TIG HEEFT WEINIG MOEITE MET TEKST Verrassende Münchhausen Bogner: dialoog met liet publiek Bravo voor vervangend kamertrio MAANDAG 11 DECEMBER 1078 VARIA Binnen een week werd ik bij drie gelegenheden in de gele genheid gesteld mijn eigen domheid af te meten aan die van anderen. Ik bezocht de promotie van drs. Eldert Wil- lems tot doctor honoris causa, een omstreden aangelegen-' heid, omdat een aantal ge leerden van mening was dat het proefschift van Willems, hoe wijsgerig esthetisch het ook mocht lijken, voorname lijk uit een ondoorzichtige geheimtaal was opgebouwd die in vakkringen ook wel wartaal wordt genoemd. Voor de ingang was een klein te- genbetoginkje georgani seerd. maar tijdens de plech tigheid bleef alles onver wacht rustig, behalve toen een vrouwelijke professor in haar als referaat vermomde pleitrede die uiteindelijk toch nog uitmondde in een soort vraag, Eldert Willems, die toen nog net even doctoran dus was, alleen maar zei te kunnen vergelijken met So crates (die het, zoals bekend, zelfs nooit tot doctorandus heeft gebracht) toen klonk toch wel even gelach op. Op het onbegrijpelijke relaas van de professor antwoordde Willems, ter verdediging van zijn proefschrift, in even on begrijpelijke orakeltaal, die door mevrouw de professor in dank aanvaard werd met de curieuze verzuchting: „Een prachtig antwoord!" Kajkavisch Ja, er gaat heel wat om in de wetenschappelijke wereld, want vorige week donderdag moest ik in een klein, slavis- tisch gezelschap, weer mijn onvermogen erkennen tot het doorgronden van de lezing die Willem Vermeer, mede werker van de Leidse univer siteit over de ontwikkeling van verschillende klinkers in het kajkavisch gaf. Hoe in be paalde gebieden in Kroatië de u in de oe veranderde en weer terugveranderde in de u. De problemen die Vermeer, in een klein dorpje op het kleine eilandje Krk probeert op te lossen door elke ochtend een inwoonster uit te horen die het plaatselijk dialect nog zuiver spreekt, zullen onge twijfeld wel tot de aanvaar ding van een proefschrift, mgar niet tot de oplossing van het wereldvraagstuk lei den. Huizingalezing Het laatste woord in de voor gaande zin: „leiden", brengt mij als vanzelf op de derde gelegenheid, de Huizingale zing van prof. dr. Karei van het Reve, afgelopen vrijdag avond in Leiden, waar hij in een donderspeech van ruim een uur de literatuurweten schap tot fijne poppenstront vermaalde. De avond tevoren had hij, tijdens de lezing van Willem Vermeer, na afloop van het officiële gedeelte van de bijeenkomst de vraag op geworpen hoe men diende te handelen in de precaire situa tie waarin hij de volgende avond verzeild zou raken Voordat hij zijn Huizingale zing (de belangrijkste lezing die elk jaar in Nederland georganiseerd wordt) om kwart over acht zou uitspre ken, was hij namelijk door de organisatoren uitgenodigd een lichte maaltijd te gebrui ken. De voorzitter van een der organiserende organen, de Maatschappij van Letterkun de, prof. dr. A. L. Soetemann, zou daar ongetwijfeld bij aan zitten. En het geval wilde dat de beoefenaar van de litera tuurwetenschap die hij in zijn rede het hevigst zou aanval len juist deze Soetemann was! Was het in beschaafde krin gen nu de gewoonte dat men in zo'n geval het zich nog van geën kwaad bewuste slacht offer tijdens de lichte maaltijd terloops inlichtte over wat hem te wachten stond, zodat hij zich daar geestelijk en-of fysiek tegen wapenen kon, of was het eleganter hem in elk geval nog onbezorgd van zijn galgemaal te laten genieten, en hem de kans te bieden pas tijdens het uitbreken van het noodweer over zijn hoofd zijn houding te