tz TINEKE BOOM tUfcPPEKOOOi ZATERDAG 25 NOVEMBER 1978 BALLYCASTLE - Hoog boven op de rotsen staat een groep witte huizen. In een onregel matige cirkel staan ze om een leeg, uitgestrekt en eveneens wit, gebouw. Vanuit het Corrymeela-centrum kijk je uit over de zee die het Ierse eiland omspoelt. In de verte ontwaar je nog net het eilandje Rathlin. Iedere week. en zeker in de week ends, bevolken tientallen gezin nen, huisvrouwen, teenagers, studenten en ouden van dagen Corrymeela. Voor hen is die naam een synoniem voor hoop. De hoop dat er veranderingen mogelijk zijn in de in al zijn voe gen barstende samenleving van Ulster. De hoop, die voortkomt uit de ervaring, dat het mogelijk is dat katholieken en protestan ten elkaar in Noord-Ierland ont moeten zonder dat er meteen een loop van een geweer op hun keel gedrukt wordt. Want dat is precies wat er in Cor rymeela gebeurt. Daar ontmoe ten katholieken en protestanten elkaar. Mensen die komen uit de platgebombardeerde en met bloed bevlekte wijken van Bel fast, Londonderry en Ar magh. Een katholiek die tot dan toe een paar meter verderop wonende protestant alleen maar als „vuile Uhionist" betitelde, constateert nu plotseling dat die „vuile pro testant" net zo'n gewoon mens is als hijzelf. En de 18-jarige protestantse jongen merkt opeens dat die „smerige paapse hoer" net zo'n aardige meid is als al die vriendinnetjes van protestantse huize die hij tot nu toe heeft gehad. In 1965 ontstond het op ongeveer 80 km van Belfast gelegen Corry meela-centrum. Het idee erachter was te proberen een christelijke samenleving op te bouwen die over de scheidsljnen die de ker ken onderling hadden opgewor pen, heen zouden gaan en uitein delijk zou uitmonden in een nieuwe, betere samenleving. Oorspronkelijk bestond de groep alleen uit protesanten, maar al snel werden de deuren wijd open gezet voor mensen met andere religies. Het gemeenschappelijk uitgangspunt was de boodschap van Christus en de wens met el kaar om te gaan en de praten zon der dat diep gewortelde vooroor delen dit zouden verhinde- Door Rian Kuppenveld Idealisten De indruk zou gemakkelijk kunnen ontstaan dat de mensen van Cor rymeela een stel volkomen van de wereld afgezonderde idealis ten zijn, die op elitair niveau over de christelijke naastenliefde zit ten te praten. Dat zijn ze echter niet. Ook al was dat gevaar mis schien in het begin aanwezig, de gebeurtenissen die Ulster drie jaar later in een vreselijke bur geroorlog zouden brengen, ver hinderden dat. De Noordierse journalist Alt' McCreary, die een boek over Cor rymeela schreef, stelt dat de eer ste katholieken en protestanten die elkaar op Corrymeela ont moetten, de wonden die eeuwen van sterke geloofstegenstellin- gen in Noord-Ierland hadden ge slagen, wel te licht opvatten. De tijd was er ook naar. De IRA, het Ierse Republikeinse Leger, had haar offensief, in 1962, wegens gebrek aan steun gestaakt. Al enige jaren was er geen bom meer ontploft en geen kogel afge-, vuurd. Het moment leek daar om voorgoed af te rekenen met de in het verleden ontstane tegenstel lingen. Toch was ook in 1965 het opzetten van een oecumenisch centrum een moedige daad. De kranten in Noord-Ierland ston den er dan ook vol van. Maar de oprichters van Corrymeela dachten dat de tijd hun beste vriend was. Drie jaar later werd de hoop dat het afgelopen was met het geweld, de bodem in ge slagen. In Belfast en Londonder ry vlogen de huizen in de brand en vielen de eerste slachtoffers. Voor miljoenen Engelse ponden richtten bommen schade aan. Noord-Ierland was weer terug in het wereldnieuws. Corrymeela bleef echter doorgaan, ondanks alles. Er werd wel ge zegd dat zij met een waterschep een enorme bosbrand wilden be dwingen. Men antwoordde dan, dat als je maar bleef zorgen dat die waterschep gevuld was, op een gegeven moment die bos brand wel zou doven. Er werden conferenties georgani seerd over de rol van de kerken in het conflict; over de problemen die een gemengd huwelijk met zich