"Ik ben gewend dat ik niet in de prijzen val Griekse actrice Irene Papas: Bunuel is het zeker nog niet verleerd NEDERLANDSE FILMS VOORGEDRAGEN Turks Fruit mogelijk terug in bioscopen vrijdag 8 december 1978 AVORIAZ - Meer dan met de namen van regisseurs of acteurs, laat de Griekse cinema zich vereenzelvigen met de namen van twee actrices met wereldfaam: Irene Papas en Melina Mercouri. Papas is het meest bekend door haar optredens in grote, internationale produkties als De Ka nonnen van Navarone, Zorba de Griek, Z., Anne of Thou sand Days of de tv-film Mozes. Onveranderlijk zette ze daarin krachtdadige vrouwpersonen neer, die overeind bleven onder de meest vreselijke vormen van tegenslag. Feitelijk waren dat telkens weer min of meer com merciële uitvergrotingen van de rollen die ze gespeeld heeft in de door Michael Caccoyannis ver filmde klassiek-Griekse drama's. Als tragedienne staat Papas nu eenmaal op eenzame hoogte, zo als thans valt vast te stellen in de Nederlandse bioscopen waar sinds kort Iphigineia wordt ver toond. Met Caccoyannis heeft Papas, be halve Zorba drie Euripidesver- filmingen gemaakt, waarvan de eerste - Elektra - in 1962 de naam gevestigd heeft van zowel deze regisseur, als deze actrice. In '71 volgde De Trojaanse Vrouwen eii in 1977 maakten ze diepe indruk op het festival van Cannes met Iphigineia. Naar welk onderdeel van het drie luik gaat de voorkeur uit van Pa pas zelf? Irene Papas: „Dat is moeilijk voor mij om te zeggen, omdat ik er zelf in heb gezeten. Elektra was voor mij erg aangrijpend om te doen en Iphigineia beviel me ook uit stekend. De Trojaanse Vrouwen was een andere stijl en bovendien Engels gesproken. Die film liet me nogal koud, hoewel ik daar het samenwerken met actrices als Katherine Hepburn, Vanessa Redgrave en Genevieve Bujold erg plezierig gevonden heb" U heeft vier keer met Caccoyannis samengewerkt. Wat bevalt u zo aan deze regisseur? Moeder „Hij is grandioos in zijn spel-regie, bovendien zyn wij van dezelfde generatie, afkomstig uit. dezelfde culturele traditie. Hij maakt het soort films dat mij bevalt. Tijdens het werken geeft hij vrijheid, ver trouwen of steun op exact de momenten dat ik het nodig heb Het is verder moeilijk om onze psychologische affiniteit te defi niëren. Ik ken hem zo goed, dat het net zoiets wordt als wanneer je je eigen moeder probeert te ty peren, ik zou het niet kunnen. Mensen die je zo na staan, die kun je niet meer objectief bekij ken". „Natuurlijk heeft hij ook een hoop films gemaakt zonder mij en ik zonder hem, maar zo gauw als hij me nodig heeft, geeft hij me een seintje en als ik me maar enigs zins vrij kan maken, dan kom ik Niet alleen voor films overigens Binnenkort gaan we in Amerika samen toneelprodukties doen.. Ja. ik doe wel vaker theater, hoe wel ik moet zeggen dat film mijn voorkeur heeft. Daarom beperk ik mijn toneelactiviteiten zoveel mogelijk tot het festivalwerk, dat een maximum aan voorberei dingstijd geeft tegenover een mi nimum aantal voorstellingen. Speciaal als het gaat om klassieke rollen die ik al in films heb ge speeld, is mijn enthousiasme niet zo groot. Ik heb er grote moeite mee om, als Medea, gedurende lange tijd avond aan avond om klokslag half tien mijn kinderen te moeten vermoorden" .,Film is daar als medium geschik ter voor. Ik kan het dan ook beter, want als een scène erg sterk is, moet je je honderd procent kun nen geven. In een toneelvoor stelling, mag je dat niet doen, omdat je dan geen reserve meer