ZATERDAG 9 DECEMBER 1978 Dat Koot en Bie met hun zondagavondbijdra- gen hoge kijkpieken zouden halen, werpt het duo zelf op de hoop der fabeltjes. Er zullen, aldus het duo, best mensen zijn die alleen voor óns in- of overschakelen, maar men moet dat vooral niet overschatten. „Wij zijn voor het grote, massale kijkerspubliek van geen belang", aldus Koot en Bie, „maar daar zijn we helemaal niet ontevreden mee". Vol gens de cijfers van het officiële kijk- en luis teronderzoek kijkt op zondagavond om half tien 8 procent van alle kijkers naar Neder land 1 en slechts 4 procent naar Nederland 2. In feite heeft de zondagavond voor het grote publiek afgedaan. Kees van Kooien: "In plaats dat hij er dan uitstuurt doet 'ie dit.. u Wim de Bie: "We zullen daar de komende zondag een hartig woordje over moeten praten" De bewakingsactiviteiten van VPRO's simplistisch duo Koot en Bie (in het dagelijks leven Kees van Kooten en Wim de Bie, beiden rasachte Hage naars) zitten er bijna op. Nog enkele zondagen en de veiligheidspetten kunnen definitief aan de kapstok, ioot zegt: „Dit werk heeft ons zó aan gegrepen dat we per 1 januari echt een tijd van het scherm af moeten om na te denken. Het is veel slopender geweest dan we gedacht hadden, de ze periode..." Dver Oudejaarsavond vertelt Bie: „We zijn van acht tot twaalf op het scherm. We zullen veel herhalen. Onze laatste lange avond werd uitgezonden toen Nederland-Schotland op het andere net werd gespeeld. Voornamelijk re prise dus, maar er zitten ook nieuwe dingen bij" Het wekelijks op de buis verschijnen met reacties op de allerlaatste actuali teiten bevalt Koot en Bie uitstekend. Maar het is slopend. Een gezinsleven is er niet meer bij. Hele weekend, hele week bezig. Dinsdag weer nadenken over de komende zondag. Fantas tisch vinden ze het, het medium weer eens „live" te hanteren. De snelheid waarmee gewerkt moet worden. Veel filmpjes worden zondagochtend nog gemaakt. Veel tekst wordt zaterdag nog geschreven. Zelden breekt hen overigens het angstzweet uit. Het is nog nooit echt fout gegaan. Ze doen alles thuis (in Hilversum en Bussum). Het interview over Boms boek over hunebedden is geschreven op de witte tafel in Bie's woning. De volgende ochtend staan er lampen en een camera. Kees heeft 'n snor voor. En als Bie boos aanbelt bij Frits Bom, dan is dat Bie's bloedeigen huisdeur. „Dat is nou het leuke" zegt Koot, „het gaat allemaal net" Dat heel-korte-termijn-werk (tien mi nuten voor het laatste journaal kijken welke grappen erover gemaakt kun nen worden) vinden ze „heerlijk" Lijkt weer een beetje op radio. De tv- techniek gaat ook die kant op. De techniek wordt steeds „kleiner"Als er vroeger tv uitrukte, betekende dat reusachtige vrachtwagens en lange masten. Nu komt er een auto met twee man en een camera bij je thuis. En licht. De volgende fase is: een ca mera die helemaal geen licht meer nodig heeft. Leuk om met die aller nieuwste techniek te experimente ren. De directe satire krijgt daardoor weer een kans. Over televisieprogramma's zeggen ze: „Ons valt op hoe weinig er voor ons in een week tv zit. Programma's zijn niet meer slecht te noemen; ze zijn niets meer. We strepen drie, vier pro gramma's aan waarmee nog iets zou kunnen gebeuren. Een Aktua, een Aad v.d.Heuvel, een Sonja's Goed Nieuws Show. Dat zijn nog open for mules. Maar als je ziet hoe slap ze worden ingevuld, dat is een ramp" De toekomst van het op zichzelf prach tige medium zien zij met grote huiver tegemoet. Het zou afschuwelijk zijn als er van de tv niets interessants meer te verwachten is. Als de tv niet meer het leven zou weergeven. Bie zegt: „TV is een spiegel van de tijd. Maar het is ongelooflijk wat een cor rupte en vercommercialiseerde ben de het is. Tot in de kleinigheden is