SIXTO DE BOURBON PARMA: EEN ANDERE CARLIST ZATERDAG 25 NOVEMBER 1978 PAGINA 25 In Spanje strijden twee broers van koninklijke bloede ieder met een eigen partij voor het ware carlis- me. De bekendste van deze twee is Carel Hugo de Bourbon Parma, echtgenoot van prinses Irene. Op zijn initiatief sloeg de Carlistische Partij ongeveer 15 jaar geleden een koers in, die is uitgemond in een socialistische benadering van het carlisme, waarbij zelfbestuur een centrale plaats inneemt. Een gedeelte van de carlisten, die de nieuwe koers van Carel Hugo niet konden bijbenen, nam in 1964 contact op met Sixto de Bourbon Parma, de broer van Ca rel Hugo, die zich bereid ver klaarde om het carlisme te verde digen volgens de basisprincipes uit het verleden. Sixto is op het ogenblik bezig met het opzetten van zijn Carlistische Partij, die ter voorkoming van verwarring, de Comunion Tradicionalista ge noemd wordt. Is het katholieke geloof bij de partij van Carel Hu- go een ondergeschikt element als de godsdienst die een groot ge deelte van zijn aanhangers be lijdt, zo speelt in de partij van Six to het katholieke geloof, dat erg traditioneel is gebleven, een we zenlijke rol in de maatschappij benadering. In tegenstelling tot Carel Hugo, die wijselijk de vuile was van zijn fa milie niet buiten wil hangen, wil Sixto af en toe wel graag wat kwijt over zijn broer, die in Spanje als politicus is geaccep teerd. Het ziet er naar uit dat Six to in de toekomst zijn broer Carel Hugo wegens diens afdwaling van de carlistische principes tot de orde gaat roepen. Al een aantal jaren woedt tegen de maand mei dn de Spaanse pers een papieren oorlog tussen de Carlistische Par tij van Carel Hugo en de Comu nion Tradicionalista van Sixto. Inzet is de jaarlijkse bijeenkomst op de berg Montejurra. waar een kruisweg wordt gehouden ter na gedachtenis aan de gevallen car listen uit het verleden. Tijdens de bijeenkomst op de Montejurra in 1976 kwam het tot een botsing tussen de aanhangers van Carel Hugo en van Sixto: hierbij wer den twee leden van de Carlisti sche Partij van Carel Hugo ge dood en raakten verscheidene anderen gewond. Peter Hattink, onze correspondent in Madrid, had tot tweemaal toe een lang gesprek met Sixto over zijn partij en idealen. Carel Hugo, de echtgenoot van prinses Irene. De naam 'Carel' komt bij Sixto wat moeilijk over de lippen... - Sixto de Bourbon Parma: 'De partij van mijn broer Hugo steunt de ETA.. MADRID - In Spanje lopen nog steeds lieden rond, die er van overtuigd zijn dat het land door een internationale samenzwe ring naar de bliksem gaat. Deze groep wil op een „moderne manier" terug naar de begintijd van Philips II. Dat was nog eens een tijd! Heldendom in naam van het Nationaal Ka tholicisme maakte Spanje tot een wereldrijk. Daarna ging het allemaal bergafwaarts. Spanje verloor zijn kolonieën, die met Gods Wil waren veroverd. Ook in deze eeuw kwam het on heil over Spanje. Onder de tweede republiek van 1931 tot 1936 begon Spanje uit elkaar te vallen - het Baskenland en Ca- talonië riepen een eigen re publiek uit maar de „door God gezonden" generaal Fran co draaide met krachtige hand de klok terug om Spanje weer het Spanje te maken zoals het vroeger bijna was: een eenheid van kerk en staat, waarbij de regio's zich mochten verheu gen op een treurig bestaan als slaven van het fascistische Cen tralisme. Een van de meer genuanceerde denkers in dit vlak is Sixto de Bourbon Parma, die zich de laatste tijd steeds meer laat zien in gezelschap van extreem rechtse leiders, zoals Bias Pi- nar, de leider van de extreem rechtse partij Fuerza Nueva, en Raimundo Fernandez Cuesta, het opperhoofd van