over hebt voor de rest van de voorstelling. Fysiek is dat niet op te brengen. Bij film echter, kun je je elke scène inzetten met alles wat je in huis hebt. Bovendien kan ik dan per scène beoordelen, wat ik ervan terecht heb gebracht en indien het me niet bevalt, ei sen dat het wordt overgedaan. Je hebt wel eens regisseurs die het je niet toestaan om de „rushes" te zien. Maar daar neem ik geen ge noegen mee. Alle technici zien voortdurend precies wat ze doen, hoe kun je acteurs dan dat recht misgunnen?" - Toen Iphigineia in '77 in Cannes werd gepresenteerd, was dat een jaar dat er ineens opvallend veel goede vrouwenrollen te bewonde ren vielen. Iedereen was het er overeens dat u in elk geval een van de drie beste rollen had ge speeld maar de actrice-prijs ging u voorbij. Was dat een teleurstel ling? Nooit een prijs „Nee, daar ben ik wel aan gewend Ik heb erg vaak de meest fantasti sche kritieken gekregen, maar nog nooit in mijn leven een prijs. Maar als je naar een festival gaat, heb je je simpelweg te onderwer pen aan het oordeel van de jury Je moet incalculeren dat je met lege handen naar huis teruggaat Niet dat ik op zo'n Cannes-onder- scheiding of op een Oscar zit te wachten, maar als ze me er eentje zouden geven, dan gaf ik hem ze ker niet terug" - Die voor de actrices toen extra zware competitie, markeerde in '77 de doorbraak van de vrou wenfilms. Dat was toch een gun stig verschijnsel? ..Jazeker, het is alleen te hopen dat die doorbraak meer heeft voorge steld dan een mode-verschijnsel. Het was hard nodig en het is nog altijd hard nodig dat filmers eens meer aandacht zouden geven aan wat vrouwen denken en belang rijk vinden. Je kunt nog altijd zeggen, dat de helft van de we reldbevolking in haar denkbeel den genegeerd wordt. Tot op he den speelden de vrouwen vrijwel altijd de minnaressen en echtge notes achter de eigenlijke hoofd personages; de mannen om wie het dan ging. Eerst nu wordt er af en toe toegegeven dat vrouwen hun eigen problemen en interes ses kurinen hebben, hun eigen vrienschappen, hun speciale re laties met de wefeld: intellectu eel, ideologisch, sociologisch. Tot dusver werd de vrouw uitslui tend beschouwd zoals de maan, die alleen licht kan geven als ze door de zon beschenen wordt. Men vergeet altijd dat er universa bestaan met meer dan èèn zon. Die verouderde beschouwings wijze verliest nu terrein, op be perkte schaal betekent dat een revolutie" .,Ik hoop dat men zo snel mogelijk zal stoppen met het maken van pornografie waarin het vrouwe lijk lichaam geëxploiteerd wordt. Een lichaam is belangrijk door wat het voelt, niet doordat het verondersteld wordt een kijkspel te zijn. En gevoelens hebben niets te maken met spieren of de lijn van een been of andere de tails. Sex heeft niets te maken met veronderstelde schoonheid. Ik hoop dat er meer „vrouwelijk" gekeken gaat worden in films. Je hoeft geen vrouw te zijn om het absurd te vinden dat vrouwen zich schuldig voelen omdat ze geen „Playboy-figuur" hebben. Vrouwen worden nog altijd ver plicht zo mooi mogelijk te zijn, terwijl mannen zich kunnen kwalificeren door intelligentie, kracht en persoonlijkheid. En daarom denken vrouwen hun ha ren te moeten verven, valse wim pers aan te plakken, zich onder de make up te smeren. Een vrouw die kaal of rimpelig is, die ont vangt geen liefde en met haar wordt geen liefde bedreven. Ze wordt gestraft. Dit is een wrede, onredelijke belasting van de vrouwelijke psyche. Vrouwen zijn nog steeds een achtergestel