het doorgedrongen" Koot „Tot in de EO met z'n Muzikale Fruitmand" Bie: „Elke artiest brengt alleen de reclameboodschap. De creatieve strijd is allerwegen opgegeven". Koot „Het algehele cultuurpessimis me slaat op de tv neer. De strijd is gestreden. We hebben verdomd leu ke dingen gedaan, wordt er geroepen. Maar we hebben verloren. Het is toch maar voor bier 'en pinda's, joh, pleur d'r maar uit, dat kwisje. En omdat de ze mensen geklommen zijn, komen jongere mensen, die nog wel wat vormideeën hebben, nauwelijks bin nen. Doordat Jan Blokker die Van der Panne weet om te lullen, komt er dan godzijdank nog een Hauser Orka- ter op de VPRO-buis" Op 19 maart vertrekken Koot en Bie samen met het Nederlands Blazers Ensemble naar Amerika. In drie we ken zullen zij tijdens 16 voorstellin gen in concertzalen in ondermeer Denver, New York, Detroit en Toron to een soort „announcers"-rol ver vullen. Wat „crosstalk" tussen de muziekuitvoeringen. Spannend. Maar het heeft niets te maken met een sprong-naar-Amerika" Ze willen er niets bereiken" Niks geen Toon Hermans of Neder landse kolonies. Het is een eenmalige gebeurtenis. En inderdaad spannend, omdat men in de Amerikaanse con certzalen niets op het gebied van mu ziektheater heeft meegemaakt. Voor al met klassieke muziek is het VS- publiek veel stijler dan men denkt. Het is zeer waarschijnlijk dat een VPRO-filmteam een week van de trip meemaakt. Maar dat is allemaal toe komstmuziek. Op dit moment zijn Koot en Bie nog doodgewone bewakers van het VPRO-programma. Met een mr. On- no van der Panne in hun maag, die te beroerd is zijn kantoordeuren voor het Simplistisch Verbond open te stellen. Het pakkethoofd moet nu echt verdwijnen. Van der Panne heeft in eerste instantie op een afschuwe lijk ordinaire manier wraak geno men... HILVERSUM - Zwijgend stapt Bie de kamer binnen. Zijn rechterarm is gewikkeld in een dik pak rekverband. Op zijn gezicht een uitdruk king van intense triestheid, van ongeloof ook en vernede ring. Maar tegelijkertijd ge ven de ogen ook een doffe drift weer, die vooralsnog geen uitweg weet. Koot, een meter achter hem, stuntelig, van een diep medelijden blijk gevend met zijn Simplisti sche broeder, niet in staat op dat moment de juiste steun te verschaffen. De hulpeloos heid, lijkt het, alom. Nee, mr Onno van der Panne, het inte- rim-pakkethoofd van de VPRO, is duidelijk te ver ge gaan. Een lange stilte. De Spa'tjes on aangeroerd op het met een dikke Pers bedekte tafeltje Eerst nog hakkelend en stot terend, maar dan komt toch een nerveuze stortvloed van woorden naar buiten. Koot „Onze relatie met Van der Panne was al niet optimaal. Goed, van beide kanten zijn fouten gemaakt, zijn grote monden gegeven. Maar nu hebben we toch sterke aan wijzingen dat 'ie mannen in de arm genomen heeft, omdat Bie vannacht... Bie, vertel het maar... Hoe ging het? Je liep toch..." "Ik lag daar" Bie: „Volledig in elkaar gesla gen! Ja... ik lag daar... ik wist het niet meer...". Koot: „Een kwartier op straat gelegen! Kou gevat ook... En 'n gebroken arm!". Bie: „Of het écht is, die arm, om de verdommenis wel! Die vuile...". Koot „Bezig nu een signale ment uit te werken. Duidelijk het gevoel dat...". Bie: „We zullen daar de komen de zondag een hartig woordje over moeten praten". Koot „...erg vervelend alle maal, want Bie is er vier we ken zoet mee, met die arm dus, en met Oudejaar zou hij nog piano spelen, maar dat gaat niet door. We moeten het allemaal wijzigen. Het gaat gewoon wél door". Bie: „Ik ben er aanvankelijk gewoon mee doorgelopen. Door Peter Huysman Maar de volgende ochtend was de pijn niet te harden. Een gewone gebroken arm schijnt veel pijnlijker te zijn. Maar zo'n elleboog, waar een stukje van is afgebroken, is ook geen lolletje... Foto's