bepalen en voor goed onsterfelijk te worden: onsterfelijk belachelijk, of onsterfelijk tout court... Boutade Karei van het Reve bleek de volgende avond voor het laat ste te hebben gekozen. Soe temann zat op de eerste rij, toen Van het Reve vanaf de kansel in de zeer druk bezette Hooglandse Kerk (voor de aanvang stonden, net als bij vroegere Europa-Cupwed strijden van Ajax, jongelui op de stoep die vroegen of ie mand nog een kaart over had) zijn banbliksems over Soe- temanns werk de ruimte in slingerde. Soetemann hield zich kranig. Hij lachte harte lijk op de gepaste momenten (en dat waren er vele), en na afloop werd hij bij binnen komst voor het souper ten huize van NRC-hoofdredac teur Spoor door een van zijn aanhangsters begroet met de woorden: „Daar hebben we de held van de avond!" Zijn weerwoord op Van het Reve's frontale aanval op de litera tuurwetenschap was dat hij het wel vermakelijk had ge vonden, maar het er niet mee eens was. Dat klinkt al iets, reëler dan de karakterisering die een medestander van Soe temann van de rede gaf: „Een aardige boutade." LEIDEN - 'Een vent met een snor is 's morgens geen moer waard' 'Een vrouw alleen is als een schip in de mist; zij moet steeds toete ren om de aandacht te trekken' en 'een ontbijt is geen ontbijt wan neer het bestaat uit twee droge beschuiten in een schoenen doos'. Deze wijsheden kon men zaterdagavond optekenen in een volledig bezet St. Antonius Clubhuis, waar de toneelgroep 'Tot Ieders Genoegen' (die giste ren overigens precies 48 jaar be stond) een opvoering gaf van het toneelstuk 'Denk je dat het leven over rozen gaat?' Het is een blijspel in vier taferelen, geschreven door Wim Bischot, waarmee T.I.G. weer volledig te gemoet kwam aan de wensen van de donateurs. Wat er in dit stuk precies gebeurt doet eigenlijk weinig ter zake.Het is voorspel baar en af en toe enigszins obli gaat. Dat is een verwijt met be trekking tot het artistiek gegeven van Bischot. Maar aan die obliga te nawerking ontkwam ook Gol- dini's 'Kabaal in Chioggia', opge voerd door een andere Leidse amateurtoneelvereniging niet. zodat Bischot in goed gezelschap verkeert. De repertoirkeuze lijkt bij de meeste amateurtoneelver enigingen een groter obstakel dan de rolverdeling en de manier waarop die rollen worden ge speeld. Evenals bij 'Litteris Sacrum' vrij dagavond in de schouwburg, bleek ook zaterdagavond bij T.I.G. dat de spelers veel moeite hadden gedaan zich de tekst ei gen te maken. Die tekstbeheer- sing viel o.a. op bij Corry van Doorn (Danny, het dienstmeisje), Wim Beekman (Ered). Martin Stapper (Jean, de huisknecht) en John Donders (die een 'Cana dees' neer mocht zetten). Apart dient hier vermeld de rol van Mijni Boom (oma), die ondanks haar leeftijd steeds weer bijzon der rolvast bleek te zijn. Een leu ke wisselwerking ontstond in de dialogen tussen Odille de Koning (Vera) en Corin Hagenbeek (Fik- ky Brons). Leo v. d. Kroft en Wil van Leeuwen (resp. Oom Danial en Broderière zagen er keurig verzorgd uit en wisten die indruk in de articulatie te verlengen. Na de voorstelling van zaterdag- LEIDEN - Bogner vervult bijna zelf de rol van de 'witte clown Dat is de mening van een groep leerlingen van de Amsterdamse Theaterschool, die zich sinds kor te tijd manifesteren als 'Bogners Clown, Company'. Frans Josef Bogner, die studeerde bij Fal- kenberg-Titt en bij Jean Lecocq in Parijs wil door middel van een dialoog met het publiek over de clown en clowneske situaties de toeschouwer provoceren. Hij en z'n groep willen de reacties op die provocatie registreren en daarop inspelen. Dit betekent in concreto, dat 'Bog ners Clown