van sociale zaken. Staatssecretaris De Graaf ontkende ten stelligste, dat de regeling om zeep wordt geholpen. Hij wees Beeldende kunstenaars op het erop dat er geen enkele reden voor angst hoeft te zijn dat de BKR zal gaan verdwijnen. Hij zei het „een goede regeling" te vin den, die echter door de enorme groei van het aantal gebruikers dringend kritisch onder de loep moet worden genomen. In 1965 trokken nog maar een kleine 400 kunstenaars van de regeling, nu zijn het er al ruim 2500. Zij kosten de overheid 64 miljoen gul den. De Graaf liet doorschemeren dat de criteria, op grond waarvan kun stenaars in aanrherking komen voor de regeling, misschien te licht zijn, waardoor zo'n specta culaire toename van het aantal gebruikers heeft kunnen plaats hebben. In beginsel zal het on derzoek erop gericht moeten zijn dat de toestroom beperkt wordt, maar in theorie is ook mogelijk dat uit het onderzoek naar voren komt dat er mèèr geld voor de BKR moet worden vrijge maakt. Voor 1 februari 1979 zullen de be trokken kunstenaars in de gele genheid zijn commentaar op de wijze van onderzoek te leveren. Een eerste tussentijds rapport zei De Graaf niet eerder dan m fe bruari 1980 te verwachten. Het verwijt dat hij zou hebben gezegd dat BKR-trekkers werkloze kun stenaars zijn, deed hij af met „flauwekul". „Ik heb me in deze zin nooit uitgelaten", aldus de staatssecretaris, die in januari nog eens een groep belangheb benden zal ontvangen, maar dan zal over andere onderwerpen dan de BKR worden gesproken. Ook minister Gardeniers, die onge veer op hetzelfde tijdstip door een andere delegatie van de pro testerende organisaties op haar departement in Rijswijk werd bezocht, vond dat de BKR voor discussie vatbaar moet zijn. Aan kritiek uit de samenleving op de regeling mag niet voorbij worden gegaan. Mocht die kritiek aanlei ding zijn tot wijzigingen in de BKR, dan zal zij die met een bre de vertegenwoordiging van de kunstenaarsorganisaties vooraf bespreken. Met nadruk stelde zij. volgens de delegatie, dat de BKR bij gebrek aan een goed alterna tief zeker gehandhaafd dient te blijven en dat de regeling voorlo pig onder sociale zaken mpet blijven. LEIDEN - Dat Carlo Goldoni een vooruitziende blik had is algemeen bekend. Maar dat Goldoni er ook in is geslaagd om in 'La Villeggiatura' een scène te maken, die pas in 1978 realiteitszin zou krij gen, duidt op een profetische gave, welke nauwelijks het voorstellingsvermogen van de theaterbezoeker kan be vatten. Hoe anders is het te verklaren, dat Goldoni een hele dramatische ontwikke ling bouwt op een verzonden brief, die helemaal niet ver zonden zou zijn. De compli caties en verwarringen zijn talrijk. Vorige week haalde een identieke situatie de ac tualiteit, waarbij de verzen der van de brief zich even eens in grote verlegenheid gebracht zag. Dat Bob de Lange uitblinkt in zijn rol van 'Filippo' behoeft nauwe lijks geaccentueerd te wor den. Wel is het zinvol nog maals de rolbeheersing en inleving te vermelden van zowel Sjoukje Hooymaayer als Erik van der Donk. Er straalt een warmte en een engagement van hun spel af, dat naar de toeschouwer toe zeer sterk motiverend werkt. Ze geven het publiek, wan neer ze in de handeling be trokken zijn, geen moment rust en houden de aandacht constant gevangen. Zonder acteurs als Leo Beyers, Jan van Eijndhoven en Jan Ver hoeven te kort te willen doen (hetgeen uiterst on rechtvaardig en onredelijk zou zijn), moet me toch van het hart, dat Erik en Sjoukje, maar ook Pauline van Rhe- nen opvallend veel 'kleur' in hun rolbeleving legden. Het wekte daarom geen enkele verbazing, dat het publiek na afloop van de voorstelling een langdurige staande ova tie in petto had, waardoor acteurs en actrices zeven maal "teruggehaald" wer den. Daarnaast waren er een aantal 'open doekjes'. BERT KOEKEBAKKER VOORSCHOTEN - Het is weer hoogtijmaand voor Bach's Weihnachtsoratorium, die een samenvoeging is van 6 kantaten, te weten voor 3 kerstdagen, nieuwjaarsdag, driekoningen en een tussen liggende zondag. De opdracht aan Bach, voor die 6 dagen vlak voor en na Nieuwjaar 1735, was