ge nomen in het ziekenhuis Nee. Nee, niet in het gips, in een drukverband gaat zo'n elleboog. Dit moet gewoon groeien, moet rust hebben en zo... De dokter dacht: kleine oefeningetjes doen, dat doet goed" Koot: „Je kwam hem een ha ring brengen, hé, Van der Panne, en een bosje bloemen, eigenlijk om het een beetje goed te maken toch? En toen..." Buiten Bie: „Néé, joh, néé, néé, néé, het is ergens buiten gebeurd. Ik was helemaal niet naar hem op weg. Het is vast die leden werfcampagne geweest, waar we het zondag over hadden en die is toegespitst op: Van der Panne moet weg! Dat heeft-ie niet gepikt. Het conflict gaat nu reusachtige vormen aan- Koot „In plaats dat-ie ons er dan uitstuurt, doet-ie dit! In plaats van ons te ontslaan, neemt de man dit soort zelf kantfiguren in de arm" Bie: „Die aanwijzingen hebben we duidelijk. Ja, zondag heb ben we inderdaad gezegd dat maandag die anti-Van der Panne-advertentie geplaatst zou worden..." Koot „Het hele VPRO-bedrijf gaat zich gelukkig al tegen Van der Panne keren, begrijp je, hij moet nu echt weg. Alles wat aan goeie programma's doorgaat, daar is een hoop ge zeur voor nodig. Hij wil het eerst niet hebben, en dan na veel heen-en-weer gelul lukt het eindelijk. En daarnaast al tijd die eigen keuzen, die ei gen inbreng". Bie: „Zo'n Showbizzquiz van Brandsteder zou hij bijvoor beeld zo graag willen hebben. Je kan zeggen dat in Van der Panne de hele zeventiger-ja- ren-ellende 's samengebald, hé. En dat is toch een grote rem op de VPRO, blijkt nu. Hij was in huis gehaald, juist met het motief dat er een ma nagerachtig type zou komen, die het zaakje wel weer op nieuw zou oppeppen. Maar juist uit z'n eigen bijdragen - Wintersymphonie bijvoor beeld - blijkt zonneklaar wat voor vlees we in de kuip heb ben. Dixieland en oude au to's, hé, dat is 't..." Rondpraten Koot: „We moeten zó veel corri geren van die man. Zó veel rondpraten. En daar is nu dat conflict bijgekomen". Bie: „Altijd die eigen filmpjes wil hij uitgezonden hebben. Sinterklaas spelen. Altijd dat geroep: Dit was vanavond toch weer niet je ware amu sement". Koot: „Hij zegt bijvoorbeeld: 'n middagje brainstormen met de medewerkers. En dan zitje daar thuis, met die mevrouw Van der Panne, die plaatjes gaat draaien, Franse chan sons. Hij heeft dan bitterbal- Goede middag Mr. Onno van der Panne was desgevraagd niet bereid com mentaar te leveren op de op zienbarende gebeurtenis. Het enige dat hij kwijt wilde, was: "Ik heb van derden vernomen dat meneer Bie zondag tijdens de uitzending van een krukje is gevallen bij zijn pogingen de deur van mijn kantoor te ope nen, en dat hij daarbij zijn arm verwond heeft. Ik zou haast zeggen: het kwaad straft zich zelf. Goede middag!" len klaargemaakt, die niet te vreten zijn. En hij heeft een verzameling ouwe zeilboten, die moet je natuurlijk bekij ken. En dan wordt-ie dronken tegen vijven, en dan gaat-ie gek doen en roepen: ik had 't ook nooit moeten doen, ik had zó bij de AVRO kunnen komen. Zeggen wij: ga dan. En dan is het weer. nééé, want ik kan er hier toch nog wat van maken, 'n Hele genante toestand. Ik moet altijd den ken aan die verhalen van de Haagse Post-redactie, toen die ook zo swingde, met Ar mando, Sleutelaar, Flothuis en Verhagen. Die moesten dan precies zo zitten in zo'n situatie bij Hilterman thuis. Dat gevoel krijg je nu zo'n beetje terug". Bie: „Kijk, die VPRO heeft een gedemocratiseerde structuur En je ziet overal nu, zo tegen het einde van de jaren '70, dat daar moeilijkheden van ko men, hé. Het komt daardoor, dat de VPRO gedacht heeft: we moeten een sterke man, nou ja, da's misschien te dik, maar we moeten iemand aan stellen die nou even de zaak in goede banen leidt, voordat het allemaal door oeverloos gebrainstorm volledig uit de