Company' een vrij wel voortdurende dialoog met het publiek aangaat. Volgens Bogner reageren de meeste men sen zeer onwennig op deze aan pak. Velen verlaten, teleurge steld of woedend in de pauze het theater, omdat het gebodene niet aan hun verwachtingen beant woordt. Wellicht heeft het feit, dat Frans Josef Bogner geboren is in Duits Limburg en derhalve zijn dialogen met het publiek in het Duits aangaat, met die ver wijdering te maken. Bogner Company wil komen tot een publieksparticipatie. Maar ditmaal niet door het publiek ge forceerd bij de handeling te be trekken. Eerder wil Bogner, die sinds 1976 workshops op de Theaterschool geeft, die be wustmaking realiseren door een proces van motivatie en confron tatie. Hiertoe laat een aantal le den van de Company enkele ba sis-principes van het fenomeen 'clown' zien, die afgewisseld worden met een incidenteel hin derlijke toelichting van Bogner zelf. Bogner wil de diep-psycho- logische kant van het mensbeeld in de clown laten zien en slaagt hierin voortreffelijk. Anneke Bol, Paul Korsen, Sjoerd Schwibettus en Wiete Terhaar zijn enige leden van de Company, die zich bereid verklaard hebben de ideeën van Bogner verder uit te dragen en visueel te maken. Bogner Company wil de houding van het publiek doorbreken door niet uit te gaan van het 'gebode ne', maar het publiek centraal te stellen. De hieruit voortvloeiende dialoog tussen Bogner/Company en het publiek lijkt even intrige rend als chaotisch. Ook voor Bogner zelf is het steeds weer an ders. Daarom noemt hij elke voorstelling een 'wereldpremiè re'. De clown verstrikt in z'n ei gen terminologie. BERT KOEKEBAKKER hoé r één apparaat; n*r ovérai, ezip uir èUAAl"PÉ PROOM VAN IÉPÉRÉ ZAKÉN) MAN avond is in elk geval éen ding duidelijk geworden. Bij T.I.G. gaat het leven zeker over rozen. Lof tenslotte voof de muzikale medewerking van 'The Keytown Combo' op deze avond. BERT KOEKEBAKKER LEIDEN -Als ik het goed begrepen heb, waren de voorstellingen gis termiddag en gisteravond van het "Slpwaaks Poppen- en Zwarte Theater Banska-Bystrica" iden tiek. Der Baron von Münchhau sen reed zowel 's middags als 's avonds op zijn beroemde ka nonskogel. Onbegrijpelijk is het dan wel, dat het verschil in prijs tussen de middag- en avondvoor stelling tien gulden bedroeg met als gevolg dat er 's avonds voor een vrijwel lege zaal moest wor den gespeeld. Maar dit terzijde. "Banska Bystri ca" bracht de "Wunderbare Rei- sen zu Wasser und zu Lande, Feldzüge und lustige Abenteuer des Baron von Münchhausen" op een dermate verrassende wijze, dat men het voornamelijk zeer jeugdige publiek onmiddellijk aan zich verplichtte. Anton Va- culik speelde de Baron, terwijl het kwintet van Dino Stolar voor de begeleidende muziek zorg droeg. Jozef Mokos regisseerde het geheel. De voorstelling kende een aantal onderverdelingen, waarvan "Een zeemonster verslint het schip" wel het meest tot de verbeelding sprak. Andere gedeelten, die niet onopgemerkt aan het enthousias te publiek voorbijgingen waren o.a. "Het Gevecht met de beer", 'De Baron van Münchhausen als Bijenoppasser van de sultan" en de "Vlucht op de Kanonskogel" "De Kerseboom in het Hertge wei" was wat vlakker van uit werking en leek daardoor ook minder geïnspireerd gespeeld te worden. De schouwburg was tij dens de middagvoorstelling zeer goed bezet, jammer daarom dat deze zondagmiddagtraditie voorlopig niet wordt voortgezet. BERT KOEKEBAKKER r' 0N6 ATSCHePËNI /MEr .fTT waarpeuoosj ö/meWselp, nè r MAAK X'M BRANDKAST OPEN HENKie.'