gekkenwerk. De componist vond er een oplos sing in om een stel aria's en koordelen te plukken uit vroeger, buiten de gezichts kring geraakt eigen werk, bij gevijld en van nieuwe teksten voorzien (waarvoor Picander zorgde). Exultate Deo, grootkoor van Sander van Marion, heeft de koralen I t/m IV uitgevoerd met medewerking van leden van het Residentie Orkest en van Tijn van Eijk op zijn or- gelpositief. De grote ouverture-koren van I, III en IV zijn alle uit oude voorraad. De ouverture van II, de befaamde Sinfonia (in sicilianovorm) is, om het zo te zeggen, van de dag zelf en al- leen orkestraal. De algemeen bekende alt-aria "Schlafe mein Liebster" (wiegelied) komt, maar gewetensvol van de wereldlijke kantate "Her cules". De andere alt-aria "Bereite dich.v-Zion" stamt ook van die Hercules. Daar komen eveneens de tenor- en de sopraan-aria's van IV van daan. De populaire bas-aria in I "Grosser Herr und starker König" komt uit een theater- drama. Luisteren, gewapend met alle achtergrond-infor matie, is een genoegen op zichzelf. Ergens zit een guitig langgesponnen volkswijs, maar enkele solo-aria's met alleen begeleiding van basso continuo (orgel, cello) zijn langdradig. De Moeder Godskerk herberg de 600 bezoekers. Het koor bleek tegen de taak opgewas sen en te bewonderen waar het op nuancering aankomt. Van Marion beschikt over het vermogen om stemmen te kneden. Koralen profiteren daarvan. De krans voor beste solist verkrijgt Wout Ooster kamp. Zijn basstem is geheel geëgaliseerd, wordt als een instrument aan de ruimte af gegeven, kleurt als een cello. De alt Map Baks verovert de ruimte ook moeiteloos met zangtalent, al zijn er feiltjes als bijv. kortstondig toonloos raken in de laagte. De sopraan Marty Stegenga had nergens moeite mee en heeft dat talent ook. Tenor Manus van Altena heeft een voldragen zang techniek. Ik hoor hem het liefst in het middenregister, in de hoogte vind ik hem wat week. Kees Verhoef NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Staatsloterij (NOS) 18.50 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Van gewest tot gewest (NOS) Uitzending van de PPR (POL. PARTIJEN) 20.00 - Een echtscheiding, tv-serie (NOS) 20.55 - Cinevisie (NOS) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Panoramiek (NOS) 22.50 - Studio Sport (NOS) 23.20 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.10 - Russisch (2) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het beloofde land. Filmreportage (IKON) 19.25 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Stichting Nederlandse Vrijwilligers (SO- CUTERA) 20.32 - Countdown (VOO) 21.00 - Scheer Remmers in Rome. Reportage (VOO) 21.30 - Het Volendammer Operakoor in Israël (VOO) 21.55 - War of the worlds, speelfilm (VOO) 23.25 - Agenda (VOO) 23.35 - Journaal (NOS) DUITSE TV WOENSDAG 13 DEC DUITSLAND I WDR: 18.00 Progr.inf. Aansl.: Reich und Arm, tv-serie. 18.30 Liedjes- progr. 18.40 Reich und Arm, tv-serie. 19.15 Act.magaz. 10.45 Spelprogr.) DUITSLAND II 21.00 Act 21.20 Die Strassen Francisco, tv-serie. 22.05 Filmreport. tv-spel. 0.30 DUITSLAND III WDR 18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-cursus Engels. 19.00 Dierenprogr. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Amu- sem.progr. 21.45 Politieke satire. 22.00 Inform, progr. 22.05 Goldgra- ber von 1933 (The golddiggers of 1933). speelfilm. 23.40 Joum. BELGISCHE TV WOENSDAG 13 DEC 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Peppi en Kokki, jeugdserie. 18.35 De Hardy's (The Hardy Boys), jeugdserie. 19.20 Meded. 19.30 Politieke uitz. 19.45 Joum. en weerber. 20.10 De zoete inval (Fawlty Towers), tv-serie. 20.40 Debatprogr. 21.55 Cult, progr. 22.20- 22.35 Joum. NET 2 18.00-20.15 Zie NET 1. 