de groep" - U heeft een image dat bepaald is door zwaar-dramatische rollen in klassieke tragedies. Beschouwt u dat als een beperking van uw talent? „Wat is klassiek, en wat is zwaar dramatisch? Zoiets bestaat niet, noch heeft het ooit bestaan. Maar als je bedoelt, datje mij nog nooit in komedies hebt zien spelen, dat is de fout van de film-industrie, die geen geld over heeft voor films waarin ik komische rollen zou spelen. Het gaat zo: als ie mand een huis bouwt en hij heeft een open haard nodig, dan laat hij iemand komen die fraaie open haarden kan bouwen. Als ze mij laten komen, dan doen ze dat om me een rol te laten spelen die lijkt op wat ze van mij kennen. Dat is inderdaad een miskenning van mijn beroep, dat immers vaar digheid veronderstelt om juist iedere keer een ander mens te verpersoonlijken...." „Nee!, je kunt niét zeggen dat Cac coyannis mij óók gebruikt voor type-casting. Caccoyannis be perkt zichzelf nu eenmaal tot een bepaald soort films. Als hij ook andersoortige films zou maken, dan vroeg hij mij ook voor ander soortige rollen. Overigens ben ik niet gewend onderscheid te ma ken tussen tragedies en kome dies. Ik analyseer rollen in emo ties. Laten we zeggen rauw - rood, tederheid - blauw. Dan zeg ik, dat een bepaalde rol bestaat uit meer rood dan blauw, on geacht in wat voor film of stuk die rol thuishoort. Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als speciale ko medie-karakters" - U heeft vrij recent een grote ro„ gespeeld in The Messenger, een film over min of meer de profeet Mohammed. Die is nooit in Ne derland vertoond geweest. Wat voor karakter speelde u toen? ,Voor The Messenger was het van Moslem-zijde verboden om Mo hammed of zy n naaste verwanten op te voeren. Ik speelde een vij andin van Mohammed, eentje die de oom van de profeet ver moordt, diens lever uitrukt en opeet, omdat de man in een ge vecht haar broer en vader had ge dood. Later laat ze zich toch tot de Islam bekeren. Weer dus een overwegend „rode" rol dus, ha ha!. ...Ik vond de film wel ge slaagd, vooral heel goed in de massa-scènes, omdat de massa's ménsen zijn gebleven". - Naast Caccoyannis is in Grie kenland nu Angelopoulos tot prominentie gekomen. Wat vindt u van zijn werk? En hoe vindt u dat de Griekse cinema in het al gemeen er voorstaat en hoe Grie kenland zelf? Aangegrepen „Ik hou erg van Angelopoulos, hij is buitengewoon getalenteerd. Zijn O Thiassos heeft me ontzettend aangegrepen. Erg goede ge zichtspunten en een magistrale techniek. Ik weet alleen niet of zijn stijl wel dicht genoeg bij het publiek staat. Ik vind weliswaar niet dat een cineast verplicht is om altijd en eeuwig rekening te houden met het begrip van het breedst denkbare publiek. Een cineast moet vooral zijn eigen weg kunnen gaan. Maar ik vind het toch een beetje jammer als gevreesd moet worden dat een erg groot deel van de mensen niet bij machte is de juiste waarde te schatten van deenorme inzichten en kwaliteiten waarover Angelo poulos beschikt". „Misschien dat er wat meer balans ontstaat bij de verdere ontwik keling van Angelopoulos... Maar er zijn meer jongere, Griekse fil mers, die op het ogenblik interes sante dingen doen. Panayouto- poulos bijvoorbeeld, Voulgaris en Aristopoulos. De Griekse ci nema staat er niet slecht voor.. Wat Griekenland betreft... Het is in elk geval beter dan tijdens de kolonels. Wij zijn geen gevange nen meer van de dictators. Er is nu een redelijk functionerend parlement. Maar iedereen weet dat