meebracht; over het geweld; over de moeilijkheden die gezin nen waar nog maar één ouder aanwezig was, ondervonden; over de rol van de media, etcete ra. Voortdurend werd de Noord- Ierse samenleving onder de loep genomen en ter discussie gesteld. En vanaf 1971 begon Corrymeela activiteiten te organiseren die een va delen worden. de belangrijkste onder- pL- n het. centrum zouden Evacuatie Het begon in augustus 1971. De in ternering, het zonder vorm van proces arresteren en vasthouden van mensen die ervan verdacht werden lid te zijn van of sympa thie te hebben voor een terroristi sche organisatie, zette Ulster in vuur en vlam. Binnen 24 uur vie len er alleen al in Belfast 14 do den, 75 branden werden door de brandweer geblust, bij 35 kon men niet bijkomen omdat hevige rellen iedere doorgang onmoge lijk maakten. De stad was gehuld in een enorme zwarte wolk en het zag er niet naar uit dat die voorlo pig zou verdwijnen. Corrymeela was inmiddels wei erg bekend geworden en moeders in de zwaar getroffen wijken ver zochten het centrum hun kinde ren te willen opnemen. Onmid dellijk reageerde men positief. Er werden plannen gemaakt om de kinderen uit Belfast te evacue ren. De bus van het centrum ver scheen aan de grens vart de ge barricadeerde wijken. Ondanks waarschuwingen van Britse sol daten dat het veel te gevaarlijk was verder te gaan, werden de kinderen opgehaald. Binnen en kele dagen werden 300 kinderen uit Belfast geëvacueerd en naar Ballycastle gebracht. Die evacua tie was het begin van vakanties Het dagelijkse leven in Belfast: een Britse militair bij een doorlaatpost, het geweer op scherp. In Corrymeela ontmoeten protestanten en katholie ken elkaar. Een teken van hoop: vrede in Ulster die Corrymeela ging organiseren voor kinderen uit getroffen ste den. Ook hele gezinnen kwamen naar de kust om wat op adem te komen en daar anderen, tegen standers, te ontmoeten. Corrymeela dwingt niemand in een bepaalde hoek. Zoals de direc teur van het centrum, Derek Wil son, zegt „Het moet van de men sen zelf komen. Zij moeten het zelf willen. Als je contact en ver draagzaamheid oplegt, dan gaat het toch weer mis zodra ze in hun eigen omgeving terug zijn. We praten erg veel met dc mensen natuurlijk en proberen ze onze gedachten duidelijk te maken. Maar het komt allemaal van hen zelf'. Ondanks het vermijden van iedere druk moet Corrymeela toch „iets" hebben wat moeilijk er gens anders in Ulster aan te tref fen is. Want anders zijn een aantal dingen nauwelijks te verklaren. Zoals de verandering die plaats vond in die 15-jarige tiener uit Belfast, die vanweg zijn gedrag de bijnaam „Boxer" had gekre gen en daar maar wat trots op was. In het kader van een vakan tie kwam Boxer met leeftijdge nootjes naar Corrymeela. Boxer bleef er een week. Tijdens die week merkte de leiding van het centrum geen veranderingen op in Boxers gedrag. Een van de meest geliefde bezighe den van Boxer in Belfast was het gooien van stenen naar soldaten en protestanten. Iedere auto, ie dere bus was trouwens een dankbaar mikpunt. De avond van zijn terugkeer uit Corrymeela belden twee van zijn vriendjes aan. Er was een Britse patrouille op komst en ze hadden al heel wat stenen verzameld. Of hij mee kwam. Boxer was duidelijk wat verlegen met de situatie. Toen er smalend gevraagd werd of hij soms plotseling bang was gewor den, zei hij: „Ik ga maar niet mee. Ik ben bang dat als ik weer met stenen ga gooien en ze komen er achter, dat ik dan niet meer naar Corrymeela mag" Brieven Het centrum krijgt vaak na afloop van vakanties of ontmoetingen dankbare brieven. Wat voor ge weldige ervaring het was om te merken dat de ander ook een ge woon mens is en dat de „tegen stander" net zo lijdt onder de si tuatie als jij zelf. En brieven van mensen die het geweldig hebben gevonden, maar meedelen nooit meer terug te zullen komen. „Het was veel te pijnlijk toen ik weer terug kwam en de kogels hoorde en de uitgebrande huizen Corrymeela heeft zich gerealiseerd dat het bijna