/ MATZCjA'S A-PVIBS C-UErc Kracht IK «Eg EE JABEAJ OUE.R. q&PM OM EE EEaj EEE-TJÊ k/NAP UIT re zieaj eaj aiv «lukt pat LECIJK.B KNUILBAi „IKl" 2UM. Ia/AT «oer ik pdeaj csm< FRED BASSET PEMEPA/LLE! HSB cs- mEca/llE EEWOHHESl! ïRjeen teer I] edaille won weder 'Toen me< ^alle bvren uitgerodig; Tl op champagne De avonturen van Jommeke JOMMEKE IN BOBBEJAANLAND Dan kunt qe eens voelen j hoe bijtend koud berq water islf*. Over 'n half uurtje staat qe te bibberen dat uw knoken ervan dooreen rammelen J APPEL-CHUT NEY Chutney is een pikant- zuurzoet bijgerecht dat het goed doet bij kerrie schotels, maar ook bij koud vlees of koude kip. Er gaan vrij veel schillende ingrediënten in maar de bereiding i heel gemakkelijk. Een groente of een vrucht, i dit geval appel, is altijd basis-ingredient. Schil 1 kg rinse appelen, snijd der klokhuizen. Snijd elk partje nog een tweeen. Meng er 100 gr rozijnen door, 2 ragfijn gesneden nootjes gem ber, 250 gr suiker. 2 volle eetlepels geraspte een ragfijn gesnipperd teentje knoflook of nog beter knoflook uit de knijper, 2 theelepels gemberpoeder, 2 thee lepels fijngestampte ko rianderzaadjes, 4 fijnge stampte kruidnagels, theelepel kaneel, theelepel zout, 1 volle theelepel cayenne of chilipoeder en 2 dl azijn, liefst ciderazijn. Laat het mengsel ruim half uur sudderen bo ven laag vuur. Proef n afkoeling of naar U' smaak nog cayenne- of chilipoeder moet den toegevoegd, schien azijn, misschien suiker. Minstens week voor gebruik laten staan. Niet langer dan 3 maanden bewaren op een koele, donkere Agenda Leidse bioscopen LUXOR: Grease", da. 2.30, 7.00 en 9.00 uur, zo. ook 4.30 uur, al. CAMERA "My name is nobody", da. 7.00 en 9.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Popeye festival", woe. en za. 2.30 uur. zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: LIDO 1: Moord op de Nijl", da. 2.30 e Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: Middagbezoekuur 13.45-14.30 uur Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur Kraamafdeling: vaders extra van 18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage- LEIDEN - Door ziekte van de pia nist Marinus Flipse moest voor het koffieconcert zondagochtend in de Foyer van de Stadsgehoor zaal in allerijl gezocht worden naar andere medewerkers. Dit werden Pieter Gouderjaan, Ers- zébet Hajdu (viool) en Istvan Hajdu (piano) Opvallend was de goede klankver houding, waarin, gezien de korte tijd van voorbereiding, de pia nist een grote rol heeft gespeeld De klankkleur van het klavier naar de hoorn was heel zorgvul dig afgewogen en was bepalend voor het slagen van deze overi gens heel mooie combinatie. De opening met Het Trio op. 1 van Duvernoy was geen sterke. Het werk was pretentieloos en de uit voering niet imponerend. Maar Brahms' Trio op. 40 was naar be horen "uitgediept" en verdient een "bravo" voor zijn vertolkers. De bekende Sonatine op. 100 voor viool en piano van Dvorak, ont staan in de New York-periode van de componist, had hoorbare reminiscenties aan de volksmu ziek. Erszébet en Istvan Hajdu gaven daarvan een alleszins lof felijke vertolking. Als alle koffieconcerten in de Foyer genoot ook dit concert een be hoorlijke belangstelling BEP RIJNDERS STUDIO: "Cet obscur objet du désir' da. 7.00 en 9.15 uur, behalve vandaag, 16 jr. Kindermatinee: "Peter en de draak Elliot", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.30 en Kindermatinee: "De gelaarsde kat en de krachtpatsers", za. en woe. 2.30 uur. Nacht voorstelling: "Blonde hartstocht in Afrika", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen in Alphen EURO 1: "Diamonds are forever", da. 1.30,6.30 en 9.00 uur, zo. ook 4.00 uur, za. ook 12.15 uur, 12 jr. EURO 2: "Opdracht voor vijf veroor deelden", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: De slag bij Anzio", za. 12.15 uur, 12 jr. EURO 3: "Game of death", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. 