de Falange, die vroeger met toestemming van Franco veertig jaar de la kens heeft uitgedeeld. Somber Sixto ziet de toekomst van Spanje somber in. Vooral de nieuwe democratische grondwet is voor Spanje een bedreiging van de eerste orde. Sixto reist elke week op en neer tussen Parijs en Madrid, waar hij druk bezig is zijn partij, de Comunion Tradicionalista, op te bouwen. De meeste militan ten van de Comunion Tradi cionalista komen uit gezinnen van militairen, politie en van in de pre-democratie vastgelopen Franquistische ambtenaren, die het allemaal niet meer zo zien zitten. De partij beschikt over goede uitlaatkleppen in de Spaanse pers. In het Madri- leense dagblad „El Imparcial" en in de eigen Pamplonese krant „El Pensamiento de Na- varra" verschijnen regelmatig door leden opgestelde inge zonden brieven aan deze of ge ne Spaanse autoriteit, die voor de naderende catastrofe in Spanje waarschuwen. financiert - getolereerd wor den, maar die op den duur ren dabel zijn voor de Verenigde Staten". Pepsi-Cola - Waarom loopt u mee met ex treem-rechtse politieke partij en in een manifestatie tegen het terrorisme, die uitdraait op een demonstratie tegen de demo cratische grondwet? „De huidige politieke situatie drijft ons naar elkaar toe. Het is ongeveer hetzelfde geval als sommige niet-marxistische politieke partijen, zoals de re geringspartij, die onder druk van de huidige politieke om standigheden een verbond hebben gesloten met marxisti sche partijen, zoals de Socialis tische Arbeiders Partij van Fé- lipe Gonzalez. Onder Franco was de Comunion Tra dicionalista natuurlijk zwaar in de oppositie, maar door de ver anderde politieke situatie is de partij dichter bij de oude macht hebbers gekomen. Als ik het grof moet zeggen: voor 50 pro cent ben ik het eens met Fuerza Nueva of de Falange. Dat tij dens de betoging „Cara al Sol' het fascistische strijdlied wordt gezongen, nou ja, dat is maar een bijkomstigheid, want dit soort romantische liederen verliest enorm aan beteke- Wonen - Gaat u in Spanje wonen? ,Ik heb besloten mij in Madrid te vestigen, want dan heb ik een direct contact met mijn partij. Op het ogenblik wordt mijn tijd volledig in beslag genomen door het organiseren van de Comunion Tradicionalista, de enige partij die het echte car lisme vertegenwoordigt!" Het is duidelijk dat de tegen» spoed van de huidige tijd ook Sixto heeft aangetast. In het begin van het gesprek spreekt hij met een hese, door zenuwen verkrampte, stem. Zijn geba ren, die zijn politieke visie moe ten illustreren, zijn wat houte rig en hij heeft in het begin moeite om iemand recht aan te kijken. Zijn rusteloze natuur zorgt er voor dat hij tijdens de conversatie herhaaldelijk gaat verzitten. Aanvankeliik Inkt zijn Spaans op slecht gespro ken Frans, maar na enige tijd blijkt dat hij serieus de rollende Spaanse „r" heeft geoefend. Volgens Sixto komt binnen kort het enige en ware gezicht van de echte Carlistische Partij naar voren. Valse profeten zul len dan in het grijze niets ver dwijnen. - Wat wil uw partij? „Ons politieke streven is geba seerd op vier principes: God, Vaderland, Fueros en het Mo narchistische Principe. In het kort gezegd komt het hier op neer. de soevereiniteit van een staat ligt bij God. Het is hovaardig om de soevereiniteit in handen te geven van het volk, dit zou God als Schepper van de Natuurlijke Ordening ontkennen. Deze ontkenning is juist de valsheid van het demo cratische systeem. Het Vader land is het onverbrekelijke ge heel van de verschillende be volkingsgroepen, die Fueros hebben - dat zijn verworven rechten, die nooit tegen de eenheid van de staat kunnen indruisen". „Een