20.15 Drie sterren: Uluru, korte film. 20.35-22.05 Commissaris Moulin van de "Police judiciare" politiese- Tussen de kinderen van het Palestijnse kamp Ein Helwe en de Israëlische kibboets Matsoeeba ligt hemelsbreed 40 kilometer. Als het helder weer is. zouden ze elkaar kunnen zien. met wat goede wil en een verrekijker. Maar veel belangstelling hebben zij niet voor elkaar, afgezien van de omstandigheid dat de Israëlische kinderen in het beloofde land wonen, waar de Palestijnse kinderen ooit hopen binnen te trekken. Cees Sombogaart en Cees Samson hebben over deze kinderen en de wereld die hen ondanks die magere 40 kilometer scheidt, een drie luik gemaakt, dat de IKON vanavond en de twee daarop volgende woensdagen uitzendt (Nederland-2,18.59 uur). Het drieluik ,JHet Beloofde Land" is een poging uit te leggen wat er gaande is tussen Israël en de Palestijnen aan de hand van een schets van de leefomstandigheden en de toekomstverwachtingen van de kinderen in het kamp Ein Helwe in het zuiden van Libanon en Matsoeeba, een kibboets in het noorden van Israël. Een overdadig optimisme ten aanzien vati de toekomstige vredes- kansen tussen Israël en de Palestijnse bevrijdingsorganisaties geeft de reportage niet In de televisierubriek "Panoramiek" van de NOS wordt van avond aandacht besteed aan de waarschijnlijke nieuwe grondwet in Spanje. Daarbij wordt nagegaan of die nieuwe grondwet een garantie van politieke eenheid in het land inhoudt en op de vraag of de Basken genoegen zullen nemen met een beperkte mate van zelfbe stuur. In de uitzending worden voorts gedeelten getoond uit een recent A merikaans in tervie w met PLO-leiderJasser A rafat(Ned1 -22.10 uur) In Kenmerk i zonden over de i 1926) in de IKON wordt vanavond een reportage uitge- i Namibië gehouden verkiezingen Nederland 2 - WOENSDAG 13 DEC HILVERSUM I P.P. 18.19 Uitz. van de VVD. 18.30 Nws. TROS: 18.41 (S; De verhalen van Virgilius van Tuil. 18.45 (S) Mi chel en Louis. 19.05 (S) Zomaar mid den in de week. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 (S) Aktua IV. 23.00 (S) Close-up. 23.55-24.00 HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tussen start en finish. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05 (S) VARA-Klassiek: Leningra der Filharmonie Klassieke muz. 21.40 (S) Het zout in de pap. 22.05 Strijkkwartet NOS: 22.15 Open School. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muz. (19.38 Paarde- koersen. 19;52 NOS-Visrubr.). NCRV: 22.30 (S) Swingexpress. 0.02 (S) Late date. 1.02-7.00 (S) Nachtex- donderdag 14 december HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.10(S)TeDeum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Vandaagdonderdag. 8.24 Naar het begin. 8.30 Nws. 8.36 Gymnas tiek voor de vrouw. 8.45 (S) Wie weet waar Willem Wever woont? 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver. 12.15 Boer en tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauzedienst. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend gymnastiek. 7.20 Muz. en verkeers- inform. (8.00 Nws. 8.11 Radiojour naal.) 8.45 De groenteman. 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 De beste is genaamd Ester van Klein Rosen- dael, docum. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Ra dio Lawaaipapegaai. 10.12 Arbeids vitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radio journaal.) 11.30 Rondom twaalf. 12.15 Sportpanorama. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.25 Beurs plein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. (16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.30 Radio Lawaaipapegaai, herh.) 17.00 De Slag bij Nieuwspoort. 17.40 Nederlands-Israelitisch Kerkge nootschap. 17.55 Meded. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Vaak 's ochtends. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen Show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter, Klass en prijzen. 14.03 (S) Adje's Gouden van dagen club. 15.03 (S) TROS Top HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Thee met troetelschijven. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorby... 9.10 (S) Lau- date. Kerkelijke muz. 10.00 (S) Klass. kamermuz. 11.59 Bericht Solidari- dad. 12.00 (S) Rondom...volksmuz. op het podium (II). 14.00 Nws. 14.02 (S) Spektakel magazine. 14.30 (S) Voor God en Goden (36). 15.00 (S) Kollage van alledaags en zeldzaam. 16.00-17.00 (S) Bij voorkeur-Klas sieke verzoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5