Griekenland nu een rechtse democratie heeft. Nu gaat het er dus om dat het volk haar stem recht op een zinniger manier zal gebruiken". - U heeft opvallend vaak Anthony Quin als tegenspeler gehad. „Dat klopt wel, hem vraagt men bij voorkeur voor net zulke films, als waarvoor de industrie mij graag gebruikt. We hebben al zo vrese lijk vaak samengespeeld, dat ik de tel ben kwijtgeraakt. De eerste keer was geloof ik op mijn 23ste Heel lang geleden dus. Hij is als een broer voor me. Het blijft ie dere keer een feest om met Tony samen te werken. Vorig jaar had den we samen The Greek Tycoon zullen doen. Ik zou de Callas-rol hebben gespeeld, maar opeens ging het niet door... Ik ben daar over nog altijd tegen de produ centen aan het procederen. Ze hebben me niet correct behan deld en dat zal ik ze laten voelen ook!' Hoe het met dat proces is afgelo pen, kunnen we niet zeggen. Maar een soort van soelaas moet het voor Irene Papas zijn, dat ze nu alsnog Callas kan spelen in de film die Franco Zeffirelli overhet leven van de legendarische ope ra-zangeres gaat maken. PIETER VAN LIEROP Hij mag dan inmiddels 78 jaar zijn en al zo'n dertig films op zijn naam hebben staan, Luis Bunuel weet - hoewel hij na het uit 1970 daterende Tristana aankondigde te zullen stoppen - nog altijd niet van ophouden. Het eerste wat dan ook, gezien die imponerende staat van dienst, opvalt bij zijn laatste werkstuk Cet obscur objet du désir, is de opmerkelijke vita liteit die er vanaf straalt. Een vlotte verteltrant, subtiele hu mor kortom een film waarbij je je geen moment verveelt. Dat wordt dan misschien een wat vreemde opmerking als ik beken, dat ik Bunuels surrealisme, dat hij na al die jaren nog trouw is, niet volle dig kan doorgronden. Hoe kan iemand zich bij een film amuse ren, die hij niet helemaal begrijpt. Daarin schuilt echter één van Bunuels krachten. Net als in Belle de Jour vlecht hij in het verhaal van Cet obscure objet een aantal verwarrende en merk waardige gebeurtenissen, die soms wel en soms niet terugke ren. Maar daarnaast verschaft Bunuel ook zoveel aanknopings punten, dat je toch gefascineerd blijft kijken en probeert de inge wikkelde puzzel rond te krijgen. Dat dat niet helemaal lukt, geeft echter beslist geen onbevredigd gevoel. Cet obscur objet du désir; regie; Luis Bunuel; hoofdrollen: Fer nando Rey en Carole Bouqet: theater: Studio; leeftijd; 16 jaar. In het begin van Cet obscur objet lijkt er niets aan de hand. Een simpele liefdesgeschiedenis; de keurig gesoigneerde en gefortu neerde aristocraat Mathie Fabert (een geknipte rol voor Fernando Rey) wordt tot over zijn oren ver liefd op het nieuwe dienstmeisje Conchita. Op het moment dat hij handtastelijk wordt, verdwijnt ze spoorloos. Fabert kan de intrige rende schoonheid van de Spaan se niet vergeten. Hij blijft haar achtervolgen en Conchita krijgt in de gaten hoe diep Mathieu's passie voor haar is en dat gaat ze knap bespelen. Ze jaagt zijn hoofd op hol om hem vervolgens even snel te laten vallen. In Se- villa lijkt de breuk definitief, maar als Mathieu in de trein naar Madrid zijn medepassagiers over haar vertelt, duikt Conchita weer op. Het liedje dreigt weer van vo ren af aan te beginnen, maar een bomaanslag maakt of lijkt een einde aan hun hopeloze romance te maken. Het is echter tevens het slot van de film, zodat de kijker zich over de puzzel kan gaan bui gen. Over de aanslagen en kapin gen, die als een soort rode draad door het verhaal liepen. Over de jute zak, die