16 jr. Nacht voorstelling: "The last detail", za. 12.15 uur, 12 jr. EURO 4: "Death race 2000", da. beh. woe za. en zo.. 2.15, 6.15 en 9.45 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Old Shatterhand", woe, za. en zo. 2.00 uur, Nachtvoorstelling: "Pornotoer in bang- kok", za. 12.15 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Cannonball', vr. 7.00 uur, za. 4.00 en 7.00 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur, 12 jr. "The boys from Brasil", vr. 9.15, za. 9.15, ma. 8.30 en woe. 8.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Het huis in de prai- rin" -ra on in OOOii.ir lin,,,,. Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van *15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur. Babyshow en avond- bezoek. Kinderafdeling: Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders en grootouders). Dag. van 14.30-14.45 uur en van 18.30-18.45 uur zoek wordt toegestaan kan de hoofdve pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.00 uur. Bezoektijden kinderafdeling Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-14 15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou ders 18.-18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vlieg verkeer van en naar Schiphol kunnen dag en nacht worden gemeld bij het in formatiecentrum Geluidshinder Schip hol (020-175000). c(QilcIC1 lieuius- 11 december 1978 - Sedert 26 November zijn te Katwijk 24 schuitjes aangeko men met 290.000 stuks steur- en 230 kantjes pekelharing. Be steed werd voor volle Engelsche steurharing 28 af 20, voor ijle 20 a f 17 per 1000. De schuiten welke voor eenige dagen nog zijn uitgegaan, komen met wei- ni9 of geen vangst terug.Zestien schuiten worden nog terugver wacht. - (Adv.) Photographie. De on- dergeteekende maakt door deze aan de Ingezetenen van Leiden en omstreken bekend, dat hij in de maand Januari 1879 een tweede Photograpisch atelier zal openen aan de Hoogewoerd No. 75. Het Atelier, élégant en artistisch ingericht,zal aan alle eischen des tijds voldoen. J.G Hameter, Hof-Photograaf van HM. de Koningin der Neder landen, te Dordrecht. - De bekende uitvinder Edison heeft te Washington patent ver kregen voor zijn electrische- verlichtingstoestellen. De Ame- rikaansche bladen zeggen, dat Edison zijn werktuig tot onder zoeking van het electnsch licht heeft voltooid. Deze en andere proefnemingen hebben hem 20,000 dollars gekost. - Een industrieel te Delft, de heer F.W. Braat, heeft van het gemeentebestuur vergunning gevraagd en bekomen, om van zijne werkinrichting en fabriek naar zijne woning in de stad een draad boven de straat te spannen ten einde beide gebou wen door den telephoon in ver binding te brengen. Vijftig jaar geleden: - In het Akensche bosch is het lijk gevonden van een 21-jari- gen jongeman uit Aken. Hij was kort tevoren in gezelschap van een ander, beiden op de fiets, den Siebenweg voorbijgereden waar zij door douanebeambten werden aangeroepen. Bedoelde jongeman droeg n.l. op den rug een zak, waarvan men moedde.dat die gevuld was met uit Nederland gesmokkelde kof fie. De jongeman gaf geen ge hoor aan het bevel der kommie zen, waarop een hunner schot loste, dat den smokkelaar trof. Hij sleepte zich nog eind voort, maar zakte ten slotte ineen. De zak met koffie werd niet bij het lijk gevonden, zood at men vermoedt dat de andere wielrijder dien heeft rpeegeno- men.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21