vuist loopt. Maatschappelijk gezien heeft Van der Panne ook een grote staat van dienst daar niet van..." Koot „...O, bij Philips heeft 'ie heel wat moeilijkheden uit de weg geruimd..." Bie: diverse stichtingen met problemen er weer bovenop gebracht..." Koot.in Afrika ook heel goe de dingen gedaan..." Bie: „Maar ja, we hebben toch iets geheel verkeerds in huis gehaald, hé" Koot „Die band met Jan Ter- louw, die ook ineens bleek, hé. Je schrikt ervan. Een lei der van een politieke partij, met zó'n zicht op de we reld!" Bie: „Ik geloof dat 'ie via een gewestelijke vergadering ooit naar voren geschoven is. Blokker schijnt nog nooit met hem gesproken te heb ben..." Koot „Als je die credits las van die man, dan leek het ook héél wat. Hij studeerde enige tijd Frans en..." Bie: „...gek toch, dat 'ie ons als maar niet ontslaat, Advertentie Koot „...we hebben alle pro grammamedewerkers bij el kaar geroepen, buiten Van der Panne om, en we zijn nu van plan een advertentie te gaan plaatsen, waarin alle medewerkers nu eens uitleg gen, zoals nu ook de ambtena ren uitleggen in die adverten tie met de kop: waarom zeu ren die ambtenaren toch zo?, waarom Koot en Bie toch zo over die Van der Panne zeu ren. Het hele verhaal wordt op een rij gezet. We proberen die advertentie ondertekend te krijgen door alle medewer kers van de VPRO. Zodat de druk zo groot zal worden, dat 'ie toch zijn consequenties zal moeten trekken, want hij blijft tenslotte INTERIM- pakkethoofd, hij is op proef, hij heeft een proeftijd tot 1 ja- Bie: „Wat wij zouden willen, is hem op Oudejaarsavond weg krijgen..." Koot: het allermooiste ge schenk als hij, staande de uit zending, zijn biezen zou pak ken en de VPRO weer met een schone lei, zonder be voogding, zonder wansma kelijkheden, zou kunnen ver der gaan..." Bie: „...het moet maar eens uit zijn met dat zwalken tussen democratie en een sterke Koot:en dat zeuren over leu ke ideetjes. Dan weer meer aandacht voor het amateur toneel, dan heeft z'n zoon weer een aardig rockbandje geformeerd" Bie: „Het gaat verdomme om de VPRO en niet om Van der Panne. We gaan de adhesie van de VPRO-leden gebrui ken om het pakkethoofd op straat te zetten. Die telefoon nummers op het scherm - ja, dat móest weer zo nodig van meneer! - gaan we nu tégen hem gebruiken" Koot „Die mooie kamer van hem. Nee, die gaten in de deur heeft 'ie waarschijnlijk nog niet gezien. Hij moest voor de kinderen van Carel Enkelaar zo nodig Sinterklaas spelen tot diep in de morgen. Is na tuurlijk weer dronken ge worden. De volgende dag niet op zijn bureau, o nee, de kater eruit slapen, hé... Soms be kruipt je de lust om een lazer straal op die deur te zetten. Misschien komt het er van daag of morgen ook wel van!" Bie: „O ja, programma die hij er zo graag in zou willen heb ben. De Bellamy's. Dat En gelse werk, hé, knotsen van acteurs. Jullie moeten ook eens iets knettergeks doen, iets van Monty Pyton's Flying Circus, zoiets. Of Farce Ma jeure, dat was nog eens leuk... Ja, ja, Van der Panne ten voe ten uit..." Koot ,,'t Is zo'n rappe babbe laar. Maar als je naleest wat hij heeft gezegd, dan blijft er weinig van over. Typerend is dat hij altijd zegt ik dacht van wel. Laat de vergadering aan rommelen. Vogelt uit of meer dan de helftja" zegt. Om dan naar voren te brengen: „Ik dacht ook van wel, ja". Dat is Van der Panne". Bie: „Een nieuw soort manipu latie met een democratische schijn. Heel verbijsterend ei genlijk, maar je kan er niets tegen doen". Koot „Van der Panne weg. En dan wij, inderdaad, weg als bewakers. We hopen dat de zaak binnen de VPRO dan weer zo homogeen zal zijn geworden, dat er geen bewa king meer nodig is..." Bie: „Leuke ideetjes!! Je zóu zo'n man tóch..."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21