Fabert bij zich draagt en waar vlak voor de bomontplof fing een naaister haar met bloed besmeurde spullen uit haalt. Raadsels, waar ieder een andere verklaring voor zal hebben maar die vooral niemand moeten weerhouden om deze (zeker voor Bunuel) charmante film te gaan BART JUNGMAN DEN HAAG (ANP) - Zes Nederlandse films worden voorgedragen voor Franse.prijzen en eveneens zes rolprenten zijn gekozen voor Italië. Dit heeft de werkgroep Frans-Italiaanse filmprijzen meegedeeld. Naar Frankrijk gaan: "De beste van de klas" van Wim van der Velde, "O, my darling" van Borge Ring, "De elektriseermachine van Wimhurst" van Erik van Zuylen, "absurd" van Zaev Nirnberg, "A.P.O. of the primi- tivyvan Henk Meulman, en "Adios Bernardo" van Edmond van Putte. Naar Italië gaan ook de vier eerstgenoemden van die voor Frankrijk, alsmede "Er gebeurt helemaal niets" van Ernie Damen, en "Nederlan der in de Donaudelta" van Jan Wiegel. De films zijn uitgezocht door filmrecensent B. Bertina, regisseur-produ cent Wim van der Velde en distributeur en filmexploitant Max van Praag, die werden bijgestaan door adviseurs van de Franse en de Ita liaanse ambassade in ons land. Het kan verkeren in de wereld van de grote Amerikaanse acteurs. Maakten we enige jaren geleden kennis met David Carradine als de eenzame Kung Fu specialist Kwai Chang Cane. Zagen we hem dit jaar nog in Bergmann's Slan- genei als Amerikaan in het Ber lijn van 1923, nu kunnen we hem zien in Death Race 2000. Dit keer als keiharde, meedogenloze au tocoureur. Ook Sylvester Stallo ne, bekend van Rocky en de re cente produktie F.I.S.T, wist re gisseur Bartel voor deze film te interesseren. Wat deze twee top acteurs ertoebewogen heeft mee te werken aan deze film blijft ech ter onduidelijk, want script, en de realisatie daarvan zijn verre van goed te noemen. Het gaat in Death Race 2000 allemaal om een Carradine en Stallone gestrikt voor lugubere dodenrit wedstrijd tussen 5 lugubere au tocoureurs, die in een 3 dagen du rende rit zo snel mogelijk naar de andere kant van de Verenigde Staten moeten rijden. De win naar zal een jaar lang de populair ste, en een van de belangrijkste figuren in het Amerika van het jaar 2000 zijn. De coureurs kun nen hun winstkansen nog verho gen doormiddel van het omver rijden van .mensen. Zij ver krijgen hiermee extra punten, (hij vermoord, wordt dus: hij scoort!). Het meest aardige aspect van deze film schuilt in de door de hele film verweven parodie op de Amerikaanse verslaggeving, maar dit aspect is zeker niet door slaggevend voor de beoordeling van deze Death Race. Death Race 2000; regisseur: Paul Bartel; Voornaamste rollen Da vid Carradine, Sylvester Stal lone, Simone GrilTeth; Theater: Euro 4; Leeftijd: 16 jaar. DICK QUINT HILVERSUM (ANP) - de Mogelijkheid is niet uitgesloten dat de film Turks Fruit, die niet door de TROS op de televisie zal worden uitgezon den, weer in de bioscopen zal gaan rouleren. Producent Rob Houwer, die voor zaken in München is, heeft dat voornemen onlangs kenbaar ge maakt. Zodra hij terug is uit Zuid-Duitsland wil Houwer in overleg treden met de maatschappij Tuschinski, die de film destijds, in 1973 heeft uitgebracht. Volgens Houwer zou er geen sprake van zijn, dat, nu de TROS heeft besloten deze film niet in de huiskamer te brengen, een andere zendge machtigde dat wel zou kunnen doen. Veronica's directeur Rob Out had, vlak voordat hij met vakantie naar Suriname vertrok, gezegd, dat zijn omroep de film, in tegenstelling tot de