voorbeeld van een Fuero is bijvoorbeeld het eigen belas tingstelsel van een streek, dat niet gericht mag zijn tegen het belang van de eenheidsstaat. Het Monarchistische Principe bestaat hieruit dat het Vader land door een traditioneel inge stelde katholieke vorst geleid moet worden, net zoals een pa triarch aan het hoofd van het gezin staat. De vorst is de ver tegenwoordiger van God en als deze koning bijvoorbeeld niet erg intelligent is dan zal God er voor zorgen dat een Raad van Wijzen de vorst bijstaat in zijn beslissingen. Wij willen een so ciaal-christelijke staatsvorm, die weinig dogmatisch is" Geen afstand - Ziet de Comunion Tradiciona lista u als koning? „De partij ziet mij als leider. Ik stel mij op het ogenblik niet als koning op, maar ik doe geen af stand van mijn mogelijke rech ten op de Spaanse troon". - Heeft u net zoals uw broer Carel Hugo een Spaans paspoort aangevraagd? Door Peter Hattink „Het koninklijk huis Parma is Spaans! Ik voel mij verant woordelijk voor mijn verplich tingen jegens Spanje. Dit lijkt mij duidelijk genoeg!" Juist. Geen prins dus die zich als een gewone burger in de pa pierwinkel van zijn „Vader land" wil storten om een for maliteit te vervullen. Ter ver duidelijking voegt Sixto eraan toe dat hij zich erg Spaans voelt en dat hij de hoge eer heeft ge had om trouw te zweren aan de Spaanse vlag, toen hij in het Spaanse vreemdelingenle gioen diende. Over het feit dat hij in 1965 door de Spaanse au toriteiten uit het vreemdelin genlegioen werd gegooid wordt niet gepraat. „Triest. Desalniettemin gaan wij, ondanks het enorme verschil tussen onze ideeën en het stel sel dat men op het ogenblik democratie noemt, actief aan het politieke leven deelnemen. Het huidige democratische systeem bestaat alleen maar uit een vertegenwoordiging van kleine belangengroepen in de vorm van politieke partijen. Wij zullen gebruik maken van le gale mogelijkheden, zoals de gemeenteraadsverkiezingen en de algemene verkiezingen om onze politieke stem te doen ho- „Ik geloof dat die dood geboren is. Ik denk niet dat deze grond wet de Spanjaarden verzoent; eerder worden zij er door uit el kaar gedreven. In Europa heeft ieder land zijn natuurlijke en historische grondwet, waar door de positieve juridische orde als basis dient voor de vreedzame samenleving en vrijheid van alle burgers. De nieuwe grondwet in Spanje lijkt mij een kunstmatig ge heel". „Kijk", zegt Sixto opgewonden, „of wij het leuk vinden of niet,, de Spanjaarden zijn een katho liek volk en de grondwet wil deze realiteit niet erkennen. Historisch gezien is er in Spanje altijd een eenheid van Kerk en Staat geweest! Daar naast spreekt men in de grondwet over „nationalitei ten" als term om streken aan te duiden die autonomie krijgen. Welnu, deze term „nationalitei ten" veroorzaakt separatisme en is in strijd met de onverbre kelijke eenheid van het „Va derland". De grondwet maakt een lachertje van onderwijs vrijheid, want er komen staats scholen, die geen godsdienst onderwijs geven. Bovendien tast de grondwet het recht op bezit aan". Terreur - ETA? .,De ETA is een Baskische ter reurorganisatie - het wapen van de revolutionaire oorlog - die geleid wordt vanuit het bui tenland door marxistische par tijen die, inhakend op het goe de vertrouwen van de Basken - zaken zoals de Fueros hebben opgeblazen tot separatisme. Jammer genoeg - dit zeg ik met pijn in het hart-wordt deze ter reurbeweging gesteund door activistische organisaties, zoals EKA (Euskadiko Karlista Al- derdia). een door pseudo-car- listen opgezet partijtje dat is gesticht door mijn broer Hu- go". - Wat vindt u van de socialisti sche koers met