misdadig zou zijn mensen een tijdje uit hun dage lijkse situatie te halen en na te rugkomst weer aan hun lot over te laten. Daarom heeft men ook in Belfast een centrum opgezet. Van daaruit wordt het werk voortge zet. Er worden faciliteiten gege ven aan mensen die elkaar willen blijven ontmoeten en de mensen worden gestimuleerd om door te gaan, ondanks alle tegenwerking die men krijgt. Een jongen die heel wat tegenwer king heeft ondervonden, is de 19- jarige Dominic uit Belfast. Als 15- jarige kwam hij voor het eerst naar Corrymeela en leerde daar dat samen eten, samen voetbal len en samen praten tussen pro testant en katholiek mogelijk was. Zijn verblijf veranderde Dominic radicaal. Hij knapte na terugkomst in Belfast een leeg staand jeugdhuis op en begon daar een soos voor katholieke en protestantse jongeren. Hij zegt „De meeste jongeren wil len dat er een eind komt aan de onderlinge strijd. Wij zien totaal geen lol in schieten of een bom gooien. We willen gewoon leven, naar de discotheek gaan en naar een voetbalwedstrijd. En we willen ook de mogelijkheid heb ben lekker laat thuis te komen en dan wel zonder angst over straat te kunnen lopen. Een 15-jarig kind vindt het na tien jaar geweld heel normaal dat er een bom ont ploft. Maar dat is het toch niet? Er moet toch een oplossing komen? En de jeugd moet daar mee be ginnen; die moet laten merken dat zij even graag met een protes tant wil omgaan als met een ka tholiek. De oplossing komt niet van de ouderen. Die vertrouw ik niet verder dan mijn neus lang is. Die hebben er tot nu toe toch niets van terecht gebracht. Als die een oplossing hadden kunnen vinden, dan was die er toch al .lang geweest. Nee, wij jongeren moeten het doen". Toen Dominic met zijn soos begon, werd hij regelmatig met de dood bedreigd en werd het jeugdhuis om de haverklap door protes tantse of katholieke para-militai ren kort en klein geslagen. Nu wordt hij met rust gelaten. „De para's zagen dat hun jongere broertjes en zusjes naar de soos gingen en dat leuk vonden. Die pikten het niet langer dat hun oudere broers hun plezier ver galden. Dus zijn ze er maar mee gestopt. Nu is het zo dat jongeren; met elkaar praten. Laatst kwam er een meisje naar me toe, die had moeilijkheden met haar vriend. Hij wou met haar naar bed, maar zij gebruikte de pil niet. Dus dat was moeilijk. Na afloop van ons gesprek realiseerde zij zich in eens dat zij haar probleem met een katholiek had besproken. Nu, dat kwam als een hele schok. Maar we waren het er over eens dat het geen verschil maakte. Als iedereen zo gaat denken, dan is het geweld zo afgelopen. En dat is wat Corrymeela duidelijk wil pa aken". Irene Broekhuis (8 jaar Nassaulaan 18, Zoeterwoude Danielle den Hoed (8jaar) Nijenrode Leiderdorp Rosemarijn Verdoes (6 jaar) Deining 39 Katwijk Sandra Klein Woud (8 jaar) Zonnebloem 5, Leiden Op een dag zei Tineke boom: "Ik wil een avontuur beleven, maar hoe kan je een avontuur beleven? Opeens hoorde ze een zware stem "ik weet hoe je een avontuur kunt beleven. Gewoon de wijde wereld in trekken, dan kom je vanzelf een avontuur tegen. Tineke schrok er wel van. Toen zei de zware stem: "trek morgen de wijde wereld in, goed begrepen? Jjjaa mmijnhheer, stotterde Tine ke. De volgende morgen trok Tineke bang de wijde wereld in. Na 6 uur lopen zag Tineke flats en huizen. En auto's reden door straten en lanen. Tineke werd banger en banger. Opeens zag ze een mijnheer naar haar toe komen. Die mijnheer zei: "zeg boom hoor jij niet in het mooie bos te staan?" "Wie ben jij eigenlijk? zei Tineke boom bang. Ik ben mijnheer de politie, en wie ben jij dan? Tineke boom zei: "Tineke. En je achter naam? Boom, zei Tineke bang. Toen draaide de politie zich om en zei tegen Tineke "wacht maar even". Maar Tineke ging vlug naar het bos. En nooit van haar leven ging ze naar de wijde wereld. UIT Karin Moene (9 jaar), Albatrosstraat 11, Leiderdorp Redactie: Astrid Guns en Henk de Kat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 27