TROS. wel onverkort op de televisie zou willen brengen. Daarom had Out zich tot de TROS gewend, die echter niet bereid bleek te zijn de verworven rechten aan Veronica af te staan. Blijvers „GREASE" - Nog steeds niet uitgewoed in Luxor, Leiden. "Moord op de Nijl" - Lange film met veel bloed, Lido 1, Leiden. "Piranha" - Hapgrage vissen, Lido 2, Leiden. "The Medusa touch" - Richard Burton laat kerken instorten en vliegtuigen te pletter slaan via afstandsbediening, Lido 3, Lei den. "De Turkse non" - Doodgewo ne sadistische sex onder een bedenkelijk mom, Trianon, Leiden. Terug in Leiden „My name is nobody" - Een bijna klassieke kraker, Camera, Leiden. "Vrouwenkamp" - Sex, Rex, Leiden. Nieuw in Alphen „Diamonds are forever" - Ja mes Bond in de bocht, Euro 1. Kindermatinee „Popeye festival" - Camera, Leiden. "Donald Duck" - Lido 3, Lei den. "Peter en de draak Elliot" - Studio, Leiden. "De gelaarsde kat en de krachtpatser" - Rex, Leiden. "Old Shatterhand" - Euro 4, Alphen. Nachtfilms „Psycho" - Camera, Leiden. "Blonde hartstocht in Afrika" - Rex, Leiden. "Diamonds are forever" - Euro 1, Alphen. "De slag bij Anzio" - Euro 2, Alphen. "The last detail" - Euro 3, Al phen. "Porno-toer in Bangkok" - Eu ro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1: Wegens renovatie gesloten. APOLLO 2: "Butch Cassidy en the Sundance Kid", dag. 7.00 en 9.30 uur, do., vr., ma. en di. 2.00 uur, 12 jr. ASTA: "Grease", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30,4.00,7.00 en 9.30 uur, al. BIJOU: "Eyes of Laura Mars", da. 2.00,7.30 en 9.45 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.30 en 9.45 uur, 12 jr. CALYPSO: "Herfstsonate", da. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15 uur enz. 16 jr. CAMERA: "Salo of de 120 da- gen van Sodom", da. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15 uur enz., 16 jr. CINEAC: "The mountain of the cannibal god", da. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, za., zo. en woe. alléén 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. CORSO: "Turks Fruit", da. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.00, 6.45 en 9.15 uur, 16 jr. DU MIDI: "Once upon a time in the West", da. 8.00 uur, 12 jr. EURO: "Ben Hur", da. 7.30 uur za. en zo. ook 3.30 uur, al. METROPOLE 1: "Revpnge of the pink panther", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00,6.45 en 9.30 uur, al. METROPOLE 2: „Who's killing the great chefs of Europe?", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00 enz. al. METROPOLE 3: "Moord op de Nijl", da. 2.00 en 8.15 uur, al. METROPOLE 4: "The boys from Brasil", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo., 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, 16 jr. METROPOLE 5: "Cet obscur objet du désir", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4.00 uur enz. 16 jr. ODEON 1: "Moord op de Nijl" da. 2.00 en 8.00 uur, al. ODEON 2: "Bloed uit de graf kelder", da. 2.00, 6.45 en 9.15' uur, zo. 4.30, 6.45 en 9.15 uur, 16 jr. ODEON 3: "Revenge of the pink panther", da. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, al. ODEON 4: "Alice in sexland", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jr. PASSAGE: "Piranha", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. STUDIO 2000: "Grease", da. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.00 7.00 en 9.30 uur. al. DE UITKIJK: "American Graf fiti", da. 2.00,7.15 en 9.45 uur, 12 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 11