zelfbestuur, die de Carlistische Partij onder lei ding van uw broer Carel Hugo is ingeslagen? „Deze politieke opstelling, waar toe mijn broer geen toegang heeft, wordt al ingenomen door de Socialistische Partij. Wat Hugo aan politiek bedrijft, is precies het tegenovergestelde van het carlisme, want hij heeft vroeger onze principes: God, Vaderland, Fueros en het Mo narchistische Principe niet geaccepteerd. Het is om triest .van te worden. Ik kreeg laatst bijna een beroerte toen ik in de Spaanse pers las dat mijn broer Hugo de legalisatie van abortus verdedigt" - Heeft u contact met uw broer Carel Hugo of met uw drie zus ters, die in Spanje „Onze ver uiteenlopende politie ke opvattingen hebben onze familieband totaal verbroken. Hoewel het pijnlijk is, moeten wij onze persoonlijke gevoe lens opzij zetten om het vader land zo goed mogelijk te die nen. Voor de rest wil ik niet na der op dit onderwerp in gaan" Evenals de overleden dictator Franco spreekt Sixto over Hu- go in plaats van Carel Hugo, zo als de leider van de Carlistische Partij door bijna iedereen in Spanje wordt genoemd. Een grappig detail is dat Carel Hugo volgens zijn doopbewijs als Hugo is gedoopt en dat de naam Carlos er later met de hand is bijgeschreven. Het is zinloos om te vragen of Sixto graag Carlos Sixto had gehe ten, want de leider van de Communion Tradicionalista wil nipt verder over familietoe- standèn praten. „De grootste teleurstelling van mijn leven had ik in 1977, toen mijn broer Hugo niet alleen de naam van mijn vader door het slijk haalde met het bericht dat hij ontvoerd was en dergelijke, maar ook hoe hij toen het car lisme volledig uit zijn verband rukte en ondergeschikt maakte aan zijn eigen politieke ambi ties". het econo misch neo-kolonialisme uit de Verenigde Staten, waardoor de in de wereld ogenschijnlijk an- ti-Amenkaanse politieke stel sels - die de VS nota bene zeil Een lid van de partij geeft een voorbeeld. De Pepsi-Colafa- brieken in Rusland. De winsten gaan namelijk in zijn geheel naar de Verenigde Staten. Het is volkomen duidelijk. „Ik zie de redding van Spanje in de vestiging van de staatsvorm zoals de Comunion Tradicio nalista, de enige ware vorm van het carlisme, die voorstaat. De sociaal-christelijke orde in de vorm van God, Vaderland, Fueros en het Monarchistische Principe is de enige politieke techniek om een samenleving van orde, vrede en vrijheid voor alle Spanjaarden te garande ren. De sociaal-christelijke or de is de enige overlevingskans voor de westerse beschaving. Noch het socialisme, noch het liberale kapitalisme heeft het vermogen om op een efficiënte i wereld aan te kun- i de gebeurtenissen zich door de spectaculaire ont wikkelingen van de techniek en wetenschap met een toene mende frequentie voordoen. Ik ben van mening dat de Comu nion Tradicionalista in staat is om oplossingen in het politiek- technische vlak aan te dragen, die niet in strijd zijn met de Grote Principes van de door God geordende maatschap pij". De Comunion Tradicionalista heeft vorig jaar een boekje uit gegeven, waarin de basisprin cipes van de partij op een hel dere manier worden uiteenge zet. Er staat ook in wat voor ko ning Spanje nu precies nodig heeft in deze woelige tijd. „Spanje heeft een koning nodig, wiens kroon afkomstig is uit de handen van de Almachtige God en die op zijn knieen dezelfde kroon aan Christus teruggeeft opdat - de hele wereld en het univer sum schitteren in de vlam van Hispanje; - Christus regeert en op deze m; nier de wonden verzorgt va het Vaderland, dat al zo erg t lijden heeft gehad". Fijn te weten hoe het moet!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 25